روزهای سرد تکواندوی بانوان استان یاد باد آن روزگاران

از روزهای طلایی تکواندو یاد می کند، وقتی تکواندو کاهای استان با دست پراز مسابقات ملی برمی گشتند، این روزها اما چندان خوشایند نیست، هزینه اعزام به مسابقات بالاست و از اسپانسرها هم خبری نیست. دیگر حتی خانه تکواندو هم برای بانوان تکواندوی استان زمان کافی ندارد.
لیگ دسته یک بودیم
نائب رئیس هیئت تکواندوی استان در گفت و گو با امروز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال های ۸۰ تا ۸۶ تیم تکواندوی بانوان استان جزو تیم های برتر کشوری بود، تأکید کرد: در این زمان ما در لیگ دسته یک کشوری مقام سوم را آوردیم ، چندین مقام کشوری دیگر هم کسب کردیم. البته دلیل این موفقیت ها حمایت کارخانه کاشی نیلوفر بود، این حامی مالی در همین مدت حدود ۱۶۰ میلیون تومان برای تیم ما خرج کرد و در تمام موارد حمایت کامل را داشت ، بنابر این ما بدون دغدغه می توانستیم در لیگ دسته یک مسابقه بدهیم. اما این کارخانه بعد از اینکه باشگاه ورزشی در شهرک صنعتی با صرف یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ساخت و همچنین حاشیه ها و تنگ نظری هایی که برخی فشار می آوردند که چرا فقط از تکواندو و والیبال حمایت می کنند؟، کنار کشید و پشت تکواندوی بانوان خالی شد.
«فریبا محققی» ادامه داد: استان از نظر قهرمانی در حال رکود است ، از نظر تعداد و تکنیک، ورزشکاران زیادی داریم ولی به دلیل هزینه های بالا و اینکه نمی توانیم به مسابقات برویم مقامی هم به دست نمی آید.
او برای این سال ها برا ی جذب اسپانسر به تمام شرکت های تولیدی مراجعه کرده ولی در آن حد که بتوانند برای مسابقات لیگ دسته یک حداقل ۴۰ میلیون تومان پرداخت کنند ، توان ندارند.
رمز موفقیت دیگر استان ها
او با تأکید بر اینکه ظرفیت و تکنیک داریم، گفت: متأسفانه از نظر مالی و اسپانسر تأمین نیستیم تا بتوانیم به مسابقات برویم. دیگر استان ها برتر از ما نیستند که مدال می آورند فقط اسپانسر قوی دارند که برای شان خرج می کنند و حضور مستمر در لیگ های کشوری دارند و هراز گاهی با بهترین های کشوری مسابقه می دهند. وی یادآور شد که از دیگر مشکلات اصلی تکواندو برای بانوان نداشتن سالنی ثابت برای تمرین می باشد. به گفتۀ وی خانه تکواندو در بیرجند سالن دارد ولی متأسفانه هر ساله به بخش خصوصی اجاره داده می شود و زمانی که مثلا ما برای تمرین داریم روز در میان یک ساعت و نیم است.این مقام مسئول با بیان اینکه زمان های خوب و سالن ها بیشتر در اختیار آقایان است، عنوان کرد: برای دادن زمان هم ساعت های پرت ناکارآمد را به ما می دهند که استقبالی نمی شود. «محققی» اضافه کرد: حضور بانوان خیلی قوی است و ازدحام جمعیت داریم اما امکانات از هر نظری نداریم. وی بیان کرد: اداره کل هم تا جایی که بتواند کمک می کند ولی آن ها هم از بالا تغذیه می شوند و به همین دلیل چندان نمی توانند حمات داشته باشند.
۶۰ بانوی تکواندو کای حرفه ای
نائب رئیس هیئت تکواندوی استان با بیان اینکه اکنون ۱۲ مربی متخصص بانو در استان داریم، گفت: تعداد بانوانی که به این رشته علاقه دارند و فعالیت می کنند، فقط در بیرجند به ۵۰۰ نفر می رسد ولی در استان تعداد ورزشکارانی که به شکل حرفه ای کار می کنند ۶۰ نفر است. «محققی» با اشاره به اینکه ورزشکاران از عاطفی ترین افراد جامعه هستند، عنوان کرد: کسانی که وارد ورزش حرفه ای می شوند باید دارای ضریب هوشی بالا هم باشند. وی درباره آسیب دیدگی ورزشکاران رشته های رزمی هم گفت: رشته های توپی به ویژه فوتبال بیشترین آسیب دیدگی را دارند و این موضوع که رشته های ورزشی رزمی خطرناک است اصلا درست نیست و به دلیل ناآگاهی مطرح می شود.
این مقام مسئول توصیه کرد که ورزشکاران برای رسیدن به هدف خود تلاش کنند و حالا که ظرفیت و استعدادهای بالا در استان داریم و از نظر تکنیک هم مشکلی نداریم با برنامه ریزی بهتر در زمینه قهرمانی قوی تر حرکت کنیم به این منظور لازم است مربی مخصوص و حرفه ای داده شود و از نظر مالی هم مسئولان و بخش خصوصی حمایت کنند. «محققی» افزود: اکنون توقعات ورزشکاران و خانواده ها هم بالا رفته است و انتظار دارند بعد از مدتی فرزندشان به مسابقات برود و قهرمان شود در حالیکه اصلا اینگونه نیست بلکه سال های سال باید در این زمینه تلاش کنند. وی درخواست کرد که خانواده ها در زمینه تمرینات و کار مربیان دخالت نکنند.
ساعت تلویزیون برای چه پر می شود؟
نائب رئیس هیئت تکواندو با انتقاد از برخی برنامه های صدا و سیما گفت : نمی دانم برنامه صداوسیمای استان با چه پُر می شود،؟ چرا کارشناسان ورزشی را دعوت نمی کنند تا سوالات مردم و خانواده ها از این طریق پاسخ داده شود و تمام ظرفیت ها و پتانسیل ها را هم معرفی کنند. «محققی» همچنین در زمینه فرهنگ سازی ورزشی گفت: خانواده ها خودشان هم در روز ورزش کنند تا این فرهنگ برای فرزندان شان نهادینه شود و الگوی کودکان خود باشند. وی با تأکید بر اینکه به سرمایه گذاری در بخش ورزش نیاز داریم، یادآور شد: متأسفانه با واگذاری سالن ها به بخش خصوصی و گرفتن این مکان ها از جوانان مشکلات زیادی پیش خواهد آمد به دلیل اینکه استان مکان تفریحی خاصی ندارد که جوانان بتوانند انرژی های خود را تخلیه کنند و در حالت عادی کلافه هستند. اگر باشگاه های مناسبی هم به آن ها داده نشود آسیب های اجتماعی هم فراگیر خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*