دانستنی های علمی

تولید سلول بنیادی مزانشیمی برای درمان آرتروز بزودی آغاز می شود

تهران – ایرنا – مدیر عامل شرکت دانش بنیان سل تک فارمد وابسته به پژوهشگاه رویان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به تولید نیمه صنعتی سلول بنیادی مزانشیمی در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: این سلول ها برای درمان آرتروز مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر ناصر اقدمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: در این روش درمانی، سلول بنیادی از مغز استخوان فرد بیمار اخذ شده و آنها را بعد از تکثیر (به اندازه مورد نیاز) به همان فرد تزریق می کنند تا ترمیم غضروف انجام گیرد.
وی کاهش عوارض داروهای شیمیایی و کاهش دوره درمان و ترمیم بهتر غضروف را از مزیت های این روش درمانی اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه سلول های بنیادی از بدن فرد بیمار گرفته می شود درصد موفقیت آن هم بالاتر از روش فعلی است.
اقدمی با اشاره به اینکه درصد موفقیت این روش، به شدت بیماری فرد بستگی دارد، اظهار کرد: این روش کمک موثری برای ترمیم غضروف فرد بیمار و همچنین کاهش درد و الام آنان است.

فزایش خطر ابتلا به سرطان معده با مصرف داروهای درمان ریفلاکس

تهران-ایرنا- مطالعه محققان نشان می دهد، مصرف طولانی مدت داروهای مهارکننده اسید معده که برای درمان ریفلاکس و سوزش سردل استفاده می شود، خطر ابتلا به سرطان معده را تا ۲ برابر افزایش می دهد.

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، داروهای مهارکننده اسید معده برای کاهش تولید اسید مورد استفاده قرار می‌گیرند و از پرمصرف‌ترین داروهای جهان محسوب می‌شوند.
باکتری هلیکو باکتر پیلوری ( Helicobacter pylori) که در بدن نیمی از جمعیت جهان زندگی می‌کند و معمولا به عنوان یک باکتری بی‌ضرر شناخته می‌شود، در بدن برخی از افراد سبب بروز سرطان معده می‌شود.
داروهای مهارکننده اسید معده یکی از روش های درمانی مهم عفونت باکتریایی هستند و در کوتاه‌مدت کاملا ایمن محسوب می‌شوند. اما مصرف بلندمدت این داروها خطرناک است.
محققان سوابق ۶۳ هزار و ۳۹۷ بیمار آلوده به باکتری هلیکو باکتری پیلوری را که ۳هزار و ۲۷۱ نفر از آن‌ها با استفاده از داروهای مهارکننده اسید معده و ۲۱ هزار و ۷۲۹ نفر با استفاده از دو نوع آنتی بیوتیک درمان شده‌اند، مورد بررسی قرار دادند.
با مطالعه سوابق افرادی که در این بین به سرطان معده دچار شدند مشخص شد احتمال ابتلای گروهی که از داروهای مهارکننده اسید معده استفاده کردند به سرطان معده ۲٫۴۴ برابر گروه دیگر است.
بر اساس این تحقیقات، درصورتی که این داروها برای مدتی بیش از ۳ سال مصرف شوند، خطر ابتلا به سرطان را تا ۸ برابر بالا می‌ برند.

متخصص گوش، حلق و بینی مطرح کرد

روشی برای رفع بادگرفتگی گوش در مسافرت‌های هوایی

خبرگزاری فارس: روشی برای رفع بادگرفتگی گوش در مسافرت‌های هوایی

فوق‌تخصص گوش، حلق و بینی گفت: در مسافرت‌های هوایی و مناطق کوهستانی که ارتفاع کم و زیاد می‌شود، گرفتگی گوش رخ می‌دهد؛ لذا بهتر است با جویدن آدامس و آب‌نبات از بروز آن جلوگیری کنیم.

شاهرخ خوش‌سیرت فوق‌تخصص گوش، حلق و بینی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، با اشاره به تعدد سفرهای نوروزی و در خصوص بیماری‌های گوش و گرفتگی آن در طول سفر گفت: در مسیرهای طولانی به خصوص کوهستانی که ارتفاع کم و زیاد می‌شود، معمولاً سبب گرفتگی گوش خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در مسافرت‌های هوایی نیز مانند سفرهای کوهستانی ارتفاع کم و زیاد می‌شود و شپپور استاش رخ می‌دهد. این عضو مجرایی است که از داخل گوش تا انتهای بینی ادامه دارد وظیفه آن تعادل هوا در گوش است که با اختلاف ارتفاع متورم و سبب گرفتگی گوش خواهد شد.

فلوشیپ جراحی بینی و سینوس اظهار داشت: معمولاً متداول و راحت‌ترین کار برای رها شدن از گرفتگی گوش این است که فرد شریان هوای بینی خود را با دست ببندد و با فشار آوردن هوا بخواهد گوش خود را باز کند ولی این راه اصلاً مناسب نیست زیرا میکروب‌های داخل بینی را وارد گوش می‌کند و احتمال بیماری عفونت چرکی در گوش را افزایش می‌دهد.

خوش‌سیرت در خصوص بهترین راه برای رهایی از انسداد گوش توسط هوا گفت: باید از راه‌هایی مانند آدامس جویدن، آب‌نبات جویدن و … استفاده کرد تا باعث تقویت عضلات در شیپور استاش شود ولی اگر پیش از مسافرت این مشکل وجود داشته باشد باید حتماً به پزشک مراجعه کرد تا داروهای مناسب برای درمان تجویز کند؛ ضمناً‌ اگر مشکل برطرف نشد بیمار نباید به مسافرت برود.

یافته محققان برزیلی؛

تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای بر تقویت تراکم استخوان های زنان مسن

شناسهٔ خبر: ۴۲۵۹۸۳۷ –

مطالعه جدید نشان می دهد زنان پس از سن یائسگی باید برای تقویت استخوان ها و حجم ماهیچه های شان رژیم غذایی مدیترانه ای مصرف کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از میوه، سبزیجات، دانه ها، سیب زمینی، روغن زیتون، غلات، ماهی، و میزان کمتر چربی اشباع شده، محصولات لبنی و گوشت قرمز است.

محققان دریافتند یائسگی که با کاهش میزان استروژن همراه است، موجب تسریع در روند از بین رفتن تراکم استخوان ها شده و ریسک ابتلا به بیماری های نظیر پوکی استخوان و همچنین خطر شکستگی را افزایش می دهد.

«تایز راسیا سیلوا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه فدرال ریوگرنده برزیل، در این باره می گوید: «ما دریافتیم رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند شیوه مناسب غیرپزشکی برای پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی استخوان در زنان پس از سن یائسگی باشد.»

در این مطالعه ارتباط بین رژیم غذایی مدیترانه ای با ریسک کمتر بیماری قلبی، دیابت، سرطان، و خطر مرگ و میر ناشی از برخی بیماری های مزمن دیگر نیز مشخص شده است.

رگ‌هایتان را خانه تکانی کنید

تهران- ایرنا- حفظ سلامت رگ ها به دلیل اینکه گرفتگی و مسدودشدن آنها علامت ظاهری مشخصی ندارد و واکنش های خطرناکی را مانند خونریزی مغزی، سکته قلبی یا بیماری های عروق کرونری ایجاد می کند، اهمیت زیادی دارد.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا، مهمترین عامل گرفتگی رگ ها (انباشت پلاک)، رژیم غذایی ناسالم و شیوه زندگی اشتباه است؛ در برخی موارد رفع گرفتگی شریان‌ها نیازمند عمل جراحی و دارو است؛ ولی در بیشتر موارد و قبل از بروز مشکل جدی، می‌توان با رعایت نکات ساده از این عارضه اجتناب کرد.
مهمترین روش در رفع این عارضه، استفاده از موادغذایی پاک‌کننده رگ ها است؛ برخی از این موادغذایی عبارتند از:
۱- زردچوبه
زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که باعث کاهش کلسترول LDL می شود و از ایجاد پلاک در رگ‌ها جلوگیری می‌کند.
۲- سیر
سیر نقش مهمی در کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون و تصلب شرایین دارد. مطالعات منتشرشده در نشریه Atherosclerosis نشان می‌‌دهد سیر از ایجاد پلاک در رگ‌ها جلوگیری می‌کند. مطالعات دیگر حاکی از آن است که مصرف سیر احتمال سکته مغزی و حمله قلبی را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.
۳- زنجبیل
زنجبیل خاصیت ضدالتهابی و ضد اکسیدشوندگی دارد و با کاهش کلسترول و تری گلیسیرید از تصلب شرایین جلوگیری می‌کند.
۴- فلفل پاپریکا
حاوی ترکیبی به نام کپسایسین است که سبب بهبود گردش خون می‌شود و احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد، همچنین از ایجاد پلاک جلوگیری می‌کند.
۵- لیمو ترش
اضافه کردن مقداری آب لیمو به صبحانه یک عادت مفید برای سلامت قلب است. لیمو منبع ویتامین C است و برای تقویت شریان ها، کاهش کلسترول، افزایش HDL (چربی مفید)، مهار تجمع پلاکت ها و کاهش التهاب مفید است.
۶- دارچین
علاوه بر کاهش احتمال بیماری های قلبی، برای بیماران مبتلا به دیابت مفید است.
۶- بذر کتان
بذر کتان منبع خوبی از اسید آلفا لینولنیک و اسید امگا ۳ است که می تواند باعث کاهش التهاب و فشار خون شود، از طرفی فیبر موجود در آن برای سلامت رگ‌ها مفید است.
۷- ماهی‌های آب سرد
ماهی های آب سرد مانند قزل‌آلا، ماهی تن و ساردین حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که از سیستم قلبی عروقی محافظت می‌کنند و میزان تری گلیسیرید را کاهش می‌دهند. مصرف دو بار ماهی در هفته برای کاهش التهاب و حذف پلاک از رگ‌ها توصیه شده است.
علاوه بر این موارد آب انار، غلات کامل، هندوانه، اسفناج، خرمالو، آب پرتقال، روغن زیتون، انواع آجیل شیرین، چای سبز و قهوه نیز در سلامت رگ‌ها و جلوگیری از لخته موثر هستند.
رژیم غذایی مدیترانه‌ای، کاهش وزن، معاینات پزشکی دوره‌ای، مدیریت استرس، اجتناب از دخانیات و الکل، ورزش مستمر و کنترل دیابت از مواردی هستند که برای جلوگیری از انسداد شریان‌ها و بهبود عملکرد قلب و عروق باید رعایت شوند.

تشخیص سکته مغزی در چند ثانیه

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه کارولینای جنوبی موفق به ساخت دستگاهی شدند که قادر به تشخیص انسداد رگ ها و سکته مغزی در چند ثانیه و با ۹۲ درصد دقت است.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، این دستگاه قابل حمل VIPS نام دارد و امواج رادیویی کم انرژی به مغز ارسال می‌کند؛ این امواج هنگام عبور از مایعات تغییر فرکانس می‌دهند و امواج بازتاب شده از مغز توسط دستگاه شناسایی می‌شود.
هنگامی ‌که فردی دچار سکته مغزی شدید شده باشد، مایعات مغزی تغییر می‌کند و منجر به نامتقارن شدن امواج رادیویی منعکس شده از مغز می شود؛ این نامتقارن بودن توسط دستگاه VIPS تشخیص داده می‌شود.
عدم تقارن بیشتر به منزله سکته مغزی شدید‌تر است. سرعت در درمان پس از سکته مغزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می‌توان با سرعت عمل جان بیمار را نجات داد. این دستگاه اطلاعات ارزشمندی را برای مراقبت‌های اورژانسی پس از سکته، به ویژه در نقاط دورافتاده در اختیار پزشکان و متخصصان بهداشت قرار می‌دهد.
سکته مغزی به دلیل وقفه ای کوچک در جریان خون مغز یا انسداد رگ ها به وجود می آید؛ در این حالت جریان اکسیژن و موادغذایی به مغز محدود می شود و بخشی از بافت مغز آسیب می بیند. فشار خون، استعمال دخانیات، چاقی و کم تحرکی ازجمله مهمترین دلایل سکته مغزی محسوب می شوند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت:

میوه‌ها را پس از پوست کندن بلافاصله مصرف کنید

تغذیه میوه

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه میوه‌ها باید به‌خوبی شسته شوند و موقع مصرف، پوست آن‌ها گرفته شود، گفت: میوه‌ها وقتی بریده یا پوست کنده می‌شوند، باید همان موقع مصرف شوند. باقی ماندن میوه در مدت زمان طولانی‌تر، حتی در ظروف دربسته ارزش غذایی آن را کاهش می‌دهد و ویتامین‌هایش ازبین می رود.

به گزارش ایسنا دکتر زهرا عبداللهی با بیان اینکه روزانه در رژیم غذایی هر فردی باید ۲ تا ۴ واحد میوه گنجانده شود، گفت: میوه‌ها در مقایسه با گروه‌های دیگر غذایی، انرژی و پروتئین کمتری دارند و برعکس دارای مقادیر قابل توجهی فیبر، ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند. مواد مغذی مهم این گروه شامل ویتامین A، ویتامین C، فیبر، مواد معدنی و بتاکاروتن است.

وی درخصوص بتاکاروتن گفت: موادغذایی غنی از بتاکاروتن در رژیم غذایی به تامین نیاز روزانه بدن به ویتامین A کمک می کند بنابراین میوه‌هایی با رنگ‌های سبز، زرد، نارنجی حاوی میزان قابل توجهی از بتاکاروتن است همچنین تیره بودن این رنگ‌ها نشان از غلظت بالاتری از بتاکاروتن دارد. بتاکاروتن برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها مؤثر است چنانچه ذخیره بتاکاروتن در بدن کافی نباشد، توان سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عوامل بیماری‌زا کاهش پیدا می کند و به این ترتیب ممکن است در معرض ابتلا به انواع عفونت‌ها قرار بگیرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه علاوه بر سبزی‌ها، گروه میوه‌ها خاصیت آنتی اکسیدان دارند، تصریح کرد: منظور از یک واحد میوه، یک عدد میوه متوسط است که هر فردی روزانه باید بین ۲ تا ۴ واحد باید مصرف کند و توصیه می‌شود میوه در میان وعده استفاده شود.

وی با بیان اینکه بهتر است به جای آبمیوه، خود میوه مصرف شود، گفت: با آبگیری فیبر موجود در میوه‌ها ازبین می رود و از طرفی مصرف آبمیوه‌های پاکتی که حاوی آب و شکر و اسانس است، توصیه نمی‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*