روزهای اعتراض

هرچه به روزهای پایانی عمر شورای چهارم نزدیک می شویم شتاب اعتراضات به عملکرد این مجموعه افزایش می یابد و این روزها به روزهای اعتراض به عملکرد شورا تبدیل شده است. اما مسئله اینجاست که در این سال ها چرا طرح هایی مانند طرح جامع مدیریت پسماند مورد توجه مسئولین قرار نگرفته است؟
اولین جلسه مدیریت پسماند شهرستان بیرجند در سال جاری در حالی برگزار شد و به موضوعاتی همچون طرح جامع مدیریت پسماند شهر بیرجند، بررسی علل عدم ایجاد سازمان مدیریت پسماند در شهرداری بیرجند و بررسی مدیریت پسماند در رستوران ها ومجتمع های خدماتی بین راهی؛ پرداخت که شاید باید یک دهه پیش مورد بررسی قرار می گرفت.
در این جلسه که با توجه به بر زمین ماندن برخی از مصوبات کارگروه استانی پسماند و سلامت و امنیت غذایی درمورد مدیریت پسماند شهر مرکز استان برگزار شد، معاون فنی حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اینکه طرح جامع مدیریت پسماند شهر بیرجند از سال ۸۶ مطرح بوده وقریب به ده سال از زمان طرح آن می گذرد ، گفت: در این فاصله زمانی شهرداری با داشتن مصوبات کارگروه شهرستانی موظف به انجام مطالعات بوده که هنوزنتیجه روشنی از آن ارائه نشده است .
درخواست به روز رسانی طرح مدیریت پسماند بعد از گذشت ۱۰ سال
اله پور باانتقاد ازطولانی شدن روند انجام مطالعات و با بیان اینکه شهرداری در فروردین ماه سال جاری دوباره درخواست بازنگری در طرح را داده ، افزود: بعد از گذشت ۱۰ سال شهرداری به رغم صرف هزینه ای برای مطالعات دوباره درخواست بازنگری کرده و این در حالی است که شهرداری با مشاور طرح بدون اینکه ایرادات را برطرف کند تسویه حساب و درحال حاضر  مشاور طرح نیز برای رفع ایرادات درخواست مبلغ جدیدی  کرده است .
مصوبه ای که مسئولان استانی اظهار بی اطلاعی کردند
معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند در ادامه با اشاره به قرارداد شهرداری با یک مشاور برای انجام مطالعات طرح جامع مدیریت پسماند شهر بیرجند ، خوسف وتعدادی از روستاهای حاشیه ای اذعان داشت: مطالعات طرح درنهایت براساس مستندات موجود به تایید استانی یعنی تایید محیط زیست رسیده ولی چون تایید شهرستانی را نداشته بعد از ارجاع به سازمان همیاری شهرداری ها برگشت خورده است.
طرح این مساله در کارگروه مورد انتقاد فرماندار و مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قرار گرفت و آنان اظهار داشتند هیچ مستنداتی مبنی بر تاییدیه استانی مطالعات طرح نداریم. خانزاد در ادامه با بیان اینکه  از زمان انجام مطالعات آیتم های مختلف تغییر کرده و باید دوباره مورد بازنگری قرار گیرد افزود: ازطرف دیگربا توجه به پرهزینه بودن اجرای طرح پیشنهاد می شود شهرهای خوسف ، مود و روستاهای حاشیه ای مانند چهکند ، امیر آباد ، حاجی اباد ، دستگرد و … نیز مورد مطالعه قرار گیرند تا هزینه ها تقسیم شود.
اطلاعات روشنی از قرارداد شهرداری با مشاور نداریم
معاون فرماندار بیرجند نیز بعد از طرح این مباحث درکارگروه با بیان اینکه اطلاعات روشنی از نحوه عملکرد شهرداری و انعقاد قرارداد با مشاور برای انجام مطالعات نداریم ، گفت: ما درنهایت متوجه نشدیم بعد از گذراندن جلسات متعدد قرارداد شهرداری در مورد مدیریت پسماند به کجا رسید . رونقی با بیان اینکه اگر مطالعات طرح مصوبه استانی دارد ما باید مطلع می بودیم ، افزود: این مسائل برای ما مبهم است و مشخص نیست که آیا با مشاور طرح بعد از اصلاح ایرادات تسویه حساب شده یا نه ؟
ارسال طرح به تهران بدون اخذ مصوبه استانی
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان نیز با بیان اینکه طرح بدون اخذ مصوبه استانی به تهران ارسال شده ، ادامه داد: ایراداتی که در کارگروه شهرستانی به طرح وارد آمده نیزدر گذشته رفع نشده است. معاون عمرانی فرمانداری بیرجند در ادامه خواستار بررسی موضوع و اعلام نقاطی که در طرح قرار خواهند گرفت جهت ارائه به کارگروه استانی پسماند ظرف ۱۰ روز آینده، شد و اذعان داشت: شهردار رقم قرارداد با مشاور قبلی و رقم مورد نیاز برای انجام مطالعات و اجرای طرح را در جلسه بعدی کارگروه ارائه کند. رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر بیرجند نیز در ادامه با اظهار بی اطلاعی از تسویه حساب شهرداری با مشاور طرح قبل از رفع ایرادات گفت: شهرداری هنوز به ما اعلام نظر نکرده است.
عدم تشکیل سازمان پسماند شهرداری به رغم مصوبه استانی
دستور بعدی جلسه کارگروه عدم تشکیل سازمان مدیریت پسماند شهرداری علارغم مصوبه ۲۶/۱۰/۹۰ کارگروه استانی بود و اینکه شورای شهر بیرجند متاسفانه در راستای اجرای این مصوبه در تاریخ ۱۷/۳/۹۳ فقط با تشکیل اداره پسماند موافقت کرده که همان اداره هم تشکیل نشده است.
تولید روزانه ۱۲۰ تن زباله در بیرجند
کار بنیادی درمدیریت پسماند نشده است
معاون فنی حفاظت محیط زیست استان با انتقاد از این موضوع و با اشاره به اهمیت راه اندازی سازمان پسماند در شهرداری گفت: این سازمان می تواند درآمد زا باشد چرا که روزانه در شهر بیرجند ۱۲۰ تن زباله تولید می شود.
ارتزاق ۱۰۰خانوار بیرجندی در شبانه روز از پسماند زباله گردی
اله پور با بیان اینکه تاکنون کار بنیادی در شهر بیرجند برای مدیریت پسماند نشده است ، ادامه داد:  معضل زباله گردی در بیرجند به حدی رسیده که در شبانه روز ۱۰۰ خانوار از ان ارتزاق می کنند ولی شهرداری از آن بعنوان یک عامل درآمدزایی استفاده نمی کند . مدیر کل حفاظت محیط زیست استان نیز با تاکید بر اینکه خواسته چند ساله درحوزه مدیریت پسماند شهر بیرجند به سرانجام نرسیده خواستار پیگیری موضوع شد .
شهرداری نباید چاق شود
نیک عضو شورای شهر بیرجند نیز با بیان اینکه راه اندازی سازمان جدید در شهرداری با توجه به اینکه در پرداخت حقوق کارمندان مشکل وجود دارد ، به صلاح نیست ؛افزود: مصوبه شورا مبنی بر تشکیل اداره پسماند توسط کمیته انطباق برگشت خورده است .
وی ادامه داد: ما معتقدیم شهرداری نباید با ایجاد سازمان ها چاق شود چرا که پرداخت هزینه پرسنلی در این مجموعه به یک باتلاق تبدیل شده و شهرداری گرفتار هزینه نیروی انسانی شده است. رونقی در ادامه خواستار تعیین تکلیف موضوع راه اندازی سازمان پسماند در کمیته استانی شد هم چنین در این جلسه مقرر شد گزارش وضعیت پسماند مجتمع های بین راهی شهرستان به جلسه بعدی کارگروه ارائه شود .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*