اخبار خراسان جنوبی / راه اندازی اولین کارخانه کفش ضد باکتری در شهرستان فردوس

راه اندازی اولین کارخانه کفش ضد باکتری در شهرستان فردوس / ۲

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان فردوس از راه اندازی اولین کارخانه کفش ضد باکتری در شهرستان فردوس خبر داد.

صولتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در بازدید از محل اجرای طرح گفت: اولین کارخانه کفش در شهرستان فردوس از محل تسهیلات روستایی و عشایری در روستای سرند به زودی راه اندازی می شود.

او با اشاره به اینکه با راه اندازی این کارخانه برای۲۰ نفر اشتغال ایجاد می شودافزود:در سال ۹۷ و ۹۸ مبلغ ۳۲ میلیارد تومان تسهیلات روستایی و عشایری برای اشتغال ۱۱۴۰ نفر در شهرستان فردوس به ۱۹۲ طرح پرداخت شده است.

 

 

 

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی:
طرح خانه ورزش مدرسه در خراسان جنوبی اجرا شد/۷
عزیزی از تجهیز ورزشی هفت خوابگاه شبانه روزی در مدارس خراسان جنوبی خبر داد و گفت: در همین راستا طرح خانه ورزش مدرسه برای نخستین بار در استان اجرا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حسن عزیزی» صبح امروز (۳۰ اردیبهشت) در حاشیه مراسم توزیع تجهیزات آموزشی، کمک آموزشی و ورزشی در بین مدارس استان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به زودی ۲۵ کاروان تجهیزات ورزشی «امید و نشاط» به ارزش ریالی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای خانه‌های ورزش روستایی اعزام خواهد شد.

 

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با اشاره به همگانی سازی ورزش در بین جوانان و نوجوانان، گفت: در گام نخست امروز هفت خوابگاه شبانه روزی در مدارس استان به ارزش ۲۰۰ میلیون ریال تجهیز شدند که این اقلام ورزشی شامل میز تنیس روی میز، دارت، شطرنج و … است.

وی بیان کرد: در همین راستا طرح خانه ورزش مدرسه برای نخستین بار در خراسان جنوبی انجام می شود.

عزیزی ادامه داد: در حال حاضر ۳۰۵ خانه ورزش روستایی داریم که برنامه امسال در حوزه توسعه ورزش روستایی این است که به ازای هر سه هزار نفر جمعیت روستایی بتوانیم یک خانه ورزش روستایی را تجهیز کنیم.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۳ پروژه نیمه تمام ورزشی استان نیازمند ۸۵ میلیارد تومان اعتبار است، افزود: از این میزان ۳۷ پروژه ورزشی در سال جاری با اعتبار پیش‌بینی شده ۲۴ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

وی در پایان گفت: از ۳۷ پروژه قابل افتتاح سال جاری ۱۳ پروژه در سالروز فتح خرمشهر  بهره برداری خواهد شد.

تا پایان ماه مبارک رمضان انجام می شود؛۵-۷
ذبح قربانی در ۱۴ کانون فرهنگی هنری خراسان جنوبی
مدیر ستاد کانون های مساجد خراسان جنوبی از ذبح قربانی در ۱۴ باب از کانون های فرهنگی هنری استان خبر داد و گفت: این برنامه همزمان با روز جهانی قدس و عید سعید قربان انجام و گوشت قربانی بین نیازمندان توزیع می شود.

حجت الاسلام «ابراهیم سبزه کار» اظهار داشت: طرح نذر قربانی دام برای سلامتی امام زمان (عج) و دفع بلایا به ویژه ویروس منحوس کرونا از آغاز ماه مبارک رجب در برخی از کانون‌های فرهنگی هنری خراسان جنوبی اجرا شد و در ماه معظم شعبان و رمضان ادامه یافت.

 

وی با اشاره به همکاری کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه سلام‌الله علیها قم در اجرای این طرح افزود: تاکنون ۴۲ راس دام در طرح ذبح قربانی در کانون های فرهنگی هنری مرزی، روستایی، شهری، عشایری و مناطق کم برخوردار مرکز استان ذبح و گوشت آن بین خانواده های نیازمند توزیع شده است.

 

وی ادامه داد: با رایزنی با ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور موفق به جذب ۱۴ سهمیه جدید برای برخی از کانون‌های فرهنگی هنری استان شده‌ایم.

 

به گفته مدیر ستاد کانون های مساجد خراسان جنوبی، برای هر یک از این ۱۴ باب کانون فرهنگی هنری مبلغ یک میلیون تومان واریز می‌شود تا به صورت مشارکتی و با کمک خیرین، اقدام به خرید یک راس دام و ذبح آن کنند.

 

حجت الاسلام سبزه‌کار خاطرنشان کرد: همچنین بسیاری از کانون‌های فرهنگی هنری استان در طول این ایام شیوع کروناویروس، به صورت خودجوش اقدام به جمع‌آوری کمک‌های خیرین و تهیه سبدهای معیشتی و توزیع آن بین نیازمندان کرده‌اند.

 

 

 

کرونا آمار اختلافات خانوادگی را در خراسان جنوبی افزایش داد/۲-۳

کرونا آمار اختلافات خانوادگی را در خراسان جنوبی افزایش داد

خراسان جنوبی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: آمار اختلافات خانوادگی و استرس از ابتدای شروع کرونا نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، ۲۲ درصد افزایش داشته است.

علی عرب نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از شروع کرونا ۹۸۱ تماس با سامانه ۱۴۸۰ گرفته شده و این در حالی است که مدت مشابه سال گذشته ۷۹۹ تماس برقرار شده است.

وی افزود: تمامی این افراد خدمات مشاوره از ۱۴۸۰ دریافت کردند، اما درمورد افرادی که نیاز به خدمات حضوری داشتند به دلیل تعطیلی مراکز مشاوره، در زمان شیوع کرونا ۶۴ درصد کاهش ارجاعات به مراکز حضوری داشتیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: ازآنجایی که درصد قابل توجهی از افراد جامعه از خدمات بهزیستی استفاده می کنند بهزیستی نیز باید امکان دسترسی و بهره مندی برای افراد عادی جامعه را فراهم کند که این امکان در حوزه دسترسی به خدمات مشاوره و روانشناختی با راه اندازی خط تلفنی ۱۴۸۰ را فراهم شده است.

عرب نژاد ادامه داد: مشاوره تلفنی با سامانه ۱۴۸۰ شامل خدمات تخصصی روانشناختی در تمام حوزه‌ها است.

وی تصریح کرد: این مشاوران از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب مشاوره تخصصی تلفنی درحیطه‌های مختلف پیش از ازدواج، خانوادگی، فردی، کودک و نوجوان، زناشویی، طلاق، تحصیلی، تربیتی، شغلی، اعتیاد و جنسی را همه روزه به جز ایام تعطیل ارائه می‌کنند.

عرب نژاد یادآور شد: تماس با سامانه هزینه اندکی برای تماس گیرنده دارد چراکه تنها سامانه‌های سه رقمی رایگان هستند و از زمانی که سامانه از ۱۴۸ به ۱۴۸۰ تغییر یافته است دیگر رایگان نیست.

 

 

 

فراز و فرود کرونا در خراسان جنوبی۵-۷

فراز و فرود کرونا در خراسان جنوبی

 خراسان جنوبی که اواخر سال گذشته در شیوع ویروس کرونا به وضعیت نارنجی رسید، اکنون روند کاهشی را دارد و در مرحله کنترل بیماری است.

به گزارش ایرنا حدود ۸۰ روز از اعلام اولین مورد مثبت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی می‌گذرد و تا اوایل فروردین امسال شاهد اوج شیوع کرونا در استان بودیم اما از حدود هفتم تا دهم فروردین ماه روند کاهشی موارد مثبت کرونا در خراسان جنوبی آغاز و از ۱۱ فروردین نمونه‌گیری افراد به صورت سرپایی نیز انجام شد.

موارد بستری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در یک ماه اخیر کاهش داشته و اغلب موارد جدید روزانه (۲۴ ساعت گذشته) در استان تک رقمی و مربوط به نمونه‌های سرپایی بوده که ناشی از غربالگری‌ها و بیماریابی فعال است.

بیماران تنفسی بستری در بیمارستان‌های استان نیز در یک ماه اخیر روند کاهشی داشته است اما طبق آخرین تقسیم‌بندی شهرستان‌ها به لحاظ شیوع کرونا از ۱۱ شهرستان استان شماری از آنها در وضعیت زرد (خطر متوسط) و تعدادی هم در وضعیت سفید (کم خطر) یا قرمز (پرخطر) هستند.

ملاک رنگ‌بندی شهرستان‌ها تعداد بیماران تنفسی بستری در بیمارستان‌ها طی ۱۴ روز اخیر است و موارد مثبت کرونا نیست.

روز یکشنبه هفته جاری تعداد موارد جدید شناسایی شده ابتلا به کرونا نخستین بار پس از شیوع کرونا در استان خراسان جنوبی به صفر رسید که خبری خوشحال کننده بود اما به گفته مسوولان بهداشت و درمان این کاهش به معنای پایان کرونا نیست و هشدارها و رعایت دستورالعمل‌ها پابرجاست.

از همین رو با مثبت اعلام شدن چهار نمونه جدید در روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه بار دیگر ویروس کرونا نشان داد که هنوز هست و باید مراقب باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۲۸ اردیبهشت گفت که موارد حاد و شیوع کرونا فعلا در استان کنترل شده و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

محمد دهقانی فیروز آبادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کنترل شیوع بیماری کاملا با رفتار تک تک افراد جامعه مرتبط است که بایستی همچنان مراقبت‌های بهداشتی را انجام دهند.

وی افزود: فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند باید کماکان رعایت شود در غیر این صورت موارد مثبت دوباره افزایش خواهد یافت کما اینکه در کشور تعدادی از استان‌ها مجدد با روند افزایشی مواجه شده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از اواسط فروردین امسال افراد سرپایی یا اطرافیان و نزدیکان بیماران مثبت که علایمی نداشتند یا افرادی با علائم خفیف که به مراکز سرپایی مراجعه کرده بودند، از آنها نمونه‌گیری ‌شده است.

وی گفت: در یک ماه گذشته اکثر بیماران مثبت‌ کرونا که در استان شناسایی ‌شدند، مربوط به نمونه‌های سرپایی بوده و موارد بستری در بیمارستان‌ها کاهش یافته است.

دهقانی اظهار داشت: بیماران تنفسی بستری در بیمارستان‌های استان نیز در یک ماه اخیر روند کاهشی داشته است و امروز مانند روزهای گذشته مورد جدید فوتی در استان نداشتیم.

وی گفت: مردم خراسان جنوبی در مراسم معنوی لیالی قدر فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند که در این خصوص از آنان قدردانی می‌کنیم و امیدواریم در ادامه مدیریت و کنترل بیماری همچنان شاهد این همراهی باشیم.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم که ششم اردیبهشت امسال به خراسان جنوبی سفر کرده بود، با اشاره به روند کاهشی بیماری کرونا در استان گفت: این موضوع در درجه اول به‌ دلیل مدیریت خوبی است که برای کنترل بیماری در سطح استان صورت گرفته و بدون اغراق این را می‌گویم اما یک نگرانی این است که نباید خوشبینانه به این کاهش موارد نگاه کنیم.

محمدمهدی گویا تاکید کرد: اگر مردم همکاری و توصیه‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنند احتمالا شاهد همین روند کاهشی بیماری در استان باشیم اما اگر به توصیه‌های بهداشتی عمل نکنند احتمال اینکه این بیماری دوباره شعله‌ور شود، وجود دارد.

وی گفت: باید توجه کرد که کرونا بیماری پیچیده‌ای است و کنترل آن کار ساده‌ای نیست چون نه داروی قطعی برای درمان دارد و نه واکسن و تنها کاری که می‌توان در برابر این بیماری کرد، رعایت نکات بهداشتی است.

این در حالی بود که اوایل اردیبهشت امسال با ۲ رقمی شدن آمار مبتلایان جدید در خراسان جنوبی برای چند روز زنگ خطر به صدا درآمد و مسوولان از مردم درخواست کردند که همچنان خطر کرونا را جدی بگیرند و به ویژه فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند را رعایت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هفته گذشته در نشست خبری گفت: در یک ماه اخیر ابتلا به کرونا در استان بیشتر به شکل کانونی بوده است.

کامبیز مهدی‌زاده افزود: یکی از دلایلی شناسایی کانون‌ها این است که ظرفیت انجام آزمایش‌ها افزایش پیدا کرد پس سراغ اطرافیان بیماران مثبت و مراجعان کم علامت رفتیم.

وی بیان کرد: مهار کانون‌ها قبل از بروز بحران نتایج خوبی در کنترل بیماری دارد و هدف‌گیری کانون‌ها استراتژی درست و صحیح است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: کمتر از یک درصد موارد مثبت زیر ۱۵ سال، ۱۶ تا ۴۵ سال ۴۰ درصد، ۴۶ تا ۶۰ سال ۲۵ درصد و بیشتر از ۶۰ سال ۳۴ درصد بوده‌اند.

وی افزود: ۲۲ درصد موارد مثبت در روستا و بقیه در شهرها زندگی می‌کنند و ۴۳ درصد موارد مثبت زن و ۵۷ درصد مرد بودند.

مهدی‌زاده تصریح کرد: بررسی اطرافیان بیمار از کارهای مهمی بود که انجام شده و از اواسط فروردین ماه دستورالعملی صادر شد تا موارد قبل از اینکه به بیمارستان برسند، شناسایی شوند و بتوانیم اپیدمی را کنترل کنیم.

وی گفت: از حدود ۱۰ قبل حتی موارد بررسی اطرافیان هم کم شده جز شهرستان درمیان که استثنا است و چند کانون آلوده داشته، بقیه کانون‌های استان فروکش کرده هرچند وضعیت هنوز شکننده است زیرا تا ۲ دوره کمون بدون مورد مثبت را رد نکنیم نمی‌توانیم بگوییم خیالمان راحت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با اشاره به اینکه میانگین سنی افراد فوت شده در خراسان جنوبی بالای ۷۳ سال بوده است گفت: نقش سن در این موضوع خیلی اهمیت دارد لذا تاکید می‌شد که مراقبت از افراد مسن جدی گرفته شود زیرا کمتر مبتلا می‌شدند اما آمار مرگ و میر در آنها به شدت افزایش پیدا می‌کرد.

دهقانی افزود: براساس استاندارد جهانی ۱۰ درصد نمونه‌هایی که گرفته می‌شود، باید مثبت شوند و استان خراسان جنوبی به این ظرفیت رسیده که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نمونه‌های آزمایش شده را مثبت اعلام کند لذا به استاندارد جهانی نزدیک شده‌ایم که نشان دهنده کفایت نمونه‌گیری در سطح استان دارد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان ۶۳ مورد مثبت کشف شده در صورتی که این رقم در کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت حدود ۱۲۳ مورد مثبت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: این موضوع ۲ علت دارد یکی اینکه اوایل نمونه‌گیری ما کم بود ولی دلیل دیگر این است که شرایط در استان مدیریت خوبی داشته و به نسبت کشور درگیری کمتری داشته‌ایم.

وی اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند را در خراسان جنوبی خوب ارزیابی کرد و گفت: این مهم باعث شد که مشکلات جدی در مواجهه با ویروس کرونا نداشته باشیم و امید است نقش مهم مردم در پیشگیری و کنترل بیماری همچنان ادامه داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی هم گفت: توفیقات حاصل در مدیریت بیماری کرونا ناشی از سیاست‌های نظام و دولت، هم‌افزایی بین ارکان مختلف و همراهی و همت مردم است.

محمد صادق معتمدیان اظهار داشت: در شرایط کنونی و با شیوع بیماری کرونا در سطح دنیا، با تلاش کادر بهداشتی و درمانی، همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و نهادهای حاکمیتی از میدان مدیریت بحران کرونا که عالم‌گیر شده نیز سربلند بیرون آمدیم.

وی ادامه داد: انسجام مثال‌زدنی همه حوزه‌ها در این برهه، پای کار آمدن همه افراد جامعه و همه دستگاه‌ها را در دوران دفاع مقدس تداعی می‌کند.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» ماه دسامبر (آذر ۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد.

بروز بیماری کرونا در ایران اوایل اسفند پارسال اعلام شد و تاکنون ۱۲۲ هزار و ۴۹۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و جان باختگان کرونا در کشور به ۷ هزار و ۵۷ نفر رسید.

اغلب موارد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان خراسان جنوبی در روزهای گذشته مربوط به موارد سرپایی و شهرستان‌های درمیان، بیرجند، زیرکوه و طبس بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری شب شعر “جلوه ایثار” /۲

شب شعر "جلوه ایثار" برگزار می گردد
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری شب شعر با عنوان “جلوه ایثار” خبر داد.

 محمود رمضانی با بیان این که شب شعر “جلوه ایثار” پنجشنبه ۱ خردادماه در موسسه فرهنگی هنری رباب برگزار می گردد، ادامه داد: موضوع شب شعر، بزرگداشت فتح خرمشهر و مباحثی همچون ایثار، پایداری و مقاومت می باشد.
وی با اشاره به حضور شاعران برجسته استان در این شب شعر، خاطرنشان کرد: مراسم از طریق صفحه اینستاگرام موسسه رباب، به صورت زنده نیز پخش خواهد شد.

 

 

 

 

 

راه‌اندازی انبار دارویی در خراسان جنوبی ضرورت دارد/۲

راه‌اندازی انبار دارویی در خراسان جنوبی ضرورت دارد

 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بر ضرورت راه‌اندازی انبار دارویی برای خرید متمرکز اقلام و ملزومات مورد نیاز مراکز درمانی در بحران کرونا همچنین آمادگی مقابله با احتمال شیوع موج دوم کرونا تاکید کرد.

 غلامرضا آهنی در حاشیه بازدید رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از انبار دارویی معاونت غذا و دارو افزود: عملیات احداث این انبار از سال ۱۳۹۱ آغاز شد و تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

وی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط خاص کشور و به طبع آن استان خراسان جنوبی ضرورت دارد که انبار دارویی این معاونت در راستای تهیه، تامین و انبارش اقلام حفاظت فردی و سایر ملزومات مورد نیاز برای مقابله با موج دوم این بیماری همچنین بهره‌برداری در مواقع بحرانی راه‌اندازی شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به تاکید ریاست دانشگاه در زمینه مدیریت خرید متمرکز دارو و ملزومات مصرفی پزشکی در سطح مجموعه دانشگاه خاطرنشان کرد: موضوع خرید متمرکز اقلام دارویی و ملزومات مصرفی پزشکی مورد نیاز دانشگاه از سال گذشته با جدیت بیشتری پیگیری شده که لازمه اجرایی شدن آن راه‌اندازی انبار دارویی است.

وی گفت: خرید متمرکز مزایای فراوانی برای دانشگاه دارد که از جمله می‌توان به مدیریت توزیع اقلام، کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در استفاده از نیروی انسانی در زمینه تامین این کالاها اشاره کرد.

آهنی با بیان اینکه سال گذشته و همچنین موضوع کرونا بخشی از اقلام و ملزومات مورد نیاز مراکز درمانی به صورت متمرکز خریداری شد افزود: خوشبختانه در نتیجه این اقدام و خرید متمرکز محصولات حفاظت فردی باعث شد که در بحران کرونا با چالش‌های کمتری در زمینه تهیه کالاهای اساسی مورد نیاز بیمارستان‌ها رو به رو شویم و در برخی اقلام از جمله دستکش هیچ گونه مشکلی نداشته باشیم.

موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در خراسان جنوبی طی روزهای اخیر کاهشی بوده و این بیماری در مرحله کنترل است.

حفظ این وضعیت و تداوم کنترل بیماری کووید ۱۹ مستلزم رعایت بهداشت فردی و پروتکل‌های بهداشتی در بخش‌های مختلف است.

تاکنون ۱۲۰ هزار و ۱۹۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۹۸۸ نفر رسید.

 

 

 

 

 

 

هشدار دامپزشکان برای پیشگیری از بیماری تب کریمه-کنگو

دامپزشکی خراسان جنوبی درباره شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو همزمان با آغاز فصل گرما هشدار داد.

مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به گرم شدن هوا و نزدیک شدن به فصول گرهشدار دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگوم سال از دامداران و شهروندان خواست به منظور پیشگیری از بروز تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو ، موازین بهداشتی را رعایت کنند .
اصغرزاده افزود: تب کریمه کنگو در دام هیچ گونه علامتی ندارد و از روی ظاهر یا حتی معاینه بالینی نمی‌توان تشخیص داد که دام به این بیماری مبتلا است.

وی از دامداران خواست در صورت مشاهده کنه ناقل ویروس بر روی بدن احشام از دست زدن به آن و یا کشتن کنه با دست خودداری کنند چرا که عمده‌ترین راه‌های انتقال بیماری به انسان گزش کنه ، تماس با دام‌های آلوده و تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح است.
اصغرزاده بهسازی جایگاه ، سپس مبارزه با کنه‌ها به عنوان ناقلان بیماری از طریق سمپاشی جایگاه‌های دامی و حمام کردن دام ها ، آموزش دامداران و کارکنان در معرض خطر ، بالا بردن امنیت فردی و استفاده از وسایل حفاظتی مثل دستکش و کلاه در هنگام ذبح و یا قطعه کردن گوشت، سرد کردن لاشه به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال، پرهیز از ذبح دام خارج از کشتارگاه، تهیه گوشت از مجاری مجاز و مصرف گوشت قرمز دارای مهر و برچسب دامپزشکی را از عمده‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلای به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو برشمرد.

وی همچنین از شهروندان خواست مواردی از قبیل محل‌های توزیع غیرمجاز و یا کشتار غیر بهداشتی دام را به سرشماره ۱۵۱۲ اطلاع رسانی کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان به مردم تأکید کرد: فرآورده‌های دامی مورد نیاز خود را فقط  از مراکز مجاز تهیه کنند.

احیاء چکن دوزی در شهرستان سرایان/۲

هنر چکن دوزی از هنر‌های اصیل و با سابقه با بیش از یک قرن قدمت در منطقه سه قلعه سرایان احیاء شد.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان احیاءاحیاء چکن دوزی در شهرستان سرایان هنر‌های سنتی را از اولویت‌های میراث فرهنگی دانست و گفت: به طور متوسط هر سال یک رشته بومی در شهرستان با کمک هنرمندان و دوستداران صنایع دستی احیاء می‌شود.
محمد عرب افزود: چکن دوزی نوعی سوزن دوزی ست که بیش از ۱۲۰ سال قدمت دارد.
عرب افزود: پارچه مورد استفاده در این هنر پارچه والا یا قمیص با رنگ زرشکی یا بنفش است که دوخت‌ها بدون هیچ دستگاهی روی پارچه با استفاده از سوزن و نخ توسط بانوان انجام می‌شود.
وی گفت: این کیسه‌های کوچک امروزه با کاربرد‌های مختلفی متناسب با نیاز روز در حال تهیه است و دوخت‌های روی پارچه شامل زنجیره دوزی، تفرش دوزی، عدسه دوزی، حاشیه هفتی و هشتی، درخت هفت شاخه و چکن دوزی که نوار‌های طلایی هست به صورت بست‌های کوچک دور کار زده می‌شود.
عرب افزود: برنامه ریزی لازم برای آموزش و ترویج این هنر انجام شده و پرونده ثبت در فهرست میراث معنوی کشور به زودی ارسال می‌شود.
تاکنون رشته‌های زنگوله سازی ، خراطی ، کفش چرمی و چادر شب بافی و ۳ مورد از مراسم و آداب و رسوم منطقه جشن سده ، آب گیری آب انبار‌ها و مراسم شمع روشن کردن روز برات بنام سرایان در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده اند.

جان باختن راکب موتورسیکلت در قاین/۴

برخورد گریدر با موتورسیکلت در محور فرعی آفریز به چاه یوسف در حوزه قاین یک کشته برجای گذاشت.

جانشین رئیس پلیس راه استان گفت: ساعت ۹:۴۲ امروز بر اثر برخورد یک دستگاه  گریدر با موتورسیکلت در محور  فرعی آفریز به چاه یوسف در حوزه قاین راکب موتورسیکلت در دم جان باخت.

سرهنگ توفیقی نیا افزود: علت حادثه در دست بررسی است.

 

 

 

پویش دانشگاهیان دانشگاه بیرجند با عنوان همدلی کریمانه و کمک مؤمنانه/۲-۳

 
پویش دانشگاهیان دانشگاه بیرجند با عنوان همدلی کریمانه و کمک مؤمنانه

 پویش دانشگاهیان دانشگاه بیرجند با عنوان همدلی کریمانه و ‏کمک‌های مؤمنانه همزمان با سراسر کشور و در لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد.‏
حجت الاسلام محمدعلی جعفری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند گفت: این پویش همگام با سراسر کشور و در لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب ‏برای رزمایش کمک مؤمنانه در ماه مبارک رمضان به راه افتاده است و به یاری خداوند دانشگاهیان دانشگاه بیرجند مانند ‏گذشته با همراهی خود به یاری نیازمندان و آسیب دیدگان از بیماری کرونا شتافتند.‏
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه خاطر نشان کرد: پیرو فراخوان ارسالی و اعلام شماره حساب با همکاری ‏معاونت اداری و مالی دانشگاه امکان کسر حقوق  برای دریافت کمک‌های دانشگاهیان میسر گردید که پس از آن اعضای ‏هیأت علمی و کارمندان دانشگاه به یاری آسیب دیدگان شتافتند و در گام اول اجناس و اقلامی جهت اهدا به نیازمندان ‏تهیه شد. ‏
وی افزود: در گام اول این کمک مؤمنانه، ۱۰۰ بسته با ارزشی بالغ بر ۱۵۰میلیون ریال تهیه گردیده است که مابین ‏نیازمندان توزیع خواهد شد.‏

 

 

 

 

 

 

اغاز عملیات اجرایی خط انتقال گاز مسیر بشرویه به دیهوک/۲

عملیات اجرایی خط انتقال گاز از مسیر بشرویه به دیهوک به طول ۷۰ کیلومتر آغاز شد.

 رئیس شرکت گاز شهرستان طبس گفت: این پروژه از مصوبات سفر استاندار به دیهوک بود که با اعتبار پیش بینی شده ۵۲۰ میلیارد ریال آغاز شد.
پاکدل افزود: در صورت تامین اعتبار این طرح تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد و بیش از ۲ هزار و ۷۷۰ خانوار در  بخش دیهوک از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد.
در حال حاضر گاز اهالی شهر دیهوک به صورت سی ان جی مخزنی تامین می شود.

پویش مهربانی انجمن اولیا و مربیان یک مدرسه/۲

انجمن اولیا و مربیان دبیرستان شاهد طوبی تاج ریزی بیرجند به یاری دانش آموزان نیازمند شتافتند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: این افراد با جمع آوری ۷ میلیون تومانپویش مهربانی انجمن اولیا و مربیان یک مدرسه کمک نقدی ، ۳۵ بسته مواد غذایی تهیه و به دانش آموزان محروم اهدا کردند.
واقعی افزود: این پویش براساس طرح پیوند خواهر خواندگی بین این دو مدرسه اجرا شد.

 

 

 

 

۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان گردش مالی پروژه‌های خراسان جنوبی/۳-۵

۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان گردش مالی پروژه‌های خراسان جنوبی

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: سال گذشته با وجود تحریم‌ها و همه مشکلات مالی دولت، سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان گردش مالی در پروژه‌های استان صورت گرفت و امسال نیز با تعامل و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی، اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

 سید کمال الدین میرجعفریان روز دوشنبه در نشست «بررسی ظرفیت تهاتر بانکی و مالیاتی در راستای پروژه‌های عمرانی استان» که با حضور مدیران عامل بانک‌های استان برگزار شد افزود: پروژه مسکن اقشار کم‌درآمد ۹۰۰ میلیارد تومان گردش مالی در استان ایجاد کرد.

وی ظرفیت پروژه‌ها در اشتغالزایی را بالا برشمرد و خاطرنشان کرد: علیرغم همه محدودیت‌های مالی، خراسان جنوبی سه فصل پیاپی، کمترین نرخ بیکاری را در کشور کسب کرد چرا که اجرای پروژه‌های بزرگ، چرخش مالی، کاری و شاخص‌های زیربنایی را برای استان پدید آورد و هنوز هم در برخی پروژه‌ها با کمبود نیروی کار مواجه هستیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: امسال ۸۵ میلیون مترمکعب روان آب پشت سدها ذخیره شد و در نتیجه ۹۰ درصد قنوات جان تازه‌ای گرفت که خروجی این موارد، رونق کشاورزی و دامداری در روستاها خواهد بود.

وی تصریح کرد: پروژه‌های عمرانی بزرگ همچون جاده بیرجند – قاین که در انتظار اعتبار بود با پیگیری‌های ویژه استاندار در دولت، ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق می‌شود که جا دارد از همراهی بانک‌ها به ویژه بانک مرکزی نیز تقدیر کنیم.

میرجعفریان همچنین با اشاره به تفاهم‌نامه روز ملی روستا و عشایر که با حضور معاون اول رئیس جمهوری در بیرجند برگزار شد اظهار داشت: با مشارکت بانک‌ها مشکل آبرسانی به ۵۰۰ روستا برطرف می‌شود که علاوه بر حل مشکل روستائیان و عشایر، از بروز مسائل اجتماعی، مهاجرت و حاشیه نشینی نیز پیشگیری می‌شود و این موضوع اهمیت و ارزشمند بودن همراهی سیستم بانکی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر متناسب با پولی که در خزانه داریم کار کنیم، جهش تولید اتفاق نمی‌افتد بلکه ظرفیت‌های بالقوه بی‌شماری داریم که اگر بالفعل شوند از فروش نفت نیز بی‌نیاز خواهیم شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: بنابراین با توجه به بودجه انقباضی سال جاری باید از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم قطار توسعه استان را با سرعت بالا به مقصد برسانیم.

وی گفت: مطالباتی که قابلیت تهاتر دارد، هم به لحاظ زمان و هم رقم محدود است و هر استانی که زودتر از این فرصت استفاده کند، موفق خواهد بود.

میرجعفریان افزود: حدود ۶۳ میلیارد تومان از بدهی‌های بانکی و مالیاتی پیمانکاران، قابلیت تهاتر دارد و باید از این فرصت طلایی استفاده کرد زیرا دغدغه‌های پیمانکاران، سرعت پروژه‌های عمرانی را پایین می‌آورد.

وی با تقدیر از تعامل بانک‌ها در پروژه‌های عمرانی استان اظهار داشت: از همراهی بانک‌ها در پروژه‌های عمرانی به ویژه پروژه مسکن اقشار کم‌درآمد صمیمانه سپاسگزاریم.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر کار تیمی و حرکت انقلابی عوامل مختلف نبود، شاهد به بار نشستن این پروژه به ویژه در روستاهای دورافتاده با شرایط خاص نبودیم  و بروز حوادث طبیعی، مسکن آنان را تهدید می‌کند.

وی افزود: در موضوع تهاتر بانکی و مالیاتی نیز به دنبال شرایطی هستیم که هم قانون رعایت شود و هم با سرعت بالا از مشکل مردم کارگشایی شود.

ابتدای جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان، وضعیت بدهی بانکی و مالیاتی پیمانکاران را تشریح و مدیران عامل بانک‌ها و اداره کل امور مالیاتی نیز نظرات کارشناسی خود را بیان کردند و درخصوص استفاده از ظرفیت تهاتر بانکی و مالیاتی در پروژه‌های عمرانی، اتفاق نظر حاصل شد.

 

 

 

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی:

اتمام پروژه‌های ورزشی خراسان‌جنوبی ۸۵ میلیارد اعتبار نیاز دارد/۷

اتمام پروژه‌های ورزشی خراسان‌جنوبی ۸۵ میلیارد اعتبار نیاز دارد

بیرجند- مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی گفت: ۷۳ پروژه ورزشی نیمه تمام در استان داریم که اتمام آن ۸۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن عزیزی صبح سه شنبه در حاشیه مراسم توزیع تجهیزات آموزشی و اداری در مدارس خراسان‌جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در بازدید استاندار خراسان‌جنوبی از شهرستان‌های مختلف تصمیم گرفته شده اداره کل ورزش و جوانان نسبت به تجهیز مدارس شبانه‌روزی استان اقدام کند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان‌کرد: در این راستا در گام اول هفت خوابگاه شبانه‌روزی خراسان‌جنوبی را تجهیز کردیم که شامل امکانات ورزشی چون میز تنیس روی، میز پینگ‌پنگ، دارت و شطرنج، توپ و تور و طناب است.

عزیزی با اشاره به اینکه ارزش ریالی این تجهیزات ۲۰۰ میلیون ریال است، ادامه داد: این طرح در قالب خانه ورزش مدارس پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه در گام دوم ۲۵ خانه ورزش روستایی تجهیز خواهد شد، افزود: خیلی از روستاهای خراسان‌جنوبی فضایی تحت عنوان خانه ورزش ندارند که می‌توان با همکاری آموزش و پرورش این فضاها و امکانات را تأمین کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: طرح خانه ورزش مدارس برای اولین بار در کشور در خراسان‌جنوبی اجرایی می‌شود.

عزیزی اظهار کرد: در حال حاضر در خراسان جنوبی ۷۳ پروژه ورزشی نیمه تمام داریم که اتمام آن ۸۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه برنامه ما برای سال جاری افتتاح ۳۷ پروژه ورزشی با اعتبار ۲۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است، بیان‌کرد: منابع خوبی به مجموعه ورزش و جوانان اختصاص یافته که امیدواریم با توجه به این منابع بتوانیم پروژه‌ها را به اتمام برسانیم.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی گفت: سال گذشته نیز ۱۵ پروژه ورزشی را افتتاح کردیم و تا پایان دولت تدبیر و امید ۵۳ پروژه ورزشی نیز در خراسان‌جنوبی افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای افتتاح ۱۳ پروژه در ایام فتح خرمشهر به استانداری اعلام آمادگی کرده‌ایم، یادآور شد: از چند روز گذشته نیز طرح فاصله گذاری اجتماعی هوشمند در ورزش را نیز عملیاتی کرده‌ایم.

توقیف۱۵ راس دام بدون مجوز در شهرستان درمیان/۴

۱۵ راس دام بدون مجوز حمل از دامپزشکی با همکاری نیروهای انتظامی شهرستان درمیان توقیف شد.

رئیس شبکه دامپزشکی درمیان گفت: ۱۵ رأس گوسفند متعلق به عشایر شهرستان درمیان، فاقد مجوز بهداشتی حمل با همکاری نیروی انتظامی شهرستان توقیف شد.

عارفی نیا افزود: رسیدگی به تخلف محموله فوق درحال پی گیری است.

وی از دامداران و عشایر خواست: برای هویت دار کردن دام خود هر چه زودتر نسبت به نصب پلاک هویتی دام‌های خود اقدام کنند.

پژوهش مدرس دانشگاه بیرجند در فرانسه طرح برتر معرفی شد/۳-۵

پژوهش مدرس دانشگاه بیرجند در فرانسه طرح برتر معرفی شد

بیرجند – ایرنا – طرح پژوهشی عضو هیات علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند به عنوان طرح برتر مرکز تحقیقات کشاورزی توسعه بین‌الملل فرانسه (CIRAD) معرفی شد.

به گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، طرح پژوهشی دکتر سیده عاطفه حسینی به عنوان طرح برتر، موفق به دریافت گرنت پژوهشی از مرکز تحقیقات کشاورزی توسعه بین‌الملل کشور فرانسه (CIRAD) شد و با عنوان بررسی تنوع جمنی ویروس‌ها در ایران به صورت مشترک با دانشگاه Montpellier (مونپلیه) کشور فرانسه انجام خواهد شد.

مرکز تحقیقات کشاورزی توسعه بین الملل فرانسه (CIRAD) یکی از مراکز تحقیقاتی معتبر با تمرکز بر توسعه تحقیقات کشاورزی در کشورهای در حال توسعه است.

بنابر این گزارش ۱۵۰ طرح از دانشگاه‌های معتبر دنیا به این مرکز تحقیقاتی ارسال شده است که از میان آنها طرح‌ عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند پذیرفته شد.

دانشگاه Montpellier فرانسه این پروژه تحقیقاتی را یک سرمایه‌گذاری استراتژیک برای آینده و اولین قدم در این جهت نام برده و ابراز امیدواری کرده است که این پروژه باعث ایجاد همکاری طولانی مدت و با کیفیت تحقیقاتی بین محققان UMR BGPI و دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند شود.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند در توضیح این طرح تحقیقاتی مشترک گفت: جمنی ویروس‌ها از مخرب‌ترین ویروس‌های گیاهی در بیش از ۴۰۰ گونه گیاهی در سراسر دنیا هستند.

دکتر حسینی افزود: اخیرا گونه‌های جدیدی از ویروس در اروپا ظاهر شده‌اند اما بروز آنها از خاورمیانه و ایران ناشناخته است که تحقیق حاضر به شناسایی گونه‌های نوظهور در ایران و نیز تهیه نقشه پراکنش آن در مزارع ایران خواهد پرداخت.

وی گفت: همچنین در این طرح روش‌های نوین پیشگیری و کاهش خسارت آنها بررسی می‌شود.

دانشگاه بیرجند با بیش از ۴۰ سال سابقه و کارکرد علمی و آموزشی و ۳۵۰ نفر عضو هیات علمی دارای بیشترین توان علمی و پژوهشی در استان خراسان جنوبی است.

این دانشگاه بیش از ۱۲ هزار دانشجو در ۳۴۰ کدرشته در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دارد.

 

 

 

۳۷۰ مدرسه روستایی خراسان جنوبی به اینترنت رایگان متصل شد۵/۷

سرپرست مخابرات منطقه خراسان جنوبی گفت: اتصال مدارس روستایی استان به صورت رایگان به اینترنت در ایام کرونا انجام شد و حدود ۳۷۰ روستا تاکنون مدارس آنها به اینترنت با همکاری وزارت ارتباطات متصل شده است.

370 مدرسه روستایی خراسان جنوبی به اینترنت رایگان متصل شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حسن آذری نصرآباد ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: قسمت عمده‌ای از پروژه‌های مخابراتی در استان انجام شده و پروژه فیبرنوری در شهرهای استان صورت گرفته است همچنین قسمت عمده‌ای از مراکز تلفن در استان نیز سابقه قدیمی دارد و پروژه بهینه سازی قسمتی از آن را که برای جمع آوری مراکز تلفن گذاشته بودند توانستیم مراکز تلفن تمام شهرهای استان را نوسازی کنیم.

سرپرست مخابرات منطقه خراسان جنوبی افزود: قطعی برق در سطح استان دستگاه‌های خدمات رسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مخابرات یکی از پر استفاده‌ترین شرکت از خدمات برق است. یکی از برنامه‌های اصلی مخابرات استان تبدیل به ویترینی برای دستاوردهای روز دنیا است و یکی از پروژه‌ها فیبررسانی است.

آذری نصرآباد تصریح کرد: ایجاد بستر فیبرنوری برای مراکز مخابراتی و داده از لحاظ کیفیت و سرعت جز به روزترین دستاورد است و یکی از برنامه‌های اصلی دولت متصل کردن شهرها به فیبرنوری است و این می‌توانست جز مهم‌ترین آرمان‌ها باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر بیرجند شهرهای فردوس و قاین نیز برای استفاده از سرویس فیبرنوری مهیا شدند و در حال حاضر نیز عمده خیابان‌های اصلی شهر بیرجند از فیبرنوری برخوردار هستند.

سرپرست مخابرات منطقه خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: دو تکنولوژی جدید در استان شامل FTTH و VDSL وجود دارد و در سرویس VDSL هیچگونه هزینه مازادی به مشترک تحمیل نمی‌شود و در سرویس FTTH هم به طور متوسط ۲۰۰ مگ سرعت تعریف شده است.

آذری نصرآباد بیان کرد: با توجه به خصوصی بودن شرکت مخابرات توسعه در نقاطی انجام می‌شود که صرفه اقتصادی داشته باشد اما مردم در روستاها تلفن و ارتباطات می‌خواهند و این جز وظایف اصلی دولت است.

وی افزود: در سال گذشته طرح‌های مهم  YSO تلفن همراه و فیبررسانی در روستاها کلید خورد و جز استان‌های پیشرو در این دو پروژه بودیم .

سرپرست مخابرات منطقه خراسان جنوبی گفت: این پروژه در سال گذشته شروع شد و پروژه فیبررسانی به روستا از محل این پروژه YSO اتفاق افتاد و فاز اول پروژه تا روزهای آینده به اتمام می‌رسد.

آذری نصرآباد با بیان اینکه فیبررسانی به سایت‌های اپراتور در استان‌انجام شده است گفت: مخابرات نسبت به روستاها وظیفه‌ای ندارد و این جز وظایف دولت است اما در زمینه روستاهای حاجی آباد، امیرآباد و چهکند شرکت مخابرات پیش قدم شد و با کمک دهیاری و مجموعه استانداری سرمایه گذاری می‌کنیم و حدود ۲۵ میلیارد تومان تجهیزات برای این سه روستا فراهم شده است.

وی تصریح کرد: به محض اینکه دهیاری‌های این روستاها اعلام آمادگی کنند آمادگی داریم تا در مدت سه ماه اجرای تلفن ثابت در امیرآباد و حاجی آباد را انجام دهیم؛ تمام تجهیزات  آماده است و هیچ کسری وجود ندارد.

سرپرست مخابرات منطقه خراسان جنوبی افزود: سال گذشته دو بحران مهم در استان‌های لرستان و سیستان و بلوچستان داشتیم و علیرغم تمام مشکلات خراسان جنوبی نقش مهمی در ایجاد ارتباطات در این دو استان داشت و در تامین زیرساخت‌های استان لرستان کمک زیادی کرد و اکیپ‌های فیبرنوری به سیستان و بلوچستان انجام شد.

آذری نصرآباد بیان کرد: اگر فناوری اطلاعات و ارتباطات نبود قطعا توسعه آموزش و بانکداری ثابت نیست و با امکانات موجود در شبکه انتقال و دیتا بهینه سازی انجام و ظرفیت شبکه دو برابر شد و پیک ترافیک مصرفی قبل کرونا ۳٫۵ گیگ بود اما این ظرفیت به ۹ گیک و در ایام کرونا حتی به ۱۵ گیک رسید.

وی عنوان کرد: حدود ۵۰ روستا در این ایام علیرغم خطرات زیاد دورکاری انجام شد و سامانه  ۴۰۳۰ در کشور توسط مخابرات به صورت رایگان برای وزارت بهداشت تعریف شد.

سرپرست مخابرات منطقه خراسان جنوبی گفت: اتصال مدارس روستایی استان به صورت رایگان به اینترنت در ایام کرونا انجام شد و حدود ۳۷۰  روستا مدارس آنها به اینترنت متصل شده است.

آذری نصرآباد بیان کرد: خراسان جنوبی در بحث تلفن ثابت، بارگذاری ADSL، FTTH و در بحث سرویس‌های دیتایی رتبه اول کشور و در VDSL جز پنج استان اول است.

 

 

 

۲ هزار برنامه به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در خراسان جنوبی اجرا می‌شود/۵-۷

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی از اجرای بیش از ۲ هزار برنامه به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در خراسان جنوبی خبر داد.

2 هزار برنامه به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

 سرهنگ غلامرضا فلاحی ظهر امروز در نشست خبری پیرامون تشریح برنامه های چهلمین سالگرد دفاع مقدس با اشاره به اهمیت دفاع مقدس اظهار داشت: فرهنگ غنی دفاع مقدس بسیار ارزشمند است و ما هرچه داریم به واسطه این فرهنگ است.

وی با بیان اینکه با رهبری مدبرانه امام و شهدا دفاع مقدس را با پیروزی پشت سر گذاشتیم افزود: وحدت، همگرایی و انسجام و هم افزایی ما در همه عرصه‌های نظام در دوران دفاع مقدس نیز وجود داشت و اگر این مهم نبود ما در مقابل دنیای استکبار راه به جایی نمی‌بردیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید این فرهنگ تبیین شود بیان کرد: دشمن به دنبال از بین بردن این فرهنگ است.

فلاحی با بیان اینکه سلامت، اقتدار و پیشرفت ما در همه عرصه‌ها به واسطه فرهنگ دفاع مقدس است تصریح کرد: پیشرفت ما در بحث سلاح هسته‌ای نیز به دلیل همین فرهنگ دفاع مقدس است.

وی با اشاره به اینکه حمایت جوانان و استفاده از تخصص پیشکسوتان مدنظر است خاطرنشان کرد: امسال در چهلمین سالگرد دفاع مقدس هستیم و تدبیر بر این شده از سوم خرداد ماه تا پایان سال با شعار محوری «ما قوی» هستیم ادامه داشته باشد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی به سیاست‌های برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس استان اشاره کرد و یادآور شد: توجه به تاثیر دفاع مقدس بر بیداری اسلامی و پیروزی‌های نظام بر استکبار، تاثیر نقش شهید سلیمانی و بهره‌وری از خانواده‌های شهدا و جوانان از جمله این سیاست‌ها است.

فلاحی بهره‌مندی از ظرفیت و مشارکت فعال همه نهادها و موسسات مردم نهاد، توجه به کیفیت و اثربخشی برنامه و اطلاع‌رسانی و پوشش رسانه‌ای گسترده و هوشمندانه را از دیگر سیاست‌ها عنوان کرد.

وی اظهار داشت: ذیل این ستاد هفت کمیته تشکیل شده که جمع‌آوری فعالیت‌ها را دنبال کنند تا شاهد اجرای بهتر برنامه‌ها در استان باشیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: فتح خرمشهر سرشکستگی برای صدام و هم تلخ کامی برای حامیان او را به دنبال داشت.

فلاحی با بیان اینکه تاکنون ۲ هزار برنامه به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس پیش‌بینی شده است افزود: تجلیل از مدافعان سلامت و خانواده شهدای سلامت، مراسم شعر و خاطره و برگزاری همایش بزرگ تجلیل از رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس از جمله مهمترین برنامه‌های این هفته است.

وی با اشاره به اینکه در سطح کشور قرار است از بیش از یک میلیون نفر از رزمندگان تجلیل شود خاطرنشان کرد:  در استان نیز تلاش می‌شود رزمندگان و پیشکسوتان تجلیل شوند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: تولید مستند کوتاه از رزمندگان دفاع مقدس، تولید نماهنگ و برگزاری مرحله استانی تئاتر سنگر از دیگر برنامه‌ها است.

فلاحی با اشاره به اینکه تکمیل و ساخت یادمان شهدا را در طول سال خواهیم داشت اظهار داشت: برای حدود ده یادمان اقدامی انجام نشده و ۲۱ یادمان در حال تکمیل است.

وی برپایی بیش از ۴۰ نمایشگاه دوران دفاع مقدس، تجلیل از ۴۰ عکاس و خبرنگار، تجلیل از  ۴۰ تیتر و خبر برتر در حوزه دفاع مقدس ، معرفی از چهره‌های برتر دفاع مقدس، تولید و پخش ۱۴ ویژه برنامه دفاع مقدس، تولید ۲۰ موشن گرافی دفاع مقدس، یادواره مادران آسمانی در مدارس دختران و یادواره لشکر فرشتگان را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی به دانشنامه دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: تاکنون ۲۸۰ هزار برگ سند و ۲ هزار ساعت مصاحبه با رزمندگان انجام شده که نقش خراسان جنوبی را در دوران دفاع مقدس نشان می‌دهد و در جهت تکمیل این دانشنامه تاکنون تلاش زیادی شده است.

فلاحی از وجود حدود ۲۳ هزار بسیجی رزمنده در دوران دفاع مقدس خبر داد و تصریح کرد: در بحث مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس نیز که از برنامه‌های ما تا پایان سال است باید همه نهادها، دستگاه ها و خیرین در این زمینه ورود پیدا کنند زیرا این کار، کار بسیار بزرگی است.

وی با بیان اینکه در استان حدود ۵۰۰ مدخل شناسایی شده و پیش‌بینی می‌شود ۲۰۰ مدخل دیگر در بحث دفاع مقدس شناسایی شود گفت: ۳۵ مدخل برای ارتش جمهوری اسلامی ایران در بیرجند درنظر گرفته شده است.

گفتنی است در پایان این نشست با حضور فرماندهان ارشد ارتش در استان دفتر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارشد نظامی آجا در استان خراسان جنوبی افتتاح شد.

 

 

 

 

 

اهداء ۲۵۰بسته‌ی معیشتی به دانش آموزان نیازمند۲-۳

۲۵۰بسته‌ی معیشتی به همت ۱۸مدرسه و مرکز غیر دولتی خراسان جنوبی تهیه و بین دانش آموزان نیازمند توزیع شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ارزش این بسته‌ها را بیش از صد میلیون تومان توزیع ۲۵۰ بسته‌ی معیشتی بین دانش آموزان نیازمنداعلام کرد و گفت: این بسته‌ها شامل روغن، برنج، قند، حبوبات، مارکارونی، چای و رب گوجه فرنگی است.
محمدعلی واقعی با بیان این که رزمایش کمک مومنانه نماد همدلی و خدمت بی منت جامعه‌ی فرهنگیان است افزود: کمک مومنانه یکی از نماد‌های مجسم ارزش‌های نظام تعلیم و تربیت توسط معلمین، مدیران و آموزگاران خیر و نیک اندیش خراسان جنوبی است؛ که فرهنگ زیبای عشق به مردم را نمایان می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

کشت کلزا در خراسان جنوبی ۳.۵ برابر شد ۵-۷
اکبری با اشاره به کشت کلزا در ۲۱۷ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی، گفت: در سال زراعی جدید سطح زیر کشت کلزا در استان نسبت به سال زراعی گذشته افزایش ۳.۵ برابری داشته است.

«محمد رضا اکبری» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با بیان اینکه در سال زراعی ۹۹-۹۸ سطح زیر کشت کلزا در استان خراسان جنوبی ۲۱۷ هکتار است، گفت: پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار سطح زیرکشت کلزا حدود یک تن و ۷۰۰ کیلوگرم کلزا برداشت شود.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: در سال زراعی جدید سطح زیر کشت کلزا در استان نسبت به سال زراعی گذشته افزایش ۳.۵برابری داشته است.

 

وی با بیان اینکه امسال شهرستان‌های نهبندان، خوسف، طبس، سربیشه، زیرکوه، قاین، سرایان و درمیان دارای کشت کلزا هستند، گفت: برداشت کلزا در استان از اواسط اردیبهشت ماه شروع شده تا اواخر خردادماه ادامه دارد.

 

اکبری  بیان کرد: محصول کلزا مطابق با سنوات قبل توسط دولت خرید تضمینی می شود که برای این منظور یک مرکز خرید در استان تجهیز و راه اندازی شده است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امسال قیمت خرید تضمینی دانه های روغنی کلزا به ازای هر کیلوگرم چهار هزار و ۶۶۰ تومان است که به نسبت سال گذشته حدود ۳۵ درصد افزایش یافته است و در صورت مدیریت صحیح مزرعه عملکرد اقتصادی مطلوبی را نصیب کشاورز خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه  از این سطح کشت ۱۶۲ هکتار زیرپوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته است، تاکید کرد: کلزا کاران خراسان جنوبی علاوه بر استفاده از بذور اصلاح شده یارانه دار می توانند در صورت تقاضا از تسهیلات سرمایه در گردش یکساله نیز بهره مند شوند.

 

اکبری بیان کرد: در سال زراعی جاری کشت پاییزه کلزا در استان از اواسط شهریور ماه شروع شده و حداکثر تا پایان مهرماه در شهرستانهای گرمسیر ادامه دارد و برداشت آن نیز از اواسط اردیبهشت شروع و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد و کشت بهاره از اسفند ماه تا اواسط فروردین ماه انجام می شود و زمان برداشت محصول اوایل شهریور ماه است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در سال زراعی جاری علاوه بر کشت پاییزه، کشت بهاره محصول کلزا بصورت کاملا مکانیزه در ۱۰ هکتار از اراضی زراعی استان انجام شده که با توجه به شرایط اقلیمی موجود می تواند کمک بزرگی به توسعه کشت این محصول و خودکفایی در تولید دانه های روغنی باشد.

 

 

 

 

 

گازرسانی به آخرین شهر خراسان جنوبی آغاز شد/۲-۳

گازرسانی به آخرین شهر خراسان جنوبی آغاز شد

بیرجند – ایرنا – دیهوک در شهرستان طبس آخرین شهر بدون گاز در خراسان جنوبی است که با مصوبه سفر استاندار به این شهرستان تا سال آینده گازرسانی می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: عملیات اجرایی پروژه گازرسانی به شهر دیهوک از ابتدای امسال شروع شد و پیش بینی می‌شود تا اردیبهشت سال آینده به اتمام برسد.

سید محمود هاشمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پروژه از محل مصوبات سفر شهرستانی استاندار به طبس است که به طول ۷۰ کیلومتر از سمت بشرویه به دیهوک آغاز شد و حدود ۵۲ میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه می‌شود.

وی اظهار داشت: پس از بهره‌برداری این خط انتقال حدود ۲ هزار و ۴۰۰ خانوار شهری و روستایی از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی بیان کرد: خط انتقال گاز به شهر دیهوک یک پروژه زیرساختی است که در آینده ناحیه صنعتی، واحدهای تولیدی، گلخانه‌ای و ۲ واحد سی ان جی نیز از خط انتقال گاز استفاده خواهند کرد.

وی گفت: پیش بینی می‌شود در یک سال آینده پروژه انتقال گاز به دیهوک به اتمام برسد البته مستلزم تخصیص به موقع اعتبارات است و اینکه موانع اجرایی یا قانونی از ناحیه منابع طبیعی یا راه و شهرسازی ایجاد نشود.

هاشمی افزود: شهر دیهوک آخرین شهر بدون گاز در استان بوده و این خط انتقال هم به عنوان آخرین خط در حال اجرا است لذا پس از این تمرکز بر توسعه شبکه‌ها و انتقال گاز به روستاهای استان خواهد بود.

وی گفت: تمامی مصوبات سفرهای شهرستانی استاندار که مربوط به شرکت گاز بوده در بخش بهره‌برداری انجام شده و آن بخش از مصوبات که شروع عملیات اجرایی بوده نیز در دستور کار است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار داشت: آخرین بخش مصوبات سفرهای شهرستانی گازرسانی به روستای چنشت بوده که مشغول کار هستیم و ۹ کیلومتر باید در مسیر کوهستانی انجام شود لذا امیدواریم با همکاری راهداری پروژه سرعت گیرد.

وی با اشاره به اجرای ۲۰ درصد پروژه گازرسانی به روستای چنشت شهرستان سربیشه گفت: امیدواریم تا هفته دولت این پروژه به بهره‌برداری برسد.

 

 

 

 

اعلام مبلغ فطریه و کفاره خراسان جنوبی/۲

رئیس دفتر نماینده، ولی فقیه در استان مبلغ فطریه روزه داران استان را اعلام کرد.

حجت الاسلام عارفی مسئول دفتر نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: میزان فطریه هر نفر بر اساس قوت غالب گندم ۸ هزار تومان و یا سه کیلوگرم مواد غذایی شامل گندم، جو، کشمش، خرما، ذرت و برنج تعیین شده است.

او افزود: به دلیل این که قوت غالب مردم در استان گندم می‌باشد میزان فطریه بر اساس برنج محاسبه نشده، اما این میزان از سوی مراجع تقلید اعلام شده است.

حجت الاسلام عارفی اظهار کرد: کفاره غیر عمد برای هر روز ۳ هزار تومان و یا ۷۵۰ گرم از مواد غذایی ذکر شده است.

 

 

 

 

 

 

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی:۲-۳
✅ استفاده از ظرفیت اتحادیه دهیاری ها در خدمات روستایی
🔹معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بر استفاده از ظرفیت اتحادیه شرکت های تعاونی دهیاری های استان در اجرای پروژه‌های عمرانی در روستاها تأکید کرد.
🔹به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ سید کمال الدین میرجعفریان با بیان این مطلب در جلسه نشست کاری با مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره اتحادیه شرکت تعاونی دهیاری های استان، از تأثیر این اتحادیه در رونق روستاها گفت.
🔹وی اتحادیه شرکت های تعاونی دهیاری ها را زمینه و بستر مناسبی برای تقویت دهیاری ها خواند و خاطر نشان کرد: با استفاده از این پتانسیل می توان برای توسعه روستاها برنامه ریزی مناسبی داشت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار متذکر شد: تقویت اتحادیه دهیاری ها برای اجرای طرح هایی که جنبه اقتصادی دارد، درآمدزایی به همراه دارد.
🔹میرجعفریان افزود: ایجاد طرح های درآمدزا می تواند به تثبیت جمعیت و حتی مهاجرت معکوس بینجامد.
🔹شایان ذکر است: در این جلسه، اعضای هیئت مدیره اتحادیه شرکت تعاونی دهیاری ها بر آمادگی این مجموعه برای اجرای پروژه های دهیاری ها و انجام طرح های اقتصادی متناسب با ظرفیت های هر منطقه تأکید نمودند.

 

 

 

 

 

 

دعوت از سرمایه‌گذاران برای مشارکت در پروژه‌های شهری بیرجند

دعوت از سرمایه‌گذاران برای مشارکت در پروژه‌های شهری بیرجند

بیرجند- شهردار بیرجند از سرمایه‌گذاران برای مشارکت در پروژه‌های شهری دعوت کرد و گفت: با اختصاص مشوق‌ها، شرایط را برای جذب و سوق سرمایه گذار به سوی شهرداری فراهم می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی جاوید ظهر سه شنبه در جلسه مشترک با مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استان با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها باید به سمت جذب سرمایه‌گذار و درآمد پایدار حرکت کنند، گفت: از آنجا که شهرداری‌ها وابسته به اعتبارات حاکمیتی نیستند بنابراین هنر مدیریت شهری برنامه‌ریزی مطلوب در راستای مشارکت سرمایه گذاران در طرح‌های مختلف اقتصادی و درآمدزایی است.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری در ایجاد درآمدهای پایدار شهری اظهار داشت: انتظار می‌رود با برگزاری اینگونه جلسات و تبادل افکار بتوان زمینه تأمین بخش عمده‌ای از درآمدهای شهرداری را از طریق سرمایه گذاری و درآمدهای پایدار فراهم کرد.

وی عنوان کرد: شهرداری آمادگی لازم را در راستای جذب سرمایه‌گذار در زمینه پسماند، بازار روزها، پروژه پارک جنگلی و… را دارد.

جاوید افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات لازم به‌منظور استفاده بهینه از اطلاعات مذکور، ایجاد یک بانک اطلاعاتی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری توسط شهرداری است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: در حوزه سرمایه گذاری بسترهای خوبی فراهم شده و با توجه به محدودیت منابع مالی شهرداری‌ها و کاهش درآمدها، سرمایه گذاری بهترین راهکاری برای ایجاد درآمدهای پایدار شهری است.

عباس جرجانی تصریح کرد: در حوزه جذب سرمایه گذاری پروژه‌های شهرداری بیرجند را در نظر خواهیم گرفت و با توجه به اینکه مجموعه شهرداری در مسیر خود راسخ و ثابت قدم است حتماً بین سرمایه گذران و شهرداری تعامل ایجاد می‌کنیم.

همچنین در این جلسه به راه اندازی بازارچه در ورودی‌های شهر، ایجاد یک فروشگاه بزرگ و راه اندازی مجتمع پزشکی در راستای ساماندهی و رفع ترافیک شهری با تأمین تجهیزات توسط سرمایه‌گذار و اختصاص فضا توسط شهرداری نیز اشاره شد.

شناسایی ۶ مورد جدید ابتلاء به کرونا در خراسان جنوبی

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از شناسایی شش مورد جدید ابتلاء به کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

کامبیز مهدی زاده ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین آمار بیماری کرونا در استان اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۱ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شده که از این تعداد ۷۵ مورد منفی و ۶ مورد مثبت بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: از مبتلایان شناسایی شده پنج نفر در شهرستان درمیان و یک نفر در شهرستان بیرجند بوده است.

مهدی زاده با بیان اینکه خوشبختانه طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلاء به کرونا در استان نداشته‌ایم، گفت: بدین ترتیب آمار کل فوتی استان همچنان ۴۵ نفر است.

وی تعداد مبتلایان به این بیماری در استان را ۶۳۲ نفر اعلام کرد و افزود: ۴ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

به گفته وی ۵۸۳ بیمار با حال عمومی خوب ترخیص و یا بهبود یافته‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مجموع آزمایشات انجام شده برای تشخیص کرونا در استان را چهار هزار و ۶۷۸ مورد ذکر کرد و افزود: نتیجه ۶۳۲ آزمایش مثبت و تعداد چهار هزار و ۴۶ مورد نیز منفی اعلام شده است.

ایجاد شرایط مطلوب در نمازخانه ادارات مورد توجه قرار گیرد

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به لزوم تامین فضای مورد نیاز برای نمازخانه در همه ادارات گفت: ایجاد شرایط مطلوب در نمازخانه‌های ادارات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ناصر خوش خبر روز سه‌شنبه در نشست ستاد اقامه نماز استان افزود: وضعیت مطلوب نمازخانه‌های ادارات در استان مورد تقدیر قرار می‌گیرد و روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی هم می‌توانند در این زمینه اقدامات مؤثری داشته باشند.

وی اظهار داشت: برپایی نماز در دستگاه‌های اجرایی به راندمان کاری و رسیدن به اهداف سازمانی کمک شایان توجهی می‌کند لذا موانع موجود در بهره‌گیری از اقامه نماز جماعت در دستگاه‌های اجرایی باید رفع شود.

وی گفت: سال گذشته نیز تمام تلاش بر همین موضوع بود و در همین راستا با حرکت‌های خوبی که شکل گرفت به ویژه در حوزه آموزش و پرورش برنامه‌های اثربخشی انجام شد اما اجرای برنامه‌های موثرتر در این زمینه نیاز به آسیب شناسی بیشتر دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: آسیب‌ها و تحلیل‌هایی که متوجه بحث اقامه نماز است باید در همان نقطه و مسیر مرتبط چاره‌اندیشی شود.

وی با اشاره به ارزیابی دستگاه‌ها در زمینه اقامه نماز گفت: ارزیابی نماز یک ضعف است چرا که نماز باید ما را ارزیابی کند نه اینکه ما دنبال ارزیابی نماز در دستگاه‌های اجرایی باشیم.

خوش خبر افزود: چنانچه دستگاهی در اجرای برنامه‌های مربوط به نماز موفق بوده، این تجربه و توفیق باید به عنوان الگویی برای دیگر دستگاه‌ها لحاظ شود.

وی با تاکید بر شرایط خاص برخی دستگاه‌ها به جهت جامعه هدفی که دارند، آموزش و پرورش را یکی از این حوزه‌ها برشمرد و گفت: آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌های فرهنگی در ارائه گفتمان‌های باور به نماز به شکلی که نسل جوان را مجذوب‌تر کند، مسئولیت ویژه‌ای دارند.

معاون استاندار خراسان جنوبی تولید محتوا برای نماز را مهم دانست و اظهار داشت: در حوزه پرورشی هم آموزش و پرورش می‌تواند با کمک فضای مجازی برای دانش‌آموزان در حوزه نماز تولید محتواهای مناسب داشته باشد.

وی گفت: علاوه بر محتواهای مجازی، فضای نمازخانه‌ای هم در ترغیب جوانان به نماز موثر است لذا جانمایی فضاهای نمازخانه‌ای در ساخت و سازهای جدید آموزش و پرورش باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

خوش خبر بیان کرد: موضوع بهینه‌سازی نمازخانه‌ها در پادگان‌ها، کانون‌های کارگری و دیگر فضاهای جمعیتی باید در اولویت برنامه‌ها باشد.

وی به وضعیت نمازخانه‌های بین راهی استان اشاره کرد و گفت: برای شناسایی مشکلات موجود و حل آنها باید از ظرفیت فرمانداری‌ها هم استفاده کرد.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به تاثیر شرایط کرونایی بر همه ابعاد زندگی و به ویژه در اقامه نماز جماعت گفت: همراهی مردم در مراسم شب‌های قدر و رعایت پروتکل‌های بهداشتی قابل تقدیر است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: در حال حاضر باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جزئی از سبک زندگی خود بدانیم و ناگزیر هستیم همچنان با رعایت نکات بهداشتی به زندگی روزمره ادامه دهیم چون هنوز نمی‌دانیم کرونا تا چه زمانی باقی خواهد ماند.

وی گفت: این موضوع در برنامه‌ریزی‌ها برای اقامه نماز جماعت در شرایط موجود هم باید مدنظر قرار گیرد.

ارایه برنامه‌های اقامه نماز به کارشناسان دستگاه‌های اجرایی برای عملیاتی شدن بهتر، بهره‌گیری از ظرفیت خیرین برای ساخت سالن چند منظوره و نمازخانه در مدارس، توجه بیشتر مدیران به شرکت در نماز جماعت ادارات، تقدیر از فعالان حوزه نماز، تاکید بر اهمیت نماز از سوی مبلغان و توجه بیشتر به نمازخانه‌های بین راهی از موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که مورد تاکید اعضا قرار گرفت.

 

سنگ‌های قیمتی؛ ظرفیتی دیده نشده در خراسان جنوبی

سنگ‌های قیمتی؛ ظرفیتی دیده نشده در خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی یکی از ظرفیت‌های غنی و کمتر دیده شده‌ای است که اگر به آن بها داده شود می‌تواند چرخ اقتصاد را به رونق درآورد، ظرفیتی که در خراسان جنوبی و در طی سال‌های اخیر به آن توجه شده است.

تنوع سنگ‌های قیمتی در خراسان ‌جنوبی آنقدر زیاد است که آن را تبدیل به سرزمین سنگ‌های قیمتی کرده است. بر اساس آمارها تاکنون بیش از ۵۰ نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در استان شناسایی شده که میزان ذخیره این سنگ‌ها حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن برآورد شده است.

هنرمندانی در این خطه زندگی می‌کنند که هنر خود را بر روی این سنگ‌ها پیاده کرده و به آنان جان می‌دهند. هنرمندانی که نیازمند حمایت برای اتصال به بازار، افزایش فرصت فروش محصولات و گسترش نمایشگاهی محصولات خود دارند.

به گزارش ایسنا، رشته تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی زیر مجموعه صنایع دستی و میراث فرهنگی قرار دارد، در این راستا کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی نگین به صورت دائمی در شهر سه قلعه سرایان راه‌اندازی شد.

ظرفیت‌های بسیار و بازار فروش محدود

علی حسن‌نیا، مسئول کارگاه تراش سنگ نگین سه قلعه از جمله جوانان سرایانی است که سنگ‌تراشی را از چهار سال گذشته تنها با یک میلیون تومان سرمایه آغاز کرده و هدف از این کار را ایجاد اشتغال و سهیم شدن در تعیین سرنوشت کشور می‌داند و می‌گوید: سرمایه اولیه‌ام برای آغاز کار تنها یک میلیون تومان بوده است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی با داشتن معادن و دشت‌های غنی ظرفیت بالایی در امر سنگ تراشی دارد، افزود: سنگ‌های مورد نیاز را از دشت سه قلعه تهیه و در قالب نگین، آویز، نیم ست و سنگ‌های کلکسیونی وارد بازار می‌کنم.

این جوان هنرمند، بازار فروش را مشکل اصلی صنعتگران این حرفه می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر شهرهای تهران، اصفهان و شیراز بازار فروش محصولات این کارگاه هستند.

حسن‌نیا که اکنون برای چهار نفر اشتغال ایجاد کرده است، ادامه داد: شاید این حرفه در سال اول درآمد خوبی نداشته باشد، اما طی چند سال فعالیت منبع درآمدزایی مطلوبی می‌شود.

توسعه کارگاه‌های صنایع‌دستی

محمد عرب، مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرایان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای راه‌اندازی این کارگاه مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات کم‌بهره از محل تفاهم‌نامه سه جانبه استانداری، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و صندوق کارآفرینی امید پرداخت شد.

وی افزود: با توجه به ظرفیت بالای معادن سنگ‌های قیمتی در شهرستان و سنگ شجر در منطقه سه قلعه و استقبال خوب جوانان جویای کار، این رشته و کارگاه‌های تولیدی این رشته در شهرستان توسعه خواهند یافت.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرایان ادامه داد: به زودی دو کارگاه تراش سنگ دیگر نیز تسهیلات دریافت و زمینه اشتغال تعدادی از جوانان علاقمند را فراهم خواهند کرد.

عرب با اشاره به اهمیت توسعه صنایع‌دستی، گفت:  ایجاد کارگاه‌های صنایع‌دستی در رشد اقتصادی یک منطقه نقش بسزایی دارند و امسال در راستای تحقق شعار سال که توسط مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نام‌گذاری شده حداکثر تلاش و حمایت صورت خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: در همین ابتدای سال کارگاه حوله‌بافی در آیسک و تراش سنگ در سه قلعه آماده افتتاح و بهره‌برداری هستند.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرایان یادآور شد: طی چند ماه آینده سه کارگاه تولیدی صنایع‌دستی دیگر نیز بهره‌برداری و خانه‌های ترویج صنایع‌دستی در شهرستان راه‌اندازی خواهند شد.

بی‌تردید فرآوری سنگ‌ها در استانی مانند خراسان جنوبی که معدنی از این نوع سنگ‌ها است باعث اشتغالزایی بسیاری می‌شود و این اشتغالزایی در سایه حمایت از هنرمندانی است که جسورانه پا در رکاب این حرفه و سختی‌های آن گذاشته‌اند.

 

 

 

 

احیای صنعت گردشگری نیازمند راه‌حل‌های ملی و بین‌المللی است

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند گفت: احیای صنعت گردشگری و کسب و کارهای وابسته برخی راه‌حل‌های ملی و برخی راه‌حل‌های بین‌المللی را می‌طلبد.

احیای صنعت گردشگری نیازمند راه‌حل‌های ملی و بین‌المللی است

محمدرضا مجیدی در جلسه ویدئو کنفرانسی با موضوع اقتصاد گردشگری در دوران کرونا و پس از آن، با بیان اینکه بازگشایی یکباره کسب و کارهای وابسته به گردشگری آسیب‌زا است، اظهار داشت: احیای صنعت گردشگری و کسب و کارهای وابسته برخی راه‌حل‌های ملی و برخی راه‌حل‌های بین‌المللی را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا تمام جنبه‌های زندگی انسان از جمله حوزه اقتصاد را تحت تأثیر قرار داد، بیان‌کرد: گردشگری نیز چون یک صنعت مردم پایه است تحت تأثیر مستقیم کرونا قرار گرفت.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه طبق آمار جهانی در حوزه گردشگری حدود ۱۰۰ میلیون شغل متأثر از شیوع کرونا شد، افزود: باید تلاش شود تا در کنار تأمین سلامت مردم موضوعات اقتصادی نیز پیگیری شود.

مجیدی با تأکید بر اینکه صنعت گردشگری هم پیشران و هم پیشانی رونق اقتصادی است، تصریح کرد: مصداق بارز اقتصاد مقاومتی صنعت گردشگری است. شیوع کرونا فرصتی برای بازخوانی سیاست‌های ملی در حوزه گردشگری، حفظ میراث فرهنگی و مرمت آن‌ها است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند گفت: در حال حاضر آحاد جامعه بهره‌برداران مستقیم حوزه گردشگری هستند که در این راستا تأمین سلامت مردم برای متولیان صنعت گردشگری یک اولویت مهم است. در بعضی از بخش‌های گردشگری مانند بوم گردی‌ها امکان فعالیت با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی وجود دارد که در این زمینه نیز باید هم‌اندیشی‌های لازم صورت گیرد.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*