پرونده الکترونیک سلامت در انتظار مردم

بیماری‌های غیرواگیر همچون بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، فشارخون بالا و… متاسفانه بدون آن که متوجه دامنه وسیع خطرات ناشی از آنها باشیم آنچنان زندگیمان را تحت تاثیر قرار می‌دهند که نمی‌توانید تصورش را بکنید. بی‌دلیل نیست که این بیماری‌ها ۷۵ درصد علل مرگ‌ومیر را به خود اختصاص داده‌اند. بعلاوه کنترل و پیشگیری از این بیماری‌ها بدون تغییر شیوه زندگی آن هم برای همیشه ممکن نخواهد بود. یعنی تغییر عادات غذایی، پیاده کردن برنامه‌های ورزشی منظم در زندگی، ترک سیگار، مصرف نکردن مشروبات الکلی و از همه سخت‌تر دوری از عوامل استرس‌زا که درگیر و دار دغدغه‌های زندگی شهری امروز و بخصوص در جامعه ما که عواملی چون مشکلات اقتصادی، پایین بودن سطح درآمدها و ترافیک و آلودگی هوا هم به عنوان عوامل تنش‌زا بر بدنه زندگی افراد تحمیل شده‌اند، کاری بس مشکل و برای بسیاری حتی غیرممکن است.
بیماری های قلبی عروقی۴۶ درصد علل مرگ و میر
مسئول بیماری های مرکز بهداشت شهرستان بیرجند در کارگروه سلامت وامنیت غذایی با ارائه آماری از وضعیت ابتلای بیماری های غیر واگیر در کشور که به گفته خودش این آمار متوسط تمامی استان های کشور می باشد ، ۷۵ درصد علل مرگ و میر را بیماری های غیر واگیر عنوان کرد و گفت:۴۶ درصد علل مرگ ومیر بیماری های قلبی عروقی، ۲ درصد دیابت، ۴درصد بیماری های تنفسی، ۱۳ درصد بیماری های سرطانی و ۱۱ درصد سایر بیماری هاست.
پایگاه های سلامت و مراکز بهداشت درانتظار مراجعه میانسالان
فاروقی از کم تحرکی ، رژیم غذایی ناسالم، مصرف دخانیات و دیابت بعنوان عوامل اصلی بیماری هایاد کرد و افزود:پیشگیری از بیماری های غیر واگیر جزو اولویت های وزارت بهداشت قرار گرفته و از حدوددو سال گذشته طرح پرونده الکترونیک سلامت برای گروه سنی میانسال از ۳۰ تا۷۴ سال در دستور کار است .وی با بیان اینکه انتظار می رود این گروه سنی در نقاط شهری وروستایی برای انجام آزمایشات لازم که بصورت رایگان انجام می شود به مراکز بهداشتی و پایگاه های سلامت مراجعه  کنند، گفت: افراد بعد از مراجعه به مراکز ،چکاپ کامل می شوند ودرصورت نیاز به پزشک متخصص یا برای تکمیل آزمایشات به مراکز آزمایشگاهی معرفی می شوند و برایشان پرونده الکترونیک سلامت تشکیل می شود.
زیرساخت های آزمایشگاهی مراکز افزایش می یابند
وی با بیان اینکه استقبال میانسالان از این طرح زیاد خوب نبوده ، افزود: درحال حاضر بدنبال فراهم کردن شرایطی هستیم که زیر ساخت های آزمایشگاهی بیشتر در این مراکز فراهم شود و تاکنون رایزنی هایی را هم داشته ایم.فاروقی عنوان کرد:دسترسی پزشک معالج به اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت برای تکمیل مراحل درمانی فراهم است .
عدم استقبال میانسالان در تشکیل پرونده الکترونیک سلامت
رئیس مرکزبهداشت شهرستان بیرجند نیز با انتقاد ازعدم استقبال میانسالان از این طرح به رغم اینکه این گروه سنی بیشتر در معرض بیماریهای غیر واگیر هستند، به خبرنگار ماگفت: با توجه به اینکه خدمات در مراکز بهداشتی برای این طرح رایگان است انتظار می رود گروه سنی هدف استقبال بیشتری داشته باشند.
دکتر مشایخی جم افزود: درحال حاضر بیماری های واگیر مهار شده و باتوجه به گسترش بیماری های غیر واگیر پیشگیری از آن در  اولویت وزارت بهداشت قرار گرفته است .
وی ادامه داد: افرادی که در این گروه سنی هستند معمولا والدین وسرپرستان خانوار هستند که تامین سلامت آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.وی با بیان اینکه مراجعه به مراکز بهداشتی خیلی پایین است که این مساله نگران کننده می باشد، اذعان داشت: برای ترغیب این گروه سنی،  دانشگاه علوم پزشکی طی نامه ای از استانداری خواسته با دو ساعت پاس کارمندان برای مراجعه به مراکز بهداشتی و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت موافقت کند.
۳۰ درصد جمعیت میانسال استان پرونده الکترونیک سلامت دارند
مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان بیرجندنیز به خبرنگار ماگفت: استقبال خوبی از طرح در استان صورت نگرفته که نیاز است رسانه ها اطلاع رسانی بیشتری در این زمینه داشته باشند.کربلائیان افزود: به نظر ۳۰درصدجمعیت میانسال استان تاکنون پرونده الکترونیک سلامت دریافت کرده اندکه طی دو سال رقم پایینی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*