در اجلاسیه شهدای کشاورز استان عنوان شد: توفیقات بخش کشاورزی ناشی از فرهنگ جهادی است/ مجاهدت، مقاومت و استقامت عنایت الهی را در پی دارد

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / اجلاسیه ۳۹ شهید کشاورز استان با حضور علما و روحانیون، مسئولان و مدیران، فرماندهان نیروهای مسلح و خانواده‌های معظم شهدا در محل حسینیه جماران شهر بیرجند برگزار شد. در این اجلاسیه که در راستای کنگره ۲ هزار شهید استان برگزار شد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب با توجه به وجود مشکلات و نارسایی‌ها در زندگی روستائیان و عشایر، تشکیل یک نهاد و سازمان برای پیشرفت و آبادانی احساس می‌شد، گفت: در این راستا جهاد سازندگی در سال ۵۸ شکل گرفت که این نهاد انقلابی در ادامه به یک فرهنگ و الگو برای کار جهاد و سخت کوشی برای خدمت به مردم تبدیل شد و در دوران دفاع مقدس با احداث سنگر، پل، سکوی تانک و هلیکوپتر، تأمین تجهیزات و مواد غذایی و… به سنگرسازان بی سنگر مشهور شدند و پس از دفاع مقدس نیز در امر سازندگی، آبادانی و توسعه، فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کردند.
راندمان آبیاری استان به ۴۵ درصد رسیده است
غلامرضا قوسی با بیان اینکه بخش سازندگی و کشاورزی در استان ۳۹ شهید، ۳۰۹ جانباز و ۸ آزاده به نظام اسلامی تقدیم نموده است، افزود: خدمات جهاد سازندگی بر هیچ کس پوشیده نیست و امام(ره) در سخنانشان در محافل و مناسبت‌های مختلف در ۶۵۲ مورد از این نهاد انقلابی یاد کرده و از فعالان این عرصه قدردانی نموده‌اند البته در کنار دفاع مقدس نباید از توسعه و عمران و سازندگی هم غفلت می‌شد و جهاد سازندگی در این عرصه هم با قدرت وارد شد.
به گفته وی با تلاش‌های صورت گرفته در ۴۰سال گذشته راندمان آبیاری ما در استان از ۲۷ درصد در اول انقلاب به ۴۵درصد رسیده و در حالی که در آن زمان به ازای هر متر مکعب آب ۷۰۰ گرم تولید خشک داشتیم، این میزان به یک کیلو و ۲۰۰ گرم رسیده و تا بیش از ۲ کیلوگرم نیز می‌تواند افزایش یابد.

۲۷۰۷ کیلومتر پروژه آبرسانی با لوله در استان
پس از انقلاب
وی اضافه کرد: قبل از انقلاب در بحث انتقال آب با لوله کار خاصی صورت نگرفته بود و پس از انقلاب تاکنون ۲۷۰۷ کیلومتر پروژه انتقال آب با لوله در سطح استان اجرا شده و بیش از یک هزار کیلومتر از قنات‌ها لایروبی گردیده است. ضمن اینکه در تولید گوشت طیور نیز به خودکفایی رسیده‌ایم. قوسی این توفیقات را ناشی از فرهنگ جهادی دانست و گفت: این فعالیت‌ها باعث محرومیت زدایی از نقاط کمتر توسعه یافته شد و ما با همت و تلاش تولیدکنندگان بخش کشاورزی این روند را ادامه خواهیم داد.

ضریب خودکفایی در محصولات کشاورزی
بالا رفته است
رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور نیز با اشاره به جایگاه والای کشاورزان و شهدا و به ویژه کشاورزان شهید در آخرت و ذکر اینکه امام (ره) خدمت به کشاورزی را بزرگترین خدمت به اسلام می‌دانستند، گفت: میزان تولیدات کشاورزی کشور نسبت به اوایل انقلاب ۴ یا ۵ برابر شده و با وجود اینکه جمعیت کشور بیش از دو برابر افزایش یافته است اما ضریب خودکفایی ما در محصولات کشاورزی بالاتر رفته که این توفیقات جز به برکت انقلاب اسلامی و استفاده از علم ناشی از انقلاب و تلاش کشاورزان محقق نشده است.

وضعیت کشاورزی ما از حیث وابستگی به محصولات استراتژیک خوب نیست
محمدرضا جهانسوز با ذکر اینکه وضعیت ما در کشاورزی از حیث وابستگی به محصولات استراتژیک خوب نیست به واردات سالیانه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلاری محصولات کشاورزی به کشور اشاره کرد و افزود: متوسط تولید گندم ما در هکتار حدود ۴ تن است که کشاورزی نمونه ما ۵/۱۳تن گندم در هکتار تولید کرده و متوسط تولید پسته نیز در هر هکتار ۱۰۰۰ کیلو می‌باشد که کشاورزان نمونه ۱۵ هزار کیلو پسته در هر هکتار تولید می‌کند و در ۳۲ هزار نقطه نسبت به شاخص افزایش محصول داریم و این توفیقات در همین کشور و بدون دخالت خارجی حاصل شده است.
تأکید مقام معظم رهبری بر بهره وری و امنیت غذایی
رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز با بیان اینکه ما شهدا و امام شهدا را به عنوان الگو داریم اما بعضاً از واژه نفی و کلمات نمی‌توانیم و نمی‌شود استفاده می‌کنیم، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در دو حوزه مهم سلامت و امنیت به مسئولیت خود در نظام اسلامی عمل می‌کند و مقام معظم رهبری نیز در سند اقتصاد مقاومتی که به وزارت جهاد کشاورزی تفویض کردند بر بهره وری و امنیت غذایی تأکید فرمودند که هر دو به سود کشاورز بوده و تداوم تولید کمک می‌کند. رفیعی پور با اشاره به اینکه با توسعه کشاورزی و دامداری می‌توان جلوی فروش بخشی از ذخایر نفتی کشور را گرفت، افزود: منابع نفتی ما بالاخره روزی به پایان می‌رسد و دشمن به دنبال این است که با کمترین هزینه در حوزه اقتصاد به ما ضربه بزند و اگر در حوزه اقتصاد و غذا شکست بخوریم شکست ما حتمی است.
کشاورزی امتیاز مملکت ماست
رئیس مؤسسه روایت سیره شهدای کشور هم با اشاره به اینکه تربیت فرزندان از کشاورزی و دامداری دشوارتر است، گفت: پدران و مادران شهدا فرزندانشان را در دوران پر از فساد طاغوت تربیت کردند و در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس تقدیم نظام اسلامی نمودند و ما هم در کشور مشکلات داریم اما اصلاً ناامید نیستیم زیرا در شرایط بد می‌توان محصول خوب تولید کرد همانطور که شهدا در شرایط بد، محصول خوب شدند. حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با ذکر اینکه شهدای کشاورز هم در تربیت فرزندان خوب عمل کردند و هم در کشاورزی محصول خوب تولید کردند، افزود: امتیاز مملکت ما با داشتن ۴ فصل و نیروی کار پرتلاش و متعهد، همین کشاورزی است. وی اضافه کرد: در مدیریت تمامی بخش‌ها باید ایمان خود را تقویت کرد و قانون خدا را رعایت نمود تا خداوند هم به کار برکت دهد.

مجاهدت، مقاومت و استقامت عنایت الهی را در پی دارد
به گفته حجت‌الاسلام و المسلمین ماندگاری در زندگی نیز همچون کشاورزی باید کاشت یعنی جوانی، اشتغال، تربیت اولاد و… پاک و حلال باشد و داشت و مراقبت نیز باید دینی باشد همانطور که والدین شهدا اولادشان را به مسجد، هیئت، قرآن، عترت، مرجعیت، ولایت و روحانیت وصل کردند و لذا برداشت خوب و قابل قبولی هم داشتند. وی تصریح کرد: اگر مجاهدت، مقاومت و استقامت داشته باشیم قطعاً خداوند هر آنچه را که به شهدا عنایت فرموده به ما هم عنایت خواهد فرمود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*