وزیرجهاد کشاورزی عنوان کرد؛ راندمان پایین آبیاری از قنات بلده/لوله گذاری انجام می شود

راندمان پایین آبیاری از قنات بلده/لوله گذاری انجام می شود

بیرجند- وزیرجهاد کشاورزی بابیان اینکه راندمان آبیاری قنات بلده فردوس ۲۰ درصد است، گفت: با رایزنی های انجام شده و همکاری کشاورزان آب را از مظهر قنات با لوله در اختیار باغ ها قرار خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود جنتی عصر شنبه در حاشیه بازدید از کارخانه تراکتورسازی در فردوس در جمع خبرنگاران بیان کرد: مکانیزاسیون یکی از محورهای افزایش بهره وری در بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه مکانیزاسیون در همه مراحل کاشت، داشت و برداشت حضور دارد، افزود: امروز کشاورزی منهای استفاده از نیروی محرکه، ابزار و ماشین ها نمی تواند روی پای خود بایستد و روز به روز این وابستگی بیشتر می شود.

جنتی اظهار کرد: در دولت یازدهم مکانیزمی در وزارت خانه با بانک کشاورزی، کارخانه ها و واحدهای تولیدات کشاورزی تعریف شده است تا ماشین آلات کشاورزی به آسانی در اختیار کشاورز قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در طی پنج سال گذشته، شش هزار میلیارد تومان خط اعتباری در این ارتباط بوده است و ادامه دارد.

جنتی در پاسخ به  سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر ارزیابی وضعیت کشاورزی فردوس بیان کرد: کشاورزی به خاطر مشکلاتی اعم از خشکسالی در این شهرستان آسیب هایی دیده است.

وی با بیان اینکه آفات و بیماری ها مشکلاتی را به بار آورده است، گفت: همچنین سرما به باغ های انار خسارت هایی وارد کرده است.

وزیرجهاد کشاورزی بیان کرد: خوشبختانه کشاورزان این منطقه باتوجه به توانمندی، تجربه و آمادگی لازم، این مشکلات را پشت سر گذاشته اند.

جنتی با بیان اینکه عمده محصول تولیدی این شهرستان انار است، اظهار کرد: آب قنات بلده مجموعه ای از چند قنات است که به دلیل ناهمانگی ها، راندمان آبیاری پایین و نزدیک ۲۰ درصد را دارد.

وی با بیان اینکه سزاوار مردم منطقه نیست که آب را با راندمان ۲۰ درصد استفاده کنیم، اظهار کرد: با رایزنی های انجام شده، مقرر شد مطالعات جامعی انجام شود و با همکاری کشاورزان آب را از مظهر قنات با لوله در اختیار باغ ها قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: همچنین باغ ها باید از شکل استفاده آبیاری سنتی تغییر و شیوه آبیاری به سمت تحت فشار برود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*