کارفرمایان نمونه تأمین اجتماعی استان تجلیل شدند

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / همزمان با دهه مبارک فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب از کارفرمایان نمونه حوزه کارآفرینی تأمین اجتماعی استان تجلیل شد. در این مراسم که روز گذشته برگزار شد. مدیرکل تامین اجتماعی استان با تبریک دهه فجر و گرامیداشت یاد امام(ره) و شهدا گفت: در طول ۴۰ سال گذشته در راستای استقلال کشورمان و عدم وابستگی به شرق و غرب با مشکلات و مسائلی روبه‌رو بوده‌ایم که جنگ تحمیلی ۸ ساله از جمله این مشکلات بود و در حال حاضر نیز تحریم های ظالمانه ای از سوی دشمنان به این نظام اسلامی تحمیل شده که ان شاء ا… از این پیچ حساس نیز به سلامت عبور خواهیم کرد.
عبور کارفرمایان نمونه از فیلتر شاخص های متعدد
مجید درویشی با اشاره به ابلاغ بخشنامه سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر انتخاب و تجلیل از کارفرمایان نمونه گفت: برای انتخاب کارفرمایان نمونه شاخص هایی تعیین شده بود که نداشتن بدهی به تامین اجتماعی بابت پرداخت حق بیمه در سال ۹۶، ارائه به موقع لیست نیروهای شاغل در کارگاه ها، جذب نیروی جدید، پیروی از سیاست های اقتصاد مقاومتی و تولید در راستای خودکفایی در تأمین نیازها و عدم وابستگی به سایر استان‌ها و کشورهای دیگر، ارسال لیست ها با رقم واقعی حقوق و… از جمله این شاخص ها است و بر این اساس باید ۴ نفر کارفرمای نمونه در ۴رده انتخاب می‌شدند.
کارفرمایان برتر و بخشودگی جرایم
وی افزود: منتخبین با توجه به این سابقه مثبت چنانچه در آینده در مقطعی بنابر شرایط خاص حاکم بر کشور همچون تحریم ها و برای پرداخت حق بیمه کارگران شان دچار مشکل شوند از بخشودگی جرایم به میزان ۱۰۰ درصد بهره مند خواهند شد و حق بیمه از زمان دیگری و بدون احتساب جریمه از آنان دریافت می شود.
ضرورت انجام معاینات ماده ۹۰ حتی برای کارگران موقت
مدیر درمان تأمین اجتماعی استان هم با اشاره به این که بار چرخه اقتصاد کشور بر دوش کارآفرینان است، گفت: کارفرمایان در بحث ماده ۹۰، معاینات بدو به کارگیری کارگران که الزام قانونی دارد را پیگیر شوند و در خصوص کسانی که به طور موقت به کار می‌گیرند یا قبلا در کارگاه اشتغال داشته اند و مدتی از کار دور بوده اند و حتی کسانی که در جای دیگر مجوز ماده ۹۰ داشته‌اند و می خواهند به کارگاه دیگری بروند حتما پیگیر انجام معاینات ماده ۹۰ که بررسی سلامت جسمی و انطباق فرد با کاری که برایش در نظر گرفته شده باشند ضمن اینکه معاینات ادواری هم در استان جدی گرفته نمی شود اما باید مورد توجه قرار گیرد زیرا در آینده مشکلاتی را برای کارفرمایان در پی خواهد داشت.
فرصت دو ساله برای سالم سازی محیط کار و مهلت یک هفته ای ارائه استراحت پزشکی
فیروزی با بیان اینکه کارفرمایان برای تغییر وضعیت کارگاه ها از سخت و زیان آور به محیط سالم ۲ سال فرصت دارند و باید پیگیر موضوع شوند، افزود: مهلت ارائه استراحت پزشکی نیز از زمان تجویز یک هفته است که تأخیر در ارائه آن بررسی کنندگان را به لحاظ قانونی دچار چالش می کند و لذا باید به موقع ارائه شود و حتی همراهان بیمار هم می توانند آن را تحویل دهند. به گفته وی برخی کارفرمایان بیمه کارگران شان را بعد از وقوع حادثه پیگیر می‌شوند که نباید چنین ریسکی بکنند و از همان ابتدا باید پیگیر بیمه کارگران خود شوند.
مهلت ارائه دقیق گزارش حوادث ۳ روز
وی مهلت ارائه لیست بیمه را پایان ماه بعد و در خصوص مشاغل مورد حمایت مدت دو ماه ذکر و تصریح کرد: مهلت اعلام اشتغال یک فرد در یک کارگاه یک هفته می باشد ضمن اینکه طبق ماده ۶۲ گزارش حوادث باید به صورت دقیق و ظرف ۳ روز یا ۷۲ ساعت اعلام شود و تأخیر در اعلام آن مشکلاتی را به ویژه برای کارفرما به وجود خواهد آورد.
همه باید برای افزایش رضایتمندی مردم تلاش کنیم
رکنی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی کشور و اداره کل تأمین اجتماعی استان مجموعه های توانمندی هستند، گفت: کسی می تواند خدمتگزار خوبی برای نظام اسلامی باشد که بیشترین خدمات را به مردم ارائه کند و همه ما باید تلاش کنیم تا میزان رضایتمندی مردم از نظام اسلامی را ارتقا بخشیم و با همدلی و هماهنگی از مشکلات عبور کنیم. در پایان این جلسه از ۴نفر از کارفرمایان نمونه حوزه کارآفرینی تأمین اجتماعی استان تجلیل شد.