جزئیات افزایش مستمری سال ۹۶ مددجویان کمیته امداد و بهزیستی

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: حداقل حقوق بازنشستگان در سال جدید برای افراد با سابقه ۳۰ سال کار حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود. محمد سنجری در خصوص جزئیات افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و پیش‌بینی افزایش حقوق بازنشستگان صندوق کشوری و لشکری افزود: افزایش مستمری مددجویان که در قانون برنامه ششم توسعه آمده از ابتدای سال  ۹۶ اجرایی می‌شود.
وی ادامه داد: این قانون یکی از پیشنهادات وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی بوده که بیش از دو سال قبل به کمیسیون اجتماعی دولت ارسال شد و از سال قبل بحثی در کمیسیون اجتماعی دولت با عنوان تدوین ساختار نظام چند لایه تامین اجتماعی مطرح شد. وی اذعان داشت: براساس نظام تامین اجتماعی چند لایه جامعه به گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شود و برای هر لایه در سندی که تهیه شده نیازهای اساسی هر گروه مشخص شده و وزارت متبوع اولویت‌های سیاست‌گذاری‌ها را براساس این نظام برنامه‌ریزی نموده است. مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با توضیحی درخصوص این نظام افزود: به لایه اول؛ لایه مساعدت اجتماعی گفته می‌شود که در آن دولت باید صددرصد هزینه‌ها را تامین کند و حضور پررنگ دولت در این لایه ضروری است. وی تصریح کرد: این لایه به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ گروهی از مردم که به هیچ‌وجه توانمند نیستند که شامل سالمندان و معلولان شدید است که توانایی انجام کار ندارند و کسانی که کسب درآمد برای آنها امکان‌پذیر نیست و باید مستمری دریافت کنند که این مستمری بتواند در طول زمان کفاف نیازهای زندگی آنها را بدهد و سطح دیگر این لایه، عده‌ای از مردم هستند که در حال حاضر نیازمندند اما از طریق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، تسهیلات مالی یا سایر اقداماتی که در حوزه توانمندسازی اقشار کم درآمد مطرح می‌شود می‌توانند بهبود وضعیت داشته باشند. وی ادامه داد: حقوق تمام بازنشستگان به‌خصوص بازنشستگان کم درآمد با حقوق کمتر از ۲ میلیون تومان افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد و حداقل حقوق بازنشستگان در سال‌جدید برای افراد با سابقه ۳۰ سال کار حدود یک‌میلیون و ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود. سنجری افزود: از آنجا که قرار است قانون همسان‌سازی اجرا شود و میزان حقوق کسی که در سال‌های قبل بازنشسته شده با کسی که در حال حاضر بازنشسته می‌شود در صورت داشتن اختلاف فاحش ترمیم می‌شود بنابراین حدود بیش از ۲۰ درصد حقوق افراد کم درآمد افزایش خواهد داشت. آنچه در دولت یازدهم محقق شده به‌طور واقعی حدود ۲۳ درصد حقوق بازنشستگان افزایش داشته است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان درباره اقدامات این وزارتخانه برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی گفت: از ابتدای دولت یازدهم به ویژه از دو سال قبل هم نهادهای حمایتی و هم معاونت رفاهی وزارت تعاون در جلساتی به این نتیجه رسیدند که با این مبلغ معلولان و سالمندان نمی‌توانند حداقل هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند. سنجری با بیان اینکه پیشنهاد افزایش مستمری برای مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی توسط آقای جهانگیری به سازمان برنامه وبودجه ارجاع داده شد، گفت: این طرح اوایل سال ۹۵ یا اواخر سال ۹۴ در کمیسیون اجتماعی دولت بررسی و پس از طی مراحل در کمیسیون وزرا پیشنهاد شد و به هیات دولت رفت و در آنجا مطرح شد و در برنامه ششم لحاظ شده و قرار است از ابتدای سال ۹۶ اجرایی شود. او در پاسخ به این سوال که چرا این مبلغ در دولت یازدهم و سال‌های ۹۳ و ۹۴ افزایش نداشته، گفت: با وجود اینکه افزایش این مبلغ جزو خواسته‌های معاونت رفاه اجتماعی در وزارتخانه بود اما این سال‌ها به‌دلیل تنگناهای مالی بسیار و مشکلات متعددی که در حوزه‌های مختلف وجود داشت دولت نتوانست این افزایش مبلغ را اجرایی کند.
وی با بیان اینکه این مصوبه از شنبه ۲۶ فروردین‌ماه اجرایی شده است گفت: نهادهای حمایتی (سازمان بهزیستی و کمیته‌امداد) افراد را به‌همراه بعد خانوار به سازمان هدف‌مندی معرفی می‌کنند و سازمان هدفمندی یارانه‌ها این مبلغ جدید را که براساس مصوبه اعلام شده به همراه یارانه نقدی به حساب سرپرست خانوار معرفی شده واریز می‌کند. سنجری افزود: محاسبه این مابه‌التفاوت بر اساس استاندارد جهانی و براساس مقیاس معادل بعد خانوار از ۱۶ تا سقف ۵۰ درصد حداقل دستمزد محاسبه شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*