لاریجانی: توافق هسته‌ای موضوعی نبود که ایران به سقف مطالبات خود برسد/آنچه ایران پذیرفت، کف خواسته ها بود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:برخی حرف‌هایی در آمریکا درباره توافق هسته‌ای زده می‌شود؛ باید به این نکته اشاره کرد توافق هسته ای موضوعی نبود که ایران به سقف مطالبات خود برسد.

آینده صنعت نفت  امیدوارکننده استبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که امروز درسالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، اظهار داشت: گزارشی که زنگنه ارائه کرده خوب، منظم و امیدوارکننده برای آینده کشور در حوزه نفت بوده است.

وی ادامه داد: تایید می کنم که در این دوره تلاش های سنجیده و به هنگام در حوزه نفت و گاز صورت گرفته و علی رغم مشکلاتی که وجود داشته از منابع به درستی استفاده شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این دهه اخیر وضعیت جریان های تروریستی در منطقه هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت بیشتر شده است، در سال های اخیر شرایط آنها به علت تلاش های جدی ایران در تغییر رویکرد فضای بین المللی نسبت به آنها متفاوت شده است.

لاریجانی ادامه داد: اما به دلیل رفتارهای هوس رانانه برخی کشورها همچنان حضور تروریست در منطقه داغ است، هرچند سرکوب هایی علیه آنان انجام می شود اما از برخی جهات به آنها کمک می شود، بنابراین نمی توان گفت شرایط تروریستی در منطقه با افت مواجه شده حتی در این بین مهاجرت هایی هم ازجانب آنها از منطقه ای به منطقه دیگر صورت گرفته است.

وی با اشاره به برخی مناقشات موجود در یمن و بحرین گفت: یک اشتباه کوچک می تواند فضا را از نظر امنیتی تغییر دهد، ولی برخی از بازیگران بین المللی رفتارشان در منطقه سوءتفاهم هایی به وجود آورده که نمی توان پیش بینی روشنی داشت، مناقشات مهم جنگ افروزانه در منطقه تقلیل یافته که این عملکرد تاثیرگذار است و می تواند در شرایط توسعه کشور نیز اثر بگذارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایران در منطقه از امنیت بسیار خوبی برخوردار است، گفت: شرایط ایران از نظر اطلاعاتی و دقت نظر در مسائل راهبردی از ویژگی های خوبی برخوردار است.

لاریجانی ادامه داد: تصمیمات استراتژیک در کشور با دقت نظر گرفته می شود و برای ایجاد سلامت و امنیت پایدار در منطقه صورت می پذیرد که این یک امر تصادفی نیست و مسیر روشنی پیش رو است.

توافق هسته ای موضوعی نبود که ایران به سقف مطالبات خود برسد

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد:برخی حرف‌هایی در آمریکا درباره توافق هسته‌ای زده می‌شود؛ باید به این نکته اشاره کرد که توافق هسته ای موضوعی نبود تا ایران به سقف مطالبات خود برسد. امروز در داخل کشور بحث‌ها و گفت‌وگوهایی انجام می‌شود و مناقشه های زیادی روی مساله هسته‌ای وجود دارد اما مهم آن است که آنچه ایران پذیرفت و حاصل شد، تنها کف خواسته‌های ایران بود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه ظرفیت های بسیار خوبی در داخل ایران شکل گرفته و در حوزه نفت و گاز نیز ظهور پیدا کردند افزود: در زمینه های مختلف قابلیت های بسیار خوبی در ایران ایجاد شده است، بنابراین نزدیک کردن شرکت های ایرانی به دیگر شرکت هایی که از نظر تکنولوژی درسطح بسیار خوبی قرار دارند می تواند نقش آفرینی مثمرثمری در این حوزه داشته باشند.

وی بیان داشت: کسانی که امروز می خواهند به اقتصاد مقاومتی نگاهی داشته باشند، به صنعت نفت و گاز که صنعت قدیمی ما بوده و در سایر بخش ها تاثیرگذار است توجه کند، به همین علت است که ما نیز در مجلس شورای اسلامی در برنامه ریزی های خود این ظرفیت را مورد توجه قرار می دهیم.

تدوین و ابلاغ سیاست های کلی در زمینه انرژی

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید کمک کنیم تا تاثیرات برنامه ریزی در صنعت نفت و گاز را بیشتر ببنیم، افزود: سیاست های کلی در زمینه انرژی مدون و ابلاغ شده است و این قابل تغییر نیست.

لاریجانی ادامه داد: براساس این سیاست ها قانون و برنامه ششم توسعه تدوین و وزن کار مشخص شده است، رویکرد نظام را از خلال این اسناد می توان مکشوف کرد.

وی تاکید کرد: باید به این نتیجه برسیم که شرایط امروز برای سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز چه از نظر مسائل امنیتی و چه از نظر سیاست گذاری های کلان بسیار جدی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: تاکید می کنم موضوع نفت و گاز و پتروشیمی مورد توجه همه بخش های نظام جمهوری اسلامی ایران است، چون در نثر سیاست های کلی آمده و در مجموع سیاست های خرد مواکداً بر آن پافشاری خواهیم داشت.

لاریجانی بیان داشت: باید در موضوع نفت، گاز و پتروشیمی سرمایه گذاری های متناسب انجام پذیرد چرا که آنها از اولویت های مهم به شمار می آید.

ازدیاد بازیافت از مخازن و جلوگیری از هدر رفت آنها

وی گفت: ازدیاد بازیافت از مخازن موجود  و جلوگیری از هدررفت آنها باید جزء اولویت های برنامه ای کشور باشد، این موضوع نیز باید از نظر استخدام تکنولوژی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید با بهره گیری از تکنولوژی از هدر رفت منابع جلوگیری کنیم، بارها دیدم که در بحث های کمیسیون صنایع و انرژی این مسائل مورد تاکید قرار گرفته است، از این رو این مسائل در لیست اولویت های توصیه شده به دولت است.

اهتمام جدی بر روی مخازن مشترک

لاریجانی گفت: خوشبختانه در این دولت بر روی مخازن مشترک اهتمام جدی شده و نتایج آن امروز چه در بخش جنوب کشور و چه در غرب حاصل شده است، موضوع مخازن مشترک برای منافع کشور بسیار مهم است، این موضوع را ساده نگیرید و نباید بر سر آن مناقشه کرد.

وی ادامه داد: در سند برنامه ششم توسعه مخازن مشترک جزو اولویت ها بوده و نباید دست مایه مناقشاتی قرار گیرد تا ذهن را منحرف کند.

لزوم سرمایه گذاری بخش خصوصی در پتروشیمی

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله پتروشیمی مزیت بسیار خوبی برای کشور است افزود: مناقشاتی در مورد قیمت آن وجود داشته که در خصوص آن وزیر نفت در مجلس در خصوص آن صحبت کرده بود.

لاریجانی ادامه داد: هم اعضای کمیسیون صنایع و هم کمیسیون انرژی با حضور مسئولان نفت بسترهای لازم را برای سرمایه گذاری و پتروشیمی بیابند.

وی تاکید کرد: تلاش کنید بخش خصوصی سرمایه گذاری با علاقه ای در این زمینه انجام دهد.

استفاده ازپیمانکاران و ظرفیت درونی کشور

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: استفاده از ظرفیت و پیمانکاران درونی کشور مسئله بسیار مهمی است چرا که ظرفیت و استعدادهای خوبی در کشور وجود دارند که باید کمک کنیم تا آنها فعال شوند. این علاقه برای استفاده از علایق درونی وجود دارد و مجلس هم می تواند از منابع کم صندوق توسعه ملی به آنها کمک کند.

بند ق تبصره ۲ قانون بودجه و بهینه سازی مصرف انرژی

لاریجانی گفت: بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ که در ادامه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر است، ظرفیت خوبی دارد که می تواند گشایش های جدی برای بخش های مختلف داشته باشد.

وی یکی از این مسائل مربوط به شدت انرژی و استفاد از بهینه از آن است، وزارت نفت نیز به عنوان بازیگر اصلی نقش آفرین می تواند با تمهیدات خود مصرف انرژی را بهینه کند، چرا که در این زمینه کشور با مشکلات بسیار جدی روبه رو است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه هوای پاک که چندی پیش در مجلس تصویب شد افزود: در این قانون مواردی ذکر شده که باعث ایجاد تعمیرات و تغییراتی در بخش هایی مانند کارخانجات، اتومبیل ها و غیره است.

لاریجانی گفت: باید به این مسائل در سطح امنیت ملی توجه کرد. برای مثال شرایط محیط زیست کشور به نوعی متحول شده که می تواند بر سایر بخش های کشور تاثیرگذار باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*