تجارتی که زندگی خیلی ها را متحول کرد!

امروز خراسان جنوبی- سعیده ساجدی نیا

«اگر می خواهید متفاوت کار کنید و متفاوت زندگی کنید؛ اگر می خواهید کمکی به اقتصاد کشور و وضعیت اشتغال کنید؛ اگر می خواهیدریسک شغلی خود را پایین بیاورید؛ اگر می خواهید به آزادی مالی برسید؛اگر می خواهید به رشد شخصیتی قابل توجهی دست یابید؛ اگر می خواهید ازمشاغل سنتی تکراری و روزمرگی ها کناره گیری کنید؛ اگر درآمد پشت میزنشینی و کارمندی دیگر جوابگوی هزینه های روتین ماهانه زندگی و همسر و فرزندانتان نیست؛ اگر می خواهید خودتان رئیس خودتان باشید و آقابالاسر نداشته باشید؛ اگر می خواهید با داشتن یک درآمد تمام وقت بدون دغدغه زندگی کنید و در نهایت اگر می خواهید یک زندگی هیجان انگیز را تجربه کنید و فرصت خوب زیستن را از دست ندهید، به بازاریابی شبکه ای آری بگویید!!»
اینها بخشی از عبارات تأکیدی است که در زمان آشنایی با اصول بازاریابی شبکه ای و در واقع در جریان پرزنت شدن و پس از آن ورود به بازار کار و رفتن به جلسات و همایش ها، زیاد شنیده و مطرح می شود تا جایی که با مطالعه و متوجه شدن زیر و بم کار، یا خودتان بطور کامل ایمان می آورید و یا برای همیشه با بزرگترین تجارت پول ساز زمانه ما خداحافظی می کنید!
امروزه مردم سراسر دنیا به داشتن “شغل خانگی” و این که صاحب کار و کارفرمای خودشان باشند، تمایل پیدا کرده اند و به این نکته پی برده اند که برای رسیدن به موفقیت در زندگی باید صاحب کار خودمان باشیم و به این ترتیب مواردی از جمله این که «کجا کار می کنید؟، با چه کسی کار می کنید؟ چطور و چگونه کار می کنید؟ و درآمدتان چقدر باشد؟» در کنترلمان است!
بر اساس تحقیقات صورت گرفته، تنها یک درصد از افراد دنیا، ثروتمند و ۷۴درصد آنها صاحب شغل خودشان هستند و به باور کارشناسان اقتصادی، داشتن کاری که از آن خود فرد باشد تنها راهی است که فرد می تواند شرایط را به کنترل خویش دربیاورد تا بوسیله آن از لحاظ مالی به موفقیت برسد.
ریچارد کوک در کتاب “رموز موفقیت در بازاریابی شبکه ای”، بهترین روش ایجاد شغل خانگی را بازاریابی شبکه ای می داند؛ تجارتی که قدمت ۵۰ساله دارد و در ۱۲۵ کشور دنیا رواج دارد، بطوری که تنها در آمریکا، بیش از ۱۶میلیون نفر یعنی ۵درصد جمعیت این کشور به آن مشغول هستند.
به گفته ریچارد کوک که حاصل ۱۰سال تجربه فعالیت مداوم در زمینه تجارت بازاریابی شبکه ای را به رشته تحریر آورده تا از این طریق تجارب و دانشی که در این زمینه کسب کرده را به اشتراک بگذارد،هر هفته، ۱۵۰ هزار نفر در سراسر دنیا به این تجارت بی نظیر که زندگی بسیاری را متحول کرده است، روی می آورند!
آمار نرخ بیکاری در جمعیت جوان کشورنشان می‌دهد: ۵۷ درصد بیکاران در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قراردارند که بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را شامل می شوند و به این ترتیب نرخ بیکاری در این گروه سنی، از ۲۳٫۳درصد در سال ۹۴، به ۹/۲۵ درصد افزایش یافته است..
طی چند سال اخیر به غیر از نیروی انباشته بیکار که در جست وجوی کار هستند، سالانه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نیروی کار جدید به سن کار می‌رسند و به متقاضیان شغل اضافه می‌شوند و به این ترتیب در چنین شرایطی باید علاوه بر ایجاد ظرفیت‌های اشتغال برای نیروی انباشته بیکار از سال‌های گذشته، برای ورودی‌های جدید بازار کار نیز بدنبال اشتغال زایی بود!
چه باید کرد و چه راهکار اقتصادی و فوری می توان اتخاذ کرد؟! این پرسش کلیدی و مهمی است که یافتن پاسخ منطقی و اصولی برای آن از حساسیت و اهمیت ویژه ای برخوردار است.
به گفته یک مقام مسئول قانونمند شدن و ضابطه دار شدن فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای و نظارت مستمر بر فعالیت آنها را می توان مهمترین مزیت بوجود آمده در مقایسه با گذشته بدانیم.
احسان اصولی که همزمان دانشجوی مقطع دکتری مدیریت حرفه ای کسب و کاردر دانشگاه فردوسی مشهد هست، کمک به اقتصاد ملی، جلوگیری از خروج ارز از کشور، حذف واسطه ها در فروش کالاها و حمایت ازتولیدات داخلی را از جمله مزیت های ساماندهی شرکت های بازاریابی شبکه ای در قالب قانون نظام صنفی و آیین نامه مرتبط با آن عنوان می کند
اگرچه وی، چالش ها و مشکلاتی نیز پیش روی فعالیت بازاریابی شبکه ای برمی شمارد که آنها را به دو بخش تقسیم کرده و می گوید:یک چالش متوجه خود سازمان شرکت های بازاریابی شبکه ای است که اگر نتوانند براساس هدف اصلی تشکیل این شرکت ها یعنی کمک به تولید ملی و حذف واسطه ها عمل و چارچوب های تعریف شده در قانون و آیین نامه ها را رعایت کنند، خیلی زود با مشکلاتی مواجه خواهند شد که کنترل و خروج از این مشکلات به آسانی نیست!
این کارشناس ارشد معتقد است: جذب تعداد زیادی بازاریاب با سودای کسب درآمدهای بالا در مدت زمانی کوتاه و با کمترین تلاش، سطحی از توقع را در افراد ایجاد می کند که پاسخ به آنها شاید در مقطعی اززمان امکانپذیر نباشد و این درحالیست که براساس آیین نامه نظارتی، هرگونه تبلیغات اغواگرایانه در این شرکت ها از مصادیق تخلف محسوب می شود! به باور کارشناسان اقتصادی، نوع دوم چالش ها مربوط به فعالیت این نوع شرکت ها برای جامعه و اقتصاد کشور و فعالان اقتصادی است که اگر در تبلیغ و ترویج این نوع فعالیت و کسب و کار افراط شود، شاهد بر هم خوردن توازن اقتصادی، بخصوص در حوزه تجارت داخلی و بطورمشخص، اصناف و کسبه خواهیم بود که منجر به نارضایتی بخش بزرگی از فعالان اقتصادی کشور می شود.
بوجود آمدن احساس به مخاطره افتادن مشاغل سنتی یکی از چالش هایی است که فعالیت این شرکت ها می تواند بوجود بیاورد و بنظر می رسد برای جلوگیری از بروزمشکلات و چالش هایی از این دست می بایست در صدور مجوز فعالیت این نوع شرکت ها محدودیت هایی در نظر گرفت و حد توقفی برای صدور و حتی گسترش آن در داخل کشور در نظر گرفت و ازسوی دیگر زمینه حضور و فعالیت این شرکت ها را در کشورهای دیگر بویژه کشورهای همجوار فراهم آورد؛ این راهکاری است که این مقام مسئول به آن اشاره می کند!
براساس آخرین آمارهای منتشرشده، در حال حاضر ۹۶میلیون نفر در دنیا به حرفه بازاریابی شبکه ای یا نتورک روی آورده اند که ۸۲درصد آنها نسبت به این انتخاب و نتایج و اهداف بدست آمده ابراز رضایت کرده اند.