در گفتگو با معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان شد زهر دو داروی پر مصرف

امروز خراسان جنوبی – حمیدی
مسکن ها و قطره های چشمی در صدر مصرف خودسرانه داروها قرار دارند.  معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: متاسفانه این مساله یکی از مهمترین عواملی است که می تواند فرد را به مدت طولانی در بستر بیماری نگه دارد و هزینه های سرباری را تحمیل کند. دکتر کبری ناصری  با بیان اینکه مسکن ها( داروهای ضد درد)، قطره های چشمی و آنتی بیوتیک ها در بین داروها، بیشترین مصرف خودسرانه را دارند ،افزود : همه این داروها بصورت بالقوه یکسری عوارض جانبی دارند که قطعا مصرف خودسرانه و بدون اطلاعات مناسب می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. وی با اشاره به مصرف خودسرانه داروهای تزریقی گفت: بیش از ۳۰ درصد عوارض ناخواسته جانبی داروها که در مرکز ملی «ثبت عوارض داروها» به ثبت رسیده مربوط به انواع داروهای تزریقی است. وی  ادامه داد:هر تزریقی خواه داروی ویتامینه و یا یک داروی مسکن باشد می تواند ۳۰ درصد عوارض جانبی داشته باشد و نمونه ساده آن عوارض پوستی و ظاهری برای فرد ایجاد  و عوارض جدی تری نیز متعاقب آن دیده می شود.  وی با تاکید براینکه تامین  سلامت باید اول از خودمان آغاز شود، گفت: قبل از اینکه کسی را آموزش بدهیم، ابتدا باید  خودمان  فرهنگ مصرف صحیح دارو را داشته باشیم.
اقبال به مصرف خودسرانه داروهای گیاهی
معاون غذا و دارو با اشاره به مصرف خودسرانه مصرف داروهای گیاهی و بیان اینکه اقبال بسیار زیادی به این داروها وجود دارد، افزود : این تصور وجود دارد که داروهای گیاهی به دلیل اینکه منشا گیاهی دارند، هیچ عارضه ای ندارند، در حالیکه اینگونه نیست و هر ماده دارویی اعم از گیاهی و غیرگیاهی می تواند نکات قابل تاملی برای مصرف داشته باشد.
سامانه ۱۴۹۰ و کسب اطلاعات در مورد  داروها
دکتر ناصری با تاکید بر اینکه مادران باردار و شیرده و کودکان در مورد مصرف انواع گیاهان دارویی و داروهای گیاهی احتیاط لازم را رعایت کنند و با نظر پزشک، داروساز و یا فرد مطلع دارو را مصرف کنند، ادامه داد: شهروندانی که سوالی درمورد مصرف انواع داروها دارند و یا احیاناً دنبال داروی کمیاب باشند می توانند درخواست خود را با سامانه ۱۴۹۰ که مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه است مطرح کنند و پاسخ بگیرند. وی گفت: این سامانه همه روزه بجز ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح الی ۲۲ شب پاسخگوی انواع سوالات دارویی و نحوه کنترل مسمومیت ها و پیگیری شکایات مرتبط با مواد غذایی که در استان تولید می شود، می باشد.  وی  با تاکید بر کاهش مصرف قند، نمک و چربی در برنامه های غذایی روزانه افزود : بالاترین احتمال خطر و عواملی که باعث مرگ و میر در استان می شود مربوط به بیماری های قلبی عروقی می باشد که زمینه ساز بروز این بیماری ها، مصرف بیش از حد قند، نمک و چربی است که نیاز دارد همه ما در رژیم غذایی خود آنها را کمتر مصرف کنیم.
نصب  نشانگر بر روی مواد غذایی
دکتر ناصری با بیان اینکه کلیه کارخانجات مواد غذایی موظف شده اند، برچسبی با عنوان چراغ نشانگر راهنمای تغذیه روی بسته بندی مواد غذایی الصاق کنند؛ گفت: این نشانگر با الهام از چراغ راهنمایی به سه رنگ قرمز، زرد و سبز نمایش داده می شود که میزان قند، نمک و چربی در هر فراورده ای را نشان می دهد اگر مقادیر آن بالا و برای سلامت آسیب رسان باشد به رنگ قرمز و درصورتی که در محدوده احتیاط باشد زرد رنگ و در صورتی که مقادیر آن در محدوده قابل اطمینان و مفید برای سلامتی باشد به رنگ سبز  نمایش داده می شود.
وی با اشاره به اینکه  ۹۷ درصد کارخانجات استان این برچسب را بر روی فرآورده های خود الصاق کرده اند ، افزود:  کالاهای سلامت محور کلیه کالاهای آرایشی، بهداشتی، غذایی، خوراکی، آشامیدنی، تجهیزات و ملزومات مصرفی، پزشکی، دارو و مکمل های غذایی و دارویی است که توصیه می شود قبل از مصرف هر گونه محصول و فرآورده خارجی، نسبت به اصالت آن فرآورده اطمینان حاصل شود.  وی ادامه داد : اصالت هر فرآورده خارجی وارداتی را از طریق برچسب اصالت که به رنگ سفید و زرد روی فرآوردها الصاق شده است و ارسال پیام به شماره پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲ می توان کنترل کرد تا مطمئن شوید این کالا مورد تایید وزارت بهداشت است و یا کالای قاچاق مضر می باشد.
فعالیت ۹ شرکت دارویی در خراسان جنوبی
وی از وجود ۷۱ داروخانه فعال، ۹ داروخانه شبانه روزی و ۱۶ داروخانه بیمارستانی در استان خبر داد و گفت: ۹ شرکت دارویی نیز برای پشتیبانی و در دسترس بودن داروهای مورد نیاز وجود دارد. معاون غذا و دارو اضافه کرد: ۶۳ کلینیک ترک اعتیاد  نیز توسط همکاران پزشک در استان اداره می شود. دکتر ناصری در پایان تاکید کرد: داروهای گوارشی و گیاهی نیز از جمله داروهایی است که احتمال مصرف خودسرانه آن وجود دارد که بیمار به توجه اینکه تصور می کند مصرف کوتاه مدتی دارد و عارضه چندانی ندارد سالیان سال خودسرانه مصرف می کند که این نکته را باید دانست هر دارو برای هر فرد اختصاصا توسط پزشک با توجه به شرایطش تجویز می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*