پیش به سوی ورزش همگانی

نشست روسای هیئت های ورزشی با مدیرکل ورزش و جوانان استان که موضوع ارائه برنامه های عملیاتی حوزه ورزش را درعنوان خود داشت به سمت و سوی درد دل ها و واگویه مشکلات اعضای هیئت های ورزشی رفت و چهار ساعت و نیم ادامه داشت. مدیر کل اما صحبت ها را که شنید مهم ترین برنامه اش را توسعه ورزش همگانی با بیشترین سهم اعتبارات سال ۹۷ عنوان کرد.
رئیس هیئت اسکواش استان در این جلسه گفت: خبرهای ما بر روی سایت اداره کل ورزش نمی رود در حالیکه رسانه ها منتشر می کنند ولی روابط عمومی که آینه تمام نمای هر سازمان است به فعالیت ما توجهی ندارد. غنی از برنامه های هیئت هم گفت: «کورت اسکواش را با ۳۰ میلیون تومان تجهیز کردیم و برنامه داریم  دو رشته دیگر را هم به استان بیاوریم».
سایت هوایی، باشگاه پارکور
رئیس هیئت انجمن های ورزشی استان هم گفت : در ورزش هوایی به سایت پرواز نیاز داریم ، قرار است کارشناسانی از تهران برای تائید منطقه به استان سفر کنند و در ادامه به همکاری و همراهی اداره کل ورزش نیاز داریم تا  این سایت راه اندازی شود. شبانی، رئیس هیئت اسکیت استان هم مشکل اصلی این هیئت را محدودیت در مکان دانست و افزود: سالنی که داریم مناسب نیست و در حاشیه شهر واقع است.
کارشناس متخصص نداریم
کهنسال رئیس هیئت بدنسازی و پاورلیفتینگ استان در این جلسه با بیان اینکه این ورزش بعد از فوتبال بزرگترین جامعه ورزشکار را دارد، گفت: مشکل اصلی ما نبود داور و مربی به روز و متخصص است.کاوه بیرجندی، دبیر هیئت بسکتبال استان هم به نبود کارشناس متخصص اشاره کرد و افزود: باید در ورزش شفافیت  وجود داشته باشد. زمانی که برای خرید تجهیزات بودجه ای می دهید فرد متخصصی ندارید که این تجهیزات را درست خریداری کند. به گفتۀ وی نبود متخصص در خرید تجهیزات ورزشی در اداره کل ورزش و جوانان یکی از مشکلات استان است. ثانی رئیس هیئت بدمینتون استان هم گفت: چند سال قبل سالنی به ما داده شد که مخروبه بود و نیاز به تعمیرات و تجهیزات داشت ، مسئولان وقت ورزش و جوانان قول دادند این کار را انجام دهند و هزینه ها را پرداخت کنند. حالا  سه سال است دنبال دریافت هزینه های انجام شده هستیم اما  تاکنون پاسخی نگرفته ایم.
هیئت هایی که دیده نمی شوند
ایل بیگی، رئیس هیئت ورزش های دانشگاهی استان، دادی رئیس هیئت ورزش دانش آموزی و علیزاده رئیس هیئت ورزش کارگری هم بر این باور بودند که این چنین هیئت هایی فقط در مکاتبه ها هیئت است و در غیر اینصورت و زمان  تأمین بودجه ها دیگر نامی از آن ها برده نمی شود .
واقعیت تلخ نبود زیرساخت ها
محمودی، رئیس هیئت ورزش بیماران خاص شهرستان بیرجند هم گفت: این هیئت دارای ورزشکاران با ظرفیت های بالایی است که دیده نمی شوند و نیاز به همراهی و همکاری اداره کل داریم.قمری، رئیس هیئت ورزش های زورخانه ای و پهلوانی استان نیز در جلسه عنوان کرد: در خراسان جنوبی ۲۳ زورخانه فعال داریم و ۱۳ زورخانه دیگر در حال احداث می باشد . سال گذشته ۶۰ مدال بدست آوردیم و ۸ نفر دعوت شده به تیم ملی داریم که ۲ نفر عضو تیم ملی شده اند. به گفتۀ وی با وجود تمام این توانایی ها تنها مشکل ما نبود سالن ویژه مسابقات کشوری است و اینکه ورزشکاران قهرمان ما در آن مکان به تمرینات اختصاصی بپردازند.
خامسان، رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان هم گفت: واقعیت تلخ، نبود زیرساخت ها است و اینکه اقتصاد ورزشی در استان ، ناشناخته و مبهم است . به گفتۀ وی تمام هیئت ها نسبت به هیئت پزشکی وظایف قانونی دارند که به دلیل همین نبود زیرساخت و افتصاد ضعیف نمی توانند انجام دهند.
سرقت از هیئت تیراندازی
، نایب رئیس هیئت تیراندازی استان گفت: امنیت سالنی که در آن فعالیت می کنیم پایین است. به گفتۀ فروزنده مدتی قبل از سالن این هیئت سرقت شد. چرم پیشه، نماینده هیئت تنیس استان هم به کمبود زمین و استاندارد نبودن زمین ها اشاره کرد و گفت: به همین دلیل به ما میزبانی نمی دهند. به گفتۀ وی برای زمین فعلی به بنیاد مستضعفان اجاره سنگین پرداخت می کنیم و خواستار مالکیت این زمین توسط اداره کل ورزش و جوانان هستیم، همچنین به علت نبود مربی زن، بانوان نمی توانند از این ورزش استفاده کنند.
قطبی، نماینده رؤسای هیئت های شهرستان ها هم عمده مشکلات را نبود تقویم ورزشی مناسب برای هیئت های شهرستان ها، انتخاب رئیس هیئت شهرستانی بدون ابلاغ رئیس هیئت استان و نامناسب بودن مکاتبات هیئت های استانی با شهرستانی عنوان کرد.
حواشی ورزشی
نوروزپور، رئیس هیئت تیرو کمان استان نیز مشکل اصلی را نبود محل تمرین دانست و گفت: با همکاری فدراسیون برای اولین بار مربی بین المللی در استان حضور خواهد داشت اما هنوز محل تمرینات مشخص نیست.
محمودی، رئیس هیئت تکواندوی استان نیز گفت: برگزاری مسابقات و اجاره سنگین بخش خصوصی برای سالن و خوابگاه مسابقات انتخابی استانی از مشکلات اصلی ما است.
شریعتی فرد، رئیس هیئت جانبازان و معلولان استان مشکل اصلی ورزش استان را وجود حواشی مختلف دانست و افزود: برخی هیئت ها به جای همکاری همدیگر را خراب می کنند و این درست نیست.
عابدی، دبیر هیئت ورزش های رزمی استان هم گفت : چندین سال است مدیرکل ثابتی نداشته ایم و امیدواریم  این پست برای مدیر کل فعلی هم سکوی پرتاب نباشد. به گفتۀ وی مشکل ایاب و ذهاب برای مسابقات و اعزام ها از مشکلات اصلی است که هزینه های بالایی دارد و باید برای آن فکری برداشته شود.
ظرفیت سالن سرحدی
احمدی پیما، رئیس هیئت کاراته استان گفت: در خانه کاراته هیچ نظارتی نیست و اگر اتفاقی بیفتد رئیس هیئت را می شناسند. سروری رئیس هیئت کشتی استان نیز در این جلسه عنوان کرد: هماهنگی ها خیلی ضعیف است حتی دیده ام که تشک کشتی را بدون هماهنگی با هیئت  به شهرستانی داده اند که فعال نیست. برازنده، نایب رئیس هیئت فوتبال استان گفت: سالن سرحدی فضای خیلی بزرگی دارد که در صورت تأمین و تجهیز آن می تواند مکان مناسبی برای مسابقات باشد.فروتن، دبیرهیئت بوکس، بولینگ و بیلیارد استان به فعالیت نداشتن بانوان در این رشته اشاره کرد و افزود: از بانوان بسیار متقاضی داریم اما اماکن و حراست اداره کل هنوز در برخی موارد به توافق نرسیده اند. حسینی، رئیس هیئت ورزش های همگانی استان به شورای عالی ورزش استان اشاره کرد و گفت: چرا این شورا برگزار نمی شود، باید این مسئله پیگیری شود. کاظمیان، رئیس هیئت کبدی استان هم خواست برای استفاده هیئت ها از اتوبوس اداره کل ورزش و جوانان مجوز صادر شود.
نشانه های نبود تخصص
مدیرکل ورزش و جوانان استان بعد از شنیدن مشکلات گفت: برای انجام کارها نیاز به برنامه ریزی دقیق داریم و برنامه ریزی هم نیاز به متخصص دارد. سرپرست تصریح کرد: برخی از افراد در این جلسه موضوعات و پیشنهاداتی را مطرح کردند که قابلیت اجرا ندارد و این نشانه نبود تخصص است.: اینکه برخی انتظار دارند ما به حد استان های بزرگی مانند تهران، اصفهان و شیراز برسیم غیرممکن است و شاید هیچگاه به آن حد نرسیم پس باید با پتانسیل ها و ظرفیت های استان پیش رفت.
این مقام مسئول با بیان اینکه نگاه قهرمان و پهلوان پروری یکی از باید هاست، افزود: نیروی انسانی خوبی در استان داریم باید ظرفیت های قانونی را شناخت و با توجه به آنها برنامه ها را عملی کرد. وی خطاب به هیئت ها گفت: مدیریت شما باید به شکلی باشد و برنامه ریزی کنید که هر کسی وارد ورزش نشود و در برنامه ریزی های شما دخالت نکند. به گفتۀ وی اعتبارات خوبی به هیئت ها داده شده است ولی برنامه ریزی منسجمی برای هزینه کرد وجود ندارد. امسال اعتبارات خوبی از محل تملک دارایی به ورزش و جوانان استان اختصاص یافته  که تکرار شدنی نیست باید برای هزینه کرد این اعتبارات، چارچوب درست اجرایی داشته باشیم.
جلوگیری از تصدی بخش خصوصی بی صلاحیت
مدیرکل ورزش و جوانان استان در زمینه مزایده ها هم گفت: در چارچوب قانون موضوعاتی وجود دارد و تا زمانی که تصدی این سمت برعهده من است به صورت قانونی از تصدی گری بخش خصوصی در صورت نداشتن صلاحیت جلوگیری خواهم کرد.سرپرست افزود: در برنامه سال ۹۷، تأمین  بودجه را بر اساس عملکرد دو سال گذشته و براساس عملکرد خود هیئت می سنجیم. وی به میزبانی مسابقات هم اشاره کرد و ادامه داد: وقتی در استان حتی دو تیم در سطح ملی نداریم میزبانی برای چه می خواهیم با میزبانی کاملا مشکل دارم، شاید فقط  ۵ درصد  بودجه را برای میزبانی بگذارم ، ۷۰ درصد ان برای ورزش همگانی برنامه ریزی می شود و ۱۰ درصد بودجه هم برای استعدادیابی سرمایه گذاری خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*