عملکرد کمیسیون ۱۰۰زیر ذره بین شورای شهر بیرجند

باید عملکرد کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری بیرجند درباره مصوبه هایی که تاکنون توسط شورای شهر ابلاغ شده مورد بررسی قرار گیرد.

جلسه شورای شهر بیرجند روز گذشته در حالی برگزار شد که هنوز خبری از معرفی شهردار نیست البته به گفته اعضا و رئیس شورا هنوز شورا در زمان قانونی خود به سر می برد و این زمان به آنها اجازه می دهد که گزینه های روی میزشان را با وسواس و تامل بیشتری انتخاب کنند . هر چند اعضا تمایلی برای گفت و گو در این باره با خبرنگاران نداشتند اما شنیده ها حاکی از آن است که قرار است گزینه جدیدی افزوده شود.

ابتدای این جلسه بحث نامه هایی بود که به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع شده است و اینکه تاکنون چه تعداد از این نامه ها مصوبه گرفته، اجرایی و یا در حال اجرا است.

دکتر حسنی صفت معتقد بود باید آن دسته از نامه هایی که به این کمیسیون ارجاع شده که در نهایت یا تخریب یا جلوگیری از ساخت و ساز در منطقه ای بوده است مورد بررسی قرار گیرد.

موضوع کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها از این قرار است«مالکانی که قصد تخریب و نوسازی بنای خود را دارند یا از ابتدا می‌خواهند بنایی را در زمینی احداث کنند ابتدا باید از شهرداری مجوز ساخت بگیرند، شهرداری بر اساس نقشه‌های ارائه‌شده و طرح بنایی که مالکان یا سازندگان ارائه می‌کنند، برای ساختمان‌ها مجوز ساخت صادر می‌کند و مالکان هم موظفند مطابق با مجوز صادر شده، بنای خود را احداث کنند اما اگر مالک یا سازنده از نقشه ابتدایی یا مجوز صادر شده تخطی کند، آن وقت هم شهرداری می‌تواند مانع ادامه ساخت و ساز شود و هم باید به تخلفات مالک در مرجع خاصی رسیدگی شود که این مرجع خاص در شهرها، کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و در خارج از محدوده شهرها کمیسیون ماده ۹۹ استانداری است.»

هر چند نمیتوان بدون اسناد و مدارک درباره عملکرد ی ماده ۱۰۰ شهرداری بیرجند سخنی گفت اما لازم به ذکر است که در روزنامه امروز خراسان جنوبی تاکنون گزارشاتی درباره تخلفات ساخت و ساز در شهر بیرجند به چاپ رسیده و در حالیکه تخلف محرز بوده است اقدام بازدارنده ای دیده نشده و یا آن ساخت و ساز با اعلام اینکه مجاز است ادامه پیدا کرده است. به هر حال نتیجه هر چه هست تعدد نامه های رسیده به شورای شهر بیرجند نشان می دهد در خصوص عملکرد این کمیسیون اعضای شورای شهر باید با تیزبینی وارد عمل شوند.

سخنان دکتر حسنی صفت هر چند با تکان های سر دیگر اعضای شورای شهر مواجه بود اما در این خصوص مصوبه ای صادر نشد و در نهایت بررسی بیشتر در این خصوص مد نظر قرار گرفت.

این عضو شورای شهر در حاشیه این جلسه به خبرنگار امروز خراسان جنوبی گفت: باید مشخص شود تاکنون چند پروژه که تخلف داشته و به این کمیسیون ارجاع شده از ادامه کارش جلوگیری شده و یا اگر نشده به چه علت بوده است!!!

در ادامه بررسی نامه های رسیده به شورای شهر بیرجند مشکلی درباره شهروندانی که زمین به سازمان راه و شهرسازی داده اند و معاوض آن به اندازه ۲۸٫۲۸ درصد درمحدوده شهر زمین دریافت کرده اند مطرح شد . چرا که در این بین حق شهرداری توسط دو طرف یعنی شهروندان و اداره کل راه و شهرسازی پرداخت نشده و نمی شود. بر اساس نظر شورا مقرر شد در این خصوص با اداره کل راه و شهرسازی مکاتبه شود به نحوی که شهروندان در این بین متضرر نشوند.

موضوع زمین هایی که در اصل در محدوده فضای سبز شهر بوده است اما مالکان اقدام به احداث تاسیسات شهری در آن مکان کرده اند مانند احداث پمپ بنزین مورد دیگری بود که با رای همه اعضای شورا مقرر شد در هر کجای شهر بیرجند که زمین برای فضای سبز در نظر گرفته شده است و به این شکل تغییر کاربری یافته در جای دیگر زمین برای این مهم به شهرداری داده شود تا از سرانه فضای سبز شهر کاسته نشود . البته نظر شورای شهر بر این بود که به طور کلی از چنین تغییر کاربری هایی که از سهم سرانه فضای سبز کم می شود جلوگیری شود.

ارجاع نامه مربوط به کوچه های بن بست که مالکان در انتهای کوچه اقدام به ایجاد بالکن کرده اند به کمیسیون ماده ۵ موضوع دیگری بود که مورد بررسی قرار گرفت.

در نامه های رسیده به شورای شهر بحث تجاری بودن آموزشگاه های رانندگی، دریافت زمین و مساعدت در دریافت بدهی باقیمانده از مالکی که در قسمت دیگری از شهر اقدام به احداث پاساژ کرده اما پارکینگ ندارد، حمایت شهرداری از ورزشکاران کم بینا و نابینا به شکل ارائه سرویس و یا سالن ورزشی در حد توان، عدم موافقت ایجاد بازارچه در حاشیه میدان ابوذر حتی به شکل موقت برای آن عده از بانوانی که تصمیم به ارائه کالاهای دست ساز خود داشتند و هماهنگی با بازارچه های شهرداری برای ارائه فضای مناسب به آنها و در نظر گرفتن مبلغی برای کمک به کاروان های پیاده به مشهد الرضا از دیگر مواردی بود که در این جلسه شورا به آن رسیدگی شد.

دیگر مصوبات شورا

همچنین در این جلسه مقرر شد سه راه بهشت متقین (از سمت میدانی که نماد زیارت عاشورا دارد به سمت بهشت متقین ) به نام سه راه امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شود. علاوه بر این فضای سبز روبروی موزه به نام بوستان مشاهیر ثبت شود و در پارک توحید بیرجند سردیس هایی از مشاهیر استان نصب شود. موضوع نامگذاری یک میدان به نام بانوان شهید نیز برای تصمیم گیری به کمیسیون نامگذاری شهرداری ارجاع شد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*