اخبار خراسان جنوبی/

تکلیف مدارس و دانشگاه‌ها روشن نیست

روند ابتلا به کرونا صعودی است/کاهش چشمگیری  واکسیناسیون /۳

دکتر دهقانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با بیان اینکه سه شهرستان دارای وضعیت قرمز، عمده جمعیت استان را شامل می‌شوند گفت: خراسان جنوبی جزو معدود استان‌های کشور است که روند ابتلا در آن تقریبا صعودی است و هنوز به سطح ثابتی نرسیده است.
وی با اشاره به کاهش چشمگیری روند واکسیناسیون در استان با وجود تنوع سبد واکسن گفت: عمده مراجعان به مراکز هم مربوط به تزریق دز دوم هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به ضرورت واکسیناسیون مادران باردار نیز اشاره کرد و افزود: تا به امروز مادران واجد شرایط که بالای ۱۸ سال هستند و سه ماه اول بارداری را گذرانده اند تنها ۲۱ درصد هر دو دز واکسن را دریافت کرده اند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۸۳ درصد جمعیت هدف خراسان جنوبی نوبت اول و ۶۳ درصد نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کردند اما با احتساب جمعیت زیر ۱۲ سال استان ۶۲ درصد نوبت اول و ۴۸ درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کردند.

دهقانی درباره نحوه بازگشایی و فعالیت مدارس گفت: تکلیف ما در مورد مدارس و دانشگاه‌ها روشن نیست و در ستاد ملی مقابله با کرونا هم اخیرا مطرح نشده لذا اگر اداره کل آموزش و پرورش دستورالعمل صریحی در اختیار دارد، اطلاع‌رسانی کند تا خانواده‌ها از سردرگمی خارج شوند.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: با توجه به اهمیت سلامت دانش‌آموزان قبل از هرگونه بازگشایی مدارس باید شورای سلامت مدرسه تشکیل شود و مصوبات را به دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ کنند در غیر این صورت اگر برای دانش‌آموزی اتفاقی بیفتد، مسئولیت آن متوجه مدیر مدرسه خواهد بود.

 شهرداری مخالف افزایش محدوده خدماتی شهر بیرجند است

بیرجند- شهردار بیرجند در جلسه شورا یک بار دیگر بر مخالفت شهرداری با افزایش محدوده خدماتی با توجه به ظرفیت‌های موجود تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی بهترین بعد از ظهر شنبه در جلسه شورای اسلامی شهر بیرجند اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیاری در داخل محدوده خدماتی شهر بیرجند وجود دارد و مخالف افزایش محدود خدماتی شهر هستیم.

وی با بیان اینکه ۴۰۰ نفر از مالکان املاک غرب فنی و حرفه‌ای که دارای سند هستند خواستار الحاق به محدوده خدماتی شهر شده‌اند، گفت: حدود ۲۰۰ نفر از آنها با شهرداری در ارتباط هستند که با توجه به اینکه همه آنها برای زمین‌های خود سند دارند در صورتی که به محدوده خدماتی شهر اضافه شوند شهرداری باید برای ایجاد معابر زمین‌های مورد نظر را از مالکان آن خریداری کند.

وی با بیان اینکه در گذشته این منطقه با بافتی شبیه شهرک و مجزا از شهر در نظر گرفته شده گفت: اگر با این درخواست موافقت شود مالکانی که دارای شرایط مشابه هستند هم خواستار الحاق به محدوده خدماتی شهر خواهند شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که هنوز ظرفیت‌های بسیار خوبی در شهر برای اسکان افراد وجود دارد و تا زمانی که این ظرفیت‌ها پر نشود ضرورتی بر انجام این کار وجود ندارد و مسئولان استان و شهرستان باید تصمیم در این باره را بگیرند.

وی تاکید کرد: باید در بافت فرسوده جاذبه برای سرمایه گذاری به وجود آید تا به جای افزایش محدوده خدماتی در بافت فرسوده شهر که زیرساخت‌های مورد نیاز وجود دارد برای بازسازی آن با اولویت اقدام شود.

ویدا ناصری رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند هم با بیان اینکه طرح جامع شهر در حال بازنگری است، عنوان کرد: مشاور در قالب آن نظر خود را در این خصوص به راه و شهرسازی اعلام خواهد کرد و بعد از آن در کمیسیون ماده ۵ تصمیم لازم گرفته خواهد شد.

علیرضا محمودی راد رئیس شورای شهر بیرجند هم اضافه کرد: اگر با در خواست افزایش محدوده خدماتی شهر موافقت شود شهرداری باید خدمات بسیاری به صاحبان این املاک ارائه کند که در شرایط موجود امکان آن وجود ندارد.

شرط برای بهره مندی از تخفیف های شهرداری

رضا حسنی صفت دیگر عضو شورای شهر بیرجند درباره برخورداری همشهریان در چند نوبت در سال از تخفیف گفت: این تخفیف‌ها مشوق‌هایی برای شهروندان است که آنها در مدت زمان اعلام شده می‌توانند از ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف بهره مند شوند.

وی ادامه داد: اما شرط استفاده از این تخفیفات کامل شدن پرونده آنها در زمان تعیین شده باشد و این موضوع باید به خوبی اطلاع رسانی شود تا برای این گونه افراد در مراجعه به شهرداری مشکلی به وجود نیاید.

مهدی بهترین شهردار بیرجند با اشاره به اینکه جهل به قانون رافع مسؤلیت افراد نمی‌شود، اضافه کرد: چون افراد زیادی می‌توانند در فرصت مشخص شده از این تخفیف‌ها استفاده کنند باید با تصمیم اعضای شورا از مشکلات احتمالی در این باره جلوگیری شود.

در ادامه این جلسه مقرر شد کسانی که قصد بهره‌مندی از تخفیف‌های سال گذشته را داشته‌اند و پرونده آنها تاکنون کامل نشده تا پایان سال و افرادی که بعد از این مراجعه می کنند تا ۴ ماه بعد از اینکه همه پول مورد نیاز را به شهرداری پرداخت و کار آنها به اتمام برسد، بتوانند از این تخفیف‌ها استفاده کنند.

در این جلسه همچنین اعلام شد شهرداری در پاسخ به مکاتبه راه و شهرسازی درباره تخلفات گسترده تراکم مازاد بر ضابطه در پروژه موسوم به موسوی گزارشی تهیه و همراه با مستندات به این اداره کل ارسال کرده است اما در این جلسه اشاره‌ای به متن این گزارش نشد.

استاندار در جمع مردم میاندشت:

۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی جذب شد

۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی جذب شد

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: در هفت ماه امسال پنج هزار میلیارد تومان از محل ورود سرمایه‌گذاران به استان، سرمایه جذب کرده‌ایم و این تازه، شروع کار و آغاز شناخت از استان زرخیز خراسان جنوبی است.

حمید ملانوری روز شنبه در جمع مردم بخش تازه تاسیس “میاندشت” شهرستان درمیان که همراه با معارفه اولین بخشدار این بخش برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته درخصوص بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان گفت: مطمئنا سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌توانند باعث تحول در استان شوند.

وی افزود: در همین یک سال گذشته چهار معدن طلا در خراسان جنوبی به مرحله بهره‌برداری رسیده که یک کارخانه شمش طلا از اردیبهشت ماه وارد فاز تولید شد، دومین کارخانه شمش طلا آماده افتتاح است و سومی هم حدود یک ماه دیگر تکمیل و راه‌اندازی می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: معدن مس فعال شده و معادن زغال‌سنگ در حال توسعه است همچنین در زمینه سرب،  روی و گرانیت اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: با وجود همه اتفاقات امنیتی که در کشور افغانستان رخ داد، مرز ماهیرود تعطیل نشد و مرز یزدان هم در سال جاری آغاز به کار کرد، افتتاح بازارچه‌های مرزی گلورده و دوکوهانه را هم در دستور کار داریم.

ملانوری گفت: با توجه به گلایه کشاورزان از وضعیت زعفران، هزار میلیارد تومان اعتبار را جذب کردیم و زعفران به گونه‌ای قیمت‌گذاری شد که عایداتی برای کشاورزان داشته باشد.

وی بیان کرد: به موضوع پسته و زرشک هم ورود کردیم و این ۲ محصول شاخص برای سال آینده شرایط بسیار بهتری خواهند داشت.

استاندار خراسان جنوبی افزود: اگر ما بدانیم چطور می‌توانیم از این ثروت‌ها ارزش افزوده ایجاد کنیم، قطعا درآمدمان از آنها افزایش خواهد یافت.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هدف اصلی دولت از ایجاد بخش‌های جدید و استقرار ادارات و سازمان‌ها، ارائه هرچه بهتر خدمات به مردم است.

ملانوری اظهار داشت: یکی از بزرگترین اهداف انقلاب اسلامی، توسعه عدالت اجتماعی، عدالت‌محور بودن خدمات نظام و دولت و نیز رفع محرومیت و استضعاف از مناطق مختلف بوده است.

وی گفت: علت قیام امام خمینی (ره) و پافشاری مردم برای شکل‌گیری انقلاب این بود نظامی بر کشور حاکم شود که عدالت و مساوات را در همه جا برقرار کند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: وضعیت امروز کشور به لطف این نظام مقدس الهی و دینی جمهوری اسلامی با قبل از انقلاب قابل قیاس نیست.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین اقدامات دولت در زمینه تحقق عدالت اجتماعی، استقرار ادارات و سازمان‌ها در مناطق مختلف است تا ارائه خدمات را آسان‌تر کند.

ملانوری با اشاره به مطالبه چندین ساله مردم این منطقه مبنی بر ایجاد بخش گفت: به لطف خدا این اتفاق افتاد و بخش میاندشت شکل گرفت،  اکنون باید تلاش کنیم که مردم توسعه خدمات را هم شاهد باشند.

وی بیان کرد: افتتاح بخشداری کمک می‌کند نماینده دولت در منطقه مستقر شود،  برای توسعه منطقه برنامه‌ریزی کند و بیش از گذشته پاسخگوی مردم باشد.

استاندار خراسان جنوبی از وضعیت استان گفت و افزود: مردمان نجیب و اهل علم، ذخایر معدنی با عیار بالا، مرز، محصولات کشاورزی منحصر به‌فرد و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر از مهمترین ظرفیت‌های خراسان جنوبی است.

وی تصریح کرد: ما تاکنون نتوانسته‌ایم از این ثروت‌ها به‌درستی استفاده کنیم و از قِبَل آنها رفاه ایجاد شود تا مردم زندگی خوبی داشته باشند.

ملانوری گفت: آنچه از امروز باید به‌طور ویژه در دستور کار بخشدار قرار گیرد، توجه به ظرفیت‌های این منطقه و بهره‌برداری از آنها درخصوص معیشت و درآمد مردم است.

در این مراسم با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان «برات اژدری شیرگ» به عنوان نخستین بخشدار میاندشت معرفی شد.

بخشداری بخش تازه تاسیس میاندشت شهرستان درمیان امروز (شنبه) با حضور استاندار خراسان جنوبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، جمعی از مدیران کل ستادی و استانی، ائمه جمعه، فرماندار و تعدادی از مسئولان شهرستان درمیان افتتاح شد.

تشکیل بخش میاندشت از ترکیب ۲ دهستان “فخرود” و “میاندشت” در شهرستان درمیان، مرداد امسال به تصویب هیات وزیران رسید و استاندار خراسان جنوبی ۲ روز قبل طی حکمی “برات اژدری شیرگ” را به عنوان بخشدار میاندشت منصوب کرد.

بخش تازه تاسیس میاندشت به مرکزیت بورنگ ۹۰۱ کیلومتر مربع وسعت دارد و با ۲۵ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۱۰۰ نفر جمعیت، بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ دارای ۹ هزار و ۲۴۲ نفر سکنه است.

شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در ۱۰۵ کیلومتری شرق بیرجند است.

 

 

 

۲۸۰ خانواده خراسان جنوبی در صف فرزند خواندگی

بیرجند- مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از سال گذشته تاکنون بیش از ۲۸۰ خانواده برای فرزند خواندگی ثبت نام و در نوبت قرار گرفته اند.

علی عرب نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بر اساس شرایط به متقاضیان ۳۰ تا ۳۴ سال؛ نوزاد تا دو سال، متقاضیان ۳۵ تا ۳۹ سال؛ کودک سه تا پنج سال، متقاضیان ۴۰ تا ۴۴ سال؛ کودک شش تا هشت سال، متقاضیان ۴۵ تا ۴۹ سال؛ کودک ۹ تا ۱۱ سال و به متقاضیان بالای ۵۰ سال و بالاتر نوجوان دوازده سال تا شانزده سال سرپرستی داده می‌شود.

وی با بیان اینکه زوجین فاقد فرزند، زنان یا دختران فاقد همسر و زوجین دارای فرزند که دارای شرایط فرزند خواندگی هستند متقاضی بوده‌اند، گفت: اولویت با خانواده‌های فاقد فرزند است.

وی گفت: روند عادی گرفتن فرزند از بهزیستی با توجه به افزایش آمار متقاضیان و پایین بودن آمار کودکان قابل واگذاری و بسته به نوع درخواست متقاضیان و شرایط کودکان جهت تحویل به صورت فرزند خوانده و امین موقت مدت زمان انتظار مشخص و قابل پیش بینی نیست.

عرب نژاد بیان داشت: تقریباً آمار کودکان با جنسیت پسر به نسبت دختران بیشتر است اما بیشتر خانواده‌ها متقاضی نوزادان دختر هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد کودک زیر دو سال و ۷ کودک بالای ۶ سال قابل واگذاری است، گفت: خانواده‌های واجد شرایط در حال تکمیل مدارک پرونده در سامانه جهت تحویل هستند.

به گفته وی خانواده‌هایی که متقاضی کودکان با سن بالا و یا شرایط خاص باشند در اولویت قرار می‌گیرند.

عرب نژاد درباره اینکه از پدیده فرزند خواندگی در خراسان جنوبی چقدر استقبال می‌شود؟ هم گفت: با توجه به آمار بالای متقاضیان جهت ثبت نام در سامانه از این موضوع به خوبی استقبال می‌شود.

وی افزود: تعداد ۱۴۱ خانواده از خانواده‌های پشت نوبت قبل از سال ۹۹ در سامانه توسط کارشناسان شهرستان ثبت شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: آمار متقاضیان فرزند خواندگی در استان از سال ۹۹ تاکنون ۲۸۰ خانواده بوده است که واگذاری فرزندان سالیانه بین ۴۰ تا ۵۰ کودک تحت حمایت است.

 

ثبت ۴ فوتی جدید کرونایی در خراسان جنوبی

با ثبت ۴ فوتی جدید در بیماران مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی، تعداد جان باختگان این بیماری دراستان به هزار و ۲۰۷ نفر افزایش یافت.

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته از ۲۶۵ آزمایش تشخیص مولکولی کرونا ۷۷ بیمار و از ۴۶۶ آزمایش سریع ۷۷ مورد مثبت جدید شناسایی شد.

غلامرضا شریف زاده افزود:از این تعداد ۶۲ مورد از بیرجند، ۳ مورد از بشرویه ۳ مورد از سربیشه، ۲۰ مورد از طبس، ۱۸مورد از فردوس، ۱۴ مورد از قاینات، ۹ مورد از زیرکوه، ۲ مورد از سرایان، ۱ مورد از درمیان، ۱۵ مورد از نهبندان و ۶ مورد ازخوسف، شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۲۳۳ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۱۱ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۱۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۳ نفر نامساعد است.

 

 

 

اجرای طرح کانون یاری گران زندگی در ۵۵۲ مدرسه

طرح کانون یاری گران زندگی در ۵۵۲ مدرسه خراسان جنوبی در سال جاری اجرا شد.

مدیرکل اموزش و پرورش استان در مراسم آغازین هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌هایاجرای طرح کانون یاری گران زندگی در ۵۵۲ مدرسه اجتماعی در مدارس که به صورت ویدئو کنفرانس و در فضای مجازی از طریق شبکه شاد برگزار شد، گفت: طرح کانون یاری گران زندگی در ۵۵۲ مدرسه استان در سه دوره تحصیلی با زیرپوشش قراردادن ۷۸ هزار دانش آموز و ۹ هزار و ۷۵۰ نفر از کارکنان اجرایی شد.

محمدعلی واقعی هدف از اجرای این طرح را آموزش و توانمندسازی دانش آموزان و اولیاء آنان، ترویج و فرهنگ سازی، رصد و مداخله در پیشگیری از اعتیاد بین دانش آموزان عنوان کرد.

وی گفت: در سال تحصیلی جاری رتبه سوم کشوری را در بحث مراقبت و پیشگیری از اعتیاد در کشور کسب کرده است.

واقعی افزود: در این هفته برنامه‌های مختلف از جمله برگزاری کارگاه‌آموزشی ویژه، اولیاء دانش آموزان افتتاح خانه پیشگیری از اعتیاد، نمایشگاه مجازی از طریق شبکه شاد، دل نوشته ها، نقاشی و مقاله از آثار دانش آموزان در فضای شاد، تجلیل از فعالان امر  پیشگیری از اعتیاد، نمایشگاه محصولات فرهنگی ویژه دانش آموزان و راه اندازی خط ملی نماد (۱۵۷۰) را از جمله برنامه‌های هفته برشمرد.

۲۲ تا ۲۸ آبان به نام هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های جتماعی در مدارس نامگذاری شده است.

 

 

صعود ورزشکاران خراسان جنوبی به لیگ برتر دارت کشور/۷

صعود زهرا رجبی و مریم عرفانیان از خراسان جنوبی به لیگ برتر دارت کشور

زهرا رجبی و مریم عرفانیان از خراسان جنوبی به لیگ برتر دارت کشور صعود کردند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، در دومین روز فینال مسابقات دارت انتخابی لیگ برتر که با حضور شانزده دارتر برتر کشور و به صورت دوره ای در خانه دارت شهرستان مشهد برگزار شد زهرا رجبی و مریم عرفانیان از خراسان جنوبی توانستند با کسب مقام های دوم و چهارم به لیگ برتر دارت کشور صعود کنند. گفتنی است : شهلا رواجی از استان اردبیل مقام اول ، زهرا رجبی از استان خراسان جنوبی مقام دوم ، ملیحه رجبی از استان تهران (بازیکن سابق خراسان جنوبی و طبس ) مقام سوم و مریم عرفانیان از خراسان جنوبی به عنوان مقام های برتر فینال مسابقات انتخابی لیگ معرفی شدند . شایان ذکر است که پیش از این آتنا بیگمی تنها بانوی دارتر استان در لیگ برتر کشور بود.

 

 

انتخاب نجمه خدمتی به عنوان یکی از اعضای کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک/۷

انتخاب نجمه خدمتی به عنوان یکی از اعضای کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک

دومین دوره انتخابات کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک با حضور قهرمانان رشته های مختلف ورزشی در سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در پایان برگزاری دومین دوره انتخابات کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک از ۱۳۲ رای ماخوذه و پس از تطبیق با آیین نامه کمیسیون ورزشکاران پانزده نفر به عنوان اعضای کمیسیون ورزشکاران انتخاب شدند. پس از شمارش آراء ماخوذه  نجمه خدمتی با ۴۱ رای بعنوان ۱۵ نفر منتخب کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک انتخاب شد. طبق ماده ۴بنده ۲ آیین نامه کمیسیون ورزشکاران حداکثر سه ورزشکار از هر فدراسیون ورزشی که ورزشکاران آنها حـداقل در یکـی از سـه دوره اخیـر بازیهـای المپیک تابستانی یا زمستانی مدال آور بوده اند، می توانند عضو کمیسیون باشند. سایر فدراسیون های ورزشی المپیکی و غیــر المپیکی صـرفاً می توانند یک عضو داشته باشند.

موتور سوار خراسان جنوبی مقام نخست مسابقات منطقه جنوب شرق کشور را کسب کرد/۷

درخشش ورزشکاران خراسان جنوبی در مسابقات موتور کراس قهرمانی منطقه جنوب شرق کشور
مسابقات موتور کراس قهرمانی منطقه جنوب شرق کشور به میزبانی استان کرمان برگزار شد به گزارش امروز خراسان جنوبی در این مسابقات حسن رنجبر مقام اول کلاس ۲۵۰ سی سی پیشکسوتان و سعید قربان زاده مقام دوم ۴۵۰ سی سی را به خود اختصاص دادند و در امتیازات تیمی، خراسان جنوبی مقام چهارم را از آن خود کرد.

 

 

بخشداری بخش میاندشت شهرستان درمیان افتتاح شد/۲

بخشداری بخش میاندشت شهرستان درمیان افتتاح شد

بخشداری بخش تازه تاسیس میاندشت شهرستان درمیان  با حضور استاندار خراسان جنوبی افتتاح شد.

تشکیل بخش میاندشت از ترکیب ۲ دهستان “فخرود” و “میاندشت” در شهرستان درمیان، مرداد امسال به تصویب هیات وزیران رسید و استاندار خراسان جنوبی ۲ روز قبل طی حکمی “برات اژدری شیرگ” را به عنوان بخشدار میاندشت منصوب کرد.

بخش تازه تاسیس میاندشت به مرکزیت بورنگ ۹۰۱ کیلومتر مربع وسعت دارد و با ۲۵ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۱۰۰ نفر جمعیت، بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ دارای ۹ هزار و ۲۴۲ نفر سکنه است.

همچنین جمعیت ساکن در روستای بورنگ – مرکز بخش میاندشت – ۲ هزار و ۲۷۶ نفر است.

مراسم معارفه بخشدار میاندشت نیز با حضور استاندار خراسان‌ جنوبی در جمع مردم بورنگ در حسینیه امام جعفر صادق (ع) این روستا برگزار شد.

شهرستان مرزی درمیان پیش از این دارای سه بخش مرکزی، قهستان و گزیک بود.

 

 

فعالیت۵۵۲کانون یاریگران زندگی در مدارس استان/اجرای بیش از۳۰برنامه در هفته مبارزه بااعتیادو آسیب های اجتماعی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: امسال در ۵۵۲ مدرسه استان کانون یاریگران زندگی بامشارکت ۷۷هزارو ۶۷۳ دانش آموز و ۹هزار و ۷۳۸معلم در سه دوره تحصیلی فعالیت می کنند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،محمدعلی واقعی،صبح امروزدرآیین آغازفعالیت کانون های یاریگران زندگی وهفته مبارزه بااعتیادوآسیب­های اجتماعی،که بصورت زنده از شبکه شادپخش شد؛اظهارکرد: هم اکنون درمدارس استان همیاران،درقالب تشکل های رسمی وغیررسمی،مانندشوراهای دانش آموزی سازمان دانش آموزی کانون هلال احمرانجمن اسلامی بسیج دانش­آموزی همیاران مشاورهمیاران پیشگیری سفیران سلامت وهمیارپلیس ودرحال فعالیت می باشند.

وی؛ بر ضرورت بسیج حداکثری امکانات و ظرفیت های موجود برای مداخله سریع در عرصه پیشگیری اولیه از سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان ها برای صیانت و حفاظت از سرمایه های ملی و انسانی در مقابل تهدید مواد مخدر و اعتیاد، تأکید کرد و ادامه داد:  برهمین اساس کانون یاریگران زندگی می تواند از ظرفیت کلیه تشکل ها و همیاری ها مدارس استفاده نموده و نهضتی فرهنگی برای ارتقا سلامت روانی اجتماعی و مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی راه اندازی نماید .

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت کانون یاریگران زندگی در سه محور آموزش و توانمندسازی، ترویج و فرهنگ سازی و  رصد و مداخله عنوان کرد: با شناسایی و رصد مستمر وضعیت خطرپذیری دانش آموزان،شناسایی دانش آموزان در معرض خطر،رصد عوامل مخاطره آمیز در مدرسه و محیط پیرامون آن می توان به مدارس در راستای کاهش آسیب های اجتماعی کمک کرد.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی؛ بر کارگروهی با مشارکت دانش آموزان؛در راستای کاهش آسیب های اجتماعی تأکید کرد و افزود: هفته مبارزه با اعتیادوآسیب های اجتماعی درمدارس،گسترش نهضت فرهنگی پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اعتیاد ،افزایش راهکارها و مهارت های خود مراقبتی،یکپارچه سازی و انسجام بخشی ظرفیت ها و خدمات درون و برون سازمانی و جلب مشارکت و همکاری جهت افزایش نرخ پوشش این فعالیت ها در بین دانش آموزان برگزار می شود.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، اضافه کرد: پیشگیری از گرایش کودکان و نوجوانان به آسیب های اجتماعی شامل مجموعه ای از خدمات و اقدامات مختلف در جهت مصونیت بخشی  و توانمندسازی می باشد که با ارتقا دانش و آگاهی  نوجوانان و نیز اصلاح نگرش های آنها در کنار ارایه خدمات راهنمایی و مشاوره و نیز با مشارکت والدین و کارکنان زمینه محاظت و مراقبت از آنان در برابر رفتارهای پرخطر وآسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد را فراهم می آورد .

به گفته واقعی،بیش از۳۰برنامه در هفته مبارزه بااعتیادو آسیب های اجتماعی درآموزش و پرورش اجرامی شودکه مهم ترین آن ها برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه والدین،همکاران و دانش آموزان در بستر شبکه شاد،تولید محصولات فرهنگی آموزشی و کمک آموزشی درزمینه پیشگیری از آسیب ها، افتتاح خانه پیشگیری،برگزاری نمایشگاه های مجازی، افتتاح خط ملی نماد(۱۵۷۰) و  تجلیلی از فعالین حوزه پیشگیری  است.

 

 

 

 

 

 

واژگونی سواری پژو ۴۰۵ در محور نهبندان – بیرجند

صبح امروز یک دستگاه سواری پژو ۴۰۵ در محور نهبندان – بیرجند واژگون شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، ساعت ۵:۵۳ دقیقه صبح امروز، واژگونی سواری پژو ۴۰۵ در کیلومتر ۷۵ محور نهبندان به بیرجند به مرکز پیام اورژانس ۱۱۵ نهبندان اعلام شد.

بلافاصله سه دستگاه آمبولانس مزار، دهک و سربیشه به محل حادثه اعزام شدند.

در این حادثه ۶ نفر مصدوم شدند که توسط آمبولانس به بیمارستان سربیشه اعزام شدند.

 

 

کمپ ترک اعتیاد نهبندان هفته آینده راه اندازی می شود

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه کمپ ترک اعتیاد نهبندان هفته آینده راه اندازی می شود، گفت: سازمان بهزیستی آمادگی دارد تا در صورت پیداکردن فرد متخصص اقدام به تامین تجهیزات لازم برای راه اندازی مرکز توان پزشکی در شهرستان نهبندان کند.

فرماندار نهبندان (۱۹ آبان) در دیدار با مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به تعطیل شدن کمپ ترک اعتیاد در شهرستان نهبندان گفت: برای راه‌اندازی مجدد این کمپ اقدامات باید تسریع شود از طرفی موضوع معتادین متجاهر در شهرستان به یک معضل تبدیل شده است.

 

به دنبال طرح این موضوع، مدیرکل بهزیستی پیگیری‌ها و دستورات لازم را برای بازگشایی مجدد این کمپ انجام داد.

«علی عرب نژاد» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: سازمان بهزیستی تعهدی برای پرداختن به بحث گازکشی مسکن مددجویان ندارد اما سازمان بهزیستی باز هم در این زمینه به میدان آمد و در حال حاضر لیستی از مددجویان ساکن در روستاهای استان جهت بهره مندشدن از نعمت گاز به مرکز ارسال شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی به بحث پشت نوبتی ها اشاره کرد و افزود: پنج هزار و ۵۴۲ نفر پشت نوبتی در خراسان جنوبی وجود دارد که از سال ۹۷ پشت نوبت جهت بهره مندی از مستمری قرار دارند؛ این موضوع بسیار پیگیری شده است و امیدواریم هر چه زودتر حل شود.

وی در خصوص مسکن دو معلولیتی عنوان کرد: ۱۰ واحد ۲ معلولیتی در نهبندان در دست احداث است که متاسفانه به دلایل مختلفی از جمله تغییر کاربری واحدها و عدم وجود پیمانکار بومی، حدود پنج ماه دچار تاخیر شده بود و مقرر شده است که تا قبل از آغاز سال جدید به مددجویان تحویل داده شود.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰ نفر معلول دیگر در شهرستان نهبندان متقاضی مسکن هستند که لیست این افراد به مرکز ارسال شده است و امیدواریم هر چه زودتر با تامین اعتبار عملیات اجرایی و تعیین زمین برای احداث مسکن برای این افراد آغاز شود.

وی با اشاره به تعطیل شدن کمپ اعتیاد نهبندان گفت: چالش این موضوع مربوط به سامان بهزیستی نیست و متاسفانه پزشکی برای کار در این مرکز همکاری نمی کرد و این موضوع را از طریق پزشکی قانونی پیگیری کردیم و اکنون مشکل مکان و پزشک این کمپ حل شده است.

عرب نژاد در ادامه بیان کرد: فرد متخصصی که قرار است به عنوان مسئول داخلی در این کمپ کار کند از لحاظ سنی هشت ماه با دستورالعمل های مربوطه فاصله دارد اما برای حل مشکل این شهرستان، مقرر شده است که این مشکل برطرف شود و با کمک مسئولان این کمپ دوباره طی هفته آینده فعال می شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی به بحث معتادان متجاهر اشاره کرد و گفت: مدیریت این افراد مربوط به شورای سیاست گذاری موادمخدر است اما طبق دستورالعمل بهزیستی شهرستان هایی که معتادین متجاهر ندارند بهزیستی وظیفه اش این است که آنان را ذیل مراکز پذیرش کند.

وی ادامه داد: با راه اندازی کمپ ترک اعتیاد در نهبندان و سایر شهرستان ها قطعا معتادان متجاهر پذیرش خواهند شد و اقدامات درمانی برای این افراد انجام می شود.

عرب نژاد در خصوص مراکز توان پزشکی عنوان داشت: خدمات توان پزشکی بعد از برنامه پنجم توسعه از سازمان بهزیستی گرفته شده است و سیاست گذاری آن بر عهده دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد و بهزیستی آمادگی دارد تا در صورت پیداکردن فرد متخصص اقدام به تامین تجهیزات لازم برای راه اندازی این مرکز در نهبندان کند.

 

۵۰درصد تصادفات شهر بیرجند در ۸معبر حادثه خیز/۴

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: در سه سال گذشته بیشترین تصادفات درون شهری بیرجند به ترتیب در بلوار پیامبراعظم(ص)،خیابان پاسداران، جمهوری،طالقانی،کارگران،نواب صفوی و شعبانیه بوقوع پیوسته است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ علیرضا عباسی ادامه داد:مشکلات و نواقص هندسی این معابر حادثه خیز به دستگاه های ذیربط اعلام شده و انتظار می رود برای جلوگیری از تصادفات احتمالی،اقدامات لازم انجام گردد.

وی با بیان اینکه ۶۷درصد متوفیان حوادث رانندگی سال جاری شهر بیرجند عابرین پیاده بوده اند،ادامه داد:احداث گذرگاه های ایمن عابر پیاده ، مکانیزه کردن پل های هوایی و مشخص نمودن وضعیت عبور عرضی عابرین در ایستگاه سلامت و بلوار بنده دره ضروری است.

 

 

 

کشف ۳ انبار احتکار ارزاق عمومی و نهاده دامی در خراسان جنوبی/۴

 

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان ۳ انبار احتکار ارزاق عمومی و نهاده های دامی به ارزش ۱۴ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال در شهرستان”بیرجند” خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”جواد بخشی” اظهار داشت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی با دریافت اخباری مبنی بر احتکار مواد غذایی و ارزاق عمومی در ۳ انبار در اطراف شهرستان بیرجند، موضوع را پیگیری و در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: ماموران پس از بررسی انجام تحقیقات میدانی ۳ انبار احتکار مواد غذایی و ارزاق عمومی را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی به همراه مأموران اداره تعزیرات حکومتی و اداره صنعت، معدن و تجارت وارد محل های شناسایی شده شدند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی بیان داشت: مأموران در بازرسی دقیق از این انبار ها ۵۰ تن نهاده دامی، ۵۰۰ کیلوگرم روغن خوراکی،۴ هزار و ۸۰۰ عدد انواع کنسرو جات و همچنین ۱۸۱ عدد انواع لاستیک کشف کردند.

سرهنگ بخشی با اشاره به این که ارزش کالاهای احتکاری کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۱۴ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال برآورد شده است، تصریح کرد: انبار ها با حکم مقام قضائی پلمپ و ۳ فرد متخلف نیز دستگیر که به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

 

دستگیری ۲ سارق و کشف ۵ فقره سرقت در شهرستان”خوسف”/۴

 

فرمانده انتظامی”خوسف” از دستگیری ۲ سارق و کشف ۵ فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”کاظم صادقی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان خوسف با وقوع چند فقره سرقت در سطح این شهرستان، پیگیری موضوع و دستگیری متهمان را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموارن با انجام اقدامات تخصصی پلیسی، مخفیگاه سارقان را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی، در یک عملیات ضربتی ۲ سارق را در مخفیگاهشان دستگیر کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان خوسف بیان داشت: سارقان در بازجویی های پلیسی به ۵ فقره سرقت اماکن خصوصی اعتراف کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

توقیف سواری سمند حامل۷۲ کیلو تریاک در”نهبندان”/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”نهبندان” از کشف ۷۲ کیلو و ۷۵۰ گرم تریاک در بازرسی از سواری سمند در این شهرستان خبر داد و گفت: در این رابطه ۲متهم دستگیر شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احسان رحیمی” اظهار داشت: مأموران یگان امداد شهرستان “نهبندان” هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک سواری سمند مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند.

وی بیان داشت: ماموارن پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی تکمیلی از سواری سمند ۷۲ کیلو و ۷۵۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه ای در خودرو جاساز شده بود کشف کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

توقیف اتوبوس حامل محموله قاچاق در”بیرجند”/۴

 

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی گفت: ماموران پلیس در بازرسی از یک اتوبوس مسافربری انواع کالای خارجی قاچاق به ارزش ۸۶۵ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”جواد بخشی” در تشریح جزییات این خبر اظهار داشت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در مبادی ورودی شهرستان”بیرجند” به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از اتوبوس، ۷ دستگاه لب تاب، ۲ عدد بخاری و ۳۰ ثوب انواع البسه خارجی قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی کالای مکشوفه توسط کارشناسان مربوطه بالغ بر ۸۶۵ میلیون ریال برآورد شده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی بیان داشت: ماموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

خراسان‌جنوبی فاتح مسابقات قهرمانی دو ومیدانی منطقه ۶ بانوان کشور شد

نایب رئیس بانوان هیات دو و میدانی خراسان‌جنوبی گفت: در مسابقات قهرمانی دو و میدانی منطقه شش کشور«یادواره شهید یوسفی» تیم استان بر سکوی نخست رقابت‌ها ایستاد.

خراسان‌جنوبی فاتح مسابقات قهرمانی دو ومیدانی منطقه ۶ بانوان کشور شد

رحمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: پرونده مسابقات قهرمانی دو و میدانی نونهالان منطقه ۶ کشور به میزبانی خراسان‌جنوبی در استادیوم ۱۵ هزارنفری غدیر بیرجند با معرفی برترین‌های رقابت‌ها بسته شد.

وی افزود: این ماراتن منطقه‌ای در ۱۱ ماده با شرکت نخبه‌های دو ومیدانی‌کار استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی و کرمان‌ برگزار شد.

نایب‌ رئیس بانوان هیأت دو ومیدانی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در ماده دو ۱۰۰ متر با مانع ملیکا‌ اسدالهی برسکوی‌ قهرمانی ایستاد و عالیه نعمتیان نایب قهرمان شد و در دو ۱۰۰ متر نیز نگین جمالی، مهلا کام‌جو و سمانه بمپوری حائز رتبه برتر شدند.

رحمانی گفت: در دو ۴۰۰ متر فاطمه طهماسبی، مائده کشتکار و زهرا تنگی‌زهی‌ زودتر از همه‌ به خط پایان رسیدند و در دوی ۱۵۰۰ متر نیز زهر سارانی مقام اول را از آن خود کرد.

وی یادآور شد: در دو ۳۵۰۰ متر مرضیه عباسی از خراسان‌جنوبی سکوی نخست را به‌دست آورد و در ماده پرتاب وزنه یاسمین دکالی از سیستان و بلوچستان قهرمان شد.

نایب‌ رئیس بانوان هیأت دو و میدانی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در ماده پرتاب دیسک زهرا مرادی، مهسا علیرضایی و فاطمه‌سادات نوروزی به مقام‌های اول تا سوم دست یافتند و در پرش ارتفاع بهناز عمرانی به قهرمانی رسید.

رحمانی ادامه داد: در ماده پرتاب نیزه معصومی گمشادزهی، نسترن ایمانی و ام‌‌بتول آسال حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند و در ماده پرش طول مائده سلاجقه، مرضیه قاسمی‌نیا و برزگر مقام‌های برتر را از آن خود کردند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش تیمی مسابقات قهرمانی دو و میدانی نونهالان منطقه شش کشور
خراسان‌جنوبی با کسب ۳ نشان طلا، ۳ مدال‌ نقره و یک مدال برنز بر سکوی نخست قرار گرفت، تیم کرمان با کسب ۲ مدال طلا و ۳ نشان نقره نایب قهرمان شد و تیم‌ سیستان و بلوچستان با کسب یک نشان طلا و ۵ مدال برنز به مقام سوم رقابت‌ها دست یافت.

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی مطرح کرد؛

کمین خطر در ۳۱ نقطه از محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی/

کمین خطر در ۳۱ نقطه از محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۳۱ نقطه حادثه خیز در استان شناسایی شده است.

 اسداله جلال زاده با اشاره به شناسایی ۳۱ نقطه حادثه خیز در استان اظهارکرد: تاکنون ۱۳ نقطه از این نقاط حادثه خیز با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان اصلاح شده است.

وی از شروع ایمن سازی ۶ نقطه حادثه خیز دیگر طی سال جاری خبر داد و افزود: در ۷ ماهه نخست امسال در حوزه نگهداری ابنیه فنی راه‌های استان ۲۰ دستگاه ابنیه فنی آسیب دیده از سیل تعمیرات اساسی شده است.

وی با بیان اینکه ۳۵ دهانه پل در محورهای استان در حال احداث و تعریض است، ادامه داد: عملیات حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز مصوب استان پیشرفت ۷۰ درصدی دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی افزود: پیش بینی می شود تا انتهای سال متوسط پیشرفت فیزیکی پروژه ها به بیش از ۹۰ درصد برسد.

جلال زاده با بیان اینکه برای رفع نقاط حادثه خیز استان بیش از ۹ میلیارد تومان اعتبار درخواست شده است، بیان داشت: با اجرای این پروژه ها ضریب ایمنی راه ها افزایش و حواث جاده ای تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه دو هزار و ۲۳۱ دستگاه آبنما در سطح استان شناسایی شده است، عنوان کرد: ۱۰ دستگاه آبنما تبدیل به پل شده که مراحل پایانی آن در دست اقدام است.

ویرانه‌های جرم‌خیز کنار باغ رحیم‌آباد بیرجند/۷-۴

ویرانه‌های جرم‌خیز کنار باغ رحیم‌آباد بیرجند

 اینجا نه جایی در حاشیه شهر، نه منطقه‌ محروم و دور از مرکز استان است بلکه بافت قدیمی رحیم‌آباد بیرجند نام دارد که ویرانه‌هایش به عنوان بافت ناکارآمد به مکان جرم‌خیز تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا رحیم‌آباد پیشتر به روستای تاریخی در دل شهر بیرجند معروف بود اما با گذشت زمان و فرو ریختن سقف‌ها و دیوارهای کاهگلی ساختمان‌های قدیمی حالا آنچه به‌جا مانده، معماری سنتی باارزش نیست بلکه ویرانه‌هایی است که پاتوق خلاف‌کاران حساب می‌آید.

مهمتر اینکه این محله در محدوده‌ای بین باغ و عمارت تاریخی رحیم‌آباد بیرجند، بوستان شهدای گمنام، ساختمان استانداری، چند مجموعه اداری و خدماتی و ۲ بلوار اصلی شهر قرار دارد و دیدن وضع آن با چنین موقعیتی برای هر بیننده‌ای تعجب‌آور است.

خبرنگار ایرنا در گذر از خیابان معروف آیت الله مدرس شهر بیرجند که ساختار نو، فروشگاه‌های شیک و آپارتمان‌های جدید دارد در انتهای همین خیابان به محله‌ قدیمی با بافت روستایی رفته که به محله رحیم‌آباد مشهور است.

اینجا ورودی و خروجی مشخصی ندارد، از هر قسمتی که وارد شویم فقط و فقط کوچه‌های خاکی و خانه‌های بسیار قدیمی را می‌توان دید؛ انگار رد پای زلزله از اینجا عبور کرده، نه درختی است و نه گنجشکی که از سر شوق بر آسمان روستای رحیم‌آباد در دل شهر پرواز کند.

مکانی که سال‌ها پیش محل عبور و مرور امرا و بزرگان بود، امروز نشیمن‌گاه معتادان و مجرمان شده است. رسانه‌های استان نیز بارها برای این آتش پنهان زیر خاکستر قلم زدند و هشدار دادند که اگر به معضلات این بافت قدیمی توجه نشود دیر یا زود آسیب‌های نهفته پشت دیوارهای کوتاه این مخروبه‌ها سر بیرون می‌آورد و وجهه فرهنگی و تاریخی شهر را در کنار چند اثر تاریخی ارزشمند مخدوش می‌کند.

معابر کم‌عرض و خاکی، خانه‌های بدون سقف و دیوارهای فروریخته، انباشتی از زباله‌ها و پرچین‌های حلبی، نمای کلی از این بافت قدیمی است؛ البته در این میان از برخی خانه‌ها هنوز هم بوی زندگی به مشام می‌رسد.

ویرانه‌های جرم‌خیز کنار باغ رحیم‌آباد بیرجند

محل امن برای ارتکاب جرم و بزه

خبرنگار ایرنا به‌واسطه شهروندی که شاهد برخی ناهنجاری‌ها در یکی از ویرانه‌های این محله بوده است، راهی کوچه‌های رحیم‌آباد می‌شود.

این شهروند که ما را تا پایان تهیه گزارش همراهی کرد از همان ابتدای ورود به محله رحیم‌آباد، کوچه‌ تنگ و باریک را نشان داد که در انتهای آن دیواری به‌تازگی سیمان شده است و گفت: اینجا را که می‌بینید سیمان شده ورودی یک دالان بزرگ است که تا کوچه بعدی ادامه دارد و به همین خاطر محلی امن برای برخی کارهای خلاف شده بود و وقتی به شهرداری اطلاع دادیم، اینجا را مسدود کردند.

همچنان که در مسیر کوچه‌های باریک و خاکی رحیم‌آباد پیش می‌رویم به برخی خرابه‌ها می‌رسیم که گویا زمان زیادی از آخرین حضور معتادان در آنجا نگذشته است زیرا هنوز آثاری از استعمال مواد مخدر به خوبی مشاهده می‌شود.

در برخی دیگر از نقاط این محله همان مکان‌های جرم‌خیز باز هم مشاهده می‌شود و به گفته یکی از ساکنان، عده‌ای شبانه در آن رفت و آمدهای مشکوک دارند و از این بابت ناامنی برای ساکنان محل ایجاد می‌شود.

او که حدود ۴۰ سال از عمرش را در یکی از خانه‌های رحیم‌آباد زندگی کرده است، اکنون با این گلایه مخاطب گفت و گوی ما می‌شود که «چرا این محله در برنامه‌های شهری مسوولان دیده نمی‌شود؟»

این شهروند با بیان اینکه فعلا هشت خانوار اینجا ساکن هستند گفت: جمعیت رحیم‌آباد قبلا بیشتر بود اما به خاطر بی‌توجهی به این محله بسیاری از افرادی که تمکن مالی یافتند، زندگی در این محل را رها کردند و به نقطه‌های بهتری از شهر رفتند، افرادی هم که مانده‌اند توان مالی بالا ندارند.

ویرانه‌های جرم‌خیز کنار باغ رحیم‌آباد بیرجند

وی اضافه کرد: در هر ساعت از شبانه‌روز که به این ویرانه‌ها سر بزنید در هر گوشه‌ای می‌توانید انواع جرم و کارهای خلاف را ببینید.

این شهروند دیوارهای فرسوده خانه‌ای که به همراه مادرش عمری را در آن سپری کرده است، نشان داد و گفت: حتی اجازه بازسازی این دیوارها را نداریم؛ به نظر شما با یک زلزله چند ریشتری این دیوارها دوام می‌آورد!؟

یکی از ساکنان خیابان پاسداران بیرجند که نزدیک محله رحیم‌آباد است هم به خبرنگار ایرنا گفت: چند مورد بزهکاری و جرم در ویرانه‌های این محله را مشاهده و به شهرداری گزارش کردیم اما به نظر می‌رسد باید فکر اساسی برای این مکان‌ها کرد.

وی با بیان اینکه وضعیت این محله کنار باغ تاریخی رحیم‌آباد در شأن مرکز استان نیست ادامه داد: مردم ساکن در این بافت قدیمی هنوز از برخی امکانات مثل گاز طبیعی محروم هستند.

میراث فرهنگی محدودیتی برای تخریب و بازسازی ندارد

در نگاه اول به نظر می رسد به خاطر اینکه رحیم‌آباد یک بافت قدیمی در شهر بیرجند است از مشکلات اساسی ساکنان این محل برای بازسازی منازل یا ساماندهی مخروبه‌ها مجوزهای سختگیرانه میراث فرهنگی باشد؛ اما معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در این باره گفت: هیچ محدودیتی برای تخریب و بازسازی بناهای فرسوده در رحیم‌آباد نداریم اما باید این اقدامات در چارچوب قوانین میراث فرهنگی باشد.

علی شریعتی‌منش با اشاره به وجود چند اثر ثبت ملی در این بافت قدیمی از شهر افزود: این بناها از جمله آب انبار قدیمی و باغ و عمارت رحیم‌آباد باید حفظ و حراست شود اما برای ساخت و ساز در سایر بناها هیچ محدودیتی وجود ندارد.

ویرانه‌های جرم‌خیز کنار باغ رحیم‌آباد بیرجند

وی ضمن تاکید بر اینکه برای صدور مجوز ساخت و ساز باید نما و ارتفاع محدود رعایت شود گفت: اگر آسیبی به بناهای ثبت ملی وارد نشود تخریب سایر بناها بلامانع است و مجوزهای لازم نیز صادر می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: درصدد هستیم بعد از تهیه طرح تفصیلی از سوی اداره کل راه و شهرسازی، برنامه مشابه بافت تاریخی اکبریه را در این محله با همکاری شهرداری برای ساماندهی معابر آن انجام دهیم.

وی زمان‌بندی برای اجرای طرح مورد نظر ارائه نکرد و افزود: بعد از تهیه طرح تفصیلی شهرداری و میراث فرهنگی می‌توانند سنگ فرش و جداره‌سازی معابر را انجام دهند.

مسوولان تا الان چه کردند؟

در این زمینه مجموعه‌ای تصمیم‌گیر وجود دارد به نام “کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد ذیل ستاد استانی بازآفرینی شهری” که جلسات آن به ریاست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

جمعی از مسوولان قضایی، اجرایی و شهری ۲۴ شهریور امسال در راستای پیگیری بند اول از مصوبات اولین جلسه کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری استان، از برخی اماکن و منازل که دچار فرسودگی یا تخریب شده و محلی برای تجمع افراد بزهکار و معتاد است، بازدید کردند.

وضعیت نامناسب این مکان‌ها که گویا هنوز تعیین تکلیف نشده بود، نارضایتی اهالی و ساکنان محله‌ها را در پی داشت و در این بازدید علاوه بر معاون دادگستری خراسان جنوبی، معاون دادستان عمومی و انقلاب بیرجند، مدیران شهرداری، بهزیستی، اوقاف و امور خیریه، فرمانداری بیرجند و خبرنگاران نیز حضور داشتند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی در حاشیه آن بازدید گفت: ۱۲ بافت ناکارآمد شهری و جرم‌خیز در شهر بیرجند، تعیین تکلیف و نسبت به تخریب آنها تصمیم‌گیری شد.

حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا افزود: برخی از این بافت‌ها مربوط به بخش دولتی است که در همین بازدید هماهنگی‌های لازم برای تخریب یا ساماندهی آنها صورت گرفت.

وی گفت: در ارتباط با بافت‌های با مالکیت شخصی نیز طبق دستور معاون دادستان بیرجند آخرین اخطار ارسال می‌شود و پس از ۴۸ ساعت شهرداری نسبت به تخریب بنا اقدام خواهد کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: بافت‌های ناکارآمد که به پاتوق معتادان تبدیل شده، وضعیتی نابهنجار را برای شهر بیرجند ایجاد کرده است و غیر از مصرف مواد مخدر انواع فساد در این بافت‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این روند زیبنده استان و شهر فرهنگی ما نیست افزود: اولویت بر محصور شدن این مکان‌ها است نه تخریب اما بخش دولتی و خصوصی در این زمینه باید همکاری لازم را داشته باشند.

وحدانی‌نیا گفت: در صورتی که این مکان‌ها ساماندهی نشود تا مهلت مقرر که از ۱۰ روز تا یک ماه برای سازمان‌های دولتی و ۴۸ ساعت پس از آخرین اخطار به مالکان خصوصی اعلام شد، شهرداری بیرجند نسبت به تخریب بنا اقدام می‌کند و هزینه‌های مورد نظر هم اخذ خواهد شد.

آغاز تخریب و پاکسازی مکان‌های جرم‌خیز از محلات دیگر

۲ هفته بعد سرپرست وقت شهرداری بیرجند اعلام کرد: در اجرای برنامه پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، تخریب و پاکسازی بافت ناکارآمد شهری و جرم‌خیز در شهر بیرجند آغاز شد و به‌صورت مرحله‌بندی با هماهنگی دستگاه قضایی انجام می‌شود.

علی عدل افزود: تیمی متشکل از نماینده دادستانی، نیروی انتظامی، فرمانداری و شهرداری بیرجند بازدیدهای میدانی از بافت‌های ناکارآمد شهری را به‌صورت دوره‌ای هر ۲ هفته یک بار انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه آخرین بازدید ۲ هفته قبل با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی انجام شد گفت: پاکسازی برخی از این مناطق در بازدید اخیر مورد تاکید قرار گرفت و اگرچه شهرداری قبلا هم به مالکان این بناهای مخروبه اخطارهای لازم را داده بود اما چون اقدامی صورت نگرفت مجدد فرصت ۴۸ ساعته‌ دادیم و پس از آن با حکم قضایی اقدام به تخریب کردیم.

معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند اضافه کرد: تقاطع بلوار شهدای عبادی و پیامبر اعظم (ص) معروف به محله “عباس‌آباد” به پاتوق معتادان تبدیل شده بود که گلایه شهروندان را هم در پی داشت لذا شهرداری با هماهنگی دستگاه قضایی اقدام به تخریب، تسطیح و حمل مصالح کرد تا از حیث جرم‌خیزی پاکسازی شود.

وی گفت: عملیات تخریب در چند پاتوق دیگر در محله ۱۷ شهریور هم انجام شده و مکان‌هایی در جمهوری ۳۱ و خیابان شهدا نیز بازدید و اخطاریه‌های لازم به مالکان داده شد لذا با توجه به مکاتبه‌ای که دستگاه قضا انجام داده است اگر مالکان اقدام نکنند تخریب آن در دستور کار شهرداری قرار دارد.

پس از این اقدامات بود که ساماندهی محله رحیم‌آباد بیرجند هم مطالبه شد و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی درباره برنامه ساماندهی این محله گفت: هرگونه گزارش از آسیب‌های انجام گرفته در این محله مورد بررسی قرار می‌گیرد و قطعا اگر ماحصل پایش‌ها و بررسی‌ها به ما گزارش شود دستگاه‌های مسئول را برای رسیدگی بیشتر بسیج می‌کنیم.

حجت الاسلام وحدانی نیا افزود: تاکنون بازدید جمعی از این محل نداشتیم اما امسال در بافت‌های ناکارآمد خیابان‌های انقلاب، مطهری،  حکیم نزاری و ۱۷ شهریور بازدیدهایی از مکان‌های جرم‌خیز انجام شد و با دستور قضایی ساماندهی شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند وظایف خود را در قبال پیشگیری از وقوع جرم در مناطق شهری انجام دهد اظهار داشت: حتی اگر مکان بافت تاریخی باشد نباید آن را رها کنند بلکه میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌ها وظایفی دارند که طبق آن باید انجام مسئولیت کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی تاکید کرد: در صورت بی‌توجهی برخی از اماکن مستعد جرم‌خیزی هستند و نباید تبدیل به فضایی برای آسیب اجتماعی شوند.

طرح پیشنهادی برای ساماندهی محله رحیم‌آباد

برای پیگیری اقدامات سایر دستگاه‌ها سراغ معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی رفتیم که وی گفت: برای گذربندی اراضی محله قدیم رحیم‌آباد طرح پیشنهادی در حوزه شهرسازی و معماری در دست انجام است.

محمدحسین قاسمی افزود: در نظر داریم مطابق محله اکبریه (مجاور باغ و عمارت اکبریه بیرجند) ساماندهی رحیم‌آباد را هم با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی به انجام رسانیم.

وی گفت: طرح پیشنهادی حوزه شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی توسط کارشناسان در حال تهیه است و اگر مورد تایید میراث فرهنگی و شهرداری قرار گیرد برای اجرا به کمیسیون ماده پنج ارجاع خواهد شد.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به انجام نقشه‌برداری از بافت قدیمی رحیم‌آباد اظهار داشت: چنانچه طرح پیشنهاد حوزه شهرسازی و معماری این اداره کل مورد تایید نباشد باید برای طرح مشاور در نظر گرفته شود که این مهم به اعتبار برای مطالعات بیشتر نیاز دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی طرح کارشناسی در عمل پیاده‌سازی خواهد شد گفت: زمان مشخصی برای این موضوع نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما کارشناسان حوزه معماری و شهرسازی تلاش دارند تا هرچه سریعتر طرح پیشنهادی خود را ارایه دهند.

شهرداری برای تخریب با مانع مواجه است

اما معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند گفت: برخی از نقاط این محله پاتوق جرایم اخلاقی و اعتیاد است اما شهرداری نمی‌تواند تخریب کند.

پرسیدیم چرا؟ که محمد محمدزاده اظهار داشت: تا زمانی که تکلیف معابر و مالکیت این نقاط مشخص نشود، کاری از دست شهرداری ساخته نیست.

وی افزود: برای موضوع آسیب‌های اجتماعی در محله قدیم رحیم‌آباد تاکنون چند مورد بازدید انجام شد و برخی از نقاط که مانع و اعتراضی نبوده، دیوارگیری انجام شده است.

معاون شهردار بیرجند گفت: لازم است کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های مسئول برگزار و تکلیف مشخص شود لذا اگر از سوی دستگاه قضا بتوان مهلت ۴۸ ساعته به مالکان داد، شهرداری می‌تواند با حکم قضایی ورود پیدا کند.

وی به تکالیفی که برعهده ادارات راه و شهرسازی و میراث فرهنگی است هم اشاره کرد و افزود: باید طرح تفصیلی برای این محله تهیه شود تا با مشارکت میراث فرهنگی بتوانیم ساماندهی معابر را انجام دهیم.

محمدزاده گفت: در برخی نقاط دیوارهای خطرساز وجود دارد که باید از آنجا رفع خطر شود اما مالکیت مشخص نیست، در برخی جاها هم بین وارث اختلاف است که اجازه تخریب نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: ساماندهی این نقاط به کمیته‌ای برای تعیین تکلیف نیاز دارد تا مهلت ۴۸ ساعت به مالکان داده شود و اگر پای کار نباشند با حکم قضایی شهرداری ورود پیدا کند.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند افزود: چند نفر دیوارگیری و مقدماتی را انجام دادند که خطر ریزش کم شود ولی اینها مُسکن است و باید در سطح استان مسوولان به جمع‌بندی برسند.

وی گفت: مسوولان شهرداری اخیرا هم بازدیدی انجام دادند و برخی جاها و نقاطی که پاتوق بوده، دیوارگیری شده که مانع و اعتراض وجود نداشته است.

وجود یک روستا در وسط شهر بیرجند، آن هم با همان ظاهر و معماری سنتی، خانه‌های خشت و گلی و گنبدی که با کوچه‌های باریک به هم متصل هستند، به همراه حوض انبار قدیمی و جوی آبی که از قنات سرچشمه گرفته می‌توانست صدها گردشگر را به این نقطه از خراسان جنوبی بکشاند و نام «رحیم‌آباد» را جهانی کند.

اما آنچه مشاهده می‌شود روستایی که روزگاری نام بهشت برازنده‌اش بود با خانه‌های انبوه از درختان تنومند، آواز گنجشکان بر سر شاخه‌ها، همراه با خنده کودکان و مردمانی دریا دل، امروز در مرکز استان روزهای عجیب و غریبی را می‌گذراند و نیازمند همت و هم‌افزایی برای ساماندهی است.

 

 

 

هفت نمایشگاه کتاب در خراسان جنوبی برپا می‌شود

هفت نمایشگاه کتاب در خراسان جنوبی برپا می‌شود

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برپایی هفت نمایشگاه کتاب در شهرستان‌های این استان خبر داد و گفت: مسابقات کتابخوانی و اهدای ۹ هزار جلد کتاب به شهرستان‌ها از دیگر برنامه‌های هفته کتاب سال جاری است.

ناصر نبی‌زاده روز شنبه در تشریح برنامه‌های هفته کتاب سال ۱۴۰۰ به رسانه‌ها اظهار داشت: مراسم بزرگداشت هفته کتاب به عنوان محوری‌ترین برنامه این هفته ۲۶ آبان‌ ماه همزمان با دومین روز هفته کتاب برگزار می‌شود.

وی افزود: در این مراسم رونمایی از کتاب‌های چاپ شده‌ که طی آبان‌ سال گذشته تا آبان امسال، رونمایی نشده‌اند نیز انجام خواهد شد و تقدیر از کتابفروشان، ناشران فعال و نویسندگان از دیگر برنامه‌های مراسم بزرگداشت هفته کتاب است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به فعالیت‌های انجام شده در ۲ طرح “روستاها و عشایر دوستدار کتاب” و “انتخاب پایتخت کتاب” اشاره کرد و گفت: در مراسم بزرگداشت کتاب از فعالان حوزه ترویج کتابخوانی در این طرح‌ها نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی از برگزاری اختتامیه چهارمین جشنواره انتخاب کتاب سال استان نیز در این مراسم خبر داد و گفت: با یافتن مرحله نهایی داوری جشنواره، ۱۳ کتاب به عنوان کتاب‌های برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شدند که ۲۶ آبان‌ ماه همزمان با برگزاری مراسم بزرگداشت هفته کتاب معرفی می‌شوند.

نبی‌زاده همچنین به برپایی نمایشگاهی از تازه‌های کتاب سال استان در حاشیه برگزاری مراسم بزرگداشت هفته کتاب اشاره و بیان کرد: نمایشگاهی نیز از کتاب‌های مرتبط با استان خراسان جنوبی برپا خواهد شد.

وی بازدید از کتابفروشی‌های فعال (برنامه کتابگردی) را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد و گفت: ۳۰ آبان‌ همزمان با آیین کشوری رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر یکی از کتب دفاع مقدس، در خراسان جنوبی از چند کتاب با موضوع دفاع مقدس رونمایی و از خانواده شهدای نویسنده و هنرمند تقدیر خواهد شد همچنین در حاشیه این برنامه نمایشگاهی از کتاب‌های مرتبط با حوزه دفاع مقدس به قلم نویسندگان استان برپا می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اضافه کرد: پیشنهادها برای برگزاری نمایشگاه کتاب خراسان جنوبی به‌صورت مجازی در دی‌ یا اوایل بهمن‌ ماه ارائه شده است و امیدواریم با برگزاری آن موافقت شود.

 

 

 

تداوم کاهش دما و بارش خفیف باران در خراسان جنوبی/۲

تداوم کاهش دما و بارش خفیف باران در خراسان جنوبی

 کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به داده‌ها و الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی شاهد روند کاهشی دمای هوا همچنین بارش خفیف باران در نیمه شمالی استان خواهیم بود.

فاطمه زارعی افزود: طبق پیش‌بینی‌ها بر افزایش ابر، وزش باد هم دور از انتظار نیست و از امشب تا اواسط هفته جاری شرایط جوی پایدار خواهد بود.

وی اظهار داشت: پدیده غالب در استان از روز دوشنبه افزایش متناوب ابر است و در این مدت یخبندان شبانه در مناطق مستعد پیش‌بینی می‌شود.

 

 

 

۱۳ نقطه حادثه خیز جاده‌ای در خراسان جنوبی ایمن سازی شد

۱۳ نقطه حادثه خیز جاده‌ای در خراسان جنوبی ایمن سازی شد

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از پیشرفت ۷۰ درصدی عملیات حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز مصوب استان که در دست اجرا است خبر داد و اظهار کرد: طی سالیان گذشته ۱۳ نقطه از مجموع ۳۱ نقطه شناسایی شده مصوب و ابلاغی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، به طور کامل ایمن سازی شده است.

اسداله جلال زاده، امروز شنبه ۲۲ آبان به رسانه‌های گروهی از تعمیرات اساسی ۲۰ دستگاه ابنیه فنی آسیب دیده از سیل سال قبل طی هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۰ در محورهای مواصلاتی استان خبر داد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: طی هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۰ در حوزه نگهداری ابنیه فنی راه‌های استان ۲۰ دستگاه ابنیه فنی آسیب دیده از سیل تعمیرات اساسی شده و ۳۵ دهانه پل در محورهای استان در حال احداث و تعریض است.

وی افزود: مراحل تعمیرات ابنیه فنی آسیب دیده به صورت عملیات زود بازده که شامل برقرار ارتباط محور به صورت ایمن در همان ساعات اولیه ایجاد خسارات می باشد و پس از آن تعمیرات اساسی انجام می‌پذیرد که تاکنون ۲۰ دستگاه ابنیه فنی خسارات دیده به صورت کامل تعمیرات اساسی آن انجام پذیرفته است.

جلال زاده ادامه داد: همچنین با توجه به وجود حدود ۲۲۳۱ دستگاه آبنما در سطح استان، ۱۰ دستگاه آبنما تبدیل به پل شده که مراحل پایانی آن در دست اقدام است.

وی از پیشرفت ۷۰ درصدی عملیات حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز مصوب استان که در دست اجرا است خبر داد و با اشاره به ۳۱ نقطه حادثه خیز مصوب استان، تصریح کرد: طی سالیان گذشته ۱۳ نقطه از مجموع ۳۱ نقطه شناسایی شده مصوب و ابلاغی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، به طور کامل ایمن سازی و تعداد شش نقطه نیز در دست اجرا بوده که متوسط پیشرفت فیزیکی آن‌ها حدود۷۰ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود تا انتهای سال ۱۴۰۰ متوسط پیشرفت فیزیکی پروژه‌های یادشده به بیش از ۹۰ درصد برسد.

 

واکسیناسیون کرونا بیش از ۷ هزار تبعه خارجی در بیرجند آغاز شد/۲-۳

واکسیناسیون کرونا بیش از ۷ هزار تبعه خارجی در بیرجند آغاز شد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: اجرای طرح واکسیناسیون مقابله با کرونا برای هفت هزار و ۴۰۰ تبعه خارجی در بیرجند آغاز شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدرضا رضایی افزود: این طرح از امروز (۲۲ آبان) در مرکز درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر واقع در خیابان طالقانی ۱۰ بیرجند درحال اجراست.

وی با اشاره به آغاز طرح واکسیناسیون اتباع خارجی در خراسان جنوبی با مشارکت و همکاری دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: طرح واکسیناسیون ویژه اتباع خارجی با توجه به تداوم خدمات‌رسانی جمعیت هلال احمر برای مقابله با ویروس کرونا  در استان آغاز شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه اکنون شهرستان بیرجند با هفت هزار و ۴۰۰ تبعه خارجی بیشترین اتباع استان را دارد گفت: پیش از این بیش از ۲ هزار نفر از اتباع خارجی در استان توانسته‌اند واکسن کرونا را دریافت کنند.

وی افزود: هلال احمر با اتکا به توان اعضای داوطلب این توانمندی را دارد تا در شرایط گوناگون آلام مردم را در عرصه‌های مختلف کاهش دهد.

رضایی با اشاره به اینکه یک تیم از اعضای داوطلب جمعیت هلال احمر استان در شیفت صبح این مرکز آماده ارایه خدمت به اتباع خارجی است عنوان کرد: تزریق واکسن این افراد تابع شرایط خاصی نیست و تنها با داشتن کارت آمایش یا نامه معرفی از اداره اتباع، انجام می‌شود.

وقتی تیر ارز دولتی در صنعت طیور به هدف نخورد/ضرورت اصلاح سیاست‌ها

وقتی تیر ارز دولتی در صنعت طیور به هدف نخورد/ضرورت اصلاح سیاست‌ها

قیمت‌های متلاطم بازار مرغ و تخم مرغ این پیام را می‌رساند که سیاست اختصاص ارز ترجیحی برای نهاده‌های طیور موفق نبوده و نتوانست مرغ را با قیمت مناسب در سفره مردم بگذارد.

به گزارش مهر هدف اصلی از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و یا همان ارز دولتی در دولت قبل برای نهاده‌های مورد نیاز صنعت طیور این بود که گوشت مرغ با قیمت مناسب به دست مردم برسد.

اما قیمت‌های بازار مرغ و تخم مرغ این پیام را می‌رساند که این سیاست موفق نبوده و نتوانست مواد پروتئینی را با قیمت مناسب سر سفره مردم بگذارد و زمینه نارضایتی و گلایه‌مندی مصرف کنندگان را به وجود آورده است.

این مسئله تا آنجا ادامه پیدا کرد که چندی پیش برای تأمین نیاز داخل و تنظیم بازار، دولت مصوبه مربوط به واردات گوشت مرغ با ارز ترجیحی را ابلاغ کرد و وزارت جهاد کشاورزی مجاز به واردات گوشت مرغ از طریق برخی از شرکت‌ها شد.

وقتی از صادرکننده تبدیل به واردکننده شدیم

این در حالی است که مناطقی چون خراسان‌جنوبی در گذشته نه تنها نیاز به واردات گوشت سفید به ویژه گوشت مرغ نداشتند بلکه حتی به سایر نقاط کشور و حتی کشورهای همسایه چون افغانستان مرغ و تخم مرغ صادر می‌کردند.

هاشم مسعودی که ۲۸ سال است در صنعت طیور فعالیت می‌کند در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: من به عنوان یک فعال در صنعت طیور هیچ فایده‌ای از ارز ۴۲۰۰ تومانی ندیدم و این موضوع نتوانست کمکی به مرغداران کند.

وقتی تیر ارز دولتی در صنعت طیور به هدف نخورد/ضرورت اصلاح سیاست‌ها

وی با اشاره به اینکه من در ابتدای دوره برای خرید نهاده با ارز دولتی از سامانه مربوطه اقدام کردم، بیان‌کرد: جوجه‌ها ۴۰- ۴۵ روزه شدند و بعد از آن نهاده به دست من رسید و در این مدت نهاده آزاد تهیه می‌کردم و برایم این نهاده دولتی چندان کارساز نبود.

مسعودی گفت: شاید در شهرهای بزرگ برخی از مرغداران بتوانند نهاده دولتی را تهیه کرده و برای سود به قیمت آزاد بفروشند ولی در شهرهای کوچک خراسان‌جنوبی این امکان وجود ندارد و رخ نمی‌دهد و از این جهت اگر نهاده به دست مرغدار نمی‌رسد باید مشکل را در مبدأ جست و جو کرد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مرغدار چاره ساز نبود

این فعال صنعت مرغداری در شهرستان طبس یادآور شد: در هر حال به نظر من ارز ۴۲۰۰ تومانی نتوانست اوضاع را بهبود ببخشد و خود زمینه ساز رانت و فساد شد.

صادق حسینی از دیگر مرغداران خراسان‌جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در این زمینه باید به چند موضوع توجه ویژه‌ای داشت و نخست آنکه هر تفاوت قیمتی بین ارز آزاد و ارز دولتی فساد زا و مشکل زا است.

وی گفت: در مورد نهاده‌های بخش کشاورزی و طیور نیز این فساد زا بودن تفاوت قیمت در گزارش‌های مختلف رسانه‌ها نشان داده شده است که چگونه نهاده با ارز دولتی سر از بازار آزاد در می‌آورد.

فعال حوزه صنعت مرغداری ادامه‌داد: البته باید به این نکته نیز توجه کرد که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب افزایش چند برابری قیمت گوشت مرغ می‌شود که زمینه ساز کاهش میزان خرید مردم خواهد شد که در نهایت به ضرر تولیدکننده تمام می‌شود.

وقتی تیر ارز دولتی در صنعت طیور به هدف نخورد/ضرورت اصلاح سیاست‌ها

نظارت بر مصرف ارز ۴۲۰۰ تومانی جدی‌تر شود

حسینی با بیان اینکه به نظر من اعطای کارت خرید برای جبران هم در طولانی مدت چاره‌ساز نخواهد بود، یادآور شد: در وهله اول متولیان امر باید نظارت بر مصرف ارز ۴۲۰۰ تومانی را جدی‌تر پیگیری کنند تا شاهد رانت و فساد در این بخش نباشیم.

وی یادآور شد: در مرحله بعدی نیز اگر در نهایت دولت با نظر و مشورت کارشناسان تصمیم به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های مورد نیاز صنعت طیور گرفت، باید پله به پله این اقدام را انجام دهد و راهی برای جبران سرمایه در گردش واحدهای مرغداری نیز پیدا کند.

سید حسین خیریه در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه دولت هر تصمیمی که برای بازار مرغ و تخم مرغ می‌گیرد باید متولیان و فعالان این صنعت را از قبل مطالع کند، اظهار کرد: زمانی که واحدهای مرغ مادر دچار مشکلات بعد از شیوع آنفولانزای پرندگان و کاهش خرید ایام کرونا شدند، دولت حمایت لازم را از آنان نکرد و حال این عدم حمایت‌ها کار را به جایی رسانده که مرغ و تخم مرغ را از دیگر کشورها باید وارد کنیم در حالی که خودمان تولیدکننده بودیم.

راهکاری برای بهبود بازار مواد پروتئینی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به راهکارهایش برای بهبود بازار مرغ چه برای تولیدکننده و چه خریدار گفت: به اعتقاد من یکی از بهترین راهکارها حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نهادهای وارداتی و جبران مابه‌التفاوت آن از راه‌های دیگر برای مردم است.

خیریه ادامه‌داد: برای جبران می‌توان کارت خرید محصولات اساسی به اقشار محروم و نیازمند و حتی متوسط جامعه بدهیم و با این شیوه هم خریدار با حذف ارز دولتی آسیب نمی‌بیند و هم فساد و رانت ناشی از دو نرخی بودن ارز از بین می‌رود.

وقتی تیر ارز دولتی در صنعت طیور به هدف نخورد/ضرورت اصلاح سیاست‌ها

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از مواقع ارز ۴۲۰۰ دولتی به میزان نیاز به دست مرغداران نمی‌رسد، گفت: اگر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اعطای کارت خرید به مردم صورت گیرد دیگر نیاز به این همه کنترل بازار مرغ و مواد پروتئینی نخواهیم داشت و بازار به صورت طبیعی تنظیم خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای تأمین سرمایه در گردش مرغداری‌ها

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی بیرجند یادآور شد: از طرف دیگر باید به این نکته توجه داشته باشیم که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در ابتدای امر مرغداری‌ها به میزان زیادی از نقدینگی برای تهیه نهاده نیاز پیدا خواهند کرد که در این زمینه نیز بانک‌ها و دولت باید برای اعطای تسهیلات جهت سرمایه در گردش ورود پیدا کنند.

خیریه گفت: در هر حال هنوز نیز دیر نشده است و دولت می‌تواند با کمک به فعالان در صنعت طیور و مشورت گرفته از کارشناسان به بهبود بازار مرغ و تخم مرغ کمک کند و به شرایطی برسیم که حتی صادرکننده بودیم.

در هر حال به نظر می‌رسد به اعتقاد کارشناسان امر سیاست اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی نتوانسته به اهداف خود در بخش صنعت طیور برسد و حذف آن نیز دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی را به همراه دارد و از این نظر دولت باید با همکاری و همفکری کارشناسان و افراد با سابقه تصمیم درست و با کمترین چالش برای جامعه را در این خصوص بگیرد.

رئیس مرکز بهداشت بیرجند مطرح کرد؛

استقبال کم روستائیان بیرجند از تزریق نوبت دوم واکسن کرونا/۲-۳

استقبال کم روستائیان بیرجند از تزریق نوبت دوم واکسن کرونا

 رئیس مرکز بهداشت بیرجند از استقبال کم روستائیان شهرستان بیرجند و حاشیه شهر از تزریق نوبت دوم واکسن کرونا خبر داد.

امیر مهدی زنگویی مطلق در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تزریق نوبت اول واکسن کرونا در افراد بالای ۱۸ سال این شهرستان ۸۴.۶ درصد و نوبت دوم ۶۴ درصد است، گفت: به دلیل برداشت محصولات زرشک و زعفران استقبال روستائیان و حاشیه شهر از تزریق نوبت دوم واکسن کرونا نسبت به شهر محدود تر است.

وی با اعلام اینکه شرایط کرونا در شهرستان بیرجند خوب است، اضافه کرد: تزریق نوبت سوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۶۰ سال که دو نوبت گذشته را تزریق و چهار ماه از دومین تزریق آنها گذشته است انجام می شود.

وی با بیان اینکه تزریق نوبت سوم برای کادر درمان استان نیز در حال انجام است، بیان داشت: واکسن های کووپارس تولید مشترک ایران و کوبا و سینوفارم برای این منظور در شهرستان موجود است.

وی به واکسیناسیون معلمان و دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال اشاره کرد و عنوان کرد: برای قطع زنجیره ویروس کرونا باید واکسیناسیون به بالای ۸۰ درصد برسد و هر چند در فضای مجازی مطالبی بر علیه آن مطرح شده است اما هر فردی تا کنون نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام نکرده است باید هرچه زودتر برای تزریق واکسن با تزریق نوع واکسن قبلی اقدام کند.

ثبت ملی ۸ ماده معدنی خراسان جنوبی/۲-۳

۸ ماده معدنی شاخص خراسان جنوبی ثبت ملی شد که حدود ۶۲ درصد ماده های معدنی ثبت شده کشور است.

 رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: ۶۲ درصد ماده های معدنی ثبت شده کشور مربوط به خراسان جنوبی است و این مواد معدنی با ثبت ملی ۸ ماده معدنی خراسان جنوبینام‌های زغالسنگ طبس ایران، سنگ منیزیت سربیشه، سنگ مرمر رنگی خراسان جنوبی و سنگ گرانیت گل پنبه‌ای نهبندان ثبت نشان جغرافیایی شده است.

عباس جرجانی افزود : سنگ آندالوزیت نهبندان ، سنگ گرانیت سبز خراسان جنوبی ، بنتونیت خراسان جنوبی و سنگ بازالت منشوری طلایی سربیشه چهار ماده معدنی دیگر شاخص استان است که به عنوان برند ملی ثبت شده است.

وی گفت : مناطق جغرافیایی این ۸ ماده معدنی در شهرستان‌های نهبندان ، سربیشه ، سرایان ، فردوس ، قاین ، طبس و درمیان ثبت شده است.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود : سازمان صمت استان در ادامه این مسیر برای ثبت بین المللی این ۸ ماده معدنی پیگیری‌های لازم را از طریق دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صمت انجام خواهد داد.

جرجانی همچنین گفت : در حال پیگیری برای ثبت چند ماده معدنی دیگر در سطح ملی هستیم که فلورین، سنگ گارنت، سنگ عقیق شجر، سنگ قیمتی سه قلعه، پتاس طبس از جمله آنهاست.

 

 

 

توقیف یک و نیم تُن عسل فاقد گواهی بهداشتی در طبس

۳ دستگاه وانت حامل یک تُن و ۵۰۰ کیلوگرم عسل بدون گواهی بهداشتی حمل بهداشتی دامپزشکی در شهرستان طبس توقیف شد.

رئیس شبکه دامپزشکی طبس گفت: ۳ دستگاه وانت حامل یک تُن و ۵۰۰ کیلوگرم عسلتوقیف یک و نیم تُن عسل فاقد گواهی بهداشتی در طبس غیر مجاز از مبدأ اصفهان به مقصد خراسان رضوی در محور اصفهان به طبس با همکاری پلیس آگاهی شهرستان طبس توقیف و برای انجام مراح قانونی تحویل مراجع قضایی شد.

هادیان افزود: نمونه برداری برای انجام آزمایشات لازم و بررسی سلامت محموله‌های فوق و ارائه به مراجع قضایی توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی انجام و به آزمایشگاه معتبر ارسال شد.

وی گفت: محموله تا وصول نتیجه و اعلام نظر قاضی مربوطه توقیف خواهد بود.

 

 

 

 

 

زنگار بی مهری بر بازارچه های مرزی

خراسان جنوبی با داشتن ۴ بازارچه مرزی با کشور افغانستان از ظرفیت خوبی برای افزایش صادرات کشور برخوردار است .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی ، امروزه تجارت به منزله موتور رشد و توسعه معرفی شده است و  کشورهایی که سیستم‌های باز خارجی دارند ، کمتر دچار فقر شده و به واسطه رونق تجارت خارجی ، نابرابری‌ها را کاهش داده‌اند، ازجمله روش‌های حضور فعال در تجارت جهانی، گسترش مبادلات مناطق مرزی بین کشورها و احداث بازارچه‌های مرزی است.

قرار گرفتن ایران در منطقه ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیکی از جهان که محل تلاقی و راه ارتباطی به جنوب و جنوب شرق آسیا و پل ارتباطی زنگار بی مهری بر بازارچه های مرزیمیان سه قاره آسیا، اروپا، آفریقا  است فرصت مناسبی را برای کشور ایجاد کرده تا بتواند نقش قوی و مثبتی را در منطقه ایفا کند.

یکی از معابر رسمی که می تواند در این زمینه موثر باشد بازارچه های مرزی است، طرح ایجاد بازارچه‌های مرزی به ماده “۱۱” قانون صادرات و واردات به  سال ۷۲ بر می گردد، طبق این قانون به دولت اجازه داده شده در هر یک از مناطق مرزی که ایجاد بازارچه را مفید تشخیص می‌دهد با رعایت اولویت‌هایی نظیر استعداد محلی، ضرورت‌های اشتغال و توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه نسبت به ایجاد آن اقدام کند.

۶ هزار کیلومتر مرز مشترک زمینی

ایران بیش از۶ هزار کیلومتر با کشورهای ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، عراق، پاکستان، افغانستان و ارمنستان مرز زمینی دارد و دارای ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر نیز مرز آبی ایران در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان است.

یکی از کشورها کشور افغاستان است، کشور افغانستان همواره به علت موقعیت جغرافیایی و روابط دیپلماتیک یکی از مهم‌ترین همسایگان ایران است. به همین علت استان‌هایی که در این ۹۵۰ کیلومتر با این کشور مرز مشترک دارند نیز از لحاظ موقعیت جغرافیایی مناطق حائز اهمیتی هستند. استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با کشور افغانستان مرز مشترک دارند.

از این مرز مشترک ۴۲۰ کیلومتر در خراسان جنوبی است و  شهرستانهای درمیان، زیرکوه، سربیشه و نهبندان هم مرز با افغانستان هستند.

ایران از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان مهر، حدود ۹۹ میلیون تن کالا به ارزش تقریبی ۵۵ میلیارد دلار را با کشورهای جهان تبادل کرده است.

زنگار بی مهری بر بازارچه های مرزیدر این مدت ۱۴۲ کشور به صورت مستقیم کالای ایرانی را خریداری کردند و ۱۱۰کشور نیز فروشنده کالا به ایران بودند.

۷۵.۲ میلیون تن کالا  به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۴میلیون دلار در هفت ماه گذشته صادر شده که چین با هفت میلیارد و ۶۸۹ میلیون دلار، عراق با پنج میلیارد و ۴۸۳ میلیون دلار، ترکیه با سه میلیارد و ۳۹۷ میلیون دلار، امارات با دو میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار و افغانستان با یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار پنج مقصد اول صادرات کالای ایرانی بودند.

صادرات یک و نیم میلیون تنی به افغانستان

سهم خراسان جنوبی از صادارت کالاهای ایران در  ۷ ماه گذشته از سال  ۴۴۲ میلیون و ۹۱۰ هزار و ۹۲۸ دلار به وزن یک میلیون و ۴۳۰ هزار و ۵۰۲  تن بوده است.

صیفی جات، سیمان، کاشی و سرامیک، روغن سوخت تقطیری، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ بر، هیدروکربن سبک، گازوئیل، قیر، میلگرد و خرما از جمله کالا‌های صادراتی از بازارچه مرزی ماهیرود خراسان جنوبی در این مدت است.

در ۴شهرستان مرزی خراسان جنوبی بازارچه ماهیرود در سربیشه، دوکوهانه در نهبندان، گلورده در درمیان و یزدان در زیرکوه قرار دارد که از این تعداد فقط بازارچه مرزی ماهیرود فعال است .

۳ بازارچه مرزی دیگر هم روزگاری معبر صادارت کالا به افغانستان بود .

سه بازارچه گلورده، دوکوهانه و یزدان از اواخر سال ۹۳ به‌صورت یک‌جانبه از سوی افغانستان تعطیل‌شد.

ابتدای سال بود که موضوع غیر فعال شده بازارچه ها را از مسولان مربوطه استانی و کشوری در مستند خبری جویا شدیم، مسئولان گمرک و وزارت امور خارجه توپ این مشکل را در زمین افغانستان انداختند، اما مستنداتی مبنی بر تمایل افغان‌ها برای بازگشایی مجدد این بازارچه‌ها به دست ما رسید، این موضوع را چندین مرتبه پیگیری کردیم، مسئولان خراسان جنوبی معتقد بودند که تاکنون رایزنی‌های زیادی برای بازگشایی سه بازارچه انجام شده و تلاش‌ها همچنان ادامه دارد، بنا به گفته متولیان از سوی دولت ایران هیچ مانعی برای باز کردن قفل بازارچه‌ها وجود ندارد.

باز شدن  قفل پایانه گمرک مرزی یزدان

بعد از مدتها و با پیگیری های ما بالاخره قفل  بازارچه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه پس از ۷ سال تعطیلی در حالی که میلیارد ها زنگار بی مهری بر بازارچه های مرزیتومان تجهیزات آن خاک می خورد ۱۱ شهریور امسال باز شد.

این بازارچه از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ به عنوان بازارچه نمونه صادراتی کشور مطرح بود.

استاندار خراسان جنوبی ۱۱ شهریور در بازدید از این پایانه مرزی گفت: گفتگو ها و جلساتی هم  بین تجار ایران و افغانستان انجام شده و درخواست های زیادی برای فعالیت اقتصادی وجود دارد که با فراهم شدن زیرساخت ها به زودی میل مرزی ۷۳( گلورده) در درمیان و دوکوهانه در نهبندان بازگشایی خواهد شد.

تجاز افغانی و ایرانی هم خوشحال از بازگشایی این بازارچه مرزی، به روزهای بازگشت رونق فکر می کردند.

صادرات در یزدان کم رمق

حالا بعد از گذشت  بیش از ۷۰ روز نتنها بازارچه های مرزی دوکوهانه و گلورده راه اندازی نشده است بلکه بازارچه مرزی یزدان هم که راه اندازی شده نیمه فعال است و رونقی در آن دیده نمی شود .

هم اکنون در بازارچه مرزی یزدان فقط خرده فروشی صورت می گیرد، بازارچه ای که میلیارد ها تومان برای آن هزینه شده فقط مقصد فروش رب و ماکارونی آن هم به صورت خیلی کم است .

این بازارچه با استان فراه افغانستان هم مرز است و هنوز از صادارت گسترده با افغانستان در آن خبری نیست .

افغانیست و خریدار محصولات غذایی است در حالی که مقداری رب به کول دارد می گوید: هر روز به این بازارچه می آیم و از آنجایی که نمی توانم با مایشن به این بازارچه تردد کنم مجبور هستم اینگونه خودم محصول مورد نیاز را خریداری کنم و به مرز افغانستان ببرم و در آنجا با ماشین آن را حمل کنم.

زنگار بی مهری بر بازارچه های مرزیتاجر دیگری هم می گوید: فعلا فقط خورده فروشی می کنیم آن هم مواد غذایی است.

مشکلی برای صادات عمده نداریم

این خورده فروشی در حالیست که تمام زیرساختها لازم برای صادارت و واردات فراهم ،  انگار گیر کار جایی دیگر است.

دروگر مسول گمرک یزدان می گوید: سامانه جامع راه اندازی است و انبار، غرفه ها و سکوهای تخلیه همه آماده است و ما هیچ مشکلی نداریم .

تاجری می گوید: در تا قبل از سال ۹۳ همه رضایت داشتند و تجار در حال خرید و فروش کالا بودند.

تاجردیگری با بیان اینکه  کشوری وارد کننده مواد غذایی هستیم و نیاز مبرم به کالاهای ایرانی داریم می گوید: از همه معابر صاداراتی این معبر بهترین برای خرید و حمل کالا است.

تاجری دیگر خواستار رشد توسعه تجارت در این بازارچه است و می گوید: این شایسته یزدان نیست، بازارچه ای که روزگاری قطب دوم صادارت کشور به افغانستان بوده است به این حال و روز افتاده است.

گمرک افغانستان مستقر نشده است

اما مشکل کجاست ؟ چرا وضع صادارت و واردات در این بازارچه این گونه است؟

مسول گمرک یزدان شهرستان زیرکوه این گونه روایت می کند: به علت اینکه گمرک افغانستان مستقر نشده است به صورت تجاریزنگار بی مهری بر بازارچه های مرزیکلان نداریم .

مجدد به سراغ استاندار خراسان جنوبی رفتیم، مولانوری می گوید: گفتگوهایی کردیم و افغانستان اعلام آمادگی کرده است و به دنبال این هستند تا بتوانند تجهیزات و امکانات خود را مستقر کنند .

حالا که هم ایران و هم افغانستان آمادگی کرده است پس نباید باز شدن این گره کار سختی باشد.

اسحاقی نماینده مردم شهرستانهای قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم  علت را در ناهماهنگی های  بین دستگاههای برخی از دستگاههای اجرایی می داند و می گوید: برخی مشکلات در این بازارچه وجود دارد که با هماهنگی بیشتر مسئولان به راحتی قابل حل است.

آنچه مهم است این است که افغانستان بازار بکری برای کالاهای ایرانی است و هر گونه کم کاری و تاخیر در صادارت یعنی از دست رفتن فرصتی مناسب در حوزه تجارت خارجی است.

سالانه به این کشور ۲ تا ۳ میلیارد دلار کالا از ایران ارسال می شود که اگر این بازارچه های غیر فعال خراسان جنوبی فعال شود به ۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

ایجاد اشتغال و درآمد برای مردمان مستقر در نواحی مرزی، صادرات کالاها و محصولات تولید شده در مناطق مرزی به کشورهای همجوار و واردات و تامین کالاهای موردنیاز معیشتی برای مردم مرزنشین ، برقراری روابط حسنه با مردم مرزنشین کشورها یا کشورهای همجوار و ایجاد امنیت پایدار در مرزها، کمک به رونق بخشیدن تولید کالاهای صنعتی، معدنی، کشاورزی، کمک به توسعه صادرات و ایجاد تعادل در تراز بازرگانی خارجی کشور، کسب درآمد ارزی و کمک به ایجاد تعادل در تراز ارزی کشور، جلوگیری از گسترش پدیده قاچاق کالا، پیشگیری از مهاجرت مردم مرزنشین و کمک به توسعه روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با کشورهای همسایه از جمله اهداف مهم  راه اندازی بازارچه‌های مرزی است که مسولان امر باید بیشتر به بازگشایی و رونق آن توجه کنند  .

تهیه کننده: زهرا فلاحی نسب

 

 

 

آغاز برداشت گل نرگس از مزارع کشاورزی خراسان جنوبی/۲-۳

برداشت گل نرگس از نرگس زارهای خراسان جنوبی آغاز شد.

 مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان سطح کشت گل نرگس در استانآغاز برداشت گل نرگس در مزارع کشاورزی خراسان جنوبی را  ۳۹ هکتار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود ۱۶ میلیون شاخه گل نرگس از این سطح برداشت شود.

عبدالرضا رضایی افزود: برداشت گل نرگس از مزارع استان همه ساله از اواخر آبان Hغاز می‌شود و در صورت وجود شرایط مساعد جوی تا نیمه‌های اسفند ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح کشت و برداشت گل نرگس با ۲۴ هکتار به شهرستان خوسف اختصاص دارد، گفت: بعد از شهرستان خوسف ، شهرستان طبس با ۱۴.۵ هکتار در رتبه دوم قرار دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: امسال ۷۵۰ بهره‌بردار در حوزه تولید گل نرگس در استان فعالیت می‌کنند.

پارسال ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار شاخه گل نرگس در خراسان جنوبی برداشت شد.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*