سردار دهقان: زمین های آلوده به مین سال آینده پاکسازی می شود

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: زمین های آلوده به مین در کشور، سال آینده پاکسازی می شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، سردار دهقان در مراسم روز جهانی آگاهی از خطر مین و اقدام علیه آن که در مرکز ملی مین زدایی کشور برگزار شد افزود: پس از پایان جنگ و به علت پیچیدگی اراضی نداشتن نقشه میادین مین، اقدام گسترده برای پاکسازی زمین های آلوده صورت گرفت و موفق شدیم بخش اعظمی از مناطق را پاکسازی کنیم.
وی گفت: امسال و سال بعد، از ۱۴ هزار هکتار از اراضی باقی مانده که هنوز پاکسازی نشده رفع آلودگی می کنیم.
وزیر دفاع در این مراسم ابزار امیدواری کرد: اینگونه نشست ها منجر به درک مشترکی از پیامدهای استفاده از جنگ افزارهایی از جمله مین شود.
وی با بیان اینکه ملت ها هیچگاه در زمینه آغاز جنگ تصمیم گیر نبودند بلکه صاحبان قدرت همواره جنگ را آغاز کرده اند گفت: اما در نهایت ملت ها اثرات زیانبار جنگ را تحمل می کنند.
سردار دهقان افزود: پس از جنگ جهانی دوم با وجود شکل گیری نهادهای کنترل جنگ، موفقیتی در زمینه محدودسازی جنگ و خونریزی حاصل نشد بلکه این سازمان ها به ابزاری در دست صاحبان قدرت بویژه امریکا قرار گرفتند.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: پس از فروپاشی شوروی نیز این امید وجود داشت که واحدهای مستقل سیاسی بتوانند در مناسبات بین المللی عادلانه تاثیرگذار باشند اما این امید هم به یاس تبدیل شد.
وی افزود: به عبارتی یک نوع آنارشی و بی ثباتی به وسیله امریکایی ها حاکم شد و براساس ان جنگ هایی در گرفت و کشورها اشغال گردید.
سردار دهفان گفت: امروز امریکایی ها با شعارهای فریبنده زمینه هایی را فراهم می کنند تا اقدامات تجاوزگرایانه خود را توجیه کنند.
وزیر دفاع افزود: در روزهای اخیر شاهد تجاوز امریکا در سوریه به بهانه استفاده از عامل شیمیایی در جنگ سوریه بودیم در شرایطی که همگان می دانند سوری ها از نظر سلاح های شیمیایی خلع سلاح شدند.
وی گفت: در این اوضاع ملت ما همواره با پرداخت هزینه های فراوان سعی کرده نمادی در مقابل زیاده خواهی امریکا باشد.
سردار دهقان افزود: به هر شکل جنگ پدیده شومی است و تا زمانی که منطق سلطه گری میان حاکمان جهان حکم فرما باشد جنگ ادامه خواهد داشت.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اثرات جنگ تحمیلی افزود: ملت ما هشت سال در معرض تجاوز رژیم بعثی صدام قرار داشت و طی آن چهار میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از خاک کشور ما آلوده به مین شد .
سردار دهقان گفت: ملت ما برای پاکسازی و رفع آلودگی اراضی هزینه های زیادی را متحمل شدند و در این مسیر شهدایی را نیز تقدیم کردند .
وی افزود: در حال حاضر فقط ۱۴ هزار هکتار از زمین های استان های مرزی آلوده به مین است که مرکز ملی مین زدایی درصدد پاکسازی آنها قرار دارد و ما توانستیم تاکنون تجربه گران سنگی را کسب کنیم که آماده در اختیار گذاشتن این تجربه هستیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*