چند خبر از خراسان جنوبی

 

 

 

طرح ایجاد و توسعه شبکه رادارهای هواشناسی خراسان جنوبی مصوب شد

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، طرح ایجاد و توسعه شبکه رادارهای هواشناسی استان خراسان جنوبی مصوب شد گفت: در صورت تأمین اعتبار در پایان برنامه ششم توسعه رادار هواشناسی باند C در استان نصب می‌شود

طرح ایجاد و توسعه شبکه رادارهای هواشناسی خراسان جنوبی مصوب شد

علیرضا خندان‌رو در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، با اشاره به پروژه رادار هواشناسی در استان خراسان جنوبی اظهار داشت: با پیگیری‌های به عمل آمده در برنامه ششم توسعه طرح ایجاد و توسعه شبکه رادارهای هواشناسی جهت استان خراسان جنوبی مصوب شده است.

وی با بیان اینکه این پروژه در استان قابلیت اجرایی دارد افزود: در صورت تأمین اعتبار در پایان برنامه ششم توسعه، رادار هواشناسی باند C در استان نصب می‌شود.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی بیان کرد: برای اجرای این پروژه حدود ۲۰ میلیارد تومان بابت خرید و سالیانه یک میلیارد تومان بابت نگهداری از محل اعتبارات ملی مورد نیاز است.

خندان‌رو تصریح کرد: حدود ۴ میلیارد تومان برای احداث سایت و نصب از محل اعتبارات استانی نیاز است.

وی به کاربرد این رادار اشاره و خاطرنشان کرد: در این راستا محصولات تولید شده توسط رادارهای هواشناسی در بخش‌های مختلف از جمله دقت و صحت پیش‌بینی‌ها، امنیت ترافیک هوایی، تعدیل آب و هوا، مدیریت حمل و نقل، آب شناسی و غیره کاربرد دارند.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی به اقدامات زیرساختی برای توسعه تجهیزات هواشناسی در استان اشاره کرد و یادآور شد: طرح توسعه و تجهیز ادارات هواشناسی استان در چند سال گذشته اجرایی شده و اکثر ادارات به ایستگاه خودکار مجهز شده است.

خندان‌رو اظهار کرد: نوسازی و بهسازی ساختمان‌ها و ایستگاه‌ها انجام شده و هر سال برای بهسازی و تجهیز ادارات هواشناسی به تجهیزات روز اعتباراتی به صورت مستمر در نظر گرفته می‌شود.

 

پاکسازی محلات بیرجند از نخاله های ساختمانی و سد معبرهای شخصی آغاز شد.

آغاز طرح پاکسازی محله ای در شهر بیرجندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛شاکری معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند از آغاز طرح پاکسازی محلات بیرجند از نخاله های ساختمانی و سد معبرهای شخصی خبر داد.

وی افزود:در این طرح با مشارکت ۱۰۰ کارگر، محلات بیرجند دو روز در هفته از نخاله های ساختمانی، سد معبرهای شخصی و زباله پاکسازی، و اراضی اشغال شده با این ضایعات، تسطیح و بازگشایی می شود.

شاکری گفت:حدود ۱۵ محله قدیمی و جدید در منطقه ۱ و ۲ شهرداری بیرجند قرار دارد که در طرح پاکسازی محله ای،از نخاله و زباله پاکسازی می شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجندافزود:در روز اول اجرای این طرح که دوم مهر در محلات ملاصدرا،امیرکبیر و آوینی در منطقه ۲ بیرجند اجرا شد ۸۰ کامیون نخاله جمع آوری و حدود ۵ هکتار از زمین ها و اراضی این مناطق تسطیح شد.

 

۴۵ غار در خراسان جنوبی شناسایی شد

دبیر کارگروه غارشناسی خراسان جنوبی گفت: تاکنون بالغ بر ۴۵ غار در سطح استان خراسان جنوبی شناسایی شده است.

 رؤیا هدایتی زاده اظهار داشت:  با توجه به اینکه غارها بخشی از اکوسیستم فعال و اثرگذار هر منطقه بوده و در ارتباط تنگاتنگ با سایر عوامل محیطی می باشند، نقش بسزایی در پایداری محیط زیست ایفا می کنند.

وی با اشاره به نامگذاری دوم مهر توسط گروه های متخصص و فعال مردمی به نام روز غار پاک، بیان کرد: این امر زمینه مناسبی برای فرهنگ سازی و ارتقاء آگاهی های عمومی است که با هدف معرفی غارها وضرورت حفاظت از آن ها صورت می گیرد

دبیر کارگروه غارشناسی خراسان جنوبی با اشاره به شکل گیری این کارگروه به منظور شناسایی، بررسی و پژوهش، حفاظت و بهره مندی پایدار از غارهای طبیعی کشور، عنوان داشت: کارگروه غارشناسی استان شامل هفت ماده و پنج تبصره در سال ۹۱ مورد تایید نهایی تمامی اعضاء غارشناسی ایران، حسب دستور معاونت محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  قرار گرفت.

هدایتی زاده با اشاره به اینکه نخستین جلسه کارگروه غارشناسی استان خراسان جنوبی در راستای دستیابی به اهداف آیین نامه مدیریت، حفاظت و بهره برداری از غارهای کشور در تاریخ دی ماه سال ۹۱ تشکیل شد، افزود: تاکنون نیز بالغ بر هفت جلسه کارگروه در استان برگزار شده است

دبیر کارگروه غارشناسی خراسان جنوبی یادآور شد: استناد فصل سوم از آیین نامه مدیریت، حفاظت و بهره برداری از غارها مسئولیت حفاظت از غارهای موجود در مناطق چهارگانه و میراث طبیعی جهانی، بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست بوده و تابع قوانین حاکم بر مناطق یادشده است.

هدایتی زاده ادامه داد: همچنین طبق ماده ۱۰ این قانون مسئولیت حفاظت و نگهداری از غارهای خارج از مناطق چهارگانه بر عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده که با اولویت استفاده از بخش غیردولتی صورت خواهد گرفت.

به گفته وی در حال حاضر بالغ بر ۴۵ غار در سطح استان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان شناسایی شده است.

۵۰ درصد مدارس بیرجند دونوبته است

مدیر آموزش و پرورش بیرجند گفت: بیش از ۵۰ درصد مدارس بیرجند دونوبته است.

50 درصد مدارس بیرجند دونوبته است

محمد ضیایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: ۸۴ مدرسه دو نوبته در شهرستان بیرجند وجود دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین آمار مدارس دونوبته در استان مربوط به شهر بیرجند و در مناطق شمال شهر و مسکن‌های مهر است افزود: بیشترین مدارس دو نوبته در بیرجند مربوط به مقطع ابتدایی است.

مدیر آموزش و پرورش بیرجند گفت: رشد جمعیت‌، آماده نبودن زیرساخت‌ها، خشکسالی‌های مداوم و مهاجرت‌ها از دلایل کمبود مدارس و افزایش مدارس دونوبته است.

ضیایی افزود: بیش از ۵۰ درصد مدارس بیرجند دو نوبته است که تجهیز ۳۵۷ کلاس درس در سال تحصیلی گذشته، سازمان‌دهی دانش‌آموزان با افزایش آمار و ظرفیت کلاس‌ها، ساخت فضای آموزشی جدید، اجاره ساختمان و حذف کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها در برخی مدارس و تبدیل آن به فضای آموزشی از جمله اقدامات انجام شده برای برطرف کردن کمبودها بوده است.

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از جریمه ۲۰ میلیون تومانی فروشنده بیرجندی جهت احتکار شکر به صورت خانگی خبر داد.

اشرفی افزود: فروشنده‌ای که در بیرجند،شکر را احتکار خانگی کرده بود ۲۰ میلیون تومان جریمه شد.

وی افزود:این فروشنده ۱۰ تن شکر را در خانه انبار کرده بود که پس از تشکیل پرونده و محرز شدن تخلف،به پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه در حق صندوق دولت محکوم شد.

 

 

رییس هیئت ووشو خراسان جنوبی گفت:وحید خرمشاد، موفق به قبولی در دوره مدرسی داوری بین المللی ووشو شد.

خرمشاد، رییس هیئت ووشو خراسان جنوبی افزود: وحید خرمشاد داور ووشوی بین المللی استان موفق به کسب گذراندن دوره مدرسی در بخش ساندا شد.

وی افزود: دوره بین المللی مدرسی ووشو شهریورماه امسال به مدت دو روز به میزبانی خانه ووشو در تهران برگزار شد و نتایج آن روز گذشته از طرف فدراسیون جمهوری اسلامی ایران اعلام شد که وحید خرمشاد در گروه B. در بخش ساندا یا همان مبارزه موفق به کسب مدرک مدرسی شد.

 

همایش «پیام آوران عاشورایی» در خراسان جنوبی برگزار می شود

معاون فرهنگی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی از برگزاری همایش «پیام آوران عاشورایی» در استان خبر داد.

مهدی رحیم آبادی افزود: همایش «پیام آوران عاشورایی» چهارم مهر ماه جاری با حضور ۳۰۰ نفر از همسران، دختران و خواهران شهدا در بیرجند برگزار می شود.

وی با بیان اینکه در پایان همایش از تعدادی از همسران، دختران و خواهران شهدا تجلیل می شود، افزود: بانوان هم در هشت سال دفاع مقدس نقش شایسته ای ایفا کرده اند.

رحیم آبادی با اشاره به پیش رو بودن کنگره دو هزار شهید استان بیان کرد: در راستای برگزاری این کنگره ۲۸ عنوان کتاب از خاطرات و عکس های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به چاپ می رسد.

وی با بیان اینکه تاکنون با خاطرات و عکس ۱۶ رزمنده جمع آوری شده است، افزود: با این افراد ۵۲ ساعت مصاحبه انجام شده است.

رحیم آبادی با بیان رزمندگان چشم و چراغ جامعه هستند، افزود: نباید این افراد که میراثی گرانبها از هشت سال دفاع مقدس هستند، را به فراموشی بسپاریم.

معاون فرهنگی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی افزود: باید همه دستگاه ها در جمع آوری خاطرات این رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس همکاری کنند.

 

 

مشکلات کامیون دارن باعث شد که امروز میوه و تره بار کمتری به میدان میوه و تره بار بیرجند آورده شود و این کاهش بار باعث افزایش قیمت در برخی از میوه ها شده است.

به گزارش خبرنگار خاورستان، رانندگان در بیرجند مشکلاتی دارند که علی رغم گذشت چند ماه از وعده مسئولان این مشکلات رفع نشده است.

برخی کمبود ها در بازار مشکلاتی را برای ناوگان حمل و نقل بار ایجاد کرده مشکلاتی که رانندگان کامیون نسبت به آن معترض اند.

یکی از رانندگان بیرجند از گرانی قیمت لاستیک گلایه کرد و گفت: افزایش قیمت لاستیک برای کامیون دار خیلی شرایط را سخت کرده است به طوری که اگر برای یک کامیون ۱۸ چرخ بخواهیم لاستیک تهیه کنیم اصلا مقرون به صرفه نیست.

مهدی گرجی معاون حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی نیز در این رابطه گفت: تاکنون دو هزار و ۲۰۰ حلقه لاستیک کوچک و بزرگ دراستان توزیع شده است.

وی عنوان کرد: وزارت صنعت و معدن وظیفه پیگیری تأمین لاستیک را برعهده دارد و وزارت راه و ترابری و ادارات کل حمل و نقل و راهداری استان‌ها میزان سهمیه لاستیک را با کمک انجمن صنفی رانندگان در هر استان توزیع می کند.

یکی دیگر از رانندگان خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: ابزارهای خودرو از جمله فیلتر کمیاب شده است و مجبور هستیم همان قطعه را شسته و مجدد استفاده کنیم.

راننده دیگری نیز به مشکل بیمه تکمیلی راننده‌ها اشاره کرده و گفت: قرار بود برای رانندگان بیمه تکمیلی برقرار کنند اما اکنون فقط راننده و همسرش را برای بیمه در نظر گرفته اند و از طرفی دیگر دولت به باربری گفته بیمه تکمیلی راننده را برقرار کند و اکنون این سهم را از راننده می گیرد.

وی ادامه داد: بیمه ای که قرار باشد از خود راننده پول گرفته شود و پرداخت شود چه بیمه ای است؟ بیمه رانندگان که مبلغ آن زیاد شده برگشته است، بیمه رانندگان جدید که با مبلغ بالا انجام شده الان پایین آمده و اینها همه مشکلات مربوط به بیمه رانندگان است که بر سایر مشکلات ما افزوده است.

معاون حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی درمورد بیمه رانندگان گفت: ۷ درصد از کمیسیونی که به طور قانونی شرکت‌ها از رانندگان دریافت می‌کنند به بیمه اختصاص داده می‌شود و بحث  بیمه تکمیلی از ۱۵ مرداد ۹۷ آغاز شده در مرحله اول راننده و همسر در مرحله بعد فرزندان هم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از راننده ها با اشاره به افزایش کرایه حمل بار راننده ها بیان کرد : قرار بود تعرفه کرایه راننده‌ها را بالا ببرند متاسفانه در خراسان جنوبی ۲۰ درصد کرایه را سر بارهای مختلف تقسیم کردند و از درصدهای پایین گرفتند تا حداکثر ۲۰ درصد و همچنین افزایش کرایه در خراسان جنوبی در شهرهای بزرگ ۱۵ درصد افزایش کرایه بار و در شهرستان‌ها تا ۲۰ درصد کرایه ها افزایش داشته است.

گرجی در خصوص افزایش هزینه کرایه بار گفت : کرایه بار در بیرجند تا ۲۰ درصد افزایش داشته و این ۲۰ درصد به اضافه دریافتی راننده بوده و چنانچه  مسیری از قلم افتاده باشد رانندگان اعلام کنند حتما رسیدگی می‌شود.

هم اکنون مشکل کامیون داران باعث شده زندگی مردم نیز تحت تاثیر قرار بگیرد چراکه بیشتر اقلام مصرفی و خوراکی مردم که از استان‌های دیگر به خراسان جنوبی آورده می‌شود به وسیله کامیون ها است.

امروز در میدان بار بیرجند شاهد کاهش حضور کامیون داران برای آوردن میوه و تره بار بودیم و این کاهش بار باعث افزایش قیمت میوه و تره بار در میدان بار بیرجند شده و پس از آن در سطح بازار با چند درصد بیشتر خواهد شد.

محمد حیدری رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: امروز در میدان میوه و تره بار بیرجند ۱۰۰ تن بار آورده شده و کامیون هایی که از سمت استان فارس و همدان هر روز بار به بیرجند می‌آوردند نیامده فقط کامیون‌هایی که از مشهد بار می‌آورند میوه و تره بار برای میدان بار بیرجند آورده‌اند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند گفت: هر روز حداقل باری که برای میوه و تره بار بیرجند ارسال می‌شد ۲۰۰ تن بود که امروز این مقدار بار به ۱۰۰ تن رسید و در مقابل قیمت ها نیز افزایش پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: امروز در میدان میوه و تره بار بیرجند قیمت هر کیلو گوجه فرنگی ۵ هزار تومان، سیب زمینی ۳۷۰۰ و موز ۱۱ هزار تومان است که این قیمت‌ها در بازار بیشتر از این است یعنی هر کیلو گوجه فرنگی ۷ و هر کیلو سیب زمینی تا ۵ هزار تومان است  در حال حاضر فقط  این سه مورد افزایش قیمت داشته است و مابقی میوه و تره بارها افزایش قیمت زیادی نداشته است.

حیدری دلیل اصلی کاهش بار امروز را مشکلات موجود کامیون داران دانست و گفت: مشکلات کامیون داران و گرانی ها موجود در بازار باعث شده که کامیون داران از برخی استان‌ها بار برای خراسان جنوبی نیاورند.

بر اساس این گزارش مشکلات کامیونداران باعث تاثیر گذاشتن بر سفره مردم شده و اگر به این مشکلات رسیدگی نشود زیان‌های آن متحمل مردمی خواهد شد که هم اکنون نیز با مشکلات اقتصادی مواجه اند و پس از آن نیز مشکلات آنها مضاعف تر خواهد شد.

برای اولین بار زادآوری گربه شنی در منطقه مظفری فردوس انجام شد

رئیس محیط زیست فردوس گفت: با ثبت زادآوری گربه شنی در منطقه حفاظت شده مظفری فردوس برای نخستین بار در استان خراسان جنوبی جمعیت این گونه نادر افزایش یافت.

خراسان جنوبی| افزایش جمعیت گونه نادر گربه شنی در منطقه مظفری فردوس

سعید ارشادی امروز با اعلام این خبر اظهار داشت: در منطقه حفاظت شده مظفری فردوس زادآوری گربه شنی با سه توله ثبت شده و وقوع آن در خراسان جنوبی بی‌نظیر است.

وی افزود: یکی از زیستگاه‌های شاخص کویری و بیابانی در خراسان جنوبی منطقه حفاظت شده مظفری است که این منطقه از تنوع زیستی بسیار خوب گیاهی و جانوری برخوردار است.

رئیس محیط زیست فردوس گفت: از خانواده گربه‌‌سانان  ۱۰گونه در کشور وجود دارد که یک گونه آن گربه شنی است که بسیار کمیاب و منحصر به فرد است و این گونه‌ نادر جانوری در منطقه حفاظت شده مظفری فردوس زندگی می‌کند که اخیراً زادآوری داشته است.

ارشادی گفت: گربه شنی از نظر جثه از گربه اهلی کوچک‌تر و کف دست و پای این گونه جانوری به دلیل رفت و آمد در شن با مو پوشانده شده است.

وی افزود: امسال علاوه بر گربه شنی، زادآوری گونه‌هایی نظیر زاغ بور و هوبره نیز در منطقه حفاظت شده مظفری ثبت شده است.

 

 

خربزه یکی از بهترین میوه‌های تابستانی به شمار می‌رود، طبیعت این میوه معتدل و‌ تر (رطوبتی) است که هرچه شیرین‌تر باشد «گرمی و تری» آن بیشتر است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ خربزه میوه‌ای تابستانی است که خواص فراوانی برای آن ذکر شده است، اما امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به مرور خواص تخم خربزه بپردازد که شاید هر کسی از آن اطلاع نداشته باشد، پس پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

نگاهی به فواید تخم خربزه

خربزه

خربزه یکی از بهترین میوه‌های تابستانی به شمار می‌رود. طبیعت خربزه معتدل و‌ تر (رطوبتی) است که هرچه شیرین‌تر باشد «گرمی و تری» آن بیشتر است.

خربزه برای تقویت اشتها مفید است و دارای ویتامین‌های A و B و C است و دارای کلسیم، پتاسیم، فسفر و ضد سرطان و ضد انعقاد خون و سکته است.



این میوه در درمان سل، سوختگی‌های روی پوست، عطش، کم خونی، بی اشتهایی، نرم کردن سینه، نقرس، سنگ کلیه، کمبود شیر مادران، خشکی پوست، نفخ و … مفید است.

خربزه همچنین چون دارای قند است، در اشخاص مبتلا به سل ریوی و یا کم خونی‌های مختلف اثری مفید برجای می‌گذارد. ویتامین A موجود در آن سلول‌های بدن را ترمیم کرده و یکی از عوامل تجدید جوانی می‌شود. آب فراوان خربزه و طالبی برای رفع عطش و تقویت اشتها مفید و موثر است.

اگرچه ارزش غذایی طالبی، گرمک و حتی خربزه خیلی زیاد نیست، اما خنک، اشتها آور، ملین، ادرار آور و موجب طراوت پوست می‌شوند.


 


تخم خربزه دارای اثر ضد کرم روده است، اما نباید زیاد مصرف شود، همچنین تخم خربزه حاوی ویتامین A نیز است.

نگاهی به فواید تخم خربزه

فواید درمانی تخم خربزه

آیا می‌دانید؛ می‌توانید بعد از میل نمودن خربزه، تخم‌های داخل آن را جهت مواردی درمانی استفاده نمایید:

تخم‌های بو داده خربزه طبیعت گرم دارد.

از فواید تخم خربزه برای درمان سرفه‌های شدید و حاد بهره می‌گیرند.

برای برطرف کردن درد سینه و حلق از تخم خربزه استفاده می‌کنند.


 


پایین آوردن تب‌های شدید از تخم خربزه کمک بگیرید.

مغز‌های بو داده تخم خربزه ادرار آور است.

از خواص تخم خربزه ملین بودن آن است.

تخم خربزه میل جنسی را افزایش می‌دهد.

تخم خربزه ویتامین E دارد.

از دیگر خاصیت‌های هسته خربزه بدانید که سرشار از آهن است.

نگاهی به فواید تخم خربزه

هسته خربزه دارای چربی و پروتئین نیز است.

از تخم خربزه برای پاک کنندگی کبد و کلیه و مثانه هم بهره می‌گیرند.

تخم خربزه یک تسکین دهنده سوزش مجرای ادراری است.


 


برای روشن شدن پوست و برطرف شدن لک‌های صورت، تخم خربزه را بکوبید و با آن و آب لیمو ضماد درست کنید.

دانه خربزه ویتامین C دارد، پس برای سرما خوردگی مفید است.

نگاهی به فواید تخم خربزه

مغز تخم خربزه، از بین برنده سنگ کلیه

تخم آفتابگردان سرشار از روغن است و استفاده افراطی از آن روغن و گلسترول بدن را افزایش می‌دهد، اما اگر روغن گرفته شده از آفتابگردان روغنی خالص باشد فوق العاده برای بدن مفید است. متاسفانه محصولاتی که هم اکنون به اسم روغن آفتابگردان تولید و به مصرف خانواده‌ها می‌رسد فاقد ذره‌ای از این روغن است و در واقع فرآوری و طبق فرمول‌های شیمیایی درست شده است.


 


باید این نکته را مدنظر قرار دهید که، تخم هندوانه عامل پیدایش بیماری در انسان است، بنابراین در استفاده از آن باید پرهیز کرد در حالی که بر عکس تخم خربزه فوق العاده مفید برای بدن است و حتی موجب اسقاط سنگ کلیه می‌شود. کسانی که از سنگ کلیه رنج می‌برند برای دفع آن باید روزانه یک قاشق غذاخوری تخم خربزه را شب هنگام استفاده کنند.

تخم کدو همانند یک غذا برای بدن عمل می کند و کمبود‌های آن را برطرف می‌سازد. خداوند متعال با انواع و اقسام راه‌ها درصدد تامین مایحتاج بدن انسان‌ها است. متاسفانه در برخی مواقع شایعه می‌شود که تخم کدو موجب ایجاد کرم کدو می‌شود در حالی که این ادعا بیهوده و دروغ است چراکه مغز کدو ارزش غذایی فوق العاده‌ای دارد.

سایه خشکسالی بر تن «کجی نمکزار»/رونق را به تالاب برگردانیم

سایه خشکسالی بر تن «کجی نمکزار»/رونق را به تالاب برگردانیم

بیرجند- معاون گردشگری میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی گفت: متأسفانه در سال های اخیر به واسطه کمبود نزولات جوی حجم آب تالاب کجی نهبندان بسیار کاهش یافته است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: هر گردشگری برای انتخاب مقصد سفر خود مؤلفه‌های خاصی را مد نظر قرار می‌دهد. برای فردی آثار تاریخی حائز اهمیت است و دیگری نیز دوست دارد در کنار بازدید از مناطق دیدنی شهر مقصد، سری به بازارهای آن منطقه بزند.

اما برای بسیاری از افراد جاذبه های طبیعی بیش از هر چیز حائز اهمیت است و دوست دارند روح شان را به آرامش طبیعت سپرده و به دور از دغدغه های روزانه ساعتی را در یک  اثر طبیعی زیبا و دلچسب سپری کنند.

خراسان جنوبی علی‌رغم اقلیم خشک و کمبود نزولات جوی، جاذبه های طبیعی فراوانی دارد که از آن جمله می توان به تالاب کجی نهبندان اشاره کرد که سال ها مقصد بسیاری از گردشگران بوده  و برخی آن را از جمله شگفتی‌های طبیعت می‌دانند.

هر کس که حداقل یک بار به شهرستان نهبندان سفر کرده باشد، این شهر را بواسطه جاذبه اکوتوریستی آن می شناسد و خاطرات خوش تالاب کجی در ذهنش جاودان مانده است. اما این شگفتی زیبا به واسطه خشکسالی‌های متعدد امروزه روزگار خوبی نداشته و با مشکلات عدیده‌ای رو به رو است.

مرتضی عربی، معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: تالاب کجی نمکزار  با فاصله ۱۱۰ کیلومتر در جنوب شهرستان بیرجند و در مسیر جاده بیرجند به نهبندان قرار دارد.

وی ادامه داد: این تالاب مأمن و و زیستگاه مناسبی برای بسیاری از جانوران خشکی زی و کنار آبزی به شمار می‌آید که جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی است.

تالاب کجی  نهبندان ذخیرگاه ژنتیکی گیاهان

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفتگو با مهر اظهار کرد:  وجود گونه‌های گیاهی متنوع و متعدد مانند تاغ، گز، قیچ، شور گز، اشنان و خارشتر در محیط اطراف تالاب باعث جذب بیشتر پرندگان و پستانداران مختلف گردیده و این تالاب را به عنوان یکی از ذخیره گاه‌های ژنتیکی گیاهی معرفی نموده است.

مرتضی عربی بیان کرد: خوشبختانه یکی از زیستگاه های غنی زاغ بور که به عنوان تنها پرنده بوم زاد کشورمان محسوب می شود در اطراف روستای چاهدراز در این منطقه است.

بادهای ۱۲۰ روزه سیستان می تواند در صورت خشکسالی قطعی این تالاب صدمات جبران ناپذیری به منطقه وارد نماید وی ادامه داد: از دیگر گونه‌های پرندگان در این منطقه می‌توان به هوبره، انواع سنگ چشم، چکاوک و پرندگان شکاری نام برد که بصورت دائم دی محیط تالاب زیست دارند.

وی افزود: در فصل آبگیری نیز که معمولا از اواسط پاییز و با شروع بارندگی های فصلی آغاز می شود و تا اواخر فروردین ماه ادامه دارد پرندگان مهاجر فراوانی برای زمستان گذرانی به تالاب کجی کوچ می‌کنند که از جمله آن می توان به اردک سر سبز، خوتکا و حواصیل اشاره کرد.

خشکسالی قطعی تالاب صدمات جبران ناپذیری به منطقه وارد می‌کند

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: وجود تالاب کجی نمکزار نهبندان از لحاظ زیست محیطی مانند دیگر تالاب ها بسیار با ارزش است بخصوص اینکه بادهای ۱۲۰ روزه سیستان می تواند در صورت خشکسالی قطعی این تالاب صدمات جبران ناپذیری به منطقه وارد کند.

عربی اظهار کرد: با توجه به فصلی بودن آبگیری تالاب کجی و نامساعد بودن هوا در منطقه بخصوص از اوایل خردادماه تا اواخر شهریور ماه، بیشترین بازدید گردشگران در اوایل فصل بهار و اواخر زمستان صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد:  در این راستا همه ساله با همکاری دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان تورهایی به مقصد تالاب کجی برنامه ریزی و اجرا می‌شود و همچنین همه ساله (بجز سال ۱۳۹۶) جشنواره مجسمه های نمکی در اواخر فروردین ماه در محل تالاب برگزار می گردد که می تواند به جذب بیشتر گردشگران بخصوص در سطح ملی کمک نماید.

لغو جشنواره مجسمه های نمکی در تالاب به علت خشکسالی

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: متاسفانه بدلیل کم بودن نزولات جوی در سالهای اخیر میزان آبگیری تالاب به حداقل خود رسیده است و در سال گذشته نیز به همین دلیل برگزاری جشنواره ملی مجسمه های نمکی در این محل لغو گردید.

عربی افزود:  تالاب‌ها را می‌توان به عنوان شریان های اصلی حیات اکوسیستم ها به حساب آورد و خشک شدن دائمی اینگونه تالاب ها بخصوص در مناطق نیمه بیابانی که نیاز بیشتری به اینگونه زیستگاه‌ها است می تواند باعث بروز مشکلات متعدد زیست محیطی در مناطق اطراف شود

وی گفت: خصوصیات طبیعی اینگونه تالاب ها شامل خصوصیات فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و اجزای تشکیل دهنده اکوسیستم  از جمله آب، خاک، گیاهان و جانوران  است.

راهکارهای بهبود وضعیت تالاب کجی

 معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار کرد: تالاب کجی نمکزار در زمینهای پست اطراف رشته کوه باران و بهاران و همچنین حوزه آبریز شهرستان سربیشه واقع گردیده است و قسمتی از آب آن توسط چشمه های جوشان از قلب زمین تامین می‌گردد.

عربی درباره راهکارهای بهبود وضعیت این تالاب بیان کرد: بهبود شرایط خشکسالی بوجود آمده می‌تواند با عوامل متعدد از جمله آموزش جوامع محلی و عدم برداشت آب از سفره های زیرزمینی و راه اندازی کسب و کارهای سبز تا حدودی مرتفع شود.

وی یادآور شد: در نهایت در گامهای بعدی می توان با اجرای مجدد جشنواره‌ها و مراسم آیینی در فصول مختلف به معرفی بهتر و بیشتر تالاب کجی نمکزار اقدام نمود و گردشگران را برای بازدید از این جاذبه بی‌بدیل خراسان جنوبی دعوت کرد.

در مناطقی چون خراسان جنوبی وجود مناطقی چون تالاب کجی نهبندان بسیار ارزشمند است چرا که در شرایط خشکسالی گردشگری یک مؤلفه مهم و اثر گذار در رونق اقتصاد منطقه می باشد که نباید از آن غافل شد.

هر چند کمبود نزولات جوی در سال های اخیر بر این شگفتی طبیعت تأثیر گذاشته ولی می توان با مراعات برخی از مؤلفه های زیست محیطی از خشکسالی قطعی آن جلوگیری کرده و امید رونق دوباره این تالاب زیبا در شهر نهبندان را داشته باشیم.

وازگونی سواری تیبا در محور طبس – یزد یک کشته و ۳ زخمی برجای گذاشت.

سرهنگ نیکمرد  جانشین رئیس پلیس راه استان گفت: این حادثه ساعت ۸  امروز در محور طبس به یزد رخ داد که مصدومان به بیمارستان مصطفی خمینی طبس اعزام شدند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*