پیشنهادی که دوباره در جلسه علنی شورای شهر بیرجند مطرح شد افزایش آب بها روی میز شورا

امروز خراسان جنوبی – حمیدی
اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند قرار است پیشنهاد شرکت آب و فاضلاب شهری استان مبنی بر افزایش نرخ آب‌ بها و هزینه انشعاب کنتور آب را بررسی کرده و نتیجه را اعلام کنند. اعضای شورا سال گذشته هم  با پیشنهاد افزایش ۱۰ درصدی نرخ آب بها در شهر بیرجند موافقت کرده بودند .
افزایش آب بها بر اساس تبصره ۳
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان در جلسه شورای شهر بیرجند با استناد به یکی از راهکارهای پیش‌بینی شده در قانون( ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح‌های فاضلاب و بازسازی شبکه‌های آب شهری) ، اعمال تبصره ۳ ماده واحده‌ای است که بر اساس آن مجلس شورای اسلامی به شوراهای شهر اجازه داده است با توجه به شرایط آب و هوایی، منابع آبی و نیازهای هر شهر، مبلغی را به عنوان آب بها و حق انشعاب مصوب کنند ، گفت: هدر رفت آب دراستان ۷/۳۰ و در شهر بیرجند ۳۵ درصد است که اصلاح این  شبکه فرسوده اعتبارات میلیاردی را می طلبد که تنها اعتبارات ملی و استانی پاسخگو نیست .
مهندس هاشمی مقدم هزینه تمام شده هر متر مکعب آب را در استان بیش از ۱۱۳۴ تومان عنوان کرد و افزود: این در حالی است که فقط  ۵۰۳ تومان از این مبلغ از مردم اخذ می شود و علاوه بر این در سال جاری شاهد افزایش ۶۵ درصدی قیمت لوازم نوسازی شبکه هم بوده ایم که هزینه مضاعفی را بر شرکت تحمیل کرده است .
هدررفت آب ها به دلیل بی اعتباری
وی به شناسایی ۶۰۰ مورد نشستی و هدررفت  آب زیر زمینی از این طریق که بدلیل نبود اعتبار نمی توان  برای اصلاح آن کاری انجام داد، اشاره کرد و ادامه داد: در استان با تنش آبی زیادی مواجه هستیم و در حال حاضر نیز با کمبود ۱۵ هزار متر مکعبی مخزن مواجهیم که تمامی این شرایط ما را برآن داشته که برای جبران بخشی از این کمبودها براساس تبصره ۳ و ۱۴ پیشنهاد افزایش نرخ آب بها را به شورا بیاوریم .
بسته پیشنهادی آبفا برای افزایش آب بها
وی با اشاره به موافقت شورا در سال ۹۵ با افزایش ۱۰ درصدی نرخ آب بها و حق انشعاب کنتور که به ازای هر متر مکعب حدود ۳۶۹ ریال بوده، گفت: پیشنهاد ما اضافه شدن مبلغ  ۲ هزار تومان بر روی قبوض بصورت مقطوع به ازای هر مشترک می باشد  و علاوه بر آن اضافه شدن مبلغ ۲۰۰ تومان به ازای مصرف هر متر مکعب آب برای مشترکینی که زیر ۲۰ متر مکعب مصرف آب دارند که این مبلغ برای مشترکینی که بیش از ۲۰ متر مکعب مصرف دارند به ۲۵۰ تومان و برای مشترکین غیر خانگی آن هم بغیر اماکن مذهبی به ۳۰۰ تومان افزایش می یابد .
وی با بیان اینکه این مبلغ بصورت ماهانه در صورت تصویب بر روی قبوض اضافه می شود ، افزود: پیش بینی می شود از این محل ۳ میلیارد تومان عایدات داشته باشیم که تعویض ۲ هزار  کنتور، نشت یابی ۲۰۰ کیلومتر شبکه توزیع ، نشت یابی ۴۰ هزار فقره  انشعاب آب، نوسازی ۲ هزار فقره انشعاب  و  اصلاح ۱۵ کیلومتر شبکه فرسوده در دستور کار قرار خواهد گرفت .
پروژه های فاضلاب ۶۰ میلیارد می خواهد
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان با بیان اینکه اجرای ۱۴۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهر بیرجند هنوز باقیمانده است , گفت: برای اجرای پروژه فاضلاب درمسکن مهر در سطح کشور اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی تخصیص یافته که توانستیم از این محل یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان برای استان جذب کنیم و این در حالی است که نیاز استان اعتبار  ۶۰ میلیارد تومانی است.
هاشمی مقدم با تاکید بر اینکه ۸۴ درصد مشترکین در بیرجند زیر ۲۰ متر مکعب مصرف دارند و افزایش نرخ ها فشار زیادی را بر مردم وارد نمی کند، افزود: پساب فاضلاب بیرجند با ظرفیت ۲۱ هزار و ۵۰۰ متر مکعب فرصت طلایی برای شهرداری در آبیاری فضای سبز است .
طرح استفاده ازفاضلاب خام شهر
شهردار بیرجند در ادامه جلسه از ارسال طرح اولیه یک سرمایه گذار برای استفاده از فاضلاب خام شهر بیرجند به مدت ۲۰ سال به شهرداری و شورا خبر داد و گفت: قرار است روزانه ۸ میلیون لیتر آب از این محل به شهرداری تحویل داده شود که پیشنهاد شده در همین راستا زمینی به متراژ ۵۰۰ متر مربع در محل تصفیه خانه به این سرمایه گذار واگذار شود.
دکتر جاوید با اشاره به اقدامات شهرداری برای جداسازی آب فضای سبز از آب شرب شهری افزود: در سال جاری ۱۰۰ درصد این پروژه تامین اعتبار شده است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان نیز در ادامه با بیان اینکه ما نمی توانیم فاضلاب خام را در محل تصفیه خانه در  اختیار  سرمایه گذار قرار دهیم و این کار بصرفه اقتصادی هم نیست، ادامه داد: می توان یک خط انتقال فاضلاب را در اختیار سرمایه گذار قرار داد ولی باید بر روی پساب تصفیه خانه سرمایه گذاری شود که پیشنهاد می شود برای روشن شدن موضوع با حضور نمایندگان شورا، شهرداری ، آب و فاضلاب و آب منطقه ای کمیته ای تشکیل  و کار کارشناسی انجام شود.
جبران کمبود مخزن و نیاز ۱۵ میلیاردی
مدیر امور آب و فاضلاب بیرجند نیز در ادامه با اشاره به اینکه برای جبران کسری مخزن آب به ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است ، گفت: با احداث تصفیه خانه آب شرب در بیرجند بشدت هزینه های تأمین آب بالا رفته و علاوه بر این ۱۴۰ کیلومتر شبکه و ۲۵ هزار فقره شبکه نیز به اصلاح نیاز دارد که اعتبار ۳۴ میلیاردی را می طلبد .
مهندس هاشم آبادی افزود: با اعتبارات موجود سالانه فقط ۷ کیلومتر اصلاح شبکه انجام می شود .
وی ادامه داد: بالا بردن گوارایی آب در شهر بیرجند نیز هزینه زیادی را در پی دارد که اگر بخواهیم هزینه آن را بر روی قبوض اعمال کنیم بالغ بر ۶۰۰ تومان به ازای هر متر مکعب آب افزایش قیمت خواهیم داشت .
وی خواستار همراهی شورای شهر برای تصویب تبصره ۳ و ماده ۱۴ در راستای ارائه خدمات بهتر به مردم در حوزه آب و فاضلاب شد .
افزایش آب بها زود هنگام و دور از انصاف است
در ادامه جلسه اعضای شورا نظرات خود را در مورد پیشنهاد افزایش آب بها ارائه دادند .
طاهری از اعضای شورا با بیان اینکه پیشنهاد افزایش نرخ آب بها با توجه به افزایش سال ۹۵ زود هنگام است ، گفت: بیرجند از بنگاه خیریه آب لوله برخوردار بوده و شرکت آب و فاضلاب باید برای جبران تفاوت قیمت ها و تأمین هزینه ها به دنبال جذب سایر منابع علاوه بر افزایش نرخ آب بها باشد .وی با اشاره به مصوبه اخیر وزارت نیرو برای افزایش نرخ آب بها افزود: دور از انصاف است که علاوه بر این افزایش وزارت نیرو، هزینه دیگری بر مردم تحمیل شود .مهندس میری نیز با اشاره به انتقادات مردم از کیفیت آب بیرجند در ادامه گفت: اگر قرار است نرخی افزایش یاید باید در قبال آن به مردم بگوییم که چه تغییری در کیفیت آب حاصل خواهد شد .
دکتر حسنی صفت نیز با اشاره به بالا بودن میزان هدر رفت آب از شبکه های توزیع و مشکلات اعتباری فرا روی شرکت آب و فاضلاب گفت: با وجود این مشکلات نباید انتظار آب با کیفیت را از این مجموعه داشت چرا که آنها با کمبود اعتبار مجبورند کمیت را حفظ کنند تا کیفیت را .
وی با بیان اینکه  آب بیرجند استاندارد هست ولی گوارا نیست، افزود: هم دولت و هم مردم باید برای جبران هزینه ها کمک کنند و من با افزایش نرخ آب بها موافقم .
موهبتی دیگر عضو شورا نیز با انتقاد از نحوه محاسبه آب بهای پرداختی از روی قبوض گفت: قبوض آب قبل سال همه را شگفت زده کرد که نیاز است در این راستا شفاف سازی شود.
رئیس شورای شهر بیرجند نیز با بیان اینکه نباید بر مردم فشار مضاعفی وارد آید، گفت: پیشنهاد افزایش آب بها در کمیسیون بودجه مطرح و تصمیم نهایی اعلام خواهد شد.
بخشودگی جرائم دیرکرد
یکی از نامه های مطرح شده در این جلسه پیشنهاد شهردار بیرجند نسبت به بخشودگی جرائم دیرکرد و  تخفیف ۲۰ درصدی عوارض کسب برای کلیه مشاغل و صنوف بغیر دولتی ها و اشخاص حقوقی به مدت یک ماه از زمان مصوبه شورا و ابلاغ به شهرداری بود که اعضای شورا با آن موافقت کردند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*