آخرین تحولات خاورمیانه / واکنش های گسترده بین المللی به اعلام خروج نیروهای آمریکا از سوریه /اخراج دو دیپلمات ایرانی از آلبانی/رایزنی‌های تونس برای رفع تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب/ آمادگی سوئیس برای ایجاد مکانیسم مالی بشردوستانه با ایران

اخراج دو دیپلمات ایرانی از آلبانی، رایزنی‌های تونس برای رفع تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب و آمادگی سوئیس برای ایجاد مکانیسم مالی بشردوستانه با ایران، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه و سیاست خارجی ایران بوده اند. در این میان، واکنش های گسترده بین المللی به اعلام خروج نیروهای آمریکا از سوریه نیز از جمله خبرهای مهم بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ در همین زمینه، دانا وایت، سخنگوی ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درباره تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از سوریه اعلام کرد: ائتلاف ضدداعش قلمرو تحت تسلط داعش را آزاد کرده است اما مبارزه علیه داعش پایان نیافته است.

وی افزود: ما فرایند بازگرداندن نیروهای آمریکایی از سوریه را همزمان با انتقال به مرحله بعدی مبارزه با داعش آغاز کرده ایم.

وایت ادامه داد: ما به همکاری با شرکا و هم پیمانان خود برای شکست داعش هر جا که باشد، ادامه می‌دهیم.

«آدام کینزینگر» نماینده جمهوری خواه کنگره در واکنش به تصمیم ترامپ برای خروج اشغالگران آمریکایی از سوریه اعلام کرد: این موضوع درست نیست.

واکنش های گسترده بین المللی به اعلام خروج نیروهای آمریکا از سوریه /اخراج دو دیپلمات ایرانی از آلبانی/رایزنی‌های تونس برای رفع تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب/ آمادگی سوئیس برای ایجاد مکانیسم مالی بشردوستانه با ایران

نماینده جمهوریخواه کنگره در این باره ادامه داد: ایران هم اکنون غرق در شادی است. ما عراق را تَرک کردیم و مجبور شدیم به این کشور برگردیم. امیدوارم که رئیس جمهور و مشاوران وی باهوش تر از این باشند.

با این حال، سناتور «رند پل»در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد: من از اعلام خبر پیروزی توسط ترامپ و خروج نیروهایمان از جنگ خوشحالم.

این سناتور آمریکایی در این باره ادامه داد: مدت زیادی است چنین موضوعی (پیروزی ادعائی ترامپ بر داعش) روی داده است!

سناتور «مارکو روبیو» نیز در پیامی در حساب کابری خود در توئیتر اعلام کرد: خروج کامل و سریع نیروهای آمریکایی از سوریه اشتباهی سنگین است و پیامدهایی خواهد داشت.

واکنش های گسترده بین المللی به اعلام خروج نیروهای آمریکا از سوریه /اخراج دو دیپلمات ایرانی از آلبانی/رایزنی‌های تونس برای رفع تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب/ آمادگی سوئیس برای ایجاد مکانیسم مالی بشردوستانه با ایران

این سناتور تندروی آمریکا در ادامه افزود: این موضوع پیچیده بوده و نمی توانم چرایی آن را در یک توئیت توضیح بدهم. تا ساعاتی دیگر در این باره سخنرانی خواهم کرد.

واکنش سوریه

یک منبع سوری نیز به تصمیم آمریکا برای خروج نیروهایش از سوریه واکنش نشان داد و بیان کرد: ما از خروج نیرو‌های آمریکایی استقبال می‌کنیم در عین حال به نیات آمریکا برای اجرایی کردن تصمیم خروج کامل از سوریه با دیده تردید می‌نگریم.

این منبع اعلام کرد: سوریه همواره خواهان خروج نیرو‌های نامشروع آمریکایی از سوریه بوده و مطلوب این است که همه نیرو‌ها از شرق فرات و پایگاه التنف خارج شوند. خروج نیرو‌های آمریکایی به دنبال آن، خروج نیرو‌های خارجی از الحسکه، الرقه و دیرالزور را به دنبال خواهد داشت.

انگلیس

توبیاس الوود، معاون وزیر دفاع انگلیس، روز چهارشنبه در واکنش به تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به اشتباه می‌گوید، داعش در سوریه شکست خورده است.

توبیاس الوود در پاسخ به توئیت ترامپ که گفت ما داعش را در سوریه شکست داده ایم، نوشت: کاملا مخالفم، داعش به صورت‌های دیگر افراطی‌گری تغییر شکل داده و تهدیدش بسیار زنده است.

اسرائیل

نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به خروج اشغالگران آمریکایی از سوریه اعلام کرد: این تصمیم واشنگتن را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه‌، به دنبال اعلام خروج اشغالگران آمریکایی از سوریه اعلام کرد: پس از این اقدام نیز از خودمان دفاع خواهیم کرد!

این در حالی است که نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل نیز اعلام کرد: اگر نیروهای آمریکا سوریه را تَرک کنند، اسرائیل به مبارزه با ایران ادامه خواهد داد. ما نگرانی های خود را درباره سوریه و حضور نیروهای ایران در این کشور داریم.

روسیه

وزارت خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه در واکنش به خروج اشغالگران آمریکا از سوریه اعلام کرد: این اقدام، چشم‌ اندازی را برای دست‌یابی به راه‌ حل سیاسی در سوریه و حل بحران در این کشور به وجود خواهد آورد.

اخراج دو دیپلمات ایرانی از آلبانی

یک سخنگوی وزارت خارجه آلبانی با اعلام این مطلب مدعی شد، دیپلمات های ایرانی فعالیت هایی کرده اند که امنیت این کشور را به خطر انداخته است.

به اذعان این سخنگو، دولت آلبانی این تصمیم را در هماهنگی با برخی کشورها و نیز رژیم صهیونیستی گرفته است.

واکنش های گسترده بین المللی به اعلام خروج نیروهای آمریکا از سوریه /اخراج دو دیپلمات ایرانی از آلبانی/رایزنی‌های تونس برای رفع تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب/ آمادگی سوئیس برای ایجاد مکانیسم مالی بشردوستانه با ایران

گفتنی است این کشور کوچک در جنوب شرق اروپا که با انتقال اعضای گروهک منافقین به پایگاهی علیه جمهوری اسلامی تبدیل شده، اقدام مذکور را در راستای امیال این گروهک تروریستی انجام می دهد.

رایزنی‌های تونس برای رفع تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب

تونس روز چهارشنبه اعلام کرد که بین برخی کشورهای عربی از جمله تونس و الجزایر درباره ارائه پیشنهاد رفع تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب هماهنگی وجود دارد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع در ریاست‌جمهوری تونس اعلام کرد، الباجی قاید السبسی، رئیس‌جمهور تونس در جریان نشست اقتصادی در لبنان مشورت‌هایی درباره دعوت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به نشست سران عرب در تونس که در ماه مارس آینده برگزار خواهد شد انجام خواهد داد.

این اخبار در حالی مطرح شده است که آمادگی‌ها برای برگزاری نشست سران عرب در لبنان که برای اولین بار در ماه ژانویه آینده برگزار خواهد شد ادامه دارد.

این در حالی است که هم پیمانان ریاض در لبنان مخالف دعوت رسمی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه برای حضور در این نشست هستند.

رسانه‌های خبری روز دوشنبه گزارش‌هایی منتشر کردند مبنی بر این‌که رئیس‌جمهوری یک کشور عربی آماده ارسال دعوت‌نامه به بشار اسد به‌ منظور بازدید از کشورش است.

این در حالی است که خمیس الجهیناوی، وزیر خارجه تونس روز سه شنبه اخبار منتشره درباره دعوت از اسد برای حضور در نشست تونس در مارس سال ۲۰۱۹ میلادی را تکذیب کرد.

آمادگی سوئیس برای ایجاد مکانیسم مالی بشردوستانه با ایران

فایننشال تایمز در گزارشی از آمادگی سوئیس برای ایجاد کانال مالی خبر داد که به شرکت‌های تجاری اجازه فروش غذا، دارو و تجهیزات پزشکی به ایران را می‌دهد.

چنانچه این فرایند تکمیل شود، این نخستین بار بعد از اعمال تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا خواهد بود که چنین مکانیسمی عملی می‌شود.

«طرح حمایت بشردوستانه» سوئیس در حالی مطرح می‌شود که قدرت‌های اتحادیه اروپا هفته‌هاست به دنبال مکانیسمی گسترده‌تر برای تأمین مالی تجارت با ایران هستند.

گفتنی است، اقدام سوئیس با ادعای واشنگتن مبنی بر اجازه تداوم تجارت موارد بشردوستانه با ایران، همخوانی دارد؛ حال آنکه آمریکا تلاش‌های اتحادیه اروپا برای ممانعت از قدرت بازدارندگی تحریم‌های ضدایرانی در  حوزه صنایع را برنمی‌تابد.

وزارت اقتصاد سوئیس ابراز امیدواری کرده است که کانال مالی بشردوستانه با ایران، هرچه زودتر عملی شود اما تاریخ دقیقی اعلام نکرد.

از آنجا که سوئیس عضو اتحادیه اروپا نیست و قطب داروسازی محسوب می‌شود و سیاستی خنثی در عرصه بین‌الملل اتخاذ کرده، می‌تواند میزبان مکانیسم مالی بشردوستانه باشد.

ظاهراً وزارت خارجه آمریکا هم به مکانیسم سوئیس روی خوش نشان داده؛ حال آنکه «برایان هوک»، نماینده آمریکا در امور ایران مدعی است، تهران برای برخورداری از چنین مکانیسمی، نیازمند ایجاد یک حوزه مالی شفاف است.

همزمان، اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرده که مکانسیم مالی گسترده‌تری که مبتنی بر حذف دلار از تجارت با ایران است، تا پایان ماه میلادی جاری عملی شود، حال آنکه مشکلات تکنیکی و عدم تمایل اعضا به میزبانی از این مکانیسم، حصول آن را به تأخیر می‌اندازد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*