ایمنی راه های استان در گردنه تامین اعتبار

معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: سال گذشته برای احداث بزرگراه در محورهای بیرجند-قاین و فردوس- دیهوک ۲۸ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشتیم که در سال جاری این رقم به ۲۲ میلیارد تومان تقلیل یافته است.رضا رجبی در گفت وگو با خبرنگار ما در تشریح وضعیت فعلی احداث باند دوم درجاده های استان اذعان  داشت:این کاهش اعتبار براساس مصوبه وزارت خانه و کاهش ۳۰ درصدی اعتبارات  حوزه راه و تزریق آن به بخش ریلی کشور اتفاق افتاده است.وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ کیلومتر از پروژه بیرجند-قاین آسفالت و آماده بهره برداری است، افزود: اداره راه در سال ها گذشته که راهداری از آن تفکیک نشده بود با یک تعامل دو طرفه بعد از اتمام پروژه ها اقدامات لازم برای تامین نکات ایمنی مسیر مانند تهیه گاردریل و نصب تابلو وعلائم ترافیکی را انجام می داده که در حال حاضر با تفکیک این دو مجموعه اداره راه باید پروژه را ۱۰۰ درصد آماده بهره برداری تحویل دهد .
تامین ایمنی هرکیلومترراه ۲۰۰ میلیون اعتبار می طلبد
وی ادامه داد: هر قطعه که آماده بهره برداری می شود بطور معمول سه تا ۴کیلومتر است که هر کیلومتر حداقل به اعتبار ۲۰۰میلیون تومانی برای تامین نکات ایمنی نیاز دارد.
وی با اشاره به برگزاری جلسه ای با حضور سرپرست معاونت عمرانی استانداری در این زمینه گفت: در این جلسه تاکید شد حداقل نکات ایمنی محورهای آماده بهره برداری تامین شود تا بعد از گشایش اعتباری بطور کامل نواقص رفع شود که در همین راستا صورت جلسه ای هم تنظیم شده است.
وی افزود: در محور بیرجند قاین ۵/۴ کیلومتر از گردنه ثمن شاهی تا مسجدحضرت فاطمه (س)  و۱۷ کیلومتر از پمپ بنزین قاین تا رستوران کافه مهر آماده بهره برداری است که باید علائم ایمنی آنها تامین شود.
تامین اعتبار پروژه بیرجند- قاین از طریق اسناد خزانه
وی با بیان اینکه خرید تجهیزات مورد نیاز برای تامین نکات ایمنی جاده ها معمولا نقدی صورت می گیرد و پیمانکار توان تامین آن را ندارد، اذعان داشت: سال گذشته نیز اعتبار نقدی برای این پروژه ها نداشته ایم و از اسناد خزانه استفاده شده که از دی ماه سال گذشته نیز اعتباری نداشته ایم.
طلب ۲۸ میلیاردی پیمانکاران پروژه بیرجند- قاین
معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه سه پیمانکار پروژه بیرجند- قاین حدود ۲۸ میلیارد تومان طلبکارند، ادامه داد: براساس شنیده ها اینگونه عنوان شده که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اعلام کرده تعهدات دولت از محل اسناد خزانه تا پایان سال ۹۵ پرداخت می شود.
پیشرفت پروژه دوبانده کردن راه ها
 در گرو پرداخت اسناد خزانه
رجبی تصریح کرد: در صورت پرداخت  تعهدات دولت ازمحل اسنادخزانه پروژه دوبانده کردن جاده های استان تا پایان سال ۹۶ به پیشرفت های قابل قبولی خواهد رسید چون اگر ۳۰ درصد هزینه کرد پیمانکاران پرداخت شود آن ها قادر خواهند بود پروژه را ادامه دهند. وی با بیان اینکه تاکنون ۵/۳۳ کیلومتر از پروژه محور بیرجند -قاین دوبانده شده است افزود: درصورت عملیاتی شدن تعهدات دولت از محل اسناد خزانه قادریم تا پایان سال این میزان را به ۹۰ کیلومتر افزایش داده که در این صورت فقط ۲۷ کیلومتر از محور بیرجند- قاین باقی می ماند که در سال۹۷ عملیاتی خواهد شد.
۵۰ کیلومتر ازمحور دیهوک- راور
آماده بهره برداری تا پایان سال
وی در مورد پروژه محور دیهوک- راور بابیان اینکه ۴۴ تا ۵۰ کیلومتر از مسیر آماده آسفالت است، گفت: تا پایان سال در صورت تامین اسناد خزانه این میزان از مسیر زیر بار ترافیک خواهد رفت.
وی افزود: از محور طبس-یزد ۶ کیلومتر، طبس- اصفهان نیز۱۷ کیلومتر، قاین کالشور ۱۰ کیلومتر، حاجی آباد- شاهرخت ۱۰ کیلومتر، روم-آفریز ۱۰ کیلومتر و محور بیرجند- نهبندان ۲۵ کیلومتر تا پایان سال بشرط تامین اسناد خزانه آماده بهره برداری می شود.
۵۰ کیلومتر راه روستایی آماده بهره برداری
 در گرو نصب علائم
معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ازآماده بهره برداری بودن ۵۰کیلومتر راه روستایی استان خبرداد و افزود: در صورت تامین اعتبار برای نصب علائم این مسیرها افتتاح می شوند. رجبی با بیان اینکه اعتبارات این پروژه از محل ماده ۱۸۰ بوده که هیچ تخصیصی نداشته، ادامه داد: هدف گذاری ما برای آینده احداث و آسفالت ۱۷۰ تا ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*