بیلیاردبازهای استان در خاموشی ورزش های ناشناخته

بولس و بیلیارد و بولینگ هم ورزش است ؟ شاید خیلی ها نمی دانند به علاوه مطلع نیستند که خراسان جنوبی در رشته بیلیارد فعالیت هایی دارد و پیشرفت در این رشته را دنبال می کند. سه رشته بولینگ، بیلیارد و بولس با وجود تفاوت ها شباهت هایی از نظر توپی دارند و به همین دلیل آنها را در یک هیئت جمع کرده اند. بیلیارد، بولینگ و بولس یکی از ورزش‌های دارای ماهیت و سازمان‌یافته فدراسیون و هیئت‌های تابعه در سطح کشور است؛ اما به‌نظر می‌رسد برخی تصورات نادرست نسبت به این سه ورزش باعث پدید آمدن مشکلات بسیاری پیش روی رشد کمی و کیفی این بخش شده باشد.
با رئیس هیئت بولینگ، بیلیارد و بولس از وضعیت امروز این رشته در استان پرسیدیم .
درباره رشته های ورزشی بولینگ، بیلیارد و بولس توضیح دهید از چه سالی در خراسان جنوبی تأیید شد؟
فعالیت این رشته ها نیمه دوم سال ۷۹ با تأیید وزارت ورزش به شکل فدراسیون درآمد و در بیرجند هم که آن زمان از شهرستان های خراسان قبل تقسیم بود راه اندازی شد. اکنون هم که در خراسان جنوبی راه افتاده است بیشتر فعالیت ما در بخش بیلیارد است و در دو رشته دیگر فعالیت چندانی نداریم به دلیل اینکه سالن های استاندارد و مشخص می خواهند که هزینه احداث آن زیاد است.
مسابقات این رشته به چه شکل برگزار می شود و آیا برگزاری مسابقات کشوری برنامه ریزی می شود؟
بله مسابقات کشوری داریم و بر اساس برنامه زمانبندی که فدراسیون اعلام می کند برگزار می شود . ۴ دوره رنکینگ کشوری، مسابقات لیگ رفت و برگشت و یک دوره جشنواره مسابقات بیلیارد در رده آزاد، زیر ۲۱ سال، پیشکسوتان و بانون برگزار می شود.
قهرمانی کشوری، آسیایی و جهانی در خراسان جنوبی داریم؟
به دلیل نوپا بودن در ایران و بیرجند و محدودیت هایی که تاکنون وجود داشته است نتوانسته ایم آنچنان که باید موفق عمل کنیم و مقامی به دست بیاوریم.
در استان ورزشکار حرفه ای داریم؟
خیلی محدود و کم هستند و به صورت حرفه ای ورزشکاری در این رشته ورزشی تمرین نمی کند.
نگاه مردم و مسئولان به این رشته با توجه به اینکه زمانی بیلیارد را ورزش زیر زمینی می دانستند چگونه است؟
یکی از مشکلات همین دید منفی نسبت به این ورزش در بین عوام بوده که با تدابیر وزارت ورزش و فدراسیون و رسانه های عمومی تا حدودی این دید مرتفع شده است. در همین راستا و برای آشنا شدن عموم مردم با این رشته کارهای زیادی در سال جاری انجام شده است که از جمله آنها می توان به کارگاه آموزشی برای آقایان و بانوان با حضور مربی تیم ملی که استقبال فراوانی شد، برگزاری مسابقات کشوری به میزبانی بیرجند و حضور هم استانی ها در محل برگزاری مسابقات که باعث نگاه مثبت به این ورزش شد و برگزاری کلاس های تربیت بدنی ۱ و ۲ با همکاری دانشگاه های استان هم از دیگر اقدامات بود
مشکلات این ورزش و ورزشکاران آن چیست؟
مانند تمام هیئت های ورزشی دیگر ما هم مشکل فاصله طولانی تا تهران داریم، همچنین شناساندن بیرجند و این رشته برای ما با مشکلاتی همراه است. کم بودن فضاهای استاندارد مربوط به این رشته در استان هم از دیگر مشکلات است. خوابگاهی هم نداریم تا بتوانیم میزبانی این رشته را بگیریم چون برای این ورزش حداقل ۱۰۰ بازیکن می آیند و ما باید اسکان آنها را تأمین کنیم. مانند دیگر ورزش ها از نظر هزینه ها نیز کمبود های زیادی داریم و یکی دیگر از مسائل کمبود داور و مربی در استان است و اگر ورزشکاری بخواهد حرفه ای کار کند این فضا را در اختیار ندارد.از مسئولان درخواست دارم با هماهنگی های لازم با هیئت بتوانند در ترویج شناخت این ورزش با اطلاع رسانی کمک کنند و حتی خود مسئولان هم جذب این رشته شوند تا انگیزه ای برای مردم هم باشند. مردم به این ورزش پرطرفدار بین جوانان اعتماد کنند چرا که بیلیارد جزو رشته هایی است که در آرامش ذهن و بالا بردن هوش کارایی دارد.
استقبال جوانان چگونه بوده است؟
از ابتدا تا امروز که این ورزش در بیرجند راه اندازی شده است استقبال عالی بوده ولی رشد چشمگیری نداشته است البته ما چند بازیکن زیر ۱۸ سال عالی در بیرجند داشته ایم که باید روی آنها سرمایه گذاری شود تا در آینده به پیشرفت و کسب مقام عالی در این زمینه برسند.
آیا این ورزش، هزینه بر است؟
هزینه چندانی ندارد، به ویژه در بیرجند که با سرمایه گذاری یکی از پیشکسوتان همین ورزش و همچنین هیئت دو باشگاه استاندارد در سطح استان فعال است که برای آموزش جوانان سرمایه گذاری شده است و فقط پرداخت هزینه های مربوط به مربی و اجاره کردن این باشگاه ها دریافت می شود.
آیا رشته ورزشی بیلیارد در استان جای رشد دارد ؟
این ورزش از نظر من جای پیشرفت دارد. سرمایه گذاری هایی انجام شده و باشگاه هایی برای استعدادپروری در این زمینه تاسیس شده است. در یک سال اخیر هم اتفاقات خوبی افتاد که می توان به حضور امین تلواری در ۱۶ نفر برتر کشور اشاره کرد.
آیا سالن تمرین استاندارد است و در کجا قرار دارد؟
یک پایگاه قهرمانی با ۵ میز استاندارد داریم که در خیابان پونه بیرجند فعال است و همچنین باشگاه بیلیاردی در خیابان شهید بهشتی واقع است که آنجا نیز ۵ میز استاندارد وجود دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*