مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی با استقرارنظامی ها در فرودگاه بیرجند نقض شد شلیک نیروی هوایی به قانون

امروز خراسان جنوبی- حسین زاده
مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری وجود مراکز نظامی در حریم شهرها را منع کرده است. حالا استقرار نیروی هوایی در زمین های فرودگاه بیرجند خط قرمزی بر این قانون است.
پیگیری های مقطعی و بی نتیجه
البته طرح این موضوع به حدود ۶ سال پیش برمی گردد و موضوع تازه ای نیست . انتظار می رفت تا مسئولان استان تاکنون چاره ای برای جلوگیری از انجام این موضوع می اندیشیدند که متاسفانه پیگیری های مقطعی ، تاکنون بی نتیجه بوده و اخیرا بحث انتقال پایگاه نیروی هوایی به فرودگاه بیرجند جدی شده و در دست عملیاتی شدن است.
شنیده ها حاکیست پس از استقرار هوا نیروز و واگذاری اراضی در اطراف شهر بیرجند به این نیرو، بخشی از محدوده فرودگاه قدیم بیرجند نیز در اختیار هوانیروز قرار گرفته که البته در عمل کاری در این محدوده انجام نشده بود.
مکاتبات استانداری در مخالفت با ماجرا
در ادامه و با استقرار پایگاه نیروی هوایی در خور، از حدود ۶ سال پیش بحث واگذاری بخشی از اراضی و محدوده فرودگاه بیرجند مطرح شد. با توجه به تبعات منفی این تصمیم که با طرح توسعه فرودگاه بین المللی بیرجند و حتی مباحث اقتصادی و امنیتی و رفاه حال شهروندان در تضاد می باشد، مکاتباتی از سوی استانداری خراسان جنوبی به امضای استانداران وقت با مراکز امنیتی و نظامی در کلان کشور صورت گرفت و طی آن با طرح مسائل کارشناسی و فنی و تخصصی، سعی شد تا مسئولان مربوطه از اجرایی شدن این تصمیم منصرف شوند، اما با توجه به مقطعی بودن این پیگیری ها و انجام نشدن پیگیری های جدی و مستمر، توفیقی حاصل نشد و اخیرا نیروی هوایی عملیات اجرایی را در اراضی و محدوده متعلق به هوا نیروز در فرودگاه قدیم بیرجند آغاز کرده و پیگیر در اختیار گرفتن محدوده ای بیشتر در فرودگاه بیرجند می باشد.
اعلام مخالفت فرودگاه به شورای تأمین
مدیرکل فرودگاه های استان با بیان اینکه این موضوع یعنی بحث واگذاری بخشی از فضای فرودگاه به نیروی هوایی از حدود ۶ سال پیش در حال پیگیری است ، به امروز خراسان جنوبی، گفت: نیروی هوایی ارتش در این باره درخواست هایی داشته و دارد و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و فرودگاه بین المللی بیرجند به دلیل برخی مسایل و مشکلات که اغلب، تحلیل های کارشناسان ما می باشد با این موضوع مخالفت کرده و بارها اعلام کرده که وجود پایگاه نظامی در کنار شهر با مطالعات آمایش سرزمین، طرح توسعه فرودگاه و سیاست های پدافند غیرعامل مغایر است و به لحاظ کارشناسی، فنی و تخصصی نیز مورد پذیرش نمی باشد.
مهندس سلامی تأکید کرد: البته در زمانی که امنیت کشور ایجاب کند مدیریت فرودگاه وظیفه خود می داند که باند، تجهیزات و امکانات خود را تمام و کمال در اختیار مراجع امنیتی و نظامی قرار دهد اما در حالت عادی و زمان صلح، استفاده از فرودگاه به عنوان پایگاه نظامی معایب فراوان و تبعات گسترده ای دارد که در این خصوص مقالاتی را تقریبا در ۳۰ آیتم مختلف در گذشته به شورای تأمین استان، استانداری، فرودگاه های کشور و شورای شهر ارائه داده ایم.
ماجرایی درتضاد مصوبه انتقال پادگان
به گفته وی، استقرار پایگاه نظامی در فرودگاه بیرجند با توجه به وجود انبار منابع سوختی در جوار آن، ایجاد آلودگی های صوتی و زیست محیطی برای شهروندان به خصوص ساکنین شمال شهر و مهر شهر، مغایرت با طرح های آمایش سرزمین و توسعه فرودگاه و … می تواند مشکلات زیادی را در پی داشته باشد.
مهندس سلامی تصریح کرد: از دیدگاه حقوقی نیز براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، احداث و توسعه تأسیسات نظامی و احداث مراکز نظامی در حریم و محدوده شهرها ممنوع است و خروج تدریجی نظامی ها از حریم شهرها مورد تأکید قرار گرفته و براساس  همین مصوبه پادگان ۰۴ بیرجند به خارج از شهر منتقل شده است. مدیرکل فرودگاه های استان با بیان اینکه در این خصوص مسایل دیگری هم مطرح است که طرح آن در رسانه ها به مصلحت نیست، اظهار کرد: انتقال پایگاه هوایی خور به فرودگاه بیرجند یعنی نزدیک شدن آن به مرز در حالی که قطعا کارشناسان طراح پایگاه خور اشراف کامل به مسایل و موضوعات داشته و تمامی مسایل را مد نظر قرار داده اند که پایگاه را در آن منطقه ایجاد کرده اند . پس انتقال و استقرار این پایگاه  در نزدیک شهر مشکلاتی را به وجود می آورد که با ذکر دلایل محکم و کارشناسانه این مسایل را به مراجع ذیربط در استان انتقال داده ایم.
پیگیری های بی نتیجه این سال ها
وی با اشاره به اینکه مدت هاست پیگیر این موضوع هستیم، افزود: پیگیری های ما در سال های ۹۲ و ۹۳ بی نتیجه بود . در سال ۹۴ موضوع را در شورای تأمین استان و در سال ۹۵ در شورای شهر مطرح کردیم که متأسفانه مسئولان وقت استان و شهرستان و شهر همکاری و همراهی لازم را نداشتند تا اینکه اخیرا نیروی هوایی اقدام به ساخت آشیانه هواپیمای نظامی و سوله مرتبط کرده و در حال تکمیل آنهاست فقط به صورت شفاهی به ما اعلام کرده اند که از مقامات رده بالای کشور دستور دارند و این موضوع در سطح استان قابل پیگیری نیست.
انتظار ورود جدی مسئولان استان
وی افزود: نیروی هوایی عملیات اجرایی خود را در محدوده ای که در گذشته در اختیار هوانیروز قرار گرفته، آغاز کرده اما درخواست دسترسی به باند، فراهم شدن شرایط پروازی و در اختیار گرفتن بخشی از اراضی فرودگاه را مطرح می کند که البته ما در این خصوص اقدامی صورت نداده ایم و منتظر دستور مقامات استانی و کشوری در این باره هستیم.
مهندس سلامی با بیان اینکه فرودگاه، اساسی ترین زیرساخت توسعه است، اظهار امیدواری کرد: مسئولان مربوط با در نظر گرفتن تمامی ابعاد، مسایل کارشناسی و فنی و عواقب و پیامدها به بررسی موضوع بپردازند و از آنجا که استقرار پایگاه نظامی کاهش پروازهای فرودگاه را در پی خواهد داشت تصمیمی به نفع مردم که ولی نعمت همه ارکان نظام می باشند، اتخاذ کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*