حیاط خلوتی که درد ساز شد / شهرداری بر اساس طرح تفضیلی شهر پروانه صادر می کند

امروز خراسان جنوبی – حمیدی / یکی از شهروندان بیرجندی با حضور در دفتر روزنامه امروز خراسان جنوبی نسبت به صدور پروانه ساختمانی شهرداری برای ملکی در خیابان پونه (غفاری ) با لحاظ ۲ متر حیاط خلوت در حالی که مابقی واحدهای این میلان ( ۱۱ واحد دیگر ) حیاط خلوتشان بر اساس طرح تفضیلی سال ۸۳ حذف شده معترض شد و از خبرنگار ما خواست این موضوع را پیگیری کند. او در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به پیگیری هایی که از کانال های مختلف از فرمانداری گرفته تا استانداری انجام داد ه و با ارائه این مستندات گفت: با دادن این مجوز حق و حقوق بقیه همسایه ها تضییع شده چرا که باعث سایه اندازی بر املاک مجاور و بر هم خوردن سیما و منظر شهری شده است. او در سال ۸۸ اقدام به ساخت واحد مسکونیش برابر ضوابط شهرداری کرده و حیاط خلوتش بر اساس ضوابط حذف شده و الان معترض است که چرا در ساخت و سازهای جاری مجوز حیاط خلوت داده می شود. او ادامه می دهد: بر اساس طرح تفضیلی شهر بیرجند مصوب سال ۸۷ شهرداری موظف به صدور پروانه ساختمانی برای زمین های شمالی با دو متر خلوت شده است که بدلیل اعتراضات مردمی در همان مقطع زمانی شورای شهر در جلسه ۲۹ مهر ۸۹ مصوب کرده قطعاتی که حداقل یک طرف آن ساخته شده در رابطه با حیاط خلوت بر اساس ضابطه قدیم اقدام شود و در ملک مذکور منازل ضلع شرق و غرب بر اساس پروانه صادره از شهرداری منطقه دو بدون حیاط خلوت ساخته شده است و با توجه به عطف به ماسبق نشدن قوانین و مقررات مقرره در طرح تفضیلی شهر بیرجند به منطقی که قبلا احداث بنا صورت گرفته تسری نداشته و می بایست مطابق مصوبه شورای شهر مبنی بر رعایت ضوابط قدیم اقدام شود. او معتقد است شهرداری نگاه تبعیض آمیز در صدور پروانه ساختمانی داشته است.
شهرداری خلاف قانون عمل نکرده است
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند در گفت و گو با خبرنگار ما و در پاسخ به این اعتراض شهروندی گفت: شهرداری در صدور پروانه ساختمانی برای واحد مسکونی که مورد اعتراض است خلاف قانون عمل نکرده است.
مهندس میری با بیان اینکه در آن مقطع زمانی (۱۰ سال گذشته ) ۲ متر حیاط خلوت الزامی نبوده و الان بر اساس طرح تفضیلی الزامی می باشد، افزود : فنداسیون این ملک ریخته شده و اگر شهروند معترض است می تواند بر اساس ضوابط به کمیسیون ماده ۵ معترض شود و اگر تخلف اداری مشاهده کرده به دیوان عدالت اداری معترض شود.
هرگونه تغییر در طرح تفضیلی باید
در کمیسیون ماده ۵ مطرح شود
وی ادامه داد : شهرداری مجری اجرای طرح تفضیلی ابلاغی است و نمی تواند دخل و تصرفی در صدور پروانه ساخت برخلاف آن باشد و اگر قرار باشد تغییری هم اتفاق بیفتد باید در کمیسیون ماده ۵ مطرح و به تصویب برسد.
وی بیان کرد : با این وجود شهرداری می توانست با هدف حفظ مبلمان شهری و زیباسازی با توجه به ساخت تمامی واحدها بدون حیاط خلوت پروانه ساختمانی جدید را به کمیسیون ماده ۵ می فرستاد تا بعد تصمیم گیری صادر میشد و مابقی مالکان هم معترض نمی شدند.
وی افزود: بطور معمول دو متر حیاط خلوت برای منازل شمالی مشکل ساز نیست و رسیدگی به این موضوع در صلاحیت شورای شهر نمی باشد و کمیسیون ماده ۵ باید نظر بدهد.
مدیر کنترل و نظارت بر ساخت و سازها در شهرداری بیرجند هم به خبرنگار ما گفت: با توجه به تصویب طرح تفضیلی در سال ۸۴ و ابلاغ آن در سال۸۷ از این تاریخ محدوده غفاری به بالا تا دشت علی آباد در اولویت اول قرار گرفت و حیاط خلوت در ساخت و سازها در آن محدوده حذف شد.
احمدی افزود: بعد از این با مصوبه شورای شهر بیرجند با توجه به اعتراضات مردمی پروانه ساخت و ساز بر اساس حیاط خلوت به برخی از واحدها و بر اساس یک ضابطه داده شد که این مصوبه مورد ایراد مقامات بالا دستی قرار گرفت و تمامی منازل مسکونی بر اساس طرح تفضیلی جدید پروانه ساخت گرفتند که در آن حیاط خلوت اعمال می شود.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد ۲ متر حیاط خلوت حذف شود باید از طریق مراجع قانونی اجرایی شود و در دست شورا و شهرداری نیست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*