۱۳۵ زندانی چشم انتظار کمک نیکوکاران

جشن گلریزان آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد استان عصر روز شنبه بیستم خردادماه جاری در محل سالن امام علی (ع) مجموعه فرهنگی سپاه در خیابان پاسداران بیرجند برگزار می شود.
مدیرکل زندانهای استان در نشستی خبری که روز گذشته به همین مناسبت برگزار شد، هدف از برگزاری این جشن را کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد آبرومند و نیازمند ذکر کرد و گفت: امسال جشن گلریزان با هدف کمک به آزادسازی ۱۳۵ زندانی جرایم غیر عمد زندانهای استان که ۴ نفر آنان زن و مابقی مرد هستند و ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بدهی مالی دارند، برگزار می شود.
آسیب های سنگین در کمین خانواده های زندانیان و آسیب دیدگان
علی هاشمی با بیان اینکه ستاد دیه مردمی کشور سال ۶۹ به همت و دستور شهید اسداله لاجوردی رئیس وقت سازمان زندانهای کشور تأسیس و از سال ۷۶ ساختار جدیدی به عنوان موسسه ای خیریه و مردم نهاد به خود گرفت که در حال حاضر به نام ستاد مردمی کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد شامل ایراد صدمه بدنی یا قتل غیر عمد ناشی از تصادفات، حوادث کارگاهی، محکومیت های مالی از قبیل مهریه معقول و نفقه و نیز چک های بلا محل غیر کلاهبرداری فعال است و با جذب کمک خیرین اقدام به پرداخت دیه یا خون بها به اولیای دم و قربانیان حوادث غیر عمد در قالب پرداخت تسهیلات یا کمک های بلا عوض می نماید. البته برای محکومین مهریه کمک بلاعوض مطرح نیست. وی با اشاره به اینکه از تمامی اقشار اعم از زن و مرد، پیر و جوان، کارمند، کارگر، روحانی، دکتر و … در بین زندانیان جرایم غیر عمد مشاهده می شوند، اظهار داشت: آسیب هایی که متوجه این افراد و خانواده های آنان و نیز خانواده های آسیب دیده که بیرون از زندان هستند، می شود بسیار بسیار سنگین است و متأسفانه ۵۰ درصد فرزندان این خانواده ها چه آسیب دیده و چه آسیب رسان در نهایت وارد زندان ها می شوند و لذا هدف ستاد دیه مردمی کمک به خانواده های آسیب دیده و آسیب رسان است.
آزادی ۱۱۵ زندانی جرایم غیر عمد استان در سال ۹۵
به گفته وی در گذشته تعداد زندانیان آزاد شده در جشن گلریزان هر ساله حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر بود که در سال ۹۵ برای اولین بار تعداد آن ۳ رقمی شد و به ۱۱۵ نفر رسید و این توفیق به همت ستاد دیه مردمی کشور، کمک خیرین و از همه مهمتر گذشت شکات حاصل شد.
هاشمی تصریح کرد: سال گذشته ۲۱۰ پرونده زندانیان جرایم غیر عمد استان در ۳۲ جلسه مورد بررسی قرار گرفت در نهایت با کمک های جمع آوری شده در جشن گلریزان ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بدهی به شکات پرداخت گردید و شکات نیز ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان گذشت کردند و یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض نیز از ستاد دیه مردمی کشور گرفتیم و ۱۱۵ زندانی جرایم غیر عمد استان به این ترتیب آزاد و به آغوش خانواده هایشان بازگشتند.
اهمیت گذشت شاکیان در آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد
وی افزود: از آنجا که ستاد دیه مردمی در سطح کشور فقط به پرونده های زندانیان جرایم غیر عمد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان بدهی مالی ورود پیدا می کند لذا بحث گذشت شاکیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در حقیقت طبق قانون حداکثر تا ۵۰ درصد کمک بلاعوض برای هر پرونده اعمال می شود و مابقی بدهی از محل سهم آورده زندانی باید پرداخت گردد و لذا زندانی یا باید پول پرداخت مابقی بدهی را داشته باشد یا تسهیلات دریافت نماید یا گذشت شاکی را پیگیری کند.
مدیرکل زندانهای استان همچنین گفت: از اول شهریور ماه سال گذشته ساختار ستاد دیه مردمی از هیأت مدیره ای به هیأت امنایی تغییر یافت و هیأت امنای ستاد هر استان ۳ عضو ثابت متشکل از رئیس کل دادگستری، مدیرکل کمیته امداد و مدیرکل زندانها دارد و ۴ عضو دیگر هیأت امنا نیز از میان خیرین و معتمدین استان انتخاب می شوند که بدون چشمداشت و دریافت وجه هر هفته یک جلسه برای بررسی پرونده زندانیان جرایم غیرعمد برگزار می کنند و از آنجا بحث تحقیقات زمان بر است و باید به صورت دقیق انجام شود و از نظر مددکاران و افراد معتمد که زندانیان را می شناسند نیز استفاده می شود.
هدف ما جذب کمک های مردمی و حتی کمک های اندک است
وی افزود: با توجه به خشکسالی ها و مشکلات اقتصادی در استان هدف ما در ستاد مردمی دیه خراسان جنوبی مشارکت حداکثری تمامی مردم حتی با جذب کمک های اندک و حتی ۱۰۰۰ تومان آنان است و ستاد دیه استان با جذب کمک های مردمی از ابتدای سال جاری زمینه آزادی ۱۹ زندانی جرایم غیر عمد زندانهای استان شامل ۱۵ زندانی بدهی مالی، ۲ زندانی مهریه و ۲ زندانی نفقه مجموع بدهی مالی یک میلیارد و ۱۶۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را با اخذ ۴۳۰ میلیون تومان گذشت شاکیان فراهم نموده است.
وی با بیان اینکه تعداد ۱۵ انجمن حمایتی در استان ۱۳۰۰ خانواده آسیب رسان و آسیب پذیر را در بحث جرایم غیر عمد تحت پوشش دارند، افزود: این خانواده ها ۲۶۰۰ فرزند دارند که تعدادشان به اندازه جمعیت ۱۰ مدرسه ۲۵۰ نفری است که اگر به آنان توجه و رسیدگی نشود در نهایت دچار آسیب شده و چه بسا که تعدادی از آنان روانه زندانها شوند.
نهضت قرآن آموزی، ابتکار اداره کل زندانهای استان
هاشمی در ادامه به برخی اقدامات فرهنگی، تربیتی در سطح زندانهای استان اشاره کرد و گفت: ۲۵ روحانی برای برگزاری نماز جماعت در زندانهای استان در سه وعده استخدام شده اند و در سال گذشته از حیث برگزاری نماز جماعت در زندانها در بین استان های کشور مقام اول را کسب کردیم. علاوه بر این طرح نهضت قرآن آموزی نیز در زندانهای استان به اجرا در آمده که به عنوان یک اقدام ابتکاری فرهنگی مطرح است و طبق آن چنانچه هر زندانی یا اعضای خانواده وی موفق به حفظ ۳ صفحه از قرآن کریم می شد یک روز مرخصی تشویقی از طرف مقام قضایی برای آنان در نظر می گرفتند که امسال مدت این مرخصی به ۲ روز افزایش یافته است. با انجام این اقدامات تعداد حافظان یک جزء یا کل قرآن کریم در زندان مرکزی بیرجند از ۷۰ نفر در گذشته به ۸۵۰ نفر در حال حاضر رسیده است. ضمن اینکه در بین خانواده های زندانیان نیز ۲۵۰ نفر از یک جزء تا کل قرآن را حفظ کرده اند.
راه آموزش و ادامه تحصیل در زندانهای استان باز است
به گفته هاشمی، در مرکز یاددهی و یادگیری زندان مرکزی بیرجند ۱۲۵ نفر و در کل استان ۲۳۰ نفر سواد آموز درحال طی دوره سواد آموزی هستند. در مقطع دبیرستان در سال ۹۵، ۱۲۰ دانش آموز داشتیم که ۱۱ نفر موفق به اخذ دیپلم در رشته های جوشکاری، برق، خیاطی مردانه و تعمیر خودرو شده اند. تعداد ۳۳ نفر نیز دوره پنجم ابتدایی را پشت سر گذاشته و وارد مراحل بعدی آموزشی شده اند. تعداد ۳ نفر نیز در دانشگاه پیام نور تحصیل می کنند و راه برای آموزش و ادامه تحصیل زندانیان باز است. در زمینه اشتغال و حرفه آموزی نیز با همکاری فنی و حرفه ای، جهاد کشاورزی و صنایع دستی در سال ۹۵ تعداد ۱۲۴ دوره آموزشی در زندانهای استان برگزار شد که ۲۹۴۰ نفر زندانی در این دوره ها ثبت نام کرده اند و ۲۶۱۷ نفر در آزمون شرکت و ۲۵۶۳ نفر به عنوان شرکت کننده قطعی در دوره ها حضور پیدا کرده و از مدارک استاندارد فنی و حرفه ای استفاده نموده اند.
هاشمی در ادامه گفت: با وجود تمامی این اقدامات سعی ما این است که هیچکس حتی یک روز در زندان نباشد زیرا در مورد حبس های طولانی مدت معمولا خانواده های زندانیان با مشکلات طلاق و فساد اخلاقی روبرو می شوند که تبعات آن متوجه خودشان و جامعه است.
وی تصریح کرد: در سالهای گذشته جشن گلریزان با مشارکت ستاد مردمی دیه استان برگزار می شد که امسال به صورت مستقل این جشن را برگزار خواهیم کرد.
شماره حساب های کمک
به ستاد دیه مردمی استان اعلام شد
مدیر نمایندگی ستاد دیه مردمی خراسان جنوبی شماره حساب های بانکی برای واریز کمک های مردمی به جشن گلریزان آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد استان را اعلام کرد.علی اکبر خویی گفت: شماره حساب های ستاد دیه مردمی استان شامل شماره حساب ۰۱۰۶۳۴۱۹۷۵۰۰۶ بانک ملی شعبه طالقانی- شماره ۴۶۴۰۹۵۸۱۸ بانک ملت وشماره حساب ۰۱۰۶۲۹۴۶۵۲۰۰۸ بانک صادرات می باشد. ضمن اینکه از طریق تلفن همراه نیز می توان با شماره گیری کد #۷۷۷۷۰۵۶*۷۸۰* نسبت به واریز کمک ها اقدام کرد.
لزوم توجه به ضمانت های بانکی
وی ضمن تاکید بر لزوم رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی مردم برای پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار و جبران ناپذیر، افزود: استفاده از کمربند و کلاه ایمنی، بیمه خودرو، عدم استفاده از تلفن همراه حین رانندگی و رعایت سرعت مجاز از نکاتی است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد. در بحث معاملات مشاغل آزاد نیز حتما باید قبل از ورود به اینگونه معاملات شناخت لازم را داشته باشیم تا دچار مشکل نشویم، علاوه بر این ها دربحث ضامن شدن در بانک ها نیز باید بسیار دقت شود.
خویی با بیان اینکه آزادسازی زندانیان فرایند خاص خود را دارد، گفت: تا سال ۹۴ ستاد مردمی دیه به هر فردی که حکم جلب می گرفت کمک می کرد اما با مشاهده برخی موارد تخلف و سوء استفاده، شکل کار عوض شد. درحال حاضر هر زندانی جرم غیرعمد باید تقاضای کمک ارائه دهد و فرم مربوط را تکمیل نماید و فرم به تایید رئیس زندان برسد و به ستاد ارسال گردد و در چرخه تحقیق میدانی قرار گیرد تا نیازمند بودن فرد محرز شود و در این صورت ما پیگیر اخذ رضایت از شاکی و ارسال پرونده تایید شده به تهران می شویم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*