اخبار خراسان جنوبی / معطلی ۲ ماهه رانندگان ترانزیت در منطقه ویژه اقتصادی

«فرجامی فرد» سرپرست فرمانداری درمیان شد/۲

طی مراسمی با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی «مهدی فرجامی فرد» به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان درمیان معرفی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با سفر به شهرستان درمیان، حکم انتصاب سرپرست فرمانداری شهرستان درمیان را اعطا کرد.

شایان ذکر است؛ مهدی فرجامی فرد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، عناوین مدیر امور سرمایه گذاری و جانشین معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، جانشین معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی، کارشناس مسئول پاسخگویی به شکایات و مشاور اجرایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی، فرماندار شهرستان خوسف، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان، معاون مدیرکل کار و امور اجتماعی، سرپرست معاونت اداره کل کار و امور اجتماعی، رئیس اداره اشتغال اداره کل کار و امور اجتماعی و … را در سوابق اجرایی خود دارد.

 

افتتاح نمایشگاه آثار منتخب جشنواره ملی خوشنویسی رضوی/۲

نمایشگاه آثار منتخب هجدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی در هشتم اسفند افتتاح می شود.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: هجدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی از سری برنامه‌های نوزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) با استقبال بالای هنرمندان سراسر کشور برگزار شد.
زمزم با اشاره به این که نمایشگاه آثار منتخب این جشنواره ۸ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰ صبح در محل نگارخانه استاد مهدی اسماعیلی مود برگزار می‌شود ، افزود: در این نمایشگاه ۴۰ اثر از ۴۰ هنرمند در بخش‌های نستعلیق ، شکسته نستعلیق ، نسخ و ثلث به نمایش درخواهد آمد.

وی گفت: اختتامیه هجدهمین جشنواره ملی خوشنویسی نیز شامگاه ۹ اسفند  همزمان با شب مبعث رسول اکرم (ص) ساعت ۸ شب به صورت مجازی از طریق صفحات اینستاگرامی  khjfarhang، @ravaghe۸@ و mehdi.esmmoodi@ برگزار می شود.

 

وقتی شهرداری‌ها اعتبارات مناسب‌سازی را دست نمی‌زنند

وقتی شهرداری‌ها اعتبارات مناسب‌سازی را دست نمی‌زنند

سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: متاسفانه حتی برخی مراکز درمانی به‌ویژه داروخانه‌های استان مناسب‌سازی نشده‌اند و شهرداری‌ها نیز کمتر از اعتبارات مناسب‌سازی استفاده می‌کنند که باید توجه بیشتری به این موضوع شود.

حسن شرفی، در نشست ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استان اظهار کرد: بهزیستی درخصوص مناسب‌سازی یک دستگاه هماهنگ‌کننده است و تا همه دستگاه‌های اجرایی به این باور نرسند که مناسب‌سازی جزو نیازهای ضروری است، این مشکل همواره پابرجا خواهد بود.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به زندگی ۲۳ هزار و ۸۰۰ معلول در استان، تصریح کرد: نرخ معلولیت در خراسان جنوبی براساس جمعیت بالاتر از نُرم کشوری است.

سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: برای خدمات‌دهی به این قشر از جامعه باید چند پارک، داروخانه و سایر زیرساخت‌های شهری مناسب‌سازی و معرفی شوند تا معلولان خدمات مورد نیاز خود را به آسانی دریافت کنند.

شرفی با بیان اینکه ضوابط شهرسازی باید مورد تاکید باشد، گفت: نظام مهندسی ساختمان باید نیازهای معلولان را در دستور کار قرار دهد و مجوزی بدون ضوابط صادر نکند.

وی افزود: دفتر امور شهری و شوراهای استانداری به شهرداری‌ها ابلاغ کند که رعایت ضوابط مناسب‌سازی جزو مدارک پایان کار ساختمان باشد تا از این پس بر مشکلات قبلی افزوده نشود و مالکان ساختمان‌های پزشکان باید ملزم به مناسب‌سازی باشند و مجوز مطب‌ها بر این اساس صادر شود.

 

 

پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی خبر داد؛

کشف بیش از ۳۹۶ میلیارد ریال کالای قاچاق در خراسان جنوبی

کشف بیش از ۳۹۶ میلیارد ریال کالای قاچاق در خراسان جنوبی

 پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی گفت: در ۹ ماهه سال جاری ۳۹۶ میلیارد و۴۰۰ میلیون و ۷۷۲ هزار و۴۸۸ ریال کالای قاچاق در استان کشف شده است.

سرهنگ جواد بخشی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در ۹ ماهه گذشته ۳۹۶ میلیارد و ۴۰۰ هزار و ۷۷۲ هزار و۴۸۸ ریال کالای قاچاق کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی در این مدت فرآورده‌های نفتی، دام سبک و سنگین، مواد خوراکی، لوازم خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم یدکی خودرو، لوازم و تجهیزات رایانه‌ای، پارچه، البسه و بیشترین کالاهای قاچاق کشف شده را تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: پس از کشف و تکمیل پرونده مراتب به تعزیرات حکومتی ارسال و تعیین تکلیف می‌شود و کالاها نیز تحویل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی می‌شود.

وی ادامه داد: بیشترین کالای کشف شده به ترتیب مربوط به شهرستان‌های نهبندان، بیرجند و طبس می‌باشد و بیشترین این کالاها لوازم خانگی، پوشاک و سوخت است.

پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی تصریح کرد: در این زمینه ۵۲۳ هزار و ۴۵۶ قلم کالای احتکار شده کشف شد که در این راستا ۴۳ فقره پرونده در ۹ ماهه سال جاری به ارزش بیش از ۲۲۲ میلیارد ریال تشکیل شده است.

سرهنگ جواد بخشی ادامه داد: پس از انجام طرح‌های مختلف مبارزه با قاچاق کالا و ارز شاهد روند کاهشی این پدیده شوم هستیم.

وی عنوان کرد: در بعضی از طرح‌های اجرایی سایر سازمان‌ها نیز مشارکت داشته‌ایم و با همکاری و هماهنگی و ایجاد گشت‌های مشترک اقدام به کشف کالا می‌شود.

به گفته وی عدم وجود شغل مناسب برای بعضی از جوانان سبب روی آوردن این افراد به حمل و قاچاق سوخت می‌شود.

بهره‌مندی ۵۷ درصد عشایر خراسان جنوبی از آبرسانی پایدار

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی گفت: فقط ۵۷ درصد جامعه عشایر استان از آبرسانی پایدار بهره‌مند هستند.

بهره‌مندی ۵۷ درصد عشایر خراسان جنوبی از آبرسانی پایدار

مهدی عصمتی‌پور، مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهارداشت: آب یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر بوده که همه اقشار باید از این حق بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۵۷ درصد جامعه عشایر استان از آبرسانی پایدار بهره‌مند هستند.

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی افزود: در سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران به خراسان‌جنوبی موضوع‌ آبرسانی به مناطق عشایری استان مورد توجه قرار گرفت.

عصمتی‌پور یادآور شد: در سفر رئیس جمهور به استان مبلغ ۱۴۳ میلیارد تومان اعتبار ملی برای پروژه‌های آبرسانی سیار مناطق عشایری مصوب گردید.

وی بیان داشت: از این رقم مبلغ ۸ میلیارد تومان برای تکمیل هفت طرح بزرگ‌ آبرسانی پایدار به جامعه عشایر خراسان‌جنوبی اختصاص یافته است.

به گفته مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی این اعتبار برای طرح‌های دارای پیشرفت فیزیکی بالا و طرح‌هایی که کار مطالعات آن به پایان رسیده هزینه می‌شود.

 

 

 

نماینده نهبندان و سربیشه: مخالف پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد و ویژه هستیم

 

نماینده نهبندان و سربیشه: مخالف پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد و ویژه هستیم

نماینده شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حمایت از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در این برهه از زمان با تصویب پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق ویژه مخالفم چون سبب فرار سرمایه‌گذار می‌شود.

به گزارش تسنیم  مناطق آزاد صنعتی، تجاری و مناطق ویژه صنعتی بخشی از سرزمین مادری است که در بند قوانین و مقررات جاری اقتصادی دولت‌ها قرار دارند. معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی عوارض گمرکی، حذف تشریفات زاید گمرکی و مقررات دست و پاگیر و جذب سرمایه‌گذار خارجی از مهم‌ترین ویژگی این مناطق است.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های نظام جمهوری اسلامی و دولت‌های مختلف راه‌اندازی مناطق آزاد تجاری صنعتی و همچنین مناطق ویژه اقتصادی در راستای توسعه تجارت به ویژه صادرات درآمدزا و افزایش شاخصه‌های سرمایه‌گذاری به ویژه سرمایه‌گذاری خارجی صادرات‌محور بوده است که در این راستا نیز در بسیاری از دوره‌ها، کارهایی انجام شده است.

در روزهای اخیر لایحه‌ای در مجلس مطرح است که در سال آینده مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند.

در این راستا نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مناطق ویژه و مناطق آزاد شامل مناطقی هستند که در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان دروازه تجارت و صادرات از آنها یاد می‌شود.

مصطفی نخعی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته اتفاقات خوبی در مناطق آزاد و تجاری کشور رقم خورده است و تعداد قابل توجهی مناطق آزاد و تجاری در کشور شکل گرفته که نمونه آن را در استان خراسان جنوبی داریم گفت: آنچه که مطرح است این که ایراداتی وجود دارد و تعدادی از نمایندگان نظریه حذف مالیات بر ارزش افزوده را عنوان کردند و معتقدند مناطق آزاد و تجاری به جای اینکه مکانی  برای تولیدات و صادرات باشد به مکانی برای وارادات  تبدیل شده است.

نخعی گفت: برخی دیگر معتقدند این مناطق یک دفعه شکل نگرفته که بخواهیم صادرات‌محور باشند چرا که به مرور زمان شکل گرفته و آنهایی که قدیمی‌تر هستند تنها در کشور سه منطقه قدیمی داریم و در حال حاضر جنبه صادراتی مناسبی دارند اما  مابقی مناطق باید به آنها فرصت داده شود و به عنوان حاکمیت زیرساخت‌ها برای مناطق آزاد آماده شود تا سرمایه گذار بتواند در جهت سرمایه‌گذاری و صادرات گام بردارد.

وی بیان کرد: زیرساخت تنها آب و برق نیست بلکه سیستم ریلی، هوایی و جاده‌ای نیز زیرساخت است که دولت و حاکمیت باید برای مناطق آزاد و مناطق ویژه فراهم کند تا سرمایه‌گذار بدون دغدغه بتواند به فکر صادرات باشد.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: در مجموع  نظر ما این است که مناطق آزاد و ویژه نیازمند حمایت است و اکنون زمان مناسبی برای تصمیم‌گیری برقراری مالیات ارزش افزوده نیست.

نخعی با تاکید بر اینکه با گرفتن مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد و مناطق ویژه شاهد فرار سرمایه‌گذار می‌شویم گفت: به عنوان یک نماینده با این طرح مخالف هستم و معتقدم در حال حاضر باید با حمایت از این مناطق به فکر صادرات بیشتر باشیم.

 

 

کرونا در خراسان جنوبی ۳ قربانی دیگر گرفت/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۳ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی قربانی این بیماری شدند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه کرونا در خراسان جنوبی ۳ قربانی دیگر گرفتروز گذشته از ۹۴ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۴۰ بیمار و از ۷۱ تست سریع ۴۸ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۱۶۵ تست ملکولی و سریع در استان ۸۸ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۵۸ مورد از بیرجند، ۵ مورد از خوسف، ۷ مورد از درمیان، ۱ مورد از زیرکوه، ۱ مورد از سرایان، ۲ مورد از سربیشه، ۵ مورد از طبس، ۳ مورد ازفردوس، ۲ مورد از قاین و ۴ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۱۲ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۰۰ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۲۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که متاسفانه حال عمومی ۷ نفر وخیم گزارش شده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: در شبانه روز گذشته ۳ مورد جدید فوت ناشی از کرونا در استان ثبت شد که آمار جان باختگان این بیماری در خراسان جنوبی به هزار و ۳۶۳ نفر افزایش یافت.

 

 

 

رسیدگی به پرونده های گرانفروشی، خارج از نوبت

توزیع ۸۰۰ تن میوه در ایام نوروز

رسیدگی به پرونده های گرانفروشی، خارج از نوبت/۲-۳

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی تأکید کرد: پرونده های گرانفروشی باید خارج از نوبت رسیدگی شود.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ موهبتی با تأکید بر این مطلب در جلسه کمیته اقدام مشترک تنظیم بازار استان خاطرنشان کرد: تعزیرات حکومتی استان مکلف است، پرونده های متشکله در خصوص احتکار و گرانفروشی را خارج از نوبت مورد بررسی قرار دهد.
وی بر تشدید نظارت ها و بازرسی ها برای جلوگیری از احتکار و گرانفروشی کالاهای اساسی نیز تأکید نمود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری با مرور مصوبات جلسات قبل، میزان تحقق آن ها را جویا شد.
موهبتی با ورود به مصوبه تشدید نظارت ها بر نانوایی های استان، از تشکیل صف های طویل در مقابل نانوایی ها انتقاد کرد.
وی از ضرورت بازدیدهای مستمر بر نانوایی ها در ساعت های غیر اداری و روزهای تعطیل گفت و مطالبه مردم در این زمینه را یادآور شد.
به گفته وی؛ جریمه های لحاظ شده برای نانوایی ها و واحدهای صنفی متخلف باید مؤثر بوده و جنبه بازدارندگی داشته باشند.

توزیع ۸۰۰ تن میوه در ایام نوروز

در جلسه کمیته راهبری میوه تنظیم بازار استان مصوب شد ۸۰۰ تن میوه در ایام پایان سال ۱۴۰۰ و نوروز ۱۴۰۱ در سطح استان توزیع شود.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در ابتدای این جلسه، مدیر سازمان تعاون روستایی استان گزارشی از وضعیت میوه ذخیره سازی شده ارائه نمود.
در این جلسه مقرر شد؛ در راستای تأمین نیاز مردم در ایام پایانی سال و عید نوروز و نیز بر اساس تجربیات سال های گذشته ذخیره سازی ۸۰۰ تن میوه در دستور کار حوزه های متولی قرار گیرد.
تلاش دستگاه ها برای تأمین و ذخیره ‌سازی میوه مورد نیاز استان و توزیع درست آن در ایام پایان سال و نوروز ۱۴۰۱ از دیگر موارد تأکیدی در این جلسه بود.

 

 

 

 

در دولت اسلامی، باید بهترین افراد برای مسئولیت ها منصوب شوند
در دولت اسلامی، باید بهترین افراد برای مسئولیت ها منصوب شوند
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: در دولت اسلامی، بایستی بهترین افراد برای مسئولیت ها، شناسایی، انتخاب و منصوب شوند.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ طالبی با بیان این مطلب در شورای اداری درمیان که با محوریت تکریم فرماندار و معارفه سرپرست فرمانداری شهرستان برگزار شد، خاطرنشان کرد: شایستگی و لیاقت از صفت های برجسته کارگزاران در نظام اسلامی است لذا نخستین شاخصه در انتخاب مدیران باید ولایتمداری و اقدام جهادی باشد و این که خود را خادم مردم بدانند.
وی تصریح نمود: کارگزاران نظام باید از دو خصلت تعهد و تخصص به موازات هم برخوردار باشند.
معاون استاندار متذکر شد: امانتداری نیز از ویژگی های مدیران در نظام اسلامی است لذا مدیران باید مسئولیت را امانتی برای خدمت بدانند و به گونه ای اقدام کنند که موقع خداحافظی، از این که قدمی مثبت برای مردم برداشته اند، پیش وجدان خود راضی باشند .
طالبی از ساده زیستی هم به عنوان یکی دیگر از ویژگی های مدیران یاد کرد و اظهار داشت: ما زمانی می توانیم مردم را درک کنیم که مثل آنها زندگی کرده و به دنبال تجملات و رفاه نباشیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم جامعه بدون هرج و مرج پیشرفت کند، باید بر محور قانون حرکت کنیم و از انعطاف قانون در راستای حل مشکلات مردم بهره ببریم.
به گفته وی؛ اگر چه در برخی قوانین با کاستی و مشکلاتی مواجهند اما به هر حال قانون بد، بهتر از بی قانونی است و رعایت قانون بر همه ما لازم می باشد.
معاون استاندار ، مسئولیت شناسی در مقابل مشکلات مردم را از دیگر خصیصه های مدیران در نظام اسلامی برشمرد و گفت: خوشبختانه آقای بخشی که به مدت دو سال به عنوان فرماندار در این شهرستان حضور داشته اند و آقای فرجامی که از امروز به عنوان فرماندار فعالیت خود را آغاز می کنند، هر دو انسان هایی مسئولیت پذیر و از جنس مردم هستند.
طالبی متذکر شد: کسی که درد آشنای جامعه باشد، به دنبال حل مشکلات مردم هم خواهد بود لذا این انتظار از مسئولان نظام هست که مشکلات مردم را شناسیایی و احصا نموده، سپس با کار کارشناسی نسبت به رفع آنها اقدام نمایند.
وی با تأکید بر اهمیت کار کارشناسی در کاهش هزینه ها ، تصریح نمود: این تکلیف همه ماست که با کارهای زیربنایی و زیرساختی مشکلات جامعه را حل کنیم.
معاون استاندار با اشاره به مشکلات عدیده ای که از ابتدای انقلاب پیش روی نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده، گفت: ۸ سال جنگ تحمیلی در دهه ۶۰ ، شبیخون فرهنگی در دهه ۷۰، جنگ هوشمند در دهه ۸۰ و جنگ تمام عیار مرکب از ده ها مؤلفه در دهه ۹۰، همه و همه فراز و نشیب های متعددی را برای نظام و انقلاب رقم زده است.
طالبی متذکر شد: در حال حاضر هم که دشمن با فشارهای اقتصادی به دنبال دلسرد کردن و ناامید کردن مردم از نظام می باشد اما به برکت انفاس پاک و رشادت های بزرگمردان انقلاب، تاکنون در این زمینه توفیقی کسب ننموده است.
وی با بیان این که مردم با مشکلات معیشتی و اقتصادی مواجهند که این معضل در مناطق کمتر برخوردار، ملموس تر است، گفت: شاید بخشی از این مشکلات پیامد تحریم ها و فشارهای اقتصادی استکبار باشد اما عمده آن به جهت سوء مدیریت هاست.
به گفته وی؛ طی همین چند روز گذشته، حوزه عمرانی استانداری به موارد متعددی ورود کرده و مشکلات لاینحلی را پیگیری نموده است که سال ها گفته می شد حل آنها به اعتبارات و هماهنگی ها گرده خورده است.
معاون استاندار، رسیدگی به مطالبات مردم را تکلیف مدیران خواند و اظهار داشت: مردم قانع، سختکوش و ولایتمدار ما به ویژه در خراسان جنوبی و شهرستان درمیان که همواره پای نظام ایستاده اند، شایسته بهترین خدمت ها می باشند.
طالبی با اشاره به موارد مطرح شده در جلسه، خاطرنشان کرد: این که گفته شد آقای بخشی نیمه شب برای رفع برخی مشکلات مثل ترکیدگی لوله، خود کنار مردم حضور پیدا می کرد و برای رفع مشکل وارد میدان می شد، نشان دهنده احساس مسئولیت، انقلابی گری و کار جهادی ایشان است و این که خود را خادم مردم می دانند.
وی در ادامه تغییر و تحولات را امری طبیعی خواند و ضمن تقدیر از خدمات آقای بخشی در زمان تصدی در فرمانداری درمیان ، تصریح نمود: ایشان ظرفیت های شهرستان را به خوبی شناخته و برای بهره برداری از آنها کارهایی را نیز شروع کرده اند که انتظار می رود آقای فرجامی آنها را ادامه دهند.
معاون استاندار، سرپرست فرمانداری را فردی باتجربه چندین ساله در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی معرفی کرد و گفت: با توجه به شناخت آقای فرجامی از نقش بازارچه ها در اقتصاد منطقه، انتظار ما این است که موضوع بازگشایی بازارچه گل ورده را پیگیری نموده و به سرانجام برسانند.
طالبی خاطرنشان کرد: با عنایت به اتحاد و همبستگی اهل تسنن و تشیع در درمیان، از برنامه های اصلی فرماندار، باید وحدت روزافزون از طریق برقراری عدالت اجتماعی در منابع مالی و انسانی در سطح شهرستان باشد.
وی مطالبه مردم درخصوص استقرار و سکونت مدیران در شهرستان را به حق خواند و متذکر شد: سکونت مدیران در محل خدمت، رفت و آمدها را به حداقل می رساند و به رفع مشکلات منطقه کمک می کند.
شایان ذکر است؛ در پایان این جلسه از زحمات بخشی فرماندار درمیان تقدیر و فرجامی فرد به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان معرفی شد.

 

 

 

 

نمایشگاه آثار جشنواره خوشنویسی رضوی در بیرجند گشایش یافت

نمایش آثار منتخب هجدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی در بیرجند

    
نمایش 40 اثر از هنرمندان سراسر کشور در نگارخانه استاد مهدی اسماعیلی مود
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: در نمایشگاه آثار منتخب هجدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی، ۴۰ اثر از هنرمندان سراسر کشور به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار منتخب هجدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی با حضور مدیر کل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و جمعی از مسئولین و هنرمندان استان برگزار شد.

سید علی زمزم در حاشیه این مراسم عنوان کرد: در راستای برگزاری هجدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی، ۲۹۱ اثر از ۱۶۳ هنرمند در رشته های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث به دبیرخانه جشنواره واصل شد.

وی با اشاره به این که از بین این آثار، ۴۰ اثر از ۴۰ هنرمند برای نمایش در نمایشگاه جشنواره انتخاب شدند، ادامه داد: بنا به نظر هیئت داوران جشنواره متشکل از اساتید یدالله کابلی خوانساری، امیر احمد فلسفی، احمد عبدالرضایی، علی اشرف صندوق آبادی، علی رضاییان و مهدی اسماعیلی مود، آثار این دوره از جشنواره به لحاظ کیفی در سطح بسیار بالاتری قرار دارند.

 

زمزم با بیان این که دیگر تفاوت این جشنواره با دوره های قبلی، استفاده از کاغذهای دستساز برای آثار است، اضافه کرد: داوری آثار نیز از همان ابتدا، بر روی اصل اثر انجام گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه به مدت سه روز، صبح ها از ساعت ۹ الی ۱۱ و عصرها از ساعت ۱۷ الی ۱۹ برای بازدید علاقه مندان برپاست.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل با بیان این که خالق آثار این نمایشگاه، هنرمندان درجه یک کشور هستند، اضافه کرد: هنرمندان خوشنویس استان می توانند با بازدید از این آثار، دانش خود را بروز کنند.

زمزم همچنین به دریافت مدرک استادی توسط دو نفر از هنرمندان استان در سال جاری اشاره کرد و افزود: برگزاری این جشنواره در رشد و تعالی خوشنویسی استان تاثیر بسیاری داشته است.

وی از برگزاری اختتامیه جشنواره همزمان با شب مبعث رسول اکرم (ص)، ساعت ۸ شب خبر داد و گفت: این مراسم به صورت مجازی از طریق صفحات اینستاگرامی khjfarhang ، @ravaghe8@ و mehdi.esmmoodi@ برگزار خواهد شد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل با بیان این که جوایز جشنواره در قالب خرید اثر خواهد بود، ادامه داد: در هر رشته ای، اثر نفر اول به مبلغ ۱۰ میلیون تومان، نفر دوم به مبلغ ۷ میلیون تومان و نفر سوم به مبلغ  ۵ میلیون تومان خریداری می شود.

زمزم با بیان این که پس از خرید، آثار به موزه بین المللی امام رضا (ع) اهدا خواهد شد، عنوان کرد: نفرات برتر درصورت عدم تمایل به فروش اثر، جایزه قید شده در فراخوان جشنواره را دریافت خواهند کرد.

دبیر هجدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی هم گفت: جشنواره رضوی از جشنواره‌های ریشه‌دار خوشنویسی کشور است که در حال حاضر هجدهمین دوره آن در حال برگزاری است و سه دوره آن با کیفیت خوب به میزبانی خراسان جنوبی برگزار شده است.

مهدی اسماعیلی مود افزود: داوران مدعی هستند آثاری که به این جشنواره ارسال شده از آثار جشنواره فجر تهران هم از نظر کیفیت بهتر بوده است همچنین در آینده کتابی درخصوص آثار جشنواره خوشنویسی رضوی منتشر خواهد شد.

وی بیان کرد: آثاری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده، آثار درجه یک خوشنویسی کشور است که باید هنرمندان بهره‌برداری لازم را از آن داشته باشند.

استاد خوشنویسی گفت: امسال ۲ نفر از هنرمندان خراسان جنوبی در مرحله استادی خط شکسته و خط نستعلیق قبول شدند و خراسان جنوبی از نظر مدرک استادی خوشنویسی ارتقا یافته است.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره‌های خوشنویسی رضوی نقش مهمی در رشد و تعالی هنر خوشنویسی دارد.

 

 

برگزاری برنامه کوهپیمایی نوجوانان باشگاه کوهیدر/۷

برگزاری برنامه کوهپیمایی نوجوانان باشگاه کوهیدر

برنامه کوهپیمایی نوجوانان باشگاه کوهیدر در بیرجند برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، با حمایت و همکاری هیات کوهنوردی شهرستان بیرجند و باشگاه کوهنوردی کوهیدر برنامه کوهنوردی نوجوانان در ارتفاعات باغران بیرجند برگزار شد. در این برنامه از نوجوانان برتر عرصه کوهنوردی تجلیل به عمل آمد و همچنین جوایزی به تمامی شرکت کنندگان و حکم فدراسیونی کارآموزی کوهپیمایی همگانی به نوجوانان فعال و آموزش دیده در این زمینه اهدا شد.

موتور سوار خراسان جنوبی قهرمان سال کشور شد/۷

اعلام برترین های راند پایانی مسابقات موتور ریس قهرمانی کشور

راند پایانی مسابقات موتور ریس قهرمانی کشور برگزار و برترین ها معرفی شدند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، راند چهارم مسابقات موتور ریس قهرمانی کشور در پیست ورزشگاه آزادی تهران برگزار و دونماینده استان خراسان جنوبی توانستند در سه کلاس مقام‌های اول تا سوم ارزشمند را کسب کنند. در کلاس مینی جی پی و در کلاس ۱۲۵ سی سی ، سید حسین برومند با اقتدار مقام اول قهرمانی کشور را کسب و با پیروزی های خود عنوان قهرمانی سال را از آن خود کرد. درکلاس تا ۱۴۰۰ سی سی استریت سید محمود مهاجران بر سکوی سوم ایستاد و همچنین در امتیاز تیمی مقام سوم کشوری را بدست آوردند .

 

 

 

عضو تیم ملی بانوان والیبال در گفتگو با مهر مطرح کرد؛

استعدادیابی و حضور در مسابقات رمز توسعه والیبال خراسان جنوبی/۷

استعدادیابی و حضور در مسابقات رمز توسعه والیبال خراسان جنوبی

مهسا کدخدا والیبالیست خراسان جنوبی و عضو تیم ملی است که رمز توسعه ورزش والیبال در استان را استعدادیابی و حضور در مسابقات می‌داند.

به گزارش مهر مهسا کدخدا بازیکن تیم ملی والیبال زنان ایران از خطه خراسان جنوبی است که سابقه بازی در تیم‌های بانک سرمایه و پیکان با مقام‌ها و موفقیت‌های بالا است.

مهسا کدخدا دانش آموخته کارشناسی تربیت‌بدنی و کارشناسی ارشد فیزیولوژی است که از سال ۱۳۸۶ به عضویت تیم‌ملی در آمده و در سال ۱۳۸۹ به عنوان کاپیتان تیم ملی نوجوانان ایران به رقابت‌های جهانی اعزام شد.

وی به همراه باشگاه پرسپولیس مقام سوم مسابقات قهرمانی والیبال آسیا را کسب کرده است و به همراه تیم ملی تورنمنت بین‌المللی Szeles Peter مجارستان به نایب قهرمانی رسید و به عنوان بهترین آبشارزن تورنمنت انتخاب شد و اکنون به عنوان ارزشمندترین بازیکن معرفی شده است.

چندی قبل در طی مسابقات لیگ برتر حاشیه‌ای ایجاد شد و این ورزشکار خراسان جنوبی به نام مشهد معرفی شد که با ناراحتی مردم این استان مواجه شد که چرا سرمایه‌های ورزشی خراسان جنوبی به نام استان‌های دیگر معرفی می‌شوند.

در همین راستا یک گفت‌وگو کوتاه با مهسا کدخدا بانوی قهرمان خراسان جنوبی داشتیم.

در زمینه شروع فعالیت خود در والیبال توضیح می‌دهید؟

من از ۹ سالگی والیبال را شروع کردم و از ۱۴ سالگی یعنی اسفند ۸۶ عضو تیم ملی نوجوانان شدم و تا حال حاضر عضویت تیم ملی را دارم. اما شروع فعالیت ورزشی با دوومیدانی بود و بعد بدمینتون را انتخاب کردم ولی در نهایت از میان این سه رشته والیبال را به عنوان رشته قهرمانی انتخاب کردم. از همان کودکی علاقه بسیاری به والیبال داشتم و این به زمانی باز می‌گردد که از تلویزیون مسابقات آقایان معروف و موسوی پخش می‌شد و من هم می‌خواستم به این حد برسم.

در زمینه موفقیت‌های خود در طول این مسیر می‌گوئید؟

از سال ۸۶ تاکنون عضو تیم ملی هستم، یک دوره کاپیتان تیم ملی نوجوانان بودم. همچنین مقام سوم مسابقات آسیایی دانش آموزی را دارم، مقام اول مسابقات انتخابی جهان در بخش آسیای مرکزی و سال گذشته با تیم سایپا در جام باشگاه آسیا و برای اولین بار مقام چهارم آسیا را به دست آوردیم.

از دیگر عناوین و مقام‌های کسب شده در ایران می‌توان به این موارد اشاره کرد که از سال ۸۷ در لیگ برتر بازی می‌کنم، در تیم پرسپولیس تهران هم یک سال مقام اول و یک سال مقام دوم را دارم، در تیم میزان مشهد و تیم دانشگاه آزاد تهران بازی کردم که یک سال دوم و یک سال سوم شدیم.

سه سال برای تیم پیکان تهران بازی کردم و در این مدت مقام‌های اول، دوم و سومی را کسب کردیم. سال ۹۸ به عنوان لژیونر در تیم البیستان ترکیه بازی کردم. مقام اول در تیم نفت امیدیه را دارم و امسال نیز در تیم باریج اسانس کاشان مقام قهرمانی را کسب کردیم و من به عنوان ارزشمندترین بازیکن انتخاب شدم.

همراه با تیم ملی در دو تورنمنت شرکت کردیم که در هر دو تورنمنت مقام اول را به دست آوردیم و من در هر دو این موارد به عنوان بهترین اسپکر مسابقات انتخاب شدم.

در زمینه حاشیه‌ای که شما را به عنوان بازیکن مشهدی معرفی کردند توضیح می‌دهید؟

من اصلاً در جریان نبودم و زمانی که مطلع شدم به نایب رئیس هیئت تماس گرفتم و درخواست کردم که حتماً از سوی هیئت مشهد تکذیبیه منتشر شود. من از زمانی که به مشهد آمده‌ام نه در یک سالن مشهد بازی کردم و نه تمرینی رفته‌ام و چنین موضوعی درست نیست. بعد از پیگیری هم که انجام دادم گویا تکذیبیه نیز منتشر شده است.

به نظر شما برای توسعه این ورزش در خراسان جنوبی چه کارهایی باید انجام شود؟

در زمینه پرورش والیبال استان به نظر من مهمترین بخش استعدادیابی است به دلیل اینکه استعدادها را در سنین پایین کشف کنند و اصولی چه تکنیکی و چه تاکتیکی از همان پایه شروع کنند، چرا که اصلاح تکنیک بازیکنان در سنین بالا برای آنها خیلی دشوار است.

همچنین به نظر من راهکار برای توسعه این ورزش در خراسان جنوبی این است که شرکت کردن تیم‌های استان در مسابقات مختلف و دیده شدن بازیکنان در این مسابقات، خیلی می‌تواند به توسعه والیبال خراسان جنوبی کمک کنند. موضوع دیگر این است که اگر بتوانند در بهش لیگ، تیم داری کنند خیلی می‌تواند به دیده شدن تیم استان و پیشرفت آن کمک کند.

۱۹ وقف جدید در شهرستان قاین به ثبت رسید
رئیس اوقاف و امور خیریه قاین با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۹ وقف جدید در قاین به ثبت رسیده است، گفت: این شهرستان نیازمند ثبت وقف های جدید با نیات تامین هزینه دارو و درمان نیازمندان، امور قرآنی، مساعدت به جوانان و زوج های جوان است.

حجت الاسلم «علی رمضان پور» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: وقف از سنت‌های زیبای اسلامی و تجلی احسان و نیکوکاری در سیره ائمه اطهار (ع) محسوب می شود.

رئیس اوقاف و امور خیریه قاین در ادامه بیان کرد: تجلی روحیه انفاق، ایثار، فداکاری و نیکوکاری در قالب سنت حسنه وقف یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به جایگاه مطلوب تمدن اسلامی است.

وی با اشاره موقوفات جدید شهرستان قاین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۹ وقف جدید در شهرستان قاین به ارزش بیش از یک میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

حجت الاسلام رمضان پور ادامه داد: نیات موقوفاتی که در سال ۱۴۰۰ ثبت شدند مربوط به امور عام المنفعه، صرف اطعام عزاداران امام حسین (ع)، برگزاری اعیاد و جشن ها، برگزاری مراسم عزاداری در ایام فاطمیه، توسعه مسجد، کمک به حوزه های علمیه، تلاوت قرآن و بازسازی عتبات عالیات بوده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قاین با بیان اینکه در مجموع ۷۴۲ موقوفه متصرفی و غیرمتصرفی در قاین وجود دارد، افزود: بیشترین نیات موقوفات در این شهرستان مربوط به تعزیه داری و اطعام عزاداران امام حسین (ع) در ایام محرم و صفر است.

وی در پایان بیان کرد: این شهرستان نیازمند ثبت وقف های جدید با نیات تامین هزینه دارو و درمان نیازمندان، امور قرآنی، مساعدت به جوانان و زوج های جوان است و امیدواریم خیرین و واقفین به این حوزه ها توجه داشته باشند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی:

عملکرد هیات‌های ورزشی مبنای توزیع اعتبارات است

عملکرد هیات‌های ورزشی مبنای توزیع اعتبارات است

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: نگاه و مبنای ما در توزیع اعتبارات برای هیات‌های ورزشی استان، نگاه عدالت‌محورانه و براساس عملکرد این هیات‌ها است.

حسن عزیزی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره نحوه توزیع اعتبارات به هیات‌های ورزشی خراسان جنوبی گفت: در توزیع اعتبارات مبنای ما برنامه و عملکرد هیات‌های ورزشی است همچنین توسعه ورزش همگانی و توسعه ورزش قهرمانی از مهمترین شاخص‌ها در توزیع اعتبارات بین هیات‌های ورزشی استان است.

وی عنوان کرد: در حوزه همگانی نسبت جمعیت یعنی چه تعداد ورزشکار سازمان‌یافته به نسبت جمعیت شهرستان وجود دارد را در توزیع اعتبارات ملاک قرار می‌دهیم.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون چهار میلیارد تومان اعتبار بین هیات‌های ورزشی این استان توزیع شده است گفت: از این مقدار با توجه به اینکه در بشرویه ۷۰۰ ورزشکار سازمان‌یافته داریم، ۱۵۰ میلیون تومان را به هیات‌های ورزشی این شهرستان اختصاص داده‌ایم.

وی ادامه داد: شهرستان بشرویه کمترین آمار ورزشکاران سازمان‌یافته را در استان خراسان جنوبی دارد که اگر مقدار اعتبار اختصاص یافته به این شهرستان براساس عملکرد، تعداد ورزشکار سازمان‌یافته، هیات ورزشی و جمعیت شهرستان محاسبه شود، نسبتا رقم خوبی است.

عزیزی با اشاره به ابلاغ شاخص‌های توزیع اعتبارات در قالب شیوه‌نامه‌های توزیع منابع توسط وزارت ورزش و جوانان گفت: درخصوص برخی منابع شیوه‌نامه ابلاغی هزینه‌کرد داریم و باید براساس این شیوه‌نامه عمل کنیم به‌گونه‌ای که ۷۵ درصد اعتباراتی که وزارتخانه در اختیار ادارات کل قرار می‌دهد، منابعی است که سرفصل‌های هزینه‌ه‎ای آن از قبل مشخص است.

وی بیان کرد: در چهار ماه اخیر هم ابلاغ اعتباری از سوی وزارت ورزش و جوانان نداشته‌ایم که بین هیات‌های ورزشی استان توزیع شود و هیات‌های ورزشی ما تعهدات زیادی در زمینه خرید تجهیزات، آماده‌سازی تیم‌های ورزشی و اعزام ورزشکاران ایجاد کردند که پیگیری‌های لازم از وزارتخانه برای اختصاص اعتبارات انجام شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۴۹ هیات ورزشی استانی و ۳۵۰ هیات ورزشی شهرستانی داریم گفت: ۲۷۱ باشگاه خصوصی، ۳۶۸ خانه ورزش روستایی و حدود ۲۰ هزار ورزشکار سازمان‌یافته در استان خراسان جنوبی فعالیت دارند.

 

 

 

معاون استاندار اعلام کرد:

مهلت سه ماهه برای مناسب‌سازی ادارات خراسان جنوبی

مهلت سه ماهه برای مناسب‌سازی ادارات خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی باید با مناسب‌سازی ساختمان‌های خود در مدت سه ماه آینده، دسترسی آسان معلولان به محیط ادارات را فراهم کنند.

علیرضا عباس‌زاده روز یکشنبه در نشست ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استان خراسان جنوبی افزود: جامعه معلولان بخشی از جامعه هستند که حق استفاده از زیرساخت‌ها و امکانات را دارند اما برخی ساختمان‌های اداری در حال ­بهره‌برداری مناسب‌سازی نشده‌اند و مدیران دستگاه‌های اجرایی موظف به مناسب‌سازی و تسهیل در آمد و شد معلولان هستند.

وی گفت: شرح وظایف دستگاه‌های مختلف در حوزه معلولان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا وظایف در این حوزه کاملا روشن است و نظارت بر نحوه خدمات باید بیشتر مورد توجه باشد.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: متاسفانه برخی جلسات در این زمینه به‌صورت تکلیفی برگزار می‌شود و خروجی خاصی ندارد که از این پس باید کیفیت مصوبات و اجرای آنها مورد تاکید قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به نرخ بالای معلولیت در خراسان جنوبی، معلولان برخی حداقل‌ها را در اختیار ندارند که این مساله در ارتباط با مبلمان شهری محسوس است.

عباس‌زاده گفت: در ارتباط با اداراتی که هنوز اقدام نکردند باید پله‌ها را خراب کرد تا مدیران به فکر بیفتند یا باید به معلول اجازه داد از اتاق مدیر استفاده کند زیرا امکانات مناسبی در این اتاق‌ها وجود دارد.

وی اظهار داشت: مدیران برای مناسب‌سازی از بودجه شخصی که استفاده نمی‌کنند بنابراین در ادارات پرتردد و مکان‌های درمانی و داروخانه‌ها باید توجه ویژه‌ای به این موضوع شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: دستگاه‌ها باید مناسب‌سازی را به تایید بهزیستی برسانند و مجموعه بهزیستی نیز دستگاه‌های کم‌کار و برتر در این زمینه را به شورای اداری معرفی کند.

وی درباره پیشنهاد مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی مبنی بر اجرای طرح پایلوت “شهر بدون مانع” در ۲ شهر فردوس و بشرویه گفت: در این ارتباط باید براساس شاخص‌ها عمل شود.

عباس‌زاده افزود: به خاطر بی‌توجهی‌هایی که در سال‌های گذشته در این مورد انجام شده، اکنون وظایف بر دوش ما سنگین است و باید کار را برای تامین زیرساخت‌ها و جبران عقب‌ماندگی به‌سرعت پیش ببریم.

وی تاکید کرد: مناسب‌سازی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و جزو وظایف قانونی دستگاه‌های اجرایی محسوب می‌شود که باید با قوت و برنامه‌ریزی و به‌صورت منسجم و منظم پیگیری شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استان مفاد قانونی را برای مدیران در اولین فرصت ارسال کند و نظارت لازم را در ارتباط با نحوه اجرای قوانین و مصوبات در نظر بگیرد.

 

 

هشت هزار معلول در بیرجند زندگی می‌کنند

هشت هزار معلول در بیرجند زندگی می‌کنند

 سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از جمعیت معلول این استان هشت هزار نفر در مرکز استان و اغلب آنان در حواشی شهر زندگی می‌کنند که علت اصلی آن نزدیک بودن به مراکز درمانی است.

حسن شرفی روز یکشنبه در نشست ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استان که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: ۲۳ هزار و ۸۰۰ معلول در این استان زندگی می‌کنند و نرخ معلولیت در خراسان جنوبی براساس جمعیت بالاتر از نُرم کشوری است.

وی گفت: بهزیستی درخصوص مناسب‌سازی یک دستگاه هماهنگ‌کننده است و تا همه دستگاه‌های اجرایی به این باور نرسند که مناسب‌سازی جزو نیازهای ضروری است، این مشکل همواره پابرجا خواهد بود.

سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: متاسفانه حتی برخی مراکز درمانی به‌ویژه داروخانه‌های استان مناسب‌سازی نشده‌اند و شهرداری‌ها نیز کمتر از اعتبارات مناسب‌سازی استفاده می‌کنند که باید توجه بیشتری به این موضوع شود.

وی تاکید کرد: برای خدمات‌دهی به این قشر از جامعه باید چند پارک، داروخانه و سایر زیرساخت‌های شهری مناسب‌سازی و معرفی شوند تا معلولان خدمات مورد نیاز خود را به آسانی دریافت کنند.

شرفی با بیان اینکه ضوابط شهرسازی باید مورد تاکید باشد گفت: نظام مهندسی ساختمان باید نیازهای معلولان را در دستور کار قرار دهد و مجوزی بدون ضوابط صادر نکند.

وی افزود: دفتر امور شهری و شوراهای استانداری به شهرداری‌ها ابلاغ کند که رعایت ضوابط مناسب‌سازی جزو مدارک پایان کار ساختمان باشد تا از این پس بر مشکلات قبلی افزوده نشود.

سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: مالکان ساختمان‌های پزشکان باید ملزم به مناسب‌سازی باشند و مجوز مطب‌ها بر این اساس صادر شود.

وی گفت: اجرای طرح “شهر بدون مانع” در ۲ شهر فردوس و بشرویه در دست اقدام است که امیدواریم با همکاری همه‌جانبه متولیان بتوانیم به‌زودی این شهرها را به عنوان شهر مناسب‌سازی شده و بدون موانع معرفی کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: مجتمع‌های خدمات رفاهی بین شهری برای مناسب‌سازی درخواست تسهیلات دارند اما در مجتمع‌های تازه ساخت مشکلی برای مناسب‌سازی نداریم.

اسدالله جلال‌زاده افزود: ۹۷ مجتمع خدمات رفاهی در استان فعال است که در زمینه مجتمع‌های دولتی و آستان قدس رضوی هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

وی گفت: در مورد مجتمع‌های خصوصی از آنجایی که برگشت پول کمتر اتقاق می‌افتد، سرمایه‌گذاران خواستار تسهیلات هستند.

 

 

 

برگزاری دوره تخصصی جست و جو و نجات در جاده در شهرستان درمیان/۲

دوره تخصصی جست و جو و نجات در جاده ویژه خوهران شهرستان درمیان برگزار شد.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان درمیان گفت: دوره تخصصی جستجو و نجاتبرگزاری دوره تخصصی جست و جو و نجات در جاده در شهرستان درمیان در جاده ویژه خواهران با حضور ۲۲ نفر از نجاتگران جمعیت هلال احمر شهرستان درمیان برگزار شد.

جواد مرادی افزود: هدف از برگزاری این دوره ارتقاء توان امدادگران وافزایش کارآیی آنان درحوادث جاده ای، پاسخگویی به موقع و مناسب و ارائه کمک‌های لازم به مصدومان در حوادث حمل و نقل جاده ای است.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان درمیان با بیان اینکه در این دوره آموزشی مباحث تخصصی از قبیل حوادث جاده ای، وظایف نجاتگر جاده، مروری بر مباحث کمک های اولیه، طرح عملیاتی نجات در جاده، ایمنی و ارزیابی و مدیریت سانحه ارائه می شود، گفت: درچرخه مدیریت پیشگیری، نخستین گام به منظور آمادگی بیشتر در سوانح، آموزش وتربیت امدادگران متخصص است تا بتوانند در اسرع وقت و بهترین شیوه به یاری مصدومان شتافته و آنها را نجات دهند.

وی کاهش آمار تلفات جاده ای و توانمندسازی هر چه بیشتر امدادگران و نجاتگران را از اهداف عمده اجرای این طرح بر شمرد و گفت: آشنایی با تجهیزات نجات در جاده و کار با آن، ترابری در جاده، طناب و دستیابی و رهاسازی مصدوم از جمله دیگر مباحث آموزشی در این دوره است.

 

 

 

 

آغاز عملیات اجرایی سالن ورزشی دبیرستان صالح ترابی زاده چهکند/۷

عملیات اجرایی ساخت سالن ورزشی دبیرستان صالح ترابی زاده چهکند بیرجند آغاز شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: این سالن ورزشی با مساحت ۱۵۵ متر مربع وکلنگ زنی سالن ورزشی دبیرستان صالح ترابی زاده چهکند پیش بینی اولیه هزینه ۱ میلیارد و پانصد میلیون تومان احداث خواهد شد.

واقعی افزود: ۹۰۰ میلیون تومان را خیران و ۶۰۰ میلیون تومان از اعتبار اداره تجهیز و نوسازی مدارس تامین شده است.

وی گفت: پیش بینی می شود این سالن ورزشی تا اول مهر ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.

 

 

 

 

 

 

روایت‌های تلخ و شیرین سرمربی آنست خراسان جنوبی

روایت‌های تلخ و شیرین سرمربی آنست خراسان جنوبی

اسماعیل ظریفی مربی بین المللی آنست در هلال احمر خراسان جنوبی است که تلخ و شیرین بسیاری را در سال‌های گذشته و در یاری به هم نوعانش در حوادث طبیعی و سوانح در دفتر خاطراتش ثبت کرده است.

به گزارش مهر سال ۱۳۶۷ در بیرجند چشم به جهان گشود و گویا در سرنوشتش مقدر شده بود که یاریگر هم وطنانش باشد. او برای رسیدن به این هدف از همان ابتدا با جدیت بسیاری که از خود نشان داد بعد از تحمل رنج و سختی‌های فراوان توانست گوهر نایاب موفقیت را در آغوش گیرد تا الگویی باشد برای دیگر جوانانی که همچون او پا در جاده خوشبختی گذاشته‌اند تا یاریگر هم وطنان خود باشند.

«اسماعیل ظریفی» امدادگری است توانمند در هلال احمر استان که تلخ و شیرین بسیاری را در سال‌های گذشته و در یاری به هم نوعانش در حوادث طبیعی و سوانح رانندگی در دفترچه خاطراتش ثبت و ضبط کرده و موفقیت‌های بسیاری در عبور از این مسیر کسب کرده است که آخرین موردش تدریس در دوره توان افزایی مراکز آنست کشور است که در آن به جای مدرس آلمانی برای اولین بار در یک دوره کشوری این کار را انجام داده است.

مربی بین‌المللی آنست

او با تجربه تلخ سکته عمویش در سال اول ابتدایی از این تهدید برای خود فرصتی ساخت تا موفقیت‌های بزرگی را در طول زندگی‌اش از آن خود کند.

وی همانند همه افراد دیگر جامعه فراز و نشیب‌های بسیاری را در زندگی خود داشته است اما هیچ گاه شکست پایان کار او در این مسیر سخت و دشوار نبوده است و اکنون به خود می بالد که توانسته با استفاده از تجارب گذشته، امدادگری توانمند برای جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی آن هم در آنست به عنوان سرمربی بین‌المللی و مدرس دوره توان افزایی مراکز آنست کشور باشد.

مهم‌ترین قسمت صعود، فرود

ظریفی که معتقد است مهم‌ترین قسمت صعود، فرود است و به ما یادآور می‌شود که هیچ گاه خودمان را بالا جا نگذاریم در گفتگو با خبرنگار مهر از اولین گام‌هایی که محکم برای رسیدن به اهدافش برداشته است، سخن می‌گوید.

آن زمان که اولین گام‌هایش را در سال اول ابتدایی برای تحصیل بر می‌دارد و حادثه تلخ از دست دادن عمو به دلیل سکته قلبی آنچنان در قلب این کودک داغ‌دیده ماندگار می‌شود که در عرصه امدادگری با توکل بر خداوند متعال گام می‌نهد.

موفقیت اولیه

موفقیت اولیه با دریافت کارت مأمور بهداشت برای نظارت بر وضعیت بهداشتی دانش آموزان مدرسه عملی شد و علاقه به امدادگری سبب شد تا با پول‌های جمع‌آوری شده در قلکش، در مراسم‌هایی مانند چهارشنبه سوری به مصدومان حوادث کمک کند.

ظریفی سال ۸۲ ۱۳ عضو امداد و نجات جمعیت هلال احمر شد و با وجود اینکه در کلاس سوم هنرستان تحصیل می‌کرد، در زلزله بم برای اولین بار برای امداد رسانی به زلزله زدگان به آنجا رفت.

۱۳ سال در پایگاه‌های امداد جاده‌ای هلال احمر استان به صورت داوطلبانه خدمات امدادی ارائه کرد و حس امداد رسانی به دیگران موجب شد تا از درس و مدرسه فاصله بگیرد.

آشنایی با سگ‌های زنده یاب

بعد از اتمام خدمت سربازی در دانشگاه زاهدان، در رشته امداد و سوانح ادامه تحصیل داد. حضور در زاهدان سبب شد تا کار با سگ‌های زنده یاب را فرا گیرد. با پیگیری‌های انجام شده از سوی هلال احمر استان برای او مجوز شرکت در دوره آموزش سگ‌های زنده یاب صادر شد.

ظریفی دوره آموزش سگ‌های زنده یاب را در تهران گذراند و بعد از صدور مجوز جذب مربی آنست برای مرکز استان، مهر ماه سال ۱۳۹۷ به عنوان مربی جذب هلال احمر شد.

او در دوره‌های آموزشی بسیاری کار با سگ‌های زنده یاب را در ایران و آلمان فرا گرفت.

به گفته وی در حال حاضر ۷۵ قلاده سگ زنده یاب در کشور وجود دارد و در مناطق ۹ گانه کشور هم یک سرمربی است تا به مربیان منطقه آموزش دهد.

سرمربی منطقه شرق کشور

او در منطقه شرق کشور به عنوان سرمربی انتخاب و در دوره‌ای در آلمان، نکات آموزشی مهمی را فرا گرفت. این امدادگر هلال احمر استان داشتن روحیه و درجه ایثار را اولین شرط لازم برای ورود به عرصه امدادگری دانست و اظهار کرد: سال ۱۳۹۲ درجه ایثار را دریافت و به عنوان سرمربی بین‌المللی آموزش سگ‌های زنده یاب استان انتخاب شد.

اسماعیل ظریفی با اشاره به سختی‌های کار با سگ‌های زنده یاب بیان کرد: علاوه بر مسائل مربوط به تربیت و نظافت حیوان، انواع بیماری‌های مشترک دام و انسان ما را تهدید می‌کند.

اولین مدرسه آموزش سگ‌ها

ظریفی از آرزویش برای راه اندازی اولین مدرسه آموزش سگ‌های زنده یاب کشور در بیرجند خبرمی دهد که با وجود پی گیری های بسیار از طریق هلال احمر استان، هنوز مجوز فعالیت آن صادر نشده است.

وی بیان کرد: این در حالی است که ضرورت دارد افراد دارای سگ‌های مناسب (گروه کار) با حضور در دوره‌های آموزشی سگ‌های زنده یاب در زمان وقوع حوادث طبیعی بتوانند برای کمک به کسانی که زیر آوار مانده‌اند به امدادگران کمک کنند.

خاطرات تلخ و شیرین امدادگری

به گفته او که دوره تکمیلی مربیگری را به دلیل پشتکار در آلمان گذرانده است، امدادگری با خاطرات تلخ و شیرین بسیاری همراه است.

وی با بیان اینکه سال ۹۵ اولین سانحه آوار در بیرجند بر اثر انفجار در یک منزل مسکونی اتفاق افتاد و در آن یک ساختمان سه طبقه بر اثر نشت گاز فرو ریخت، گفت: پدر و کودک خانواده در زمان انفجار در خانه بودند. روز حادثه به دلیل سرما خوردگی شدید در مرخصی بودم اما زمانی که از هلال احمر ماجرا را به من خبر دادند، همراه همکارم با سگ‌های آموزش دیده به محل حادثه رفتیم. و بعد از مدتی جست‌وجو یکی از سگ‌ها پارس کرد و بعد از آن سگ دوم درست در همان محل پارس کرد. مطمئن شدیم که محل را درست پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: بچه‌های تیم واکنش سریع آوار برداری کردند و پدر در حالی که بچه ۱۴ ماهه‌اش را در بغل گرفته بود، پیدا شد.

وی بیان داشت: پدر جان داده بود اما بچه زنده بود. این اولین تجربه ما با سگ‌هایی بود که آموزش داده‌ایم.

این امدادگر توانمند هلال احمر با استفاده از تجهیزاتی که در اختیار داشت افراد گرفتار را نجات داد. هر چند دیدن درد و گریه افراد در صحنه تصادف سبب رنجش او می‌شود و درنگ در هر ثانیه می‌تواند جان انسانی را بگیرد اما سرعت در کار می‌تواند خانواده‌ای را از غم نجات دهد.

او که دانش آموخته دانشگاه تهران در رشته کارشناس ارشد مدیریت در سوانح و سر مربی جست جو و نجات منطقه شرق کشور است هدف از ایجاد مراکز آنست را آمادگی مربیان و آموزش و نگهداری سگ‌های زنده یاب برای پاسخگویی به حوادثی از قبیل زلزله، تخریب ساختمان به دلیل انفجار و رانش و فرسودگی و… اعلام می‌کند.

وی از وجود دو مربی و یک سرمربی در مرکز آنست خراسان جنوبی و اینکه او مسئولیت منطقه شرق کشور را برعهده دارد خبرمی دهد.

اسماعیل ظریفی که در راه کمک به هم نوع با ایثارگری و از خود گذشتگی‌های بسیار آرامش بخش حادثه دیدگان بوده است تنها یکی از هزاران امدادگر فرشته نجاتی است که در حوادث و سوانح به کمک حادثه دیدگان می‌شتابند تا بلکه التیام بخش درد و رنج آنها باشند.

کشف بیش از ۴ تن تخم مرغ فاقد مجوز در قاین/۴

۴ تن و ۴۱۰ کیلوگرم تخم مرغ فاقد مجوز به ارزش ۹۴ میلیون تومان در شهرستان قاینات کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جانشین انتظامی شهرستان قاینات گفت: ماموران ایست و بازرسی شهید”غلامی”

 هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک کامیونت مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

سرهنگ رفعتی نژاد افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیونت، ۴ تن و ۴۱۰ کیلوگرم تخم مرغ فاقد مجوز حمل کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۹۴۰ میلیون ریال برآورد شد.

وی گفت: مأموران در این زمینه یک متهم را بازداشت کردند که متهم بازداشت شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

جانشین انتظامی شهرستان قاینات افزود: شهروندان در صورت برخورد با هرگونه مورد مشکوک ، مراتب را بلافاصله با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس و یا به سامانه پیامکی ۱۱۰۵۶ اطلاع دهند.

 

 

 

کودکان کار به گروهای هدف آموزش فنی و حرفه‌ای افزوده می‌شوند

  • کودکان کار به گروهای هدف آموزش فنی و حرفه‌ای افزوده می‌شوند

 سال آینده کودکان کار که بدون مهارت آموزی با مشاغل کاذب نان آور خانواده هستند جزو گروه‌های هدف مهارت آموزی در استان خراسان جنوبی قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم یکی از آسیب‌های جدی اجتماعی که امروزه در سطح کشور مشاهده می‌کنیم افزایش کودکان کار است.

نبود برنامه‌های توانمندسازی کودکان کار و متکدیان مهمترین ‏نقصان در این حوزه به شمار می‌رود که موجب شده رفع این معضل در طی سال‌ها به سرانجام نرسد و یکی از معضلات زندگی شهری شود هرچند برخی اقدامات مقطعی چون جمع‌آوری متکدیان و کودکان خیابانی نیز انجام می‌شود اما باز هم در اکثر  چهارراه‌ها و خیابانها شاهد حضور این افراد هستیم.

از این رو با توجه به اهمیت آموزش‌های مهارتی برای این گروه و به منظور فراهم شدن زمینه اشتغال کودکان کاری که نان آور خانواده هستند، طرح آموزش کودکان کار در دستور کار ادارات کل آموزش فنی و حرفه‌ای قرار گرفته است.

در استان خراسان جنوبی نیز تفاهم نامه همکاری فی مابین اداره کل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی و اداره کل بهزیستی استان به منظور افزودن کودکان کار به گروهای هدف آموزش فنی و حرفه ای در سال ۱۴۰۱ منعقد شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی در این باره در جمع خبرنگاران گفت: در سال ۱۴۰۱ کودکان کار که بدون مهارت آموزی با مشاغل کاذب نان آور خانواده خود هستند جزو گروهای هدف مهارت آموزی قرار می‌گیرند.

حسن کامرانی فرد اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ در ۷ استان کشور طرح آموزش کودکان کار در دستور کار ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای قرار داشت.

وی افزود: در سال جاری با توجه به اهمیت آموزش‌های مهارتی برای این گروه هدف، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی در نظر دارد بر اساس نیاز سنجی دوره‌های ویژه‌ای را به این منظور برنامه ریزی و اجرا کند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی از انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک با اداره کل بهزیستی استان در این زمینه خبر داد و گفت: در اسرع وقت شیوه عمل به این فصل جدید مهارت آموزی در استان اطلاع رسانی خواهد شد.

 

 

 

 

کشف ۴ تن و ۴۱۰ کیلوگرم تخم مرغ فاقد مجوز در”قاین”/۴

 

جانشین انتظامی”قاین” از کشف ۴ تن و ۴۱۰ کیلوگرم تخم مرغ فاقد مجوز به ارزش ۹۴۰ میلیون ریال در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسین رفعتی نژاد” اظهار داشت: ماموران ایست و بازرسی شهید”غلامی” هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیونت مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیونت، ۴ تن و ۴۱۰ کیلوگرم تخم مرغ فاقد مجوز حمل کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۹۴۰ میلیون ریال براورد شد.

جانشین انتظامی شهرستان قاین بیان داشت: مأموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

فردوس و بشرویه به شهرهای بدون مانع تبدیل می شوند/۲

شهرستان های فردوس و بشرویه برای انجام عملیات مناسب سازی و تبدیل به شهر بدون مانع انتخاب شدند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استان با اشاره به اهمیت مناسب سازی اماکنفردوس و بشرویه به شهرهای بدون مانع تبدیل می شوند عمومی ویژه افراد معلول و سالمندان، گفت: دستگاه‌های اجرایی تا آذرماه سال ۱۴۰۱ فرصت دارند تا نسبت به مناسب سازی اقدام کنند در غیر این صورت پیگیری قانونی خواهد داشت.

عباس زاده افزود: شهرستان های فردوس و بشرویه در استان به طور آزمایشی به عنوان شهر بدون مشکل و مانع و دارای مناسب‌سازی انتخاب شده اند تا عملیات مناسب سازی در این دو شهر انجام شود.

وی همچنین از نظام مهندسی خواست تا در احداث ساختمان‌های جدید اداری دقت داشته باشند که مسائل مناسب سازی انجام شود و در غیر این صورت مجوز پایان کار داده نشود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار از انجام مناسب سازی در بوستان ها خبر داد و گفت: اولین بوستان بوستان کاجستان است که با همکاری شهرداری عملیات مناسب سازی در آن انجام می شود.

عباس زاده افزود: ساختمانهای پزشکان به ویژه پزشکان اورتوپدی و متخصص زنان نیز باید مناسب‌سازی شوند تا مراجعه کنندگان دچار مشکل نشوند.

شرفی سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر تعداد ۲۳ هزار و ۸۰۰ نفر معلول در سامانه اداره کل استان ثبت شده اند که این آمار از متوسط کشوری بالاتر است به طوری که تنها ۸ هزار معلول در مرکز استان و در حاشیه شهرها ساکن هستند.

اختصاص اعتبار لازم برای مناسب سازی از جمله مسائلی بود که در این جلسه مطرح شد.

در این جلسه  همچنین بر مناسب سازی اماکن اداری، مراکز پزشکی، داروخانه‌ها و بوستان‌های سطح استان تاکید شد.

 

 

 

صادرات ۴۴۹ تن کرک و مو از خراسان جنوبی/۲-۳

از ابتدای امسال ۴۴۹ تن کرک و مو به ارزش ۴۴۹ هزار دلار از خراسان جنوبی به کشور چین صادر شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: در ۱۱ ماهه امسال فقط محصولات دامی که ازصادرات ۴۴۹ تن کرک و مو از خراسان جنوبی خراسان‌جنوبی صادر شده، کرک و مو بوده است.

اصغرزاده با اشاره به اینکه ۲۴ محموله کرک و مو در این مدت صادر شده است، افزود: این محموله‌ها ۴۴۹ تن کرک و مو به ارزش ۴۴۹ هزار و ۲۴ دلار بوده است که از خراسان جنوبی به کشور چین صادر شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه نیز از استان دو محموله پشم نیز به کشور چین صادر شده است، گفت: این دو محموله ۲۹ تن به ارزش ۸۴ هزار و ۵۱۸ دلار بوده است که این کالاها نیز به کشور چین صادر شده است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی درباره صادرات تخم مرغ و مرغ منجمد از خراسان‌جنوبی افزود: از آنجایی که برای نهاده دام و طیور ارز ترجیحی در نظر در نظر گرفته شده و همچنین به واسطه نیاز داخل کشور صادرات این محصولات در شرایط فعلی طبق بخشنامه‌ها ممنوعیت دارد.

اصغرزاده گفت: هر زمان که نیاز همه استان‌های کشور به اندازه کافی تأمین و امکان صادرات مرغ منجمد و تخم مرغ فراهم شده ما در خراسان جنوبی نیز اقدام به صادرات خواهیم کرد.

 

 

 

بازداشت ۲ سارق با ۳۵ فقره سرقت در بیرجند/۴

ماموران انتظامی شهرستان بیرجند ۲ سارق را با ۳۵ فقره سرقت بازداشت کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت: با وقوع چند فقره سرقت در سطح

 شهرستان بیرجند ، تحقیق و بررسی این موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران قرار گرفت.

سرهنگ فولادی افزود: ماموران کلانتری ۱۳ شهرستان بیرجند با اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی موفق به شناسایی دو نفر از سارقان سابقه دار شدند و با بررسی‌های همه جانبه محل اختفای آنان را شناسایی کردند.

وی گفت: ماموران در یک عملیات غافلگیرانه و با هماهنگی مقام قضائی سارقان را در مخفیگاه آنان دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند افزود: سارقان در اظهارات خود به ۳۵ فقره سرقت اعتراف کردند که ۲ متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

دستگیری ۳ قاچاقچی مواد مخدر در”بیرجند”/۴

جانشین فرمانده انتظامی استان از کشف ۹۴ کیلو و ۸۶۰ گرم تریاک در شهرستان”بیرجند” خبر داد و گفت: در این رابطه یک خودرو توقیف و ۳ قاچاقچی مواد مخدر نیز دستگیر شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسن شجاعی نسب” اظهار داشت: مأموران انتظامی ایست و بازرسی”علی آباد” در راستای طرح مبارزه بی امان با قاچاقچیان مواد مخدر، هنگام کنترل خودرو های عبوری در محورهای مواصلاتی شهرستان بیرجند به یک کامیون حامل بار اثاثیه منزل مشکوک شدند و به راننده خودرو با علائم هشدار دهنده دستور ایست دادند.

وی بیان داشت: مأموران خودرو را متوقف و پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون، ۹۴ کیلو و ۸۶۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه ای داخل خودرو جاساز شده بود، کشف کردند.

جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و ۳ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

در دیدار مدیر کارخانه کنسانتره آهن مطرح شد: تاکید فرماندار نهبندان بر تسریع در آغاز عملیات فاز دوم کارخانه

🔹 به گزارش روابط عمومی فرمانداری؛ صبح امروز موسوی مدیر کارخانه کنسانتره آهن پیراکان با مجید بیکی فرماندار شهرستان نهبندان دیدار و گفتگو نمود.

🔹 در این دیدار بیکی فرماندار ضمن تاکید بر لزوم افزایش ظرفیت تولید با توجه به پتانسیل معدنی منطقه و اشتغال زایی، افزود: حمایت های جدی از سرمایه گذاران در نهبندان صورت گرفته و زیرساخت های شهرک صنعتی تکمیل گردیده و زمینه خوبی برای ایجاد واحدهای جدید وجود دارد.

🔹 وی افزود: همچنین لازم است حساب ها و گردش مالی شرکت به شهرستان منتقل گردیده تا رونق اقتصادی بیشتری بوجود آید.

🔹 در این دیدار مهندس موسوی ضمن تشکر از حمایت های فرماندار و مجموعه های اداری در شهرستان در جهت پیشبرد و تکمیل واحد فرآوری کنسانتره آهن، در خصوص افزایش ظرفیت تولید و احداث خط جدید فرآوری در اوایل سال ۱۴۰۱ قول مساعد داد.

 

 

 

 

 

راه آهن خراسان جنوبی در ابتدای ریل اجرا

 

قصه ۲۰ ساله راه آهن خراسان جنوبی/ گام‌های آهنی بر ریل اعتبارات/۳-۴

قصه ۲۰ ساله راه آهن خراسان جنوبی/ گام‌های آهنی بر ریل اعتبارات

مردم خراسان جنوبی بیش از دو دهه چشم انتظار اجرای پروژه راه آهن استان هستند که هنوز در ابتدای ریل اجرا است.

به گزارش مهر حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از بخش‌های مهم سیستم حمل و نقل‌، نقش عمده‌ای را در عرصه اقتصادی، صنعتی و اجتماعی استان‌ها ایفا می‌کند و به واسطه مزایای خاص و نسبی که در مقایسه با سایر بخش‌های حمل و نقل از جمله هوایی‌، جاده‌ای و دریایی دارد، توانسته سهم قابل توجهی را در حوزه حمل و نقل به خود اختصاص دهد.

خراسان جنوبی به دلیل مرز مشترک با افغانستان و هم مرز بودن با چند استان بزرگ کشور که قابلت های مهمی در زمینه گردشگری، اقتصادی و زیارتی دارند باید برای رشد اقتصادی استان از زیر ساخت‌های شبکه حمل و نقل ریلی بهره مند شود.

توسعه شبکه حمل و نقل ریلی بدون تردید در زیرساخت و توسعه متوازن و پایدار استان نقشی اساسی داشته و دارای اولویت بالایی می‌باشد. همچنین سهم تعیین کننده آن در تولید ناخالص ملی و نقش پیش نیاز آن در توسعه بخش‌های اقتصادی، تجارت، صنعت، کشاورزی و دیگر زیر بخش‌های اقتصادی و اجتماعی و به ویژه اشتغال‌زایی بالای آن قابل انکار نیست.

دو دهه انتظار

حدود سال ۱۳۸۳ برای نخستین بار اولین معاون عمرانی استاندار «برگچی» از پیگیری‌ها برای مطالعه احداث راه آهن استان خبر داد.

در مهر ماه سال ۱۳۸۵ مطالعات مقدماتی ساخت پروژه راه آهن در خراسان جنوبی و اتصال آن به راه آهن سراسری از سوی کارشناسان وزارت راه و ترابری کشور پایان یافت و مسیر راه‌آهن از «فیض‌آباد گناباد»، «قاین»، «فردوس»، «بیرجند»، «نهبندان» و «زاهدان» مشخص و نهایی شد.

طی چند سال اول گمانه زنی‌های زیادی برای مسیر انتخابی ریل وجود داشت که بارها مطرح و مصوب و مجدد تغییر می‌کرد که همین امر باعث شد تا مصوبه نهایی این پروژه چند سال به تأخیر افتد.

بعد از اعلام پروژه راه آهن به عنوان اولین مصوبه سفر دولت نهم به خراسان جنوبی دغدغه اعتبارات تخصیص یافته به این پروژه بزرگ اقتصادی و آینده ساز استان نقل محافل مسئولان کشوری و استانی شد.

اعتباراتی که به گفته مسئولان وقت تنها برای آسفالت یک جاده روستایی استان هزینه می‌شود.

قصه ۲۰ ساله راه آهن خراسان جنوبی/ گام‌های آهنی بر ریل اعتبارات

کلنگ قطعه ۱۶ خط آهن بیرجند به سمت یونسی به طول ۳۲ کیلومتر در محدوده جغرافیایی خراسان جنوبی اواسط سال ۱۳۹۸ به زمین خورد و با اخذ ۲ مصوبه هیأت وزیران در مدت سه ماه که منجر به اختصاص فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راه‌آهن سراسری (ایستگاه یونسی) و ۷۰۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی به منظور احداث راه‌آهن زاهدان به بیرجند شد، بر سرعت اجرای پروژه افزود تا بلکه این برگ از کتاب پروژه‌های نیمه تمام نوشته شود.

اما باز هم در مرداد ماه سال جاری استاندار وقت «ملانوری» در خصوص قطعه بیرجند-یونسی گفته بود این قطعه با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دو پیمانکار دارد و در حال اجرا است اما پیمانکار برای اجرای پروژه با مشکلاتی در بحث تأمین آب و سیمان مواجه شده که هماهنگی‌های لازم برای رفع آن‌ها صورت گرفته است.

وی همچنین ادامه پروژه در قالب کنسرسیوم ریلی را تعیین تکلیف شده دانست و تصریح کرده بود که مجوزها و قراردادها به امضا رسیده و با تأمین اعتبار مالی به زودی شروع می‌شود.

اکنون بعد از دو دهه انتظار هنوز مسئولان درگیر جذب اختصاص اعتبارات از سمت بخش خصوصی و نهایی شدن این پروژه دست و پنجه نرم می‌کنند.

اعتبارات دو برابری

بودجه عمرانی از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در نظر گرفته می‌شود که قاعدتاً مربوط به سرمایه‌گذاری دولت برای توسعه کشور است. این سرمایه‌گذاری‌ها قاعدتاً توجیه اقتصادی دارند و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در واقع ساخت فضاهای جدیدی است که در آینده تبدیل به سرمایه‌های ملی می‌شوند و منابع تازه‌ای برای دولت‌ها فراهم می‌آورند. این موارد می‌تواند شامل سرمایه‌گذاری برای ساخت راه یا تأسیسات ساختمانی یا سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اعتبار راه‌آهن خراسان جنوبی در قانون بودجه با افزایش حدود ۲ برابری به ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ رسید.

وحید داعی با اشاره به اینکه اعتبار طرح احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی در قانون بودجه سال گذشته ۲۹۰ میلیارد ریال بود ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته امسال به ۶۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

وی طول راه‌آهن زاهدان – بیرجند – مشهد را ۹۰۱ کیلومتر عنوان کرد و افزود: از این مقدار ۴۲۱ کیلومتر در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد.

به گفته وی سیاستی که در استان دنبال می‌شود این است که بتوانیم در اسرع وقت مرکز استان را به راه‌آهن سراسری وصل کرده و با پیگیری استاندار این پروژه به ثمر رسیده می‌شود.

وی با بیان اینکه در پروژه قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – یونسی پیمانکاران مشغول به کار هستند اظهار داشت: مجموع راه‌آهن شرق کشور ۲۳ قطعه است که از قطعه چابهار تا زاهدان توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء در حال انجام است و بخشی از ریل‌گذاری انجام شده است.

به گفته داعی ایستگاه راه‌آهن برای شهرهای نهبندان، سربیشه، بیرجند و قاین پیش‌بینی شده اما ایستگاه بیرجند تشکیلاتی است و اداره کل راه‌آهن ایجاد خواهد شد.

قصه ۲۰ ساله راه آهن خراسان جنوبی/ گام‌های آهنی بر ریل اعتبارات

کریدور شرق

کریدور ریلی شرق از بندر چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران شروع می‌شود و پس از گذر از شهرهای زاهدان، زابل و بیرجند به شهر «یونسی» در خراسان جنوبی می‌رسد که محل اتصال به راه‌آهن مشهد-بافق است و این استان را به خطوط ریلی سراسری وصل می‌کند.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: کریدور ریلی شرق کشور به نوعی استانی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی محسوب می‌شود به طوری که کشورهای منطقه از این خط ریلی برای سهولت در ترانزیت کالا نیز منتفع خواهند شد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر راه‌آهن مشهد به بافق از شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی عبور می‌کند که ظرفیت بسیار خوبی در جابه‌جایی مسافر و حمل‌ونقل باری دارد، اما راه‌آهن کریدور شرق یک راه‌آهن فرامنطقه‌ای‌ست که می‌تواند تأثیرات بسیار خوبی در اقتصاد و اشتغال خراسان جنوبی داشته باشد.

داعی با اشاره به اینکه راهبرد و هدف اصلی اداره راه و شهرسازی در خراسان جنوبی این است که هرچه سریع‌تر مرکز استان را به شبکه ریلی کشور متصل کند، افزود: در حال حاضر قطعه ۲۷۰ کیلومتری بیرجند تا یونسی در اولویت ساخت قرار دارد، قطعات ۱۶ و ۲۳ به طول ۹۰ کیلومتر از این مسیر به پیمانکاران سپرده شده و در حال ساخت است و ۱۸۰ کیلومتر باقی‌مانده نیز در مراحل تأمین اعتبار قرار دارد.

کنسرسیوم بانکی روزنه امید

وی در مورد بخشی از هزینه‌های پروژه راه آهن استان توسط کنسرسیوم بانکی اشاره کرد و گفت: طی قراردادهای قبلی مشخص شد تا بخشی از هزینه‌های مسیر راه آهن بیرجند- یونسی توسط کنسرسیوم بانکی پرداخت شود که تاکنون اجرایی نشد که با پیگیری‌های استاندار کنسرسیوم بانکی با لیدری یکی از بانک‌های استان وارد مرحله عملیاتی شد.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: این بانک با افزایش دو برابری سهم خود در اعتبارات راه آهن موافقت کرد و مقرر شد تا سهم مابقی بانک‌ها نیز تعیین شود.

به گفته وی سهم عاملیت بانک وارد مرحله جدید از سقف ۳۰۰ به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

قصه ۲۰ ساله راه آهن خراسان جنوبی/ گام‌های آهنی بر ریل اعتبارات

ورود جدی استاندار

بعد از پیگیری‌های استاندار مبنی بر تعیین حق کنسرسیوم بانک‌ها برای پروژه راه آهن، صندوق توسعه ملی نیز در خصوص پرداخت تسهیلات پروژه راه آهن بیرجند – قاین- یونسی، بدون الزام به تأمین آورده بانک‌های عامل قول مساعد داد.

بنا بر اعلام روابط عمومی استانداری طی یک ماه گذشته در دیدار استاندار با رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی چنین مقرر شد که این صندوق، مساعدت لازم را برای پرداخت ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، بدون الزام به تأمین آورده بانک‌های عامل انجام دهد که این تصمیمی مهم و گامی بزرگ در پیشبرد پروژه راه آهن استان است.

با نظر مساعد رئیس هیئت عامل، موضوع تأمین ۲۰ درصد سهام مالکانه توسط سرمایه گذار به صورت تدریجی (کسر ۲۰ درصد از صورت وضعیت کارکرد سرمایه گذار) در هیئت امنای صندوق توسعه ملی طرح و تصویب شد.

استاندار خراسان جنوبی در مورد پروژه راه آهن استان به مهر گفت: پروژه راه آهن چابهار- سرخس که از مسیر خراسان جنوبی می‌گذرد، یک کریدور راهبردی است که دریای عمان را به کشورهای آسیای میانه متصل می‌کند و به ویژه برای هندی‌ها که در چابهار سرمایه گذاری کرده‌اند، خیلی مهم است.

جواد قناعت با اشاره به جایگاه ویژه راه آهن در مصوبات سفر رئیس جمهور به استان، خاطرنشان کرد: طول مسیر راه آهن بیرجند- قاین- یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار تعیین شده برای اجرای آن در قالب ۱۰ درصد سهم وزارت راه و شهرسازی، ۲۰ درصد سهم پیمانکار و ۷۰ درصد نیز سهم کنسرسیوم بانکی و از محل منابع صندوق توسعه ملی با تضمین وزارت راه و شهرسازی تأمین می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: از آن جایی که بانک‌ها تضمین وزارت راه و شهرسازی را قبول نکردند، پیگیری‌هایی صورت گرفت و ضمانت به سازمان برنامه و بودجه کشور منتقل شد.

وی رقم بالای اعتبار، نپذیرفتن تضمین وزارت راه و شهرسازی و ریسک نپذیری بانک‌ها را علل طولانی شدن پروژه راه آهن عنوان کرد و گفت: با مراجعه به تک تک بانک‌های عضو کنسرسیوم، رقم عاملیت شأن را به دو برابر افزایش دادیم که در این زمینه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز همراهی خوبی داشتند.

وی ادامه داد: با مساعدت صندوق توسعه ملی، شرایط پیمانکار نیز تسهیل شد، لذا تجهیز کارگاه صورت گرفته و کار در حال اجراست.

استاندار خراسان جنوبی به پیشنهاد جدید سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر تأمین اعتبارات پروژه از محل تهاترهای نفت اشاره کرد و گفت: پیشنهاد خوبی است اما برای ما که این راه را پیش آمده‌ایم، طی کردن این مسیر جدید، به معنای از دست دادن فرصت است.

قناعت افزود: در همین راستا پیگیری‌هایی صورت گرفت و وزیر راه و شهرسازی نیز طی مکاتبه‌ای به معاون اول رئیس جمهور اعلام موضع کرده که کار به همان روال قبل ادامه یابد.

ظرفیت‌های اقتصادی خراسان جنوبی به ویژه در حوزه معدن، کشاورزی و بازارچه‌های مرزی قطعاً یکی از مهمترین راه‌های رسیدن به توسعه استان است ولی از طرفی رونق اقتصادی در این استان به توسعه شبکه حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی وابسته است که باید مورد توجه ویژه مسئولان در استان و مرکز کشور قرار گیرد و هر چه سریع‌تر در مرحله عمل مردم شاهد اتفاقات خوب در این حوزه باشند.

درد کهنه نظام سلامت| مصائب کمبود پزشک در خراسان جنوبی/ روایت صف‌های طولانی درمان در بیمارستان‌ها/۴

 

درد کهنه نظام سلامت| مصائب کمبود پزشک در خراسان جنوبی/ روایت تسنیم از صف‌های طولانی درمان در بیمارستان‌ها

مردم استان خراسان‌جنوبی از کمبود پزشک متخصص و صف‌های طولانی درمان در بیمارستان‌های تامین اجتماعی در این استان گلایه دارند.

به گزارش تسنیم یکی از اهداف کلان نظام، ایجاد عدالت در تمام ابعاد آن و دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی به عنوان یکی از اهرم‌های ایجاد عدالت در حوزه سلامت است.

شاید از خاطر نبرده باشیم که در دوران قبل از انقلاب شاهد حضور پزشکان هندی، فیلیپینی، مالزیایی و غیره در کشورمان بودیم و این پزشکان اغلب در مناطق کمتر برخوردار حاضر بودند در حالی که پزشکان حاذق ایرانی در پایتخت و کلان‌شهرها طبابت می‌کردند.

حالا با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی عدم توازن در دسترسی به پزشک متخصص و فوق‌تخصص یکی از چالش‌های نظام سلامت کشور است. مناطق محروم و دورافتاده کشور همواره محل مناقشه و سوال پزشکان بوده و در این مناطق در بیشتر موارد کمبود پزشک و امکانات دارویی و بیمارستانی محسوس بوده است.

با این حال در چند وقت اخیر اتفاقات نه چندان خوب هم رخ داده که خدمت‌رسانی به اقشار محروم در شهرستان‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است.

یکی از اساسی‌ترین نیازها در مناطق کمتر توسعه یافته دسترسی به خدمات بهداشت و درمانی است البته با تدابیر صورت گرفته در حال حاضر اغلب این مناطق تحت پوشش خدمات اولیه بهداشتی قرار دارند اما هنوز هم دسترسی به خدمات تخصصی فراگیری لازم را ندارد و شاهد مراجعه بیماران از شهرستان‌های کم برخوردار به مراکز استان برای انجام جراحی‌ها و درمان بیماری‌هایی هستیم که پزشک متخصص و امکانات لازم برای درمان آن در شهر مبدا وجود نداشته است.

در شهرستان‌های کشور متخصص به اندازه کافی وجود ندارد و مردم مجبورند در صورت بروز مشکل به مراکز استان‌ها مراجعه کنند، این در حالی است که مجلس برای حمایت از مناطق محروم قانون مدون در اختیار دارد.

کمبود پزشک متخصص در مناطق محروم کشور، از جمله چالش‌های پیش روی متولیان نظام سلامت است. اما مخالفان افزایش ظرفیت پزشکی معتقدند که در چند سال آینده این کمبود برطرف می‌شود.

موضوع کمبود پزشک به ویژه پزشک متخصص در مناطق محروم و کم‌برخوردار کشور، یکی از چالش‌های متولیان نظام سلامت بوده است. این در حالی است که مخالفان افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی، معتقدند که در چند سال آینده تعداد پزشکان کشور به اندازه‌ای افزایش می‌یابد که می‌تواند این کمبودها را جبران کند.

اما داستان پر تکرار و غم انگیز کمبود پزشک متخصص در استان خراسان‌جنوبی همچنان مطرح است و بارها در خبرگزاری تسنیم  به آن پرداخته شده است.

داستان غم‌انگیزی که اگر به مطب پزشکان و یا بیمارستان‌ها مراجعه کنید صف طولانی انتظار مردم برای نوبت خود گواه این ماجرا است.در هوای سرد و گرم تابستان یا زمستان بهار یا پاییز فرقی ندارد بیماری زمان و مکان نمی‌شناسد و همیشه وجود دارد.

از راه دور از نهبندان، طبس، بشرویه یا سرایان و یا از هر نقطه خراسان‌جنوبی بیماران برای مداوا یا به بیرجند و یا به استان‌های همجوار می‌روند چرا که برای درمان راهی به جز این نیست.

گواه این ماجرا را در مطب یکی از متخصصان چشم پزشک در بیرجند دیدم. ساعت پنج عصر بود و هر لحظه بر تعداد  بیمارها افزوده می‌شد فردی که پدرش را از نهبندان برای درمان آورده بود در تلاش بود تا هر طور  شده  نوبتی دریافت کند. اما منشی پزشک از پایان نوبت‌ها می‌گفت و این در حالی بود که بیمار قرار بود شب دوباره به نهبندان بازگردد.

در مطب دیگر پزشکان در بیرجند هم اوضاع و شرایط به همین روال است. مطب پزشکان مملو از بیمارانی است که هر کدام از شهرستان‌های مختلف استان برای درمان آمده و مهم‌ترین دغدغه‌شان دریافت نوبت در همان روز است تا بتوانند بعد از ویزیت شدن به شهر خود برگردند.

از طرفی خراسان جنوبی به ویژه در شهرستان‌ها از دیرباز از کمبودهایی مانند کمبود پزشک‌ متخصص و انتظار چند ماهه در بحث سونوگرافی برخی بیمارستان‌های تامین اجتماعی رنج می‌برند.

یکی از بیماران بیمارستان شهید دکتر رحیمی بیرجند که مدت زیادی است که در انتظار گرفتن نوبت برای پزشک متخصص و سونوگرافی است بیان کرد: حدود یک ماه است که در انتظار گرفتن نوبت برای سونوگرافی هستم.

وی عنوان کرد: دلیل این انتظار طولانی برای گرفتن نوبت کمبود پزشک متخصص در بیمارستان‌های دولتی است و بیشتر اقشار مردم درآمد زیادی ندارند که به بیمارستان‌های دیگر مراجعه کنند و مجبور هستند یا مدت‌ها در انتظار نوبت بمانند و یا بی‌خیال بیماری خود شوند.

یکی دیگر از بیماران بیمارستان شهید رحیمی بیرجند نیز گفت: کارگر هستم و ماهانه مبلغی از حقوق خود را برای حق بیمه کم می‌شود اما به دلیل نبود پزشک متخصص مجبور هستیم با این درآمد بسیار کم به مطب‌های خصوصی برویم و هزینه‌های بسیاری را پرداخت کنم.

هاشمی بیان کرد: درخواست ما این است که مسئولان به فکر قشر کارگر باشند و در بیمارستان‌های دولتی پزشکان متخصص بیشتری را قرار دهند تا مردم مجبور نشوند به مطب‌های خصوصی بروند و یا به دلیل بالا بودن هزینه‌ها بی خیال درمان شوند.

علت کمبود پزشک متخصص در خراسان جنوبی چیست؟

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان خراسان‌ جنوبی در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: پزشک‌های متخصص بیمارستان‌های تأمین اجتماعی طرحی یا مهمان هستند که همین موضوع سبب شده با معضل بزرگ نبود متخصص در برخی از زمان‌ها روبه‌رو باشیم.

فیروزی گفت: در شرایط فعلی گفته شده که از بازار آزاد پزشک دعوت به‌کار کنید اما براساس آمار از ۲۶۰ متخصص موجود در استان تنها ۵۰ نفر آزاد کار می‌کنند که تمام وقت نیستند.

وی افزود: با این تعداد پزشک، طبیعی بوده که تأمین‌ اجتماعی پزشک متخصص نداشته باشد، این یعنی که همکاری بین‌بخشی وجود نداشته است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تأمین اجتماعی هیچ قصوری نکرده و زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده است به طوری که در استان از لحاظ تعداد تخت به نسبت جمعیت در کشور رتبه اول را دارا هستیم گفت: امکانات لازم فراهم شده و  برنامه‌ برای آوردن دستگاه ام آر آی نیز صورت گرفته اما تا زمانی که متخصص نداشته باشیم، هیچ فایده‌ای ندارد.

حال با توجه به اینکه جمعیت زیادی از مردم خراسان جنوبی بیمه شده تامین اجتماعی هستند و مردم مشکلات زیادی در زمینه کمبود پزشک در بیمارستان‌های تامین اجتماعی در خراسان جنوبی دارند حال باید منتظر تدبیر مسئولان بود.

 

 

 

معطلی ۲ ماهه رانندگان ترانزیت در منطقه ویژه اقتصادی/۲-۳

حدود ۲ ماه است که ۴۰ کامیون حامل سوخت در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند معطل تخلیه سوخت هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  صالحی یکی از رانندگان ترانزیت گفت: حدود ۲ ماه است که در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با بار سوخت معطل مانده ایم.

او گفت: کامیون‌های معطل مانده حدود ۴۰ کامیون هستند که تانکر برخی از آن‌ها نشت کرده و با اندک جرقه‌ای حادثه ساز می‌شود.

صالحی گفت: دستور دادستانی را برای تخلیه بار اخذ کرده ایم، اما تخلیه سوخت انجام نمی‌شود.

سوخت کامیون ها بی کیفیت است

برای پیگیری موضوع با رحیمی زاده مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفتگو کردیم.

او گفت: مشکلی که محموله کامیون ها دارد، بی کیفیت بودن سوخت آن ها است و مخزنی هم برای تخلیه آن وجود ندارد.

رحیمی زاده گفت: طبق همان دستور دادستانی، کار تخلیه سوخت در مخازن خالی انجام شده است اما دیگر مخزنی برای تخلیه سوخت موجود نیست.

مدیرکل گمرکات استان گفت: شرکت حمل و نقل که بارگیری محموله را انجام داده  مقصر است و کشور افغانستان نیز این سوخت ها را قبول نمی کند.

او گفت: در صورتی که ترانشیپ یا همان ورود کامیون های افغانستانی به ایران انجام می شد، می توانستیم سوخت ها را تخلیه کنیم.

رحیمی زاده گفت: در دوغارون می توان کار تخلیه بار را انجام داد اما مشکل به طور کامل رفع نمی شود؛ در منطقه ویژه حتی از مخازن اشخاص حقیقی استفاده کرده ایم تا مشکل را به حداقل برسانیم.

 

 

 

مشاور عالی وزیر کشور خبر داد؛

جهش اقتصادی با ورود شرکت‌های سرمایه گذار خارجی در خراسان جنوبی

جهش اقتصادی با ورود شرکت‌های سرمایه گذار خارجی در خراسان جنوبی

مشاور عالی وزیر کشور گفت: با دستور رئیس جمهور از طریق تهاتر و با ورود شرکت‌های سرمایه گذار خارجی به خراسان جنوبی زمینه رشد اقتصادی در استان فراهم می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا انصاری شنبه شب در شورای مسکن استان اظهار کرد: با دستور رئیس جمهور و با تهاتر و سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی از ایتالیا، چین، فرانسه و غیره در خراسان جنوبی زمینه جهش اقتصادی در این استان فراهم می‌شود تا نام محرومیت از خراسان جنوبی بر داشته شود.

به گفته وی مسئولان به جای نصب عکس‌های شهید قاسم سلیمانی باید به منش و رفتار او عمل کنند تا با مدیریت جهادی گام‌های بعدی برای توسعه استان برداشته شود تا عقب ماندگی‌های گذشته با تکیه بر هم دلی، تشکیل اتاق فکر و هم افزایی در آینده استانی پیشرو داشته باشید.

ناهماهنگی‌های زیاد

وی بابیان اینکه باید گره‌های مردم را در انجام کارها باز کنید نه اینکه بر روی آنها گره دیگری بزنید، اضافه کرد: متأسفانه ناهماهنگی‌های زیادی بین مسئولان استان وجود دارد که این موضوع سبب می‌شود تا فرصت‌ها برای ایجاد مسکن در خراسان جنوبی از بین برود.

مشاور عالی وزیر کشور تاکید کرد: نباید برای انجام ندادن کارها مردم را بهانه کنید و آمارهای مربوط به مسکن اقدام ملی را نباید به جای جهش ملی ارائه کنید.

وی بیان داشت: این قانون در شهریور ۱۴۰۰ مصوب شد و شش ماه از آن زمان می‌گذرد و باید کلید ۱۰ هزار واحد مسکن در استان با همه زیرساخت‌ها تا کنون به مردم تحویل می‌شد.

رشد کمتر از ۱۰ درصد جهش ملی مسکن در خراسان جنوبی

انصاری با اشاره به اینکه طرح جهش مسکن ملی متأسفانه در خراسان جنوبی ۱۰ درصد رشد نداشته است، افزود: باید مردم را تشویق کنید تا برای بازسازی خانه‌های خود در بافت فرسوده اقدام کنند تا در آینده با وقوع زلزله‌ای شرمنده مردم نباشیم.

به گفته وی در کنار مجموعه بزرگ تاریخی در بیرجند خانه‌های محقری است که تنها اندکی از نور استفاده می‌کنند که با وقوع زلزله امکان تخریب آنها وجود دارد.

وی با بیان اینکه مسئولان باید برای خدمت به مردم جان و مال خود را در طبق اخلاص بگذارند، ادامه داد: در سال ۱۴۰۴ قرار است ایران به قدرت اول خاورمیانه تبدیل شود لذا باید تلاش کنید تا خراسان جنوبی از نظر کمی و کیفی به جهش اقتصادی برسد.

وی در ادامه این جلسه با دادن تذکر به هریک از دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه مسکن و جویا شدن علت غیبت بعضی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی مانند جهاد کشاورزی، سازمان بازرسی استان و غیره اضافه کرد: شورای مسکن استان با استفاده از اختیارات رئیس جمهور در این خصوص برای بازسازی بافت‌های فرسوده، حل مشکل زمین برای اجرای جهش ملی مسکن، رفع مشکلات موجود در این زمینه با همکاری دستگاه‌های مربوط اقدامات لازم را انجام دهد.

 

پیروزی هندبالیست‌های نوجوان طبس در مصاف با اصفهانی‌ها/۷

هندبالیست‌های نوجوان زغال سنگ طبس در اولین بازی پیروز از زمین خارج شدند.

.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، تیم هندبال نوجوانان زغال سنگ طبس در اولین بازی خوددر مسابقات نوجوانان کشور که به میزبانی گچساران برگزار شد توانست تیم قدرتمند ذوب آهن اصفهان را با نتیجه ۱۸ بر ۹ شکست دهد.

زغال سنگ طبس در گروه D مسابقات با تیم‌های فرازبام خائیز دهدشت؛ ذوب اهن اصفهان؛ اصیل سازه لرستان و آکادمی کرمانشاه همگروه است.

 

 

 

 

ارزآوری ۱۰ میلیون دلاری صادرات تعاونی‌های خراسان جنوبی

ارزآوری تعاونی های خراسان جنوبی در ۱۱ ماه گذشته ۱۰ میلیون و ۴۸۲ هزار دلار برای استان ارزآوری داشت.

مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان گفت: این مقدار صادرات از ۳۰ شرکت تعاونی فعال استان به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کشورهای امارات متحده عربی، عراق، سوریه، آلمان، قطر، اتریش، کانادا، مالزی، آمریکا، لبنان، ترکیه، چین و ازبکستان انجام شد.

اشرفی افزود: کالاهای صادراتی شامل گان جراحی، لباس ایزوله، فرش، مرغ گوشتی، جوجه شتر مرغ، تخم بلدرچین، عسل، سیاه چادر، سنگ بازالت، سنگ گرانیت، محصولات کشاورزی و صنایع دستی بوده و بیشترین محصولات صادراتی مربوط به کنسرویجات توسط شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان قاین است.

وی از افزایش ۴.۰۸ درصدی صادرات تعاونی های در ۱۱ ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: صادرات تتعاونی ها در مدت مشابه پارسال ۱۰ میلیون و ۷۱ هزار دلار بوده است.

 

 

 

 

اعزام روزانه همیاران بازار در بیرجند

۳۰ نفر همیار بازار در بیرجند به صورت روزانه وضعیت بازار را رصد می کنند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیر جهادکشاورزی بیرجند گفت: هدف از اجرای طرح امنیت غذایی در شهرستان بیرجند، کنترل و نظارت قیمت کالاهای ضروری است.

وارسته با بیان اینکه این طرح به صورت روزانه با وجود بیش از ۳۰ نفر نیرو با عنوان همیاران بازار انجام می شود، افزود: این نیروها در قالب اکیپ های ۳ نفره در دو شیفت صبح و عصر برای کنترل قیمت کالاهای پر مصرف به میادین تره بار، نانوایی ها و فروشگاه ها و… اعزام می شود.

وی با اشاره به این که  طرح همیاران بازار در قالب ۱۲ تیم بازرسی روزانه انجام می شود، گفت: این تیم متشکل از ۳۲ بازرس تمام وقت و ۴۸ ناظر پاره وقت در سه شیفت صبح،ظهر و عصر در ۷ گروه تخصصی و ویژه انجام می شود.

 

 

 

به دلیل کمبود غذا

وحوش گرسنه به مزارع زعفران می آیند

وحوش گرسنه در شهرستان سرایان برای رفع گرسنگی به مزارع زعفران کشاورزان حمله می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند – وحوش گرسنه همه ساله به ویژه در سال‌هایی که خشکسالی حاکم است، به مزارع زعفران کشاورزان سرایانی خسارت وارد می‌کنند.

کشاورزان اقدامات پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از حمله وحوش انجام داده اند، اما هیچ کدام از آن‌ها تاکنون موثر نبوده است.

مترسک ها دیگر اثر ندارند

یکی از کشاورزان سرایانی می‌گوید: در زمستان‌ها که غذای کمی برای حیوانات وجود دارد، آن‌ها به مزارع زعفران می‌آیند و بیشتر شب ها حمله می کنند.

او می‌گوید: مترسک نصب کرده ایم و حفاظ کشی نیز انجام شده است، اما انگار این موانع برای وحوش طبیعی شده و آن‌ها بدون توجه به این‌ها وارد زمین می‌شوند.

این کشاورز سرایانی می‌گوید: تمام امید ما به همین زعفران است و اگر نباشد نمی‌توانیم خرج خودمان را در بیاوریم و باید از این راه امرار معاش کنیم.

او می‌گوید: بیمه زمین را برای خشکسالی، باران، باد و سایر شرایط داریم، اما بیمه‌ای برای جبران خسارت حیات وحش نداریم و این موضوع به ما ضربه می‌زند.

جبران خسارت برای کشاورزان 

ارشادی رئیس اداره محیط زیست شهرستان سرایان گفت: کشاورزان برای جبران خسارت و دریافت غرامت به محیط زیست شهرستان مراجعه می‌کنند.

او گفت: کارشناسانی از محیط زیست شهرستان در زمین‌های کشاورزی حاضر می‌شوند و با برآورد خسارت، پرونده‌ای برای جبران خسارت تشکیل می‌دهند.

ارشادی گفت: این پرونده در محیط زیست استان بررسی می‌شود و نتیجه نیز قابل پیگیری است.

هم اکنون حدود ۵۰۰ رأس وحوش در ارتفاعات شهرستان سرایان زیست می‌کنند.

 

 

 

 

 

پرهیز از کدام موادغذایی سلامت مردان را افزایش می‌دهد؟

پرهیز از کدام موادغذایی سلامت مردان را افزایش می‌دهد؟

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تشریح مواد غذایی مضر که سلامت مردان را به خطر می اندازد، گفت: مردان باید وزن و اندازه دور شکم خود را کنترل کنند زیرا این موضوع نسبت مستقیمی با بیماری های قلبی و عروقی دارد.

دکتر کوروش صمدپور روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده با بیان اینکه پیگیری و ملاحظات مراجعه کنندگان حکایت از شیوع دو بیماری وابسته به سبک زندگی را می دهد، خاطرنشان کرد: دیابت نوع ۲ که تقریبا از هر چهار نفر بالغ، یک نفر دچار پیش دیابت یا دیابت هستند و همچنین کبد چرب، دو بیماری هستند که علت عمده بروز آن ها، سبک زندگی بی تحرک و استفاده بیش از حد کربوهیدرات مانند نان، برنج و سیب زمینی و همچنین چربی های مضر است.

وی با تاکید بر اینکه با حذف این گروه غذایی موافق نیستیم اما مقدار مصرف آن در میان ایرانیان بیش از استانداردهای جهانی است، تصریح کرد: دومین عامل اصلی ایجاد کبد چرب و دیابت، چاقی یا اضافه وزن است بخصوص در دو سال اخیر که ویروس کرونا تمامی افراد را خانه نشین کرده و از ترس ابتلا به مراکز ورزشی مراجعه نمی کنند.

متخصص تغذیه با بیان اینکه این چاقی در مردان دوچندان شده است، اظهار داشت: مردان سعی کنند وزن را کنترل و مراقب اندازه دور شکم خود باشند زیرا نسبت مستقیمی با بیماری های قلبی و عروقی دارد. در حقیقت تحرک و ورزش نقش بسیار مهمی در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ یا کبد چرب دارد.

صمدپور تاکید کرد: روغن هایی مانند کره گیاهی که اسید چرب ترانس بالایی دارند خطر بیماری قلبی و کبد چرب را دوچندان می کند که مردان باید از مصرف آن پرهیز کنند. توصیه می شود روغن هایی که ترکیبی از امگا ۶ و امگا ۳ هستند مصرف شود یعنی ترکیبی از روغن آفتابگردان و روغن زیتون.

وی با اشاره به اینکه اغلب از روغن دنبه سوال می کنند که باید گفت روغن خوبی نیست، تشریح کرد: روغن حیوانی خوب می تواند در برنامه روزانه گنجانده شود اما مصرف دنبه پیشنهاد نمی شود. به طور کلی مردان اگر از نظر استرس، فعالیت بدنی، کنترل اضافه وزن و بهبود تغذیه بتوانند یک هارمونی و تناسب مناسب ایجا کنند از بروز هر گونه بیماری پیشگیری خواهند کرد.

متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه لبنیات منبع بهینه کلسیم است، خاطرنشان کرد: استفاده از پنیر، شیر و ماست باید در برنامه روزانه به حد مناسب باشد.

مردان با چه رژیم غذایی از کبدچرب و دیابت پیشگیری کنند؟

صمدپور با تاکید بر اینکه رژیم غذایی مردان با زنان چندان تفاوتی نمی کند، اظهار داشت: گنجاندن همه گروه های غذایی در برنامه روزانه و فراموش نکردن مصرف سبزیجات، میوه ها، پروتئین ها، غلات و لبنیات به اندازه کافی به تمامی مردان توصیه می شود.

وی افزود: رژیم غذایی مدیترانه ای از جمله رژیم های غذایی محبوبی است که باعث افزایش سلامت می شود که در این رژیم گوشت قرمز کم است به همین دلیل مناسب برای تمامی مردان است تا دچار غلظت خون نشوند. استفاده از غذاهای دریایی به عنوان منبع غنی پروتئین که در رژیم غذایی مدیترانه ای گنجانده شده است هم کمک شایانی به سلامت مردان می کند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه مصرف به اندازه کافی خشکبار و آجیل هایی که شور نباشد و همچنین روغن زیتون توصیه می شود، اظهار داشت: در حقیقت رژیم غذایی مدیترانه ای از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند و همچنین از آلزایمر پیشگیری می کند. مردان در صورت رعایت این رژیم به همراه پیاده روی می توانند از بروز بیماری هایی که منشا تغذیه ای دارد جلوگیری کنند.

ضرورت توجه مردان بالای ۴۰ سال به چکاب های سالانه

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با یادآوری اینکه از گذشته تا کنون، مسوولیت مالی زندگی بر عهده مردان بوده است و آن قدر درگیر این مساله و حمایت از خانواده و کسب درآمد هستند که به سلامت خود کمتر توجه می کنند، خاطرنشان کرد: در حقیقت آمار مراجعه زنان به پزشک که بیش از مردان است و برعکس آمار بیشتر مرگ و میر مردان نسبت به زنان شاهد این مدعا است که مردان کمتر به خود توجه می کنند.

وی تصریح کرد: حال آنکه مردان بالای چهل سال باید به بررسی های پزشکی خاص مخصوص خود توجه ویژه داشته باشند؛ با توجه به سن از نظر پروستات و توده های مجاری ادراری باید دقت کنند تا دچار سرطان پروستات و بدخیم شدن آن نشوند. به همین منظور می توانند با آزمایش های منظم مخصوص به صورت سالانه متوجه این موضوع شوند و بررسی های دوره ای انجام دهند.

صمدپور با تاکید بر اینکه شایع ترین علت مرگ و میر در کشور بر اثر بیماری های قلبی و عروقی است، اظهار داشت: متاسفانه سن ابتلا به این بیماری ها هم کاهش یافته است که باعث مرگ ناگهانی می شود. علت این سکته ها در حقیقت، تغذیه نامناسب و چاقی بر اثر استفاده از چربی های نامرغوب است که منجر به افزایش کلسترول بد خون می شود.

وی یادآور شد: با توجه به شغل مردان، مصرف فست فودها و غذاهای آماده بیرون از منزل، باعث بروز یکسری بیماری ها می شود؛ ضمن اینکه سیگار کشیدن و مصرف بیش از اندازه الکل در کنار بی تحرکی و استرس از دیگر عوامل بروز بیماری های غیرواگیردار در مردان می شود که با کنترل و مدیریت تغذیه، دخانیات و تحرک می توانند این خطر را از خود دور کنند. در صورت ارثی  بودن این بیماری ها هم حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

 

 

شهردار بیرجند: شکستن انحصار بازار میوه در برنامه شهرداری است

شهردار بیرجند: شکستن انحصار بازار میوه در برنامه شهرداری است

بیرجند – ایرنا – شهردار بیرجند گفت: شکستن انحصار در بازار میوه و تره بار و عرضه آن با ۳۰ درصد زیر قیمت بازار در برنامه کاری شهرداری است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری بیرجند، مهدی بهترین در دیدار مردمی که به همراه اعضای شورای اسلامی شهر، معاونان و مدیران شهری در مسجد محمد رسول الله (ص) خیابان غفاری برگزار شد، با اشاره به گرانی میوه و تره بار در بیرجند افزود: مدیریت شهری، خود را موظف به پاسخگویی به مطالبات شهروندان می‌داند و امید است شهروندان در طرح و اجرای برنامه‌ها، مدیران شهری را حمایت و یاری کنند.

وی مساجد را مهمترین پایگاه تقویت تعامل شهروندان با مدیران دانست و گفت: حضور در محلات و مساجد و ارتباط مستقیم با مردم، از رئوس برنامه‌های شهرداری بوده و اعتقاد داریم مشکلات را باید از زبان مردم شنید و با برنامه‌ریزی دقیق رضایتمندی آنان را در زمینه‌های مختلف خدماتی و عمرانی حاصل کرد.

شهردار بیرجند اظهار داشت: میز خدمت را در مساجد برپا کرده‌ایم و ملاقات‌های مردمی در مساجد به ‌منظور بررسی مشکلات موجود در سطح شهر و در راستای تسریع رسیدگی به مشکلات با جدیت در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه تاکید مدیریت شهری بر اجرای قانون است و با تخلف رودربایستی نداریم، نگاه ما به کمیسیون ماده ۱۰۰ به عنوان منبع درآمدی نیست و از دی ماه مباحث اضافه طبقات، تامین پارکینگ و تبدیل پیلوت به مسکونی به عنوان خط قرمز تعریف شده است.

بهترین از ۱۰۰ هزار متر مربع آسفالت سطح شهر، روکش آسفالت خیابان غفاری و دریافت ۴۱۴ تن قیر رایگان در مدت تصدی شهرداری بیرجند خبر داد و برای به حداقل رساندن تخلفات در شهر قول مساعد داد.

رییس شورای اسلامی شهر بیرجند نیز در دیدار با هیات امنای مسجد محمد رسوال الله (ص) خیابان جرجانی با بیان اینکه مساجد بهترین پایگاه و فرصت برای شناسایی نیازها و حل مسائل محلات است گفت: ارتقای کیفی خدمت‌رسانی از رویکردهای مدیریت شهری است و تحقق این اهداف مستلزم مشارکت شهروندان در اجرا و نظارت بر نحوه ارائه خدمات همچنین شناسایی فرصت‌ها و نیازهای محلات است.

علیرضا محمودی‌راد تامین رضایت شهروندان را مهمترین موفقیت و ارزشمندترین سرمایه عنوان کرد و افزود: نظرات و دیدگاه‌های نمازگزاران درخصوص نحوه خدمات‌رسانی که توسط هیات امنای مسجد اعلام شد، بررسی و به درخواست‌ها رسیدگی می‌شود.

وی بر حضور منصفانه و عدالت‌محورانه در مساجد شهر تاکید کرد و گفت: قبل از این دیدار در مسجدی در شمال شهر مشکلات و درخواست‌های شهروندان مطرح و بررسی شد.

رییس شورای شهر بیرجند گفت: امیدواریم در حد قانون، بودجه و اعتبارات بتوانیم نیازهای شهر و شهروندان را شناسایی کرده و در جهت رفع آنها اقدام کنیم.

وی با اشاره به اهمیت مشارکت همگانی مردم برای پیشبرد موضوعات شهری افزود: چنانچه فعالیت‌ها و اقدامات شهری با نیازسنجی و مشارکت مردم انجام شود قطعا کاربردی‌تر و با رضایتمندی بیشتر همراه خواهد بود.

محمودی‌راد هدف از ارتباط نزدیک و رو در رو با شهروندان را در راستای جلب رضایت آنها عنوان کرد و این دیدارها را در فضای صمیمانه و معنوی مساجد فرصت مغتنمی برای بررسی و رفع مشکلات محلات دانست.

شهردار بیرجند به همراه اعضای شورای اسلامی شهر، معاونان و مدیران شهری به منظور رسیدگی به مسائل و مشکلات شهروندان در مسجد محمد رسول الله (ص) خیابان غفاری حضور یافتند و مطالبات اهالی این محله توسط هیات امنای مسجد مطرح شد.

اجرای فضای سبز شهرک گل‌ها، تعیین تکلیف کاربری ۲ قطعه زمین واقع در خیابان جابربن حیان، روکش خیابان جابربن حیان، بازسازی میدان جنب مسجد و اصلاح درختان سرو کمربندی از مواردی بود که در این نشست درخواست شد.

 

 

 

مشاور وزیر کشور: دغدغه مسکن را از ذهن خانواده‌ها پاک کنیم

بیرجند – ایرنا – مشاور وزیر کشور در امور زمین و مسکن با بیان اینکه دغدغه تامین مسکن را باید از ذهن خانواده‌ها پاک کنیم، گفت: تحقق این امر نیازمند کار جهادی با مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا انصاری شنبه شب در شورای مسکن خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان در منطقه پرخطری قرار گرفته که باید به بافت فرسوده آن توجه ویژه‌ای شود، افزود: از مردم مناطق فرسوده شهری درخواست می‌شود با شهرداری و شورای شهر همکاری کنند تا این بافت‌های فرسوده هر چه سریعتر بازسازی و مقاوم سازی شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید در خراسان جنوبی با توجه به کویری بودن آن مشکل تامین زمین داشته باشیم، بیان کرد: برخی سازمان‌ها از جمله اوقاف و امور خیریه در نقاط حساس شهری این استان زمین دارند که خوشبختانه امروز مشکل شرعی این زمین‌ها حل شده است.

مشاور وزیر کشور از اداره کل اوقاف و امور خیریه خواست با قیمت کارشناسی جدید و با نازلترین قیمت زمین‌های اوقاف را در اختیار اداره کل مسکن و شهرسازی قرار دهند تا مشکل تامین زمین در برخی شهرهای این استان رفع شود.

وی با اشاره به لزوم جانمایی مناسب زمین برای طرح جهش تولید مسکن، یادآور شد: قرار نیست مسکن فاقد سکنه تولید کنیم؛ پس  مسکن را بر روی زمین‌هایی که موقعیت مناسبی در استان ندارند، احداث نشود.

انصاری تصریح کرد: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است و مشکل زمین ندارد اما جای سوال است چرا برای اجرای طرح‌های ساخت مسکن مسوولان سراغ زمین‌های خارج از محدوده شهرها و در بیابان‌ها می‌روند.

وی یادآور شد: در بحث جهش تولید مسکن که ۶ ماه از ابلاغ آن می‌گذرد در خراسان جنوبی هم برنامه‌ریزی‌های شده، البته یک عقب افتادگی وجود دارد که با همدلی و همفکری رفع خواهد شد تا در سال ۱۴۰۱ شاهد ساخت پروژه‌های متعدد مسکن در این استان باشیم.

مشاور وزیر کشور اضافه کرد: نباید در ساخت مسکن کوتاهی شود یا مردم در بین دستگاه‌های اجرایی مختلف برای دریافت زمین پاسکاری شوند.

انصاری ادامه داد: اجرای طرح نهضت ملی مسکن یکی از آرمان‌های امام راحل(ره) بود که قرار بود محرومین و مستضعفین خانه‌دار شوند اما اکنون با گذشت این همه سال‌ متاسفانه خیلی از محرومین صاحب خانه نمی‌شوند چون توانایی پرداخت همان مبلغ اولیه و اقساط وام مسکن را هم ندارند.

وی با اشاره به عدم حضور رییس سازمان بازرسی خراسان جنوبی در شورای مسکن هم گفت: رییس این سازمان حتما باید در این شورا حضور پیدا می‌کرد و پاسخگوی برخی مسائل بود، همچنین بهتر بود این جلسه به صورت تصویری برگزار می‌شد تا فرمانداران هم نظرات خود را در خصوص مشکل تامین زمین ارائه می‌کردند.

مشاور وزیر کشور در امور زمین و مسکن با بیان اینکه نباید فرصت‌ خوب خانه‌دار شدن مردم را به بهانه و دلایل مختلف از دست بدهیم، عنوان کرد: استدعا دارم مسوولان گره‌های مردم را باز کنند نه اینکه گره روی گره بزنند، باید با کار و تلاش شبانه‌روی عقب افتادگی دولت قبل را هم جبران کنیم بنابراین باید براساس مدیریت جهادی و علمی گام برداریم.

انصاری خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی در بحث مسکن مهر و زیبایی آن توفیقات خوبی داشته است و در بحث اقدام ملی مسکن هم اقداماتی انجام شده اما باید بیش از گذشته در این زمینه کار شود.

وی افزود: براساس قول انبوه سازان خراسان جنوبی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به مردم با شیوه‌نامه‌های جدید کمک می‌شود.

انصاری بیان کرد: بنیاد مسکن برای ساخت پروژه‌هایی که خودش متولی ساخت است، ۹ درصد و برای پروژه‌هایی که به گروه‌های ساخت واگذار می‌کند هم سه درصد حق مدیریت می‌گیرد که با توجه به اینکه وظیفه ذاتی این دستگاه ساخت مسکن است، دریافت این حق مدیریت اجحاف در حق مردم محروم است.

مشاور وزیر کشور یادآور شد: نظام سیاستی تحت عنوان چشم انداز ۱۴۰۴ برای پیشرفت و تعالی ایران تدوین و به همه قوای سه گانه ابلاغ شده که باید اجرایی شود.

مشاور وزیر کشور در امور زمین و مسکن افزود: ایران اکنون قدرت اول نظامی و دفاعی است و باید تا سال ۱۴۰۴ به قدرت اول منطقه در بُعد اقتصادی تبدیل شود.

وی تصریح کرد: خراسان جنوبی با وجود معادن غنی و مردم متدین و ولایی یکی از استان‌های زرخیز کشور است و باید نام محروم را از روی آن بزداییم و این نیازمند یک مدیریت تحول‌گرا و جهادی است که خوشبختانه در این استان این نوع مدیریت حاکم است.

 

 

هزار هکتار زمین برای اجرای طرح ملی مسکن در خراسان جنوبی تامین شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از تامین هزار هکتار زمین برای ساخت طرح نهضت ملی مسکن در این استان خبر داد و گفت: سهمیه خراسان جنوبی ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در چهار سال آینده است

به گزارش خبرنگار ایرنا، وحید داعی شنبه شب در شورای مسکن خراسان جنوبی که با حضور علیرضا انصاری مشاور وزیر کشور در امور زمین و مسکن برگزار شد، اظهار داشت: تکلیف تامین زمین براساس الگوی ۲۵ واحد در هر هکتار در طرح نهضت ملی مسکن، برای خراسان جنوبی تامین ۶۵۱ هکتار است که به دلیل احداث برخی واحدها با تراکم پایین‌تر و یا به صورت ویلایی تاکنون هزار هکتار زمین را برای اجرای این طرح تامین کردیم.

وی یادآور شد: در طرح اقدام ملی مسکن ابتدا سهمیه خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۵۰ واحد ابلاغ شد که با باز شدن سامانه، این سهمیه افزایش یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: واجدین شرایط این طرح در خراسان جنوبی پنج هزار و ۹۷۰ نفر هستند که برای همه این افراد زمین مورد نیاز را تامین کردیم.

وی اظهار داشت: از مجموع پنج هزار و ۹۷۰ واجدین شرایط طرح اقدام ملی مسکن در استان، تاکنون در سه هزار و ۱۵۰ واحد عملیات اجرایی آغاز شده و مالکان سه هزار و ۳۷ واحد هم نسبت به دریافت پروانه ساختمانی خود اقدام کردند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین ۸۹۰ واحد انعقاد قرارداد با بانک مسکن، ۲ هزار و ۲۲ واحد در مرحله فونداسیون، هزار و ۱۶۰ واحد در مرحله اسکلت، ۴۹۴ واحد در مرحله اجرای سقف و ۵۱ واحد به مرحله نازک کاری رسیده است.

داعی با اشاره به اینکه سهمیه خراسان جنوبی ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در چهار سال آینده است، اضافه کرد: از این تعداد ۲۲ هزار واحد شهری و ۱۸ هزار واحد مسکن روستایی است.

وی بیان کرد: در زمینه بازآفرینی محلات فرسوده هم در شورای مسکن خراسان جنوبی مصوب شده که سه هزار و ۸۷۰ واحد در شهرهای دارای بافت فرسوده احداث شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از ثبت‌نام ۵۱ هزار نفر در خراسان جنوبی در طرح نهضت ملی مسکن تا این لحظه خبر داد و گفت: تاکنون ۲۰ هزار نفر مورد پایش سه گانه قرار گرفته‌اند و تهیه نقشه و تفاهم با انبوه‌سازان در حال انجام است اما هنوز زمین این طرح برای ساخت تحویل نشده است.

وی ادامه داد: براساس گزارش دیوان محاسبات کشور که در مرداد ماه منتشر شده، خراسان جنوبی با پیشرفت فیزیکی ۱۸ درصد استان پنجم کشور در زمینه ساخت طرح اقدام ملی مسکن بود.

داعی در پاسخ به انتقاد مشاور وزیر کشور در امور زمین و مسکن مبنی بر اینکه چرا در شهر قاین طرح نهضت ملی مسکن در خارج از محدوده شهر اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: مقداری اراضی در داخل محدود شهر و در حاشیه شهر داریم که به دلیل وجود نیروگاه برق و کاربری کشاورزی منع قانونی برای احداث مسکن بر روی این اراضی وجود دارد.

وی بیان کرد: در شهر آیسک سرایان هم مشکل تامین زمین داریم البته اراضی اوقاف در این شهر وجود دارد و امکان واگذاری به مردم هم هست اما به دلیل اینکه هزینه واگذاری هر قطعه زمین ۴۰ میلیون تومان برآورده شده، مردم این شهر نمی‌پذیرند که در تمام شهرها، زمین رایگان تحویل دهیم اما آنان برای تامین زمین هزینه پرداخت کنند.

مدیرعامل شرکت برق توزیع برق خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: مشکلی در تامین انرژی برق مساکن جدید اقدام ملی و نهضت ملی مسکن نداریم.

مهدی دادگر افزود: اما انتقال برق به این مساکن هزینه‌بر است و درخواست ما این است که اعتباری برای اجرای این طرح‌ها در نظر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی هم گفت: مشکلی در تامین آب تمام شهرهای استان به جزء طبس و بیرجند نداریم، در شهر طبس در حال حاضر در نقطه سر به سر قرار داریم که در این شهر برای تامین آب واحدهای مسکونی جدید و خود ساخت واحدها نیاز به تولید آب داریم.

حسین امامی افزود: نیاز است در ساخت سایت‌های جدید مسکن حتما از شرکت آب و فاضلاب استعلام گرفته شود تا در آینده در تامین آب مردم دچار مشکل نشویم.

معاون شهرسازی شهرداری بیرجند هم گفت: در شهر بیرجند ۶۰۰ هکتار بافت فرسوده داریم که دلیل عدم بازسازی این بافت‌ها عدم همکاری و رغبت خود مردم است.

احمد توانا افزود: طرح بازآفرینی بافت فرسوده در ۱۰ سال گذشته برای مردم بیرجند مشکلاتی ایجاد کرده و در حال حاضر با وجود تمام سیاست‌های تشویقی مردم رغبتی به بازسازی خانه‌های خود ندارند.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*