چند خبر از خراسان جنوبی

در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب؛
«اسفندیار» طبس جزء ۱۰ روستای برگزیده کشور معرفی شد
با حضور معاون اول رئیس جمهور از روستای اسفندیار طبس که در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب رتبه پنجم را کسب کرد، تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از طبس، مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران، عصر دیروز (۴ اسفند) با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در سالن همایش های بین المللی کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

 

در این مراسم روستای اسفندیار از توابع بخش دیهوک شهرستان طبس و تنها نماینده استان خراسان جنوبی از بین یک هزار و ۴۰۶ روستا، با رتبه پنجم به عنوان یکی از ۱۰ روستای برگزیده پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران معرفی و تجلیل شد.

داوری این جشنواره، در چهار مرحله صورت گرفته بود که ۲۰ روستا در مرحله نهایی حضور یافتند و در پایان ۱۰ روستا به عنوان روستای برگزیده انتخاب شدند.

چهارمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سال ۱۳۹۶ با رقابت ۱۲۲۹ روستا از ۳۳ استان کشور برگزار شد.

رقابت ۱۲۰۰ کودک بیرجندی در جشنواره قرآنی

هزار و ۲۰۰ کودک بیرجندی، در جشنواره قرآنی رقابت می کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان گفت: جشنواره قرآنی رقابت 1200 کودک بیرجندی در جشنواره قرآنیکودک، ویژه گروه پیش از دبستان و برای ایجاد شور و نشاط قرآنی ‌بین کودکان  برگزار می شود.
حسن سلمانی  افزود: این جشنواره در ۴ رشته نمایش، سرود، حفظ و نقاشی با مضامین قرآنی، مذهبی و انقلابی برگزار می‌شود که بخش نمایش و سرود هفته گذشته در مهدها برگزار شد و فیلم‌ها نیز توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داوری می‌شود.
وی گفت: بخش نقاشی این جشنواره نیز امروز برگزار شد و بخش حفظ قرآن نیز، فردا آغاز می‌شود.
رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه حدود ۱۲۰۰ نفر در چهار رشته این جشنواره در شهرستان بیرجند نام نویسی کرده‌اند، افزود: این کودکان از ۴۵ مهد و پیش‌دبستانی بیرجند هستند که در دو بخش انفرادی و گروهی با هم رقابت می کنند.
حسن سلمانی گفت: در پایان جشنواره مهدکودک‌ها و پیش دبستانی‌هایی که بالاترین امتیاز را کسب کنند به عنوان مراکز قرآنی برتر در حوزه کودک شناخته می‌شوند و علاوه بر این هدایایی برای تمام افراد شرکت‌کننده در این جشنواره در نظر گرفته شده است که ۹ اسفند در اختتامیه جشنواره به شرکت‌کنندکان اعطا می شود.

آغاز طرح آسفالت معابر مسکن مهر خوسف

آسفالت ۴۰ هزار متر مربع از معابر مسکن مهر خوسف آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، شهردار خوسف گفت: با توجه به نزدیک شدن به ایام سال جدید عملیات آسفالت معابر مسکن مهر و بلوار شهدای عبادی با اعتبار بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان آغاز شده است.

علیزاده با بیان اینکه این عملیات تا ۱۵ اسفندماه به پایان می رسد، افزود: با اجرای این ۴۰ هزار مترمربع ۸۵ درصد معابر مسکن مهر خوسف آسفالت خواهد شد.

 

 

 

 

در المپیاد مهارت های امدادی هلال احمر

اجرای طرح دادرس در مدارس خراسان جنوبی

۲ هزار و ۱۰۰ دانش آموز خراسان جنوبی در طرح دانش آموز آماده در روزهای سخت آموزش دیدند و در مسابقات آماده شرکت می کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت:  ۲ هزار و ۱۰۰ دانش آموز پایه هشتم متوسطه خراسان جنوبی در هشت آیتم امدادی شکستگی و آتل بندی، خونریزی ها، ارزیابی، CPR، اطفای حریق، اسکان اضطراری و حمل مصدوم در طرح دانش آموز آماده در روزهای سخت (دادرس) ، آموزش دیدند تا در در المپیاد مهارت های امدادی هلال احمر باهم رقابت کنند.

موهبتی با بیان اینکه مرحله شهرستانی این المپیاد تا ۱۵ اسفند در ۱۱ شهرستان برگزار می شود، افزود: در مجموع ۲۲ تیم دختر و پسر از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی به مرحله استانی مسابقات (آماده) راه می یابند و در پایان تیم منتخب استان به المپیاد کشوری اعزام می شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۰ کانون دانش آموزی با ۵ هزار عضو در سطح استان فعال است، گفت: نخستین کار هلال احمر در مدارس، تشکیل کانون های دانش آموزی در دوره متوسطه اول و آموزش ۱۶ ساعته ی مهارتهای امدادی است تا دانش آموزان در صورت بروز حادثه بتوانند اقدامات اولیه امدادی را انجام دهند.

 

 

 

 

ساخت ۵ المان نوروزی در مود

امسال ۵ المان نوروزی از سوی شهرداری مود ساخته و در سطح این شهر نصب خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، شهردار مود گفت: برای زیباسازی سطح شهر، ساخت ونصب المانهای نوروزی در دستور کار شهرداری قرار گرفت.

صادق بختیاری با بیان اینکه المانهای نوروزی برای نقاط مختلف سطح شهر توسط نیروهای شهرداری با کمترین هزینه و بهره گیری از مصالح، مواد اولیه و ضایعات در حال ساخت است، افزود: برای ساخت این المانها ۶ میلیون تومان هزینه خواهد شد که این هزینه از محل اعتبارات داخلی شهرداری پرداخت می شود.

وی گفت: علاوه بر المانهای نوروزی، کاشت گل و گیاه، اجرای نورپردازی معابر سطح شهر، لکه گیری و آسفالت، خط کشی معابر نیز اجرا خواهد شد.

 

 

 

تأمین اعتبار بودجه جاده‌های خراسان جنوبی در دستور کار وزارت راه قرار گرفت

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: با پیگیری‌های سه ساله، دستور وزیر راه و شهرسازی برای تخصیص اعتبار در بودجه ۹۸ برای جاده‌های نهبندان و سربیشه اخذ شد.

تأمین اعتبار بودجه جاده‌های خراسان جنوبی در دستور کار وزارت راه قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، نظر افضلی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با پیگیری‌های ۳ ساله بالاخره دستور وزیر راه و شهرسازی برای تخصیص اعتبار در بودجه ۹۸ برای موارد جاده‌ای حوزه انتخابیه‌ اخذ شد.

وی بیان کرد: درحال حاضر احداث هر کیلومتر جاده آسفالته استاندارد در حدود ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با اعتبارات موجود راه‌های منطقه عملاً پیشرفتی نخواهد داشت بنابراین مکاتبات برای تخصیص بودجه کلان و ملی برای این منطقه آغاز شده و توجه مسئولین به این محور جلب شد.

بیشتر بخوانید

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون چندین میلیارد تومان مضاف بر اعتبارات مصوب سالیانه به راه‌های منطقه اختصاص یافته که باتوجه به هزینه بالای راهسازی بازهم شاهد پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نیستیم و نیازمند اعتبار کلان هستیم.

افضلیافزود: مقرر شد اعتبار دوبانده کردن محور زاهدان-نهبندان-سربیشه-بیرجند، دوبانده کردن محور ترانزیتی سربیشه-درح، تعریض محور نهبندان-شهداد و جاده مود-مزارکاهی تخصیص یابد.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش در شهرستان‌های سربیشه و نهبندان از محرومیت در اعتبارات و کمبود تجهیزات و امکانات آموزشی در کنار کمبود شدید کادر آموزشی رنج می‌برد.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: پراکندگی جمعیت در منطقه و صعب العبور بودن جاده برخی روستاهای عشایری نیز خدمات رسانی به این مکان‌ها را با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو ساخته است.

افضلی یادآور شد: در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ و از مهرماه مکاتبات با وزارت آموزش و پرورش و نهادهای حمایتی انجام شد و در چندماهه سال تحصیلی جاری موفق شدیم علاوه بر اعتبارات مصوب استانی، مبلغ ۵۰ میلیون تومان سرانه دانش آموزی برای دو شهرستان و همچنین تجهیزات هوشمندسازی مدارس جمعا به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان برای دو شهرستان تهیه کنیم.

وی تصریح کرد: مکاتبات و پیگیری‌ها برای توسعه و پیشرفت در این بخش از محرومیت منطقه کماکان ادامه دارد.

انتهای پیام/ ع

 

 

 

آبگیری کجی در برزخ خشکسالی خراسان جنوبی/کجی شیرین شد
آبگیری تالاب کجی در برزخی از خشکسالی خراسان جنوبی سبب شد تا این تالاب شوره زار، شیرینی آبگیری خود را به رخ بازدیدکنندگان بکشد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: دامن سفید کجی زیر پای گردشگران پهن شده تا تالاب شوره زار، شیرینی آبگیری خود را شیرین به رخ گردشگران و بازدیدکنندگان بکشد؛ وجود پوشش گیاهی درختانی مانند گز آترپلکس، قیچ و تاق همانند کوهی در مقابل بادهای ۱۲۰ روزه استان قد بلند کرده اند تا مبادا تالاب کجی بی تاب شود.

خراسان جنوبی استان کویری است که با گذر از بیابان های آن می توان به مناطق اعجاب انگیز رسید؛ با عبور از راه های کویری خراسان جنوبی به سمت شهرستان نهبندان، هنگامی که وارد این شهرستان و روستای کجی می شویم، مردمان کجی و عشایری منطقه «کجی» را می بینیم؛ مردمان کجی سفلی و علیا دو محله عشایرنشین، مردمانی هستند که از طایفه بلوچ شیخی و سارانی در کنار هم مسالمت آمیز زندگی می کنند.

تالاب ها همواره جزء پدیده های نادر محیط زیست اند که زیبایی اعجاب انگیزی را به همراه دارند. ممکن است گاه پر آب و گاه خشک و گاه شور و گاه شیرین باشند.

بعد از بی تابی کجی، به شکرانه خدا؛ امسال بارانی نازل شد تا حدودی از بی تابی کجی رفع شود و آن را تبدیل به محیطی زیبا برای حضور پرندگان و گردشگران کند؛ تالاب نمکزار کجی نهبندان با وسعت۲۲ هزار هکتار در فاصله ۷۵ کیلومتری شمال شهرستان نهبندان در استان خراسان جنوبی قرار دارد.

به گفته مردمان کجی؛ این تالاب شوره زار وسیع در سال گذشته به دلیل خشکسالی و کمبود باران و به دلیل شوری زیاد خاک تبدیل به دریاچه نمک شده که این امر در هنگام وزش بادهای ۱۲۰ روزه خراسان جنوبی، خسارت هایی را هم به بار آورده است.

آسفالت نیاز اساسی راه منتهی به تالاب کجی

«علی شیخی» از اهالی روستای کجی در گفتگو با خبرنگار شبستان از وضعیت نامناسبجاده به سمت تالاب گلایه می کند و می گوید:  حدود ۱۱ کیلومتر راه تالاب نیازمند آسفالت است چراکه به خاطر موج دار بودن جاده و وجود چاله ها در این مسیر، ۸۰ درصد گردشگران بر می گردند.

مهمترین درخواست شیخی رسیدگی به راه منتهی به جاده است و ادامه می دهد: با جاری شدن سیلاب در فصل زمستان این راه مسدود می شود و مشکلاتی به بار می آورد، همچنین نداشتن سرویس های بهداشتی و وجود غرفه ها و سایه بان در اطراف تالاب از الزامات این تالاب است که رسیدگی به این موارد، سبب جذب گردشگران به منطقه می شود.

شیخی که دهیار روستای کجی هم هست با ابراز خرسندی از اینکه تالاب به دنبال بارندگی های اخیر آبگیری شده است، می افزاید: چند روزی است که گردشگران برای بازدید از این تالاب به کجی آمده اند که امیدوارم در تعطیلات عید به اوج خود برسد.

او می گوید: در حال حاضر تالاب کجی نهبندان، به عنوان یک پدیده در شرق کشور محل زمستان گذرانی برخی پرندگان مهاجر از جمله حواصیل، حواصیل ارغوانی، چنگر و خوتکا است و آبان ماه همزمان با سرد شدن هوا، از زمین تالاب آب جوشش می کند و کل آبریز منطقه از شوسف و سربیشه به تالاب منتهی می شود.

شیخی خاطرنشان کرد: وجود تالاب شوره زار کجی منفعتی است برای اهالی تا از وجود نمک آن بهره ببرند و از آن به عنوان یک منبع اقتصادی یاد برای بهبود شرایط اقتصادی زندگی خود استفاده کنند.

۵۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد

«امیر کوهستانی» سرپرست حفاظت محیط زیست نهبندان هم در گفتگو با خبرنگار شبستان در همان ابتدای کلامش با خوشحالی می گوید: به شکرانه خدا؛ امسال ۵۰ درصد تالاب کجی نمکزار آبگیری شد و امروز شاهد حضور روزانه ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ پرنده مهاجر؛ شامل مرغابی، سرسبز، کودکا و پرستو دریایی هستیم که در تالاب کجی فرود می آیند.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۶ پیشنهاد شد تا تالاب کجی به عنوان پناهگاه محیط زیست مطرح شود، ادامه می دهد: از سال ۱۳۸۹ تالاب نمکزار نهبندان به عنوان پناهگاه حیات وحش تحت حفاظت محیط زیست درآمد و پایگاه محیط بانی این تالاب به وسعت ۲۲ هزار و ۸۶۵ هکتار در جوار تالاب ایجاد شد.

مسافران سیبری در تالاب کجی فرود می آیند

سرپرست حفاظت محیط زیست نهبندان با بیان اینکه تالاب شوره زار کجی هر ساله میزبان پنج هزار پرنده مهاجر است، می گوید: این تالاب بعد از بارندگی ها از اوایل پاییز تا اردیبهشت ماه پرندگانی مهاجر مانند مرغابی، حواصیل، سلیم طوقی، عقاب طلایی، دال، بلدرچین معمولی، زاغ نوک، سبزه قبا، پرستو، هوبره، گنجشک درختی، چکاوک کاکلی را میزبان است که برای زمستان گذرانی و استراحت به آن مراجعه می کنند، این تالاب غنی ترین زیستگاه زاغ بور، تنها پرنده بوم زاد ایران است.

بعد از چند سال خشکسالی های پی در پی در خراسان جنوبی و به طبع آن در شهرستان نهبندان؛ که تالاب کجی آبگیری نشده بود، امسال خوشبختانه این تالاب هم در پاییز و هم زمستان آبگیری شد به نحوی که می توان گفت این تالاب شوره زار ۵۰ درصد آبگیری شده است.

سرپرست محیط زیست نهبندان می گوید: آب تالاب کجی که منشاء آن از محل نزول بارندگی ها و جاری شدن سیلاب ها و رودخانه های اطراف و هم چشمه هایی خود تالاب شوره زار کجی است؛ از اواسط پاییز شروع به جوشش می کند و تالاب آبگیری می شود.

دهن کجی مردم به تالاب کجی

وی با ابراز تاسف از اینکه متاسفانه در اطراف این تالاب، چاه های کشاورزی زیادی است که سفره های زیرزمینی را خالی می کنند، اظهار می کند: جوشش آب چشمه های تالاب شوره زار نهبندان هم به نسبت کمتر شده است که در صورت ادامه این روند خسارت جبران ناپذیری را به منطقه می زند.

وی از برگزاری جشنواره مجسمه های گلی و نمکی در جوار تالاب خبر داد و افزود: این جشنواره هرساله برگزار می شود ولی امسال به دلیل آبگیری تالاب برگزار نشد و قرار شده این جشنواره به صورت ملی در ۲۶ فروردین ماه ۹۸ برگزار شود و فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی امر برگزاری جشنواره های مجسمه های گلی و نمکی از هنرمندان دعوت می کند تا در این جشنواره شرکت کنند.

کوهستانی ادامه می‌دهد: تالاب به دلیل زیبایی اعجاب انگیز هرساله شاهد گردشگران خارجی بوده؛ که در نوروز سال ۱۳۹۵ شاهد اوج حضور گردشگران یعنی ۱۷ هزار گردشگر در تالاب کجی بوده ایم؛ چراکه  ۸۰ درصد تالاب کجی آبگیری شده بود و شاهد پرندگان زیادی بودیم.

او می گوید: اهمیت تالاب کجی بالاست و ماموریت محیط زیست، حفظ این تالاب بوده چراکه وجود این تالاب به خاطر وجود ریزگردها و بادهای ۱۲۰ روزه به همراه نمک های موجود در آب برای منطقه مشکل ساز و جریان ساز می شود لذا باید از برداشت بی رویه آب در چاه های کشاورزی جلوگیری کرد. همچنین حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی حاشیه تالاب کجی، نهال کاری شده تا جلوی ریزگردها و ورزش تند باد منطقه گرفته شود.

بارندگی در نهبندان ۲۱ درصد کاهش داشت

«رضا برهانی» کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی نیز در خصوص میزان بارندگی ها در شهرستان نهبندان گفت: میزان بارندگی تا آخر بهمن ماه در نهبندان ۳۵ میلی متر گزارش شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته، میانگین بارندگی ها در شهرستان نهبندان تنها سه میلی متر بوده است، اظهار می کند: این عدد در بلند مدت ۴۵ میلی متر بوده که ۲۱ درصد نسبت به میانگین بلند مدت با کاهش مواجه شده است.

تبدیل تالاب کجی به کانون فرسایش بادی در خراسان جنوبی

«حسن اکبری»، مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی نیر به خبرنگار شبستان گفت: تالاب کجی نمکزار نهبندان در بارندگی های اخیر حدود ۵۰ درصد آبگیری شده و تعدادی زیادی از پرندگان مهاجر در این تالاب فرود آمده اند.

وی تالاب کجی نمکزار نهبندان را یکی از کانون‌های مهم فرسایش بادی در استان خراسان جنوبی عنوان می کند و می گوید: امسال با همکاری آب منطقه ای کارهای خوبی آغاز شده است و در همین ارتباط سازمان حفاظت محیط زیست برنامه عملیاتی ظرفیت سازی، مشارکت و آگاهی رسانی CEPA را با هدف مشارکت ذینفعان در حفاظت، مدیریت، بهره برداری و احیای تالاب کجی نهبندان از محل اعتبارات ملی اجرا می‌کند.

اکبری با بیان اینکه درست است که تالاب نمکزار کجی امسال آبگیری شده است، می افزاید: این تالاب یکی از کانون های فرسایش بادی خراسان جنوبی بوده و اگر مورد توجه قرار نگیرد به کانون گرد و غبار تبدیل می شود لذا برداشت بی رویه آب از چاه های اطراف تالاب جایز نیست.

او یادآور می‌شود: تالاب ها خط مقدم آسیب های محیط زیستی هستند و باید در این راستا فرهنگ سازی شود لذا سعی شده در جشنواره ملی فیلم کوتاه تالاب این فرهنگ نهادینه شود.

گزارش: سمیه محمدی

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی خبرداد:
آغاز به کار پویش مردمی «لبخند مهربانی عیدانه» در خراسان جنوبی
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی از آغاز به کار پویش مردمی «لبخند مهربانی عیدانه» از ابتدای اسفند ماه جاری در استان خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علی عرب نژاد» امروز (۵ اسفند) به خبرنگاران رسانه‌های گروهی گفت: پویش لبخند مهربانی عیدانه؛ به منظور تأمین بخشی از مایحتاج شب عید مردم مناطق کم برخوردار آغاز شده است و به مدت یک ماه در استان همزمان با سراسر کشور اجرا می شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با دعوت از تمامی همشهریان عزیز برای پیوستن به این پویش گفت: امیدواریم همه مردم خود را در این پویش سهیم بدانند و مسئولیت اجتماعی خود را در قبال دیگران عهده دار شوند زیرا لذت و بهره مندی از شب های عید و همراهی با خانواده وقتی کامل می شود که وجدان مان آسوده باشد و بدانیم دیگر همشهریان ما نیز از حداقل امکانات شب عید بهره مند می شوند.

وی افزود: به تمام کسانی که دلشان برای ایران و ایرانی می تپد این تضمین را می دهیم که بتوانیم با سرعت و دقت کمک های نقدی و غیر نقدی را با موضوع عیدانه در کمپین لبخند مهربانی به دست مردم مناطق کم برخوردار در سطح استان برسانیم.

عرب‌نژاد یادآور شد: بسته کالایی لبخند مهربانی عیدانه شامل تن ماهی، مرغ، برنج، ماکارونی، رب گوجه فرنگی، چای، قند و روغن است و علاقه مندان می توانند کمک های غیرنقدی خود را به اداره کل بهزیستی و مراکزبهزیستی شهرستان های استان تحویل کنند.

وی افزود: همچنین شماره حساب ۴۰۰۰۹۱۴۳۴۵۲۰۱۰۱ نزد بانک توسعه تعاون بنام مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی و شماره کارت ۵۰۲۹۰۸۷۰۰۰۴۸۳۲۶۶  آماده دریافت کمک های نقدی همشهریان و سخاوتمندان عزیز است.

طی تعطیلات نوروزی؛
۲۵ ایستگاه ایمنی و سلامت در خراسان جنوبی برپا می شود
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی از برپایی ۲۵ ایستگاه ثابت و سیار در قالب طرح ملی ایمنی و سلامت برای ارائه خدمات به مسافران و گردشگران نوروزی در استان خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان  از بیرجند، «محمدرحیم شهریاری» امروز (۵ اسفند) در ستاد اجرایی خدمات سفر استان اظهار کرد: اجرای طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی از طریق جوانان و داوطلبان جمعیت هلال احمر از ۲۴  اسفند امسال در استان آغاز و تا ۱۶ فروردین‌ماه سال آینده به مدت ۲۲ روز ادامه دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی از برپایی ۱۶ ایستگاه سلامت نوروزی در ورودی شهرهای استان خبر داد و گفت: در این ایستگاه‌ها خدماتی رایگانی همچون اندازه گیری قد و وزن، فشار خون و قند خون انجام می شود.

وی بیان داشت: در این مدت ۲۵ ایستگاه ثابت و سیار در داخل شهرها در قالب طرح ملی ایمنی و سلامت به مسافران و گردشگران ارائه خدمات می‌کنند.

شهریاری با اشاره به اینکه آموزش های امدادی و عمومی به مردم ارائه خواهد شد، افزود: همچنین ۱۰۵ عضو سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در پایگاه های طرح ایمنی و سلامت مستقر می شوند تا خدمات لازم را به مسافران ارائه دهند.

وی با بیان اینکه ۱۸ ایستگاه دوستدار کودک برای مسافران نوروزی در سطح استان ایجاد می شود، ادامه داد: کودکان در این فضا ها از امکانات ایستگاه نقاشی و بازی و سرگرمی ها بهره مند می شوند.

مدیرعامل جمعیت هلال ‌احمر خراسان جنوبی، هدف از اجرای این طرح را بهره مندی کودکان از بازیهای‌ها و در اختیار گذاشتن یک زمان استراحت برای خانواده ها در مدت حضور بچه ها در این فضاها عنوان کرد.

شهریاری با تاکید بر اینکه همزمان با اجرای طرح ایمنی و سلامت در استان ۱۱ خیمه ویژه نماز برای مسافران نوروزی برپا خواهد شد، گفت: اجرای طرح نوروزی امداد و نجات نیز از طرح های دیگر جمعیت هلال احمر در ایام نوروز است.

به گفته وی با هماهنگی دستگاه های زیربط در حوزه جمعیت هلال احمر ۱۵۰ امدادگر در ۲۳ پایگاه ثابت و هفت پایگاه سیار به صورت شبانه روزی برای ارائه خدمات امداد و نجات مستقر هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال ‌احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه بالگرد امدادی نیز به ‌منظور ارائه خدمات هوایی امدادی به آسیب دیدگان احتمالی حوادث رانندگی در استان مستقر است، افزود: برای اجرای طرح نوروزی همچنین ۷۰ خودرو امدادی و ۴۲ آمبولانس و خودروی نجات تجهیز و مستقر شدند.

شهریاری با تاکید بر اینکه ۲ تیم آنست (امور نگهداری و آموزش سگ‌های تجسس) به صورت ۲۴ ساعته برای ارائه خدمات جستجو آمادگی دارند، عنوان کرد: پاک سازی محیط ورودی شهرهای استان خراسان جنوبی در ایام نوروز و کنترل جاده پرتردد شوشود به فردوس و سرایان مورد توجه قرار گیرد.

۵۴۰ نفر از زندانیان استان با دستور رهبر معظم انقلاب مورد عفو قرار گرفتند و از زندان آزاد شدند.

به گزارش  گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، هاشمی مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان گفت: علاوه بر این افراد، ۶۲۹ نفر نیز مشمول تخفیف مجازات شدند.

وی با اشاره به اینکه از این افراد ۲۸ نفر زن از زندان‌های استان آزاد و ۵۴ نفر زندانی زن نیز مشمول تخفیف مجازات شدند افزود: روند آزادی زندانیانی که مشمول عفو رهبر معظم انقلاب قرار گرفته اند همچنان ادامه دارد.

هاشمی از دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های فرهنگی و اقتصادی استان خواست زمینه اشتغال برای زندانیان آزاد شده  را فراهم کنند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*