گفت‌وگو با استارت‌آپ کلاس ۷۲۴ از خراسان جنوبی نیاز اصلی ما سرمایه‌گذار است

سعید و امیر جمالی پسرعموهایی هستند که با همکاری یکدیگر استارت‌آپ کلاس ۷۲۴ را راه‌اندازی کرده‌اند و اکنون به آن حدی از توسعه رسیده‌اند که به دنبال سرمایه‌گذار و شریک تجاری قوی می‌گردند. با آنها به گفت‌وگو می‌نشینیم تا بیشتر با کارشان آشنا شویم.
*درباره استارت‌آپ خود توضیح می‌دهید؟
ما به صورت آنلاین کلاس های آموزشی برگزار می‌کنیم و مدرس و دانشجو مستقیم با هم در ارتباط هستند و دانشجوها پشتیبانی هم‌زمان دارند.
*چگونه این ایده به ذهنتان رسید و مزیت آن نسبت به دیگر رقبا چیست؟
کار خود را از سال ۹۴ آغاز کردیم و قبل از آن در وبسایتی همکاری می‌کردیم که فقط برای دانشجویان تولید محتوا داشت و بعد از دریافت این بسته ها برای دانشجو مشکلاتی پیش می‌آمد و سؤالاتی داشت که کسی نبود به آنها جواب دهد به همین دلیل به فکر ساخت سایتی افتادیم که به صورت آنلاین تدریس کند و مشکلات هم گرفته شود شبیه کلاس‌های حضوری که به شکل مجازی برگزار می‌شود.
باید بگویم وقتی ما شروع کردیم هنوز کسی این کار را در کشور انجام نمی‌داد و فقط همان موضوع تولید محتوا حاکم بود و اکنون هم اگر کسی این کار را انجام می‌دهد طراحی و ساخت سایت با خود فرد نیست و بستر را خریداری می‌کند در حالی که ما از صفر تا صد کار را برعهده داشتیم از طراحی سایت تا تعریف دوره‌ها، ثبت‌نام، مربی و ثبت دانشجو که همه اینها با نظارت مستقیم خود ما انجام می‌شود؛ همچنین بعد از ثبت‌نام استاد و دانشجو گروهی را در فضای مجازی برای آنها درست می‌کنیم تا هماهنگی‌های کلاسی را با هم داشته باشند.
از مهمترین مزیت‌های ما برای اساتید در مسایل مالی است که دیگر دغدغه آن را ندارند و برای پیدا کردن دانشجو و درگیری هماهنگی‌ها مشکلی ندارند. برای دانشجویان هم دیگر نیاز به حضور فیزیکی ندارند و در هر ساعتی که بخواهد با کمترین سرعت و هزینه‌ خیلی پایین‌تر به آنچه که می‌خواهند دست پیدا می‌کنند و دیگر مشکل رفت و آمد را ندارند و مهمتر از همه این است که برخی اساتید خیلی خوب ممکن است در شهرهای دیگری باشند که هر کسی نتواند با آنها ارتباط بگیرد و ما از این طریق این نیاز را برآورده می‌کنیم و کلاس‌های رفع اشکال هم برگزار می‌کنیم.
*فلسفه نامگذاری استارت‌آپ شما چیست؟
خیلی دنبال اسم بودیم که مناسب باشد و محتوای سایت را معرفی کند تا اینکه به کلاس ۷۲۴ رسیدیم و دلیل آن هم این بود که چون سایت ما چند زبانه فارسی و لاتین بود و می‌خواستیم در تمام کشورها متوجه شوند اسم کلاس را انتخاب کردیم و از آنجایی که در ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت سایت آنلاین فعالیت می کند ۷۲۴ انتخاب شد.
* در مورد تعداد کلاس‌ها و مربیانی که تاکنون برگزار کرده‌ایدبفرمائید؟
افرادی که با ما همکاری دارند و در تولید محتوا به ما کمک می‌کنند ۵ نفر هستند. تعداد کلاس‌های آنلاین که تا امروز برگزار کرده‌ایم حدود ۱۳۳ مورد و کلاس‌های خصوصی هم ۱۴۵مورد بوده است. همچنین ۸۵ مدرس مستقیم همکاری می‌‎‌کنند و از آنجایی که در آموزشگاه‌ها چندان کلاس‌های آموزشی آنلاین جا نیفتاده است فقط ۱۳ آموزشگاه با ما همکاری دارند.
*درخواست‌ها بیشتر از کدام استان‌ها است؟
بیشترین درخواست‌ از استان‌های غرب کشور، تهران، خوزستان و آذربایجان است و از بیرجند چندان درخواستی نداریم که یکی از دلایل آن کوچک بودن آن است و مردم به آن نیازی پیدا نکرده‌اند.
*در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید؟
اکنون زمینه تخصصی برنامه‌نویسی است که دوره‌های مختلف آن را برگزار کرده‌ایم، اما به دنبال توسعه کلاس‌ها هستیم و در حدی آمادگی داریم که در رشته‌های مختلف کلاس‌های آنلاین را برگزار کنیم.
*در راه‌اندازی استارت‌آپت با چه مشکلاتی روبه‌رو شدید؟
مشکلات که زیاد بود و بزرگترین معضل ما نسنجیدن بازار هدف بود که در ابتدا سایتی را که طراحی کرده بودیم خیلی گسترده و متنوع بود و زمانی که وارد کار شدیم دیدیم بازار هدف خیلی کوچک‌تر است و البته نوعی تجربه بود.
*چه درخواست‌هایی دارید؟
استارت‌آپ ما به حدی از توسعه رسیده است که به دنبال سرمایه‌گذار بزرگی هستیم تا بتوانیم بازار هدف خود را گسترش دهیم و حتی کشورهای همسایه را تحت پوشش داشته باشیم. مشکل ما این است سرمایه‌گذاری که می آید می‌خواهد مالکیت استارت‌آپ را به دست آورد در حالیکه نباید اینگونه باشد و باید در کنار ما باشد چرا که به آن حدی از توسعه دست یافته‌ایم که شریک تجاری داشته باشیم و اینکه خروجی صددرصد و سریع هم می‌خواهند که اشتباه است چرا که به سرعت نمی‌توان خروجی داشت ولی وقتی استارت‌آپی چندین سال توانسته بماند و جایگاه خود را ثابت کند حتما به مرور زمان خروجی او بیشتر هم می شود.
*چه توصیه‌ای به جوانانی دارید که می‌خواهند وارد این عرصه شوند؟
حتما در ابتدای کار خود بازار هدف را مشخص کنند و براساس آن کار خود را پیش ببرند و پیاده‌سازی داشته باشند تا زمان و هزینه‌ای علاوه بر نیاز اصلی متقبل نشوند چرا که این تجربه خود ما است و یک سال و نیم زمان و هزینه گذاشتیم در حالیکه بازار هدف کوچک‌تر از آینده‌نگری ما بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*