دو رسانه آمریکایی و عربی عنوان کردند؛ خواسته واقعی دونالد ترامپ از ایران چیست!؟

دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ را باید یکی از تنش زاترین و پرمخاطره ترین دوره های روابط میان ایران و آمریکا قلمداد کرد، به گونه ای که بخش عمده ای از سیاست خارجی آمریکا در مناسبات بین المللی به ایران و مسائل آن اختصاص داده شده است.

به گزارش «تابناک»؛ حال شاید این پرسش مطرح شود که ترامپ چه اهدافی را در سیاست تهاجمی خود در قبال ایران دنبال می کند؛ به عبارتی، ترامپ چه می خواهد؟

در همین زمینه، وبسایت آمریکایی «The Nation» به این پرسش پاسخ داده و بر آن است دو نگرانی عمده در قبال ایران دارد و در همین راستا دو هدف عمده را نیز دنبال می کند: نخست، مذاکره دوباره بر سر مسأله هسته ای ایران و جایگزینی یک توافق جدید به جای برجام؛ دوم، او می خواهد ایران از مداخله در سوریه، یمن و لبنان دست بردارد.

به نوشته این وبسایت آمریکایی، این دو خواسته عمده از سوی ترامپ است که بعید به نظر می رسد، رهبران ایران بتوانند یا بخواهند زیر بار آنها بروند.

وبسایت «عرب نیوز» نیز در مطلبی به خواسته های ترامپ از ایران پرداخته و نوشته است: هرچند ترامپ از روحانی به عنوان یک «مرد دوست داشتنی» نام برده است، سخنرانی او در مجمع عمومی سازمان ملل، نشان دهنده اعتقاد قلبی اش به این گفته نبود.

خواسته واقعی دونالد ترامپ از ایران چیست!؟

با وجود این، او پیشنهاد مذاکره با تهران را داده و می خواهد در مورد پایان دادن به فعالیت های هسته ای ایران، برنامه موشکی بالستیک تهران و همچنین در مورد مداخلات منطقه ای آن صحبت کند؛ البته هیچ یک از این مسائل از سوی تهران قابل مذاکره نیستند.

به طور کلی، ترامپ یک توافق هسته ای جدید با ایران می خواهد؛ این در حالی است که تهران اعلام کرده، تا زمانی که دولت ترامپ به توافق برجام ملحق نشود، هیچ توافق جدیدی در کار نخواهد بود. این تضاد منافع برای کل منطقه خطرناک است. هیچ کس چشم انداز روشنی در مورد بهبود روابط بین آمریکا و ایران و یا اینکه هر دو طرف شرایط یکدیگر را بپذیرند، مشاهده نمی کند. به غیر از ایالات متحده، تمام اعضای شورای امنیت سازمان ملل از دیدگاه ایران در مورد معاهده هسته ای حمایت می کند؛ اما هیچ کس راهکار مشخصی برای پایان دادن به بحران ندارد.

ترامپ می گوید، تغییر رژیم در دستور کارش نیست و تحریم ها علیه رهبران ایران به منظور محدود کردن ماجراجویی نظامی خواهد بود. پرسش اینجاست اگر تغییر رژیم هدف تحریم ها نیست، پس هدف چیست؟ و اگر تحریم ها رفتار ایران را تغییر ندهند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*