هندوانه سربسته

امروز خراسان جنوبی – حمیدی
در سال‌های اخیر اقبال برای  راه اندازی اقامت گاه های بوم گردی بسیار زیاد شده و در نقاط مختلف استان از بیرجند گرفته تا طبس، بشرویه، سرایان و فردوس خانه ‌های بوم‌گردی با نام‌ های زیبا فعال شده‌اند، خانه ‌هایی که در یک نقطه آرام از یک روستا و یا در یک نقطه دنج‌ از یک شهر راه ‌اندازی شده‌اند به این امید که علاوه بر کسب درآمد و اشتغالزایی بتوانند توسعه پایداری را ایجاد و  فرهنگ بومی محلی و صنایع دستی آن منطقه را به مسافران و گردشگران داخلی و خارجی معرفی کنند اما مشکلات بسیاری پیش پای متقاضیان این طرح میراث فرهنگی است، مشکلاتی که آینده این سرمایه گذاری های خرد را با ابهام مواجه کرده است .
استقبال فصلی
مسئول اقامت های بوم گردی روستای ارسک  شهرستان بشرویه با ابراز خرسندی از استقبال مسافران و گردشگران در ایام نوروز از  این مجموعه و با بیان اینکه در این ایام با پیک مراجعه کننده روبرو بوده ایم ، گفت: هنوز چند ماهی از آغاز بکارمان نگذشته که امید است وضعیت بهبود یابد چرا که در غیر ایام نوروز تاکنون مراجعه کننده قابل توجهی نداشته ایم .
رقم  پایین تسهیلات
جوادزاده با بیان اینکه راه اندازی این اقامت گاه ۱۵۰ میلیون تومان برایم هزینه داشته که فقط ۵۰ میلیون تومان آن در قالب تسهیلات کار آفرینی بوده است، افزود: هر چند تبلیغات خوبی هم داشته ام ولی برای استمرار کار به حمایت بخش دولتی نیاز دارم.
واگذاری ودیگر هیچ
یکی دیگر از فعالان در حوزه اقامت گاه بوم گردی در این شهرستان که حدود یک سال است اقدام به واگذاری این مجموعه کرده نیز گفت: در سال ۹۳ حدود ۲۵ میلیون تومان برای راه اندازی این اقامت گاه هزینه کرده ام و درخواستم برای دریافت تسهیلات در آن موقع بدون نتیجه ماند و نتوانستم از این اعتبار استفاده کنم .حسین پور به واگذاری این اقامت گاه از یکسال گذشته اشاره کرد و افزود: حقیقتا اقامت گاه بوم گردی در شهرستان بشرویه بلحاظ اقتصادی بصرفه نبود بگونه ای که هزینه ها را هم پوشش نمی داد. او در مورد آینده اقامت گاه های بوم گردی با بکار بردن این عبارت که با کمک میراث فرهنگی و ورود جوانان به عرصه شاید در آینده شاهد بهتر شدن شرایط باشیم، گفت: در حال حاضر ساختمان را به اجاره واگذار کرده ام.
طرح های توجیهی سوری
مسئول یکی از خانه های بوم گردی در شهرستان خوسف هم با تأکید بر اینکه به نظر می رسد  طرح های توجیهی برای چنین پروژه هایی در بانک ها و صندوق های عامل چندان مورد توجه نیست و به بازدهی آن توجه نمی شود ،گفت: این بی توجهی به بازدهی طرح های بوم گردی و سوری بودن آنها باعث می شود متقاضی زیر بار دریافت تسهیلاتی میلیونی برود. فرهاد ثریا از توسعه پایدار گردشگری بعنوان یکی از اهداف اجرای چنین پروژه هایی یاد کرد و افزود: نرخ تسهیلات و میزان بازپرداخت آن در استان هایی مانند اصفهان، یزد، نهبندان، خوسف و .. هیچ تفاوتی نمی کند در حالی که اختلاف  میزان درآمدها در نقاط مختلف بسیار بالاست.
خرید زمان برای باز پرداخت
وی با بکار بردن این عبارت که ما سعی می کنیم برای سرپا ماندن، زمان برای تسهیلاتمان بخریم، ادامه داد: در حال حاضر تحت فشاریم و مجموعه هایی مانند میراث هم نمی توانند برایمان کاری بکنند چرا که ما با بازار گردشگری کار می کنیم. وی به دریافت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی با نرخ ۱۸ درصد برای راه اندازی این اقامت گاه بوم گردی اشاره کرد و با بیان اینکه برای جبران هزینه ها ماهانه بیش از یک میلیون تومان از جیب هزینه می کنم، گفت: بیشتر گردشگران شهرستان خوسف میهمان دولتی هستند و این در حالی است که ما برای گردشگری خارجی این اقامت گاه را طراحی کرده ایم که حضورشان بسیار کمرنگ است. وی با اشاره به اینکه ما در این کار اقتصادی مظلوم واقع شده ایم، افزود: آینده این کار بسته به وضعیت کل بازار دارد و مردم داخل استان هم برای اینگونه تفریحات هزینه نمی کنند.
راه طولانی تا استان
وی از بعد مسافت بعنوان یکی دیگر از عوامل بی  رونقی اقامت گاه ها یاد کرد و ادامه داد: تورهای کویر نوردی بیشتر در طبس استقبال می شود چرا که به اصفهان و تهران نزدیک تر است و خیلی کم اتفاق می افتد که گردشگر ۱۴ ساعت راهش را دور کند تا به این منطقه برسد. ثریا خواستار تسهیل در پرداخت تسهیلات شد و با بیان اینکه خارج کردن وام ها از بانک ها دشوار شده است، گفت: استانداری، فرمانداری ، میراث فرهنگی و … باید از حوزه گردشگری بیشتر حمایت کنند و به تقاضاها زودتر پاسخ دهند.
اقامت گاه  ها اقتصادی نیست
مسئول یکی از اقامت گاه های بوم گردی در مرکز استان هم از این ایجاد این  اقامت گاه ها به عنوان یک کار فرهنگی یاد کرد و گفت: بیشتر افرادی که وارد این حرفه می شوند به دید اقتصادی به آن نگاه می کنند در حالیکه در کشور ما هنوز نمی توان از این مکان ها  درآمد به دست آورد. سیروسی که با همسرش اقدام به راه اندازی یک اقامت گاه بوم گردی در مرکز استان کرده معتقد است این مجموعه ها زمانی موفق خواهند بود که صاحبانشان آموزش های لازم پذیرایی از یک گردشگر را فرا گیرند و به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند و در سایت های خبری و گردشگری و هم چنین در سطح شهر از طریق نصب بنر و چاپ کتابچه  تبلیغات لازم را درباره کار خود داشته باشند. وی با بیان اینکه من و همسرم یکی دو سال اول شروع کارمان  را برای کسب تجربه در نظر گرفته ایم، ادامه داد: تا خودمان دست بکار نشویم نمی توان دولت و میراث فرهنگی  را به کم کاری متهم کرد .او که هنوز دخل و خرجش با هم هم خوانی ندارد معتقد است آینده این اقامت گاه ها خوب است و فقط نباید به فکر گرفتن تسهیلات بود چرا که من در کنار اقامت گاه بوم گردی با فروش صنایع دستی محصولاتم را به مسافران معرفی می کنم و از این محل هم درآمدزایی دارم .
صدوربی رویه مجوز و ورشکستگی
ضرابی یکی دیگر از فعالان در این حوزه در شهرستان طبس از صدور بیش از حد مجوز برای تأسیس اقامت گاه بوم گردی به عنوان یک مشکل اساسی یاد کرد و گفت: در حالیکه هنوز اقامت گاه های موجود به نقطه برابری هزینه و درآمد نرسیده اند مجوزهایی صادر می شود که همه را به ورطه ورشکستگی نزدیک می کند.
۳۱ اقامت گاه بوم گردی
معاون گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از فعالیت ۳۱ اقامت گاه بوم گردی در استان خبر داد و گفت: در بهار ۹۷ ، ۱۳ اقامت گاه بوم گردی از این تعداد به بهره برداری رسیده است.  مرتضی عربی از اشتغالزایی، حفظ محیط زیست با حداقل سرمایه و حفظ آداب و رسوم سنتی و توسعه پایدار به عنوان بخشی از اهداف ایجاد اقامت گاه های بوم گردی یاد کرد و ادامه داد: با حداقل سرمایه می توان به این اهداف دست یافت.
تقاضا یعنی سود
وی به برنامه های میراث برای افزایش کمی و کیفی این اقامت گاه ها اشاره کرد و ادامه داد: تعداد زیادی متقاضی در نوبت اند که درخواست هایشان برای واحدهای بوم گردی در دست بررسی است. وی در مورد نظارت بر فعالیت این واحدها با اشاره به اینکه بصورت مستمر بر این مجموعه ها نظارت می شود ، افزود: من معتقدم تا واحدی سوددهی نداشته باشد متقاضی ای هم وجود ندارد. عربی با بیان اینکه واحدهای بوم گردی خیلی هم تجاری نیستند و توسعه پایدار خیلی برایمان اهمیت دارد ، گفت: برای ارتقای کیفیت کار این اقامت گاه ها کلاس های آموزشی توجیهی برای صاحبانشان برگزار می کنیم. وی خواستار رفع مشکلات مالیاتی واحدهای بوم گردی شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*