نماینده بیرجند دلایل پیشرفت راه آهن رشت و بن بست راه آهن خراسان جنوبی را مطرح کرد /کاش «نوبخت» بیرجندی بود!

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / برخورداری خراسان جنوبی از راه آهن سراسری خواسته و مطالبه بحق ۱۷ ساله مردم است که قبل از استان شدن هم مطرح بوده و در حال حاضر با گذشت سالها از این مطالبه هنوز اندر خم یک کوچه است و با وجود اینکه هنوز خبری از آغاز عملیات این پروژه در استان نیست نماینده ویژه استاندار در حوزه راه آهن از باز شدن این گره چندین ساله خبر می دهد، خبری که اوایل آذر ماه هم استاندار سابق خراسان جنوبی به آن اشاره کرده است. مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نوسازی و تحول اداری استانداری خراسان جنوبی که نماینده ویژه استاندار برای پیگیری پروژه راه آهن و هم چنین پروژه دوبانده کردن محور بیرجند- قاین است در گفت وگو با خبرنگار ما در ابتدا به اهمیت اجرای این پروژه که کارکرد ملی و فرا ملی دارد، اشاره کرد و با بیان اینکه کمترین اثر اجرای این پروژه به استان بر می گردد ، گفت : نوار شرقی کشور از چابهار به بجنورد بطول بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر و عرض بیش از ۳۰۰ کیلومتر است که تراکم جمعیتی بالایی دارد و در مقایسه با مراکز غربی و مرکزی کشور زیر ساخت های حمل و نقل ما مانند هوایی و جاده ای هم دچار مشکل است که خود ضرورت احداث راه آهن را می رساند.

راه آهن چابهار به مشهد شاهراه ترانزیت و بستر
تحول شرق کشور
جمشید آزاد با اشاره به اینکه از سالها پیش ضرورت اتصال بندر چابهار به مشهد برای مسئولان کلان کشور به اثبات رسیده و پیگیری های هم صورت گرفته، افزود: احداث راه آهن چابهار- زاهدان- بیرجند- گناباد باعث اتصال بنادر ما به کشورهای آسیای میانه و هم چنین اتصال به راه آهن سراسری می شود چرا که راه آهن مشهد بخشی از خطوط اصلی ریلی کشور است که به بافق، بندر عباس، سرخس و عشق آباد ترکمنستان می رود و ظرفیت خیلی خوبی را برای استان های شرقی ایجاد می کند.

هنوز قطعه ای از راه آهن خراسان جنوبی
استارت نخورده است
وی با اشاره به اینکه قرار است این خط ریلی در ایستگاه یونسی به راه آهن مشهد متصل شود و راه ارتباطی استان خراسان جنوبی و سایر استان های شرقی کشور را به استان های مرکزی هموار کند، ادامه داد: طول اجرای این پروژه از چابهار تا ایستگاه یونسی ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ کیلومتر است که قطعه ای که بطول حدود ۳۱۰ کیلومتر در استان خراسان جنوبی و خراسان رضوی (۱۰۰ کیلومتر ) قرار گرفته برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است که در حال حاضر زیرسازی حدود ۵۰ کیلومتر از محدوده خراسان رضوی شروع شده ولی در استان ما هنور قطعه ای استارت نخورده است.

انعقاد قرار داد با گروه سرمایه گذار ریلی
در اسفند ماه سال گذشته
وی با بیان اینکه اجرای چنین پروژه ای با اعتبارات دولتی و ملی امکان پذیر نیست، به جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و تشکیل گروه سرمایه گذار ریلی خراسان جنوبی متشکل از ۵ شرکت بزرگ راه سازی و ساختمانی اشاره کرد و گفت: این گروه سرمایه گذاری در ۱۵ اسفندماه سال ۹۶ با وزارت راه تفاهم نامه ای را امضا کرده و قرار است به روش BLT ( بسازد، اجاره بدهد و به دولت تحویل دهد ) این پروژه را اجرایی کند.

اعلام آمادگی بانک رفاه به عنوان یکی از
بانک های عامل پرداخت کننده تسهیلات
نماینده ویژه استاندار در پروژه راه آهن خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به اقداماتی که در ارتباط این گروه سرمایه گذار تاکنون صورت گرفته، افزود: با توجه به موافقت صندوق توسعه ملی برای اعطای تسهیلات به پروژه راه آهن( بیرجند- یونسی) با این مجموعه مکاتباتی صورت گرفته و در حال حاضر بانک رفاه به عنوان یکی از بانک های عامل پرداخت کننده تسهیلات اعلام آمادگی کرده است . آزاد با تأکید بر اینکه به دنبال تشکیل کنسرسیوم بانکی برای دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی به عنوان بانک های عامل هستیم، ادامه داد: برای اجرای این پروژه ۲۵۰۰ تا ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که با سایر بانک ها از جمله صنعت و معدن هم به عنوان بانک عامل مذاکراتی صورت گرفته که امید است این کنسرسیوم تشکیل و قرارداد نهایی بین وزارت راه، گروه سرمایه گذار و صندوق انعقاد شود. وی با بیان اینکه مدیران استانی فقط می توانند پیگیر موضوعات پیرامون پروژه راه آهن باشند چرا که تصمیمات در سطح ملی شکل می گیرد، اظهار امیدواری کرد: این پروژه مهم و حیاتی در خراسان جنوبی در بازه زمانی کوتاهی به نتیجه برسد.

اعتبارات ملی استان در پروژه های خطی
می تواند به سایر استان ها منتقل شود
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که شنیده می شود بخشی از اعتبارات استانی در حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیارد تومان برای شروع عملیات اجرایی راه آهن در اختیار خراسان رضوی قرار گرفته ، گفت : پروژه هایی مانند راه، راه آهن، انتقال نیرو و گاز معمولا پروژه های خطی هستند که اجرای آنها در هر استانی که باشد بهم مرتبط است بنابراین بر اساس تشخیص دستگاه های اجرایی و پیشرفت پروژه می توان در قالب پیشنهاد، اعتبارملی استانی را در هر نقطه ای از این پروژه خطی اجرا کرد. البته لازم به ذکر است که رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان جنوبی چندی پیش در پاسخ به این سوال خبرنگار ما عنوان کرده بود که : انتقال اعتبارات یک استان به استان دیگر به هیچ عنوان امکان پذیر نیست و دستگاه های نظارتی اجازه انجام چنین کاری را نمی دهند. آرین در این گفت وگو بطور کلی اختصاص بخشی از اعتبار استان به پروژه راه آهن خراسان رضوی را رد کرده بود.
اقدامات نرم افزاری پروژه راه آهن برای رفع بهانه ها
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی هم در گفت وگو با خبرنگار ما با طرح این سوال از وزارت راه که چرا پروژه راه آهن خراسان جنوبی شروع نشده و چرا در اجرای عملیات عمرانی آن سرعت عملی دیده نمی شود، گفت: بلحاظ نرم افزاری و طی مراحل اداری جاری قانون گذار در مجلس برای این پروژه ردیف اعتباری مصوب کرده و به دولت اجازه داده از محل صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در این پروژه تسهیلات دریافت کند تا هیچ بهانه ای برای شروع عملیات اجرایی راه آهن وجود نداشته باشد .
راه آهن نوار شرقی امنیت ساز است
حجت الاسلام والمسلمین عبادی با اشاره به اینکه یکسری اقدامات اداری و نرم افزاری هم در وزارت راه باید برای جذب سرمای گذار و سایر مراحل انجام شود خواستار تسریع در این روند شد و افزود : ما از شخص رئیس جمهور و نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم چرا که راه اهن چابهار- زاهدان- بیرجند به خراسان رضوی برای کل کشور امنیت ساز است و نه تنها برای استان های شرق بلکه برای کل کشور می تواند درآمد اقتصادی داشته باشد.

نوبخت برای همشهریانش در اجرای پروژه راه آهن
و اتوبان رشت سنگ تمام گذاشت
وی با انتقاد از اجرای پروژه راه آهن رشت با وجود اینکه راه آهن شرق از این پروژه اهمیت بالاتری دارد ، ادامه داد: آقای نوبخت اصالتا رشتی است و برای اجرای راه آهن این محور و هم چنین اتوبان رشت سنگ تمام گذاشته و باید گفت مردم برای تفریح با راه آهن به شمال نمی روند و ترجیح می دهند با سواری شخصی به این مناطق سفر کنند بنابراین ضرورت اجرای این پروژه با راه آهن شرق قابل مقایسه نیست. وی با بیان این عبارت که مردم تصور می کنند هر پروژه ای که مربوط به رشت باشد ۱۰۰ درصد اعتبار می گیرد، افزود: از آقای نوبخت می خواهیم پروژه راه آهن بیرجند- قاین- رشت را استارت بزنند شاید زودتر به نتیجه برسیم ! و باید گفت اگر اعتباری نیست برای هیچ جای کشور هم نباید باشد و اگر اعتباری هست برای همه جا باید باشد. وی تأکید کرد: هیچ بهانه ای پذیرفته شدنی نیست و من بعنوان نماینده مجلس تمام این انتقادات را به آقای نوبخت انتقال داده ام.
وعده تحقق راه آهن خراسان جنوبی از ابتدای راه
لازم به ذکر است که وعده راه آهن خراسان جنوبی برای اولین بار در نهم آبان ماه سال ۸۰ یعنی حدود هفده سال پیش از سوی مجمع نمایندگان استان خراسان (قبل از تقسیم ) و سیستان و بلوچستان طی تقاضایی از رئیس جمهوری وقت و ارجاع به وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی مطرح شد و با تشکیل خراسان جنوبی این موضوع نیز در ردیف تقاضاهای مردم از مسئولان کشور قرار گرفت و مجمع نمایندگان استان های خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان طی نامه ای از رئیس جمهور وقت خواستند در خصوص راه آهن که مورد تأکید رئیس جمهور نیز بوده دستور لازم را صادر کند.
پس از حدود ۵ سال از طرح این خواسته در وزارت راه و ترابری ، مهر سال ۸۵ یعنی دو سال پس از استقلال استان خراسان جنوبی ، مدیرکل وقت راه و ترابری استان خبر از پایان مطالعات مقدماتی ساخت پروژه راه آهن در خراسان جنوبی و اتصال آن به راه آهن سراسری داد. ۴ آبان ماه ۸۹ یعنی حدود ۴ سال بعد یکی از نمایندگان وقت در مجلس شورای اسلامی از اتمام مطالعات مقدماتی راه‌آهن «چابهار – مشهد» در شرق کشور خبر داد و گفته عبور این خط از مسیر بیرجند – قائن – گناباد و کالشور به تصویب رسیده است. ۲۶ مرداد ۹۴ نیز خبر اختصاص ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای مطالعات راه آهن خراسان جنوبی در رسانه ‌های استان منتشر شد.
و بعد از این بارها و بارها خبر کلنگ زنی پروژه راه آهن در خراسان جنوبی توسط مسئولان عالی رتبه استان مطرح شد ولی خبری از عملیاتی شدن آن نبود که در آخرین وعده معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی در مرداد ماه اعلام کرده بود بزودی این پروژه با حضور مقامات کشوری کلنگ زنی خواهد شد ولی باز هم تا این زمان از عملیاتی شدن این وعده هم خبری نشده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*