در نشست تخصصی دفاتر فنی و نظارت بر طرح ها و اماکن ورزشی حوزه شرق کشور تاکید شد: پیگیری برای افزایش سهم استان های شرقی از اعتبارات ملی

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی تأکید کرد: توجه به ارتقای کیفی پروژه های عمرانی ورزشی ضروری است چرا که اهمیت ساختمان های ورزشی با دیگر ساختمان ها به لحاظ نوع استفاده و میزان بهره برداری مردم متفاوت می باشد. محمد فرهادی روز گذشته در نشست تخصصی دفاتر فنی و نظارت بر طرح ها و اماکن ورزشی حوزه شرق کشور افزود: در سال های اخیر توجه به زیرساخت های ورزشی در دستور کار دولت ها بوده و به تبع این نگاه شاهد افزایش چشمگیر اعتبارات توسعه ورزشی و افزایش پروژه های ورزشی سطح کشور بودیم. وی بیان کرد: با توجه به اینکه خراسان جنوبی استانی نوپا می باشد و تصمیماتی که دولت وقت بر اجرای کوچک سازی دولت گرفت، چارت سازمانی خراسان جنوبی کوچک تر از دیگر استان ها بسته شد، با این وجود باز هم ۴۷ درصد پست های سازمانی ما خالی است. به گفتۀ وی متولی ساخت و ساز در کشور وزارت راه و شهرسازی است و همه ساخت و سازها باید از طریق این مجموعه انجام شود و به دلیل مشکلاتی که سال های قبل در این خصوص ایجاد شد، دیگر دستگاه های اجرایی هم مجبور شدند با وجود اینکه دفاتر فنی قوی نداشتند به این عرصه ورود کنند که این اقدام هم مثبت بود و هم آسیب هایی را دربر داشت که مسئولان وزارت ورزش و جوانان باید به تقویت چارت سازمانی در حوزه فنی توجه کنند.
سهم ورزش و جوانان از دیگر اعتبارات افزایش یابد
وی افزود: در کنار تقویت دفاتر فنی استفاده از خدمات بخش خصوصی به این فرآیند کمک می کند و در خراسان جنوبی بعد از حضور مدیرکل ورزش و جوانان استان، به سمت استفاده از خدمات مشاور رفته ایم و امروز شاهد افزایش چشمگیر کیفیت پروژه های عمرانی هستیم. فرهادی خاطر نشان کرد: ۱۲ درصد اعتبارات کشور به شکل اعتبار استانی توزیع می شود و بقیه اعتبارات ملی است که مسئولان اداره کل ورزش و جوانان استان پیگیری کنند سهم ورزش و جوانان از دیگر اعتبارات که در کشور توزیع می شود افزایش یابد و باید از ظرفیت پروژه های ملی بهتر استفاده کرد. وی تصریح کرد: توسعه شرق کشور نگاه ویژه ای می طلبد و معضلات این منطقه زیاد است که اگر انگیزه و مشوق لازم برای ماندگاری جمعیت در این منطقه نباشد مهاجرت افزایش می یابد و تبعات امنیتی برای همه کشور دارد. به گفتۀ وی برگزاری این همایش ها به هم افزایی و استفاده از تجربه دیگر استان ها کمک می کند و اگر در چهار استان شرق کشور ارتباطات بیشتر شود موجب پیمان کاری می شود و مطالبه به حق استان های شرقی را در سبد اعتبارات ملی می بینیم.
سرانه فضای ورزشی کشور ۶۳ صدم مترمربع است
سرپرست دفتر نظارت فنی بر اماکن ورزشی وزارت ورزش و جوانان نیز در این جلسه عنوان کرد: سرانه فضای ورزشی کشور ۶۳ صدم مترمربع است که این رقم حتی با اهداف برنامه سوم توسعه فاصله داشته و نسبت به برنامه ششم فاصله زیادی دارد. روزبه زورقی افزود: در برنامه سوم توسعه، ایجاد یک مترمربع سرانه ورزشی به ازای هر شهروند در کشور هدف گذاری شده بود و تا قبل از سرشماری سال ۱۳۹۵ سرانه متوسط ورزشی بالای ۵۰ صدم مترمربع بود که به واسطه رشد جمعیت از ۷۵ میلیون نفر به ۸۲ میلیون نفر، این سرانه به ۴۵ صدم مترمربع کاهش یافت. به گفتۀ وی در برنامه های توسعه به شکل مرتب ظرفیت های متفاوتی را در دستور کار قرار دادیم تا بتوانیم به سرانه مطلوب ورزشی در کشور برسیم و در برنامه ششم توسعه سهمی از درآمد مالیات بر ارزش افزوده به توسعه زیرساخت های ورزشی تعلق گرفته است.
استفاده از ظرفیت بخش خصوصی
سرپرست دفتر نظارت فنی بر اماکن ورزشی وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: در این خصوص نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وزارت ورزش همراهی کامل کرده و قرار است مبلغ یادشده به شکل قانون دائمی برای حوزه ورزش و جوانان تصویب شود. زورقی افزود: ظرفیت های قانونی در سال های اخیر برای توسعه ورزش ایجاد شد و مهم ترین آن ماده ۲۷ قانون الحاق به قوانین مالی دولت است که مشارکت بخش خصوصی برای تکمیل و احداث اماکن ورزشی را تسهیل کرده است. وی خاطر نشان کرد: بیشتر فعالیت های عمرانی ما به شکل طرح های تملک دارایی سرمایه ای است اما با محدودیت های مالی که در چند سال اخیر مواجه شدیم هدف گذاری ما به گونه ای بوده که بتوانیم پروژه های عمرانی را با مشارکت بخش خصوصی و دیگر ظرفیت ها مثل خیرین ورزش یار و … انجام دهیم. به گفتۀ وی در لایحه بودجه سال ۹۸، سهم اعتبارات عمرانی کم است و در سال های بعد هم همینطور است و در قانون برنامه ششم تا پایان سال ۱۴۰۰، ۲۵ درصد از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل طرح های عمرانی پیش بینی شده است.
فرهنگ سازی برای حضور بخش خصوصی ضروری است
سرپرست دفتر نظارت فنی بر اماکن ورزشی وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: دولت بعضی اوقات از ورود بخش خصوصی استقبال لازم را ندارد و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نیازمند فرهنگ سازی است. زورقی گفت: باید با دعوت از بخش خصوصی و آگاه کردن آنان از شرایط، ضوابط و مقررات موجود، پروژه های ناتمام را تکمیل کنیم. وی افزود: در هشت سال اخیر مشکلات زیادی در ساخت و ساز پروژه های عمرانی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی وجود داشته و مباحث فنی همکاران را با مشکلاتی مواجه کرد که با حمایت و هدایت دفتر فنی استانداری خراسان جنوبی و سازمان برنامه و بودجه مشکل رفع شده و امروز آرامش و امنیت فکری به دفتر فنی استان بازگشته و همه پرونده ها در این خصوص بسته شده است. سرپرست دفتر نظارت فنی بر اماکن ورزشی وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: در قانون اساسی کشور قید شده که ورزش باید برای عموم مردم رایگان باشد و در واقع وظیفه اصلی دولت این است که توسعه ورزش همگانی را به شکل رایگان در دستور کار داشته باشد هرچند در قانون تاسیس سازمان تربیت بدنی تاکید می کند مردم هم می توانند در تاسیس باشگاه ورزشی سهم داشته باشند.
افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۲ پروژه ورزشی استان طی دهه فجر
مدیرکل ورزش و جوانان استان هم در این نشست از اجرای ٣٧ پروژه ورزشی تا پایان سال ١۴٠٠ در استان خبر داد و اعلام کرد: به مناسبت دهه فجر ٢٢ پروژه افتتاحی و کلنگ زنی در حوزه ورزش و جوانان استان پیش بینی و برنامه ریزی شده است و سال آینده بسیاری از پروژه های ورزش استان به بهره برداری می رسد. مهران سرپرست با بیان اینکه یکی از ویژگی های خوب استان وجود دفتر فنی خوب است، گفت: با آغاز برنامه ششم توسعه میزان اعتبارات به میزان قابل توجهی در حوزه ورزش و جوانان افزایش یافت. وی تصریح کرد: در حوزه ورزش معمولا ساختمان های ساخته شده موجود را بازسازی می کنیم ولی چون بدنه اصلی مشکل دارد باز هم به تعادل نمی رسیم. وی ادامه داد: باید برای حل چالش ها و مشکلاتی که به شکل نو مطرح می شود برنامه های نو داشته باشیم. سرپرست با اشاره به اینکه ماهیت کار در دفاتر فنی پرخطر است، افزود: جنس و ماهیت کار دفاتر فنی علاوه بر گزارش دهی عملکرد، انجام امور با حساسیت فراوان است. او با بیان اینکه میزان اعتبارات پروژه های در دست اقدام حوزه ورزش و جوانان استان در سال ٩۶ و ٩٧ به حدود ۴٠ میلیارد تومان رسیده است، اضافه کرد: در حال حاضر پروژه راکدی از محل اعتبارات ملی و استانی در خراسان جنوبی نداریم. مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی یادآور شد: امروز خراسان جنوبی استان اول با داشتن ۶٢ پروژه خیرساز ورزشی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*