با نواختن زنگ مانور زلزله و ایمنی؛ مدارس لرزیدند/ مشارکت ۱۶۰ هزار دانش آموز خراسان جنوبی در مانور زلزله

همزمان با سراسر کشور صبح امروز (۷ ‌آذر) زنگ بیستمین مانور سراسری زلزله و ایمنی با شعار «مدرسه ایمن، جامعه تاب آور» در ۲ هزار مدرسه خراسان جنوبی نواخته شد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ سال‌هاست که در کشور ایران و سایر کشورهای زلزله‌خیز جهان شاهد تکرار سناریوی زلزله بوده و هستیم، سناریوئی که با خواب و بی‌خیالی شروع شده و با خواب و بی خیالی پایان می‌یابد.

دانش آموزان، چه در محیط مدرسه و چه در محیط منزل از جمله گروه‌های جامعه هستند که همواره در معرض خطرات ناشی از زلزله قرار دارند. در این بین آموزش و مانورهای مداوم و مستمر برای آمادگی آنان در برابر زلزله اجتناب ناپذیر و امری ضروری است.

آموزش و برگزاری مانورهای هدفمند برای دانش آموزان جهت مقابله با بحران می تواند آنان را در محیط مدرسه و منزل جهت مقابله در برابر زلزله آماده کند لذا مهمترین گام در مدیریت بحران زلزله در مدارس، آموزش برای بالا بردن دانش و آگاهی عمومی دانش آموزان است.

مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس هر ساله ۸ آذر ماه در مدارس کشور برگزار می‌شود تا دانش‌آموزان، حضور در شرایط بحرانی زلزله را تجربه کرده و به پناه‌گیری و امداد و نجات بپردازند اما چون امسال ۸ آذر ماه روز پنج‌شنبه است مانور زلزله امروز برگزار شد.

مراسم نمادین در شهر بیرجند در مدرسه پسرانه متوسطه اول سلمان فارسی برگزار شد و بر این اساس، آژیر «زنگ ایمنی در برابر زلزله» به مدت یک دقیقه از طریق بلندگوها در ۲ هزار مدرسه سطح استان خراسان جنوبی پخش شد و در طول این مدت، دانش‌آموزان در مکان‌های مناسب پناهگیری کردند.

در این مانور که با حضور نیروهای آتش نشانی و اورژانس برگزار شد نحوه پناه گیری در زمان وقوع زلزله، نحوه کمک رسانی، نصب چادر و آماده سازی فضای لازم برای اسکان اضطراری، مشارکت در اطفای حریق و تامین امنیت در محل به دانش آموزان آموزش داده شد.

هادی الماسی یکی از دانش آموزانی است که پس از وقوع زلزله مشغول امدادرسانی به سایر همکلاسی‌های خود است و تاکید دارد که آرامش نسبی روانی می تواند تا حد بسیار زیادی از تلفات و آسیب در هنگام و بعد از زلزله بکاهد.

وی با کمک دوستانش با برپایی چادر امدادی در حیاط مدرسه سعی دارند تا دانش آموزان آسیب دیده را به این چادرها منتقل کنند و توصیه می‌کند راه‌پله‌ها، محل‌های مناسبی برای پناه‌گیری نیست اما اگر در زمان وقوع زلزله در این مکان بودند و نمی توانستند سریع خارج شوند باید روی پله به سمت دیوار نشسته و با کیف، کتاب یا دست از سر خود مراقبت کنند و هرگز به نرده‌های کنار پله تکیه ندهند.

حسین محمد دوست نیز که بلافاصله بعد از پخش آژیر مانور در داخل کلاس زیر میز تحریر خود پناهگیری کرده، می‌گوید: در این مانور دانش آموزان در شرایط حادثه قرار گرفتند و باید موقع زلزله اگر در کلاس درس بودیم سریع به زیر میز رفته و یک زانوی خود را به زمین گذاشته و سر و گردن خود را تا حد امکان پایین نگه داریم و با دست پایه‌های میز را محکم بگیریم.

این دانش آموز از دوستانش درخواست کرد در هنگام زلزله آرامش خود را حفظ کنند و به‌ سمت درب‌ خروج هجوم نبرند بلکه سعی داشته باشند در نقطه امنی پناه بگیرند و با دو دست سر خود را بگیرید.

در این مانور عده ای از دانش آموزان به صورت نمادین زخمی شدند و عملیات امداد رسانی به آنها آغاز شد، مهدی براتی از دانش آموزان متوسطه اول با تاکید بر اینکه حادثه هیچگاه خبر نمی‌کند، می‌گوید: باید در زمان وقوع زلزله از قفسه‌ها و پنجره ها فاصله بگیریم و با پناهگیری در نقطه ای امن مراقب وضعیت اطراف خود و سقوط احتمالی اشیا باشیم تا کمتر آسیب ببینیم.

با تکرار و استمرار این مانورها حداقل ماهی یک بار در مدرسه یا منزل ترس ناشی از ناگهانی بودن زلزله و پیامدهای آن در بین دانش آموزان از بین می رود و ضمن آمادگی خود و آموزش آموخته‌های خود به سایر اعضای خانواده در هنگام وقوع زلزله آرامش و خونسردی را برای تصمیم گیری و اجرای نکات ایمنی که مهمترین رکن نجات فرد و اجتماع است، حفظ می کنند.

البته در کنار برگزاری این مانورها باید مدارس مقاوم سازی شوند و با حساسیت و سرمایه‌گذاری مناسب مدارسی داشته باشیم که همه آنها در هنگام بروز زلزله مقاوم و سرپناه دانش آموزان این مرز و بوم باشند.

فرهنگ خود امدادی و دیگر امدادی را از طریق آموزش و پرورش به جامعه منتقل کنیم

محمد رحیم شهریاری مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی در حاشیه بیستمین مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس اظهار کرد: این مانور امروز همزمان با سراسر کشور و با شعار « مدرسه ایمن، جامعه تاب آور» برای ارائه آموزش اولیه ایمنی و نحوه پناهگیری به دانش آموزان در زمان زلزله در سطح ۲ هزار آموزشگاه سطح استان خراسان جنوبی برگزار می شود.

وی افزود: در این مانور، ساکنین محله‌های مجاور مدارس نیز مشارکت می کنند و تمام مدارس ایمن در برابر زلزله به عنوان پایگاههای محلی مدیریت بحران ظرفیت سازی می شوند.

وی با بیان اینکه ایران کشور زلزله خیزی است لذا باید این مانورها مرتب برگزار شود تا مردم با اقدامات لازم در زمان زلزله آشنا شوند، افزود: امروزه ما شاهد هستیم که هر چند سال زلزله های سهمگینی را در کشور و استان خراسان جنوبی تجربه کردیم و تعداد زیادی از هموطنان ما دچار آسیب شدند لذا باید این آموزش ها با رویکرد پیشگیری جدی گرفته شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: مدارس بهترین مکان برای ارائه این آموزش‌ها هستند و از مسئولان آموزش و پرورش تقاضا داریم تا این مانورها به سالی یکبار خلاصه نشود و با کمک جمعیت هلال احمر مرتب برگزار کنند.

شهریاری با اشاره به اینکه باید فرهنگ خود امدادی و دیگر امدادی را از طریق آموزش و پرورش به جامعه منتقل کنیم، ادامه داد: امروزه سازه هایی که در کشور و استان داریم مقاومت لازم را ندارد و بیشترین تلفات را در سازه های ساختمانی داریم.

به گفته وی در چند روز گذشته زلزله کرمانشاه حداقل تلفات و خسارت ها را داشت چون خانه های جدیدی که بعد از زلزله سال گذشته احداث شده مقاومت لازم را داشت و مردم نیز آمادگی داشتند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در آموزش و پرورش باید بحث آموزش های ایمنی برای مقابله با زلزله جدی گرفته شود، افزود: جمعیت هلال احمر به عنوان مجموعه مردم نهاد و امدادی پای کار است تا این آموزش ها را به مردم بدهد.

شهریاری با بیان اینکه عقب ماندگی ایران نسبت به ژاپن در بحث آموزش ۱۰۰۰ برابر است، گفت: بهترین نقطه پناهگیری در موقع زلزله مثلث حیات است.

آمادگی دستگاه‌های امدادی و عملیاتی  استان برای آموزش به مدارس

ابوالحسن میرجلیلی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در این مانور سراسری زلزله گفت: باید با برگزاری مانورها زلزله و ایمنی حساسیت در این استان زلزله خیر ایجاد شود چرا که هر ۱۲ سال میانگین یک زلزله بالای ۶ ریشتر اتفاق می افتد.

با اشاره به اهمیت برگزاری مانور زلزله در مدارس، گفت:  در این مانور دانش آموزان پناه‌گیری صحیح و خروج اضطراری را یاد می‌گیرند و برای خانواده ها خود به عنوان یک سفیر آموزش می شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی  با بیان اینکه زلزله هرگز خبر نمی کند لذا ما باید آمادگی مقابله داشته باشیم، تاکید کرد: در بحث ارتقای توان آمادگی مدارس این آمادگی در دستگاه های امدادی و عملیاتی استان وجود دارد که هر زمانی آموزش و پرورش استان اعلام کند آموزش ها ایمنی را به دانش آموزان سایر مدارس ارائه دهند.

مشارکت ۱۶۰ هزار دانش آموز خراسان جنوبی در مانور زلزله

محمدرضا بااطمینان، رئیس سازمان دانش آموزی خراسان جنوبی نیز گفت: بیستمین مانور سراسری زلزله همزمان با سراسر کشور با مشارکت ۱۶۰ هزار دانش آموز استان خراسان جنوبی برگزار می شود.

وی از برگزاری مانور زلزله و ایمنی در ۲ هزار مدرسه استان خبر داد و افزود: در برگزاری این مانور بیشترین سهم را جمعیت هلال احمر داشته است و ۸۰ مدرسه را در این چند روز تحت پوشش آموزش‌های امدادی قرار دادند.

رئیس سازمان دانش آموزی خراسان جنوبی بیان کرد: صدور بیمه نامه‌ها در جبران صدمات مالی در مواقع حوادث کمک می کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*