اخبار خراسان جنوبی

در خراسان جنوبی؛

رونمایی از چهار طرح محوری سازمان بسیج مهندسین، عمران و معماری

امروز از چهار طرح محوری سازمان بسیج مهندسین، عمران و معماری خراسان جنوبی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، این طرح ها شامل هر مهندس یک شهید؛ خدمت رسانی، الگو آفرینی و امید بخشیرونمایی از چهار طرح محوری سازمان بسیج مهندسین، عمران و معماری ؛ نذر تخصص ؛ پژوهش و عارضه یابی است که به مناسبت هفته بسیج از آن رونمایی شد .

فرمانده سپاه انصارالرضای استان در این جلسه با بیان اینکه بسیج ابر قدرت نرم دنیاست، گفت : بسیجیان با انگیزه و اخلاص و بدون هیچ چشم داشتی سعی کرده اند به دور دست ترین مناطق بروند و به مردم خدمت ارائه کنند.

سردار قاسمی افزود : بسیج باید در هر زمینه پیشرو باشد و با استفاده از تخصص خود در هر شرایطی به کمک دستگاه ها برود و به مردم هر نوع خدمت را ارائه کند.

وی گفت: بسیج نشان داده یکی از پر ثمرترین و کم هزینه ترین ارتش های دنیاست و یگان های مهندسی هم سعی کردند چه در زمینه پدافند غیر عامل و سایر خدمات حتی جان خود را به خطر بیندازند.

سرهنگ بلالی رئیس سازمان بسیج مهندسین، عمران و معماری استان نیز با بیان اینکه دو هزار ۷۰۰ بسیج مهندس در استان داریم، گفت : در این طرح ها از ظرفیت این مهندسان برای خدمت رسانی به مردم در روستاها و مناطق محروم استفاده خواهد شد.

برداشت از حساب پدر برای خرید بازی/۴

پسر نوجوان برای خرید بازی آنلاین ۷ میلیون تومان مخفیانه از حساب پدرش پول برداشت کرد.

به گزارش ایران، سرهنگ علی عباسی‌کسانی، رئیس پلیس فتای استان کرمانشاه در تشریح این خبر گفت: چند روز قبل مرد جوانی با مراجعه به پلیس فتا از برداشت غیرمجاز ۷ میلیون تومان از حساب بانکی اش خبر داد و با این شکایت پرونده‌ای تشکیل شد و در اختیار کارشناسان قرار گرفت.

با تحقیقات و بررسی‌های تراکنش‌های انجام‌شده مشخص شد تمامی مبلغ به سرقت رفته برای افزایش اعتبار و ارتقای قابلیت‌ها و تجهیزات جنگی بازی آنلاین «کال اف دیوتی» انجام‌ شده است. در ادامه بررسی‌ها مشخص شد فرد برداشت کننده پسر شاکی است که پس از احضار به پلیس فتا به جرم خود اعتراف و عنوان کرد با استفاده از گوشی تلفن همراه پدرش اقدام به خرید کرده و سپس پیامک‌های تراکنش بانکی را پاک‌ کرده است.

رئیس پلیس فتای استان کرمانشاه در پایان ضمن هشدار به خانواده‌ها گفت: آشنا کردن کودکان و نوجوانان با تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی یک ضرورت است و والدین برای کاهش تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی می‌توانند با استفاده از ابزارهای کنترل نظارت دقیق‌تری بر فعالیت و رفتار مجازی فرزندان خود داشته باشند.

 

دستگیری متخلف شکار وصید در شهرستان بیرجند

لاشه یک قطعه پرنده و حشی از متخلف شکار وصید در شهرستان بیرجند کشف شد.

رئیس اداره‌ی حفاظت محیط زیست شهرستان بیرجند گفت: مأموران یگاندستگیری متخلف شکار وصید در شهرستان بیرجند حفاظت محیط زیست شهرستان بیرجند، هنگام عملیات گشت و کنترل اجرای مقررات شکار وصید موفق به شناسایی و دستگیری یک نفر متخلف شدند.

حاتمی افزود: از متخلف دستگیر شده لاشه‌ی یک قطعه کبک وحشی کشف و اسلحه متخلف قبل از اقدام به شکار مجدد ضبط شد.

به گفته وی پرونده‌ی این فرد متخلف برای  سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی شهرستان ارجاع و ادوات کشف شده طبق ماده ۱۴ قانون شکار و صید تا پایان دادرسی به صورت امانی در اختیار این اداره خواهد ماند تا دادگاه ضمن صدور حکم، نسبت به اموال مزبور، تعیین تکلیف کند.

 

 

 

زنان خانه دار بیمه تأمین اجتماعی می‌شوند/۵

در جهت اجرای طرح بیمه خانواده ایرانی، بیمه زنان خانه دار از جمله حمایت‌هایی است که به آسانی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به زنان ارائه می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، محمدی مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: زنان خانه دار ۱۸ تا ۵۰ ساله همانند تمام افراد شاغل می‌توانند بیمه تأمین اجتماعی شده و از مزایای بازنشستگی، از کارافتادگی و مستمری بهره‌مند شوند.

او با اشاره به اینکه برای برخورداری از این حمایت‌ها نیاز به تأهل و یا سابقه بیمه پردازی نیست، افزود: در خصوص افراد بالای ۵۰ ساله نیز میزان سابقه بیمه پردازی قبلی به حداکثر سن مورد نظر اضافه می‌شود.

محمدی ادامه داد: نرخ پرداخت حق بیمه زنان خانه دار برای برخورداری از حمایت‌های بازنشستگی ۱۲ درصد، بازنشستگی و مستمری بازماندگان ۱۴ درصد، بازنشستگی مستمری بازماندگان و از کار افتادگی ۱۸ درصد است.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: انتخابی بودن استفاده از خدمات درمانی از دیگر مزایای طرح بیمه زنان خانه دار تأمین اجتماعی است؛ به عبارتی دیگر، در صورتی که زنان متقاضی استفاده از این نوع بیمه تحت تکفل پدر، مادر یا همسر خود باشند و از طریق آن‌ها از مزایای درمانی بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند، دیگرنیازی نیست حق درمان پرداخت کنند.

کارگاه استعدادیابی سنگنوردی ویژه نوجوانان در بیرجند برگزار شد

اولین کارگاه استعدادیابی سنگنوردی نوجوانان در پایگاه قهرمانی سالن شهید سرحدی برگزار شد .در این کارگاه ۲روزه تعدادی از نوجوانان پسر و دختر مورد شناسایی قرار گرفتند و برای تشکیل اردوهای اموزشی تیم سنگنوردی نوجوانان شهرستان بیرجند جهت اعزام به المپیاد سنگنوردی کشوری برنامه ریزی لازم انجام شد.

 

 

قهر آسمان، خشکی زمین/ مردم از روستاهای بی آب دل می کنند

بیش از ۲۰ سال است که خراسان جنوبی به دلیل کمبود بارش با خشکسالی رو به رو است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خراسان جنوبی یکی از استان‌های کویری در سطح کشور است که با خشکسالی‌های پیاپی دست و پنجه نرم می‌کند.

از سال ۱۳۷۷ خشکسالی در خراسان جنوبی آغاز شده و حالا در آستانه ۲۳ سالگی این پدیده نامطلوب، مردمان خراسان جنوبی از کمبود بارش‌ها ناراضی اند.

میزان بارش‌ها در سال آبی گذشته نسبت به بلند مدت کاهش داشته و سد‌های ذخیره آب استان نیز به دلیل کمبود بارش ها، شرایط مطلوبی ندارند.

آغاز مهاجرت مردم به شهرها به خاطر خشکسالی

یکی از کشاورزان خراسان جنوبی می‌گوید: در آبان ماه پارسال تنها یک بار بارش باران داشتیم و پس از آن دیگر بارانی بر تن خشک کویر نبارید.

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر به دلیل همین خشکسالی، بسیاری از دامداران و کشاورزان فکر مهاجرت به شهر‌ها را در سر می‌پرورانند و با این حساب روستا‌ها خالی از سکنه می‌شود.

این کشاورز بیان می‌کند: تمام زندگی کشاورزان به آب وابسته است و اگر بارانی نبارد، چگونه می‌توان کشاورزی کرد و زندگی خود و اطرافیان را اداره کرد؟

او عنوان می‌کند: اگر کشاورزان، دامداران و عموم مردم بتوانند در این شرایط، صرفه جویی در مصرف آب و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری را مدنظر داشته باشند، می‌توانیم با مشکلات کمتری روزگار بگذرانیم.

از کاهش بارش ها تا خالی شدن سدها

خندان رو مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی در خصوص کاهش بارش‌ها در استان گفت: در سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ میانگین بارش در خراسان جنوبی ۶۱ میلی متر بوده است.

او افزود: این میزان بارش نسبت به سال آبی ۹۸-۹۹ بیش از ۶۰ درصد و نسبت به بلند مدت ۴۶ درصد کاهش داشته است که زنگ خطری را در استان به صدا در آورده است.

خندان رو اظهار کرد: امیدواریم در زمستان امسال، بارش‌های نرمالی را نسبت به بلند مدت در استان شاهد باشیم.

یکی دیگر از مشکلات خشکسالی، کاهش حجم ذخیره سد‌های استان است که سروری مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در این باره گفت: ۵۷ میلیون متر مکعب حجم ظرفیت سد‌های ذخیره سازی آب در استان است که تنها ۱۱ میلیون متر مکعب آب در آن‌ها وجود دارد.

او تصریح کرد: این بدین معنی است که تنها ۲۰ درصد از حجم کل سد‌های استان آب دارد و بیش از ۸۰ درصد از سد‌های استان خالی هستند.

 

 

 

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی:

بیانیه گام دوم انقلاب قوی‌تر از گذشته دنبال شود

بیانیه گام دوم انقلاب قوی‌تر از گذشته دنبال شود

بیرجند – ایرنا – فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی همه موضوعات جامع دیده‌ شده است، این بیانیه باید قوی‌تر و جدی‌تر از گذشته دنبال شود.

سردار علی قاسمی روز یکشنبه در مراسم آزادسازی ۱۱۰ زندانی جرائم غیرعمد که به مناسبت هفته بسیج در مجتمع غدیر بیرجند برگزار شد، اظهار داشت: در خصوص بسیج مستضعفین بهترین واژه‌ها را امام خمینی(ره) دارند که می‌داند چه مجموعه خدمت‌گذاری را تشکیل داده و رهبر عزیزمان هم فرموده‌اند که ما راه امام خمینی(ره) را با تمام آرمان‌های ایشان حفظ و ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در تکریم، هدایت و مدیریت بسیج سنگ تمام گذاشته‌اند و بارها ماموریت بسیج را به مسوولان گوشزد کرده‌اند، بیان کرد: بسیج، قدرت نرم جمهوری اسلامی است و هر کجا انقلاب اسلامی با مشکل و موانعی مواجه شود با قدرت بسیج مردمی قابل حل است.

سردار قاسمی بسیج را ابرقدرت معنوی امروز نیروهای مسلح دانست و اضافه کرد: به فرموده امام راحل، بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آنرا همه صالحان و مجاهدان از اولین تا آخرین امضا کرده‌اند، به دلیل اینکه عملکرد بسیجیان با اخلاص و بدون هیچ چشم‌داشتی است انرژی معنویت در مجموعه بسیج بالاست.

وی تاکید کرد: بسیج باید حالت پیش‌روندگی و پیش‌برندگی داشته باشد و این به این معنا است که نهادها و وزارتخانه‌ها باید بسیج شوند و ماموریت‌ها را دنبال کنند و هر جایی  خلاء و مشکلی بود بسیج سازمانی هر دستگاهی این ماموریت را دنبال کنند.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی ادامه داد: امام راحل فرمودند بسیج متصل به قدرت پایان ناپذیر مردم است و در این راستا ذخیره اجتماعی و استراتژیک نیروی انسانی کشور بسیج است و باید این سرمایه مفید بکار گرفته شود.

سردار قاسمی یادآور شد: همچنین به فرموده امام خمینی (ره) بسیج پاره تن مردم است و در همین بحث آزادسازی زندانیان معسر و جرائم غیرعمد، بسیج می‌خواهد این حرکت خداپسندانه را سرعت و گسترش دهد.

وی ادامه داد: بسیج باید به درد مردم برسد و در تمام حوادث در کنار آنان باشد، بسیج عشایر ما در شرایط خشکسالی در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی در کنار عشایر است.

سردار قاسمی گفت: در زمینه رفع موانع تولید در هر دستگاه‌های بسیجیان آن دستگاه هستند و باید در این زمینه بیش از گذشته ورود داشته باشیم.

وی عنوان کرد: سند چشم انداز ۱۰ ساله بسیج در حال تدوین است، اجرای این سند فصل جدیدی در عرصه خدمت بسیج به مردم و انقلاب خواهد گشود.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی افزود: ستاد رزمایش کمک مومنانه با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی عملکرد قابل قبولی داشته است که جای تقدیر دارد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی هم ضمن گرامیداشت هفته بسیج گفت: هفته بسیج هر ساله دمیدن کالبدی در نظام جمهوری اسلامی است.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی با بیان اینکه این جلسه به کمک بسیجیان حقوق‌دان به مناسبت هفته بسیج در راستای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد برنامه‌ریزی شده است، اضافه کرد: این برنامه باعث شده که تعدادی از افراد از تفکر و فرهنگ بسیجی متنعم شوند و با تفکر بسیجی عده‌ای به یاری زندانیان جرایم غیرعمد بشتابند.

وی با اشاره به اینکه در هفته بسیج با کمک‌های مومنانه ۱۱۰ زندانی جرائم غیرعمد و عمد سبک خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور آزاد شدند، اضافه کرد: بسیج ریشه در قرآن و فرهنگ دینی ما دارد و از ابتکارات نظام جمهوری اسلامی نیست بلکه تفکر فرهنگی فراموش شده بود که امام راحل آن را احیا کرد.

حجت الاسلام حمیدی اظهار داشت: امروز ریشه درخت، فرهنگ و تفکر بسیجی در زمینه نظام اسلامی ثابت و استوار است و شاخه‌های آن کشورهای منطقه را هم تحت‌الشعاع قرار داده است، ثمره درخت تنومند بسیج در سایر کشورهای منطقه مشاهده می‌شود و ثمره آن در خط مقاومت و  مقابل  استکبار جهانی دیده می‌شود.

وی بیان کرد: بسیج مستضعفین در برابر بسیج مستکبرین است و تا قیام و قیامت ادامه دارد و ما وظیفه داریم که تفکر را به خوبی حفظ، ترویج و به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

ریس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: تا زمانی که تفکر بسیج در جهان اسلام حاکم است استکبار جهانی همیشه مجبور است در مقابل جهان اسلام زانو بزند، اگر این فرهنگ تضعیف و گمرنگ شود، شاید استکبار جهانی به اهداف برنامه‌ریزی شده خود برسد.

حجت الاسلام حمیدی ادامه داد: دشمن برای براندازی نظام جمهوری اسلامی تلاش می‌کند اما با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری، به برکت خون شهدا و به برکت فرهنگ بسیجی به اهدافش نخواهد رسید.

 

 

۱۱۰ زندانی جرایم غیرعمد در خراسان جنوبی آزاد شدند

بیرجند – ایرنا – ۱۱۰ زندانی جرایم غیرعمد و نیازمند در خراسان جنوبی با کمک خیران، بسیج حقوقدانان، ستاد دیه و انجمن حمایت از زندانیان همزمان با هفته بسیج آزاد شدند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی روز دوشنبه در آیین آزادسازی زندانیان معسر جرایم غیرعمد که همزمان با سراسر کشور در سالن ولایت مجتمع غدیر بیرجند برگزار شد، گفت: امروز در این جلسه شاهد آزادی ۱۱۰ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد و نیازمند با کمک بسیج حقوقدانان، ستاد دیه و انجمن حمایت از زندانیان استان و شهرستان‌ها هستیم.

غلامرضا روشان افزود: بسیج حقوقدانان مبلغ ۷۵۰ میلیون تومان را برای آزادی این زندانیان جذب کرده است و در این جلسه هشت زندانی به‌صورت نمادین آزاد می‌شوند و ۱۱۰ نفر در کل استان به آغوش خانواده‌های خود باز می‌گردند.

وی بیان کرد: در زمینه آزادسازی زندانیان نیازمند توسط انجمن حمایت از زندانیان استان و ستاد دیه، صلح و سازش، بسیج حقوقدانان و کمیته آزادسازی زندانیان از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۳۹ زندانی جرایم غیرعمد با پیگیری‌هایی که صورت گرفته و مبالغی که پرداخته شده، به آغوش خانواده بازگشتند.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی با بیان اینکه تفکر بسیجی توجه ویژه‌ای حتی به مجرمان و خانواده زندانیان دارد گفت: امروز بسیاری از نهادها و دستگاه‌ها در کشور بسیجی‌وار به یاری افرادی می‌شتابند که از نگاه برخی افراد باید از جامعه جدا شوند و در انحصاری به نام زندان قرار گیرند.

وی عنوان کرد: آزادسازی زندانیان ثمره همدلی، همکاری و همراهی همه نهادها و دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه قضایی و جامعه محور کردن مسائل زندان است که باعث شده این اتفاقات خوب در استان رقم بخورد در حالی که تعداد زندانیان جرایم غیرعمد پایان سال گذشته سه‌رقمی بود اکنون با توجه به ورودی‌هایی که داشتیم به ۱۹ نفر کاهش یافته است.

روشان با اشاره به اینکه هزار و ۵۰۰ خانواده زندانی تحت حمایت انجمن حمایت از زندانیان خراسان جنوبی هستند افزود: از ابتدای سال جاری به این خانواده‌ها، ۳۷۸ مورد کمک نقدی به ارزش ۸۰۰ میلیون تومان، کمک غیرنقدی به ارزش چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، کمک‌های آموزشی به تعداد ۸۳۰ مورد و ارزش ۴۳۰ میلیون تومان و کمک بهداشتی ۳۸۰ مورد به ارزش ۳۵۰ میلیون تومان ارائه شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه اشتغال و حرفه‌آموزی ۲۵۰ مورد به ارزش یک میلیارد تومان برای زندانیان مساعدت شده است گفت: زندانیان بعد از آزادی در چرخه بازپروری قرار می‌گیرند و مرکز مراقبت بعد از خروج را داریم که این چرخه را کنترل می‌کند لذا در این زمینه نیازمند همکاری همه دستگاه‌‎ها و نهادها هستیم تا زندانی بعد از آزادی نیز در مسیر اصلاح و تربیت قرار گیرد و حمایت شود.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی ادامه داد: افرادی که زیر پوشش مرکز مراقبت بعد از خروج بوده‌اند، بازگشت آنان به سمت جرایم در برخی استان‌ها صفر و در خراسان جنوبی حدود ۲ درصد بوده که آماری حائز اهمیت است.

این آیین در دومین روز هفته بسیج با حضور رییس کل دادگستری و فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی، جمعی از مسوولان قضایی و اجرایی استان برگزار شد.

 

 

 

 

 آغاز نظام ارجاع و پزشک خانواده در دو شهرستان خراسان جنوبی

بیرجند- معاون بیمه و خدمات سلامت اداره کل بیمه سلامت خراسان جنوبی از آغاز نظام ارجاع و پزشک خانواده از امروز اول آذر در شهرستان های فردوس و طبس خبر داد.

مسعود مختاری در گفت و گو با مهر اظهار کرد: از امروز اول آذر ماه ۱۴۰۰ طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده در شهرستان‌های فردوس و طبس شروع شد و تا اواسط این ماه این طرح در دیگر شهرستان‌های استان هم شروع خواهد شد.

وی ادامه داد: در مجموع حدود ۵۰ هزار نفر در استان مشمول اجرای این طرح می‌شوند که حدود ۳۰ هزار نفر در شهرستان بیرجند، ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر در قائنات، ۴ هزار نفر در طبس و ۵ هزار و ۵۰۰ نفر در شهرستان فردوس هستند.

مختاری ادامه داد: با اولویت پزشکان عمومی دارای مطب در این شهرستان‌ها دعوت به کار شده‌اند و در کارگاه‌های آموزشی حضور پیدا کرده‌اند.

وی با اعلام اینکه پالایش همپوشانی بیمه‌ای برای جمعیت هدف جز بیرجند انجام شده است و در این شهرستان هم این کار در حال انجام است، اضافه کرد: ۳۶ پزشک برای مشارکت در اجرای این طرح در خراسان جنوبی اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گفته وی از این تعداد ۲۲ پزشک در بیرجند، در قائنات و طبس هر کدام ۵ پزشک و در فردوس ۴ پزشک در اجرای این طرح مشارکت دارند.

معاون بیمه سلامت خراسان جنوبی تصریح کرد: شماره تلفن همراه بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت استخراج شده و اطلاع رسانی پیامکی برای مراجعه به پزشک خانواده در شهرستان‌های طبس، فردوس، قائنات انجام و در شهرستان بیرجند هم برای بیمه شدگان پیام ارسال خواهد شد و آنها دو بار در سال می‌توانند برای تغییر پزشک خانواده خود به دلایل مختلف اقدام کنند.

کمبود سیلندر گاز و سرگردانی مردم خوسف
چند هفته ای است کمبود و نایابی سیلندر گاز مایع در شهرستان خوسف دغدغه اهالی روستاهای محروم از نعمت گاز شده است که این مهم با توجه به فصل سرما و نیاز مبرم روستائیان شهرستان باید هرچه زودتر رفع شود.

خبرگزاری شبستانخراسان جنوبی: روستائیان شهرستان خوسف هر روز صبح با دمیدن نخستین شراره‌های خورشید از خانه بیرون می‌زنند تا هر چه سریع‌تر خود را به صف دریافت سیلندرهای گاز برسانند. برخی ها ۱۴۰ کیلومتر را برای دریافت یک سیلندر گاز مایع طی می کنند اما سهم شان از گاز؛ هیچ است و دست خالی دوباره راهی خانه هایشان می شوند.

با آغاز فصل سرما، چند هفته ای است که موضوع کمبود و نایابی گاز مایع دغدغه اهالی روستاهایی شده که با توجه به محروم بودن از این نعمت، نیاز مبرمی به آن دارند. دلالان این کپسول ها را به چند برابر قیمت به مصرف کنندگان در بخش های خانگی و صنعتی عرضه می کنند جدای از این مسائل؛ مشکل نایابی که از حدود یک ماه قبل آغاز شد در روزهای اول چندان مهم به نظر نمی رسید اما از حدود دو هفته قبل و با تمام شدن موجودی انبارها رنگ دیگری به خود گرفت و موجب دغدغه و نگرانی روستائیان شده است.

شهروندانی که از لوله کشی گاز در شهرستان خوسف محرومند، در پی نایاب شدن سیلندر گاز دچار سردرگمی شده و خواستار پیگیری مسؤولان در این زمینه هستند.

با وجود اینکه طرح الکترونیکی توزیع گاز مایع در کشور با هدف تأمین رفاه شهروندان، جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و استفاده غیرمجاز از گاز مایع و نیز ساماندهی توزیع فرآورده‌های نفتی با استفاده از کارت بانکی سرپرست خانوار در همه شهرستان‌های زیر پوشش مناطق شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در حال اجرا است، اما کمبود گاز در اوج فراوانی، حلقه مفقوده ای است که نیاز به اقدامات نظارتی دو چندان دارد.

کمبود سیلندر گاز در خوسف

«محمدی» نماینده روستاهای همند و برمنج در گفتگو به خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: دو، سه هفته ای کپسول گاز در شهرستان خوسف پیدا نمی شد و درب شرکت موزع به دلیل نداشتن گاز بسته بود. هر روز ۴۰ کیلومتر را برای دریافت سیلندر گاز به مرکز شهرستان می آمدم اما دست خالی به روستایمان برمی گشتیم.

وی ادامه داد: برای حل مشکل سوخت مردم روستاهای همند و برمنج که از نعمت گازکشی محرومند، ۷۰ کیلومتر مسیر روستا را تا مرکز استان پیمودم و سیلندر مورد نیاز را از شرکت بوتان بیرجند تهیه کردم.

سهمیه گاز مایع خوسف کم شده/ نیاز مردم رفع نمی شود

«یوسفی»، متصدی تاسیسات سیلندرپرکنی گاز مایع خوسف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص کمبود گاز مایع در شهرستان خوسف اظهار کرد: سه ماه هست که شرکت بوتان به ما گاز کم می هد. سهمیه ما ۱۲۰ تُن گاز مایع بوده که شهریور ماه ۳۰ تُن از سهمه ما کم شده و مهر ماه هم تنها ۱۹ تُن و ۲۰ کیلو گاز به شرکت تحویل شده و مابقی به اصلا دست ما نرسیده است.

وی با بیان اینکه هفته گذشته مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی در اخبار شبکه استان اعلام کرد در مهر ۴۱ تن گاز مایع به بنده تحویل شده و نظارتی در توزیع نیست، تصریح کرد: این در صورتی است که از ابتدای مهرماه تا پایان این ماه تنها ۱۹ تن و ۲۰ کیلو گاز مایع تحویل شهرستان خوسف شده است.

یوسفی ضمن گلایه از سخنان مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان جنوبی مبنی بر آمار گاز مایع توزیعی در شهرستان خوسف، گفت: آمار نباید بدون اطلاع به مردم گفته شود، هفته گذشته یکی از کارکنان شرکت نفت به من پیامک داده اند که در آمار اشتباهی رخ داده است.

وی با بیان اینکه اداره صنعت و معدن مرا زیر سوال برده که گازها چه شده است، ادامه داد: گفته اند از اول تا ۲۳ آبان ماه، ۹۰ تُن گاز مایع به بنده داده اند، در صورتی که سه محموله ۵۹ تُنی تحویل ما شده است، که ۳۱ تن کسری گاز است و مدیر شرکت پخش فرآورده های استان نباید این حرف ها را بگوید.

متصدی تاسیسات سیلندرپرکنی گاز مایع خوسف بیان کرد: بازرسان اداره صنعت، معدن و تجارت، دفتر نظارت و بازرسی اماکن، دو معاون فرماندار خوسف هفته گذشته از نزدیک از ما گزاش تهیه کرده اند و در جریان روال گاز رسانی هستند، مشکل ما این هست که ۱۴ روز بی گاز بوده ایم.

وی تصریح کرد: مردم در فصل سرما گناه دارند، از روستای بصیران ۱۴۰ کیلومتر چند مرتبه برای دریافت سیلندر مراجعه کرده اند اما دست خالی برگشته اند.

یوسفی با بیان اینکه شرکت بوتان دو هفته گذشته قرار بوده گاز به ما تحویل بدهند اما نداده اند، گفت: این وعده ها هر روز تکرار شده و بالاخره، یکشنبه هفته گذشته ساعت سه بعد از ظهر یک محموله گاز مایع با همراهی نهاد مردمی بسیج و سپاه برای توزیع بین مردم خوسف تزریق شد.

متصدی تاسیسات سیلندرپرکنی گاز مایع خوسف با بیان اینکه سال گذشته پنج دستگاه گاز ۲۳ تنی به شهرستان خوسف تزریق شد که این مقدار کفاف می کند، ادامه داد: معادن هیرد، کودکان، چدن و سایر معادن خوسف سیلندرهای ۵۰ کیلویی گاز مایع دارند و مصارف زیادی دارند که باید برای رفع نیاز آنها چاره اندیشی کرد.

۹۲ تن گاز مایع در خوسف توزیع شده/ سهمه ای کم نشده

«قربانعلی مردانی» مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان در شرایطی که موضوع کمبود گاز در برخی شهرستان ها مشکلات بسیاری را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است، درخصوص کمیابی گاز در شهرستان خوسف اظهار کرد: ما مشکلی در تامین گاز مایع نداریم و هیچ سهمیه ای از شهرستان خوسف کم نشده است.

وی با بیان اینکه در آبان ماه جاری ۹۲ تُن گاز مایع در خوسف توزیع شده است، گفت: حدود ۸۰ تُن گاز مایع به خود تاسیسات و مابقی هم شرکت بوتان به صورت جارویی در خوسف توزیع کرده است به این معنی که برخی از مردم نمی توانند به تاسیسات مراجعه کنند لذا برای کمک حال مردم با وانت تاسیسات بوتان در خیابان‌ها سیلندرها تعوض می‌شوند.

مردانی تصریح کرد: در سنوات قبل یعنی ۹ سال پیش که هیچ گازکشی در خوسف نبوده است، میانگین گاز توزیعی خوسف ماهی ۱۰۰ تُن بوده است؛ همین الان که ۹۰ درصد خوسف گاز کشی شده ۹۰ تن گاز توزیع شده است.

وی با بیان اینکه گاز مصرفی شهرستان خوسف بر اساس درخواست موزع تحویل می شده است، گفت: هیچ ماهی سهمیه کامل گاز مایع خراسان جنوبی جذب نشده چون نیازی به جذب آن نبوده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی با بیان این مطلب که اگر مشکلی در تأمین گاز استان می بود باید در کل استان این مشکل می بود نه تنها در خوسف، ادمه داد: سهمیه شرکت های موزع را ما کم نمی کنیم و کل سهمیه گاز به شرکت بوتان داده می شود.

نظارت بر شرکت های موزع گاز افزایش یافت

مردانی با تأکید بر اینکه در تأمین گاز مایع مشکلی نداریم و مردم نباید دست خالی به روستاهای خود برگردند، گفت: دو ماه است کنترل و نظارت ها بر شرکت های پخش و موزع بیشتر شده است.

وی بیان کرد: نظارت اصلی بر گاز مایع بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است اما ما نیز نظارت را در دستور کار داریم؛ برای حل مشکل گاز مایع در شهرستان خوسف یک محموله دیگر تهیه و ارسال می شود و با دستور فرماندار قرار شد اداره صنعت، معدن و تجارت به عنوان اداره متولی برآورد و نیاز اصلی را در دستور کار داشته باشد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی با بیان اینکه برای افزایش سهمیه گاز مایع خوسف ما محدودیتی نداریم، گفت: اگر سازمان صمت در این خصوص درخواستی به ما بدهد ما گاز مورد نیاز را تامین می کنیم اما در حال حاضر ۸۰ تُن گاز مایع هم برای خوسف زیاد است چراکه قبل از گاز کشی روستاهای خوسف، ۹۰ تا ۱۰۰ تن گاز توزیع می شده است.

تزریق یک محموله گاز مایع تا آخر آبان به خوسف

مردانی تصریح کرد: مصرف گاز مایع در خوسف با توجه به گازکشی منازل باید ۲۷ درصد کاهش داشته باشد نه افزایش؛ از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵.۴ درصد در کل استان کاهش مصرف گاز مایع داشته ایم که در خوسف هم این عدد هست.

وی اضافه کرد: طی ۲۳ روز آبان ماه جاری ۸۹ تن گاز مایع به خوسف تزریق شده است و یک محموله دیگر هم تا آخر ماه تحویل می شود.

در پایان باید گفت حلقه مفقوده گاز مایع تقریبا هر سال در فصل سرما در شهرستان خوسف اوج می گیرد، لذا نظارت ها باید بابت توزیع گاز مایع از سوی دستگاه های متولی تا روستاهای این شهرستان انجام شود تا مردم در فصل سرما با مشکل مواجه نشوند.

 

 

 

دعوت شمشیرباز خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی/۷

دبیر هیئت شمشیربازی خراسان جنوبی از دعوت شمشیرباز استان به اردوی تیم ملی نوجوانان خبر داد.

یوسفی گفت: محمد جواد سعیدی راد شمشیر باز استان به اردوی تیم ملی نوجوانان دعوت شد.

او افزود: این اردو جهت اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا تدارک دیده شده است.

دبیر هیئت شمشیربازی خراسان جنوبی تصریح کرد: این مسابقات در اسفند ماه و به میزبانی امارات برگزار خواهد شد.

او بیان کرد: این شمشیر باز در مسابقات انتخابی که هفته گذشته در تهران برگزار شد شرکت و در میان ۸ نفر انتخابی برای اردوی تیم ملی قرار گرفت.

 

 

 

 

 

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی مطرح کرد؛
پیش بینی افزایش قیمت گوشت قرمز در ماه های آینده
جرجانی گفت: طی ماه های آینده افزایش قیمت گوشت قرمز با توجه به خروج دام سبک و سنگین از استان پیش بینی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «عباس جرجانی» امروز (۳۰ آبان) در کارگروه تنظیم بازار استان اظهار کرد: بیش از ۶۱ هزار ۵۰۰ مورد بازرسی از سطح بازار استان از ابتدای امسال صورت گرفته که در این خصوص هزار و ۸۸ فقره پرونده تخلف تشکیل شده است.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: ارزش پرونده‌های تخلف در این مدت ۳۲ میلیارد تومان بوده است.

 

وی ادامه داد: در حوزه آرد و نان هشت هزار و ۴۷۳ فقره بازرسی انجام شد که در این راستا ۲۰۷ پرونده تخلف به دلیل کم فروشی، فروش آرد دولتی و تعطیلی یک شیفت نانوایی به ارزش ۵۷۵ میلیون تومان تشکیل شده است.

 

جرجانی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۹ واحد انبار فعال در سامانه جامع انبارها ثبت‌نام شده است، افزود: تاکنون تعداد فعالان استان در سامانه جامع تجارت ۲ هزار و ۵۴۲ نفر و میزان فروش نیز  ۳۳ میلیارد ریال بوده است.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به وضعیت قیمتی برخی کالاها اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه عدس هشت درصد، مرغ ۲۰ درصد، سیب‌زمینی ۱۵۶درصد، گوشت گاو چهار درصد، برنج هندی ۲۱ درصد و پیاز ۲۰ درصد افزایش داشته است.

 

وی بیان کرد: طی ماه های آتی افزایش قیمت گوشت قرمز با توجه به خروج دام سبک و سنگین از استان پیش بینی می شود.

 

«احمد بیکس» مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: در حال حاضر روزانه بیش از ۷۰ تن تخم مرغ در استان تولید می‌شود که ۲۸ تا ۳۰ تن تخم مرغ مصرفی استان است و مابقی تولید به سایر استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

 

وی بیان کرد: قیمت مصوب تخم‌مرغ در استان کیلویی ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان است و این قیمت در خراسان‌جنوبی به نسبت برخی نقاط کشور مناسب‌تر است.

 

بیکس از اختصاص ۲۵۰ تن برنج سهمیه آذر ماه به استان خبر داد و بیان کرد: در آبان ماه نیز ۳۵۰ تن برنج و ۵۷۱ تن روغن نباتی در خراسان جنوبی توزیع شده است.

 

 

 

 

 

فعالیت سامانه بارشی در خراسان جنوبی

از امشب افزایش متناوب ابر و بارش باران همراه با رعد و برق در نیمه شمالی و غربی استان پیش بینی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، کارشناس هواشناسی استان گفت: مطابق با داده‌های پیش یابی هواشناسی، ازفعالیت سامانه بارشی در خراسان جنوبی امشب تا صبح روز چهارشنبه تحت تاثیر توده هوای ناپایدار وزش باد ، افزایش متناوب ابر و بارش باران همراه با رعد و برق در نیمه شمالی و غربی استان پیش بینی می‌شود.

لطفی افزود: احتمال وقوع روان آب به طور موقت فرداشب در برخی نقاط استان وجود دارد.

وی گفت: دمای هوا نیز ادامه روند افزایشی خود را خواهد داشت و هوا گرمتر می شود.

کارشناس هواشناسی استان افزود: شب گذشته در فتح آباد فردوس ۲ میلی متر، باغستان و اسلامیه نیم میلی متر و فردوس نیز کمتر از نیم میلی متر بارش گزارش شد.

 

 

 

 

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی:

بسیج سرمایه اجتماعی و قدرت نرم مردمی انقلاب است

بسیج سرمایه اجتماعی و قدرت نرم مردمی انقلاب است

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی گفت: امروز بسیج سرمایه اجتماعی و قدرت نرم مردمی انقلاب است که با تکیه بر این قدرت روز به روز بر اقتدارکشور افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سردارعلی قاسمی یکشنبه شب در همایش فرماندهان پایگاه‌ها و ناحیه بسیج سپاه شهرستان فردوس از ابتدا تا کنون تصریح کرد: دشمن از قدرت و تفکر بسیجی بشدت در هراس است زیرا روحیه از خود گذشتگی و ایثار بسیجیان را بخوبی شناخته و قدرت‌های پوشالی در مقابل آنها توان ایستادگی ندارند.

وی با بیان اینکه کارنامه شجره طیبه بسیج بر همگان آشکار است افزود: رهبری بسیج را سرمایه اجتماعی این کشور خوانده و به فرموده امام راحل بسیج شگفتی آفرین قرن است که نویده دهنده پیروزی مستضعفین بر مستکبرین عالم است.

قاسمی عنوان کرد: اگر این تفکر ناب در محل کسب و کار ما جاری و ساری شود گره‌گشای بسیاری از مشکلات جامعه است.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی خواسته رهبری از بسیجیان را پیش برندگی و پیش روندگی دانست و تاکید کرد: بسیجیان ابتدا باید خود در مسیر صحیح قرار گیرند تا بتوانند دیگر را هدایت و بصیرت افزایی کنند.

وی با اشاره به اینکه بسیج در تمام بحران و مشکلات کشور گره‌گشا بوده و اکنون نیز با تمام توان سعی در کاهش مشکلات جامعه دارد افزود: اگر اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید رهبری است با حرکت بسیج قوام پیدا می‌کرد امروز شاهد مشکلات مختلف اقتصادی برای مردم نبودیم و این درس عبرتی باید برای همگان باشد.

قاسمی با بیان اینکه سند ۱۰ ساله بسیج ترسیم و به تصویب فرماندهی کل قوا رسیده گفت: این سند از سال آینده اجرایی خواهد تا فصل جدیدی در عرصه خدمت بسیج به مردم و انقلاب گشوده شود.

امام جمعه فردوس نیز گفت: باید رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به گذشته و حال خویش بنگرند و مراقب باشند تا از مسیر ولایت خارج نشوند.

حجت الاسلام محمد شاکری تاکید کرد: باید به قول‌هایی که به شهدا دادیم عمل کنیم و مراقب آسیب‌هایی که برخی اوقات متوجه همه ماست باشیم.

وی عنوان کرد: همیشه تفکرات و جریان‌ها در جامعه تأثیرگذار و مسئله ساز بوده و نه اشخاص و باید مراقب ترفندهای دشمن باشیم تا ما را با موضوعی سرگرم نکند و با انحراف افکار عمومی به دنبال نقشه‌های شوم خویش باشد.

شاکری از هم رزمان شهدا خواست تفکر بسیجی را در مقام عمل ترویج کنند زیرا نسل جدید از رفتار و کردار ما الگو برداری می‌کنند.

در این مراسم چند تن از فرماندهان اسبق ناحیه سپاه فردوس و یادگاران هشت سال دفاع مقدس به بیان دیدگاه‌های خویش در خصوص بسیج و مسائل جامعه پرداختند که استفاده از تجارب ارزشمند پیشکسوتان در مدیریت بحران زمان جنگ، لزوم حفظ آثار شهدا و استخراج آنچه از جبهه و جنگ باقی مانده و بها دادن به جوانان و بکارگیری آنان در مسئولیت‌های مختلف از مهمترین آنها بود.

سبزیجات طبس در راه بازار

پیش بینی می‌شود ۱۳هزار تُن انواع سبزیجات برگی از مزارع شهرستان طبس برداشت شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر جهادکشاورزی شهرستان طبس گفت: برداشت سبزیجات برگی از سطحآغاز برداشت سبزیجات برگی در شهرستان طبس ۵۲۰هکتار مزارع زیر کشت این محصول در شهرستان طبس آغاز شد.

داود بخشایی متوسط عملکرد سبزیجات برگی در شهرستان طبس را ۲۵تُن در هکتار اعلام کرد و افزود: شهرستان طبس مقام اول سطح زیر کشت و تولید سبزیجات برگی استان خراسان جنوبی را دارد.

به گفته وی با توجه به شرایط اقلیمی مناسب این شهرستان در تمام فصول سال کشت انواع مختلف سبزیجات انجام می‌شود و محصول تولیدی منطقه از عطر، طعم و کیفیت خاصی برخوردار است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان طبس گفت:سبزیجات برگی این شهرستان شامل اسفناج، جعفری، شنبلیله، شوید، شاهی، گشنیز، ریحان، نعنا، تره، تربچه، پیازچه، مرزه و کاهو است و قسمت عمده‌ای از آن در فصل‌های پاییز و زمستان برداشت می‌شود.

به گفته وی این سبزیجات به شهرستانهای همجوار و استانهای خراسان رضوی، کرمان و یزد ارسال می‌شود.

وی گفت: برآورد می‌شود ۶۵۰ میلیارد ریال درآمد عاید ۴۸۰بهره بردار این شهرستان شود.

بخشایی همچنین خدمات ارائه شده به سبزی کاران را خدمات کارشناسی، تامین نهاده‌های کشاورزی از جمله کود و سم، استفاده از کارنده‌های کشت مستقیم در کشت سبزی، مکانیزه کردن کشت و استفاده از لولر‌های لیزری برای آماده سازی سطح مزارع سبزی اعلام کرد و گفت: در شهرستان طبس ۶واحد در زمینه تولید سبزیجات خشک با ظرفیت اسمی سالانه حدود هزار و  ۷۰۸تن سبزی خشک مشغول به فعالیت هستند.

 

 

 

 

 

 

فعالیت سامانه بارشی در خراسان جنوبی/۲

 افزایش متناوب ابر و بارش باران همراه با رعد و برق در نیمه شمالی و غربی استان پیش بینی می‌شود.

کارشناس هواشناسی استان گفت: مطابق با داده‌های پیش یابی هواشناسی،  تا صبح روز چهارشنبه تحت تاثیر توده هوای ناپایدار وزش باد ، افزایش متناوب ابر و بارش باران همراه با رعد و برق در نیمه شمالی و غربی استان پیش بینی می‌شود.

لطفی افزود: احتمال وقوع روان آب به طور موقت فرداشب در برخی نقاط استان وجود دارد.

وی گفت: دمای هوا نیز ادامه روند افزایشی خود را خواهد داشت و هوا گرمتر می شود.

کارشناس هواشناسی استان افزود: شب گذشته در فتح آباد فردوس ۲ میلی متر، باغستان و اسلامیه نیم میلی متر و فردوس نیز کمتر از نیم میلی متر بارش گزارش

 

اطلاع‌رسانی برای ترغیب افراد به تزریق واکسن کرونا ضروری است

اطلاع‌رسانی برای ترغیب افراد به تزریق واکسن کرونا ضروری است

مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا خراسان جنوبی گفت: با توجه به موجود بودن انواع واکسن کرونا در استان، اطلاع‌رسانی‌های لازم برای ترغیب کسانی که تاکنون اقدام به تزریق واکسن نکرده‌اند، ضروری است.

ناصر نبی‌زاده روز دوشنبه در نودمین نشست کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات شورای اطلاع‌رسانی خراسان جنوبی و کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا با اشاره به ۲ شهرستان قرمز این استان افزود: متاسفانه تعداد فوتی‌های استان در هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل آن، ۲ برابر شده که زنگ‌ خطری برای همه ماست.

وی با مروری بر موارد مطرح شده در جلسه اخیر ستاد استانی مدیریت کرونا عنوان کرد: تاکید استاندار خراسان جنوبی در این جلسه بر فرهنگ‌سازی استفاده از واکسن و اطلاع‌رسانی هدفمندتر برای پوشش کامل جامعه بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: مصوبه مرتبط با کمیته اطلاع‌رسانی نیز درخصوص همین موضوع بوده و اطلاع‌سانی در این زمینه ضروری اعلام شده است همچنین استفاده از ظرفیت روحانیون و صاحبان کلام مورد تاکید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه از هشت شهر قرمز کشور ۲ شهر در خراسان جنوبی قرار دارد، این موضوع را نگران‌کننده دانست و گفت: تشویق افراد واجد شرایط به تزریق دز سوم واکسن کرونا می‌تواند در کاهش مبتلایان و فوتی‌ها موثر باشد.

نبی‌زاده تصریح کرد: همچنان محورهای اصلی اقناع عمومی و اطلاع‌رسانی برای گسترش جریان واکسیناسیون در کل جامعه است و اطلاع‌رسانی شایسته و گسترده‌تر تا زمان رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در ستاد استانی کرونا برای زائرسرای آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) در طبس نیز تصمیماتی گرفته شد افزود: رییس کمیته اطلاع‌رسانی شهرستان طبس با تولیت آستان برای نصب بنرهای اطلاع‌رسانی در جهت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی زائران، رایزنی‌های لازم را انجام دهد.

مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا از رییس کمیته اطلاع‌رسانی شهرستان فردوس نیز درخواست کرد تا با توجه به فصل برداشت انار در این شهرستان، با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی، هرچه سریع‌تر نسبت به اطلاع‌رسانی شیوه‌نامه‌های بهداشتی و راهکارهای برداشت سالم محصولات، اقدام کنند.

وی به مصوبه مرتبط با بازگشایی تالارهای پذیرایی هم اشاره کرد و گفت: طبق این مصوبه تالارها باید فقط از ۳۰ درصد ظرفیت خود استفاده کنند، این در حالیست که با صد درصد ظرفیت فعالیت دارند.

 

زیرکوه میزبان خانواده شهید رستمی/۲

خانواده شهید «اصغر رستمی شاپورآبادی» از شهدای گمنام خراسان جنوبی که به تازگی احراز هویت شده؛ چهارشنبه میهمان مردم شهرستان زیرکوه خواهند بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: بر اساس برنامه ریزی‌هایچهارشنبه؛ زیرکوه میزبان خانواده شهید رستمی صورت گرفته روز چهارشنبه ۳ آذر ساعت ۹ صبح مردم زیرکوه میزبان خانواده شهید «اصغر رستمی شاپورآبادی» خواهند بود.

سرهنگ فلاحی افزود:این شهیدسال۸۵به عنوان شهید گمنام در شهرستان زیرکوه به خاک سپرده شده است.

شهید «اصغر رستمی شاپورآبادی» متولد آذر ۱۳۴۵ شاپورآباد برخوار در استان اصفهان است که ۲۱ تیر ۶۷ در نهر عنبر دهلران در سن ۲۲ سالگی به فیض شهادت نائل آمد.

 

 

 

 

 

راه اندازی خط ملی نماد در خراسان جنوبی/۲-۳

خط ملی نماد (اورژانس اجتماعی دانش آموزان) به مناسبت هفته بسیج در استان راه اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی؛ به مناسبت هفته بسیج از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان خط ملی نمادراه اندازی خط ملی نماد در خراسان جنوبی (اورژانس اجتماعی دانش آموزان) در استان راه اندازی شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در مراسم افتتاحیه خط ملی نماد، گفت: دانش آموزان، اولیای آنان و کارکنان آموزش و پرورش می توانند از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب با گرفتن شماره تلفن ۱۵۷۰ در زمینه تربیتی، خانواده داری، خدمات شغلی، خدمات تحصیلی مشاوره بگیرند که به صورت حضوری و تلفنی این امکان فراهم شده است.

واقعی هزینه راه اندازی این مرکز را بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان عنوان کرد.

همچنین همزمان صبح امروز با حضور مدیرکل آموزش و پرورش و دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خانه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و نمایشگاه دائمی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدیریت آموزش و پرورش سابق بیرجند راه اندازی شد.

در این نمایشگاه انواع پوستر و عکس مربوط به آسیب‌های اجتماعی در معرض دید قرار گرفته است.

علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ بعد از ظهر از آن بازدید کنند همچنین در این مرکز خدمات مشاوره‌ای به صورت حضوری به افراد داده می‌شود.

 

 

 

 

ساخت سه اقامتگاه بومگردی در روستای جهانی خراشاد/۲

در مدتی که روستای خراشاد شهرستان بیرجند به عنوان روستای توبافی ثبت جهانی شد، تاکنون سه اقامتگاه بومگردی در این روستا ساخته شد.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی ادره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در دیدار با اعضاء شورا و دهیار جدید خراشاد توسعه روستای جهانی خراشاد را نیازمند مشارکت همگانی دانست.

زهره اسدپور افزود: روستای خراشاد، روستای جهانی توبافی است و حفظ و تداوم آنچه این روستا را به‌عنوان یک روستای در سطح جهان در حوزه صنایع‌دستی مطرح و ثبت کرده است، نیازمند مشارکت همگانی دستگاه‌های اجرایی سطح استان و به‌ویژه اهالی روستاست.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی افزود: انتظار می‌رود با مشارکت بیش‌ازپیش قشر جوان این روستا در سایه پیشکسوتان باتجربه، گام‌های موثرتری برای اعتلای این هنر صنعت برداشته شود.

اسدپور ضمن بررسی اقدامات انجام شده در این روستای جهانی گفت: بعد از ثبت جهانی روستای خراشاد، ۳ اقامتگاه بومگردی در این روستا ساخته‌شده که با استقبال خوبی از سوی گردشگران روبه‌رو شده و همچنین امکانات زیرساختی مانند ایجاد کابل‌های نوری برای دسترسی به اینترنت پرسرعت برای استفاده گردشگران در این روستا از اقدامات خوب انجام شده است.

وی افزود: در شهر بیرجند نیز خانه تاریخی اعتمادی‌نیا به‌عنوان مرکز تخصصی نساجی سنتی در اختیار شرکت تعاونی زنان خراشاد برای توسعه این رشته قرار دارد که ارائه آموزش‌های تخصصی در حوزه نساجی از اصلی‌ترین اهداف این مرکز تخصصی است. روستای خراشاد در ۲۵کیلومتری مرکز خراسان جنوبی قرار دارد. بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع‌دستی، بعد از بررسی‌های انجام‌گرفته، به‌عنوان روستای جهانی توبافی (حوله بافی)، در سال۱۳۹۷ ثبت جهانی شد.

 

 

 

 

 

۳میلیون سهم در تالار بورس خراسان جنوبی داد و ستد شد/۲-۳

در آبان ماه امسال سه میلیون و ۲۲۰هزار و ۸۳۷سهم به ارزش ۱۱۵میلیارد ریال در تالار بورس خراسان جنوبی داد وستد شد.

مدیر بورس منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: این معمولا نسبت به مهر هفت۳ میلیون سهم در تالار بورس خراسان جنوبی داد و ستد شد درصد رشد داشته است.

سعید هریوندی افزود: مجموع معاملات تالار بورس استان از ابتدای سال تا پایان آبان ماه به عدد هزار و ۱۲۰میلیارد ریال رسیده و از مجموع معاملات ۳۲درصد آن مربوط به خرید سهام و ۶۸درصد آن مربوط به فروش سهام بوده است.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی گفت: در هشت ماه گذشته دوهزار و ۱۵۱نفر ساعت کلاس آموزشی به صورت مجازی و رایگان در تالار بورس خراسان جنوبی برگزار شد.

هریوندی با بیان اینکه در آبان ماه شاخص کل ۴۹هزار و ۴۲۲واحد کاهش داشته است، گفت: آمار‌ها نشان می‌دهند که در ۷ماه ابتدای سال جاری مجموعا ۸هزار و سه نفر در سامانه سجام از خراسان جنوبی ثبت نام کرده اند.

 

 

 

 

شناسایی ۱۹۳بیمار کرونایی جدید در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته با انجام ۱۰۵۴تست ملکولی و سریع کرونا ۱۹۳بیمار جدید کرونایی در استان شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۲۴۱ آزمایش ملکولی و ۸۱۳تست سریع تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۹۳بیمار کرونایی جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۵۲مورد از بیرجند، ۱۱مورد از خوسف، ۸مورد از درمیان، ۱۳مورد از زیرکوه، ۳مورد از سرایان، ۴مورد از سربیشه، ۲۸مورد از طبس، ۲۱مورد از فردوس، ۲۰مورد از قاین و ۲۵مورد از نهبندان شناسایی شد.

وی گفت: در حال حاضر ۲۱۴بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستانهای خراسان جنوبی بستری هستند که ۸۴نفر کرونا مثبتند.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان از این تعداد ۲۱نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال یک نفر نامساعد است.

شریف زاده گفت: در شبانه روزگذشته یک مورد فوت جدید ناشی از کرونا در استان ثبت شد و تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۲۱۸نفر رسید.

 

 

 

بهره برداری از یک باب کتابخانه در بیرجند/۲-۳

همزمان با آخرین روز از هفته کتاب و کتابخوانی کتابخانه مرحوم محمدتقی کریم پور در شمال شهر بیرجند افتتاح شد.

 مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه عملیات بازسازی و بهسازی این کتابخانه از دو سال قبل آغاز شده بود گفت: این کتابخانه ۴۴۰مترمربع زیربنا و ۱۵هزار جلد کتاب دارد.

حاجی افزود:برای مرمت و بازسازی این کتابخانه ۸۷۵میلیون تومان از محل اعتبارات کتابخانه‌ها و همچنین خیر نیکوکار آقای کریم پور فرد اختصاص یافته است.

وی گفت: در این کتابخانه برای اولین بار بخش ویژه افراد نابینا و کم بینا با خط بریل و بخش ناشنوایان نیز تجهیز شده است.

 

 

 

 

دو کشته در محور دیهوک به طبس/۴

برخورد یک دستگاه پراید با کامیون کشنده دو کشته برجای گذاشت.

رئیس پلیس راه استان گفت: بر اثر برخورد یکدو کشته در محور دیهوک به طبس دستگاه پراید با کامیون کشنده در کیلومتر۳۲ محور دیهوک به طبس راننده و  سرنشین پراید در دم جان باختند.

سرهنگ رضایی علت حادثه را انحراف به چپ کامیون کشنده اعلام کرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خبر داد؛

اختصاص اعتبار ۹.۶ میلیاردی برای دانش آموزان خراسان‌جنوبی/۲-۳

اختصاص اعتبار ۹.۶ میلیاردی برای دانش آموزان خراسان‌جنوبی

 رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از اختصاص ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای خرید گوشی و ارائه خدمات توانبخشی به دانش آموزان استثنایی خراسان جنوبی خبر داد.

 سید جواد حسینی ظهر دوشنبه در نشست ویدئو کنفرانسی با حوزه پشتیبانی آموزش و پرورش استان اظهار کرد: ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای خرید گوشی و تبلت هوشمند به دانش آموزان با نیاز ویژه خراسان جنوبی اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: دو میلیارد تومان نیز برای ارائه خدمات توانبخشی به دانش آموزان استثنایی استان اختصاص پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه فضای لازم و استاندارد برای هر دانش‌آموز با نیاز ویژه ۲۸ متر مربع است، اظهار داشت: هم اکنون فضای موجود برای دانش آموزان استثنایی ۱۰.۵ متر مربع است.

وی از فعالیت ۸۱۰ مرکز اختلالات یادگیری در کشور خبر داد و بیان داشت: از این تعداد ۲۲ مرکز در خراسان جنوبی فعال است.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت و مشارکت سایر دستگاه‌ها و مؤسسات برای ارتقای کیفیت فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیاز ویژه استفاده کرد، گفت: سن سنجش برای پیشگیری از آسیب‌های جسمانی و توانبخشی باید کاهش یابد.

افزایش دو و نیم برابری پرداخت تسهیلات کارآفرینی در خراسان جنوبی/۲-۳

پرداخت تسهیلات اشتغالزا از آغاز سال جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۸۵ درصد افزایش یافت.

مدیرصندوق کارآفرینی امید استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: دافزایش بیش از دو و نیم برابری پرداخت تسهیلات کارآفرینی در خراسان جنوبیر سال جاری ۷۱۷ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به ۲ هزار و ۶۳ طرح در استان پرداخت شد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه  پارسال ۱۸۵ درصد به لحاظ تعداد طرح و ۲۲۱ درصد به لحاظ پرداخت تسهیلات افزایش داشته است.

وی گفت: در مدت مشابه پارسال ۳۲۴ میلیارد ریال تسهیلات به هزار و ۱۱۸ طرح کارآفرینی در استان پرداخت شد.

زنگنه افزود: این تسهیلات در بخش‌های صنایع دستی، فرآوری گیاهان دارویی، صندوقهای خرد کوچک، طرح‌های روستایی، پرورش دام و طیور پرداخت شد.

وی همچنین با اشاره به پرداخت بالای تسهیلات در ۱۰۰ روز گذشته، افزود: از ابتدای مرداد سال جاری تا پایان مهر ۴۴۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۶۶۰ طرح کارآفرینی در استان پرداخت شد.

مدیرصندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی گفت: پرداخت تسهیلات به این طرح‌ها زمینه اشتغال ۷۳۰ نفر را فراهم کرده است.

به گفته وی این طرح‌ها توسط نهادهای حمایتی، کمیته امداد امام خمینی، زندان، موسسات خیریه، بنیاد علوی و بنیاد برکت معرفی شدند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*