اخبار خراسان جنوبی/ برگزیدگان هفدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی معرفی شدند

بیانیه داوران هفدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی

    
بیانیه داوران هفدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی
بیانیه هیأت داوران هفدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی از سری برنامه های هجدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) منتشر شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، شامگاه شنبه ۲۹ آذرماه، در مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی هیأت داوران متشکل از استادان غلامحسین امیرخانی، یدالله کابلی خوانساری، احمد عبدالرضایی، علی اشرف صندوق آبادی، علی رضاییان و مهدی اسماعیلی مود بیانیه خود را منتشر و اعلام کردند.
در متن بیانیه آمده است:
جست و جو در زوایای گوناگون هنرها بدون توجه به فلسفه ی ابداع و نطفه ی آفرینش آنها ، به سرمنزل مقصود راه نمی یابد . زیباترین شکل و نوع هنر خوشنویسی، همواره با خاستگاه دینی آن ممزوج و در آمیخته است .

وجود پرفیض و الهام بخش هشتمین اختر پرفروغ سپهر امامت و ولایت در سرزمینی که به مرکزیت عالم تشیّع به خود می بالد، در طول تاریخ، الهام بخش هنرمندان رشته های گوناگون بوده و هر یک کوشیده اند تا در صف خواستاران یوسفِ حُسن و ملاحت و مظهر مهر و «رضا» قرار گیرند و این حدیث کهن، هیچگاه رنگ کهنگی و تکرار نمی پذیرد.

در سالهای اخیر،” جشنواره خوشنویسی رضوی ” در همین راستا، به آفرینش آثاری گرانبها انجامیده است .

ارزیابی آثار استادان و هنرمندان در بخش های مستقل، از ابتکارات لحاظ گردیده در این جشنواره ی بزرگ بود .

با عنایت به استقبال گسترده و تکثّر آثار مطلوب راه یافته به جشنواره، انتظار می رود در زمینه ی تخصیص جوایز، هدایا و اعتبارات، فراخ نگری و گشاده دستی بیشتر مبذول گردد تا سبب تشویق تعداد بیشتری از پدیدآورندگان آثار فاخر فراهم آید .

هیأت داوران، ضمن اعلام مراتب سپاس و حق شناسی از جمیع متولیان و دست اندکاران جشنواره، آثار ارزشمند استادان، هنرمندان و جوانان حرکت آفرین، کوشا و پویا را تحسین می نماید .

 

 

 

آزادی زندانی جرائم غیرعمد با کمک خیّران در قائنات

یکی از زندانیان جرایم غیرعمد شهرستان قائنات با کمک خیّران و کانون بسیج حقوقدانان از زندان آزاد شد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قاینات گفت: این زندانی ۲۷میلیون تومان بدهی داشت که از این مبلغ ۱۵میلیون توسط خیرین پرداخت شد.

فرحبخش افزود: ۷میلیون تومان از این بدهی دیرکرد بانک بود که تخفیف گرفته شد و ۵میلیون تومان نیز به زندانی وام قرض الحسنه پرداخت شد.

این اقدام در راستای رزمایش کمک‌های مومنانه انجام شد.

 

 

 

 

 

تولید ۹ هزار و ۶۰۰ تن لوله پی وی سی در کارخانه کویر بیرجند

مدیر عامل کارخانه مهراس کویر بیرجند از تولید ۹ هزار و ۶۰۰ تن لوله پی وی سی و لوله اتصال فاضلاب در سه شیفت کاری در این کارخانه خبر داد.

یوسفی مدیر عامل کارخانه مهراس کویر بیرجند در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: این کارخانه دارای ۱۲ خط تولید است و بیش از ۸۰ نفر در این کارخانه مشغول به کار هستند.

او با اشاره به این که هر ساله برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت تولید و همچنین افزایش نیروی کار داریم، افزود: ممکن نیست که در صنعت تولید مشکلی نباشد ما نیز در این مسیر مشکلاتی داریم که یکی از این مشکلات عدم حمایت مسئولان استان از محصول داخلی است.

یوسفی اظهار کرد: با وجود اینکه لوله ‌های پی وی سی در استان وجود دارد، اما شاهد ورود این لوله‌ها از استان‌های دیگر هستیم.

مدیر عامل کارخانه مهراس کویر بیرجند با بیان این که اکنون با توجه به بالا بودن قیمت‌ها با کمبود نقدینگی مواجه هستیم اظهار کرد: تولیدات کارخانه به کشور عراق و همچنین استان‌های همجوار و حتی به کیش هم صادر می شود.

او ادامه داد: از صادرات به عراق سالانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عاید کارخانه می ‌شود.

 

 

 

 

کشف و توقیف ۱۳۴کارتن تخم مرغ خوراکی غیرمجاز/۴

از یک دستگاه اتوبوس برون شهری در بیرجند حدود یک و نیم تن تخم مرغ خوراکی غیرمجاز کشف و توقیف شد.

رییس شبکه دامپزشکی بیرجند گفت: با همکاری پلیس امنیت اقتصادی کشف و توقیف ۱۳۴ کارتن تخم مرغ خوراکی غیر مجازشهرستان از یک اتوبوس برون شهری که مقصدش خارج از استان بود ۱۳۴کارتن تخم مرغ خوراکی به وزن تقریبی یک و نیم تن کشف و توقیف شد.
علیزاده افزود:این محموله که فاقد گواهی بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی بود توسط پلیس امنیت اقتصادی به شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند ارجاع و پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به اداره تعزیرات حکومتی معرفی شد.
وی گفت: بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور نقل و انتقال تخم مرغ خوراکی با اخذ گواهی بهداشتی قرنطینه دامپزشکی و توسط کامیون یخچالدار برای رعایت زنجیره سرد امکان پذیر است و در صورت عدم رعایت موارد مذکور مراتب از طریق مراجع ذیصلاح قانونی قابل پیگیری خواهد بود.

 

 

مرگ زوج جوان زیرکوه در اثر گازگرفتگی/۴

زوج جوان اهل روستای بارنجگان شهرستان زیرکوه اولین قربانیان قاتل نامرئی خراسان جنوبی شدند.

به گفته بهروزی دهیار روستای بارنجگان، این زوج، شب گذشته برای گرمایش از چراغ گازی علاء الدین استفاده کرده بودند که با خاموش شدن چراغ، با وجود دریچه تهویه هوا، استنشاق گاز سبب جان باختن این زوج جوان شد.

ناصری رئیس شبکه بهداشت و درمان زیرکوه هم با تایید این خبر گفت: تلاش‌های همکاران ما در بیمارستان کوثر حاجی آباد برای احیاء این دو نفر بی نتیجه بود.

 

استاندار خراسان جنوبی:
تعاونی ها، بهترین جا برای تشویق مردم به تفکر توسعه ای

 

استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر قرار است توسعه استان اتفاق بیفتد، باید تفکر توسعه ای رقم بخورد و بهترین جا برای تشویق مردم به تفکر توسعه ای همین تعاونی ها می باشد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب در نشست هم اندیشی رئیس و اعضای اتاق تعاون استان خاطرنشان کرد: تعاونی ها بسترهای خوبی هستند تا مردم گروه گروه جمع شوند، آموزش ببینند و جرأت و جسارت به آنها تزریق شود .
وی ادامه داد: اگر به دنبال فعال کردن گروه ها و اقشار مختلف هستیم تا در مسیر توسعه از آنها استفاده کنیم، بهترین کار ایجاد تعاونی هاست.
استاندار تصریح نمود: تعاونی، بهترین جایگاه برای همفکری و همراهی و خردجمعی پیرامون نیازها و برنامه ریزی برای استفاده از فرصت های استان می باشد.
به گفته وی؛ افکار عمومی، یکی از ارکان توسعه است که باید در راستای مباحث توسعه ای بکار گرفته شود.
ملانوری متذکر شد: تعاونی ها ، بهترین جا برای سرمایه گذاری، بهترین راهکار برای فعال کردن جوامع محلی و بهترین فضا برای ترویج آموزش و فرهنگ سازی می باشند.
استاندار عملکرد خراسان جنوبی در حوزه تعاونی ها را مطلوب خواند و گفت: اگر چه در حد کمال و ایده آل نیست اما استان در حوزه تعاونی ها ورود خوبی داشته و ما باید به عنوان متولیان امر ببینیم توانسته ایم از این تعاونی ها به درستی استفاده کنیم؟
ملانوری اظهار داشت: بیشترین تعاونی های استان در زمینه کشاورزی، معدن و خدمات فعالیت دارند که البته عمده ظرفیت های استان هم در همین حوزه ها می باشند، ما باید ببینیم در همین سه موضوع که بیشتر مورد اقبال واقع شده چقدر توانسته ایم به اشتغال، سرمایه گذاری، نوآوری و بهره وری دست یابیم و این تعاونی ها به چه میزان از نیازهای استان را تأمین کرده اند؟
وی خاطرنشان کرد: اتاق تعاون، اداره کل تعاون، و دیگران تصمیم گیران باید بدانند روزی که نهالی می کاریم لازم است به صد سال آینده آن هم فکر کنیم، این نهال قرار نیست همیشه کوچک بماند.
به گفته وی؛ آن چه در زمان تأسیس تعاونی ها باید مدنظر قرار گیرد، این است که آینده فعالیتی آنها ترسیم گردد و مشخص شود این واحد تعاونی چقدر می تواند تولید ثروت و اشتغالزایی داشته باشد و به چه میزان در رفاه مردم تأثیر بگذارد؟
استاندار تصریح نمود: آن چه باعث شد تعاونی ها شکل بگیرد، همان تفکر همکاری و همراهی بود که در شرایط فعلی هم ما باید به ترویج این فرهنگ همت گماریم.
ملانوری متذکر شد:مردم باید در قالب کار تعاونی و گروهی به سرمایه گذاری در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، خدماتی و …بپردازند.
وی ادامه داد: برای این که این موضوع اهمیت پیدا کرده و محقق شود، باید مدام تکرار گردد تا ملکه ذهن شود و در جامعه ترویج یابد.
استاندار با اشاره به پتانسیل های استان، اظهار داشت: آن چه باید مورد توجه قرار گیرد، نحوه بهره برداری از این ثروت هاست که باید در جامعه جاری و ساری شود.
ملانوری با اشاره به این که برای استفاده هر چه بهتر از این مزیت ها از سرمایه گذاران استقبال می کنیم، تأکید کرد: افرادی که متناسب با نیازها و ظرفیت های استان ورود می کنند، کار عملیاتی دارند و می توانند به توسعه استان کمک کنند، مورد استقبال قرار می گیرند و در مقابل افرادی که زمین، تسهیلات، امکانات و خدمات می گیرند اما کاری انجام نمی دهند، بدون تردید رد می شوند و جایی در استان ندارند.
وی افزود: کار باید علمی، تخصصی و متناسب با نیاز استان و آینده ای که می شود متصور شد، باشد.
استاندار در ادامه از ستاد مثلث تدبیر، تلاش و توسعه گفت که در راستای بهره برداری از توانمندی های استان در دستور کار قرار گرفته و گفت: آیین نامه ستاد تدبیر، تلاش و توسعه در حال نگارش است و ان شاء ا…این ستاد، هفته آینده شکل می گیرد.
ملانوری تصریح نمود: استفاده از خرد جمعی و ظرفیت نخبگان و ذی نفوذان و دانشگاهیان و متخصصین برای برنامه ریزی در زمینه راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار استان از مهمترین اقدامات این ستاد خواهد بود.
شایان ذکر است: رئیس اتاق تعاون و اعضای حاضر که نمایندگان تعاونی های مختلف بودند و در جمع آنها مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش فنی و حرفه ای هم حضور داشتند ، درخصوص مسایل و مشکلات مترتب بر تعاونی ها توضیحاتی ارائه کردند.

 

 

 

 

تمرکز پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی در حوزه ارشاد رانندگان

۴۰۰ هزار مورد تذکر به رانندگان به جای جریمه/۴

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان از ۴۰۰ هزار مورد تذکر و ارشاد به جای جریمه برای رانندگان در معابر شهری خراسان جنوبی خبر داد و افزود:رویکرد پلیس راهنمایی و رانندگی در استان فقط جریمه نیست بلکه در مواقعی که تخلف یک راننده باعث به خطر افتادن جان خود فرد و دیگران می شود منجر به جریمه می شود و در تخلفات ساکن سعی بر تذکر به رانندگان است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی وی ادامه داد:پلیس راهنمایی و رانندگی علاوه بر آموزش های ارائه شده به رانندگان قبل از صدور گواهینامه،موضوع اطلاع رسانی و آموزش را با اولویت در دستور کار دارد و این امر مهم به صورت مستمر و با کمک رسانه ها،جراید استانی،خبرگزاریها و فضای مجازی در حال انجام است.

سرهنگ علیرضا عباسی همچنین با بیان اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی تمام وقت در خدمت مردم هست افزود: از ابتدای سال جاری بیش از ۹۸۰۰۰ خدمت به هم استانیها ارائه شده که این خدمات در حوزه شماره گذاری،اجرائیات،صدور گواهینامه و رسیدگی به تصادفات است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان توفیقات حاصل شده در کاهش تصادفات را مرهون همکاری مردم قانونمند استان دانست و افزود:خراسان جنوبی برابر شاخص ها و به نسبت میزان رانندگان،جزء استانهایی است که کمترین جریمه نسبت به رانندگان اعمال شده و این موضوع نشانگر قانونمندی رانندگان استان است.

 

 

 

تداوم سیر کاهشی آمار کرونا، نیازمند همکاری بیشتر مردم/۳

استاندار خراسان جنوبی از مردم خواست با پرهیز از دورهمی‌های فامیلی، بویژه در شب یلدا، به ادامه روند کاهشی آمار کرونا کمک کنند.

آقای ملانوری در برنامه گفتمان هفته شبکه خاوران با اشاره به کاهش آمار مبتلایان کرونا در استان گفت: با همت، همراهی و تعامل مردم و دستگاه‌های اجرایی با مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا، آمار ابتلا به بیماری و تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در استان سیر نزولی پیدا کرده و بهتر است این همراهی‌ها ادامه پیدا کند.

وی به مردم توصیه کرد از دورهمی‌های شب یلدا پرهیز کنند تا به زودی شاهد شکست این بیماری در استان باشیم.

استاندار در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ظرفیت‌ها خراسان جنوبی و توسعه این استان با هم همخوانی ندارند گفت: باید با برنامه ریزی به سمت جهش تولید و ثروت در خراسان جنوبی حرکت کنیم.

آقای ملانوری افزود: از مدیران استانی خواسته ام که در میدان عمل همواره حضور داشته، پاسخگو و پیگیر مطالبات مردم باشند.

 

وی از راه اندازی شورای مشاوران جوان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم با تشکیل این شورا، از فکر، ایده و اندیشه جوانان برای توسعه استان استفاده کنیم که البته بانوان هم، ظرفیت بسیار بزرگی هستند که توانمندی‌های فراوانی دارند.

استاندار در ادامه به نهضت گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: توسعه صنعت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی باید متناسب با ظرفیت‌ها باشد و فرآوری و بازار فروش تولیدات محصولات گلخانه‌ای هم نیازمند برنامه ریزیست.

آقای ملانوری با اشاره به خام فروشی بخش عمده محصولات معدنی استان در داخل و خارج کشور هم گفت: لازم است که خام فروشی در خراسان جنوبی به فرآوری و تولید ثروت تبدیل شود.

 

 

 

 

تجلیل از خانواده اولین شهید مدافع سلامت در خراسان جنوبی/۲

تجلیل از خانواده اولین شهید مدافع سلامت در خراسان جنوبی
در مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی از خانواده شهید منصوره حسینی اولین شهید مدافع سلامت در خراسان جنوبی تجلیل شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، به مناسبت سالروز میلاد با سعادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار، شامگاه شنبه ۲۹ آذرماه جاری از خانواده اولین شهید مدافع سلامت استان تقدیر شد.
شایان ذکر است شهید منصوره حسینی بهورز خانه بهداشت روستای مهموئی بود که ۲۹ مهرماه ۹۹، پس از حدود ۱۱ سال خدمت به مردم روستا، در راه دفاع از سلامت مردم و مبارزه با بیماری کرونا جان خود را فدا کرد.

توزیع ۱۶۰۰پرس غذای گرم بین مردم طبس/۲

به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زینب(س) هزار و ۶۰۰وعده غذای گرم بین مردم طبس توزیع شد.

این تعداد وعده غذایی در راستای کمک مومنانه بین نیازمندان توسط خدمتگزاران هیئت ابوالفضلی طبس طبخ و توزیع شد.
تا کنون ۱۲مرتبه این اقدام خداپسندانه انجام شده که قریب به ۱۸هزار پرس غذای گرم توسط خدمتگزاران این هیئت مذهبی بین نیازمندان توزیع شده است.

برگزیدگان هفدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی معرفی شدند/۵-۷

برگزیدگان هفدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی معرفی شدند
هفدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی  با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طبق نتایج آراء هیأت داوران این دوره از خوشنویسی رضوی، اسامی برگزیدگان به شرح زیر می باشد:

نستعلیق
به دلیل دریافت آثار با کیفیت بالا از اساتید گرانقدر در بخش نستعلیق هیأت داوران در این بخش ۶ نفر را یه شرح ذیل قابل تقدیر دانستند
لوح تقدیر به همراه مبلغ ۱۰ میلیون ریال وجه نقد  به عنوان شایسته تقدیر بخش اساتید در رشته نستعلیق به آقایان مصطفی عابدینی از استان قزوین، حمید احمدی از استان تهران،  سید رسول آقا میری از استان اصفهان، نیما الیکایی از استان البرز،  محمد مشقی از استان خراسان رضوی و علی طوسی ثانی از استان خراسان رضوی اهدا شد.
تندیس جشنواره و لوح تقدیر به همراه مبلغ ۴۵ میلیون ریال وجه نقد نیز  به عنوان برگزیده بخش اساتید در رشته نستعلیق تقدیم ” سید پیمان سادات نژاد” از استان ایلام گردید.
هیأت داوران باتفاق آراء لوح تقدیر به همراه مبلغ  ۱۵ میلیون ریال  را به عنوان برگزیده سوم بخش نستعلیق به”  اصغر محمدی البرزی”   از استان قم اهدا کردند.
محمد عبداللهی از استان گیلان به عنوان برگزیده دوم بخش نستعلیق لوح تقدیر به همراه مبلغ ۲۵ میلیون ریال و محمد جواد شکوهی فر از استان البرز به عنوان برگزیده اول  بخش نستعلیق لوح تقدیر به همراه مبلغ ۳۵ میلیون ریال را دریافت کردند.
همچنین هیأت داوران لوح تقدیر به همراه مبلغ ۲۰ میلیون ریال وجه نقد را  مشترکاً  ( هر نفر مبلغ ۱۰ میلیون ریال ) به عنوان برگزیده سوم بخش شکسته نستعلیق به” سید طه میر حسین زاده” از استان گیلان و ” فاطمه کاظمی  ”  از استان قزوین اهدا کردند.
لوح تقدیر به همراه مبلغ ۲۵ میلیون ریال نیز   به” آقای امیر دانش مراغی ” از استان  آذربایجان شرقی به عنوان برگزیده دوم  بخش شکسته نستعلیق و تندیس جشنواره و لوح تقدیر به همراه مبلغ ۳۵ میلیون ریال به ایمان توکلی  به عنوان برگزیده اول  بخش شکسته نستعلیق تقدیم شد.
ثلث
حمید رضا غلامرضا زاده از فارس و حسین نوروزی از تهران به عنوان برگزیدگان سوم بخش ثلث لوح تقدیر به همراه مبلغ ۲۰  میلیون ریال وجه نقد را به مشترکاً ( هر نفر مبلغ ۱۰ میلیون ریال)  دریافت کردند.
لوح تقدیر به همراه مبلغ ۲۵  میلیون ریال وجه نقد  به عنوان برگزیده دوم به” خانم طیبه رمضانی کهنکی ” از استان  تهران و  تندیس جشنواره و لوح تقدیر به همراه مبلغ  ۳۵  میلیون ریال  به عنوان برگزیده اول  بخش ثلث به” مجید داستانی” اهدا شد.
نسخ
در این بخش محمد بازیار از گلستان لوح تقدیر به همراه مبلغ  ۱۵  میلیون ریال وجه نقد  را به عنوان برگزیده سوم، حمید میکانیکی از خراسان رضوی لوح تقدیر به همراه مبلغ ۲۵ میلیون ریال وجه نقد را  به عنوان برگزیده دوم و محمد گودرزی از قم لوح تقدیر به همراه مبلغ ۳۵ میلیون ریال وجه نقد  را به عنوان برگزیده اول بخش نسخ  دریافت کردند.
خط تحریری
به محمد مهدی نصرآبادی از خراسان جنوبی و امیر طالبیان از کرمان به عنوان برگزیدگان سوم، لوح تقدیر را به همراه مبلغ ۱۵ میلیون ریال وجه نقد مشترکا تقدیم شد.
همچنین هیأت داوران باتفاق آراء لوح تقدیر را به همراه مبلغ ۱۵ میلیون ریال وجه نقد  به عنوان برگزیده دوم رؤیا اخوان فرناز از خراسان رضوی و لوح تقدیر به همراه مبلغ ۲۰ میلیون ریال را به عنوان برگزیده اول در بخش خط تحریری به آقای محمد جوکار از خراسان شمالی اهدا کرد.

سریال ناتمام کمبود روغن جامد در بازار خراسان جنوبی/وعده‌های مسئولان چه زمانی محقق می‌شود؟

سریال ناتمام کمبود روغن جامد در بازار خراسان جنوبی/وعده‌های مسئولان چه زمانی محقق می‌شود؟

گروه استان‌ها- کمبود روغن جامد سریال ناتمامی است که بیش از چهار ماه است مردم خراسان جنوبی را گرفتار کرده است موضوعی که هرازگاهی مسئولان وعده جذب و توزیع روغن می‌دهند اما وعده‌هایی که هنوز در رفع مشکل گره گشا نبوده است.

به گزارش  خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سریال تکراری نبود روغن جامد دیگر به سریالی قدمی در بیرجند تبدیل شده و گویی برای مردم تازگی ندارد.

مردم خراسان جنوبی نزدیک به ۵ ماهی است که به نبود این محصول در بازار عادت کرده و هرچند هر از گاهی نیز مسئولان با اعلام اخباری مبنی بر جذب محموله‌های روغنی برای استان خبر می‌دهند و این سبب می‌شود مردم بار دیگر راهی کوچه و بازار شوند و در به در به دنبال روغن جامد باشند که هر دفعه نیز با دست خالی برمی‌گردند چون روغنی در کار نیست.

نگرانی‌ها از نبود این قلم کالا موجب شده تا مردم روانه فروشگاه‌ها، بازار و انبارهای عرضه‌کننده روغن شوند که نتیجه این امر، کاهش بیشترموجودی این قلم کالا در بازار است. در این میان البته روایت‌های متفاوتی از سوی خریداران روغن مطرح می‌شود اما پاسخ مشترک خیلی از آنها این است که «در بازار، روغن جامد نیست».

برخی از مردم معتقدند وقتی به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند اصلا روغنی وجود ندارد که بخواهند خریداری کنند و در این میان حتی خود فروشندگان نیز از این وضعیت چندان دل خوشی ندارند و معتقدند با توجه به نوسان قیمت روغن در هفته‌های اخیر، در فروش این محصول به مشکل برخورده‌اند.

برخی هم با بیان اینکه روغن مایع در فروشگاه موجود است و قیمت آن هم به تعادل رسیده است اما مشتریان بیشتر سراغ روغن نباتی را از ما می‌گیرند و تمایلی برای خرید روغن مایع ندارند.

یکی دیگر از فروشندگان در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: بیشتر از چند ماه است که پیگیر دریافت روغن بودیم اما از هیچ‌کدام از شرکت‌های توزیع‌کننده پاسخی دریافت نکرده‌ایم و از چند هفته قبل روغن موجود در انبارمان تمام شده است.

یکی از شهروندان بیرجندی نیز با گلایه از نبود روغن جامد در بازار به خبرنگار تسنیم گفت: از اواخر مردادماه بود که کمبود روغن جامد در بیرجند و استان احساس شد کمبودی که بارها مردم گلایه کردند اما این گلایه‌ها به جایی نرسید.

وی با بیان اینکه در یک برهه از زمان روغن مایع هم کیمیا شد افزود: بعد از پیگیری‌ها مشکل کمبود روغن مایع برطرف شد اما چندین ماه است که روغن جامد پیدا نمی‌شود و از آنجا که مصرف بیشتر مردم استان به ویژه در بیرجند از این نوع محصول است به مشکل و دغدغه‌ای بزرگ برای مردم تبدیل شده است.

دیگر شهروند بیرجندی هم معتقد است کمیابی روغن جامد در حالی است که از ابتدای سال تاکنون دو مرحله افزایش قیمت نیز داشته است اما حال بعد از افزایش قیمت داستان نبود روغن جامد حکایتی تلخ است و مردم برای یافتن روغن جامد در این روزهای کرونایی باید از این مغازه به آن مغازه به دنبال یافتن این محصول باشند.

روایت جالب‌تر از بازار روغن اینکه خرید آن مشروط به خرید محصولاتی چون رب، چای و کنسرو ماهی و غیره شده است.

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: وقتی برای خرید روغن به یکی از فروشگاه‌ها مراجعه کردم روغن مایع تنها به افرادی ارائه می‌شد که خرید کلی داشته باشند؛ یعنی فروش یک لیتر روغن مایع منوط به خرید کالاهای دیگری مانند رب گوجه فرنگی و کنسرو ماهی  شده است.

به سراغ رئیس اتحادیه خاروبارفروشان بیرجند رفتیم او که خود یکی از عاملان فروش بزرگ در بیرجند است. وی نیز معتقد است چندین ماه است که روغن جامد ندارد و نتوانسته است این محصول را تامین کند.

شریف با بیان اینکه مسئولان بارها وعده پیگیری داده اما این پیگیریها هنوز به سرانجام نرسیده است گفت: همچنان روغن جامد در بازار نداریم و باید فکری اساسی برای نبود روغن جامد اندیشیده شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز چند روز گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار استان با اشاره به کمبود روغن خوراکی در شش ماهه دوم امسال افزود: در این مدت ۷۶۰ تن انواع روغن از نوع جامد و مایع در استان جذب و توزیع شده است.

جویبان  افزود: با پیگیری‌های رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در روز گذشته  ۲۶۹ تن روغن ویژه صنف و صنعت تخصیص یافت که بزودی جذب و توزیع خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر اقلام فوق میزان، ۲ هزار و ۲۴۵ تن برنج، ۷۵۰ تن گوشت مرغ منجمد و ۲۲۹ تن گوشت گوساله منجمد نیز در استان توزیع شده است.

با این اوضاع و شرایط بازار حال باید دید قول‌های مسئولان برای رفع مشکل روغن در بازار تا چه زمانی محقق می‌شود.

 

 

 

 

کاهش ۱۰۵ میلیون مترمکعبی آب در خراسان جنوبی هدف‌گذاری شد

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: این استان پایلوت کشوری برنامه سازگاری با کم آبی است و در قالب آن برای کاهش ۱۰۵ میلیون مترمکعبی آب در بخش کشاورزی با سازمان جهاد کشاورزی به توافق رسیدیم.

احمد قندهاری روز یکشنبه در نشست خبری که به صورت برخط برگزار شد افزود: این اتفاق بزرگی است که از طریق کمک‌هایی که جهاد کشاورزی به کشاورزان خواهد کرد و تعدیل چاه‌های کشاورزی با همکاری کشاورزان به احیای دوباره دشت‌های تشنه و خشک استان بپردازیم.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های جدی شرکت آب منطقه‌ای تعدیل پروانه‌های برداشت آب است اظهار داشت: البته این تعدیل بسیار اندک است و در طول برنامه پنج ساله انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: سال جاری زیر ۱۰ درصد از پروانه‌ها تعدیل خواهد شد چراکه در برخی از دشت‌ها شرایط منابع آبی خیلی خراب است و شاهد فرونشست و شکاف زمین هستیم لذا ریسک کشاورزی بسیار بالا است و در این مناطق کشاورزی پایدار نخواهد بود.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های طرح سازگار با کم آبی، توسعه نهضت گلخانه‌ای در استان است که تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص پارسال منعقد شد و موضوع به شدت در حال پیگیری است.

قندهاری تامین آب فضای سبز شهری از پساب فاضلاب را از دیگر برنامه‌ها دانست و ادامه داد: با شهرداری بیرجند تفاهم شده تا برای توسعه فضای سبز شهری از پساب فاضلاب برای آبیاری استفاده شود.

وی یادآور شد: همچنین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان طرح‌های بسیار خوبی در زمینه آبخیزداری در استان در حال اجرا دارند و در بخش کشاورزی نیز با برنامه‌های در دست اقدام، شاهد صرفه جویی آب هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در مجموع در حوزه سازگاری با کم‌آبی یکی از موفق ترین شرکت‌ها در کشور خواهیم بود و این یعنی تضمین کشاورزی، توسعه معیشت کشاورزان و توسعه سرمایه‌گذاری در کشاورزی که سرجمع آن به توسعه استان کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به افزایش ۳۴ درصدی بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به بلند مدت گفت: امسال تاکنون ۲۶ میلیمتر بارندگی در استان گزارش شده که امید است بارندگی‌ها ادامه یابد.

قندهاری با بیان اینکه سدهای مخزنی استان ظرفیت ذخیره سیلاب‌ها را دارد افزود: از ۵۸.۵ میلیون مترمکعب ظرفیت سدهای استان اکنون ۷۰ درصد خالی و برای مهار سیلاب‌ها آماده است.

وی در ارتباط با طرح انتقال از دریای عمان به شرق کشور از جمله خراسان جنوبی گفت: با توجه به شرایطی که در دنیا و به تبع کشور حاکم است عمده مشکل در خصوص نبود سرمایه گذار است البته اخیرا یک سرمایه گذار قابل، از هفته گذشته ورود پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: مذاکراتی با تهران، مشهد و ما انجام شده است، تمامی مصوبات اخذ شده و مشکل خاصی وجود ندارد لذا در صورت تامین منابع مالی عملیات اجرایی آغاز خواهد شد اما در خصوص آغاز عملیات نمی‌توانیم قول بدهیم.

وی بیان کرد: امید است با حضور سرمایه گذار موضوع را به سرانجام برسانیم و به توافق برسیم در این زمینه استانداران خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان پیگیری لازم را انجام خواهند داد.

قندهاری با بیان اینکه سرمایه گذاران مختلف از بخش خصوصی و دولتی در این زمینه ورود می‌کنند عنوان کرد: طرح انتقال آب از دریای عمان به عنوان یک پروژه اصلی در شرق کشور مطرح است و سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان پیگیر موضوع هستند.

وی تاکید کرد: موضوع انتقال آب از دریای عمان فعلا در همین مرحله است و توضیح بیشتری نمی‌توانیم بدهیم اما وزارت نیرو پذیرفته است که بخشی از آن را به صورت تضمینی خریداری کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در ارتباط با طرح تامین آب شرب در استان گفت: خراسان جنوبی یکی از گران‌ترین استان‌ها در تامین آب شرب است چون باید از فواصل بسیار دور آب شرب را تامین کنیم که این وظیفه و مسوولیت ما است.

وی با بیان اینکه مدیریت، نگهداری و صرفه جویی از آب شرب بر عهده تک تک شهروندان است افزود: در استان حدود پنج هزار کیلومتر خط انتقال و چهار هزار و ۸۶۰ کیلومتر خط انتقال آب شرب داریم که چهار تا پنج برابر طول خط عمان است تا آب با کیفیت به دست ما برسد لذا وظیفه ما بسیار سنگین است.

قندهاری با بیان اینکه پیگیر سند توسعه آب شرب استان هستیم اظهار داشت: بر این اساس تاکنون جلسات متعددی برنامه‌ریزی شده است و حداکثر تا ۶ ماه آینده نقشه جامعی برای تامین آب شرب و کشاورزی استان خواهیم داشت.

وی ادامه داد: هدف اصلی کارگروه این است برای تمامی شهرستان‌های استان و همچنین مجتمع‌های آبرسانی روستایی برنامه تامین آب شرب داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در ارتباط با استفاده از ظرفیت گردشگری سدهای استان گفت: بروزرسانی مجموعه گردشگری محل سدها به زودی اصلاح و آماده‌سازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه گردشگری سدها اکنون یکی از موضوعات مهم شرکت آب منطقه‌ای است افزود: زیرساخت تحقیقاتی کار آماده است و در این زمینه دست سرمایه‌گذاران را به گرمی می‌فشاریم.

قندهاری اظهار داشت: برخی از سرمایه‌گذاران در مرحله عقد قرارداد هستند در مرحله اول هیچ انتظاری از سرمایه‌گذار نداریم و شرکت کیسه‌ای ندوخته تا از محل گردشگری سدها درآمد کسب کند بلکه انتظار داریم وقتی صدها میلیارد تومان برای سدها هزینه کرده‌ایم مردم از این موهبت برخوردار شوند.

وی بیان کرد: در حال حاضر بستر لازم برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم شده است، استان خراسان جنوبی از انبوه ظرفیت‌های گردشگری برخوردار است که سدها نیز از جمله این ظرفیت‌ها هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: در این زمینه فراخوان مربوطه در روزنامه‌های محلی و کشوری انجام شده است و تا پایان دی ماه سرمایه‌گذاران فرصت دارند.

قندهاری در ارتباط با رهاسازی پساب فاضلاب در رودخانه شاهرود بیرجند نیز گفت: خراسان جنوبی استانی تشنه و دارای منابع آبی محدود است لذا پساب فاضلاب مرهمی بر تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی است.

وی اولویت نخست این شرکت را تغذیه‌ سفره‌های آب زیرزمینی برشمرد و افزود: با رهاسازی پساب فاضلاب که کیفیت آن را مدام بررسی و رصد می‌کنیم تصمیم داریم تا حدودی دشت تشنه بیرجند به حالت اولیه برگردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تاکید کرد: وزارت نیرو پساب فاضلاب را به عنوان آب جدید تلقی نمی‌کند که برای مصرف آن برنامه جدید داشته باشد بلکه آن را مرهمی بر برداشت آب زیاد از دشت‌ها می‌داند.

وی با بیان اینکه باید پساب مستقیم به منابع آب زیرزمینی تغذیه شود تصریح کرد: هرچند مقاومت زیادی در خصوص رهاسازی پساب فاضلاب وجود دارد اما این به نفع مردم است و بهترین محل رهاسازی نیز رودخانه‌ها هستند که با توجه به شرایط خاصی که دارند به راحتی آب را به زیرزمین می‌رسانند.

قندهاری عنوان کرد: از زمانیکه پساب فاضلاب بیرجند رهاسازی شده چندین مرتبه کیفیت آن مورد بررسی قرار گرفته است، کیفیت پساب کاملا منطبق بر استاندارد سازمان استاندارد کشور است و هیچ اشکالی به لحاظ استانداردها ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشاورزان و بهره‌بردارانی در مسیر رودخانه هستند قطعا جایگزینی پساب با آب کشاورزی یا جایگزینی آن با آب چاه‌های کشاورزی مرکز تحقیقات یا آب فضای سبز بیرجند در اولویت کاری ما قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اضافه کرد: با شهرداری بیرجند تفاهم نامه‌ای منعقد شده است تا از پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز استفاده کنند و با عده‌ای از کشاورزان نیز مذاکراتی انجام شده است چراکه کیفیت پساب به مراتب اکنون از کیفیت چاه‌های کشاورزی و شهرداری این منطقه بهتر است.

وی در ارتباط آب بارورسازی ابرها گفت: در این زمینه استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی به صورت محدود سال‌های گذشته ورود کردند اما در خصص نتیجه و دستاورد آن نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم چون عده‌ای موافق و برخی مخالف هستند.

قندهاری افزود: تقریبا تمامی دشت‌های استان با مشکل اُفت آب زیرزمینی مواجه هستند و تمامی اقداماتی که در استان انجام می‌دهیم برای کاهش افت سفره‌های آب زیرزمینی است.

وی بیان کرد: در استان با ۱۰۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن مواجه‌ایم و بیش از ۲۰۰ درصد آنچه مصرف می‌کنیم سالانه اضافه برداشت داریم لذا همه برنامه‌ها به سمت و سویی خواهد رفت تا بتوانیم مصرف آب را در استان مدیریت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: دشت‌های سرایان و بشرویه در اولویت هستند و امید است مردم کمک کنند تا هرچه سریعتر این مشکل را حل و دشت‌ها را نجات دهیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

حضور متخصصان طب سنتی در کلنیک تنفسی بیمارستان ولیعصر بیرجند

متخصصان طب سنتی در کنار متخصصان بیماری‌های عفونی و داخلی در کلنیک تنفسی بیمارستان ولیعصر بیرجند فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در خصوص راه اندازی کلینیک حضور متخصصان طب سنتی در کلنیک تنفسی بیمارستان ولیعصر بیرجندتنفسی گفت: محلی که بیماران تنفسی از جمله بیماران مبتلا به کرونا بتوانند مراجعه کنند و به راحتی تحت درمان قرار بگیرند و در عین حال از مواجهه آن‌ها با بیماران دیگر خودداری شود، از مدتی قبل در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت.

دکتر احمدی افزود: بر این اساس در تمام شهر‌های بزرگ خراسان جنوبی کلینیک تنفسی راه اندازی شد.وی افزود: در بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند که بیمارستان معین درمان بیماران کرونا در خراسان جنوبی است، علاوه بر اینکه مدتی است کلینیک تنفسی راه اندازی شده و در دو شیفت صبح و عصر با حضور متخصصان بیماری‌های عفونی و داخلی فعالیت می‌کند، اخیرا همکاران متخصص طب سنتی به این کلینیک اضافه شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: هر روز صبح همکاران متخصص طب سنتی در این کلینیک حضور دارند و بیمارانی که علاقمند به استفاده از روش‌های طب سنتی در درمانشان هستند می‌توانند به همکاران متخصص طب سنتی مراجعه کنند.
در راستای اجرای محدودیت‌های کرونایی

پلمب ۴۴ واحد متخلف در خراسان جنوبی/۴

۴۴ واحد صنفی و ورزشی متخلف به دلیل عدم رعایت مصوبات کرونایی پلمب شدند.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: از ابتدای اجرای مصوبات کرونایی ۴۴ واحد شامل ۴۲ واحد صنفی و ۲ باشگاه ورزشی به علت عدم تمکین به مصوبه تعطیلی در ساعت مقرر پلمب شدند.
جرجانی همچنین گفت: از ابتدای سال بازرسان در ۵۵ هزار و ۲۳ بازرسی بازرسان سازمان صمت خراسان جنوبی ۹۶۲ پرونده به ارزش ریالی ۳۶ میلیارد و ۹۲ میلیون و ۶۵۷ هزار ریال تشکیل شد.
وی افزود: در این مدت ۱۸ میلیارد و ۸۶۰ میلیون ریال به شکات برگشت داده شد.
رییس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با اشاره به ۱۷ هزار و ۹۶۴ مورد تماس با سامانه ۱۲۴ گفت: بیشترین تخلفات گزارش شده گرانفروشی و عدم درج قیمت بوده است.

جرجانی با اشاره به مصوبه ستاد کرونا مبنی بر تعطیلی صنوف در شب یلدا از ساعت ۱۸ از اصناف خواست برای اینکه مشمول این جریمه نشوند حتما در ساعت مقرر نسبت به تعطیلی اقدام کنند.

گزارش مکتوب

خمیر خامی که در تنور خارجی ها، گران برایمان پخته می‌شود

گوهرسنگ‌ها مواد خام ارزشمندی هستند که به ارزانی از ایران خارج و پس از فرآوری در کارگاه‌های گوهر تراشی خارجی‌ها به چندین برابر قیمت دوباره به کشور باز می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، ایران قدمتی ۴۰۰۰ساله در بحث گوهرسنگ ها و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی دارد.

در ادوار گذشته، سنگ های خام از کشورهای آفریقایی، لبنان، سوریه، ترکیه و حتی پاکستان و افغانستان وارد ایران می‌شد و با هنر بسیار زیبای استادکاران ایرانی تبدیل به جواهراتی ارزشمند و زیبا می شد که پس از آن علاوه بر بازارهای داخلی، کشورهایی مثل چین نیز مشتری جواهرات زیبای ایران بودند.اما حال با وجود شناسایی حدود ۴۰گوهر سنگ در ایران، از زمرد و یاقوت گرفته که گران‌ترین آن هستند تا عقیق و فیروزه، خبری از خمیر خامی که در تنور خارجی ها، گران برایمان پخته می شودفراوری، ایجاد اشتغال، کسب درآمد و صادرات تولیدات هنری این گوهرسنگها در کشور نیست.

خراسان جنوبی، مهد نیمی از گوهرسنگهای ایرانی
ایران جزو ۱۰کشور برتر دنیا در سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است و خراسان جنوبی یکی از قطبهای این گوهرسنگهای ارزشمند در کشور است به طوری که از حدود ۴۰گوهرسنگ شناخته شده در ایران حدود ۲۰نوع آن در خراسان جنوبی یافت می شود.با وجود این جایگاه برتر ایران در دنیا در بحث سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، اما هنوز جایگاهی برای جولان ایران در بازار گوهر سنگ های دنیا باز نشده و متاسفانه تنها بخشی از سنگ های ارزشمند کشور به صورت قاچاق از مرزها خارج می‌شود و پس از تبدیل شدن به جواهرات ارزشمند در خارج از کشور، بار دیگر با قیمت های گزاف به ایران برمیگردد.اما کجای کار می لنگد که کشورمان ایران با وجود اینکه دانشمندانش همچون ابوریحان، جابربن حیان، زکریای رازی و ابوعلی سینا، جواهرات و سنگ های قیمتی و ارزشمند و نیمه قیمتی را شناسایی، دسته بندی و به دنیا معرفی کرده اند و خود در دل زمینهایش، حدود ۴۰نوع گوهرسنگ دارد حال باید به بازار وارد کننده گوهر سنگ هایی تبدیل شود که از دل خودش استخراج و در کشورهای خارجی فرآوری شده است.گوهرسنگ ها تنها به عنوان جواهرات قیمتی و برای زیبایی استفاده نمی شوند بلکه یکی از مهم‌ترین کاربردهای گوهرسنگ ها، استفاده از آنها در ساخت تجهیزات پزشکی است و به همین دلیل می‌توان بازار بزرگی از اشتغال و درآمد را با این مواد ارزشمند به راه انداخت که متاسفانه مسئولان ایرانی از آن غفلت کرده اند.بالاترین ارزش افزوده در صنایع جهان، از آنِ گوهرسنگ ها
دکتر عابدی استاد دانشگاه بیرجند می گوید: ارزش افزوده ی کانی ها و گوهر سنگ ها از حالت خام تا حالت برش خورده و فرآوری شده چیزی حدود ۳۰۰تا۷۰۰ و در مواردی تا ۸۰۰۰ درصد متغیر است و این جهش ارزش افزوده تقریباً در هیچ ماده معدنی و صنعتی یافت نمی شود و این همان موضوعی است که به علت ناآگاهی ما ایرانی ها از آن، در کشور مورد غفلت واقع شده است.او افزود: در حالی که ما داریم بر روی درآمدهای نفتی خود حساب باز میکنیم، این روزها در دنیا کشورهایی همچون تایلند، هند و ترکیه درآمدهایی چند برابر درآمدهای نفتی ما به اقتصاد کشور خود اضافه می کنند که همگی از محل تجارت گوهرسنگ ها و محصولات فرآوری شده در این بخش است.
  • استاد دانشگاه بیرجند گفت: در سال۲۰۱۹ تنها سهم سه کشور تایلند، هند و ترکیه از تجارت کانی های قیمتی و نیمه قیمتی به ترتیب ۲۸میلیارد دلار، ۲۰میلیارد دلار و ۱۲میلیارد دلار بود، این در حالی است که درآمد نفتی ما در بودجه سال نود تنها ۵۰ هزار میلیارد تومان بود یعنی خیلی خیلی کمتر از درآمد یک کشور در بخش سنگ ها و کانی ها.

او افزود: در این بین کشورهایی همچون تایلند که به قطب کانی های قیمتی و نیمه قیمتی در دنیا تبدیل شده، نصف سنگهای مورد استفاده در کارگاه هایش متعلق به خودش نیست و از سایر کشورها وارد می‌کند و این تنها هنردست تایلندی‌هاست که این گوهر سنگهای وارداتی را به جواهرات ارزشمند و قابل استفاده در بازار تبدیل می‌کند، حال این که ایران بیشترین کانی ها را دارد اما برای فرآوری آن گام اساسی بر نداشته است.عابدی گفت: با وجود این که در استانی همچون خراسان جنوبی با پتانسیل بزرگ در بخش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، ۲۰نوع گوهرسنگ یافت می شود اما تنها برای ارزانترین نوع آن که عقیق است قدم های کوچکی در فرآوری آن برداشته شده و مردم نیز بیشتر با همین گوهرسنگ آشنایی دارند که البته به دلیل قیمت پایین آن مشتری در بازار بسیار دارد و تنها باید به سمت ایده های جدید در فرآوری این گوهرسنگ پیش برویم.

خمیر خامی که در تنور خارجی ها، گران برایمان پخته می شود

تفاوت ارزش کانی های موجود را درک نکرده ایم
استاد دانشگاه بیرجند افزود: در حالی که هر کیلوگرم سنگ عقیق منطقه خراسان جنوبی از ۵هزار تا ۵۰هزار به فروش می‌رسد یک قیراط زمرد کلمبیا در پایین ترین سطح، پانزده هزار دلار به فروش می‌رسد، یعنی یک کیلوگرم زمرد کلمبیا ۷۵هزار دلار و به معنای دیگر دوهزار میلیارد تومان به فروش می‌رسد، و ما این تفاوت را هنوز درک نکرده‌ایم تا برای کاوش کانی های ارزشمندتر وقت بگذاریم و مطالعات انجام دهیم.

عابدی می گوید: به دلیل آگاهی نداشتن نسبت به سنگ ها و ارزش آن، ما در ایران هیچ مرکز جامعی در خصوص مطالعات، اکتشاف، استخراج و فرآوری سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی نداریم و همین مسئله یکی از دلایل ضعف برخورد با این کانی های ارزشمند یا گوهر سنگ ها در تمام کشور و به ویژه شرق ایران یکی از خاستگاه های اصلی گوهرسنگ هاست.

  • او افزود: یکی دیگر از مشکلات موجود در بحث گوهر سنگ ها در استان دارای پتانسیل خراسان جنوبی، اشغال بودن بیش از ۹۵ درصد مساحت استان آن هم به صورت غیرمفید است و این بدان معنی است که سازمان صمت در سامانه مربوط به اکتشاف و استخراج معادن و کانی ها یعنی کاداستر بیش از ۹۵درصد فضاهای دارای پتانسیل معدنی و گوهرسنگ را برای ورود بخش خصوصی باز نمی کند و تمامی آن در انحصار بخش دولتی است، این در حالی است که می‌تواند با دعوت از سازمان‌هایی همچون ایمیدرو در بخش گوهرسنگ ها سرمایه‌گذاری عظیمی انجام دهد تا کانی های ارزشمندتر این خطه به مرحله اکتشاف، استخراج و فرآوری برسد.

استاد دانشگاه بیرجند، تدوین یک نقشه راه و استراتژی مبنی بر مقدار موجودی، زیرساخت ها، فرآوری و بازاریابی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را از راه‌های تغییر سرنوشت کشور در تجارت گوهرسنگ ها دانست.تنها سرنوشتی که این روزها در آینده گوهر سنگ های خراسان جنوبی ترسیم شده است این است که بصورت دستی و غیرحرفه ای استخراج، و سپس به صورت خام به تهران و دیگر استان‌های کشور ارسال می‌شود و بخشی از آن در این استانها تبدیل به تزئیناتی همچون نگین، انگشتر و گردنبند می شود و بخشی عظیمی از آن نیز مخفیانه از کشور خارج می شود، آن هم با نازلترین قیمت.

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در فرآوری سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی این است که برای فرآوری نیاز به فضاهای خاص و بزرگ و تجهیزات خیلی خاص ندارد و می‌توان در کوچکترین کارگاه‌های خانگی نیز به این فعالیت پرداخت و این همان فرصتی است که کشورهای خارجی از آن در توسعه اشتغال شان بهره گرفته اند.

بیش از ۲۰۰حرفه، نهفته در فرآوری گوهرسنگ ها
دکتر آریافر مدیر گروه معدن دانشگاه بیرجند می گوید: برای تبدیل یک سنگ قیمتی و نیمه قیمتی به یک گوهر و جواهر در بازار جهانی بیش از ۲۰۰حرفه نیاز است که هیچ صنعتی این ظرفیت را در اشتغال زایی ندارد و حال ایران با وجود داشتن حدود ۴۰گوهرسنگ شناخته شده، هیچ سهمی از این ظرفیت اشتغال ایجاد شده فراخور بازار جهانی ندارد.

گوهرسنگ های ایران، متولی ندارد
دکتر آریافر دلیل عملکرد ضعیف ایران در اشتغال ایجاد شده از گوهر سنگها را نبود متولی مشخص برای بحث سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در کشور دانست.

او می گوید: بخشی از اکتشاف و استخراج سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام می شود اما فرآوری آن مربوط به بخش میراث فرهنگی می شود و چون متولی این دو بخش، یک سازمان مشترک نیست و هنوز هم هیچ هم افزایی بین این دو تا سازمان صورت نگرفته، اشتغالی که باید در بخش گوهرسنگها در کشور و خراسان جنوبی به وجود بیاید، مغفول مانده است.

جای خالی مراکز علمی در فراوری گوهرسنگ ها
دکتر آریافر همچنین فعال نبودن مراکز علمی در بخش گوهر سنگ ها را از دیگر ضعف های فرآوری سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در کشور و خراسان جنوبی دانست و افزود: هیچ کدام از بخش های اکتشاف، استخراج و فرآوری هر چند کم گوهرسنگ ها در کشور و استان ما به صورت علمی انجام نمی شود.

مدیر گروه معدن دانشگاه بیرجند افزود: گردش مالی بازار جهانی در جواهرات، با احتساب کانیهای فلزی و طلا، سالانه هزار و ۱۰۰میلیارد دلار و در بخش انحصاری سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی بیش از ۱۰۰میلیارد دلار است که سهم ما از این بازار، تنها دو هزارم درصد است، آن هم با وجود منابع عمده از سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در کشور.

دکتر آریافر، ایجاد کارگاه های گوهر تراشی را گامی مثبت در پرداختن به صنعت گوهرسنگ ها دانست و گفت: چند وقتی است که در برخی شهرستان‌های خراسان جنوبی همچون فردوس و سرایان، کارگاههای تراش سنگ به همت علاقمندان به این حرفه راه اندازی شده که می‌تواند کمی صنعت مغفول گوهرسنگ ها را فعال کند.

او افزود: دوازده سال پیش مشهد نیز به عنوان شهر گوهرشناسی دنیا معرفی شد که ایجاد اینگونه مراکز می تواند تحولی عظیم در بخش گوهرسنگ ها ایجاد کند اما به دلیل اینکه مشابه این مراکز در ایران و دیگر استان‌های کشور گسترده نشده، بنابراین نتوانسته است آن گونه که باید نقش خود را در پویایی صنعت گوهر سنگ ها در کشور ایفا کند.

مدیر گروه معدن دانشگاه بیرجند گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، همدان و زنجان نیز ظرفیتهای خوبی درباره گوهرسنگها دارند و می توانند در راه اندازی مراکز گوهرشناسی، نیز پتانسیل خوبی داشته باشند که به آن پرداخته نشده است.

سود گوهرسنگ ها، وحشتناک است
آریافر افزود: ارزش افزوده و سود فرآوری گوهرسنگ ها آنچنان وحشتناک است که حتی کشور جنگ‌زده ای همچون میانمار با پی بردن به این ارزش افزوده، اشتغال بالایی در خصوص سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در کشور خود به راه انداخته است.

وی گفت: ۷۳درصد واردات سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی را در دنیای امروز آمریکا، امارات، تایلند، ایتالیا و هند انجام می دهند که با فرآوری این سنگها، اشتغال و درآمد غیرقابل تصوری برای خود به راه انداخته اند حال در کشور ما در استانی همچون خراسان‌جنوبی با داشتن بیش از ۲۰نوع گوهرسنگ، تنها ۱۲۰۰۰ نفر مشغول بهره گرفتن از اشتغال گوهر سنگ ها هستند.مدیرگروه معدن دانشگاه بیرجند افزود: اگر کمی مدبرانه و متفکرانه به آمار موجود در بخش اشتغال و سودآوری گوهرسنگ ها در دنیا بیندیشیم اهمیت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و پرداختن به فرآوری آن برایمان بیشتر آشکار می شود و لازمه آن این است که در این بخش برای خود یک استراتژی و افق ترسیم و برای رسیدن به این افق تلاش کنیم.

از همان ابتدا برای فرآوری گوهرسنگ ها فکری نشده
جرجانی رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی نیز عقیق های این استان را بی نظیر می داند و می گوید: از همان ابتدا برای فرآوری سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در استان فکری نشده و بومی‌های استان که این سنگ‌ها را با ساده‌ترین ابزار همچون بیل و کلنگ استخراج می‌کنند آنها را به دلالان می‌فروشند چراکه راحت‌ترین کار برایشان همین است.
متولی فکر کردن کیست؟؟؟؟؟

خمیر خامی که در تنور خارجی ها، گران برایمان پخته می شودجرجانی راه اندازی واحدهای آموزشی گوهر تراشی مانند مرکز ایجاد شده در فردوس را گامی مثبت در ایجاد تحول گوهرسنگ ها می‌داند و می افزاید: باید با راه‌اندازی همچین مراکزی، فرهنگ استفاده از ارزش گوهر سنگ ها را در بین مردم نهادینه کنیم.

اما آیا واقعا، تنها، راه اندازی کارگاههای تراش سنگ و گوهرسنگ می‌تواند غفلت کشور و خراسان جنوبی در بهره‌وری از سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی را جبران کند؟

مردم هنوز هم همان تولیدات چینی ها را می خرند
محمد آقا یکی از افراد بومی خراسان جنوبی که با فراگرفتن آموزش های تراش سنگ، چندسالی است از سنگ های خراسان جنوبی اشیای تزیینی همچون نگین، انگشتر و گردنبند تولید می‌کند می‌گوید: من به این کار علاقه دارم و دوست دارم تعداد افراد زیادی گوهر تراشی را بیاموزند اما از آنجایی که بازار فروش مناسبی برای تولیدات مان وجود ندارد رغبت هم در فراگیری آموزشهای گوهرتراشی کم است.

او افزود: در فروشگاههای راه‌اندازی شده تا کنون در خراسان جنوبی، فروش گوهرسنگ های مان که به صورت نگین و ابزار تزیینی به فروش می‌رسد بسیار کم بوده و مردم استان هنوز هم تمایل به خرید جواهرات فرآوری شده در کشورهای دیگر همچون چین به دلیل قیمت پایین آن دارند، اما این جواهرات وارداتی به دلیل وجود ناخالصی در سنگ هایش ارزان است و تازه بخش اعظمی از مواد اولیه ی مورد نیاز آنها، از ایران وارد شده است.
وی افزود: در فروشگاههای بین المللی و کشوری هم نمی‌توانیم حضور موثر داشته باشیم چرا که حضور در این نمایشگاه ها نیاز به حمایت بخش دولتی، سازمان صمت و میراث فرهنگی دارد که در این خصوص تاکنون حمایت چندانی از ما نشده است.
او معتقد است بازار فروش گوهرسنگها را باید مسئولان دولتی با حمایت های خود برای تولیدات گوهرسنگ استان و کشور فراهم کنند.چون آموزشی ندیده ایم مجبوریم ارزان و خام بفروشیم
آقای خسروی از جویندگان سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در خراسان جنوبی هم می‌گوید: روزها و شبها به کویر خوسف می رویم و از خمیر خامی که در تنور خارجی ها، گران برایمان پخته می شوددل خاک، گوهرسنگها را بیرون می‌کشیم اما به دلیل آنکه آموزشی برای فرآوری آن ندیده ایم و کسی برای فرآوری آنها از ما حمایت نمی‌کند، مجبوریم آنها را به پایین ترین قیمت به دلالان و افرادی که از دیگر استان ها می آیند بفروشیم.
زمرد و یاقوت هم داریم اما نمی گذارند اسمی از آن ببریم
در ادامه کنکاشم برای تجارت گوهرسنگها، با فردی به نام آقای مدحی در تهران که به گفته خود دومین فرد جهان در تجارت گوهر سنگ هاست آشنا شدم.
او می گوید: دست‌های پشت پرده‌ای در کشور است که نمی‌گذارد ارزش افزوده فرآوری گوهر سنگ ها نصیب مردم این خطه شود و می گوید در حالی که در کشور ما سنگ‌های قیمتی همچون زمرد و یاقوت وجود دارد اما مسئولان نمی گذارند حتی اسمی از این گوهر سنگ ها برده شود و زمانی هم که در چند سال پیش در خصوص این موضوع اعتراضی کرده ام، مسئولان مرا تبعید کرده اند.مدحی افزود: نزدیک به یک سال و نیم است که نامه درخواست بهره برداری از سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی نهبندان را به مسئول پیگیری های ویژه رئیس جمهور و وزارت صمت داده ام اما به من مجوز کار نمی دهند.
او می گوید:‌ ادعای من این است که می توانم با استخراج سنگهای قیمتی حتی زمرد و یاقوت در نهبندان، فقر و محرومیت مردم این شهرستان و منطقه را بالکل از بین ببرم اما چه دستهایی پشت پرده است که مجوز بهره برداری صادر نمی شود خدا می داند.
  • این فعال اقتصادی افزود: من عنوان کردم که می توانم در مدت ۲سال، ۲میلیون شغل و در مدت ۵تا۱۰ سال، ۱۸میلیون شغل برای مردم کشور در حوزه سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی ایجاد کنم اما این ادعای من با برخورد شدید مسئولان روبرو شد.
به چابهار بروید و بیینید هندی ها چه می کنند
مدحی گفت: کافیست سری به چابهار بزنید و ببینید که چه طور هندی ها از بنادر این شهرستان، سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی را به صورت قاچاق به کشورشان می فرستند و پس از برش و فراوری دوباره به قیمتهای گزاف به ایران صادر می کنند و آنهم به نام خودشان، که اگر سنگهای فراوری شده اروپایی و هندی را به آزمایشگاه ببرید و پودر کنید، کانی های ایرانی را در آن مشاهده می کنید که ثابت می کند این زیباهای فراوری شده همان سنگهای ارزشمند ایرانی است که خام به کشورهای دیگر قاچاق شده است.او افزود: ارمنستان هم یکی از مقاصد سنگهای قاچاق ایران است که صنعت گوهرتراشی اش تجارتی میلیارد دلاری را در این کشور رقم زده است و در هند هم تنها در یکی از ایالتهایش ۱۳۰میلیون نفر از محل فراوری سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی کسب درآمد می کنند، حال در ایران نمیدانم به چه علتهایی مجوز کار کردن بر روی این منبع درآمد داده نمی شود، در صورتیکه من خود گفته ام حاضرم در تمام نقاط مستعد این گوهرسنگها، آموزش و خرید دستگاه های تراش را به عهده بگیرم و حتی بازار فروش تولیدات را ضمانت کنم. دیگر چه می خواهند؟تلاش می کنیم سند هم افزایی تنظیم کنیم
خانم محمودیان معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی هم در خصوص تلاشهای صورت گرفته برای رونق اشتغال گوهرسنگها گفت: برای بهره وری هر چه بیشتر از بخش گوهرسنگها در تلاشیم یک سند هم افزایی با وزارت صمت تدوین کنیم که فعالیتهای اکتشاف و استخراج آن با این وزارت و فرآوری و فروش با وزرات میراث فرهنگی باشد و هم اکنون در حال جمع آوری اطلاعات و مستندات لازم این سند هستیم.قدمت سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در ایران به ۴۰۰۰سال قبل بر می گیرد و در واقع از روزی که وزارتهای صمت و میراث فرهنگی هم در ایران شکل گرفته، این گوهرسنگها شناخته شده بوده است حال چرا تدوین این سند هم افزایی تازه اکنون پس از گذشت حدود یک قرن به ذهن مسئولان مربوطه رسیده است، جای تعجب دارد! در حالیکه دنیا از این تجارت سنگی، پول چاپ می زند.البته در جایی که به گفته مسئولان صمت خراسان جنوبی، وظیفه کنترل خروج و قاچاق سنگهای خام، وظیفه ی آنها نیست و بر عهده نیروی انتظامی است و نیروی انتظامی هم می گوید: در صورت مشاهده برخورد می شود، باید هم سندی به این زودی ها تدوین نشود.
مگر قاچاق هم قابل مشاهده است؟؟؟؟؟یک پله بالاتر از خام فروشی هستیم
مونسان وزیر میراث فرهنگی هم به خام فروشی اعتقاد چندانی ندارد و می گوید: تولید نگین و ابزار تزئینی همچون انگشتر و پلاک از سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، یک پله بالاتر از خام فروشی است و اکنون هم تلاش می کنیم از ترکیب سنگها با هنرهایی همچون خاتم برای افزایش فروش و کاربرد گوهرسنگها بهره بگیریم.
حال باید به انتظار نشسست که این تلاشها کی به مرحله عمل برسد؟عباس زده معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی هم عمده نقش این اداره کل را در حمایت از حوزه گوهرسنگها، اعطای تسهیلات برای خرید دستگاه های تراش سنگ و راه اندازی کارگاه های گوهرتراشی عنوان کرد و گفت: در تلاشیم با راه اندازی بازارچه های موقت و دائمی فروش گوهرسنگها را افزایش دهیم و خود هنرمندان این حیطه نیز باید با توجه به شرایط کرونا، با راه اندازی بازار مجازی، تولیداتشان را به فروش برسانند.تا زمانی که تنها حرف از تلاش بزنیم، سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی سرزمین مان مفت مفت بار کشتی ها و محموله های قاچاق به مقصد کشورهای خارجی می شود و هنرمندان گوهرتراش مان پس از یک دوره تولید، برای خلاصی از روزهای بی درآمد، مجبور به فروش تولیداتشان زیرقیمت بازارند.

نویسنده: سیده سمیه سیادت جو

افتخار آفرینی دانشجوی بیرجندی در مسابقات شطرنج بین‌المللی /۷

 دانشجوی دانشگاه بیرجند در مسابقات شطرنج بین‌المللی یونیتی آمریکا مقام چهارم را کسب کرد.
افتخار آفرینی دانشجوی دانشگاه بیرجند در مسابقات شطرنج بین‌المللی یونیتی آمریکا

مهرنوش آرمند، دانشجوی دانشگاه بیرجند در مسابقات شطرنج بین المللی که به میزبانی باشگاه شطرنج یونیتی آمریکا برگزار شد موفق به کسب مقام چهارم این مسابقات شد.
مسابقات شطرنج بین المللی به میزبانی باشگاه شطرنج یونیتی آمریکا روز یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار شد.
مهرنوش آرمند دانشجوی رشته فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه بیرجند است.

 

استاندار خراسان جنوبی: توسعه با هم‌افزایی همه بخش‌ها حاصل می‌شود/۳

استاندار خراسان جنوبی: توسعه با هم‌افزایی همه بخش‌ها حاصل می‌شود

استاندار خراسان جنوبی جزیره‌ای عمل نکردن نهادهای اجتماعی، نخبگان، دانشگاهیان و مدیران را عامل مهم توسعه در این استان خواند و گفت: دستیابی به توسعه ایده‌آل با هم‌افزایی مثبت و جزیره‌ای عمل نکردن همه بخش‌ها حاصل می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید ملانوری روز شنبه در نشست هم‌اندیشی رییس و اعضای شورای اسلامی استان خراسان جنوبی افزود: برای توسعه همه جانبه استان باید ظرفیت‌های واقعی آن با کمک سند آمایش سرزمینی احصا شود.

وی تاکید کرد: باید با شناسایی نیازهای اساسی این خطه زرخیز و افزایش مطالبه‌گری مردم نجیب و با فرهنگ در کنار تدبیر و اندیشه درست، تلاش مداوم و تزریق تفکر توسعه‌ای، توسعه پایدار در استان محقق شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: استان زرخیز خراسان جنوبی در کنار ظرفیت‌های کم‌نظیر و ثروت مثال‌زدنی خود در معدن، نیروی انسانی متخصص، تولید محصولات استراتژیک کشاورزی، وجود سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، مرز، میراث فرهنگی و گردشگری از استان‌های کم‌برخوردار کشور محسوب می‌شود که ثروت آن هنوز نتوانسته رفاه را برای مردم این جغرافیا به ارمغان آورد؛ به این جهت که هنر ریسک‌پذیری در این استان پایین است.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت شوراهای اسلامی در توسعه استان ادامه داد: با تاکید قانون اساسی و بسترسازی مناسب دولت، مسیر استفاده درست از ظرفیت شوراها وجود دارد که باید به کمک دولت بپردازد.

ملانوری از اتحاد به عنوان عنصری مهم و تاثیرگذار در پیشرفت استان نام برد و گفت: باید تلاش کنیم در کنار هم به دور از نفاق و اختلاف، کارها را به پیش ببریم.

وی به راه‌اندازی ستاد تدبیر، تلاش و توسعه اشاره کرد و افزود: این ستاد متشکل از نمایندگان استان، نمایندگان بخش خصوصی، مدیران و نخبگان استان ظرفیت‌های توسعه همه جانبه را در استان احصا می‌کند و با انرژی و تحرک مضاعف تغییرات مثبت زیادی را در استان رقم خواهد زد.

اعضای شورای اسلامی حاضر در این نشست نیز به طرح مباحثی درخصوص حوزه فعالیتی خود پرداختند.

 

 

 

 

 

 

 

تداوم سرما و یخبندان در خراسان جنوبی/۲

سرما و یخبندان که در هفته‌های اخیر پدیده غالب در خراسان جنوبی بوده است، بنابر اعلام اداره کل هواشناسی همچنان ادامه دارد.

به گزارش اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با تداوم روند کاهش دمای هوا تا صبح سه‌شنبه، سرما و یخبندان شبانه در استان قابل پیش‌بینی است.

همچنین با توجه به الگوی نقشه‌های پیش یابی و خروجی مدل‌های هواشناسی، با ادامه فعالیت سامانه بارشی تا عصر امروز (یکشنبه) به طور پراکنده در ارتفاعات بارش برف و تشکیل مه پیش‌بینی می‌شود.

هفته گذشته ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی دمای زیر صفر را تجربه کردند و دمای شهر بیرجند به هفت درجه زیر صفر رسید به طوری که بعد از بجنورد دومین مرکز استان سرد کشور بود.

 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

پیک جدید کرونا سهمگین‌تر از موارد قبلی خواهد بود/۳

پیک جدید کرونا سهمگین‌تر از موارد قبلی خواهد بود

 رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: پیک جدید کرونا در صورت بروز، سهمگین‌تر از پیک‌های قبلی خواهد بود که امیدواریم این اتفاق نیفتد.

محمد دهقانی روز یکشنبه در آیین گرامیداشت روز پرستار که در این دانشگاه برگزار شد، افزود: امیدوارم در این روزهای فروکش بیماری، مردم عزیز همراهی و مساعدت را در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند تا شاهد پیک دیگری در استان و کشور نباشیم.

وی با تبریک ولادت با سعادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای سلامت گفت: امسال مراسم روز پرستار با سال‌های گذشته متفاوت است و ارج و قرب جایگاه پرستاری در این چند ماه شیوع ویروس منحوس کرونا، چند برابر شده که یاد و خاطره آن هیچ گاه فراموش نخواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: با هیچ زبانی نمی‌توان از کسانی که جانشان را در کف دست گذاشتند و فدا کردند، قدردانی کرد؛ هرچند در این مدت تلاش‌های زیادی از طرف دولت و وزارت بهداشت در جهت رفع برخی از تنگناها از جمله تأمین نیرو، پرداخت معوقات و تسهیل اموری که با خیال راحت بتوانید خدمات خود را ارائه دهید، انجام شده است.

وی گفت: امیدوارم با عزمی که وزارت بهداشت دارد، این مشکلات برطرف شود.

دهقانی افزود: هفته گذشته که میزبان مقام عالی وزارت در استان بودیم، با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امکان حضور وزیر بهداشت در بیمارستان‌ها میسر نبود، ولی از ایثارگری شما عزیزان که در این مدت انجام دادید، تشکر ویژه داشتند و اکنون شرایط خوبی داریم که امیدوارم تداوم داشته باشد.

مسوول دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: وظیفه دارم مراتب سلام و ارادت نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی را به محضر مبارک همه پرستاران، کادر درمانی به ویژه ریاست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ابلاغ کنم.

حجت الاسلام محمدولی عارفی افزود: طی هشت سال جنگ تحمیلی، کادر بهداشت و درمان از کسانی بودند که در لحظه لحظه این جنگ حضور داشتند و رزمندگان عزیز را در مراحل سخت التیام بخشیدند که هرگز جمهوری اسلامی ایران این فداکاری‌ها را فراموش نخواهد کرد.

وی گفت: بعد از جنگ تحمیلی هم استکبار جهانی جنگ دیگری را بر همه ملت‌ها بخصوص ایران در زمینه تهیه دارو تحمیل کرد اما کادر بهداشت و درمان ما ایران را به صدر نشاندند و آن روز اگر فقط در بیمارستان‌ها حضور داشتند امروز در سراسر ایران اسلامی حضور دارند.

مسوول دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: پرستاران ما دارای شاخص‌های ویژه‌ و بهترین الگو هستند.

وی افزود: ایثار و شهادت‌طلبی از فضائل دیگر این بزرگواران است همچنین کظم غیظ همراه با حسن خلق که بی‌تابی‌های بیمار را تحمل می‌کنند و بیماری که از بیمارستان مرخص می‌شود تا عمر دارد این محبت را فراموش نمی‌کند.

حجت الاسلام عارفی گفت: شکرگزاری و قدردانی از شاخص‌های دیگر پرستاران است که شاکر خدا هستند و این موقعیت را فراهم کرده تا به مردم خدمت کنند که امیدوارم خداوند به همه کادر درمان توفیق روزافزون عنایت کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این آیین به مناسبت فرا رسیدن ولادت با سعادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار، از مدافعان سلامت تقدیر شد.

 

بهره برداری از ساختمان هلال بیرجند، منوط به احداث پارکینگ/۳

مجتمع هلال بیرجند تا زمان اختصاص نیافتن پارکینگ برای آن اجازه فعالیت نخواهد داشت.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان، با اشاره به ظرفیت و حجم مجتمع تجاری هلال در خیابان طالقانی بیرجند از بوجود امدن ترافیک احتمالی و ایجاد مزاحمت برای شهروندان در صورت راه اندازی این مجتمع ابراز نگرانی کرد.
حجت الاسلام حمیدی گفت: این مجتمع تا زمان اختصاص نیافتن پارکینگ برای آن اجازه فعالیت نخواهد داشتوی افزود: با توجه به توافق شهرداری با هلال احمر قرار بر این شد که در مجاورت این ساختمان یک پارکینگ طبقاتی احداث شود و تا زمانی که این پارکینگ ساخته نشود و به بهره برداری نرسد، این مجتمع مورد بهره برداری قرار نخواهد گرفت.سرهنگ عباسی رییس پلیس راهور خراسان جنوبی هم در مورد آسیب ترافیک در سطح شهر از عدم اخذ صلاحیت ترافیکی قبل از شروع به کار توسط بانکها، فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای و برخی صنوف در سطح شهر گلایه کرد.

 

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی:

سندهای معاملاتی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود/۳

سندهای معاملاتی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: مشاوران املاک حق تهیه سند معاملاتی را ندارند و این سندها باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز یکشنبه در سومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان خراسان جنوبی افزود: چه بسا بسیاری از مشکلات جامعه ناشی از قولنامه‌هایی است که در مشاوران املاک شکل می‌گیرد که در قانون جرم محسوب شده و مجازات هم تعیین شده است.

وی گفت: با ورود به بحث قانون پیش فروش آپارتمان شاهد عملکردهای خوبی در این زمینه هستیم و ابهاماتی که درخصوص دفترچه فنی ساختمان تا پیش از این وجود داشت در حال رفع شدن است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی افزود: اینها قوانین بر زمین مانده بود که اکنون با پیگیری دادستان و سازمان بازرسی مراحل اجرایی را در پیش گرفته اما مشاوران املاک هم باید همکاری داشته باشند.

وی گفت: قرار نیست برای هر مشاور املاک یک پرونده در دادگستری تشکیل شود ولی باید از این موضوع پیشگیری کرد که لازمه آن اطلاع‌رسانی، آموزش و اخذ تعهد است.

حجت الاسلام حمیدی عنوان کرد: توافق بین خریدار و فروشنده در دفاتر مشاور املاک نباید تبدیل به سند معامله شود که منجر به معاملات معارض، کلاهبرداری و مشکلات دیگر در جامعه خواهد شد.

وی به سامانه تصمیم و طلاق توافقی اشاره و اضافه کرد: فعالیت این سامانه اقدام خوبی برای مقابله با آسیب اجتماعی طلاق است.

رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی گفت: همه باید دست به دست هم دهند تا با این معضل بتوان مقابله کرد زیرا مشاوره به زوجین و آموزش می‌تواند برای کاهش مشکلات کارساز باشد تا پرونده‌ها منتهی به طلاق نشود.

وی با تاکید بر اینکه باید به مسایل مربوط به طلاق ورود محتوایی داشته باشیم ادامه داد: سازش می‌تواند نتیجه مطلوبی باشد که از اجرای این طرح‌ها انتظار می‌رود لذا مشاوره هم با نگاه دلسوزانه باید برنامه‌ریزی شود زیرا هدف قانونگذار کاهش آمار طلاق در جامعه است.

وی افزود: نگاه وکلا هم به پرونده‌های خانوادگی باید متفاوت با سایر پرونده‌ها باشد، پس نیاز است جلسات توجیهی با وکلا داشته باشیم تا به کاهش آمار طلاق کمک کنیم.

حجت الاسلام حمیدی گفت: اگر یک وکیل از راه پرونده طلاق درآمدی به دست بیاورد این پول شبه‌ناک است پس باید همت خود را بر کاهش اختلافات خانوادگی متمرکز کنند.

وی در این نشست که جمعی از مدیران استان نیز حضور داشتند، وجود ترافیک در برخی خیابان‌های شهر بیرجند از جمله خیابان طالقانی را یکی از موارد مهم در مدیریت شهری دانست و افزود: با توجه به احداث مجتمع تجاری اداری هلال در خیابان طالقانی نگرانی‌ها از افزایش ترافیک بیشتر شده است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی  عنوان کرد: با ورود شهرداری و توافق هلال احمر مقرر شد که در مجاورت این ساختمان پارکینگ طبقاتی احداث شود و تا زمان تحقق این مصوبه، پایان کار برای ساختمان صادر نخواهد شد.

 

 

 

 

۱۸۱ نفر از خراسان جنوبی در سامانه «تصمیم» پذیرش شدند/۳

۱۸۱ نفر از خراسان جنوبی در سامانه «تصمیم» پذیرش شدند

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از ۱۰ مهرماه امسال که سامانه تصمیم (درخواست طلاق) در خراسان جنوبی راه اندازی شد ۱۸۱ نفر با مراجعه به این سامانه پذیرش شدند.

علی عرب نژاد روز یکشنبه در سومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان که با ریاست رییس کل دادگستری خراسان جنوبی برگزار شد افزود: سامانه تصمیم به منظور تسهیل و کنترل تحکیم بنیاد خانواده در استان راه‌اندازی شده است لذا تمامی زوجینی که متقاضی طلاق هستند باید به این سامانه مراجعه و نسبت به ثبت‌نام الکترونیکی اقدام کنند تا از خدمات مشاوره روانشناسی بهره‌مند شوند.

وی سازش، ارایه خدمات تخصصی مشاوره برای حفظ سلامت زوجین و کاهش آسیب‌های پس از طلاق را از جمله اهداف راه اندازی این سامانه برشمرد و اظهار داشت: افراد با ورود به سامانه به آدرس http://zaman.behzisti.net/ نوبت‌دهی شده و مورد ارزیابی روانی، اجتماعی و مشاوره با هدف سازش قرار می‌گیرند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه چنانچه زوجین به سازش برسند پرونده آنها به دادگستری ارجاع نمی‌شود گفت: این طرح از ۱۰ مهرماه در خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند آغاز شده که یک مرکز ارزیابی روانی و اجتماعی، ۱۲ مرکز مشاوره و سه دفتر خدمات الکترونیک قضایی در این طرح با بهزیستی همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: از ابتدای طرح ۱۸۱ نفر در سامانه پذیرش شده‌اند، ۱۱۹ نفر منتظر جواب مراکز مشاوره هستند، ۵۷ نفر پاسخ گرفتند و چهار نفر سازش کردند.

عرب نژاد اظهار داشت: ۲۲ نفر درخواست طلاق از طرف زوج، ۷۱ نفر درخواست طلاق از سوی زوجه و ۸۸ مورد طلاق توافقی داشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه ۴۹ درصد درخواست‌ها را طلاق توافقی به خود اختصاص می‌دهد عنوان کرد: بیشترین علت هم طلاق عاطفی، کمبود مهارت زندگی، ضرب و شتم و اعتیاد بوده لذا بر خلاف تصور عموم بیکاری و درآمد ناکافی کمترین عوامل تاثیرگذار در طلاق است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه سامانه تصمیم در شهرستان‌های طبس، قاین و نهبندان نیز در حال راه‌اندازی است گفت: امیدواریم این طرح تا پایان سال برای همه شهرستان‌ها قابلیت اجرا داشته باشد.

وی با اشاره به تضاد بین اهداف این سامانه و کار وکلا در امر طلاق اظهار داشت: همانطور که در اهداف سامانه عنوان شده سازش، خدمات روانشناختی و کاهش آسیب‌های پس از طلاق مد نظر است اما وکلا تلاش بر انجام طلاق دارند و بیشتر به نیازهای اقتصادی افراد توجه می‌کنند تا اینکه نیازهای عاطفی و روانی زوجین مد نظر باشد.

عرب نژاد با تاکید بر لزوم برگزاری نشستی بین وکلا و مشاوران این سامانه گفت: معمولا وکلا با درخواست‌هایی از جمله، نفقه، مهریه و حضانت فرزند اهرم‌های فشار به دست زوجین می‌دهند لذا کسانی که پایشان به دفتر وکلا باز می‌شود امکان سازش ندارند.

 

با اجرای پویش گرمای مهربانی؛

۳۶۰ بسته یلدایی در بین نیازمندان خراسان جنوبی توزیع می شود/۲

۳۶۰ بسته یلدایی به همت مرکز نیکوکاری رسانه یاران خراسان جنوبی، مرکز جامع تحکیم خانواده و گروه جهادی شهید فرهادی بسیج رسانه در بین ایتام و خانواده های نیازمند استان توزیع می شود.

 پویش گرمای مهربانی صبح امروز (۳۰ آذر) همزمان با ولادت حضرت زینب (س) و در آستانه شب یلدا توسط مرکز نیکوکاری رسانه یاران خراسان جنوبی با حضور مدیرکل کمیته امداد استان، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی، فرمانده سپاه بیرجند و جمعی از مسئولان و اصحاب رسانه برگزار شد.

 

«مهدی کاظمی» مدیر اجرایی مرکز نیکوکاری تخصصی رسانه یاران خراسان جنوبی با اشاره به راه اندازی و اجرای پویش گرمای مهربانی با همکاری گروه جهادی شهید فرهادی بسیج رسانه و مرکز جامع تحکیم خانواده خراسان جنوبی، گفت: هدف از اجرای این طرح تامین لوازم گرمایشی و لباس گرم برای خانواده های نیازمند است.

 

وی افزود: در آستانه طولانی ترین شب سال ۳۶۰ بسته یلدایی شامل میوه، شیرینی، شکلات، بسته‌های بهداشتی و مرغ تهیه شده که در بین خانواده های کم برخوردار و ایتام توزیع خواهیم شد.

 

کاظمی با بیان اینکه ارزش ریالی بسته‌های یلدایی بیش از ۷۰ میلیون تومان است، خاطر نشان کرد: بخش زیادی از این هزینه ها توسط خیرین و نیکوکاران استان تامین شده است.

 

مدیر اجرایی مرکز نیکوکاری تخصصی رسانه یاران خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز پویش گرمای مهربانی برای تامین لباس گرم دانش‌آموزان نیازمند استان برگزار شد و بیش از ۲۰۰ میلیون تومان کمک جمع آوری و توزیع شد، ادامه داد: امسال در پویش گرمای مهربانی(۲ ) نیز تاکنون بیش از ۱۰ دستگاه بخاری به ارزش ۱۱ میلیون تومان خریداری و به خانواده های نیازمند اهدا شد.

 

وی با تأکید بر اینکه هدف اصلی مرکز نیکوکاری رسانه یاران خراسان جنوبی استفاده از ظرفیت رسانه برای ترویج فرهنگ انفاق و نیکوکاری است، خاطر نشان کرد: هرساله با نزدیک شدن به شب یلدا تمام تلاش و همت خود را به کار می‌گیریم تا با تهیه لباس گرم و بسته‌های یلدای شادی را برای نیازمندان رقم بزنیم.

«سجاد رضایی» رئیس بسیج رسانه خراسان‌جنوبی نیز در این مراسم با بیان اینکه خبرنگاران استان به واسطه کرونا ضربه زیادی دیدند اما با همه وجود در کار خیر پیش قدم بودند، بیان داشت: امروز جنگ اصلی ما در رسانه و فرهنگ است.

وی بیان داشت: اصحاب رسانه در موضوع اقتصادی، معیشتی و عرصه کار جهادی و فیزیکی پا در میدان گذاشتند و همزمان جهاد فرهنگی  و اقتصادی را در پیش گرفتند.

رئیس بسیج رسانه خراسان‌جنوبی از برگزاری جشنواره رسانه‌ای ابوذر در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: از امروز جمع‌آوری آثار خبرنگاران در جشنواره آغاز می‌شود و در ۲۱ دی ماه همزمان روز سالگرد شهادت سردار سلیمانی آثار جمع‌بندی می‌شود.

 

 

به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار انجام شد:

تقدیر رئیس دانشگاه بیرجند از پرستاران مرکز بهداشت و درمان/۲

 دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار از زحمات پرستاران مرکز بهداشت و درمان تقدیر کرد.
تقدیر رئیس دانشگاه بیرجند از پرستاران مرکز بهداشت و درمان

دکتر خامسان، رئیس دانشگاه ، دکتر محسن خورشیدزاده معاون دانشجویی همزمان با سالروز ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار، ضمن حضور در مرکز بهداشت و درمان از زحمات و تلاش‌های همکاران مرکز بهداشت و درمان، تقدیر و تشکر کردند.

 

 

 

 

در این هفته منعقد می شود

تفاهم نامه‌ استفاده از پساب شاهرود به جای آب باکیفیت در فضای سبز/۳

تفاهم نامه‌ استفاده از پساب شاهرود به جای آب باکیفیت در فضای سبز در این هفته منعقد می شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه اولویت اول وزارت تفاهم نامه‌ استفاده از پساب شاهرود به جای آب باکیفیت در فضای سبزنیرو، رهاسازی آب در رودخانه‌ها به منظور تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی است گفت: بیش از ۹۵ درصد استفاده استان خراسان جنوبی از منابع آب زیرزمینی است و با شهرداری بیرجند در این هفته تفاهم نامه‌ای مبنی بر استفاده از پساب شاهرود به جای آب باکیفیت در فضای سبز منعقد خواهیم کرد.

قندهاری افزود: کیفیت پساب شاهرود سنجیده شده و سازمان استاندارد ایران نیز این موضوع را تایید کرده و از کیفیت گروه D برخوردار است و قابلیت رها سازی در رودخانه برای استفاده بهره برداران را دارد.

وی با اشاره به اینکه کیفیت این پساب بیشتر از چاه‌های آب کشاورزی است افزود: با جهاد کشاورزی در حال توافق برای الگوی کشت هستیم و این پساب را در ازای اینکه کشاورزان چاه‌های آب کشاورزی خود را خاموش و از منابع آب زیرزمینی استفاده نکنند، در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: خوشبختانه در خصوص بهره برداری‌های غیرمجاز در مسیر رودخانه‌ها با پمپ‌های غیرمجاز، دراستان موردی وجود ندارد و از مردم می‌خواهیم موارد احتمالی را به ما گزارش دهند.

قندهاری با اشاره به افزایش ۳۴ درصدی بارش‌های امسال واینکه همچنان ۷۰ درصد مخازن آب سد‌های خراسان جنوبی خالی است گفت: امیدواریم با تدوام بارش‌ها سال آبی خوبی داشته باشیم.

وی در خصوص کنتورگذاری چاه‌های کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: تاکنون جدود ۸۹ درصد چاه‌های کشاورزی استان کنتورگذاری شده و امیدواریم مابقی کشاورزان نیز به امر کنتورگذاری توجه خاص داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: شهرک‌های صنعتی استان نیز به صورت کامل کنتورگذاری شده است.

قندهاری در خصوص ساخت و ساز در بستر و حریم روخانه‌ها نیز گفت: از مردم خواهش می‌کنیم در حریم رودخانه‌ها ساخت و ساز نداشته باشند و هرگونه ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها با هماهنگی آب منطقه‌ای صورت گیرد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در کشور جزو سه استان برتر در بحث مهندسی رودخانه است گفت: امسال از بازگشایی ۵۰ متری رودخانه‌های استان تا کنون بیش از ۶۸ درصد محقق شده است که بیشتر مربوط به شهرستان‌های طبس، سربیشه و بیرجند است.

قندهاری افزود: این اقدام تا پایان سال و قبل از آغاز بارندگی‌های بهار به اتمام خواهد رسید.

کمبود ۳ هزار پرستار در خراسان جنوبی/۲

بیمارستان‌های خراسان جنوبی برای مراقبت از بیماران بر اساس استاندار وزارت بهداشت به ۳ هزار پرستار دیگر نیاز دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: هم اکنون در ۱۷ بیمارستان خراسان جنوبی بیش از هزار و ۵۰۰ نفر در گروه پرستاری مشغول به کار هستند که این تعداد جوابگوی نیاز بیماران بیمارستان‌های استان نیستند.
دکتر احمدی افزود: از این تعداد بیش از هزار و ۱۵۰ نفر پرستار، ۸۲ نفربهیار، ۴۳ نفر کمک پرستار و مابقی کارشناسان هوشبری و اتاق عمل هستند.وی ضریب نسبت تخت به پرستار در خراسان جنوبی را ۷۹ صدم اعلام کرد و گفت: میانگین کشوری ۸/۱ دهم است که تعداد پرستار در خراسان جنوبی حدودا نصف این تعداد است و و براین اساس خراسان جنوبی به به ۳ هزار پرستار دیگر نیاز دارد.
کمبود پرستار بویژه در بیمارستان‌های بزرگ استان بیشتر احساس می‌شود بطوری که هر پرستار بجای دو یا سه پرستار مشغول بکارهستند و حتی معوقاتشان از خرداد ماه پرداخت نشده است۹۳۴ نفر از پرستاران در بخش‌های بیماران کرونایی مشغول بکارند که از این تعداد ۴۲۱ پرستار به بیماری کرونا مبتلا شدند.وی سهمیه خراسان جنوبی را از استخدام پرستاران در دی ماه ۲۲ نفر اعلام کرد و افزود: حدود ۳۰۰ نفر از پرستاران استان شرکتی هستند که درخواست تغییر وضعیت به شرکتی دارند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

هزینه درمان بیماران کرونایی کاهش یافت

هزینه درمان بیماران کرونایی کاهش یافت

بیرجند- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به کاهش هزینه های درمان کرونا، گفت: با تحت پوشش بیمه قرار گرفتن برخی از داروها دیگر بیماران هزینه های میلیونی برای درمان نخواهند داشت.

جلال احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تعرفه درمان بیماران کرونایی برای همه کشور یکی است و مناطق محروم مستثنی نشده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان‌کرد: از طرف دیگر همه نقاط خراسان‌جنوبی محروم است و نمی‌توان منطقه خاصی را محروم دانست و تعرفه متفاوتی برای آن در نظر گرفت.

احمدی در پاسخ به این نکته خبرنگار مهر که برخی از مبتلایان به کرونا از هزینه‌های تا ۲۰ میلیون تومانی درمان کرونا گلایه دارند، ادامه داد: علت آن هزینه‌های بالای قیمت داروها بود.

وی افزود: البته برخی از داروهایی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و دیگر از هزینه‌های میلیونی درمان کرونا خبری نیست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: در حال حاضر ۹۰ درصد هزینه‌های درمان را دولت و بیمه پرداخت می‌کند و بیمار کرونا تنها ۱۰ درصد هزینه‌ها را می‌پردازد.

 

 

وخامت حال ۱۳بیمار کرونایی/۲

۳۰بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های خراسان جنوبی بسترس هستند که حال ۱۳بیمار وخیم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ساعت گذشته ۶۳ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجا شد که مجموعا ۱۵بیمار جدید شامل ۸بستری و ۷سرپایی شناسایی شدند.
دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۵نفر در بیرجند، ۲نفر در قاین، ۳نفر در طبس، ۲نفر در درمیان، ۱نفر در سربیشه و ۲نفر در سرایان بودند.
وی گفت: در حال حاضر ۲۰۴بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۱۰نفر کرونا مثبتند.
مهدی زاده افزود: از این تعداد ۳۰نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۱۳نفر وخیم است.

وی گفت: با ثبت ۳مورد فوت جدبد ناشی از کرونا در خراسان جنوبی مجموع فوت در اثر این بیماری در استان به ۶۸۷مورد رسید.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تا روز گذشته ۳۲هزار و ۷۰۵آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۱۴هزار و ۱۴۹بیمار شد.

 

اعزام تیم نیکوکاری به روستای اسکندر درمیان/۲

به مناسبت یلدا و با مشارکت بسیج و گروه خیریه، کاروان نیکوکاری به روستای اسکندر درمیان اعزام شد.

رئیس جمعیت هلال احمر درمیان  از توزیع ۵۰ بسته میوه توسط کاروان بین مردم روستا خبر داد و افزود: همچنین به همت این تیم ۵۰ ثوب لباس و ۵۰ بسته آجیل بین نیازمندان توزیع شد.

مرادی توزیع ۵۰ بسته نان و ۳۰ بسته ۲۴ ساعته مواد غذایی در روستا را از دیگر خدمات کاروان دانست.

رئیس جمعیت هلال احمر درمیان گفت: همچنین توسط این تیم ۱۵۰ عدد ماسک بهداشتی بین خانوار‌های روستا توزیع شده است.

وی به حضور دو آرایشگاه مرد برای ارائه خدمات مربوطه در روستا اشاره کرد و افزود: در مجموع خدماتی به ارزش ۱۰ میلیون تومان توسط کاروان به مردم روستا ارائه شده است.

 

 

کشف و توقیف ۱۳۴کارتن تخم مرغ خوراکی غیرمجاز/۴

از یک دستگاه اتوبوس برون شهری در بیرجند حدود یک و نیم تن تخم مرغ خوراکی غیرمجاز کشف و توقیف شد.

رییس شبکه دامپزشکی بیرجند گفت: با همکاری پلیس امنیت اقتصادی شهرستان از یک اتوبوس برون شهری که مقصدش خارج از استان بود ۱۳۴کارتن تخم مرغ خوراکی به وزن تقریبی یک و نیم تن کشف و توقیف شد.
علیزاده افزود:این محموله که فاقد گواهی بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی بود توسط پلیس امنیت اقتصادی به شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند ارجاع و پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به اداره تعزیرات حکومتی معرفی شد.
وی گفت: بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور نقل و انتقال تخم مرغ خوراکی با اخذ گواهی بهداشتی قرنطینه دامپزشکی و توسط کامیون یخچالدار برای رعایت زنجیره سرد امکان پذیر است و در صورت عدم رعایت موارد مذکور مراتب از طریق مراجع ذیصلاح قانونی قابل پیگیری خواهد بود.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*