گزارش/ صحبت‌هایی از علم‌الهدی که رسانه‌ها منتشر نمی‌کنند

صحبت‌هایی از علم‌الهدی که رسانه‌ها منتشر نمی‌کنند

برخی رسانه‌های مغرض هر از چند گاهی صحبت‌های امام جمعه مشهد را با تحریف و تقطیع منتشر می‌کنند تا به اهداف خود برسند.

صحبت‌هایی از علم‌الهدی که رسانه‌ها منتشر نمی‌کنند

از شایعه تا واقعیت: آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه شهر مقدس مشهد از آن دست چهره‌هایی است که صحبت‌هایش سر و صدای زیادی در فضای مجازی پیدا می‌کند.

بخش زیادی از این جنجال‌ها به دلیل تحریف و تقطیع صحبت‌های آیت‌الله علم‌الهدی توسط رسانه‌های مغرض است. به عنوان نمونه در روزهای گذشته فیلمی از  شعرخوانی فردی در رثای وی با عنوان «سکوت علم‌الهدی در مقابل مجیزگویانش» در حال دست به دست شدن است.

این درحالی است که مراجعه به اصل فیلم نشان می‌دهد که آیت الله علم‌الهدی ضمن تذکر به فردی که شعر می‌خواند عنوان کرد: آنچه که در اینجا در مورد شخص من گفته شد (القاب و تعریف و تمجیدها) را باور نکنید، بنده شایسته این القاب و عواطف نیستم.

پیش از این و در زمان اتفاقات ورزشگاه مشهد که برخورد نامناسب با تعدادی از بانوان شد، با پخش بخشی از صحبت‌های امام جمعه مشهد سعی کردند تا او را مخالف ورود بانوان به ورزشگاه‌ها و حامی اتفاقات روزهای اخیر نشان دهند‌.

فیلم کامل همان سخنرانی نشان می‌دهد که امام جمعه مشهد ضمن حمایت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها خواستار صیانت و فراهم شدن زیرساخت‌ها برای ورود خانم‌ها هستند‌.

این بخشی از صحبت‌های سانسور شده آیت‌الله علم‌الهدی توسط برخی رسانه‌ها است:«زن‌ها چکار کنند؟! زن‌ها از تماشای فوتبال محروم باشند؟ زن‌ها فقط به همین تلویزیون اکتفا بکنند؟! از همینجا فوتبال رو ببینند چون زن هستند؟ نه آقا! مسئولین باید مکان‌هایی را در ورزشگاه مخصوص خانم‌ها آماده کنند.»

 

 

 

 

فروش آرد دولتی با نرخ آزاد با همدستی‌ برخی نانواها و کارخانه‌ها

یارانه‌ای که دولت برای آرد و نان اختصاص می‌دهد در برخی شرایط توسط دلالان منحرف می‌شود، برخی نانواها آرد یارانه‌ای را با قیمتی بالاتر از قیمت‌هایی که دریافت کرده‌اند به کارخانه آرد می‌فروشند و کارخانه هم به ۱۰ برابر قیمت می‌فروشد‌.

فروش آرد دولتی با نرخ آزاد با همدستی‌ برخی نانواها و کارخانه‌ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ دولت گندم را‌ به سه نرخ مختلف به نانوایان و صنایع غذایی می‌دهد، هر کیلو گندم وارداتی برای کشور حدود ۱۳ هزار تومان تمام می‌شود اما کیلویی ۶۵۰ تومان به نانواهای دولتی، کیلویی ۹۰۰ تومان به نانواهای آزادپز و هر کیلو ۲۵۰۰ تومان به صنایع غذایی تحویل می‌دهد.

‌قرار شده است امسال دولت گندم را کیلویی ۱۱۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری کند و حدود یک بیستم این قیمت به نانواها و یک پنجم قیمت به صنایع ‌دهد.

هر جا تفاوت قیمتی باشد فساد هم مکن است ایجاد شود و بدین ترتیب یارانه ای که با هدف تعدیل قیمت و کمک به اقشار کم درآمد پرداخت می‌شود به سر سفره آنها نیاید.

نتیجه پرداخت یارانه به گندم این شده که برخی کارخانه‌های ماکارونی گندم یارانه دار می‌گیرند و آنرا به کشورهای دیگر صادر می کنند مفهوم آن این است که آنها یارانه دولتی را به جیب مردم  خارج می ریزند.

برخی نانواها هم آرد دولتی را می گیرند و به نرخ بالاتر به کارخانه ها داده  و آنها هم به نرخ آزاد یعنی ۱۰ برابر قیمت می فروشند. فروش آرد برای نانوایان آنقدر سود دارد که اگر بفروشند بیشتر از پخت نان برایشان سود دارد.

و این پایان کار نیست خبرهایی اخیرا وجود داشت مبنی بر اینکه آرد ایران به کشورهای افغانستان و عراق قاچاق می‌شود؛ اشتیاق به قاچاق و یا دلیل خروج آرد از مرز تنها به دلیل تفاوت قیمت است.

در چند روز گذشته خبرهایی از استان‌ها وجود داشت که در برخی از استان‌ها پخت نان زمان بندی شده است شاید دلیل آن تعطیلات نوروز و احتمالا مشکلاتی در حمل و نقل باشد اما نباید چشم را روی مشکلات و در روهای صنعت آرد کشور بست.

* کارخانه‌های ماکارونی ارز دولتی را به جیب خارجی‌ها می‌ریزند

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در گفت‌‌‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به بخشی از این مشکلات گندم یارانه‌ای افزود: دولت هر تن گندم را ۵۵۰ دلار می‌خرد آرد را ۱۰۰ دلار در اختیار صنف و صنعت قرار می‌دهد و کارخانجات هر تن ماکارونی را ۴۰۰ دلار صادر می‌کنند یعنی کشور ما بابت صادرات هر تن ماکارونی ۳۰۰ دلار ضرر می‌دهد اما کارخانه‌داران ماکارونی سود می‌برند.

صادرات پشتوانه تولید است اما اگر تولید با ارز دولتی و یارانه‌ای باشد، صادرات آن حمایت از کشور وارد کننده است و به همین دلیل است که در همه کشورها برای صادرات محصولاتی که یارانه می پردازند، قوانین خاصی دارند.

کشور سالانه ۳۰۰ هزار تن صادرات ماکارونی به کشورهای مختلف از آسیایی گرفته تا اروپایی و آمریکایی صادر می‌کند، قیمت‌های ایران به دلیل دریافت گندم یارانه دار برای مشتریان خارجی جذاب است و به همین دلیل حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی هم از ایران ماکارونی می خرند؛ ماکارونی ایران به کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان و کشورهای اروپایی از جمله آمریکا و کانادا صادر می‌شود.

تحویل گندم یارانه دار فقط در بخش صنایع ماکارونی نیست بلکه برای کارخانه‌های تولید نشاسته و گلوکز هم گندم دولتی به نرخ کیلویی ۲۵۰۰ تومان داده می‌شود.

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی در این‌باره به خبرنگار فارس می‌گوید: « کارخانه‌های تولید نشاسته و گلوکز هر کیلو گندم را ۲۵۰۰ تومان از دولت می‌گیرند اما شیرینی الان در بازار کیلویی کمتر از ۷۰ هزار تومان نیست و یا بیسکویت کیلویی ۴۰ هزار تومان است.»

مرتضوی ادامه داد: واقعا زمانی که قیمت های داخل اینقدر گران است پس هدفی که ما دنبال می کردیم محقق نشده است و چه لزومی دارد که سیاست تحویل گندم یارانه دار را همچنان ادامه دهند.

وی افزود: دولت سالانه ۲.۵ میلیون تن گندم یارانه ای به بخش صنعت می دهد که تقریبا یک دهم قیمتی است که از بازارهای جهانی خریداری می کند اما بخش صنعت محصولات خود را صادر می کنند یعنی یارانه به جیب مردم کشورهای دیگر واریز می‌شود.

وی تاکید کرد: دهه‌ها است دولت یارانه به برخی کالاها می پردازد و خودشان هم به این نتیجه رسیده اند که این یارانه به سر سفره مردم نمی آید بنابراین وقت آن رسیده که این یارانه ها قطع شود.

* فروش آرد دولتی به نرخ آزاد در همدستی بین  نانواها و کارخانه‌ها

گندم یارانه ای در بخش نان هم برخی مواقع به مقصد اصلی خود یعنی سر سفره مردم نمی رسد، بررسی های خبرنگار فارس حاکی است که برخی نانوایان، آرد دولتی را به نرخ آزاد می‌فروشند؛ آنها با کارخانه های آرد زد و بند می کنند بخشی از آرد دولتی سهمیه ای خود را  به نرخ بالاتری به کارخانه دار می‌فروشند.

مدیرعامل یک کارخانه آرد به خبرنگار فارس گفت: برخی نانواها حاضر هستند که بخشی از سهمیه خود را به نرخ بالاتری به کارخانه بفروشند.

وی گفت: حتی برخی هم سهمیه‌ای که با کیسه دولتی دریافت کرده‌اند را بعدا به قیمت بالاتری به کارخانه تحویل می‌دهند و کارخانه هم گونی که آرم دولتی خورده را تعویض می‌کند و در گونی که نشانگر «آرد آزاد» است می ریزد و گرانتر می فروشد.

این کارخانه دار گفت: هر کیسه آرد دولتی ۳۳ هزار تومان و آرد آزاد ۴۰۰ هزار تومان است یعنی بیش از ۱۰ برابر اختلاف قیمت است و این تفاوت قیمت هر کسی را وسوسه می کند.

خبرنگار فارس با یکی از کارمندان این کارخانه هم صحبت کرد، وی گفت: فروش آرد دولتی به نرخ آزاد توسط کارخانه‌ها روال معمول‌ شده و نانوایان و کارخانه ها با هم گاوبندی می کنند و آرد دولتی را به نرخ آزاد می‌فروشند.

وی در پاسخ به اینکه آیا بر میزان آردهایی که به نانوایان می دهند نظارتی نمی شود؟ گفت: نظارت ها دقیق نیست و نمی توانند تشخیص دهند و یا نانواها کاری می‌کنند که بازرسان چشم پوشی می‌کنند.

این منبع آگاه حتی این را هم گفت که اگر نظارت ها دقیق باشد این همه کم فروشی در نانوایی ها وجود نداشت، صدای مردم هم در آمده است اما بازرس و ناظری جلوی آنها را نمی گیرد.

* راهکار جلوگیری از فروش آرد دولتی

قیمت اندک آرد یارانه‌ای نه تنها سرمایه کشور را به باد می دهد بلکه به دلیل تفاوت قیمتی که با بازار دارد به سر سفره مردم نمی‌رسد و با به عبارتی دقیق‌تر به جیب خارجی‌ها می رود، پس راهکار چیست؟

محمدرضا مرتضوی فعال صنعت غذا که اتفاقا خودش صادر کننده اقلام غذایی از جمله ماکارونی است،‌ در این‌باره به فارس می‌گوید: صادرات محصولی که کشور به پای آن یارانه ریخته برای صادر کننده بسیار سودآور است و من خودم هم از این منظر سود می برم اما باید اعتراف کنم که به ضرر اقتصاد کشور است و پیش وجدان خودم راضی نیستم و از دولت می خواهم که هر چه زودتر این یارانه دولتی را حذف کند.

وی افزود: دولت ۴۰ سال است می بیند که یارانه های دولتی به سر سفره مردم نمی‌آید پس چه لزومی دارد که این سیاست شکست خورده را که برخی برای این کشور رقم زدند را ادامه دهد.

به گزارش فارس ایران امسال ۷.۵ میلیون تن گندم وارد کرد تا با ۴.۵ میلیون تنی که از کشاورزان خریداری کرده بود، نیاز کشور را تامین کند، صادرات ماکارونی که در آن از آرد یارانه ای استفاده می شود و یا آرد و گندمی که به کشورهای دیگر قاچاق می شود شاید این معادله را به هم بزند در این صورت باید به میزان واردات اضافه کند.

پیش بینی هایی که مسئولان از تولید گندم امسال می گویند نشان می د‌هد که امسال هم حداقل باید ۵ میلیون تن گندم و ارد کنیم، این در حالی است که بزرگترین تامین کنندگان گندم ما یعنی روسیه و اوکراین در گیری نظامی دارند و تقریبا صادرات این کشورها مختل شده است.از سوی دیگر کشورها واردات این محصول اساسی را بیشتر کرده‌اند و در انبارهای خود برای روز مبادا ذخیره سازی می‌کنند به طوری که ۵۰ درصد گندم صادراتی در انبارهای چین جا خوش کرده است و همه اینها نشان می‌دهد که باید به فکر گندم و آرد کشور باشیم و اجازه ندهیم این گندم و آرد، به غیر از تامین امنیت غذایی مردم به مجاری دیگری برود.

 

 

آب یا گندم، کدام راهبردی‌تر است؟

امیرحسین غلام‌زاده نطنزی
آب یا گندم، کدام راهبردی‌تر است؟

کاهش منابع آبی کشور در ۲ دهه اخیر به حدی جدی است که تولید بسیاری از محصولات کشاورزی در ایران نه تنها غیراقتصادی بلکه به دلیل تخریب منابع محدود آبی کشور مضر هم شناخته شده است.کارشناسان می‌گویند واردات برخی محصولات کشاورزی نیز به منزله وارد کردن حجم قابل توجهی از آب به کشور محسوب می‌شود.

موضوع خشکسالی و کمبود آب باوجود بحرانی شدن در کشور، همچنان مورد توجه نیست. باید توجه داشت که با توجه به خشکسالی گسترده در کشور،  شاید آبی که اکنون در رودخانه‌ها و یا منابع آبی زیرزمینی وجود دارد، آخرین قطرات از ته مانده انباری باشد که طی میلیون‌ها سال در آن ذخیره شده اما در مدت پنج دهه و به دلیل استفاده نادرست و سیاست‌گذاری اشتباه هدر رفته است.
موضوع خشکسالی و آب به حدی جدی است که اگر در همین یک یا دو سال آتی، راهی برای عبور از آن مورد توجه نباشد، بخش عمده‌ای از زمین‌های کشاورزی نه تنها خشک، بلکه به دلیل از بین رفتن بافت مرطوب خاک، به طور کامل سست و پدیده فرونشست در آن‌ها مانند موارد مشابه پیشین، آشکار خواهد شد.

باتوجه به خشکسالی گسترده در کشور شاید آبی که اکنون در رودخانه‌ها و یا منابع آبی زیرزمینی وجود دارد، آخرین قطرات از ته‌مانده انباری باشد که طی میلیون‌ها سال در آن ذخیره شده اما در مدت پنج دهه و به‌دلیل استفاده نادرست و سیاست‌گذاری اشتباه هدر رفته است.                                       شکی نیست که در پدیدار شدن چنین بحران طبیعی عوامل متعددی دخیل است، اما از آن‌جا که بخش کشاورزی بیش از ۹۰ درصد از منابع آب شیرین را به خود اختصاص می‌دهد(۱)، بنابراین پرداختن به رابطه میان بخش کشاورزی و فرونشست باوجود نظرات کارشناسی و گزارش‌های متعدد همچنان جای بحث دارد. گزارش پیش‌رو در رابطه با نقش تولید گندم و میزان مصرف آب در کشور است که به لحاظ نوع رویکرد و آمارهای جدید می‌تواند قابل تامل باشد.

کدام بهتر است؟ تولید محصول یا حفظ منابع آبی

مطابق با بررسی‌های به عمل آمده برای تولید هر یک کیلو گندم هزار و ۳۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود(۲). با احتساب قیمت هر لیتر آب هم  که به گفته یکی از کارشناسان حوزه آب که نخواست نام وی مطرح شود، رقمی نزدیک به ۲۵۰ هزار ریال است، می‌توان گفت به ازای تولید هر یک کیلو گندم، تنها رقمی بیش از ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای آب آن هزینه می‌شود. این رقم طبق گزارش آمارنامه کشاورزی با توجه به آخرین ارقام تولید گندم با کشت آبی در سال زراعی ۹۹-۱۳۹۸ که دومین محصول پرتولید کشور بعد از ذرت علوفه‌ای بوده، حدود ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برآورد شده، که بسیار هنگفت است.

به عبارتی میزان تولید گندم آبی کشور مطابق با آمار منتشر شده جهاد کشاورزی رقمی نزدیک به ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون کیلوگرم بوده که تنها مبلغ آب صرف شده برای تولید این محصول رقمی افزون بر ۲۰۷.۵ هزار میلیارد تومان است.
نکته قابل توجه اینجاست که این میزان بدون احتساب سایر هزینه‌های تولید(هزینه ماشین‌آلات، کارگر، کود و …) محاسبه شده و اگر قرار باشد تا هزینه این موارد نیز به قیمت تمام‌شده گندم اضافه شود، رقم بسیار بالاتر خواهد بود. این در حالیست که به استناد آمار، قیمت خرید گندم در سال زراعی ۹۹-۱۳۹۸ مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که بسیار کمتر از قیمت تمام شده گندم در کشور است.

با در نظر داشتن این رقم و بهای بیش از ۸ هزار تومانی گندم وارداتی به ازای هر کیلو (۳)، می‌توان گفت اگر به ازای تولید گندم کشت‌آبی در سال زراعی ۹۹-۱۳۹۸، بتوان همین میزان گندم را به کشور وارد کرد، بیش از ۶۶.۴ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد شد که در مجموع این رقم بسیار کمتر از هزینه میزان گندم تولیدی با کشت آبی در داخل کشور است.

بنابراین، این برآورد وجود دارد که اگر تولید گندم کشت آبی در ایران برای سه سال متوقف شده و به ازای آن گندم به کشور وارد شود و حتی به ازای هر سال بدون کشت برای کشاورزان درآمد مربوطه پرداخت شود، به نظر می‌رسد، این روش به لحاظ حفظ منابع آبی و هزینه‌های مرتبط بر آن، مقرون به صرفه خواهد بود.

چه باید کرد؟

از نظر جغرافیایی، ایران در منطقه گرم و خشک و با میانگین بارندگی سالیانه کمتر از ۲۵۰ میلیمتر قرار دارد. میانگین بارندگی نیز در اغلب استان‌ها از حد مطلوب مناطق پربارش جهان بسیار کمتر است. اکنون از ۳۱ استان کشور ۳۰ استان با بحران فرونشست روبرو هستند که این پدیده مدت‌های زیادی است در  تعدادی از آن‌ها ظاهر شده و هر روز گسترش می‌یابد.(۴)

تولید بیش از توان ظرفیتی قطب‌های کشاورزی ایران به معنای افزایش فشار  و بهره‌برداری بیشتر از میزان ورودی آب به منابع آبی کشور است.این عارضه طبیعی دلایل متعددی از بخش صنعت تا کشاورزی غیراصولی دارد و بخش کشاورزی به دلیل استفاده حداکثری از منابع آب از اهمیت شایسته‌ای برخوردار است. متاسفانه در ایران به دلیل برخی از رویکردهای مدیریتی و سیاسی غالب بر بخش کشاورزی مبنی بر تولید حداکثری محصولات کشاورزی، تاکنون بسیاری از منابع آبی دستخوش بحران شده‌اند. این در حالیست که دشت‌های کشاورزی ایران به دلیل محدودیت منابع آبی، توانایی و گنجایش تولید بالایی در بخش تولید محصولات کشاورزی ندارند.

تولید بیش از توان ظرفیتی قطب‌های کشاورزی ایران به معنای افزایش فشار و بهره‌برداری بیشتر از میزان ورودی آب، به منابع آبی کشور است. متاسفانه اکنون بسیاری از چاه‌های کشاورزی در مناطق مختلف کشور از حد استاندارد عبور کرده و به اصطلاح با «کف شکنی» چاه‌های آب، عمق بسیاری از آن‌ها را به بیش از ۲۵۰ و در برخی مناطق دیگر مانند «کاشان»، «نطنز» و «اردستان» در استان اصفهان به بیش از ۳۵۰ متر رسیده است.

برخی کارشناسان می‌گویند با توجه به اینکه منابع آبی ایران محدود و امکان گسترش کشاورزی در آن وجود ندارد، شاید بهتر است، بخشی از نیازهای کشور به محصولات کشاورزی از جمله گندم را از طریق واردات مرتفع نمود. واردات در همه مواقع به معنای ناتوانی و ضعف نیست، به‌ویژه این‌که از میزان مصرف آب داخلی کاسته و همین امر موجب تقویت منابع آبی در دراز مدت خواهد بود.

واردات محصولات کشاورزی تنها به معنای واردات صرف نیست و مزایای زیادی از جمله کاهش مصرف آب داخلی و ورود به اصطلاح «آب مجازی» دارد. متاسفانه محصولات کشاورزی در ایران با حداکثر میزان آب‌بری تولید می‌شوند که کمتر کسی به میزان مصرف آب از زمان کشت تا برداشت توجه می‌کند. بنابراین می‌توان گفت با واردات محصولات عمده کشاورزی هم از حجم قابل ملاحظه مصرف آب کاسته شده و هم حجم قابل ملاحظه‌ای آب مجازی به کشور وارد می‌شود.

باتوجه به اینکه منابع آبی ایران محدود و امکان گسترش کشاورزی در آن وجود ندارد، شاید بهتر است، بخشی از محصولات کشاورزی مورد نیاز از جمله گندم را وارد کرد. واردات در همه مواقع به معنای ناتوانی و ضعف نیست، به‌ویژه این‌که از میزان مصرف آب داخلی کاسته و همین امر موجب تقویت منابع آبی در دراز مدت خواهد بود.           نتیجه چنین اقدامی هم ترمیم منابع خسارت دیده آب و هم ترمیم خاک در بخش کشاورزی است. درواقع می‌توان گفت واردات هر یک تن گندم به معنای واردات یک میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر آب به کشور است که با توجه به ارقام بالای میزان تولید، این میزان بسیار بزرگ‌تر خواهد بود.

کشت هرساله محصولات موجب تضعیف مواد آلی خاک و فرسایش می‌شود که برای جبران آن، تولیدکننده را ناچار به استفاده از انواع کودهای شیمیایی و در نتیجه تخریب خاک می‌کند. اما با واردات، بخش زیادی از این خسارات ترمیم خواهد شد. با این رویکرد، اگر حتی قرار باشد تا به کشاورزان در ازای «تولید نکردن» محصولات کشاورزی کمک یا یارانه‌ای از جانب دولت تعلق گیرد، به نظر می‌رسد باز هم این اقدام در دراز مدت به نفع کل جامعه، محیط زیست و منابع آب خواهد بود.

تردیدی نیست که با از دست دادن منابع آبی، فرونشست زمین اجتناب‌ناپذیر بوده و دیگر جا و مکانی برای زیستن وجود نخواهد داشت. چنانچه اکنون بیش از ۱۰ هزار روستا در نواحی جنوب‌شرق(۵)، شمال‌شرق(خراسان رضوی)، جنوب و سایر نقاط کشور، به دلیل افت سطح آب یا از بین رفتن منابع آبی، خالی از سکنه شده است. در نتیجه آن نیز سیل مهاجران به سایر نقاط به راه افتاده که خود سرمنشا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است.

بنابراین پیشنهاد می‌شود رویکردهای مربوط به واردات محصولات کشاورزی مانند گندم، ذرت و همچنین صادرات اقلام متنوع محصولات کشاورزی مورد بازبینی و مداقه متخصصان قرار گیرد، تا صادرات این کالاها به حداقل و تولید آن‌ها هم در داخل متناسب با شرایط اقلیمی انجام شود.

بسیاری از محصولات کشاورزی مانند گندم، محصولی استراتژیک و بسیار مهم هستند اما باید در نظر داشت که پیش از آن «آب» و «زمین» از ارزش بسیار بیشتری برخوردارند. به عبارتی با وجود آب و زمین است که جوامع و تمدن به وجود آمده و نظام‌های سیاسی هم هویت می‌یابند و بدون آن‌ها جامعه و تمدن نیز وجود ندارد. بنابراین می‌توان گفت حفظ منابع آبی و خاکی مهم‌تر از تولید یک محصول پر ضرر است.

 

 

 

شرایط و جزئیات دریافت وام ازدواج ۱۲۰ میلیونی

متقاضیان وام ازدواج بخوانند/ شرایط و جزئیات دریافت وام ازدواج ۱۲۰ میلیونی

براساس قانون بودجه امسال وام ازدواج زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از سال ۱۳۹۷ بوده ۱۲۰ میلیون تومان و برای زوج‌های کمتر از ۲۵ و زوجه کمتر از ۲۳ سال ۱۵۰ میلیون تومان است و این وام حداکثر با سفته و یا یک ضامن معتبر پرداخت می‌شود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، بانک مرکزی شرایط و جزئیات چگونگی بهره‌مندی متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را اعلام کرد.

بانک مرکزی در ۱۰ فروردین ماه بخشنامه اعطای تسهیلات ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ کرده است بر این اساس بانک مرکزی مکلف است از محل صد در صد مانده سپرده های قرض‌الحسنه و ۵۰ درصد سپرده‌های قرض الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات موضوع این بند را با اولویت نخست از طریق بانک‌های عامل تأمین کند. بانک‌ها نیز مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

مسئولیت حسن اجرای حکم این بند به عهده بانک مرکزی و بانک‌های عامل و کلیه مدیران و کارکنان ذی ربط است. عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی صلاح است.

در قانون جدید تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از یکم فروردین ماه ۱۳۹۷ بوده است، ۱۲۰ میلیون تومان و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله است.

تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال ۱۵۰ میلیون تومان است.

براساس بخشنامه بانک مرکزی تمامی بانک‌ها موظفند به صورت ماهانه، تعداد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداختی و تعداد افراد در نوبت دریافت این تسهیلات را به صورت عمومی اعلام کنند.

همچنین، با توجه به مفاد ماده (۵۰) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران افراد مندرج در قانون یاد شده مشمول اخذ قرض‌الحسنه ازدواج به میزان دو برابر افراد عادی هستند.

در ادامه مراحل، مدارک و شرایط عمومی متقاضیان دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و شرایط و چگونگی ثبت نام ذکر شده است.

مراحل ثبت نام و اخذ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج

مرحله ثبت نام ۶ مرحله دارد در ابتدا باید شرایط و دستورالعمل اخذ وام ازدواج ، قبل از ثبت نام باید مطالعه شود.
سپس  ثبت نام و تکمیل فرم مربوطه از طریق سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به آدرس ve.cbi.ir برای هر یک از زوجین بصورت جداگانه انجام می‌شود و کد رهگیری ۱۰ رقمی ارسال می‌شود.
در مرحله چهارم متقاضیان برای اطلاع از شعبه عامل اعطای وام باید به سایت مراجعه کنند و پس از تعیین شعبه افراد باید ظرف ۱۲ روز کاری به همراه مدارک لازم به شعبه مربوطه مراجعه کنند و مراحل دیگر اخذ وام در شعبه مربوطه خواهد بود.

 شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات ازدواج 
دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران ،  به هر یک از زوجین مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات ازدواج تعلق می‌گیرد.
براساس قانون بودجه امسال به هر یک از زوجین مبلغ  ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت می‌شود. همچنین به متقاضیانی که سن ازدواج آنها در زوج ها زیر ۲۵ سال و در زوجه ها زیر ۲۳ سال است، مبلغ  ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد.
همه شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آنـها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده، قادر به ثبت نام بوده و گواهی ازدواج آنها که ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور می‌باشد به عنوان سند ازدواج تلقی می شود .
اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسمی توسط مراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور مورد تایید قرار گیرد معادل عقدنامه تلقی گردیده و این متقاضیان نیز قادر به ثبت نام خواهند بود.
دارا بودن کارت ملی ( موقت یا دایم) و کد پستی محل سکونت متقاضی الزامی است.
با توجه به امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی، چنانچه متقاضی وام ازدواج قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد، (با وجود ازدواج دوم یا بیشتر) می‌تواند از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بهره مند شود .

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از اول فروردین  ماه ۱۳۹۷ باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت می‌شود.
افرادی که از سال گذشته متقاضی دریافت وام ازدواج بودند و در صف دریافت وام ازدواج قرار دارند، در صورتی که  تاریخ عقد آنها بعد از اول فروردینماه ۱۳۹۷ باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، می توانند در سقف های مصوب بودجه ۱۴۰۱ از تسهیلات فوق الذکر بهره‌مند شوند. 

تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به افراد بالای ۵۰ سال تعلق نمی گیرد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام ازدواج 
اصل و کپی سند ازدواج، اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه‌های زوجین، اصل و کپی شناسنامه‌های ضامن ، اصل و کپی کارت ملی ( موقت یا دایم ) زوجین، اصل و کپی کارت ملی ( موقت یا دایم ) ضامن، کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین و کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام مدارک لازم برای دریافت وام ازدواج است .

شرایط پرداخت وام ازدواج به متقاضیان 
تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها، مبلغ ۱۲۰ تومان با دوره بازپرداخت ده ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است.
بانک ها مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

روش ثبت نام 

کلیه متقاضیان وام ازدواج که واجد شرایط فوق هستند، ابتدا باید با مراجعه به سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج سایت ثبت نـام کرده  و فرم مربوطه را تکمیل کنند، براین اساس و در صورت موفقیت آمیِز بودن مراحل ثبت نام، یک کد رهگیری ده رقمی که کاملا محرمانه بوده و مربوط به متقاضی است، به شخص ثبت نام کننده داده می‌شود.
متقاضیان موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین نام شعبه مربوطه جهت مراجعه برای اخذ وام ازدواج، به سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج مراجعه کرده و در صورتی که شعبه عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف مدت زمانی که از طرف سایت اعلام می‌شود، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به اتمام مراحل اخذ وام اقدام کنند. بدیهی است در صورت عدم مــراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده ، ثبت نـام آنهاکان لم یکن تلقی می‌شود.
ذکر این نکته ضروری است مدت زمان تعیین شعبه از سوی بانک ها با توجه به میزان منابع قرض الحسنه قابل اعطای بانک، مورد اقدام قرار خواهد گرفت.
متقاضی دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پس از تعیین شعبه ظرف حداکثر  ۱۲ روز  کاری، فرصت دارد با به همراه داشتن مدارک لازم به شعبه معرفی شده، مراجعه کند. همچنین در صورت عدم مراجعه به شعبه مربوطه در مدت زمان تعیین شده، اطلاعات ثبت نامی متقاضی حذف خواهد شد.
متقاضیان دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، پس از پذیرش توسط شعب بانک ها، حداکثر ظرف مدت ۴۵ روز کاری باید نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز اقدام کنند و در صورت عدم تکمیل مدارک، نام متقاضی از سامانه مربوطه حذف می‌شود تا امکان بهره مندی سایر متقاضیان در صف از تسهیلات مذکور و شفافیت عملکرد بانک ها به عمل آید.

مدت بازپرداخت تسهیلات و کارمزد 
مدت بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ۱۰ ساله و نرخ کارمزد ۴ درصد است.
اقساط مربوطه ۱۲۰ ماهه بوده و سررسید اولین قسط و کارمزد آن، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات یاد شده است.

همچنین در پایان یادآور می‌شود بانک ها در سال ۱۴۰۰ نسبت به پرداخت بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان به ۹۲۴ هزارمتقاضی تسهیلات قرض الحسنه  ازدواج اقدام کردند و از ابتدای سال جاری تا روز ۱۶ فرودین ماه حدود ۶۵ هزار فقره ثبت نام تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سامانه مربوطه انجام شده است.

بر این اساس بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور خود را ملزم به اجرای قوانین در راستای تکریم مردم و جوانان دانسته و در سال جاری نیز به روال سالهای گذشته نسبت به انجام وظایف و تکالیف خود به ویژه در خصوص پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج اقدام خواهند کرد.

 

 

 

 

همچنان پای «پراید» در میان است/

همچنان پای «پراید» در میان است/ درخواست مردم از دولت

سال ۹۹ زمانی که توقف تولید پراید اجرایی شد، همه گمان می‌کردند که دیگر پای ارابه مرگ از جاده‌های کشور برچیده شود و شاید کمتر شاهد تصادفات دلخراش رانندگی با حجم بالای مصدومان و جان باختگان باشیم اما با گذشت دو سال، نوروز امسال نیز پراید پای ثابت اغلب تصادفات دلخراش جاده‌های کشور بود.

نوروز امسال همچون سال‌های گذشته شاهد تصادفاتی بودیم که پراید در یکی از دو طرف تصادف قرار داشت و بیشترین آسیب ها را به سرنشینان خود وارد کرد به طوری که هر روز چند خبر از تصادف پراید با خودروهای دیگر در رسانه‌ها منعکس شد و سرنشینان خود را راهی بیمارستان یا دیار ابدی کرد.

البته باید گفت خودروهای ناامن در سرتاسر جهان کم نیستند؛ در بسیاری از کشورهای جهان که قوانین سخت گیرانه ای در خصوص ایمنی خودروها وجود ندارد و تولید مدل های ارزان قیمت و قدیمی با ایمنی ناچیز رایج است. ماجرای پراید نیز کم و بیش به همین ترتیب است، تولید این مدل در واقع به دلیل بی رقیب بودن در بازار فروش و نبود قوانین سخت گیرانه ایمنی بود.

در چنین وضعیت غمناکی، هیچ جای تعجب ندارد که هر روزه شاهد تصادفات عجیب و دلخراش در کشورمان باشیم، تصادفاتی که گاهی تصاویر آن در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود تا بلکه سطح آگاهی عمومی نسبت به خطرناک بودن رانندگی بی احتیاط افزایش یابد. بر طبق شواهد، این روش ظاهراً نتایجی را نیز به دنبال داشته است، آنچنان که طی چند سال گذشته به رغم افزایش تعداد قابل توجه رانندگان و خودروها، از آمار مرگ و میر و تلفات جاده ای در کشورمان کاسته شده است.

هرچند کارشناسان براین باورند که ایمنی پراید برای رانندگی در شهر کافی است اما برخی از تصادفات درون شهری تصاویری غم انگیزی برجای گذاشته اند.  وجود کپسول آتش نشانی در خودرو، یکی از نکات ایمنی غیر اجباری اما بسیار مفید فایده است که می تواند در شرایط بحرانی از بروز خسارات مادی و حتی جانی جلوگیری کند.

کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی بارها اعلام کرده‌اند که این خوردو برای استفاده در جاده‌های برون شهری مناسب نیست زیرا از حداقل ایمنی برخوردار بوده و در صورت بروز تصادف بیشترین صدمه را خواهد دید؛ از این رو آن را یک خودروی شهری تلقی کرده و در سال‌های گذشته اصرار داشتند روند تولید آن متوقف شود.

زمانی که کارشناسان امر به یقین رسیدند که تولید خودروی پراید نه تنها به نفع مردم نیست بلکه پیامدهای منفی برای آن ها خواهد داشت براین اساس تولید این خودرو را متوقف کرده اما خودروهای دیگر با همان مشخصات پراید اما با ظاهری متفاوت را وارد خط تولید کردند.

خانواده پراید در ایران 

تولید پراید در واقع از از سال ۱۳۷۲ در ایران توسط شرکت سایپا در دو مدل سدان و هاچ‌بک تحت عنوان صبا و نسیم آغاز شد. مدل‌های اولیه پراید از خودروهای مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا گرفته شد و سپس توسط شرکت کیا موتورز با تغییراتی در کره جنوبی ساخته شد. این خودرو را کره جنوبی ساخت به دلیل نبود ایمنی لازم نتوانست مجوز صادرات به آمریکا و اروپا را بگیرد. پراید در ایران به دلیل ارزانی هزینه ساخت برای سایپا و قطعات جانبی سال‌ها فروش خوبی داشت اما اکنون با مقایسه فناوری خودروهای جدید با قیمت کمتر در کشورهای خارجی با قیمت هنگفتی در ایران به فروش می‌رود برای مثال مدل‌های هیوندای اکسنت،  شورلت سونیک،  فورد فیستا،  تویوتا یاریس،  هوندا فیت،  کیا فورت و نیسان سنترا از ارزان قیمت‌ترین خودروهای این شرکت‌ها هستند. این موارد باعث انتقادات فراوانی به این خودرو در سال‌های گذشته شده‌است. پس از سال‌ها جدال بر سر این خودرو، تولید پراید در تیرماه ۱۳۹۹ متوقف شد.

سازمان پزشکی قانونی ایران خودروهای خانواده پراید را رکورددار آمار تلفات حوادث رانندگی دانسته‌ استپراید در ایران برای بیش از ۲۰ سال آن هم در مدل‌های مختلف تولید شده‌است. مدل‌های مختلف پراید در ایران شامل دو مدل سدان ۱۳۲ و ۱۳۱، یک مدل هاچ‌بک ۱۱۱، یک مدل لیفت‌بک با نام ۱۴۱، و یک مدل وانت با نام ۱۵۱ می‌شوند. علاوه بر این مدل ۱۳۱ پیش از تغییر طراحی داخلی و بروزرسانی‌های جزئی در نمای بیرونی، با نام سایپا صبا شناخته می‌شد و مدل هاچ‌بک آن که سپس با مدل ۱۱۱ جایگزین شد نیز سایپا نسیم نام داشت.

سازمان پزشکی قانونی ایران خودروهای خانواده پراید را رکورددار آمار تلفات حوادث رانندگی دانسته‌ است. بنابر اعلام شرکت سایپا تولید مدل‌های ۱۳۲، ۱۱۱ و ۱۳۱ به‌ترتیب در دی ۱۳۹۸، اردیبهشت ۱۳۹۹ و تیر ۱۳۹۹ متوقف شد و خودروهای تیبا، ساینا و کوییک جایگزین مدل‌های پراید می‌شوند. پیش از این، خودروی سایپا ۱۱۱ در اواسط سال ۱۳۹۶ یک وقفه یک‌ ماهه در تولید را تجربه کرده‌ بود.

انتقادات به ایمنی پراید

رئیس سازمان پزشکی قانونی وقت در سال ۹۲، پراید را رکورددار وسایل نقلیه در کشته شدن ایرانیان در سال ۹۲ عنوان کرد؛ بر این اساس وزارت صنعت در سال ۱۳۹۶ اعلام کرد که تولید پراید در سال ۱۳۹۷ متوقف می‌شود و در راستای آغاز فرایند توقف تولید پراید، تولید سایپا ۱۱۱ در شهریور سال ۱۳۹۶ متوقف شد. البته این توقف تولید تنها یک ماه دوام آورد و شرکت سایپا با انتقال خطوط تولید از کاشان به تهران تولید این خودرو را از سر گرفت.

در آبان ماه ۱۳۹۸، رئیس سایپا اعلام کرد که روند توقف تولید پراید از بهمن ۹۷ آغاز شده‌است و در تیرماه ۹۹ این خودرو به‌طور کامل از رده خارج می‌شود. براین اساس تولید سایپا ۱۳۲ در دی‌ماه ۹۸، سایپا ۱۱۱ در اردیبهشت ۹۹ و سایپا ۱۳۱ در مرداد ۹۹ به پایان رسید و خودروهای تیبا، کوییک و ساینا جایگزین پراید شدند.

ایمن نبودن خودروهایی چون پراید علت اصلی خروج آنها از چرخه تولید بوده است؛ سردارسیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی در سال ۹۹ به ایرنا درباره اقدام پلیس برای کاهش تصادفات رانندگی از رده خارج کردن پراید و پژو ۴۰۵ از مسیر تولید را یکی از این اقدامات برشمرد که هرچند خودروسازان توجیحاتی داشتند اما راهور نیز با دلایل فنی آمار و تحلیل هایی را گزارش کرد که در نهایت تصمیم به توقف این خودروها گرفته شود.

سن فرسودگی خودروها چقدر است؟

در حالی همچنان پراید در بین خانواده های ایرانی دست به دست می چرخد که براساس قانون هوای پاک عمر مفید هر خودرویی تعیین شده است در حالی که خودروهای ایرانی از جمله پراید بیش از مدت زمان استاندارد اعلام شده از سوی سازمان محیط زیست مورد استفاده هموطنان قرار می گیرد و توسط دلالان خرید و فروش می شود.

آیین نامه اجرایی ماده (۸) قانون هوای پاک، موضوع تعیین سن فرسودگی انواع خودروها با رویکرد حفظ حق مالکیت افراد درخصوص وسیله نقلیه و افزایش نظارت بر انجام معاینه فنی به جای تعیین مطلق سن به عنوان معیار فرسودگی خودرو، در جلسه هیات وزیران به تصویب رسید و دولت آن را برای اجرا در آذرماه سال ۱۴۰۰ ابلاغ کرد.

در جلسه هیات وزیران مورخ ۹ خرداد ۱۴۰۰، پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر آیین نامه اجرایی ماده (۸) قانون هوای پاک درخصوص” تعیین سن فرسودگی انواع خودروها” با رویکرد حفظ حق مالکیت افراد درخصوص وسیله نقلیه و افزایش نظارت بر انجام معاینه فنی به جای تعیین مطلق سن به عنوان معیار فرسودگی خودرو، به تصویب رسید.

براساس آیین نامه فوق، با توجه به کاهش ایمنی و آلایندگی انواع وسایل نقلیه با گذشت زمان در اثر استهلاک و پوسیدگی اجزا و بدنه، شاخص سن مرز فرسودگی به جای سن فرسودگی تعیین شده و خودروهای مشمول ملزم به افزایش دفعات سالانه معاینه فنی و افزایش هزینه های تردد هستند.

این امر به نحوی است که مالک وسیله نقلیه جهت اطمینان از صحت عملکرد آن، باید در بازه های زمانی کوتاه تری اقدام به معاینه فنی و بازرسی خودرو کند، این خودروها به علت کارکرد بیشتر و طول عمرشان، عمدتا دچار پوسیدگی بدنه و ساختار می شوند و ریسک بروز تصادفات در سطح جاده ها و شهرها را به شدت افزایش می دهند.

 سن مرز فرسودگی برای خودروهای شخصی شامل سواری، استیشن (ون) و سواری کار ۱۵ سال، خودروهای عمومی شامل تاکسی سواری، استیشن (ون) و سواری کار بنزینی و دوگانه سوز، پایه گازسوز و برقی به ترتیب ۸، ۱۰ و ۱۴ سال استبه موجب آیین نامه اجرایی یاد شده، سن مرز فرسودگی برای خودروهای شخصی شامل سواری، استیشن (ون) و سواری کار ۱۵ سال و تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی، ۲ مرتبه (۶ ماه یکبار) در سال تعیین شد.

برای خودروهای عمومی شامل تاکسی سواری، استیشن (ون) و سواری کار بنزینی و دوگانه سوز، پایه گازسوز و برقی، سن مرز فرسودگی به ترتیب ۸، ۱۰ و ۱۴ سال و تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی برای هریک از آنها به ترتیب، ۴ مرتبه (سه ماه یکبار) در سال و ۳ مرتبه (۴ ماه یکبار) در سال تعیین شد.

سن مرز فرسودگی برای وانت پایه گازسوز و بنزینی، دوگانه سوز و دیزلی به ترتیب ۱۴ و ۱۳ سال و تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی ۳ مرتبه (۴ ماه یکبار) در سال، برای اتوبوس درون شهری دیزلی، پایه گازسوز و برقی (منوط به بازسازی با رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی) سن مرز فرسودگی به ترتیب ۱۰ و ۲۰ سال و تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به این سن، برای اتوبوس های دیزلی و پایه گازسوز ۴ مرتبه (۳ ماه یکبار) در سال و برای اتوبوس های برقی ۳ مرتبه (۴ ماه یکبار) در سال تعیین شد.

سن مرز فرسودگی برای مینی بوس و میدل باس درون و برون شهری دیزلی، پایه گازسوز و برقی (منوط به بازسازی با رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی) به ترتیب ۸، ۱۰ و ۲۰ سال و تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن فرسودگی برای هریک از آنها ۳ مرتبه (۴ ماه یکبار) در سال، برای اتوبوس برون شهری و کشنده، کامیون و کامیونت، سن مرز فرسودگی به ترتیب ۱۰ و ۱۶ سال و تعداد معاینه فنی پس از رسیدن به این سن، به ترتیب برای هریک از آنها ۳ مرتبه (۴ ماه یکبار) در سال خواهد بود.

همچنین برای موتورسیکلت های بنزینی کاربراتوری، بنزینی انژکتوری و برقی، سن مرز فرسودگی به ترتیب ۵، ۶ و ۱۲ سال و تعداد معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی برای هریک از آنها ۲ مرتبه (۶ ماه یکبار) در سال تعیین شد.

با توجه به پیش بینی های انجام شده در آیین نامه مذکور، انتظار می رود با افزایش تعداد دفعات معاینه فنی خودروهایی که به سن مرز فرسودگی می رسند، به مرور خودروهای دارای فناوری های قدیمی مانند وسایل نقلیه کاربراتوری، از چرخه مصرف خارج و اسقاط شوند؛ هر چند نتایج مورد انتظار، به صورت تدریجی محقق خواهند شد. از طرفی با افزایش نظارت بر سلامت فنی، ایمنی و آلایندگی خودرو، انتظار می رود تلفات انسانی و خسارات مالی ناشی از حوادث رانندگی نیز کاهش یابد.

همان طور که گفته شد، با وجود اینکه پراید از رده خارج شده است اما همچنان در تصادفات جاده ای شاهد تصادفاتی هستیم که پراید در یک طرف تصادف بوده و سرنشینان آن دچار آسیب های جدی و گاه منجر به مرگ آن ها شده است

 

 

 

 

 

 

نظر مراجع تقلید درباره روزه گرفتن دختران ۹ ساله‌

لیلا اصلانی
نظر مراجع تقلید درباره روزه گرفتن دختران ۹ ساله‌

یکی از پر تکرارترین استفتائات در ماه مبارک رمضان در باره روزه داری دختربچه های ۹ ساله است.بیشتر والدین این سوال را از مراجع عظام تقلید پرسیده اند که حکم شرعی دختر ۹ ساله ای که توانایی روزه گرفتن ندارد چیست.بیشتر این استفتائات پاسخی مشابه یا نزدیک به هم دارند.

ضعف و بی حالی از بدیهیات روزه داری است. طبیعی است که وقتی آب و غذا در ساعاتی طولانی به بدن انسان نرسد ضعف جسمانی حاصل شود. همین امر بر فعالیت های روزمره تاثیر می‌گذارد. بنابراین به طور کلی انسان به سبب همین ضعف جسمانی نمی تواند اقدام به روزه‌خواری کند یا آن را بهانه‌ای برای انجام ندادن این تکلیف قرار دهد. دختران کوچک ۹ ساله‌ای هم که تازه به سن تکلیف رسیده‌اند و روزه‌داری برای آن ها واجب شده است از این مورد مستثتا نیستند. با این حال فقه با آن ها مهربان است و اگر دختر ۹ ساله ای واقعا توانایی روزه گرفتن نداشته باشد مشمول حکمی می‌شود که می‌تواند تا زمان به دست آوردن توانایی روزه را به تعویق بیندازد. نظر آیات عظام و مراجع محترم تقلید در این باره را مرور می‌کنیم.

نظر مراجع تقلید درباره روزه گرفتن دختران ۹ ساله‌

 امام خمینی (ره): انسان نمی تواند به سبب ضعف روزه را بخورد، اما اگر شدت این ضعف به اندازه‌ای بود که از توان و تحمل خارج شد می تواند روزه خود را بخورد.

آیت الله العظمی بهجت: سن تکلیف دختران و ملاک آن همان اتمام ۹ سال قمری است. در خصوص دخترانی که تازه بالغ شده‌اند و قدرت بر روزه گرفتن ندارند روزه واجب نیست.کفاره هم ندارد ولی بعد که توانایی حاصل شد باید قضای آن روزه‌ها را به جا بیاورند.

آیت الله العظمی فاضل لنکرانی: درباره چنین بچه‌ای که به سن تکلیف رسیده باید گفت اگر روزه موجب ضعفی شده که نمی توان تحمل کرد و برای او مشقت و حرج داشته باشد روزه نگیرد، ولی بعد در صورت توانایی باید قضا کند و اگر تا ماه رمضان بعد قضا نکرد باید برای هر روز یک مد طعام، کفاره تاخیر به فقیر بدهد مگر در این تاخیر هم عذری داشته باشد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی : دختران پس از تمام شدن ۹ سال قمری بالغ می‌شوند، ولی اگر نتوانند بعضی از وظایف مانند روزه‌داری را بر اثر ضعف انجام دهند از آن ها ساقط می‌شود و اگر تا ماه رمضان سال بعد هم توانایی روزه گرفتن نداشته باشند و قضای آن را نداشته باشند، قضا هم ندارد و به جای آن برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهند. این حکم تا زمانی که واقعا توانایی و تحمل بر روزه داری نداشته باشد، ادامه دارد.

آیت الله العظمی خامنه‌ای: بنا بر نظر مشهور بلوغ شرعی دختران همان تکمیل ۹ سال قمری است. در این هنگام روزه بر آن ها واجب است و ترک آن به مجرد بعضی عذرها جایز نیست، ولی اگر روزه گرفتن برای ایشان ضرر داشته باشد یا تحمل آن برای شان همراه با مشقت زیاد باشد افطار برای آن ها جایز است.

آیت الله العظمی سیستانی :دخترانی که تازه به سن بلوغ رسیده اند چنانچه روزه گرفتن در ماه رمضان برای آنان ضرر قابل توجهی دارد و موجب مریض شدن آن ها می شود یا ترس این را دارند که مریض شوند، احکام مریض در این باره در مورد آنان جاری می‌شود، اما اگر روزه گرفتن برای آنها ضرر ندارد، ولی مثلا به علت طولانی بودن روز یا شدت گرما تمام کردن روزه برای آن ها سختی فوق العاده ای دارد که معمولا چنین سختی قابل تحمل نیست باید به قصد قرب مطلقه روزه بگیرند و هنگامی که به علت ضعف شدید یا احساس تشنگی زیاد ادامه روزه در ماه مبارک رمضان بر آنان فوق العاده سخت شد می توانند آب بیاشامند یا غذا بخورند، اما بنا بر احتیاط واجب تنها به مقدار ضرورت در خوردن و آشامیدن اکتفا کنند و در بقیه روز از انجام کاری که روزه را باطل کند پرهیز داشته باشند. هر چند در هر صورت با خوردن و آشامیدن روزه آنان باطل می شود.

 

 

 

 

بازار خودرو در رکود/ افزایش ۱۰ تا ۱۸ میلیون تومانی خودروهای مدل جدید

بازار خودرو در رکود/ افزایش ۱۰ تا ۱۸ میلیون تومانی خودروهای مدل جدید

 بررسی‌ها از بازار خودروی پایتخت در نخستین روزهای بازگشایی در سال جدید، حاکی از رکود نسبی است و قیمت‌های اعلامی در مقایسه با واپسین روزهای ۱۴۰۰ تغییر چندانی نشان نمی‌دهد.

به گزارش ایرنا، با گذشت چند روز از بازگشایی بازارها، بازار خودرو نیز روزهای آرامی را پشت سر می‌گذارد و به قول فعالان این حوزه «بازار هنوز گیج بوده و راه نیفتاده است».

بررسی قیمت انواع خودروها در روز جاری تفاوت چندانی (به اندازه یک تا سه میلیون تومان در برخی خودروهای داخلی) با آخرین روزهای سال گذشته نشان نمی‌دهد.

به‌طور مثال هر دستگاه پراید ۱۳۱ که بیستم اسفندماه پارسال ۱۶۸ میلیون تومان قیمت داده می‌شد، امروز به ۱۷۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده، تیبا صندوق‌دار بدون تغییر در همان قیمت ۱۷۸ میلیون تومانی واپسین روزهای پارسال باقی‌مانده، تیبا هاچ‌بک با سه میلیون تومان افزایش به ۱۸۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ۲ با سه میلیون تومان افزایش به ۲۶۵ میلیون تومان و پژو پارس ساده با ۲ میلیون تومان افزایش به ۲۷۸ میلیون تومان قیمت خوردند.

پراید ۱۱۱ نیز که تا ۱۰ روز مانده به عید ۱۸۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شد، امروز ۱۸۷ میلیون تومان قیمت خورده است.

با این حال، برخی خودروها که با مدل ۱۴۰۱ عرضه شده‌اند افزایش قیمت چشمگیری داشته اند، به‌طوری که کوئیک آر که مدل ۱۴۰۰ آن ۱۹۷ میلیون تومان قیمت داشت، در مدل سال جدید به ۲۰۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ۲ در مدل سال ۱۴۰۱ به ۲۷۷ میلیون تومان و پژو پارس ساده به ۲۹۷ میلیون تومان قیمت خوردند.

بررسی قیمت خودروهای مونتاژی و خارجی، تغییر چندانی نسبت به ایام پایانی سال ۱۴۰۰ نشان نمی‌دهد.

«سعید موتمنی» رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران می‌گوید:‌ شایعه ممنوعیت واردات خودروی سواری، تاثیر روانی منفی خود را بر بازار گذاشته است و در کنار آن، افزایش هرچند جزئی نرخ ارز نیز تاثیرگذار شده است.

وی بیان‌داشت: با گذشت چند روز از بازگشایی بازار در سال جدید، مراجعه‌کننده‌ای وجود ندارد و قیمت‌هایی که اعلام می‌شود نیز قیمت‌های سایت‌ها و فضای مجازی است و در عمل خریداران می‌توانند با نرخ‌ها پایین‌تری به خودروی دلخواه خود برسند.

به گزارش ایرنا، ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ وزیر صمت برای دومین بار پس از صدور فرمان هشت ماده‌ای رئیس‌جمهور در حوزه خودرو، با حضور در گروه‌های صنعتی ایران‌خودرو و سایپا، ضمن بازدید از پارکینگ، واحد مونتاژ و مرکز تحقیق، طراحی و توسعه؛ روند حمل و تحویل خودروهای این دو مجموعه و فرآیند کاهش خودروهای کف پارکینگ‌ها را بررسی و اجرای دستورات هشت ماده‌ای رئیس‌جمهور را پیگیری کرد.

«سیدرضا فاطمی‌امین»، در بازدید از گروه صنعتی ایران‌خودرو ضمن مناسب خواندن اقدامات این مجموعه در اجرای فرامین رئیس‌جمهوری، گفت: کاهش خودروهای پارکینگ ایران‌خودرو به ۲۵ هزار دستگاه در پایان فروردین‌ماه، فراتر از فرمان صادرشده و بسیار مناسب است.

در مجموع به نظر می‌رسد با جدیتی که دولت سیزدهم برای ساماندهی بازار خودرو دارد و دستور رئیس‌جمهوری برای رفع موانع واردات خودرو در سال جاری، دوران افزایش‌های چند برابری قیمت خودرو و کم‌محلی خودروسازان داخلی به مشتریان به‌تدریج به پایان خود می‌رسد.

 

 

رسانه‌های اجتماعی؛ سلاح نظامی جدید برای پیروزی در جنگ‌

حسین عباسی‌نسب
رسانه‌های اجتماعی؛ سلاح نظامی جدید برای پیروزی در جنگ‌

فضای مجازی، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ابزار مهم دولت‌های قدرتمند در راه‌اندازی یک جنگ ادراکی علیه دشمنان به شمار می رود، تحلیلگران مسائل بین‌المللی این حوزه‌ها را حتی بیشتر از نیروهای متعارف نظامی در جنگ‌ها تاثیرگذار می‌دانند.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند مدت‌هاست دوره جنگ‌های سنتی که بر پایه نیروهای نظامی کلاسیک و روی زمین انجام می‌شد پایان یافته است. در دوره‌ای نقطه اتکای سیاستمداران و کشورهای قدرتمند بر نیروهای نظامی و توانایی در ابعاد زمینی، هوایی و دریایی معطوف بود. اکنون تحلیلگران تاکید دارند جنگ ادراکی و تاثیرگذاری بر ذهن کشورهای هدف مهمترین جنبه از جنگ‌های نوین است زیرا بسیاری از اهداف اقناعی با حملات نظامی و نیروهای متعارف ارتشی برآورده نمی‌شود.

جنگ‌های عصر مدرن دیگر بر حملات موشکی بمباران و اشغال قلمروی سرزمین اتکا ندارند بلکه قبل از هر چیز باید بر شناخت و افکار دشمن تاثیر گذاشت تا به راحتی و شاید بدون نیاز به اقدام نظامی گسترده اهداف برآورده شوند.

جنگ‌های عصر مدرن دیگر بر حملات موشکی بمباران و اشغال قلمروی سرزمین اتکا ندارند بلکه قبل از هر چیز باید بر شناخت و افکار دشمن تاثیر گذاشت.پس از ظهور و همه گیری اینترنت جنگ‌های شناختی هم جنبه‌های تازه‌تری پیدا کرده‌اند. چند سالی است که شبکه‌های اجتماعی به عنوان عرصه تازه‌ای از جنگ نرم قدرت‌های بزرگ تبدیل شده‌اند. تحولات چند هفته‌ای جنگ اوکراین هم نشان دادند که روسیه با وجود تلاش و سرمایه‌گذاری گسترده یک دهه‌ای بر رسانه‌ها هنوز فاصله زیادی با رسانه‌های جریان‌ساز غربی دارد. در واقع هدایت امور از طریق تاثیرگذاری بر افکار عمومی با استفاده از رسانه‌های نوین صورت می‌پذیرد که آن‌ها هم در دستان کشورهای غربی قرار دارند. مردم جهان نیز به صورت گسترده‌ای تحت تاثیر رسانه‌ها، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی غربی قرار دارند.

رسانه های اجتماعی پرقابلیت و تاثیرگذار

رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزاری برای جنگ اطلاعاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ این ابزارهای نوین، سلاحی هستند که گرچه از کلمات تشکیل شده‌اند اما بر قلب و ذهن مخاطبان هدف تأثیر می‌گذارد، و به علت گستردگی آن می‌تواند برای اهداف در دنیای فیزیکی نیز به کار گرفته شوند.

تارنمای تحلیلی «فدراسیون دانشمندان آمریکایی» (FAS) در گزارشی عنوان می‌دارد که ابزارهای رسانه‌های اجتماعی کم‌هزینه هستند و به‌راحتی در دسترس قرار می‌گیرند و با افزایش قابلیت‌های شبکه‌سازی و سازمان‌دهی، به‌عنوان یک نیرو با قدرتی چندبرابر عمل می‌کنند. قابلیت انتشار سریع تصاویر و ایده‌های بصری برای شکل دادن به روایت عمومی، رسانه‌های اجتماعی را به یک سلاح راهبردی در دست کشورها، دولت‌ها و حتی تروریست‌ها و گروه‌های شرور تبدیل کرده است.

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند از سوی دولت‌ها برای انتشار پیام دیپلماسی عمومی و کمک به جنبش‌های دموکرات (یا مستبد) در خارج از کشور نیز مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، این فعالیت‌ها حاوی یک خطر ذاتی هستند زیرا حمایت از سیاست‌ها و عملیات دولت زمانی که همان ابزارها به سرعت اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را فاش می‌کنند، با همان سرعت نیز ممکن است از بین بروند.

 

رسانه‌های اجتماعی؛ سلاح نظامی جدید برای پیروزی در جنگ‌

 

طبق این گزارش، در دوره اخیر وقوع درگیری میان روسیه و اوکراین نقش رسانه‌های اجتماعی را در دستیابی به اهداف متعدد نشان داده است. شبکه‌های دولتی اوکراین مدعی هستند که هدف حملات سایبری قرار می‌گیرند و در طرف مقابل اوکراین و گروه‌های تندروی نازی در این کشور هم با استفاده از ابزارهای رسانه‌های اجتماعی برای سازماندهی، آموزش و تجهیز نیروهای خود بهره می‌گیرند.

در پی نشر اطلاعات کاذب، بسیاری از مردم به دیگران مشکوک هستند و بدعت‌گذاران محترم شمرده می‌شوند. یک ایدئولوژی شیطانی به عنوان ناجی جهان منتشر می‌شود. از سوی دیگر مجموعه قوانین حاکم بر این فضای جدید (رسانه‌های اجتماعی) مبهم و نامشخص هستند و حتی برخی افراد فضای فوق را مانند دوره غرب وحشی بدون حکمران می‌نامند. بخش عمده‌ای از فناوری اطلاعات و ارتباطات موجود متعلق به شرکت‌های بخش خصوصی است و خارج از کنترل دولت‌ها عمل می‌کند. بسیاری از ارائه دهندگان رسانه‌های اجتماعی شرایط استفاده مختص به خود را دارند و مدعی هستند صفحات یا پیام‌های مروج خشونت را ممنوع می‌کنند.

این بنگاه‌های رسانه‌ای در مقابل به بهانه آزادی بیان در برخی مواقع اطلاعات و پیام‌هایی را منتشر می کنند که با ادعاهای آن به طور کامل متضاد است. نمونه اخیر در برخی شبکه های اجتماعی پرمخاطب رخ داد که توهین، ترویج خشونت یا حتی تهدید علیه روسیه را مجاز و قابل انتشار دانست. در واقع در برخی مواقع حساس، دولت ها از طریق شرکت‌ها اهداف خود را دنبال می کنند.

شایعه‌پراکنی از طریق شبکه‌های اجتماعی 

برخلاف حوادث مشابه در گذشته، تنش کنونی در شرق اروپا در عصر رسانه‌های اجتماعی جریان دارد؛ میم‌ها، پویش اطلاعات نادرست و دروغ‌پردازی‌ها همگی گرداب فزاینده اطلاعات را پدید آورده‌اند که می‌توانند آنچه را که در منطقه اروپای شرقی اتفاق می‌افتد منحرف و مبهم کند. با توجه به این موضوع و نقشی که اکنون رسانه‌های اجتماعی در انتشار اطلاعات ایفا می‌کنند، پلتفرم‌ها یا بسترها وظیفه دارند هرگونه سوءاستفاده از شبکه‌های خود را برای اهداف مشکوک محدود کنند. با اینحال شاهد هستیم چنین رویه‌ای بسیار گزینشی و تنها به سود کشورهای غربی و سیاست‌های آن‌ها صورت می‌گیرد.

از طریق رسانه‌های اجتماعی به ویژه در دوره وقوع بحران‌ها، اطلاعات چه داده‌های مستدل و قابل اعتماد و چه شایعه‌ها ارائه می‌شوند و در عرض چند دقیقه جهان را در می‌نوردند. یک کمپین رسانه اجتماعی که به خوبی سازماندهی شده باشد، به راحتی بر ادراک و رفتارهای جمعیت‌های فراوانی در کشورهای هدف تأثیر بگذارد.

امروزه قبل از آغاز یک درگیری نظامی روی زمین، لازم است یک جنگ روانی راه‌اندازی انجام شود و شبکه‌های اجتماعی این وظیفه را بر عهده گرفته‌اند.

علاوه بر استفاده از رسانه‌های اجتماعی به عنوان یک سلاح شناختی، نگرانی‌هایی در مورد گروه‌های تروریستی یا کشورهای متخاصم هم وجود دارد که توانایی استفاده از اینترنت برای حمله به یک هدف فیزیکی را به دست آورند. نرم افزارهای جاسوسی یا ویروس‌های ساخته دست دولت‌های غربی خود اکنون به یک عامل هراس تبدیل شده اند. پس از بکارگیری استاکس‌نت، یک نرم‌افزار مخرب با منشا ناشناخته که برای حمله به سانتریفیوژها در تاسیسات هسته‌ای ایران مورد استفاده قرار گرفت، نگرانی‌های تازه‌ای پدید آمده است. سئوالات بسیاری در مورد اینکه شاید یک گروه تروریستی قادر به ساخت سلاح سایبری مشابه شود، ایجاد شده است.

رسانه‌های اجتماعی، سلاح نظامی جدید 

امروزه چند فرد تکنوکرات ذهن مردم جهان را تسخیر کرده اند. طبق گزارش رسانه‌ها «مارک زاکربرگ» از فیسبوک، «لری پیج» از گوگل، «ساندار پیچای» مدیرعامل آلفابت، «سرگئی میخایلوویچ برین»، «سوزان وویچیکی» و «جک دورسی» از رهبران اروپا و چین، ایالات متحده و روسیه هم قدرتمندتر هستند.

پایگاه اطلاع رسانی «Medium» اعتقاد دارد قبل از آغاز یک درگیری نظامی روی زمین، لازم است یک جنگ روانی راه‌اندازی انجام شود. امروزه حتی در بحبوحه جنگ نیز کشوری که می‌تواند به طور موثر از رسانه‌های اجتماعی و فناوری استفاده کند، از حریف پیشی می‌گیرد.

یکی از دلایل کلیدی که چرا کشور قدرتمندی مانند روسیه برای شکست دادن یک کشور کوچک اوکراین کار سختی را پیش رو دارد این است که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین به طور مستمر در تلاش است از طریق رسانه‌های اجتماعی در شهروندان کشورش انگیزه ایجاد کند. تصاویری از حملات روسیه علیه مردم اوکراین در فضای مجازی دست به دست می‌شود و در کنار آن زلنسکی رویکرد ایالات متحده و کشورهای اروپایی را به باد انتقاد می‌گیرد و بزدلی آن‌ها را برای مردم جهان آشکار می‌کند. فشار رسانه‌ها بر این کشورها در جهت اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه، موج حمایت بین‌المللی از اوکراین را تغییر داده و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در شبکه ‌های اجتماعی به عنوان نماد هیتلربه نمایش گذاشته شده است.

همه این تحولات نتیجه استفاده پرقدرت و برنامه‌ریزی شده اوکراین از رسانه‌های اجتماعی بوده است. باوجود ادامه جنگ، اوکراین از طریق رسانه‌های اجتماعی ارتباط خود با بقیه جهان را حفظ کرد. در مقابل روسیه در شرایط سختی قرار گرفت و نتوانست نقش مشابهی را ر رسانه‌های اجتماعی داشته باشد.

تکنوکرات‌های شبکه‌های اجتماعی همگی از نابغه‌هایی هستند که می‌گویند قرار است دنیا را خوشایند کنند، اما افکارشان به اندازه‌ای از سود انگاری، تجارت‌گرایی و خودخواهی پر شده است که حتی اگر فاجعه‌ای در گستره جهان رخ بدهد، در رفتار آن‌ها تغییری ایجاد نمی‌شود.

اوکراین از رسانه‌های اجتماعی بهره برد، اما همراهی شرورانه بنگاه‌های رسانه‌های اجتماعی در کل، جنگ‌های فرهنگی، مذهبی و اقتصادی کنونی جهان را توجیه کرده است

طبق گزارش تارنمای مدیوم، «سارا بارون» کمدین و فیلمنامه نویس بریتانیایی که پیش از این نامزد دریافت جوایز بین‌المللی اُسکار، گلدن گلوب و اِمی شد، هشدار داده است که اگر فیس‌بوک، گوگل، واتس‌اپ و توییتر تحت نظارت قرار نگیرند، کشورهای دموکراتیک ممکن است در دست گروه‌های هرج و مرج طلب قرار بگیرند. این موضوع به خونریزی گسترده‌ای منجر خواهد شد. آنها به طور مستمر در حال انتشار اطلاعات نادرست هستند و حتی در اثبات دروغ‌های آشکار موفق عمل می‌کنند.

برنامه‌ریزان رسانه‌های اجتماعی آگاه هستند شاید فردی پستی را به بهانه آزادی بیان ارسال کند اما یک فلسفه، شخصیت، هدایت‌گری یا قومیت خاص پشت آن قرار دارد.هیات‌ مدیره شرکت‌های فیس‌بوک، یوتیوب، توییتر و واتس‌اپ به خوبی آگاهند شاید فردی، پستی را به بهانه آزادی بیان ارسال کند اما یک فلسفه، شخصیت، هدایت‌گری یا قومیت خاص پشت آن قرار دارد که هدف آن از بین بردن یا ایجاد یک ایدئولوژی یا اندیشه جدید است.

بیشتر این پست‌ها از صفحات جعلی و دستکاری شده مشخص تاریخی سرچشمه می‌گیرند که هدف تحریف را دنبال می‌کنند. این دروغ‌های مسموم در سراسر جهان سفر می‌کنند اما شرکت‌ها هم به تجارت میلیاردها دلاری خود ادامه می‌دهند.

۳ سال پیش، پویشی در ایالات متحده و اروپا به راه افتاد که هدفش محکوم کردن هیتلر به علت هولوکاست بود، اگرچه برخی درجهان می‌گویند چنین حادثه‌ای رخ نداده و هولوکاست بیشتر یک رویداد افسانه‌ای است.

همزمان با این کارزار، وبلاگ‌ها، ویدئوها و مقالات حمایتی گوناگونی با یک منطق شگفت‌انگیز در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شد که توسط گروهی با ایدئولوژی شوم برای افزایش شهرت هیتلر راه‌اندازی شد.

پس از اعتراضات گسترده، مدیران رسانه‌های اجتماعی مجبور شدند این محتواها را حذف و ممنوع اعلام کنند. باوجود اطلاع از این موضوع، شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی به بهانه آزادی بیان اجازه می‌دهند، چنین پست‌هایی برای مدت طولانی در سراسر جهان در فضای مجازی پخش و منتشر شوند.

امروزه ۷۰ درصد از اطلاعات رسانه‌های اجتماعی مزاحم هستند و تنها ۳۰ درصد فایده دارند.
به نظر می‌رسد اگر همه این دروغ‌ها بارها تکرار شوند، نسل فعلی و آینده، دروغ‌ها را واقعی تصور می‌کنند. انسان‌های قرن بیست و یکمی به جای اینکه کاملاً پیشرفته باشند، در نتیجه گسترش رسانه‌های اجتماعی در سراسر جهان، عقب مانده، بدخلق، تهاجمی و کوته فکر شده اند.

به همین دلیل و در پی نشر اطلاعات کاذب، بسیاری از مردم به دیگران مشکوک هستند و بدعت گذاران محترم شمرده می‌شوند. یک ایدئولوژی شیطانی به عنوان ناجی جهان منتشر می‌شود. در رسانه‌های اجتماعی، یک بازی دیوانه وار در جریان است اینکه تصمیم بگیریم چه کسی را برجسته کنیم، چه فردی را کنار بگذاریم، و چه کسی را از جامعه طرد کنیم.

مالکان شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی متوجه می‌شوند که اطلاعات بیش از ۷۰ درصد از همه پست‌ها به معنای بیان آزاد یا مفهومی مجزا نیست. گروهی از کارشناسان می‌توانند تعیین کنند که چه نوع اهداف، دستورکارها و بحث‌هادر جهان در جریان است که برای نوع بشر خوب نیستند. بیننده یک مقاله تنها پس از مطالعه و بررسی واقعیت در اینترنت متوجه نادرست بودن پست‌های مشکوک می‌شود.

برای شرکت‌ها ساده‌تر است که چنین پیامی را پس از بررسی اعتبار و اهداف آن، قبل از انتشار فیلتر کنند، اما آنها این کار را به صورت عمدی انجام می‌دهند. به خاطر داشته باشید که این آزادی بیان نیست، بلکه آزادی دسترسی است. همه این کسب‌وکارها با هدف تسخیر بازارهای جهانی تلفن همراه، گجت، ارائه‌دهنده خدمات، رسانه‌های اجتماعی، ۵G و بسترهایOTT پایه گذاری شده‌اند.

طبق بررسی کارشناسان، امروزه ۷۰ درصد از اطلاعات رسانه‌های اجتماعی مزاحم هستند و تنها ۳۰ درصد آن‌ها فایده دارند. همه مردم جهان به شبکه‌های اجتماعی گره خورده‌اند، گرهی سخت؛ اما روانشناسان پیشنهاد می‌کنند که رفتن به شبکه‌های اجتماعی هر ۶ ساعت یک‌بار ممکن است اطلاعات درست و نادرست زیادی را در پیش روی افراد بگذارد اما در عوض باید زمان با کیفیتی را برای شکوفایی مجدد خود و خانواده‌اش صرف کند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*