اخبار علمی / واکسن کرونای آلمانی‌ها نتایج مثبت نشان داد

واکسن کرونای آلمانی‌ها نتایج مثبت نشان داد

شرکت آلمانی “کیوروک”( CureVac) اعلام کرد که آزمایش واکسن کروناویروس این شرکت روی حیوانات موفقیت‌آمیز بوده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا از رویترز، شرکت زیست فناوری”کیوروک”( CureVac) آلمان اعلام کرد: آزمایش واکسن کرونا این شرکت که در دوز کمی به حیوانات تزریق شد، واکنش سیستم ایمنی بدن این حیوانات را به همراه داشته است.

شرکت “کیوروک” اعلام کرد که این اطلاعات انتظارات این شرکت را برآورده کرده است چراکه انتظار شرکت کیوروک این بود که واکسن ساخت آن‌ها باعث ایجاد پاسخ ایمونولوژیک قوی برای خنثی کردن عامل بیماری “کووید-۱۹ “یعنی ویروس ” SARS-CoV-۲ “شود.

“دیتمار هوپ”( Dietmar Hopp) از بنیانگذاران این شرکت گفته که قصد دارند اولین آزمایشات بالینی روی داوطلبان سالم را در ماه ژوئن آغاز کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا پیش از این تلاش کرد که به واکسن ساخت این شرکت دسترسی پیدا کند که البته این اقدام با واکنش‌های سیاسی زیادی همراه بود و دولت آلمان هم شرکت “کیوروک” را پیشتیبانی کرد.

شرکت کیوروک در واکسن خود از رویکرد “پیام‌رسان آران‌ای”( RNA) استفاده می‌کند. همان روشی که شرکت‌های رقیب دیگر مانند “بایو ان تک”(BioNTech) و شریکش “پی‌فایزر” (Pfizer) و همچنین مدرنا (Moderna) استفاده می کنند.

 

 

بهترین مواد غذایی برای باز شدن عروق

زمانی که عادات صحیح تغذیه رعایت شود، ریز مغذی‌های مورد نیاز برای پاکسازی عروق به بدن می‌رسد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کاهش می‌یابد.

خوراکی‌های شگفت‌انگیز برای پاکسازی رگ‌های بدن

مواد غذایی و نوع تغذیه نقش موثری در سلامت بدن دارد. مصرف برخی مواد غذایی و زیاده‌روی در آن به مرور به مسدود شدن رگ‌ها منجر می‌شود و مشکلات اساسی در گردش خون و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ایجاد می‌کند.

رفع انسداد عروق و پیشگیری از تشکیل پلاک با رعایت رژیم غذایی سالم شامل مصرف فیبر محلول، آنتی اکسیدان و چربی‌های سالم همراه با حفظ سبک زندگی سالم با ورزش از جمله مواردی است که باید با افزایش سن بیشتر از هر زمانی مورد توجه قرار بگیرد.
خوراکی‌های شگفت‌انگیز برای پاکسازی رگ‌های بدن

خواص سیر

سیر مادهٔ غذایی شماره یک برای پاکسازی رگ‌ها محسوب می‌شود. اگر نمی‌خواهید رگ‌هایتان به این زودی‌ها دچار انسداد شود، سیر را در برنامهٔ روزانه‌تان بگنجانید. زیرا این مادهٔ غذایی حاوی خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که می‌تواند با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد مقابله کند. علاوه بر این، سیر باعث کاهش کلسترول بد خون شده و افزایش دهندهٔ کلسترول خوب خون محسوب می‌شود. این خواص سیر باعث می‌شود که جریان خون در رگ‌ها به خوبی انجام شده و با فشار خون بالا مقابله شود.

خوراکی‌های شگفت‌انگیز برای پاکسازی رگ‌های بدن

جو دوسر

جو دو سر به ویژه برای شروع یک روز سالم و با نشاط فوق العاده است. به خاطر اینکه باعث تحریک دستگاه گوارش شده و انرژی لازم را برای فعالیت‌های روزمره مهیا می‌سازد. فراموش نکنید که جو دوسر باعث کاهش چربی می‌شود که به جدارهٔ رگ‌های خونی چسبیده‌اند. در نتیجه می‌تواند احتمال بروز تصلب شرایین و مشکلات قلبی را کاهش دهد.

خوراکی‌های شگفت‌انگیز برای پاکسازی رگ‌های بدن

سیب

نتایج بررسی‌های انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که سیب حاوی ترکیبی به نام پکتین است که نقش موثری در کاهش کلسترول دارد. زمانیکه کلسترول خون در حد نرمال باشد امکان گرفتگی رگ‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، سیب حاوی فلاونوئید‌ها است. این ترکیبات مغذی باعث کاهش ۵۰ درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.


بیشتر بخوانید: حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن با خط کشیدن دور این مواد غذایی!


خوراکی‌های شگفت‌انگیز برای پاکسازی رگ‌های بدن

ماهی

ماهی‌های چرب منبع فوق العادهٔ اسید‌های چرب امگا۳ هستند. این اسید‌های چرب به «چربی‌های خوب» معروف هستند و بدن ما برای بهبود عملکرد دستگاه قلب و عروق و همچنین جلوگیری از گرفتگی رگ‌ها به آنها نیاز دارد. در بین ماهی‌های مختلف، ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، تن و ساردین و … حاوی بیشترین میزان اسید‌های چرب امگا۳ هستند.

خوراکی‌های شگفت‌انگیز برای پاکسازی رگ‌های بدن

زردچوبه

ترکیب فعال و پرخاصیت زردچوبه «کورکومین» نام دارد که محافظ سلامت قلب محسوب می‌شود. نتایج پژوهش‌های محققان نشان می‌دهند که زردچوبه به واسطهٔ دارا بودن این ترکیب می‌تواند از آسیب‌های ناشی از انسداد رگ‌ها جلوگیری کند. پس تا می‌توانید به غذا‌هایتان زردچوبه بزنید.

خوراکی‌های شگفت‌انگیز برای پاکسازی رگ‌های بدن

اسفناج

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند که اسفناج سرشار از ویتامین A و C است و برای جلوگیری از کاهش کلسترول و بروز بیماری‌هایی مانند تصلب شرایین، مفید است. خوشبختانه اسفناج جزو آن سبزی‌های نسبتا ارزان است که می‌توانید مصرف کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

خوراکی‌های شگفت‌انگیز برای پاکسازی رگ‌های بدن

میوه‌های خشک

میوه‌های خشک جزو بهترین انتخاب‌ها برای پیشگیری از انسداد رگ‌ها و تمیزی آنها محسوب می‌شوند. این مواد غذایی حاوی چربی‌های غیراشباع و اسید‌های چرب امگا۳ هستند که برای ارتقای سلامت رگ‌های خونی لازم و ضروری‌ هستند. در بین این میوه‌های خشک می‌توان به فندق، بادام، گردو، بادام زمینی اشاره کرد.

خوراکی‌های شگفت‌انگیز برای پاکسازی رگ‌های بدن

روغن زیتون

روغن زیتون بکر خواص زیادی برای سلامتی بدن و به ویژه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی دارد. این مادهٔ غذایی حاوی چربی‌های اشباع نشده است که به میزان اندکی اکسید شده و مانع رسوب کلسترول در رگ‌های خونی می‌شوند.


بیشتر بخوانید: با یک آزمایش ساده ظرف ۳۰ ثانیه از سلامت قلب خود مطمئن شوید


خوراکی‌های شگفت‌انگیز برای پاکسازی رگ‌های بدن

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع فوق العادهٔ آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن است که مانع از تجمع چربی در جدارهٔ رگ‌ها می‌شود. نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف روزانهٔ گوجه فرنگی باعث کاهش چشمگیر خطر بروز پلاکت‌ها در رگ‌ها می‌شود.

خوراکی‌های شگفت‌انگیز برای پاکسازی رگ‌های بدن

آب انار

محققان به طور علمی ثابت کرده‌اند که آب انار در مقایسه با آب شاه توت و آب پرتقال و … حاوی بیشترین میزان آنتی اکسیدان‌ها است. نتایج بررسی‌هایی که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده است نشان می‌دهد که این نوشیدنی مفید برای مقابله و درمان آسیب‌های وارد شده به رگ‌ها مانند تصلب شرایین موثر عمل می‌کند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

بهترین میوه‌ها و سبزیجات برای رشد مناسب کودک

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف میوه و سبزیجات برای کودکان فواید زیادی دارد و آنها را در مقابل بیماری‌ها ایمن می‌کند.

در حال تکمیل/فواید سبزی برای کودکان!

شهاب اولیایی، رژیم شناس و متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: میوه و سبزیجات مهم‌ترین مواد غذایی برای تمام سنین به خصوص کودکان است. متاسفانه برخی افراد به خصوص کودکان نسبت به مصرف سبزیجات کم توجهی می‌کنند و بیشتر به سمت تنقلات شیرین و شور گرایش دارند که این امر سیستم ایمنی آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

او افزود: از مهم‌ترین منابع خوراکی تامین کننده ویتامین‌ها، آب و فیبر برای بدن، گروه سبزیجات محسوب می‌شود. بیشترین میانگین نیازمندی‌های ویتامینی بدن را گروه سبزیجات و میوه‌ها به خود اختصاص می‌دهند. برای مثال ویتامین‌های E، C، A از همین طریق تامین می‌شوند. همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف سبزیجات و میوه‌ها توصیه می‌شود.

بهترین میوه‌ها و سبزیجات برای رشد مناسب کودک

 

اولیایی مطرح کرد: یکی از فواید سبزیجات، پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان است؛ زیرا به دلیل دارا بودن مواد آنتی‌اکسیدانی و از بین بردن رادیکال‌های آزاد، نقش موثری در این زمینه دارند. مصرف سبزیجات در کودکان نقش کنترلی در سنین جوانی و میانسالی را ایجاد می‌کند.

او ادامه داد: برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها مانند دیابت، بیماری قلبی عروقی و چاقی موثر است؛ بنابراین اگر مصرف میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی کودک به مقدار کافی در نظر بگیرید، می‌توان از بیماری‌های مزمن و واگیردار جلوگیری کنید. در واقع زمانی که ویتامین‌های بدن به اندازه کافی تامین نباشد، با ضعف ایمنی رو به رو می‌شویم؛ به خصوص در این دوران همه‌گیری ویروس کرونا برای پیشگیری و درمان بیماری، بسیار حائز اهمیت است.

این رژیم شناس و متخصص تغذیه گفت: فیبر موجود در میوه و سبزیجات به کاهش سطح کلسترول خون، کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی در سنین بالا و عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم در کنار تمام تنقلات مورد استفاده کودکان، بعنوان میان وعده از سبزبجات، میوه، آب سبزی و میوه‌ها مصرف شود.

بهترین میوه‌ها و سبزیجات برای رشد مناسب کودک

اولیایی در پایان تشریح کرد: بسیاری از میوه و سبزیجات مانند موز، آلو، زردآلو، آب‌پرتقال، اسفناج و حبوبات غنی از پتاسیم هستند و نقش بسیار مهمی در پیشگیری و درمان فشار خون بالا دارند. همچنین تعدادی از این گروه غذایی مانند کلم، کیوی، فلفل سبز، طالبی و مرکبات غنی از ویتامین C هستند که سرشار از آنتی‌اکسیدان و برای رشد بدن، رشد بافت ها، بهبود زخم و سلامتی دندان و لثه بسیار حائز اهمیت است. اسیدفولیک موجود در سبزیجات برای ساخت گلبول‌های قرمز خون بسیار کمک کننده است.

 

 

 

 

 

۷ خوراکی که کودکان هرگز نباید مصرف کنند

خوراکی‌های ناسالمی که باعث بروز بسیاری از مشکلات در رفتار کودکانتان و در نهایت موجب بیماری آنها می‌شود را بشناسید.

تغذیه سالم در دوران کودکی موجب رشد جسمی و روحی کودک می‌شود. در واقع کودکان برای رشد جسمی و ذهنی و انرژی بیشتر نیاز به پروتئین و سایر مواد مغذی دارند.

تغذیه سالم برای یک کودک، یک برنامه غذایی متعادل، متنوع و شامل کلیه گروه‌های غذایی است که تمام نیاز‌های او را برطرف کند، این در حالی است که کودکان بیشتر علاقه‌مند به غذا‌ها و خوراکی‌های مضر مثل فست فود‌ها، چیپس و پفک و … هستند و در بسیاری از خانواده‌ها این موضوع باعث ایجاد کشمکش‌هایی شده است.

انتخاب هفت ماده غذایی برای آنکه هرگز به فرزندان داده نشوند بسیار سخت است، زیرا تعداد غذا‌های ناسالم و مضر برای سلامت کودکان بسیار زیاد است، خیلی از این مواد غذایی سلامتی را برای یک عمر از کودک گرفته و چاقی را برای او به ارمغان می‌آورد.

بسته بندی‌های کارتونی زیبا که مطابق پسند و میل کودکان است باعث می‌شود که قانع کردن فرزندان در نخریدن خوراکی در فروشگاه‌های مواد غذایی به امری طاقت فرسا تبدیل شود.

با وجود این بسته بندی‌های فریبنده، غذا‌های مخصوص کودکان برای آنها به قدری مضر است که کاملاً باید از خرید آنها خودداری کرد. باید بدانیم که انتخاب غذای مفید و مناسب برای خود و فرزندانمان، داشتن یک زندگی سالم و به دور از بیماری را برای ‌ما به همراه خواهد داشت.

آب میوه

در ادامه ۷ غذای ناسالم و مضر برای کودکان را به شما معرفی می‌کنیم:

۱. نوشیدنی‌های شیرین

بچه‌ها عاشق شکر هستند. قند برای بچه‌ها به شدت مضر است و نوشیدنی‌های ورزشی، آب میوه و تمام نوشیدنی‌های صنعتی دیگر با برچسب‌های رنگی زیبا و تبلیغات هدفمند هرگز نباید مصرف شوند.

میوه حاوی مقدار زیادی قند و همچنین فیبر و مواد مغذی است. هنگامی که آبِ میوه دفع شد، فیبر و بسیاری از مواد مغذی دیگر را از دست می‌رود و آنچه باقی می‌ماند، قند است.

قند باعث پوسیدگی دندان‌ها و اضافه وزن می‌شود و بر روی برخی رفتار‌های کودکان اثر بسیار منفی می‌گذارد، بنابراین سعی کنید به کودکان خود میوه را بدهید.

غلات صبحانه

۲. غلات صبحانه

غلات صبحانه و شیرینی‌ها از جمله موادغذایی غیر مفید و ناسالم برای کودکان هستند، اما دلیل اصلی این ناسالم بودن، آرد سفید تصفیه شده است. در بدن فرآیند سوزاندن و استفاده از آرد سفید همانند شکر است یعنی اگر از طریق ورزش سوزانده نشود، بدن آن را به چربی شکم تبدیل می‌کند .غلات صبحانه پر از شکر هستند که سبب آسیب‌های رفتاری در کودکان و نیز چاقی شکمی در آنان می‌شود.

فرآورده‌های گوشتی

۳. فرآورده‌های گوشتی

کودکان عاشق سوسیس و کالباس و هات داگ‌ها هستند که این علاقه‌مندی زمینه ساز مشکلات زیادی در آینده خواهد شد. فرآورده‌های گوشتی متشکل از مواد نگهدارنده، چربی‌های ناسالم و مقداری نمک هستند. نیترات موجود در آن‌ها نیز از عوامل سرطان زا است.

مصرف فرآورده‌های گوشتی شامل هات داگ، سوسیس، همبرگر، کالباس و غیره توسط بچه‌ها، آن‌ها را دچار مشکلات قلبی، فشار خون و اضافه وزن می‌کند. معمولاً این مواد غذایی همراه با نان سفید خورده می‌شوند نه نان سبوس دار؛ که افزون بر مضرات گفته شده، شکر ناسالم موجود در این نان‌ها هم به آن اضافه می‌شود.

غذاهای منجمد

۴. غذا‌های منجمد و نیمه آماده یا فینگر فود‌ها

غذا‌های نیمه آماده منجمد همچون ناگت مرغ، فیله سوخاری و پنیر سوخاری  به شدت ناسالم هستند. برای تهیه این مواد خوراکی از مواد با کیفیت بسیار پایین استفاده می‌شود. آرد تصفیه یکی از این مواد است. این ماده ناسالم در چربی‌های با ترانس بالا مانند روغن‌های گیاهی هیدروژنه سرخ می‌شود، سپس با سس‌های دارای مواد نگهدارنده و غنی از شکر خورده می‌شود.

می‌توانیم نام چنین وعده غذایی را یک وعده غذایی مناسب برای چاق شدن یک کودک و پر از مواد اولیه سرطان‌زا بنامیم!.

پاستا

۵. پاستا

چه کسی فکر می‌کرد غذای مورد علاقهی بسیاری از کودکان اینقدر مضر باشد؟. حدس بزنید که نودل با چه چیزی ساخته شده است؟. آرد سفید، پنیر، سدیم، مواد نگهدارنده، مواد افزودنی غیرغذایی و شاید بهتر است بگوییم هیچ ماده غذایی مفیدی ندارد.

یکی از مواد شیمیایی خطرناک در این ماده غذایی، فتالات است. استفاده از این ماده شیمیایی در ساخت اسباب بازی‌های کودکان حدود یک دهه قبل ممنوع شد، زیرا سبب به‌وجود آمدن مشکلات یادگیری و رفتاری در کودک می‌شود.

تولید کننده این مواد غذایی مستقیما این ماده را به تولیدات خود اضافه نمی‌کند، اما در طی فرآیند تولید فتالات حاصل می‌شود.

پاستیل

۶. انواع پاستیل

پاستیل‌ها حاوی مقادیر زیادی شربت ذرت هستند که فروکتوز بالایی دارد. علاوه بر فروکتوز، رنگ‌های مصنوعی موجود در پاستیل‌ها برای کودکان مضر هستند، به جای پاستیل، سعی کنید کودکان را به میوه‌ها علاقه‌مند کنید. برای مثال میوه‌ها را می‌توانید داخل فریزر منجمد کنید و جایگزین پاستیل کنید.

پف‌فیل‌ها

۷. ذرت بو داده

کودکان خوردن ذرت بو داده را دوست دارند و اغلب در سالن‌های سینما یا رستوران‌ها آن را سفارش می‌دهند، اما این غذا ناسالم است و کودکان نباید آن را بخورند. یک ذرت بو داده بزرگ حاوی ۱۲۰۰ کالری و چربی اشباع شده است که برای یک کودک در سن ۵ تا ۱۳ بسیار زیاد است.

باید بدانید ذرت بو داده سبب افزایش کالری و نمک می‌شود، بهترین گزینه این است که آن را با دستور العمل‌های سالم در خانه تهیه کنید و با خود بیرون ببرید.

مصرف غذا‌های ناسالم در رفتار کودکان شما تأثیرات منفی دارد

بسیار دلسرد کننده و ناامید کننده است که تولید‌کنندگان برای تغذیه‌ کودکان، این‌گونه برنامه ریخته‌اند که غذا‌های شور، شیرین و یا فرآوری شده‌ی مضر را دوست داشته باشند.

فروش مواد غذایی با کیفیت پایین به کودکان از طریق تبلیغات و برچسب‌های رنگی و بسته بندی‌های جذاب بر روی آن‌ها به سودجویان کمک می‌کند تا برای کسب منفعت بیشتر سلامت کودکان را به خطر بی‌اندازند.

بسیاری از مواد غذایی کودکان، ناسالم هستند و همین موضوع دلیل بر اضافه وزن، کوتاهی قامت، ابتلا به سرطان، دیابت نوع دوم و مشکلات قلبی و رفتاری از جمله بیش فعالی در آنها می‌شود.

به جای مصرف این مواد مضر و غیرمفید می‌توان از نان‌های سبوس‌دار، گوشت بدون چربی، سبزیجات خام و بخارپز استفاده کرد و حتما از مصرف نوشیدنی‌های شیرین و شیرین کننده‌های مصنوعی اجتناب کنید.

با خوردن غذا‌های سالم یقیناً یک فرزند خوشحال تر، سالم‌تر با مشکلات رفتاری کمتری خواهید داشت و بدانید که با تغذیه‌ی سالم هم خود و هم خانواده تان شادابتر خواهید بود.

 

 

 

 

 

کارهایی که بعد از غذا خوردن ممنوع است

یک متخصص تغذیه انجام برخی کارها را بعد از غذا خوردن برای دستگاه گوارش مضر می‌داند.

انجام چه کار‌هایی بلافاصله بعد از مصرف غذا توصیه نمی‌شود؟

نرگس جوزدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عواقب مصرف برخی مواد غذایی بعد از غذا بیان کرد: مصرف برخی مواد غذایی مانند چای بعد از وعده غذا، میزان جذب آهن را کاهش می‌دهد؛ بنابراین توصیه می‌شود تا یک ساعت بعد از غذا، این نوشیدنی به هیچ عنوان استفاده نشود تا بدن بهترین بهره را از آهن ببرد.

او افزود: افرادی که بلافاصله بعد از نوشیدن چای به صرف غذا می‌پردازند باید بدانند که آهن در بدن این افراد کاهش یافته و جذب غذا به خوبی صورت نمی‌پذیرد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه هیچ یافته یا شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد نباید بعد از غذا به مصرف میوه جات پرداخت، تاکید کرد: در کنار برخی وعده‌های غذایی همانند دوغ، ماست و سالاد می‌توان از میوه جات استفاده کرد، این موضوع هیچ ضرری برای سلامت بدن نخواهد داشت. خوبی مصرف یک عدد یا نصف عدد میوه در کنار غذا تاثیر ویتامین C آن است که به جذب بهتر غذا کمک خواهد کرد البته نباید در استفاده آن زیاده روی کرد.

مضرات سیگار بعد از صرف غذا

جوزدانی با اشاره به مضرات سیگار بعد از مصرف غذا اظهار کرد: از آن جایی که بعد از صرف غذا جریان خون در کنار دستگاه گوارش افزایش می‌یابد، کشیدن سیگار باعث هدایت این جریان خون به سمت ریه‌ها می‌شود؛ بنابراین کمبود اکسیژن می‌تواند بر عملکرد دستگاه گوارش، هضم و جذب غذا اثر بگذارد.

انجام چه کار‌هایی بلافاصله بعد از مصرف غذا توصیه نمی‌شود؟

نخوابید!

این متخصص تغذیه درباره مدت زمان استراحت بعد از صرف مواد غذایی تصریح کرد: توصیه می‌شود بعد از صرف غذا حداقل ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت به صورت نشسته باشیم. خوابیدن بلافاصله بعد از غذا می‌تواند بر رفلاکس معده تاثیر گذارد بنابراین خوردن شام در آخر شب کار بسیار اشتباهی است.

جوزانی ادامه داد: از آن جایی که حمام کردن یک فعالیت به حساب می‌آید؛ بنابراین بلافاصله بعد از خوردن غذا به حمام نروید زیرا بعد از خوردن غذای نسبتا سنگین، خون به سمت دستگاه گوارش می رود و خون‌رسانی به مغز کاهش می‌یابد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به عواقب نوشیدن آب در کنار غذا اظهار کرد: بهتر است نوشیدن آب سرد یا گرم را در کنار غذا کم کنیم؛ نوشیدن آب همراه با غذا موجب اختلال در عمل هضم می‌شود، بهتر است از حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مانده به غذا و ۱ تا ۲ ساعت پس از غذا، آب استفاده نشود.

گیاه خواران لبنیات بخورند؟

جوزدانی با بیان اینکه مصرف لبنیاتی مانند شیر، ماست، دوغ و … می‌تواند روی آهن سبزیجات اثرگذار باشند، تاکید کرد: اگر فردی گیاه خوار است یا میزان پروتئینی که استفاده می‌کند از منابع گیاهی است، زمانی که به نوشیدن شیر یا مصرف ماست در کنار غذا اقدام کند، باعث می‌شود تا جذب آهن در این دسته از افراد کند شود و توصیه می‌شود در این دسته از افراد به جای مصرف لبنیات از ویتامین C استفاده کنند تا آهن غذا برایشان قابل جذب‌تر باشد.

 

 

 

 

۱۰ ماده غذایی گیاهی برای داشتن کلیه‌های سالم

محدودیت‌های غذایی برای افرادی که بیماری کلیوی دارند متفاوت است، اما مصرف چند ماده غذایی برای حفظ سلامتی و بهبود عملکرد کلیه‌ها توصیه می‌شود.

بیماری کلیه یک معضل فراگیر در سطح جهان است که حدود ۱۰ درصد از جمعیت دنیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کلیه‌ها اندام‌های لوبیا شکل کوچک، اما قدرتمندی هستند که عملکرد‌های مهم بسیاری را انجام می‌دهند.

آن‌ها وظیفه فیلترکردن مواد زائد، آزاد کردن هورمون‌های تنظیم فشار خون، متعادل کردن مایعات در بدن، تولید ادرار و بسیاری از کار‌های اساسی دیگر را دارند.

روش‌های مختلفی سبب آسیب به این اندام حیاتی می‌شود، دیابت و فشار خون بالا شایع‌ترین عوامل به وجود آورنده بیماری کلیوی هستند.

چاقی، سیگار کشیدن، عوامل ژنتیک، جنسیت و سن نیز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری کلیوی را افزایش دهد. همچنین قند خون کنترل نشده و فشار خون بالا باعث آسیب رساندن به رگ‌های خونی در کلیه‌ها می‌شود و توانایی عملکرد بهینه آن‌ها را کاهش می‌دهد.

هنگامی که کلیه‌ها به درستی کار نمی‌کنند، مواد زائد در خون زیاد می‌شوند، بنابراین لازم است افراد مبتلا به بیماری کلیوی رژیم غذایی خاصی را دنبال کنند.

رژیم غذایی و بیماری کلیوی

محدودیت‌های غذایی بسته به میزان آسیب کلیه متفاوت است، برای مثال، افراد در مراحل اولیه بیماری کلیوی محدودیت‌های متفاوتی نسبت به افراد با نارسایی حاد کلیه دارند.

برای اکثر مبتلایان به نارسایی حاد کلیوی، پیروی از رژیم غذایی مناسب حائز اهمیت است که به کاهش میزان مواد زائد در خون کمک می‌کند، این کار به تقویت عملکرد کلیه و در عین حال جلوگیری از آسیب بیشتر کمک می‌کند.

در حالی که محدودیت در رژیم غذایی متفاوت است، اما به طور معمول توصیه می‌شود همه افراد مبتلا به بیماری کلیوی مصرف مواد مغذی زیر را برای خود محدود کنند:

از مصرف سدیم اضافی بپرهیزید

سدیم در بسیاری از غذا‌ها وجود دارد و عنصر اصلی نمک سفره است. کلیه‌های آسیب دیده نمی‌توانند سدیم اضافی را فیلتر کنند و باعث افزایش سطح آن در خون می‌شوند. اغلب توصیه می‌شود سدیم را به کمتر از ۲ میلی‌گرم در روز محدود کنید.

کاهش مصرف پتاسیم

پتاسیم نقش‌های بسیار مهمی در بدن دارد، اما افراد مبتلا به بیماری کلیوی برای جلوگیری از سطح بالای آن در خون، باید پتاسیم را محدود کنند، معمولاً توصیه می‌شود پتاسیم را به کمتر از ۲ میلی‌گرم در روز محدود کنید.

از مصرف زیاد فسفر بپرهیزید

کلیه‌های آسیب دیده نمی‌توانند فسفر اضافی که ماده معدنی موجود در بسیاری از غذا‌ها است را از بین ببرند. مقدار زیاد این ماده می‌تواند به بدن آسیب برساند، بنابراین فسفر رژیم غذایی در بیشتر بیماران به کمتر از ۸۰۰-۱۰۰۰ میلی گرم در روز محدود می‌شود.

کاهش مصرف پروتئین در افراد مبتلا به بیماری کلیوی

یکی دیگر از مواد مغذی است که ممکن است افراد مبتلا به بیماری کلیوی نیاز به محدود کردن آن داشته باشند، پروتئین است زیرا کلیه‌های آسیب دیده نمی‌توانند مواد زائد حاصل از متابولیسم پروتئین را پاک کنند. با این حال، افراد مبتلا به بیماری حاد کلیوی در مرحله نهایی که تحت درمان دیالیز قرار می‌گیرند، نیاز به پروتئین بیشتری دارند.

شرایط هر فرد مبتلا به بیماری کلیوی با دیگری متفاوت است، به همین دلیل مهم است که با پزشک خود درباره نیاز‌های غذایی خود صحبت کنید. خوشبختانه بسیاری از خوراکی‌های خوش طعم و سالم که میزان فسفر، پتاسیم و سدیم در آن‌ها کم باشد، وجود دارند.

گل کلم و کلیه

مصرف این خوراکی‌ها برای کلیه مفید است

در ادامه ۱۰ مورد از بهترین خوراکی‌ها برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی ارائه شده است.

گل کلم

گل کلم گیاهی مغذی است که منبع خوبی برای بسیاری از مواد مغذی از جمله ویتامین C، ویتامین K و ویتامین B۱۲ است. همچنین سرشار از ترکیبات ضد التهابی مانند ایندول و منبع عالی فیبر است. گل کلم پوره را می‌توان به جای سیب زمینی در سبد غذایی خود گنجاند تا به عنوان تامین کننده‌ پتاسیم بدن استفاده شود.

یک فنجان (۱۲۴ گرم) گل کلم پخته شده حاوی  ۱۹ میلی‌گرم سدیم، ۱۷۶ میلی‌گرم پتاسیم و ۴۰ میلی‌گرم فسفر است.

زغال اخته و کلیه

زغال اخته

زغال اخته سرشار از مواد مغذی و یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدانی است که می‌توانید، بخورید. این خوراکی حاوی آنتی اکسیدان‌هایی به نام آنتوسیانین‌ها هستند که می‌تواند در برابر بیماری‌های قلبی، برخی سرطان‌ها، آلزایمر و دیابت محافظت کنند. زغال اخته، مقادیر کمی از سدیم، فسفر و پتاسیم دارد، بنابراین ماده غذایی و رژیمی فوق العاده برای افراد با نارسایی کلیه است.

یک فنجان (۱۴۸ گرم) زغال اخته تازه حاوی ۱.۵ میلی‌گرم سدیم، ۱۱۴ میلی‌گرم پتاسیم و ۱۸ میلی گرم فسفر است.

ماهی خاردار و کلیه

ماهی خاردار یا باس دریایی

ماهی خاردار حاوی پروتئین با کیفیت بالا است که چربی‌های فوق‌العاده سالم به نام امگا ۳ دارد. امگا ۳ به کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر، افسردگی و اضطراب کمک می‌کند.

در حالی که همه ماهی‌ها از فسفر سرشار هستند، ماهی خاردار حاوی مقادیر کمتری از این ماده معدنی به نسبت سایر غذا‌های دریایی است. با این حال، مصرف مقدار کمی از این مواد غذایی برای کنترل سطح فسفر ضروری است.

۸۵ گرم ماهی خاردار پخته شده حاوی  ۷۴ میلی‌گرم سدیم، ۲۷۹ میلی‌گرم پتاسیم و ۲۱۱ میلی‌گرم فسفر است.

انگور قرمز و کلیه

 انگور قرمز

انگور قرمز یک سبد غذایی کامل را در یک حجم کوچک ارائه می‌دهد. انگور قرمز سرشار از ویتامین C است و حاوی آنتی اکسیدان‌هایی به نام فلاونوئید‌ها بوده که باعث کاهش التهاب است. علاوه بر این، انگور قرمز دارای ترکیبات شیمیایی فراوانی به نام رسوراترول است که نوعی از فلاونوئید است که سبب حفظ سلامت قلب می‌شود و محافظی در برابر دیابت و آلزایمر است.

نیمی از فنجان (۷۵ گرم) از این میوه‌های شیرین حاوی ۱.۵ میلی‌گرم سدیم، ۱۴۴ میلی‌گرم پتاسیم و ۱۵ میلی‌گرم فسفر است.

سفیده تخم مرغ و کلیه

سفیده تخم مرغ

اگرچه زرده تخم مرغ بسیار مغذی است، اما حاوی مقادیر زیادی فسفر است، بنابراین سفیده تخم مرغ برای افرادی که مشکل کلیوی دارند، انتخاب بهتری است. سفیده تخم مرغ یک منبع پروتئین با کیفیت بالا و مناسب برای کلیه‌ها فراهم می‌کند، افزون بر این، سفیده تخم مرغ برای کسانی که تحت درمان با دیالیز هستند، یک انتخاب عالی است چرا که این افراد نیاز مصرف پروتئین بالایی دارند، اما باید استفاده از فسفر را برای خود محدود کنند.

دو سفیده بزرگ تخم مرغ (۶۶ گرم) حاوی ۱۱۰ میلی‌گرم سدیم،۱۰۸ میلی‌گرم پتاسیم و ۱۰ میلی‌گرم فسفر است.

سیر و کلیه

سیر

به افرادی که مشکلات کلیوی دارند توصیه می‌شود میزان سدیمِ رژیم غذایی خود از جمله نمک را محدود کنند. سیر جایگزین خوبی برای نمک است و ضمن داشتن فواید غذایی، طعم غذا را لذیذتر می‌کند. سیر منبع خوبی از منگنز، ویتامین C و ویتامین B۶ است و حاوی ترکیبات گوگردی است که خاصیت ضد التهابی دارند.

۹ گرم سیر حاوی ۱.۵ میلی‌گرم سدیم، ۳۶ میلی‌گرم پتاسیم و ۱۴ میلی‌گرم فسفر است.

گندم سیاه و کلیه

گندم سیاه

بسیاری از غلات کامل حاوی فسفر زیادی هستند، اما گندم سیاه یک استثناست. گندم سیاه بسیار مغذی است و مقدار خوبی از ویتامین‌های گروه B، منیزیم، آهن و فیبر را در اختیار بدن شما قرار می‌دهد. گندم سیاه بدون گلوتن است که برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن انتخاب خوبی است.

نصف فنجان (۸۴ گرم) گندم سیاه پخته حاوی ۳.۵ میلی‌گرم سدیم، ۷۴ میلی‌گرم پتاسیم و  ۵۹ میلی‌گرم فسفر است.

روغن زیتون و کلیه

روغن زیتون

روغن زیتون منبع سالم چربی و فسفر است و از این نظر برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی گزینه بسیار است. غالباً، افراد مبتلا به نارسایی حاد کلیوی برای حفظ وزن خود مشکل دارند، پس تهیه غذا‌های سالم و پر کالری مانند روغن زیتون از اهمیت زیادی برای آنها برخوردار است. اکثر چربی‌های موجود در روغن زیتون یک چربی غیر اشباع به نام اسید اولئیک است که خاصیت ضد التهابی دارند. چربی‌های اشباع نشده در دما‌های بالا پایدار هستند  بنابراین روغن زیتون را به یک انتخاب سالم برای پخت و پز تبدیل می‌کند.

یک قاشق غذاخوری (۱۳.۵ گرم) روغن زیتون دارای ۰.۳ میلی‌گرم سدیم و  ۰.۱ میلی‌گرم پتاسیم است.

بلغور و کلیه

 بلغور

بلغور یک جایگزین فوق العاده و مفید برای کلیه است تا جایگزینی باشد برای سایر غلات کامل که سرشار از فسفر و پتاسیم هستند. این دانه مغذی منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B، منیزیم، منگنز و آهن است. همچنین منبع عالی پروتئین گیاهی و پر از فیبر است که برای سلامتی دستگاه گوارش بسیار حائز اهمیت است.

یک فنجان نیمه (۹۱ گرم) بلغور حاوی ۴.۵ میلی‌گرم سدیم، ۶۲ میلی‌گرم پتاسیم و ۳۶ میلی‌گرم فسفر است.

کلم و کلیه

کلم

کلم متعلق به خانواده سبزیجات است و دارای ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی قدرتمند و ماده غذایی عالی و دارای ویتامین K، ویتامین C و بسیاری از ویتامین‌های گروه B است. کلم با دارا بودن فیبر نامحلول، با تقویت حرکات منظم روده و اضافه کردن فله به مدفوع، سیستم هضم شما را سالم نگه می‌دارد.یک فنجان (۷۰ گرم) کلم خرد شده حاوی ۱۳ میلی‌گرم سدیم، ۱۱۹ میلی‌گرم پتاسیم و ۱۸ میلی‌گرم فسفر است.

براین اساس غذا‌های مناسب کلیه که ذکر شد، گزینه‌های عالی برای افرادی است که رژیم کلیوی را دنبال می‌کنند. به یاد داشته باشید که همیشه در مورد گزینه‌های غذایی خود با پزشک مربوطه صحبت کنید و اطمینان حاصل کنید که شما بهترین رژیم را برای نیاز‌های فردی خود اتتخاب کرده‌اید. محدودیت‌های غذایی بسته به نوع و میزان آسیب کلیه و همچنین مداخلات پزشکی در محل مانند دارو‌ها یا درمان دیالیز متفاوت است.

 

 

 

 

 

نوشابه های قندی برای قلب زنان مضر است

نوشابه های قندی برای قلب زنان مضر است

طبق نتایج یک مطالعه جدید، زنانی که مقادیر زیادی نوشابه گازدار، آبمیوه های شیرین و سایر نوشابه های قندی را مصرف می کنند در معرض ریسک بالاتر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا، زنانی که یک نوشیدنی یا بیشتر در روز می‌نوشند در مقایسه با زنانی که هرگز چنین نوشیدنی‌های مصرف نمی‌کنند حدود ۲۰ درصد بیشتر با ریسک بیماری قلبی مواجه هستند. و تنها نوشابه‌های گازدار مشکل زا نیستند بلکه نوشیدنی‌های میوه‌ای هم همراه با شکر افزودنی پرریسک هستند.

«چریل آندرسون»، پژوهشگر ارشد تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما پیش بینی می‌کنیم که چندین دلیل موجب می‌شود قند ریسک بیماری قلبی را افزایش دهد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «مواد قندی موجب افزایش میزان گلوکز و غلظت انسولین در خون شده که میزان اشتها را افزایش داده و منجر به چاقی، فاکتور پرخطر اصلی بیماری قلبی عروقی، می‌شود.»

آندرسون تاکید می‌کند: «بعلاوه میزان بیش از اندازه قند در خون با فشار اکسایشی و التهاب، مقاومت انسولین، الگوی ناسالم کلسترول و دیابت نوع۲ مرتبط است، مشکلاتی که ارتباط قوی ای با ابتلاء به تصلب شریان، تنگ شدن تدریجی عروق خونی، دارند.»

بیش از ۱۰۰ هزار زن در کالیفرنیا در این مطالعه شرکت کردند.

محققان دریافتند افرادی که روزانه یک نوشیدنی قندی یا بیشتر می‌نوشیدند در مقایسه با زنانی که به ندرت نوشابه مصرف می‌کردند یا اصلاً چنین نوشابه‌های نمی‌نوشیدند ۲۶ درصد بیشتر با احتمال نیاز به جراحی نظیر آنژیوپلاستی برای کاهش جریان خون مواجه بودند و ۲۱ درصد بیشتر با ریسک سکته روبرو بودند.

به گفته محققان، گاهی اوقات افراد از نوشابه‌های رژیمی استفاده می‌کنند که آنها هم به دلیل داشتن مواد شیرین کننده مصنوعی نظیر ساخارین برای سلامت مضر هستند.

انجمن قلب آمریکا، سالم‌ترین نوشیدنی را آب آشامیدنی معرفی می‌کند که فاقد قند، شیرین کننده‌های مصنوعی و کالری است.

۲ ماه پس از بهبودی مبتلایان به کرونا، فرصت طلایی اهدای پلاسما

۲ ماه پس از بهبودی مبتلایان به کرونا، فرصت طلایی اهدای پلاسما

 مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: یک تا دو ماه پس از بهبودی از ابتلا به ویروس کرونا، به دلیل میزان مناسب آنتی بادی و کیفیت بالای پلاسما، فرصت طلایی برای اهدای پلاسما است و بهبود یافتگان به منظور کمک‌ به مبتلان به کرونا نباید این فرصت را از دست بدهند.

پیمان عشقی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مبتلایان به ویروس کرونا توجه داشته باشند بعد از گذشت ۲۸ روز از ابتلا، بهبود یافته اند و هیچ منعی برای حضور در جامعه ندارند و می توانند با اطمینان خون و پلاسما اهدا کنند.
وی ادامه داد: همچنین اهداکنندگان خون و پلاسما اطمینان داشته باشند که ویروس کرونا به هیچ وجه از طر یق خون و اهدای آن منتقل نمی شود و همه مر اکز اهدای خون و همچنین تجهیزات کاملا استریل است و توصیه های بهداشتی در آنها رعایت می شود، بنا براین اهدا کنندگان با اطمینان خاطر به این مراکز مراجعه و خون اهدا کنند..
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: از زمانی که ایران مطالعات پلاسمای بهبود یافتگان از ویروس کرونا را شروع کرد یکی دو هفته بعد از ما کشورهای دیگر اروپایی و آمریکایی نیز شروع به این مطالعات کردند اما تاکنون هیچ گونه نتیجه این مطالعات به چاپ نرسیده است.
عشقی ادامه داد: مطالعات پلاسما درمانی در دهه قبل نیز بر روی بیماری‌های عفونی تنفسی خطرناک انجام شده بود که نتیجه امیدوار کننده ای را در پی داشت.
مدیرعامل سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: در بیماران مبتلا به ویروس کرونا نیز سازمان انتقال خون به عنوان یک پژوهشگر و از منظر طب انتقال خون ایران، این مطالعات را در دست بررسی دارد.
وی ادامه داد: سازمان انتقال خون ایران متولی تامین خون و فرآورده های مورد نیاز کشور است، بنابراین اخبار مربوط به پژوهش‌های پلاسما درمانی در بیماری های عفونی را رصد می‌کند، باید بتوانیم ذخایر پلاسما و همین طور فرآورده های درمانی خود را برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ که معلوم نیست که دوره شیوع و آن چه زمانی به اتمام میرسد را داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان انتقال خون تاکید کرد: نکته ای که بسیار اهمیت دارد این است که بیماران بهبود یافته باید توجه داشته باشند که آنتی بادی موجود در پلاسمای آنها به مرور زمان رو به کاهش خواهد رفت بنابراین بعد از یک ماه بهبودی می توانند برای اهدای پلاسمای خود اقدام کنند، زیرا هر چه از این زمان بگذرد سطح آنتی بادی در پلاسمای آنها کاهش می یابد.
وی تاکید کرد: این زمان علاوه بر این که بهترین زمان برای اهدای پلاسما توسط بهبود یافتگان ویروس کرونا قلمداد می شود زمانی است که به دلیل ازدیاد بیماران مبتلا به ویروس کرونا نیز بیشترین نیاز به اهدای پلاسما احساس می‌شود.

 

 

 

 

 

شناسایی پروتئین پیش بینی کننده بیماری کووید ۱۹

شناسایی پروتئین پیش بینی کننده بیماری کووید ۱۹

مطالعه جدید محققان نشان می دهد میزان بالای پروتئین suPAR در خون افراد مبتلا به کووید ۱۹ عامل پیش بینی کننده دوره شدیدتر این بیماری است.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دریافتند وجود پروتئین suPAR (soluble urokinase plasminogen activator receptor) به دانشمندان در پیش بینی اینکه چه کسی با احتمال ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ شدیدتر روبروست کمک می‌کند.

این یافته به متخصصان کادر درمان در شناسایی افراد نیازمند به مراقبت‌های ویژه کمک می‌کند تا در بیمارستان باقی بمانند و درمان را دریافت کنند. بدین ترتیب، افراد مبتلا به بیماری کم شدت تر می‌توانند در خانه مانده و تحت درمان قرار گیرند.

دکتر «ژوچن ریزر» سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه راش شیکاگو آمریکا، در این باره می‌گوید: اگر ما میزان پروتئین suPAR خون را به عنوان بخش تشخیص بیماری کووید ۱۹ اندازه گیری کنیم، می‌توانیم در مورد بستری افراد در بیمارستان یا فرستادن شأن به منزل تصمیم بگیریم.

وی در ادامه می‌افزاید: میزان suPAR پلاسما خون به ما امکان کنترل بهتر بیماری و بکارگیری درمان‌های جدید و حفاظتی را از همان ابتدا می‌دهد.

در این مطالعه، داده‌های مربوط به ۱۵ بیمار کووید ۱۹ در مرکز پزشکی دانشگاه راش و ۵۷ بیمار از دانشگاه آتن یونان بررسی شدند.

محققان بعد از اندازه گیری میزان suPAR خون بیماران دریافتند افراد دارای میزان بالاتر suPAR در خون شأن در مقایسه با بیماران میزان پایین‌تر این پروتئین سریع‌تر نیاز به لوله گذاری برای دریافت تنفس مصنوعی دارند.

به گفته محققان، از آنجایی که suPAR واکنش دهنده سیستم ایمنی درونی است می‌تواند نشانگر شدت بیماری باشد. این نتایج نشان می‌دهد که میزان بالاتر suPAR پلاسما، موجب عملکرد بدتر ریه‌های این بیماران خواهد بود. هر چقدر میزان suPAR بیشتر باشد، در مدت زمان کوتاه‌تری بیمار نیاز به دستگاه تنفسی خواهد داشت.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*