بیماری هاری کشنده است

همایش استانی بیماری های مشترک انسان و دام به همت مرکز بهداشت شهرستان بیرجند و با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با حضور ۱۲۰۰ نفر از کارکنان بهداشتی، پزشکان، پرستاران، دامپزشکان و مسئولان ادارات کل شهرستان های استان بصورت حضوری و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.
۴۶ درصد عوامل بیماری زا مشترک بین انسان و دام است
رئیس مرکز بهداشت استان در این همایش با اشاره به بیماری های مشترک بین انسان و دام ( تب مالت، سالک، هاری، کیست هیداتید، cchf، سیاه زخم و …) و با بیان اینکه از بین ۱۷۰۹ عامل بیماریزا ۸۳۲ مورد یعنی ۴۶ درصد مشترک بین انسان و حیوان مشترک هستند، گفت: سالانه تعداد زیادی از انسان ها بعلت تماس با حیوانات، بیمار و یا جان خود را از دست می دهند.
رواج سبک زندگی غربی
دکتر زنگویی افزود: با رواج برخی از سبک های زندگی غربی که بصورت ناقص و بدون آگاهی در جامعه ما مورد تقلید قرار می گیرد شاهد افزایش حضور حیوانات در محیط زندگی بویژه شهرها هستیم که پیامد آن افزایش بیماری های مشترک بین انسان و دام است.
شیوع حیوان گزیدگی در سال گذشته در استان
۲۰۴ در صد هزار نفر بوده است
مدیر بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این همایش به تشریح سه بیماری هاری، تب کریمه کنگو و تب مالت پرداخت و گفت: میزان بروز حیوان گزیدگی در استان در سال گذشته ۲۰۴ در صد هزار نفر ، سالک۴، تب مالت ۲۱ و cchf یک دهم درصد در هزار نفر جمعیت می باشد.
هاری یک بیماری خطرناک ویروسی و کشنده
دکتر مجید شایسته از بیماری هاری به عنوان یک بیماری خطرناک ویروسی و کشنده یاد کرد و افزود: این بیماری از طریق بزاق آلوده پستانداران مانند سگ، گربه، گرگ، روباه، خفاش و حیوانات دیگر که معمولا از راه گاز گرفتگی و یا یک زخم باز که با بزاق تماس پیدا می کند به انسان منتقل می شود که در صورت عدم درمان منجر به مرگ می شود .
وی تنها راه درمان هاری را تزریق واکسیناسیون در ۵ نوبت عنوان کرد و ادامه داد: سگ یا گربه ای که مبتلا به هاری شود حداکثر به مدت ۱۰ روز زنده می ماند و به مدت ۵ تا ۷ روز قبل از مرگ ویروس را در بزاق خود دارد و توسط گاز گرفتن می تواند آن را منتقل کند.
علائم ابتلا به تب کریمه کنگو
وی به علائم بیماری تب کریمه کنگو در انسان اشاره کرد و با بیان اینکه در فاز اول علائم ناگهانی سردرد شدید، تب بالا، درد پشت، درد مفاصل، درد شکم، استفراغ و اسهال خونی و چشمان ملتهب و صورت برافروخته که در معاینه حلق نیز قرمز بوده و همراه تغییرات خلقی مانند منگی و بیقراری و علائم قلبی عروقی و افت فشار خون بروز می کند، گفت: در فاز دوم بیماری که بطور ناگهانی شروع می شود و در همان دو سه روز اول بیماری است و خونریزی های وسیع زیر جلدی و مخاطی رخ می دهد که شدت و ضعف دارد.
افراد در معرض ابتلا به تب کریمه کنگو
دکتر شایسته افزود: کسانی که با دام سروکار دارند بدلیل گزیده شدن توسط کنه و یا تماس با ترشحات حیوان بیمار و یا کارکنان بیمارستانی که با بیماران ارتباط دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. وی خودداری از کشتار دام در خارج از کشتارگاه، نگهداری لاشه حداقل به مدت ۲۴ ساعت پس از ذبح در اتاق سرد کشتارگاه و خودداری از مصرف گوشت تازه و جگر بصورت خام و …. را به عنوان گوشه ای از راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری اعلام کرد.
راه های انتقال تب مالت
وی با اشاره به بیماری تب مالت و با بیان اینکه این بیماری بصورت مستقیم یا غیر مستقیم از حیوانات آلوده به انسان منتقل می شود، گفت: راه های انتقال این بیماری مصرف محصولات لبنی پاستوریزه و از راه خراش و مخاط (۷۰ درصد موارد)، خراش پوست و تماس مستقیم با خون و گوشت تازه حیوان آلوده است.وی به راه های پیشگیری این بیماری اشاره کرد و افزود: واکسیناسیون دام و نظارت بر ذبح و توزیع محصولات و فرآورده های دامی یکی از مهم ترین راه های پیشگیری است.
هیچ کشوری نتوانسته بیماری هاری را کنترل کند
کارشناس بیماری های اداره کل دامپزشکی استان هم در ادامه به تشریح برخی از بیماری های خطرناک مشترک بین انسان و دام پرداخت و گفت : واکسیناسیون سگ های اهلی مهم ترین راه جلوگیری از ابتلای هاری به انسان است .
کشورهای آسیایی و آفریقایی بیشترین شیوع هاری را دارند
محمد سهرابی با بیان اینکه تاکنون هیچ کشوری نتوانسته بیماری هاری را کنترل کند، افزود: بیشترین شیوع بیماری هاری در قاره آسیا و آفریقا است چرا که کشورهای اروپایی و آمریکا توانسته اند انتقال آن را در انسان به حداقل برسانند و کنترل کنند.
برای مقابله با حیوان گزیدگی اعتبار ویژه تخصیص یابد
وی خواستار تخصیص اعتبار ویژه برای مقابله با حیوان گزیدگی در کشور شد و افزود : اعتبارات در قالب تمام بیماری ها آن هم از محل اعتبارات جاری دامپزشکی تخصیص پیدا می کند که نیاز است بصورت ویژه در حیوان گزیدگی مورد توجه قرار گیرد.وی آموزش خانواده ها را در جلوگیری از ابتلا به هاری حائز اهمیت دانست و ادامه داد: خطر گربه به مراتب از سگ بیشتر است که باید خانواده ها در نگهداری اینگونه حیوانات دقت کنند.
مسئول پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی مرکز بهداشت هم در ادامه به بیان توصیه های بهداشتی به زائران حج تمتع پرداخت و گفت : زائران هنگام برگشت از سفر حج تا جایی که امکان دارد از روبوسی و دست دادن با مردم پرهیز و در خیابان ها از ذبح حیوانات جلوگیری کنند.
دکتر محمد حسین جامی افزود: هم چنین زائران حج تمتع بهتر است اطلاعات کافی را در مورد بیماری هایی که در عربستان شایع است کسب کنند و علائم آنها را بدانند تا در صورت داشتن آن علائم در اسرع وقت به پزشک کاروان مراجعه کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*