در نظرسنجی «تابناک» درباره اولین مناظره انتخاباتی؛ معاون‌اول از رییس‌جمهور در سبد آراء سبقت گرفت!


حال باید منتظر مناظره های دوم و سوم بمانیم و ببینیم کدام یک از کاندیداها می توانند نظرات مردمی بیشتری را به خود جلب کنند و به اصلاح پیروز این مناظره ها لقب بگیرند، چون به نظر می رسد پیروزی در مناظره های انتخاباتی می تواند نقش بسزایی در افزایش سبد رأی کاندیداها داشته باشد، زیرا حداقل در دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری که شرایط این گونه بوده است.

کد خبر: ۶۹۰۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ – ۱۱:۵۵ ۰۲ May 2017
امتیاز خبر: ۹۸ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۳۶۹۴۴

پس از برگزاری اولین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری در سال ۹۶ در روز جمعه ۸ اردیبهشت ماه، «اسحاق جهانگیری»، «حسن روحانی» و «محمدباقر قالیباف» به ترتیب نفرات اول، دوم و سومی شدند که از نظر مردم رأی آن ها به واسطه این مناظره افزایش پیدا کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ نخستین مناظره انتخاباتی سال ۹۶ که جمعه گذشته از ساعت ۱۶٫۳۰ با نیم ساعت تاخیر برگزار شد، تا حدی توانست بر گرمای تنور انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بیفزاید. تا جایی که پس از این مناظره در کوچه و خیابان مردم حرف های بسیاری در خصوص صحبت های کاندیداها می زدند و رسانه ها نیز تحلیل ها و گزارش های بسیاری در خصوص روند این مناظره منتشر کردند.

از آنجایی که فرصت چندانی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم باقی نمانده است برنامه های رادیو تلویزیونی و گزارش ها و اخبار و تحلیل های رسانه ها نیز می تواند تاثیر زیادی در افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات داشته باشد؛ هرچند کاندیداها نیز به عنوان اصلی ترین بازیگرصحنه انتخابات نیز می توانند نقش بسزایی را در گرم تر شدن تنور انتخابات از طریق رسانه ها و همچنین حضور در شهرهای مختلف و گفت و گوی مستقیم با مردم ایفا کنند.

روز جمعه ۶ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از طریق مناظره زنده تلویزیونی حرف های زیادی را در خصوص مسائل و موضوعات اجتماعی و جامعه با مخاطبان خودشان زدند و خیلی از گفته و نگفته ها را بار دیگر در آستانه انتخابات مطرح کردند؛ موضوعاتی که گاه به چالش و گاه به گفت و گوهای پینگ پنگی بین دو تن از کاندیداها یا چند نفر از آنان تبدیل شد و البته هنوز که هنوز است بازتاب، تحلیل و تفسیرهای این سخنان ادامه دارد.

جهانگیری، روحانی و قالیباف به ترتیب اول تا سوم شدند!

البته هنوز مناظره های دوم و سوم که درباره مسائل و موضوعات سیاسی – فرهنگی و اقتصادی است، باقی مانده است و به نظر می رسد هر کسی بتواند در این مناظره ها به بهترین شکل ممکن مردم را اقناع کند و البته حامیانش هم بتوانند در راستای همان سخنانی که در مناظره مطرح شده، نقش حمایتی جدی را از کاندیدای مورد نظر خودشان برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ایفا کنند، می تواند شانس خود را برای پیروزی در انتخابات بالا و بالاتر ببرد و البته نظرات مردمی را برای کسب رأی بیشتر جلب کند.

پس از نخستین مناظره انتخاباتی «محمدباقر قالیباف، اسحاق جهانگیری و حسن روحانی» به دلیل چالش ها و چلنج هایی که در گفت و گو و سخنانشان داشتند، بیش از سایرین محل بحث و تحلیل مردم و رسانه ها بودند و به نوعی توانستند گوی رقابت را از رقیبان انتخاباتی خود بربایند؛ هر چند چهره هایی مثل «سید ابراهیم رئیسی، سید مصطفی میرسلیم و سید مصطفی هاشمی طباء» به نوع مناظره سه نفر اول انتقاداتی داشتند و خود را وارد چنین گفت و گوهایی که همراه با چالش هایی نیز بود، نکردند.

پس از اولین مناظره انتخاباتی، سایت خبری – تحلیلی «تابناک» پرسشی را پیش روی مخاطبان قرار داد و خواستار کسب نظر استمزاجی مردم در این باره شد که «به فرض باقی ماندن همه کاندیداها در رأی گیری، مناظره اول، سبد رأی کدام کاندیدا را افزایش داد؟» بعد از طرح این پرسش، نام تمامی ۶ کاندیدای حاضر در مناظره و انتخابات ریاست جمهوری ذکر شد که مردم «اسحاق جهانگیری» را موفق ترین فرد اولین مناظره انتخابات دانستند.

آرایی که ۶۱ هزار و ۸۷۲ نفر شرکت کننده در نظرسنجی «تابناک» به کاندیداهای حاضر دادند، بدین شرح است:

– اسحاق جهانگیری ۴۲٫۳۱

– حسن روحانی ۳۳٫۹۷

– سید ابراهیم رئیسی ۶٫۱

– محمدباقر قالیباف ۱۵٫۲۹

– سید مصطفی میرسلیم ۱٫۲۱

– سید مصطفی هاشمی طبا ۱٫۲۱

بدین ترتیب با نظر مردم درباره اولین مناظره انتخاباتی ۹۶، «اسحاق جهانگیری» نفر اول و موفق ترین نامزد حاضر در این گفت و گوها، پس از آن «حسن روحانی» به عنوان دومین کاندیدای موفق و سپس «محمدباقر قالیباف» به عنوان سومین کاندیدای موفق در مناظره اول برگزیده شدند.

«سید ابراهیم رئیسی، سید مصطفی میرسلیم و سید مصطفی هاشمی طباء» هم سه کاندیدایی بودند که با کمتر از ۱۰ درصد آراء، از نظر مخاطبان روز موفقی را در اولین مناظره انتخاباتی سال ۱۳۹۶ پشت سر نگذاشتند.

هرچند نتایج این نظرسنجی را نمی توان کاملا دقیق و مبتنی بر واقعیات جامعه موجود به دلیل آنچه می توان یکسان بودن جامعه آماری خواند، دانست، برآیند آنچه در بین همین طیف از مخاطبان و مردم جامعه مورد توجه قرار گرفته، این است که هرچه افراد مشارکت فعالتر و بیشتری در مناظره انتخاباتی داشته باشند و بتوانند رقیبان خود را به نقد جدی و چالش بکشند، بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت.

البته نباید از یاد ببریم که رعایت اخلاق سیاسی و انتخاباتی در جامعه که هدف انقلابش فرهنگی دانسته شده و یک جامعه اسلامی و اخلاق مدار خوانده می شود، بسیار با اهمیت است و لذا رقابت نباید به گونه ای باشد که به تخریب و انتقاد ناصحیح و غیرواقعی از رقیبان بینجامد؛ بنابراین، هم مردم باید در معیارهای برتر دانستن کاندیداها در جریان مبارزات انتخاباتی کمی دقت بیشتری داشته باشند و هم کاندیداها باید به مسأله اخلاق توجه جدی داشته باشند.

حال باید منتظر مناظره های دوم و سوم بمانیم و ببینیم کدام یک از کاندیداها می توانند نظرات مردمی بیشتری را به خود جلب کنند و به اصلاح پیروز این مناظره ها لقب بگیرند، چون به نظر می رسد پیروزی در مناظره های انتخاباتی می تواند نقش بسزایی در افزایش سبد رأی کاندیداها داشته باشد، زیرا حداقل در دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری که شرایط این گونه بوده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*