خراسان جنوبی میزبان نمایشگاه سراسری صنایع دستی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از فروش۵۷۲میلیون تومانی صنایع دستی در ایام نوروز ۹۶ خبر داد و گفت: در سال گذشته مبلغ ۴۱۳ هزار ۷۰۲ دلار صادرات صنایع دستی از خراسان جنوبی به کشورهای مختلف صورت گرفته است.
حسن رمضانی در نشست مطبوعاتی به مناسبت روز جهانی صنایع دستی و آغاز هفته صنایع دستی ، اظهار کرد: در زمینه صنایع دستی در استان خراسان جنوبی طی یک سال گذشته اقدامات مطلوب و اثر بخشی انجام شده است. وی با اشاره به عملکرد یک ساله این اداره در حوزه صنایع دستی ، افزود: در این مدت بازارچه های صنایع دستی راه اندازی شده است. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: با کمک شهرداری و شورای شهر شهرستان سرایان شاهد بهره برداری از بازارچه صنایع دستی در ایام نوروز در شهرستان سرایان بوده ایم که این بازارچه در اختیار هنرمندان و صنعتگران این حوزه در سرایان قرار گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین در طبس که یکی از مبادی ورودی گردشگر به استان محسوب می شود با پیگیری های صورت گرفته و همکاری شهرداری و شورای شهر طبس مکان سردر باغ گلشن طبس که در گذشته مکانی بلااستفاده بود یک طبقه آن به موزه و طبقه دیگر آن نیز به بازارچه صنایع دستی این شهرستان اختصاص پیدا کرده است. رمضانی با بیان اینکه در شهرستان خضری کلنگ ایجاد بازارچه صنایع دستی زده شد؛ عنوان کرد: مبلغ۱۰۰ مییون تومان اعتبار به این مجموعه تخصیص یافته است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه بازارچه صنایع دستی فردوس نیز اساس کار آن ادامه دارد و امیدواریم تا پایان امسال به بهره برداری برسد، گفت: در سایر شهرستان های استان نیز مانند منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قائن بازارچه صنایع دستی با ۶ غرفه در اختیار هنرمندان جهت معرفی تولیدات و صنایع دستی استان قرار گرفته است. وی افزود: همچنین اداره بازارچه دائمی صنایع دستی باغ عمارت اکبریه بیرجند به هنرمندان واگذار شده است تا درآمد اقتصادی برای خودشان به دنبال داشته باشد.
به گفته رمضانی در زمینه حمایت از کارگاه های تولیدی امسال نیز از کارگاه رنگرزی شرکت رومینان از روستای روم توابع شهرستان قاینات ۵۰ میلیون تومان میراث فرهنگی استان اعتبار برای خرید تجهیزات مناسب و برگزاری کلاس های آموزشی هزینه کرده است تا تولیدات در بخش جاجیم همه از رنگ های طبیعی استفاده شود و هم جزو مزیت های این صنایع دستی در منطقه محسوب گردد.
رمضانی با اشاره به اینکه طی یک سال اخیر در استان شاهد دومین نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی در خراسان جنوبی بوده ایم، افزود: خوشبختانه با برگزاری با کیفیت و مناسب این نمایشگاه منطقه ای در استان آذرماه امسال استان خراسان جنوبی شاهد میزبانی نمایشگاه سراسری صنایع دستی با حضور هم استانی های کشور خواهد بود.مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: امسال نیز ۹۵ میلیون تومان اعتبار در راستای هزینه ایجاد مرکز آموزشی صنایع دستی سربیشه با پیشرفت فیزیکی مناسبی در مراحل نهایی آن است و در شهرستان سرایان مرکز آموزشی صنایع دستی در دست ساخت است که با توجه به تخصیص اعتبارات روند ساخت آن با کندی روبه رو است که امیدواریم با اختصاص اعتبار شاهد راه اندازی این مرکز در شهرستان سرایان باشیم. رمضانی گفت: در حوزه عروسک ها که در ردیف تولیدات صنایع دستی عشایر غیور و قهرمان ما هستند در منطقه تاج میره استان هم ثبت ملی و هم شناخته شده است که در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده و در این راستا موزه عروسک ها به عنوان دومین موزه عروسک ها در کشور در محل باغ عمارت اکبریه در کشور راه اندازی شده است.
وی با اشاره به افزایش فروش صنایع دستی استان نسبت به ۴ سال گذشته، عنوان کرد:  فروش صنایع دستی استان در ایام نوروز سال ۹۳ به میزان ۱۹۰ میلیون تومان بوده است که در نوروز امسال به ۵۷۲ میلیون تومان رسیده است که نشان می دهد در حوزه معرفی صنایع دستی و عرضه آن استان خراسان جنوبی موفق عمل کرده است.

رمضانی با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برخی از روستا ها و شهرهای کشور با توجه به فعالیت آن ها در حوزه و بخش از صنایع دتی نشان ملی اهداء می کند ، گفت: در استان خراسان جنوبی روستای خراشاد به عنوان روستای پارچه بافی و حوله بافی ثبت ملی شده است
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: طرح دیگری که سازمان میراث فرهنگی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی دنبال می کند توجه به روستاهاف ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در روستاها است که به همین جهت ۷۶ روستا  با توجه به ظرفیت های آن ها در سطح کشور شناسایی شده و با تخصیص اعتبار از امکانات این روستا به نحوه احسن در راستای اشتغال زایی و ایجاد شغل استفاده شود که در استان خراسان جنوبی دو روستا نای بند در حوزه شهرستان طبس و روستا خور در حوزه شهرستان خوسف ظفیت های آن شناسایی و مشخص شده اند.
وی افزود: روستا خور با توجه به فعال بودن در سه زمینه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ظرفیت مناسبی از لحاظ بافت تاریخی و معادن سنگ تزئنی برخوردار است که در این راستا حوزه صنایع دستی با ایجاد کارگاه بزرگ آموزش و تولید سنگ های تزئینی با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان هم به مردم و جوانان این روستا آموزش و شیوه های بازاریابی و بسته بندی  را ارائه می دهد تا هم از بهرمندی از این نعمت در زمینه اشتغال زایی و رونق اقتصادی در روستا استفاده شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: در روستا خور همچنین در بخش میراث فرهنگی ۴ خانه مشارکتی با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان بلاعوض در حال مرمت و بازسازی است و با پیگیری و اقدامات انجام شده نیز ۳۰۰میلیون تومان دیگر برای ۶  خانه دیگر در خور هزینه شود تا امکان و اقامت های بومی گردی در راستای جذابت های این منطقه نیز محیاء شود.
رمضانی تصریح کرد: در روستای نای بند طبس نیز بافت تاریخی این روستا با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با الگو تاریخی در حال ساماندهی و بازسازی است و یک باب اقامتگاه بومی گردی در روستا ساخته شده و طی دو ماه اینده برای افتتاح آماده می شود.
وی افزود: روستای نای بند طبس نیز در بخش حصیر بافی جزء مشاغل قدیمی این روستا محسوب می شود که ۴۰ میلیون تومان اعتبار برای احداث مرکز اموزشی صنایع دستی در این منطقه فراهم شده تا با تجهیز آن هنرمندان و صنعتگران ضمن آموزش این صنایع دستی را به نسل های جوان منتقل کنند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه از ابتدا امسال تاکنون ۲۵۰ نفر اشتغال نیز در حوزه صنایع دستی استان اشتغال پیدا کرده اند، افزود: تاکنون ۲۶ فقره تسهیلات قرض الحسنه با مبلغ یک میلیارد تومان از طریق مجوزه های پشتیبان به کارگاه های تولیدی در زمینه صنایع دستی پرداخت شده است.
افزایش اعتبارات صنایع دستی خراسان جنوبی
عباسزاده معاون صنایع دستی اداره کل  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی به حوزه صنایع دستی استان اختصاص پیدا کرده است، گفت: از ابتدا امسال نیز تاکنون ۱۸۰ میلیون تومان اعتبار در حوزه صنایع دستی استان اختصاص و جذب گردیده است.
به گفته وی:تاکنون بیش از ۴ هزار نفر در صناییع دستی در سامانه میراث فرهنگی استان ثبت اطلاعات شده اند و این ۱۰۰ درصد صنعتگران استان ما را شامل نمی شود.
وی با اشاره به تعدا بیمه شدگان صنایع دستی در استان، افزود: متاسفانه صنایع دستی تحت عنوان صنایع دستی و قالیبافی مطرح است که بیشترین سهم را در استان ما قالیبافان به خود اختصاص داده اند که سهم صنایع دستی ما در استان ۵۲۰ نفر بیمه شده در استان بوده که در حال حاضر به۲۲۰ نفر رسیده است که با ریزش مواجه بوده است.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در زمینه صادرات صنایع دستی استان در سال گذشته، افزود: ۴۱۳ هزار و ۸۰۲دلار صادرات صنایع دستی استان  در سال گذشته بوده است که بیشترین صادرات انجام شده در مربوط به گلیم، جاجیم و حوله بوده است.
عباس زاده بیان کرد: از جمله برنامه های سال ۹۶ حوزه صنایع دستی اولویت با حوزه پارچه بافی سنتی، گوهر تراشی و توجه به سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی خواهد بود.
وی با اشاره به برنامه هفته صنایع دستی در استان، اعنوان: برگزاری کارگاه های آموزشی پست الکترونیک در خصوص بازاریابی محصولات صنایع دستی، تجلیل از هنرمندان مشارکت کننده در نمایشگاه قران خراسان جنوبی، راه اندازی بازارچه های عرضه و فروش محصولات صنایع دستی، دیدار صنعتگران با امام جمعه و فرمانداران شهرستان هاراه اندازی کارگاه های مختلف در شهرستان ها از جمله برنامه این هفته خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*