اخبار علمی

شایع ترین باکتری در روده انسان با کم خونی مقابله می کند

با وجودیکه باکتری E. coli به عنوان یک عامل مسموم کننده غذا شناخته می شود اما مطالعه جدید نشان می دهد این باکتری موجب افزایش جذب آهن در بدن می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه کلرادو آمریکا دریافته اند باکتری E. coli  (اِشریشیا کولی)، شایع ترین باکتری در روده انسان و حیوان، نقش اساسی در تقویت سلامت از طریق جذب آهن دارد؛ از اینرو تصور قبلی مبنی بر اینکه این باکتری موجب مسمومیت غذا یا سرقت مواد مغذی از میزبانش می شود را به چالش می کشاند.

نتایج مطالعه جدید مکانیسمی را نشان می دهد که طبق آن، E. coli برای میزبانش مفید بوده و می تواند در نهایت درمانی موثر برای فقر آهن ناشی از بیماری آنمی (کم خونی) باشد، بیماری ای که بیش از یک میلیارد نفر در سطح جهان درگیر آن هستند.

دانشمندان از مدت ها قبل می دانستند که E.coli ترکیبی موسوم بهEnterobactin  تولید می کند تا برای بقا و تکثیر خود آهن را جمع آوری نماید.

اما این تصور وجود داشت که این اقدام این باکتری موجب دزدی آهن از میزبانش می شود و میزبان را دچار فقر آهن می کند.

اما حال این مطالعه جدید نشان می دهد enterobactin با پروتئینی موسوم به «سنتز ATP» در درون میتوکندی میزبان پیوند یافته و در نتیجه آهن جمع آوری شده را به سلول های میزبان هم منتقل می کند.

«مین هان»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «نتایج مطالعه ما یک نقش کلیدی E.coli را شناسایی کرده که آن هم کمک به سلول ها در جذب آهن است.»

محققان با مطالعه بر روی سلول های انسانی مشاهده کردند افزودن enterobactin به رژیم غذایی، حتی بدون افزودن آهن، موجب تقویت میزان آهن در سلول ها شد.

علت تغییر ظاهر موها چیست؟

تغییر رنگ موها عاملی است که سبب نگرانی برخی افراد شده است و به دنبال راهی برای درمان آن هستند؛ اگر موهایتان به یکباره خاکستری رنگ شده‌اند بدانید مشکل از درون شما است و استرس دارید، استرس خود را کاهش دهید و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید، اگر موهایتان خشک شده‌اند کم کاری تیروئید دارید، علت ریزش موهایتان کم خونی و فقر آهن است که می توان با جبران این کمخونی آن را درمان کرد، همچنین اگر موهایتان نازک شده است دچار کمبود پروتئین هستید و باید آن را درمان کنید.

////

استفاده اشتباه از آنتی هیستامین

اصولا زمانی که افراد سرما می‌خورند سراغ داروهایی می روند که بتواند آن ها را درمان کند، یکی از این داروها آنتی هیستامین است، غافل از اینکه این دارو مضرات زیادی برای بدن دارد و حال آن‌ها را بهتر نمی‌کند، خوب است بدانید مصرف آنتی هیستامین باعث غلیظ شدن ترشحات، انسداد مجاری، سینوس‌ها، رشد بیشتر ویروس ها و تضعیف سیستم دفاعی می شود، لذا زمانی که دچار سرماخوردگی می شوید به طور خودسر دارو مصرف نکنید و حتما با تجویز پزشک باشد تا دچار بیماری های دیگر نشوید.

////

درمان واریس

واریس بیماری است که نه تنها مشکلاتی را برای بدن ایجاد می کند بلکه زیبایی پاها را می گیرد و عاملی نگران کننده برای افراد است؛ حال برای اینکه دچار این بیمار نشوید قبل از خارج شدن از حمام، روی کف و ساق پاهایتان آب سرد بگیرید، به دلیل گرما و بخار حمام، خون زیادی در پاها جمع می‌شوند و آب سرد، مجددا این خون مازاد را از پاها به بالای بدن منتقل می کند، مزیت دیگر گرفتن آب سرد روی پاها، بسته شدن سینوس های سر و آماده شدن بدن برای مواجه شدن با سرمای خارج حمام است و همین کار باعث کاهش سرماخوردگی می شود.

////

با ورزش از چین و چروک جلوگیری کنید

چین و چروک صورت عاملی است که بسیاری افراد نگران آن هستند و به دنبال راهی برای کاهش این چین و چروک می‌گردند، اما خوب است بدانید با راهکارهای ساده می توان علاوه بر چین و چروک، اندامی مناسب داشت و از داشتن پوستی شل راحت شد، ورزش کردن راه حل این مشکل است و خوب است بدانید که  ورزش منظم می‌تواند به افزایش تولید کلاژن کمک کند تا سموم از بدن دفع شود؛ تولید کلاژن و دفع سموم بدن به حفظ پوست سالم و درخشان کمک می‌کند.

////

راهی ساده برای درمان خشکی لب

خیلی از ما ترک‌خوردگی و خشکی لب را جدی نمی‌گیریم، غافل از اینکه این عارضه ممکن است نشان‌دهنده‌ مشکل جدی‌تری در سلامت باشد.

پوسته‌پوسته شدن و ترک‌خوردگی لب، ممکن است چندین علت داشته باشد که شایع ترین آن شامل کم‌آبی، حساسیت یا کمبود ویتامین  است که می توان با روش‌های ساده آن را درمان کرد، خوب است بدانید برای درمان خشکی لب و روشن شدن آن آبلیمو و شکر را مخلوط کرده و ۱۰ دقیقه روی لب‌ها بگذارید.

////

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*