اولین رویداد اُکام بیرجند برگزار شد/ حل معضل بیکاری آینده در دستان دانش آموزان

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / طرح اتاق کارآفرینی مدارس (اُکام) برای ارتقای سطح دانش دانش آموزان و رشد تفکر خلاقانه در سنین پایه چندین سال است که در کشور برگزار می شود و امسال برای اولین بار رویداد اُکام در بیرجند برگزار شد. مدیر روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری استان درباره اولین رویداد اُکام گفت: باید بدانیم که وقتی از سنین پایه آموزش های کارآفرینی به دانش آموزان داده می شود در آینده معضل بیکاری را می توانیم ریشه کن کنیم چرا که دیگر نسلی که جویای کار باشند نخواهیم داشت و خود این دانش آموزان در آینده کارآفرین خواهند شد. پیمان حاجی رضایی بیان کرد: پارک علم و فناوری نیز علاوه بر رسالت خود که توسعه شرکت های دانش بنیان می باشد وظیفه فرهنگ سازی را هم برعهده دارد و آن اشاعه فرهنگ کارآفرینی و نوآوری در جامعه می باشد.
دانش آموزان بهترین گروه هدف برای آینده کارآفرینی
معاون آموزشی دانشگاه پیام نور بیرجند نیز در این رویداد عنوان کرد: اینکه چنین رویدادی برای دانش آموزان برگزار شده است خیلی خوب است چرا که بعد از ورود به دانشگاه دیگر مشکلی ندارند و جوانان خلاق و کارآفرینی بار آمده اند. سیدعلیرضا محمدزاده ادامه داد: سرمایه گذاری بر روی دانش آموزان می تواند در آینده برآوردهای خیلی عالی داشته باشد.
اجرای طرح از دبستان هم ممکن است
منتور رویداد اُکام و مدرس کسب و کارها هم در این زمینه گفت: ایده اُکام خیلی خوب است و نیاز جامعه این است که کارآفرینی و خلاقیت از مدارس شروع شود. حسین شورستانی افزود: می توان این طرح را حتی از دوران دبستان شروع کرد به دلیل اینکه هر چه سن کمتر باشد ذهن آمادگی بیشتری برای آموزش دیدن و هدایت کردن دارد و می توان آنها را از لحاظ علمی و عملی پرورش داد. مدرس استارت آپ ها تأکید کرد: در رویدادها دو هدف آگاهی رسانی و ارتقای سطح باید در نظر گرفته شود که در این رویداد نیز هدف آگاهی رسانی و بعد از آن ارتقای سطح دانش بود.
ایده های کاربردی
کارآفرین اجتماعی و مدیر کارگاه دستان پرتوان نیز در این رویداد به عنوان منتور حضور داشت و در این باره گفت: ایده و محصولات جالبی دیدم که جنبه کاربردی بودن آن در زندگی خیلی زیاد بود. سارا راغبی تصریح کرد: ممکن است یک ایده خوب باشد ولی در زندگی روزمره کارایی نداشته باشد ولی یک ایده کاربردی در زندگی همیشه مشتری دارد.
وی با بیان اینکه طرح اتاق کارآفرینی مدارس فوق العاده عالی است، عنوان کرد: مردم خلاقی داریم و اینکه از سن پایه کار شود می تواند بازخورد خوبی داشته باشد. به گفتۀ وی باید بدانیم که جامعه فقط به دکتر و مهندس نیاز ندارد و شغل های فراوانی است که می تواند درآمدزایی بالایی داشته باشد مانند وسایل تزئینی که در همین رویداد حتی چندین مشتری جذب کرد. راغبی پیشنهاد داد: برای اینکه این فرهنگ تغییر کند و خانواده ها با نگاه کارآفرینی آشنا شوند بهتر است که والدین دانش آموزان هم در کنار فرزندان خود در چنین رویدادهایی حضور داشته باشند و وقتی فرزندشان ایده خود را مطرح می کند والدین هم آنجا باشند تا هم ارتباط فرزندان و خانواده ها ارتقا یابد هم نتیجه رویداد در سطح جامعه ملموس تر باشد.
۲۸ تیم ۸ نفره
تسهیلگر اتاق کارآفرینی مدارس در استان هم در زمینه رویداد اُکام که برای اولین بار در بیرجند برگزار شد، گفت: اکام خلاصه اتاق کارآفرینی مدارس می باشد و هدف آن کارآفرین کردن دانش آموزان است.
مینا مشهدی تصریح کرد: در این طرح می خواهیم دانش آموزان برای ایجاد کسب و کار راهنمایی شوند و محصولی را که تولید کرده اند یا ایده شان به جایی رسیده است را امتحان کنند. به گفتۀ وی ایده ها و طرح هایی که آنها می دهند مخصوص تشکیل یک استارت آپ نیست بلکه هر نوع ایده ای که به کسب و کار منجر شود و درآمدزایی داشته باشد را در نظر گرفته ایم. مشهدی با اشاره به اینکه منتورهای رویداد اُکام اکثرا افرادی هستند که خود کارآفرین هستند، عنوان کرد: ما در این رویداد داور نداریم و قرار نیست که ایده های برتر مشخص شوند و فقط نوعی آموزش و راهنمایی کردن است تا شرکت کنندگان به ایجاد محصول برسند و در جشنواره ای که سال بعد می گیریم این دانش آموزان محصولات و نتایج خود را ارائه خواهند کرد و در آنجا ایده های برتر مشخص می شوند. وی خاطر نشان کرد: در اولین رویداد اُکام ۲۸ تیم ۸ نفره شرکت کرده اند که در آینده بسط خواهد یافت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*