شورای شهر بیرجند خواستار شد/ ورود دادستانی به ماجرای کارت پارک

امروز خراسان جنوبی – حمیدی / بعد از اجرای طرح پارکبان در سطح شهر بیرجند و انعقاد قرارداد شهرداری با یک پیمانکار، سال گذشته کارت پارک هایی برای شهروندان صادر و با مبالغ مختلف شارژ شد که بعد از مدتی بدلیل مشکلاتی که پیش آمد شهرداری در اوایل نیمه دوم سال قراردادش را با این شرکت فسخ کرد بدون اینکه تکلیف پول های بلوکه شده در این کارت ها مشخص شود. از آن زمان تاکنون به رغم قول هایی که داده شد مبنی بر اینکه پول های مردم از بین نخواهد رفت و در انعقاد قرارداد با شرکت های بعدی این موضوع تعیین تکلیف خواهد شد، هنوز مردم به پولشان نرسیده اند. ارسال نامه ای از شهرداری مبنی بر اعلام برنده مزایده پارکینگ های سطح شهر به شورا و درخواست برای اعلام نظرشان در این زمینه فتح بابی شد تا موضوع کارت پارک ها بار دیگر در شورا مطرح و برای آن تصمیم گیری شود. نائب رئیس شورای شهر بیرجند با قرائت این نامه برای اعضای شورا با اشاره به اینکه پیمانکار جدید با پرداخت ۲۶ درصد کل درآمد پارکینگ های سطح شهر به شهرداری برنده این مزایده شده، گفت: قبل از اینکه قرارداد این پیمانکار با شهرداری فسخ شود باید این اطلاع رسانی به مردم صورت می گرفت تا نسبت به اخذ مابقی پولشان اقدام می کردند ولی در حال حاضر این شرکت در دسترس نیست. مهندس میری از اعضای شورای شهر بیرجندهم با بیان اینکه اصلا مشخص نیست این شرکت چه رقمی به مردم بدهکار است، با بکار بردن این عبارت که پول مردم در این بین روی هواست، گفت: تکلیف پول مردم باید روشن شود. شهردار بیرجند هم پیشنهاد داد مردمی که کارت پارک شارژ شده در اختیار دارند به سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری مراجعه کنند تا رقم این بدهی مشخص شود و در ادامه افزود: در انعقاد قرارداد با این شرکت و اخذ ضمانت نامه های لازم کوتاهی شده که از این به بعد به این صورت قرارداد منعقد نخواهد شد. دکتر حسنی صفت دیگر عضو شورا هم گفت: شرکت مذکور در حال حاضر در دسترس نیست و سیستمی که برای شارژکارت پارک ها استفاده می کرده هم قابل رصد نیست و بعد از فسخ قرارداد اعلام کرده که بخاطر تغییر درصد سهم شهرداری متضرر هم شده است.
دادستانی به عنوان مدعی العموم پیگیر حق و حقوق مردم شود
طاهری عضو حقوق دان شورای شهر بیرجند در ادامه به ارائه پیشنهادی برای حل این مشکل پرداخت که با نظر مثبت اعضای شورای شهر به تصویب رسید مبنی بر اینکه این موضوع به دادستانی منعکس و شرکت مذکور از طریق مدعی العموم ملزم شود میزان مطالبات مردمی را که در کارت پارک ها باقی مانده مشخص کند. وی ادامه داد: اگر شهرداری از این شرکت ضمانت نامه بانکی می داشت می توانستیم نسبت به وصول مطالبات و تعیین میزان آن اقدام کنیم ولی در حال حاضر فقط دادستانی به عنوان مدعی العموم می تواند ورود پیدا کند.
تعیین تکلیف نرخ تاکسی تلفنی
و تاکسی اینترنتی ها در بیرجند
از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه ، نامه شهرداری به شورا در مورد وضعیت نرخ گذاری تاکسی اینترنتی و تاکسی تلفنی های سطح شهر بود که نائب رئیس شورای شهر با قرائت این نامه و بیان نرخ های مصوب برای تاکسی های سطح شهر بر اساس دفترچه اخذ بهای خدمات گفت : تاکسی اینترنتی و تاکسی تلفنی ها از این نرخ تبعیت نمی کنند. یزدان شناس از اعضای شورای شهر بیرجند در این زمینه توضیح داد که تاکسی های اینترنتی زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت اند و از آنجا مجوز می گیرند بنابراین شورا و شهرداری نمی تواند برای آنها نرخ گذاری کنند و هدف از این تاکسی اینترنتی ها اخذ هزینه کمتر از مردم و ایجاد رقابت با سایر تاکسی ها است که با تعیین نرخ برای آنها این هدف برایشان محقق نمی شود.
وی ادامه داد: در قانون پیش بینی شده که علاوه بر نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت بر این صنف، شهرداری هم می تواند نظارت خودش را داشته باشد. طاهری از اعضای شورا هم گفت: چگونه شهرداری می تواند این نظارت را انجام دهد در حالی که در صدور مجوز و نرخ گذاری های هیچ دخل و تصرفی ندارد . شهردار بیرجند هم گفت: بر اساس قانون مدیریت حمل و نقل بار و مسافر در داخل شهرها بر عهده شهرداری است. در نهایت مقرر شد در جلسه آینده شورای شهر از مدیر عامل شرکت حمل و نقل بار و مسافر و هم چنین مسئولان صنعت، معدن و تجارت دعوت به عمل آمده تا در این خصوص تصمیم گیری شود. شهردار بیرجند هم چنین در این جلسه با اشاره به مصاحبه فرماندار بیرجند با رسانه ها و انتقاد وی از پایین بودن طول عمر سنگ های بکار رفته در آیلندهای وسط خیابان ها با آوردن نتایج آزمایشاهی و مستدل اینگونه عنوان کرد که بر اساس آزمایشات صورت گرفته حداکثر مقاومت بلوک های سیمانی بکار رفته در خیابان ها ۳۵۰ کیلومتر بر سانتی متر مربع است که این مقاومت در سنگ های اشباع شده بین ۵۸۲ تا ۷۳۸ کیلومتر بر سانتی متر مربع و در عالی ترین نوع آنها ۱۲۴۱ کیلومتر بر سانتی متر مربع برآورد شده یعنی ۵/۲ تا ۴ برابر مقاومت بلوک های سیمانی.
مصوبات آبکی کمیسیون فرهنگی شورای شهر بیرجند
در ادامه این جلسه رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر بیرجند به مصوبات این کمیسیون که در تاریخ ۲۷ اسفند ماه برگزار شده اشاره کرد که بعد از بیان هر کدام از این مصوبات، اعضای شورای شهر انتقادهایی را بر آن وارد می کردند. حجت الاسلام والمسلمین عبدالرزاق نژاد با اشاره به اولین مصوبه این کمیسیون مبنی بر پرکردن اوقات فراغت پرسنل شهرداری در قالب برگزاری مسابقات ورزشی، جشنواره ها و …و تهیه طرح و برنامه توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری خواستار اظهار نظر اعضای شورای شهر شد که رئیس کمیسیون بودجه شهرداری در ابتدا خواستار تعیین تکلیف وضعیت اعتباری برای این پیشنهاد شد. وی در ادامه با اشاره به دیگر مصوبه کمیسیون فرهنگی مبنی بر متقاضی بودن عده ای از صاحب نظران برای شرکت در جلسات کمیسیون گفت : عده ای از داخل خود مجموعه شهرداری هم درخواست عضویت در این کمیسیون را دارند . اعضای شورای شهر بیرجند در واکنش به این پیشنهاد و مصوبه خواستار حضور افراد خلاق و زبده در حوزه فرهنگی در کمیسیون شدند و نائب رئیس شورا هم خواستار تعیین اعضای مدعو برای کمیسیون در اولین قدم شد . از دیگر مصوبات کمیسیون فرهنگی شورا برگزاری جلسه تجلیل از نخبگان شهر بیرجند در فرهنگسرای بزرگ شهر بود که با مخالفت اعضای شورای شهر مواجه و عنوان شد هنوز این پروژه به بهره برداری نرسیده و نباید قولی به مردم داد.
ماهی یک تا دو جلسه
رئیس شورای شهر بیرجند هم در انتهای این جلسه با انتقاد از درج برخی از اخبار در رسانه های استان در چند مدت اخیر مبنی بر عدم برگزاری جلسات شورای شهر اینگونه به تشریح موضوع پرداخت که روزهای شنبه شورای شهر جلسه علنی دارد و روز دوشنبه جلسه غیر علنی. دکتر تقی زاده افزود: خبرنگاران بدون داشتن اطلاعات کافی به انتقاد از شورای شهر در عدم برگزاری جلسات پرداخته اند در حالیکه اینگونه نبوده و حجم نامه های ارسالی به شورا بسیار زیاد است و هم چنین افراد زیادی تقاضای حضور در شورا را دارند و نمی خواهند رسانه ای شود بنابراین در روزهای دوشنبه به تنهایی نمی توانیم پاسخگوی حجم این مراجعات باشیم و علاوه بر جلسه غیر علنی دوشنبه ها از جلسه روز شنبه هم استفاده می کنیم . وی ادامه داد : هم چنین احساس می شود برخی نامه ها وقت خبرنگاران را می گیرد و چیزی برای انعکاس ندارد بنابراین از آنها دعوت هم نمی شود. وی افزود : جلسات پایانی سال گذشته به بررسی بند بند لایحه بودجه شهرداری اختصاص داشته و ضرورتی ندیدیم خبرنگاران را به زحمت بیندازیم .
دکتر تقی زاده رسانه های منتقد شورا را متهم به بی اطلاعی از سایر شوراها کرد و گفت : بطور مثال شورای شهر مشهد هفته ای فقط یک جلسه دارد و شهر یزد ۷ ماه است که شهرداری ندارد. رئیس شورای شهر بیرجند از این رسانه ها به عنوان رسانه هایی یاد کرد که بدنبال انشقاق هستند و در ادامه عنوان کرد : به تناسب نیاز از خبرنگاران در جلسات شورا دعوت خواهد شد و ماهی یک تا دو باز جلسه علنی خواهیم داشت. وی هم چنین در دفاع از اعضای شورای شهر بیرجند گفت : اکثر اعضای شورای شهر بصورت تبرعی کار می کنند و بدنبال مستند سازی ساعات کاری یشان نیستند که این موضوع قابل قیاس با سایر شهرهای کشور نیست .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*