قاچاق سوخت، دردی بزرگتر ازاختلاس ورانت…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com/ محسن دلاویز مدیر عامل شرکت بهینه سازی سوخت در گفت وگویی آمارهایی می دهد که بسیار تکان دهنده و غیرقابل باورند.
او می گوید ، میزان یارانه کشور چین در بحث بنزین و گازوئیل مصرفی مردم حدود ۳۷ میلیارد دلار است، البته باجمعیتی حدود یک و نیم میلیارد نفر !!
کشور ما نیز برای جمعیت ۸۰ میلیون نفری اش حدود ۳۵ میلیارد دلار یارانه سوخت می پردازد، یعنی تقریبا مجانی!! این نوع یارانه دادن یعنی آتش زدن به منابع ملی و بالا رفتن وحشتناک مصرف، ایران پس از چین دومین کشور در پرداخت یارانه است البته با احتساب درصد جمعیت، کشورمان در رتبه اول جهانی و با افتخار ایستاده و به این قیمت ها و یارانه ها با غرور ملی می نگرد!!!
بستری اینگونه آماده، شرایط قاچاق سوخت را به میزان غیر قابل باوری بالا برده و می برد.
روزانه دویست میلیارد تومان از طرق مختلف و در قالب میلیون ها لیتر بنزین و گازوئیل چون آب خوردن از مرزهای مان خارج می شود و اصولا کسی هم در این شلوغ بازار سیاست دو قطبی کشور نه این میزان خروج سوخت را می بیند و نه آنقدر وضوح دارد که همگان بدانند.
قصد بر ایجاد شبهه در موضوع شرکت های رسمی و ثبتی که در قالب پیمانکاران سوخت رسان فعالیت می کنند نیست اما واقعیت سودهای کلان و بی دردسر و بی حاشیه آنقدر شیرینی و لذت دارد که چون پوست خربزه ای در زیر پا عمل کند. ما که به لحاظ نظارت خصوصا در این زمینه ها و پیچیدگی کار مافیای قاچاق سوخت حرفی برای گفتن نداریم که اگر می داشتیم روزانه دویست میلیار تومان سوخت این مملکت به یغما نمی رفت !!
چرا باید سوبسید و یارانه اقشار پایین دست جامعه را از بابت مصرف سوخت، اقشار برخوردار جامعه باید دود کنند و به هوا بفرستند و آلودگی هوا را به مردم فرو دست هدیه کنند، اصولا چرا باید قشر مرفه جامعه دست در جیب قشر تهی دست و کم درآمد کند ؟!!
یعنی ماهی شش هزار میلیارد تومان قاچاق سوخت اینقدر بی ارزش است که نیازی به پیگیری یا انسداد آن نیست ؟!!
جدا مردم و مسئولین کشور ما آنقدر غرق در تنعم و خوشبختی اند که این اعداد پیش پا افتاده چون پول خرد ته جیب شان است؟!! خوشا به حال ما که قدر خودمان و مدیران مان را نمی دانیم!!!
مافیای قاچاق سوخت مربوط به افراد عادی نمی شود، آنان هم به لحاظ لجستیک و هم نرم افزاری و سخت افزاری آنچنان مجهز هستند که شاید حسب الظاهر شناخته هم نشوند، آنان چون مظلومین ها کم کم رشد می کنند و از سوخت به مافیاهای دیگر تبدیل می شوند، پس تکلیف مردم عادی و عامی کشور که دست شان اززمین و زمان کوتاه است و فریادشان در گلویشان گره خورده چه می شود؟!! چرا سیستم های امنیتی و اطلاعاتی ما نتوانسته اند جلو قاچاق سوخت آن هم دراین حد فاجعه بار را بگیرند؟!!
آنوقت دلمان خوش است که کشف چند انبار اجناس احتکار شده در صدا و سیمای مان چندین بار پخش می شود بدون این که وارد بازار مصرف شود…!!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*