حرکت نمادین کاروان نینوا در بیرجند

در دومین روز از ماه محرم کاروان نمادین نینوا در خیابان‌های شهر بیرجند به حرکت درآمد. این کاروان هر سال به همت هیأت محبان الزهرای بیرجند در روز دوم محرم که مصادف با ورود کاروان امام حسین (ع) به صحرای کربلاست در خیابانهای شهر به حرکت در می آید.
مدیر کاروان نینوا در حاشیه این مراسم در خیابان مدرس در حالیکه مردم در گوشه و کنار خیابان ایستاده بودند و از دیدن کاروان نمادین امام حسین (ع) اشک در چشمانشان حلقه زده بود هدف از برپایی این کاروان را دادن خبر آغاز ماه محرم و همچنین بیان مظلومیت امام حسین (ع) و یارانش عنوان کرد و گفت: امسال سیزدهمین سالی است که این کاروان در بیرجند به حرکت در می آید و حدود ۷ هیات محوری در شهر نیز با ما همکاری دارند.
هادی مساح اعضای کاروان را متشکل از علم دار، سقا، سواره نظام ، پیاده نظام ، اسفندگردان ،پرچم دار و طبل زن حدود ۱۵۰ نفر عنوان کرد و افزود: معمولا تا رسیدن عاشورا و تاسوعای حسینی هنوز شور و حال اینکه محرم شروع شده در شهر وجود ندارد بنابراین برای اینکه مردم بیشتر از این دهه استفاده کنند با راه انداختن کاروان نمادین نینوا ورود امام حسین (ع) به کربلا وآغازمحرم را اطلاع رسانی می کنیم.
وی با اشاره به پرچم هایی که به رنگ های مختلف در سطح کاروان با داشتن شعارهایی به اهتزار درآمده ، گفت: سعی شده برای مفهوم بخشی به کاروان از شعارهایی که در عزای امام حسین (ع) در زیارت ناحیه وارد شده که امام زمان (عج) در زمان ظهور آنها را به اهتزار درخواهند آورد مانند یالثارات الحسین ، من انتقام گیرنده خون حسینم و …. استفاده کنیم.
وی ادامه داد: استفاده از رنگ زرد در کاروان نیز به اقتباس از پرچم و زره جنگی زرد رنگی است که امام علی (ع) در زمان نبرد می پوشیدند و به نماد ۱۸ شهید قوم بنی هاشم که بعد از حادثه عاشورا سر بریده شدند نیز ۱۸ پرچم سبز با ذکر اسامی آنها در کاروان به اهتزاز درآمده است. مدیر کاروان نینوا به درج شعارهای توحیدی در پرچم های کاروان اشاره می کند و می گوید: در طول مسیر حرکت کاروان از آب معدنی و لیوان یک بار مصرف استفاده نمی شود و به نماد کاروان امام حسین (ع) و پیروی از قمر بنی هاشم از یک نفر بعنوان سقا برای رفع تشنگی کاروانیان استفاده می کنیم. مساح به نوای عزای کاروان که توسط گروه دمام زنی انجام می شود اشاره کرد و گفت: از سراسر استان برای شرکت در کاروان استقبال های زیادی صورت گرفته و ما سعی کرده ایم برای حفظ جذابیت این مراسم از روش های مختلف استفاده کنیم که تاکنون موفق هم بوده ایم. لازم به ذکر است کاروان نمادین نینوا از ساعت ۸ صبح روز گذشته با حضور در خیابان های اصلی شهر ، شروع ماه حزن و عزای حسینی را به گوش مردم رساندند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*