تولید خراسان جنوبی در مرز اهداف صادراتی صادرات تولید استان ۳۰ درصد اوج گرفت

صادرات تولیدات خراسان جنوبی امسال نسبت به سال قبل ۳۰ درصد بیشتر شده است که نشان دهنده تغییر برخی رویکردهای تولید در استان و نیل بیشتر به اهداف صادراتی است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم از افزایش ۳۰ درصدی صادرات محصولات تولیدی استان در سال جاری خبر داد و افزود: این امر مرهون تلاش های فعالان اقتصادی است. «شهرکی» تأکید کرد: باید با تکیه بر توان داخلی و ایجاد بازار فروش، در اجرایی کردن مولفه های اقتصاد مقاومتی گام های بزرگی برداریم. وی با اشاره به عمده فعالیت های انجام شده از ابتدای سال جاری در استان بیان کرد: در حوزه معدن و شناسایی ذخایر، بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر مطالعات ژئوفیزیک هوایی انجام شده است و همچنین مطالعات ژئوفیزیک هوایی در ۱۰۰ هزار کیلومتر دیگر نیز ارائه خواهد شد که در این راستا فراخوان عمومی اعلام می شود. به گفتۀ وی امسال بالغ بر ۲ میلیارد تن ذخیره به ذخایر معدنی استان افزوده شده است، همچنین یک میلیارد تن پتاس در استان شناسایی شده است و استخراج زغال سنگ تا پنج میلیون تن افزایش می یابد. این مقام مسئول اعلام کرد که ۳ واحد زغال شویی و ۲ واحد بنتونیت طی سال جاری به بهره برداری می رسد.
افزایش ۲۲ درصد صادرات زعفران
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور صادرات اعلام کرد: در هشت ماهه سال جاری، صادرات طلای سرخ خراسان جنوبی ۲۲ درصد افزایش داشته است. «مجتبی خسرو تاج» چهارشنبه شب در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان خاطر نشان کرد که ظرفیت های صادراتی زیادی در خراسان جنوبی وجود دارد و یکی از این موارد کاشی و سرامیک می باشد و نسبت به مدت زمان مشابه ۶ درصد رشد داشته است. وی با بیان اینکه امروزه چالش های زیادی اعم از اشتغال پیش روی ما است، عنوان کرد: توسعه اشتغال می تواند تولید و کار را فعال کند و بیکاری را از بین ببرد و اگر توسعه صادرات وجود نداشته باشد، نمی توان به اشتغال توجه کرد. به گفتۀ وی صادرکننده باید به بازارهای جهانی ورود پیدا کند که این امر با ایجاد دفتر نمایندگی نیز میسر می شود.
برنامه ریزی نیاز توسعه صادرات
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با تأکید بر هدف گذاری و برنامه ریزی در توسعه صادرات، اظهارکرد: همه کشورها توسعه صادرات را در توسعه ملی دنبال می کنند و سرمایه دار ترین کشورها مناطقی هستند که برای خود نیز مزیت های رقابتی تعریف می کنند و این امر باید در ایران و خراسان جنوبی مورد توجه قرار گیرد. «خسروتاج» اضافه کرد: متأسفانه در برخی از موارد، از ابتدای امر ظرفیت های رقابتی، نرخ برگشت سرمایه، رقبا و بازارها را نمی بینیم.
نبود دفتر نمایندگی در دیگر کشورها
معاون وزیر در امور صادرات اظهار کرد: در هیچ کشوری دفتر نمایندگی نداریم و فقط ۲۰ رایزن بازرگانی در سفارت خانه حضور دارند. «خسروتاج» همچنین با اشاره به مشکلات مرزنشینان، بیان کرد: تا زمانی که یک مرزنشین بتواند تجارت سالمی برقرار کند، مشکلی با فعالیت او نداریم. وی با تأکید بر شناسایی نکات متمایز هر منطقه نسبت به دیگر مناطق عنوان کرد: امروزه صنایع فولادی کشور نقش مهمی در صادرات ایفا می کنند و اگر به دنبال توسعه صادرات هستیم، باید به فرصت های سرمایه گذاری توجه کنیم.
استفاده ابزاری از قانون برای ایجاد موانع توسعه قابل قبول نیست
استاندار خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه استفاده ابزاری از قانون برای ایجاد موانع توسعه و صادرات قابل قبول نیست، عنوان کرد: خراسان جنوبی دارای ویژگی های ممتازی بوده که باید مورد توجه قرار گیرند. «محمد مهدی مروج الشریعه» به نقش مهم نمایندگان استان در مجلس برای حل مشکلات زیرساختی اشاره کرد و افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان یک استارت آپ نقش عمده ای دارد که باید این نقش به صورت قانونی برای این مجموعه تعریف شود. وی خاطر نشان کرد که باید به تولیدات داخلی و صنایع دستی توجه شود و با وجود توجه اندک به صنایع دستی ولی آن ها با کمترین امکانات روی خط تولید قرار گرفته اند. به گفتۀ وی برای فروش بیشتر صنایع دستی و بهره مندی تمام زائران مشهدی رایزنی هایی انجام شده است تا در برخی از هتل ها غرفه های نمایشگاهی و مینیاتوری در راستای معرفی محصولات ایجاد شود.
خام فروشی یعنی صادرات اشتغال به استان های دیگر
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرستان بیرجند نیز در این مراسم به تولید و صادرات بر پایه اشتغال تاکید کرد و افزود: باید از خام فروشی دوری کنیم تا اشتغال ایجاد شود در غیر این صورت فقط فرصت های شغلی خود را به دیگر استان ها صادر می کنیم. «احتشام» تصریح کرد که متاسفانه برخی از دستگاه های اجرایی سخت گیری های زیادی در زمینه اقتصاد و صادرات انجام می دهند و باید توجه ویژه‌ ای به صادرکنندگان شود. به گفته وی بانک توسعه صادرات و صندوق حمایت از سرمایه گذاران کمک های خوبی کرده است ولی باید به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط هم توجه شود تا بتوانند آنها هم به راحتی از این تسهیلات استفاده کنند.
قوانین زدایی راهی برای توسعه صادرات
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه باید قوانین زاید صادراتی حذف شود، اظهار کرد: حذف قوانین زاید باعث توسعه صادرات می شود. «احتشام» عنوان کرد که باید نرخ ارز هم واقعی شود تا سرمایه گذار قدرت پیش بینی و برنامه ریزی داشته باشد و تا وقتی این نواسانات ارزی از بین نرود این امکان وجود ندارد. وی اضافه کرد: همچنین باید مشوق هایی برای پوشش دادن صادرکنندگان در زمان تهدیدها تعریف شود تا بتوانند وارد بازار جهانی شوند و هدف فقط بازار افغانستان نباشد و توسعه پیدا کند. به گفته وی باید نقشه صادرات استان تهیه شود تا تمام مزیت ها و پتانسیل ها معرفی شود البته اتاق بازرگانی نقشه ای در این زمینه تهیه کرده که امیدواریم مورد پذیرش قرار گیرد.
لزوم توجه به بازارچه های مرزی
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس نیز در این همایش با تاکید بر اینکه مسئولان نباید در رفع مشکلات فعالان اقتصادی از هیچ تلاشی دریغ کنند، عنوان کرد: دشمن اقتصاد کشور را هدف قرار داده است. «حجت الاسلام عبادی» اظهار کرد که باید به بازارچه های مرزی استان توجه بیشتری شود و اکنون بازارچه های میل ۷۳، بازارچه یزدان و دوکوهانه رونق لازم را ندارند و توجه ویژه ای برای رونق آنها لازم است. وی با بیان اینکه باید به تولیدکنندگانی که نگاه صادراتی دارند، توجه بیشتری شود، تصریح کرد: اگرچه برخی از صادرکنندگان استان چهره ملی شدند اما مشوق های بیشتری نیاز دارند.
در این جلسه از ۱۲ صادرکننده نمونه استان تجلیل شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*