لزوم ایجاد ۴ پست قرنطینه ای جدید و آزمایشگاه تخصصی در استان

«اگر تعداد پست های قرنطینه ای استان از چهار به ۸ پست برسد، ورود دام آلوده به داخل استان کنترل خواهد شد.»
این الزامی است که رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره افزایش پست های قرنطینه ای در خراسان جنوبی می داند الزامی که امنیت و سلامت انسان و دام را در استان افزایش می دهد.دکترعلیرضا رفیعی پور ظهر پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در این مدت خانواده دامپزشکی در استان تمام قوای خود را به کار گرفته اند تا با وجود محدودیت ها کمترین آسیب را در استان داشته باشیم. و نتیجه این تلاش همین پاک بودنی است که طی ۴ سال گذشته در جلوگیری از شیوع بیماری ها در استان شاهد بوده ایم. بر این اساس از استان خراسان جنوبی باید به عنوان یک الگوی موفق در سطح کشور استفاده کرد.
وی موفقیت های استان را در گرو توجه به حوزه بهداشت و قرنطینه دانست و افزود: به طور قطع در حوزه قرنطینه مرزی و بین استانی از سوی مرکز کمک بیشتری به استان می شود چرا که اگر ۴ پست قرنطینه ای استان به ۸ پست ارتقا یابد ورود دام آلوده به داخل استان کنترل خواهد شد. وی با بیان اینکه ۲۵ درصد پروتئین حیوانی استان خراسان جنوبی توسط عشایر تهیه می شود، افزود: محصولات عشایری و روستایی می توانند جزو پاک ترین محصولات باشند و سلامت جامعه را تضمین کنند. باید به این نکته توجه داشت، اگر قرار است در حوزه اقتصاد و بهداشت عمومی به موفقیتی برسیم تولیدکننده، مصرف کننده و دامپزشکی باید خود را مسئول بدانند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر راه اندازی هرچه سریع تر آزمایشگاه تخصصی در استان، افزود: آزمایشگاه تخصصی استان با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی از جمله نیازهای استان در کنترل بیماری هاست بنابر این باید هرچه سریع تر راه اندازی شود.
وی گفت: این آزمایشگاه برای تشخیص عوامل سریع و دقیق بیماری ها تا حد زیادی به دامداران و سازمان دامپزشکی استان کمک می کند.
دکتر رفیعی پور با اشاره به احداث آزمایشگاه تخصصی استاندارد در مرز ماهیرود یادآور شد: این پروژه یکی از اولویت های کاری دامپزشکی خواهد بود.وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد عوامل بیماری زا توسط دام و انسان زنده منتقل می شود، عنوان کرد: خوشبختانه در حال حاضر استان خراسان جنوبی از وجود بیماری تب کریمه کنگو و تب برفکی در امنیت است.وی ابراز امیدواری کرد روند کاهش بروز بیماری های مشترک بین انسان و دام در استان استمرار داشته باشد.به گفته وی دامپزشکی برای تامین بهداشت، مراقبت و درمان ۷۵ میلیون راس دامی در سطح کشور تلاش می کند.وی با بیان اینکه جمعیت طیور در کشور برابر ۱/۱ میلیارد است، افزود: ۴/۷ میلیون کلنی زنبور عسل نیز در کشور وجود دارد.رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه ۶ هزار و ۸۹۰ مرکز تکثیر و پرورش آبزیان در کشور وجود دارد، گفت: دامپزشکی سالانه بر تولید۶/۹ میلیون تن شیر خام نظارت دارد. وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۸۲۰ هزار تن گوشت قرمز و دو میلیون تن گوشت مرغ توسط دامپزشکی مورد نظارت قرار می گیرد، عنوان کرد: همچنین ۹۴۰ هزار تن تخم مرغ، ۴۰۰ هزار تن انواع آبزیان و ۸۱ هزار تن عسل در سال مورد نظارت و مراقبت دامپزشکی در سطح کشور قرار می گیرد.دکتر رفیعی پور با اشاره به اینکه حدود ۱۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایه دامی ثابت و در گردش روزانه در کشور داریم، افزود: سرمایه دامی مولد، دائمی و پایدار است لذا این مهم موجب اشتغال پایدار نیز می شود.به گفته وی در تنها جایی که باید به دنبال خودکفایی و خوداتکایی باشیم حوزه غذایی است، چراکه تولید موادغذایی سالم به قطع و یقین به سلامت عمومی و امنیت غذایی جامعه کمک می کند.رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه دشمن می تواند در حوزه بیوتروریسم در مواد غذایی دخالت کند و سلامت جامعه را به خطر اندازد، افزود: با تولید موادغذایی سالم در محیط های روستایی و دامی باید تا حد امکان جلوی واردات بی رویه را گرفت.وی معتقد است زمانی که یک کشور سالم داشته باشیم به طور یقین هیچ گاه در لیست سیاه تجارت دنیا نیز قرار نخواهیم گرفت.دکتر رفیعی پور با تاکید به درنظر گرفتن تسهیلات دامی برای مردم، تصریح کرد: اگر طی سالیان گذشته با وام هایی که برای کشاورزی پرداخت شده و در نهایت برخی از آن ها صرف خرید تجملات خانگی و خودرو شده است به جایش به روستایی هایمان محصولات دامی از قبیل شتر و بز داده می شد تا نگهداری کنند. قطعا امروز هیچ مشکلی در حوزه تولید و اشتغال در استان وجود نداشت.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه خراسان جنوبی عاری از هرگونه بیماری مشترک انسان و دام است، گفت: خوشبختانه این استان به رغم مرزی بودن از پاک ترین استان های کشور است. دکتر رفیعی پور با بیان اینکه بیش از ۳۶ هزار نفر عضو سازمان دامپزشکی در کشور هستند، افزود: از مجموع اعضای سازمان دامپزشکی ۳۱۹ عضو در خراسان جنوبی فعالیت دارند که از این تعداد ۱۸۴ نفر دولتی و ۱۳۵ نفر بخش خصوصی هستند.
صدور شناسنامه های بهداشتی ذبح برای اولین بار در استان
سرپرست اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی نیز در این نشست با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مواد غذایی باید از چرخه نظارت دامپزشکی عبور کند،گفت: امنیت هر جامعه ای در تمامی حوزه ها در گرو امنیت غذایی آن جامعه است و نقش دامپزشکی در بیوتروریسم بسیار حائز اهمیت است.
دکتر محمد اصغرزاده با اشاره به اینکه شناسنامه های بهداشتی ذبح برای اولین بار در استان خراسان جنوبی صادر شد، یادآور شد: پیش بینی قربانگاه ها در مناطق روستایی نیز برای اولین بار در استان خراسان جنوبی صورت پذیرفت.
وی با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی با توجه به مرز مشترکی که با کشور افغانستان دارد، به عنوان سپر بهداشتی و امنیتی کشور محسوب می شود، افزود: اگر بتوانیم به وظیفه خود به درستی عمل کنیم امنیت ملی را نیز تضمین کرده ایم.به گفته وی خراسان جنوبی باید برند چندین محصول استراتژیک را داشته باشد، چرا که ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه محصولات استراتژیک از جمله پرورش شتر مرغ و شتر در استان وجود دارد که مستلزم کمک و سرمایه گذاری است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*