ادارات در اجرای طرح جامع اقدام مشترک در محلات هدف بازآفرینی اقدامی انجام نداده اند / دست های خالی ادارات

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir
سومین جلسه ستاد بازآفرینی شهرستان بیرجند در سال جاری در حالی برگزار شد که دستگاه های اجرایی در ارائه گزارش عملکرد در راستای طرح جامع اقدام مشترک در محلات هدف بازآفرینی شهری به رغم اتمام بازه زمانی تعر یف شده از سوی ستاد بازآفرینی شهرستان( در هفتم آذرماه ) حرفی برای گفتن نداشتند و به اصطلاح دستشان خالی بود، موضوعی که مورد انتقاد شهردار و فرماندار بیرجند قرار گرفت.

هیچ دستگاه اجرایی تاکنون لیست میزان پیشرفت پروژه هایش را ارائه نکرده است
شهردار بیرجند در این جلسه با انتقاد از اینکه تاکنون هیچ دستگاه اجرایی گزارش عملکرد و میزان پیشرفت پروژه ها و اقداماتش را در راستای اجرای طرح جامع اقدام مشترک در محلات هدف ستاد بازآفرینی به دبیرخانه ستاد اعلام نکرده است، گفت: دستگاه ها تا هفتم آذر ماه فرصت ارائه گزارش داشته اند.
جاوید از مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان خواست این مساله را جدی تر بگیرند و ۳۰درصد اعتبارات خود را در حوزه محلات هدف ستاد بازآفرینی بر اساس قانون هزینه کنند.
مصوبات ستاد بازآفرینی جدی گرفته نمی شود
فرماندار بیرجند هم با گلایه مندی از اینکه مصوبات ستاد بازآفرینی شهرستان جدی گرفته نمی شود و یا اینکه در بازه زمانی تعریف شده اجرایی نمی شود، گفت: در جلسات آینده مدیران بدون اطلاعات و ارائه آنها در قالب پاورپوینت حضور نداشته باشند. ناصری مهلت ده روزه به دستگاه های اجرایی داد تا اقداماتشان را در راستای اجرای پروژه های طرح مذکور به دبیرخانه ستاد در شهرداری ارائه دهند. وی با بیان اینکه قرار نیست در این جلسات اعتبار جدیدی توزیع شود بلکه از محل اعتبارات دستگاه ها باید در حوزه بازآفرینی هزینه شود، ادامه داد: در آینده یکی از شاخص های توزیع اعتبارات، فعالیت در همین حوزه خواهد بود. وی با اشاره به اینکه فعالیت در محلات هدف بازآفرینی فقط وظیفه شهرداری نیست و مدیران باید با اطلاعات کامل در جلسات حضور یابند، بیان کرد: جلسه ای ذیل ستاد در اسرع وقت تشکیل و موانع احتمالی فراروی اجرای پروژه ها در آن بررسی تا برای نتیجه نهایی در جلسه آتی ستاد طرح شود.
برگشت دوباره به جلسات ابتدایی ستاد
معاون فنی و عمرانی فرمانداری بیرجند هم با اشاره به آخرین توصیه ها به دستگاه های اجرایی در مورد عملیاتی ساختن مصوبات ستاد بازآفرینی گفت: با وجود اینکه طرح بازآفرینی محلات هدف شهر بیرجند با بکارگیری مشاور مطالعه شده و محدوده اجرای طرح هم که شامل بافت تاریخی ، بافت فرسوده، محدوده روستا، شهر و سکونت گاه های غیر رسمی است، مشخص شده و این اطلاعات به دستگاه هم ابلاغ شده، باز هم مدیران به جلسات ابتدایی ستاد برگشت می کنند و نمی دانند بازآفرینی در این محلات چیست و چه باید بکنند .
رونقی با بیان اینکه پروژه های طرح جامع اقدام مشترک دستگاه های اجرایی در محلات هدف در جلسات قبلی ستاد مصوب شده، افزود: ستاد ملی بازآفرینی طی ماه های آتی در استان برگزار خواهد شد که باید جمع بندی های لازم برای ارائه اطلاعات به این جلسه انجام شود.

ورود شورا و شهرداری به موضوع ارگ بهارستان
شهردار بیرجند در ادامه جلسه با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی احداث پل موسی بن جعفر برای اتصال به سه راه اسدی گفت : برای ساماندهی ترافیک این محور نیازمندتزریق اعتبار هستیم .
جاوید با اشاره به پروژه ایمن سازی پل کبوتر خوان و تأمین اعتبار آن افزود: شهرداری برای بازسازی ارگ بهارستان با همکاری میراث فرهنگی هم آمادگی دارد. وی با بیان اینکه امسال اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی برای بازساری بنای تاریخی کنار ارگ پیش بینی کرده ایم، ادامه داد: شهرداری از تملک ارگ انتقاع نخواهد برد چرا که این مجموعه متعلق به همه مردم شهر است و باید در اختیار شهروندان برای بازدید و گردشگری قرار گیرد. وی با تأکید بر اینکه شهرداری برای تملک ارگ نمی تواند از محل عوارض شهر هزینه کند، گفت: شورا و شهرداری با توجه به اینکه بازسازی ارگ بهارستان به مطالبه عمومی تبدیل شده ورود حقوقی داشته اند. وی بیان کرد: ارگ بهارستان سالهاست که رها شده و کسی ورود نداشته و متولیان باید پاسخگو باشند.
فرماندار : پیگیر موضوع ارگ بهارستان هستیم
فرماندار بیرجند هم در این زمینه گفت: از آقای سعیدی کیا خواسته ایم وضعیت املاک بنیاد را در خراسان جنوبی مشخص کنند و آمارش را ارائه دهند و ما معتقدیم چون ارگ ساختار سیاسی شهر بوده باید به همین صورت برگردد و ما پیگیر موضوع هستیم.

اوقاف املاک خوبی در شهر دارد
که باید تبدیل به احسن شود
شهردار بیرجند هم چنین در این جلسه خواستار همکاری بیشتر اوقاف در املاک تحت تملکش در محلات هدف بازآفرینی شد و گفت : املاک خوبی در اختیار اوقاف است که می تواند تبدیل به احسن شود. فرماندار بیرجند هم خواستار برگزاری جلسه ای با حضور مدیر کل اوقاف استان در همین راستا شد.
اجرای طرح مسکن امید در محلات هدف بازآفرینی
ولی پور مطلق معاون اداره کل راه و شهرسازی هم در این جلسه با بیان اینکه دستگاه های اجرایی باید برنامه مدونی در راستای اجرای این طرح داشته باشند، گفت: در همین راستا باید اعتبار ۴۰ میلیاردی که از محل تبصره ۱۸ به استان اختصاص یافته و سهم هر دستگاه در محلات هدف مشخص شده از طریق ستاد ملی بازآفرینی جذب شود. وی ادامه داد : در راستای اجرای طرح مسکن امید در محلات هدف مقرر شده ثبت اسناد این اراضی را شناسایی کند . در ادامه این جلسه مصوبات ستاد بازآفرینی در جلسات گذشته مطرح شد. هم چنین در این جلسه موضوع بخشودگی هزینه پروانه ساختمانی در محلات هدف بازآفرینی مورد بحث قرار گرفت که فرماندار بیرجند مقرر کرد در همین راستا جلسه ای برگزار و تعیین تکلیف شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*