طرح شهرداری بیرجند برای احیای اراضی پادگان / باغ ملی در اراضی ۰۴

امروز خراسان جنوبی _ حمیدی / بعد از جلسه ای که در تاریخ ۲۰ آبان ماه سال جاری با حضور معاون دادستان مرکز استان و دستگاه های متولی و ذی نفع در اراضی پادگان ۰۴ بیرجند برگزار و وضعیت قطع شدن بیش از ۲ هزار و ۴۱۰ درخت تعیین تکلیف و وظیفه هر دستگاه هم مشخص شد، روز گذشته شهردار بیرجند با طرح احداث باغ ملی در این اراضی به شورای شهر آمد تا مصوبه شورا را برای اجرای این پروژه به عنوان یکی از مهم ترین مطالبات مردم مرکز استان بگیرد.
اراضی پادگان ۰۴ به باغ ملی تبدیل می شود
محمد علی جاوید با اشاره به کلیات آخرین جلسه برگزار شده پیرامون اراضی ۰۴ گفت : در این جلسه مقرر شد فضای سبز و درختان محدوده تحت تملک پادگان توسط خود مجموعه نگهداری و آبیاری شود و شهرداری بر این روند نظارت کند. وی افزود: در مورد اراضی که تحت تملک راه و شهرسازی است و بخش عمده ای را هم به خود اختصاص می دهد مقرر شد شهرداری طرحی را در قالب باغ شهر تهیه و نسبت به کاشت و نگهداری درختان بصورت مادام العمر اقدام کند چرا که انتفاع از این مکان عمومی و شهرداری ذی نفع نخواهد بود.

تسطیح اراضی پادگان ۰۴ و کاشت درخت
در اسرع وقت
وی که دست پر و با طرح باغ ملی به شورای شهر آمده بود، با تأکید بر اینکه این تصمیم صرف نظر از تعداد درختان خشک شده به نفع شهر است، ادامه داد: در صورت موافقت شورا با طرح در راستای اجرایی کردن آن و کاشت درختان و تسطیح اراضی در اسرع وقت اقدام می کنیم. وی با بیان اینکه برای بهره وری بیشتر از این اراضی تصمیم گرفته شد بجای قطعات منفصله قطعاتی به شهرداری واگذار شود که متصل به هم هست، گفت: اراضی چسبیده به میدان ابوذر به مساحت بیش از ۱۰ هکتار در اختیار شهرداری برای اجرای این طرح قرار گرفته است.
اجرای میدان اجتماعات و باغ ملی شهر بیرجند در مساحت ۱۰ هکتار
صندوقی کارشناس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بیرجند در ادامه به تشریح چگونگی اجرای طرح میدان اجتماعات و باغ ملی در این اراضی بر اساس نقشه های ارائه شده به شورا پرداخت و گفت: مساحت کل طرح ۱۰/۶۸ هکتار خواهد بود که ۷/۴ هکتار برای پهنه تفرجگاه و ۳/۲ هکتار هم برای میدان اجتماعات پیش بینی شده است .
ایجاد باغ ایرانی در بخشی از اراضی پادگان
وی از احداث کتاب سرا با الهام از ساختمان ارگ کلاه فرنگی، ایجاد پارکینگ مناسب برای استفاده عموم ، ایجاد پیاده راه و فضای سبز مناسب ،ایجاد باغ گلها به متراژ ۷۹۹۲ متر مربع، ایجاد آلاچیق و نشیمن گاه، ایجاد یک جوی اصلی ، ایجاد یک استخر وسیع به عنوان آینه و چشم اندازی از کتاب سرا و …. به عنوان گوشه ای از جزئیات این طرح یاد کرد.

مهم ترین میدان شهر بعنوان میدان ترافیک شناخته می شود
معاون حوزه شهرسازی شهرداری بیرجند هم با بیان اینکه میادین اصلی شهر باید نماد و الگو باشند، گفت: میدان ابوذر میدان اصلی شهر است که به عنوان میدان ترافیک شناخته می شود و عملا یک فلکه است که برای گردش وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرد و کارکرد دیگری ندارد.فخیم زاده افزود: خیابان منتظری و ۱۷ شهریور جزو مناطق کمتر برخوردار شهرند که با اجرای این طرح امید به ماندگاری در این خیابان ها افزایش خواهد یافت. در ادامه جلسه اعضای شورای شهر سؤالات خود را در مورد اجرای این طرح مطرح کردند که شهرداد هم پاسخ داد. دکتر حسنی صفت از اعضای شورای شهر بیرجند با تشکر از پیگیری های مجدانه شهردار بیرجند برای تملک اراضی پادگان ۰۴ خواستار تعیین تکلیف وضعیت مالکیت این اراضی برای همیشه شد و افزود: یکسال پیش هم جلسه ای با حضور ۹ نفر از متولیان اراضی پادگان ۰۴ در محل معاونت دادستانی برگزار و چنین مصوباتی به امضا رسید که اصلا اجرایی نشد بنابراین باید دید این مصوبه چقدر ضمانت اجرایی دارد.
چه کسی ضرر و زیان ۲۴۱۰ درخت قطع شده را خواهد پرداخت
وی با اشاره به صدمات جبران ناپذیری که به لحاظ روحی روانی و حتی حوادث غیر مترقبه بخاطر قطع ۲۴۱۰ درخت شمرده شده به شهر وارد آمده، گفت: چه کسی این ضرر و زیان را جبران خواهد کرد.
نقش مؤثر رسانه ها در احیای اراضی پادگان ۰۴
طاهری دیگر عضو شورای شهر بیرجند هم با قدردانی از پیگیری رسانه های استان برای هموار کردن مسیر پیگیری این موضوع و با بیان اینکه رسانه ها نقش مؤثری ایفا کرده اند، گفت: مصوباتی که در جلسه آخر پیرامون اراضی پادگان به امضای دستگاه های متولی رسیده باید برای تایید نهایی به تایید مقامات ارشد آن مجموعه هم برسد .موهبتی دیگر عضو شورا هم از طرح باغ ملی استقبال کرد و خواستار تعیین تکلیف وضعیت ترافیک این محدوده از شهر شد و گفت : برای خیابان طالقانی شهرداری چه برنامه ای پیش بینی کرده است.
واگذاری تهیه طرح میدان اجتماعات ابوذر به یک مجری قوی
شهردار هم در ادامه حضور دستگاه قضا را در این جلسه به عنوان ضمانت اجرایی مصوبات اعلام کرد و با قدردانی از همراهی رسانه ها در این موضوع و سایر مطالباتی که در شهر مغفول مانده ، گفت : مدیر کل راه و شهرسازی و فرمانده پادگان ۰۴ همراهی خوبی با شهرداری داشته اند .جاوید با بیان اینکه در صورت تصویب این طرح در شورا در اسرع وقت کاشت درخت را شروع می کنیم تا ابهامی در اجرای مصوبات جلسه فوق باقی نماند، افزود: در صورت تایید شورا ، با برگزاری مناقصه و یا ترک تشریفات از یک مجری قوی دعوت می شود تا طرح اجتماعات میدان ابوذر را تهیه کند و در اصلاحیه بودجه هم این موضوع دیده خواهد شد .
موافقت شورای شهر با تخفیف معوقات
و بدهی های حوزه شهرسازی شهروندان
هم چنین در این جلسه با پیشنهاد شهردار برای تخفیف بدهی های شهروندان در حوزه شهرسازی در راستای سیاست های تشویقی شهرداری در قالب چند بند موافقت شد.
ورود شهرداری به اراضی متروکه
از دیگر مصوبات این جلسه موافقت اعضای شورا با ورود شهرداری به اراضی متروکه سطح شهر با هدف زیبا سازی مبلمان شهری بود که شهردار بیرجند در این زمینه گفت : اراضی متروکه و رها شده زیادی در شهر وجود دارد که متعلق به اوقاف، بنیاد مستضعفان، راه و شهرسازی و هم چنین اراضی شخصی است که گاها خودسرانه به کارگاه تبدیل شده که بر اساس قانون شهرداری نسبت به احداث دیوار بر روی این اراضی در محلات اصلی شهر در وهله اول اقدام خواهد کرد و هزینه آن را به علاوه ۱۰ درصد دیگر از مالک اخذ می کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*