طلسم ۵ ساله بیمارستان خوسف شکسته شد/ پیمانکاران مشخص شدند

بر اساس گفته امور قراردادهای دانشگاه علوم پزشکی پاکت‌های مناقصه طرح بیمارستان خوسف روز گذشته بازگشایی و پیمانکاران مشخص شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوسف، چشمانش سوی زیادی ندارد، عصازنان در خنکای کویر خود را به خوسف می‌رساند، نگاه به چهره‌اش که می‌کنی، بهار جوانیش بیش از ۶۰ سال است خزان شده، خشکسالی و مشکلات دامداری و کشاورزی نیز بر مشکلاتش کوهی بزرگ شده، حالا بیماری‌ها نیز کم‌کم به سراغ او آمده‌اند اما کمبود و نبود پزشک در خوسف رنجی دیگر بر رنج‌های پیرمرد و دیگر همشهری‌ّایش افزوده است.

این پیرمرد زحمتکش روستایی که خود را نخعی معرفی می‌کند، از کمی سوی چشمانش می‌گوید، از اینکه چند سالی است چشمانش دیگر سو ندارد و پزشک متخصص هم در خوسف پیدا نمی‌شود و مجبور است برای درمان به بیرجند مراجعه کند.

وی با بیان این‌که روستایش تا خوسف فاصله زیادی دارد و همیشه هم اتوبوس برای رفت‌وآمد نیست، اظهار داشت: روزبه‌روز به جای اینکه بار مشکلاتمان کم شود، اما بیشتر می‌شود، با این اوضاع گرانی و هزینه‌ها که نانی برای خوردن نداریم، نبود پزشک و بیمارستان در خوسف هم دردی بر دردهایمان افزوده است.

هنوز سخنش تمام نشده بود که یکی دیگر از شهروندان خوسفی که به گفته خودش به بیمارستان‌های بیرجند زیاد مراجعه کرده است به خبرنگار فارس اینگونه گفت: مردم اینجا چوب نزدیکی به بیرجند را می‌خورند، در حالی که برخی مناطق شهرستان تا بیرجند فاصله زیادی دارند اما خوسف از نعمت بیمارستان و پزشک متخصص محروم است.

مردم خوسف محروم از یک پزشک متخصص

اکبری افزود: در مرکز درمانی خوسف حتی یک پزشک متخصص هم وجود ندارد و این در حالی است که روزانه مراجعین زیادی وجود دارد که برای درمان بیماریشان به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: همسرم در دوران بارداری باید تحت نظر پزشک متخصص قرار می‌گرفت و برای این هر هفته به مرکز استان مراجعه می‌کردیم که این کار سختی بود زیرا علاوه بر هزینه‌های زیاد، در این مسیر باید همه خطرات را بر جان بخریم.

سهم مردم خوسف؛ اسکلت بیمارستان

اکبری افزود: کلنگ احداث بیمارستان خوسف ۵ سال است که بر زمین زده شده و با گذشت این مدت تنها یک اسکلت بتنی سهم مردم خوسف از توسعه بهداشت و درمان است چرا گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات مردم نیست.

اتومبیلی با سرعت زیاد جلوی پایمان توقف کرد، اضطراب در چهره راننده و سرنشین جلو حاکی از آن بود که از روستاهای خوسف مریضی بدحال دارد، اما پزشک مرکز درمانی او را به بیرجند ارجاع می‌دهد، گویا تخصص لازم را ندارد، نگاه به حال سرنشینان ماشین که انداختم، جز استرس، خشم و عصبانیت از نبود یک بیمارستان و پزشک متخصص چیزی دیگر نبود.

خود را ضابطی معرفی می‌کند و می‌گوید، هر بار که به مرکز درمانی خوسف مراجعه کردم با وجود دریافت هزینه مرا به پزشکان بیرجند ارجاع می‌دهند، وقتی هم که معترض می‌شوم، می‌گویند، درمان بیماری شما نیاز به متخصص دارد.

وی افزود جالب است این شهرستان که محل عبور و مرور کامیون و خودروهای ترانزیتی است اگر خدای نکرده حوادث و اتفاقات بین جاده‌ای رخ دهد تا وقتی مصدوم به بیرجند منتقل شود، جانش را از دست می‌دهد که این مشکلات ضرورت بیمارستان مجهز را در خوسف چند برابر می‌کند.

ضابطی افزود: مسؤولان همه باید تلاششان برای به ثمر نشستن پروژه بیمارستان خوسف به‌ کار گیرند یا حداقل مرکز درمانی را با حضور پزشک متخصص تکمیل کنند؛ زیرا یک زن در حال زایمان یا بیماری که وضعیتش حاد است یا یک تصادفی که از روستاهای اطراف به مرکز درمانی خوسف اعزام می‌شود به دلیل نبود امکانات باید درد اضافه را به جان بخرد و تا رسیدن به بیرجند تحمل کند

مردم خوسف محروم از امکانات ابتدایی درمانی

خدابخشی هم که یکی از قدیمی‌های خوسف است به خبرنگار فارس اینگونه گفت: هر از گاهی از اختصاص اعتبار برای تکمیل بیمارستان خوسف خبر می‌رسد، اما خبری از پیشرفت و خرج‌کرد اعتبار نیست.

شهرستان خوسف ۱۹۴ آبادی دارد که جمعیت ساکن در آن به دلیل نبود بیمارستان و پزشک متخصص و غیره مجبورند مسافت‌های مختلف و طولانی و گاه تا بیش از ۲۰۰ کیلومتر را هم طی کنند و به مرکز استان برای درمان خود مراجعه کنند.

کلنگ احداث بیمارستان ۳۲ تختخوابی در سال ۹۲ با پیگیری‌های حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر عبادی نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی با در نظر گرفتن اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی در دو طبقه به زمین زده شد تا با احداث آن از رنج مراجعه بیماران شهرستان به مرکز استان کاسته شود.

اما مروج‌الشریعه استاندار سابق، سال گذشته در بازدید از این پروژه ناتمام با بیان اینکه تکمیل بیمارستان خوسف توجیه ندارد، از مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خواست این بیمارستان ٣٢ تختخوابی را در اسرع وقت به یک مجموعه پلی‌کلینیک تخصصی تبدیل کنند تا از محل اعتبارات داخلی استان ۱۸ ماهه تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

عبادی: بهانه‌ای برای شانه خالی کردن از تکمیل بیمارستان خوسف نیست

با این وجود در ادامه پیگیری تکمیل این پروژه توسط مردم، نماینده مردم در جمع مردم خوسف قول پیگیری مجدد داد و گفت که بهانه‌ای برای شانه خالی کردن از تکمیل بیمارستان خوسف نیست و باید بودجه در نظر گرفته و پروژه تکمیل شود.

عبادی با پیگیری‌های مجدد خود و طبق قولی که به خوسفی‌ها داده بود از تخصیص اعتبار حدود هشت میلیارد تومانی به این بیمارستان خبر داد.

پیمانکار بیمارستان خوسف مشخص شد

رئیس شبکه بهداشت و درمان خوسف نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه ساخت بیمارستان شهرستان از سال ۸۹ تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است، گفت: در حال حاضر خوسف تنها شهرستانی در استان است که از نبود بیمارستان رنج می‌برد.

احمدی افزود: بر اساس گفته امور قراردادهای دانشگاه علوم پزشکی پاکت‌های مناقصه طرح بیمارستان خوسف در ۲۲ دی‌ماه بازگشایی و پیمانکاران مشخص شده‌اند.

به گفته وی بیمارستان ۳۲ تخت خوابی خوسف از مصوبات سفر دولت نهم بوده که حدود ۹ میلیارد تومان اعتبار برای احداث این بیمارستان در بودجه در نظر گرفته شده و از طریق مناقصه تأمین می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*