بخشنامه هیئت دولت و پاسکاری ایثارگران در دستگاه های اجرایی / جانبازان سرگردان

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است بر اساس ماده ۱۳ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران کلیه هزینه های درمان جامعه ایثارگری را بدهد و شاید یکی از مهم ترین وظایف و رسالت های این مجموعه هم همین خدمات رسانی به جامعه هدف باشد اما هیات دولت در نیمه دوم مهرماه سال جاری مصوبه‌ای بر خلاف قانون مبنی بر این که هزینه شاغلان و بازنشستگان ایثارگر را باید دستگاه‌های زیرمجموعه‌ شان بدهند را تصویب و به دستگاه های اجرایی ابلاغ کنند. بر همین اساس بنیاد شهید و امور ایثارگران از ابتدای آبان ماه و بدون اطلاع‌رسانی قبلی، بیمه تکمیلی ایثارگران را قطع کرده، آن هم بدون توجه به اینکه آیا دستگاه‌ها، اجرای مصوبه دولت را آغاز کرده‌اند یا خیر؟
این مسئله باعث شده در روند دریافت خدمات درمانی جانبازان و ایثارگران اختلال ایجاد شود و این امر برای جانبازانی که نیاز به بستری و مراجعه اورژانسی به مراکز درمانی دارند، مشکل دوچندان شده است.
پای درد دل جانبازان و ایثارگران خراسان جنوبی
در پی این مصوبه هیات دولت، برای جانبازان و ایثارگران خراسان جنوبی همانند بسیاری از نقاط کشور مشکلات زیادی بوجود آمده و آنها را سرگردان کرده است .
یکی از این جانبازان دوران جنگ تحمیلی که از این مصوبه هیات دولت بسیار گلایه مند است و آن را خلاف قانون مجلس می داند به خبرنگار ما گفت: سال ها پیش هم علی رغم اینکه براساس مصوبه مجلس دولت موظف شده کلیه خدمات درمانی ایثارگران را رایگان تامین کند این ارائه خدمات در یک بازه زمانی به دستگاه های اجرایی و هم چنین وزارت بهداشت واگذار شد که موفق نبود و مجددا ارائه این خدمات به بنیاد شهید واگذار شد و طی سنوات اخیر مشکل چندانی نداشته ایم.
دست خالی دستگاه های اجرایی
در مقابل بیمه ایثارگران
او ادامه داد : علی رغم این تجربه ناموفق بار دیگر بر اساس مصوبه هیات دولت ارائه خدمات درمانی ایثارگران شاغل و بازنشسته به دستگاه های اجرایی واگذار شده و این در حالی است که دستگاه های اجرایی هم عنوان کرده اند بودجه ای برای تامین این خدمات درمانی به آنها تزریق نشده و در وسط سال هم نمی توانند آن را در بودجه شان پیش بینی کنند .
او خواستار اجرای قانون بیمه ایثارگران شد و با طرح این سوال که معلوم نیست چرا عده ای اصرار دارند بنیاد شهید متولی امور درمان ایثارگران نباشد، گفت: از آبان ماه جاری جانبازان و ایثارگران و خانواده هایشان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند چرا که هزینه درمان برخی از آنها بسیار بالاست و مجبور شده اند در این شرایط دشوار اقتصادی بخش اعظم حقوقشان را برای تهیه دارو بپردازند .
انصراف از ادامه درمان بدلیل بالا بودن هزینه ها
او ادامه می دهد : جانبازی را می شناسم که برای پیوند کلیه مراحل درمانی اش را دنبال می کرده که بعد از این مصوبه متاسفانه بیمه هیچ گونه هزینه ای را تقبل نکرده و الان مشکلات زیادی برای او بوجود آمده است و علاوه بر این جانبازانی را هم داریم که بدلیل بالا بودن هزینه های دارو و درمان از ادامه درمانشان فعلا صرف نظر کرده اند .
او تاکید کرد: با این مصوبه هیات دولت با جان ایثارگران و جانبازان ما بازی می شود و ما چیز زیادی از دولت نمی خواهیم و زیاده خواه هم نیستیم فقط می خواهیم قانون در مورد ما هم اجرا شود .
عزت نفس ایثارگر و جانباز خدشه دار می شود
یکی دیگر از جانبازان بیرجندی هم که دل پر دردی از این تصمیمات مقطعی دارد با بیان اینکه با این اقدام دولت، عزت نفس ایثارگر و جانباز ما خدشه دار می شود به خبرنگار ما گفت : جانباز مشکل جسمی اش را از جبهه های جنگ آورده است و حداقل انتظاری که دارد این است که برای درمانش دغدغه و مشکلی نداشته باشد .
او از رسانه ها خواست این مشکل جانبازان را به مقامات کشوری منتقل کنند و ادامه داد: چگونه می شود که هیات دولت مصوبه ای را ابلاغ می کند که دستگاه های اجرایی برای آن اعتباری دریافت نکرده اند ؟
ایثارگر در به در به دنبال بیمه و درمانش
او با بیان اینکه آیا درست است که بعد گذشت بیش از ۳۰ سال از جنگ تحمیلی جانباز و ایثارگر ما هنوز هم به دنبال بیمه و درمانش بین بنیاد شهید و دستگاه های اجرایی در به در بدود، افزود: بنیاد شهید متولی اصلی امور ایثارگران است و نمی تواند خدمتی بهتر از تامین دارو و درمان این قشر هم داشته باشد پس چرا باید ما را از خود تفکیک کند .
یک میلیون تومان هزینه درمان برای یک ماه
دیگر جانباز بیرجندی هم به پاسکاری بیمه ایثارگران بین بیمه دی، معلم، تنها و … اشاره کرد و گفت : من در هر وعده ۱۵ قرص مصرف می کنم که اکثرا هم خارجی هستند و هزینه بالایی دارند و بطور متوسط ماهانه یک میلیون تومان هزینه درمانی دارم که در حال حاضربا توجه به مشکلات اقتصادی موجود و پرداخت این هزینه ها برایم مشکلات زیادی بوجود آمده است .
او که هم جانباز شیمیایی و هم اعصاب و روان است، در ادامه به خبرنگار ما گفت: مجبوریم در حال حاضر هزینه دارو و درمانمان رابپردازیم و فاکتوری را دریافت کنیم که مطمئن هستم هیچ گاه نقد نخواهد شد چرا که در سال های گذشته هم چنین مشکلی پیش آمد و از آن زمان هم فاکتورهای نقد نشده زیادی در دستمان باقی مانده است .
حیات ایثارگران و جانبازان
به مخاطره افتاده است
دیگر جانباز بیرجندی هم با بیان اینکه ما هیچ گاه نسبت به مسائل رفاهی ، حقوق، مسکن ، اشتغال و دریافت تسهیلات معترض نشده ایم و فقط می خواهیم هزینه های درمانمان را دولت پرداخت کند ، گفت: حیات جانبازان و ایثارگران با این مصوبه هیات دولت به مخاطره افتاده به خصوص که شرایط اقتصادی فعلی هم بر آنها فشار مضاعفی وارد آورده است .
او ادامه داد: ما در ابتدا بعد از این ابلاغیه به سراغ دستگاه های اجرایی رفتیم که به ما گفته شد هنوز بخش نامه ای به ادارات ابلاغ نشده و بعد از یکی دو هفته که دوباره مراجعه کردیم به ما گفتند: بخش نامه ابلاغ شده ولی بودجه نداریم و شما هم پیگیر نباشید که راه بجایی نمی برید.
مدیر کل بنیاد شهید : ایثارگران نگران بیمه درمانیشان نباشد
مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی هم به خبرنگار ما گفت: ایثارگران و جانبازان نگران نباشند و من قول می دهم مشکلی پیش نخواهد آمد .
حجت الاسلام والمسلمین تقی عزیزی با اشاره به برگزاری جلساتی که در سطح کشور فی مابین بنیاد شهید و دستگاه های اجرایی که بیشترین ایثارگر را دارند (مانند آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی) افزود : بین بنیاد شهید و این دستگاه های اجرایی تفاهم نامه امضا شده و برای تامین اعتبار خدمات بیمه ای هم با سازمان برنامه و بودجه مذاکراتی صورت گرفته است. وی ادامه داد: کار تازه شروع شده و نیاز به یکسری هماهنگی هایی دارد که روز به روز وضعیت بهتر خواهد شد و جای نگرانی نیست .
وی بیان کرد: مگر می شود هیات دولت مصوبه ای داشته باشد و برای اجرای آن محل تامین اعتباری تعیین نکرده باشد و این بیمه در بسیاری از دستگاه های اجرایی راه افتاده است .
وی با بیان اینکه در شورای اداری هم حضور خواهیم یافت و دستگاه های اجرایی را توجیه خواهیم کرد ، گفت : آیین نامه هیات دولت در این خصوص لازم الاجراست و اگر دستگاه اجرایی و یا داروخانه ای پاسخگو نبود به معاونت درمان بنیاد شهید موضوع را اطلاع دهند.
مشاور استاندار: با مقامات کشوری مکاتبه کرده ایم
مشاور استاندار در امور ایثارگران هم در گفت وگو با خبرنگار ما از پیگیری این مشکل درمجموعه استانداری خبر داد و گفت: با مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران هم مکاتباتی از طریق استانداری صورت گرفته و مشکلات بیمه و درمان ایثارگران منتقل شده است.
افسانه زارعی با بیان اینکه در این فاصله زمانی کوتاه امکان عقد قرارداد جدید برای دستگاه های اجرایی با یک دستگاه بیمه گر امکان پذیر نیست و از طرف دیگر هر گونه هزینه ای برای دستگاه های اجرایی در ابتدای سال مشخص می شود، افزود: ما پیشنهاد داده ایم در بازه زمانی باقی مانده تا پایان سال هم چنان بیمه دی به ایثارگران خدمات ارائه دهد و مصوبه هیات وزیران هم از سال آینده اجرایی شود تا دستگاه ها پیش بینی اعتباری داشته باشند.
وی ادامه داد: سرپرست استانداری با سازمان برنامه و بودجه استان برای تامین این اعتبار مکاتبه کرده که عنوان شده این موضوع از تعهد استان خارج است و باید از طریق سازمان برنامه و بودجه کشوری پیگیری شود که در همین راستا مکاتباتی هم صورت گرفته ولی تاکنون پاسخی دریافت نشده است.
بخشنامه ای از سوی وزارت آموزش و پرورش
ابلاغ نشده است
رئیس اداره تعاون و امور رفاهی آموزش و پرورش استان هم در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه تاکنون بخشنامه کتبی از سوی وزارت خانه در خصوص وضعیت بیمه ایثارگران ابلاغ نشده است.
علی مهدی نژاد با اشاره به تماس های تلفنی که با وزارت خانه انجام شده و با بیان اینکه اطلاعات ایثارگران از ما خواسته شده و ما آن را ارسال کرده ایم، افزود: ما تابع قانونیم و هرگونه ابلاغ کشوری در این خصوص را اجرایی خواهیم کرد و در پایان باید گفت میانگین سنی ایثارگران انقلاب و دفاع مقدس نزدیک به ۶۰ سال است و در این سن به آرامش و آسایش بیشتری نیاز دارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*